۱۲ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹

هفته نامه زندگی مثبت نوشت:

دکتر محمد‌رضا وفا متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی درباره فواید و مضرات گیاهخواری می نویسد
از لحاظ بیولوژیک و البته فیزیولوژیک مهم‌ترین غذای انسان دانه‌ها و میوه‌ها هستند. البته بخش عمده‌ای از مواد مغذی در منابع حیوانی هم وجود دارذند و به همین دلیلی آنها هم بای در برنامه غذایی افراد باشند.

مواد غذایی گیاهی در رأس هرم خوراکی
در یک الگوی غذایی سالم برای همه افراد، بیشتر توصیه می‌شود عمده کالری‌ها مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی گیاهی دریافت شود. در هرم‌های خوراکی تقریباً 55 تا 65 درصد به غلات اختصاص داده شده است و همانطور که همه می‌دانند غلات در جرگه منابع گیاهی قرار دارند. 15 تا 20 درصد به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات اختصاص داده می‌شود. بخشی کوچک‌تری هم که پنیر و تخم‌مرغ هم در آنها جای می‌گیرند، بخش  بعدی را گوشت‌ها تشکیل می‌دهند. شیر و لبنیات تازه و کم‌چرب در بخش دیگری از این هرم قرار می‌گیرد با این وصف در تمام راهنما‌های غذایی توصیه می‌شود بخش عمده دریافت مواد مغذی از طریق مواد غذایی گیاهی باشد.

وقتی منابع غذایی گیاهی غنی می‌شوند
از آنجا که در کشور‌های غربی سهم اصلی دریافت کالری از لحاظ بیولوژیک می‌تواند منشاء گیاهی داشته باشد به این موضوع بسیار توجه شده که منابع غذایی گیاهی از لحاظ مواد مغذی غنی می‌شوند. به همین دلیل می‌توان منابع حیوانی را کمتر مصرف کرد. به این ترتیب در کشور‌های غربی گروه‌هایی به‌وجود آمده‌اند که گیاهخوار هستند و البته این افراد در کشور‌های غربی به 3 دسته تبدیل می‌شوند؛ یکی گروهی که تعصب هم وارد برنامه غذایی‌شان شده به‌طوری که به هیچ عنوان از منابع غذایی با منشاء حیوانی استفاده نمی‌کنند.
گروه دیگر لاکتو گیاهخواران هستند که علاوه بر مواد غذایی گیاهی شیر و لبنیات را هم مصرف می‌کنند. گروه سوم علاوه بر شیر، تخم‌مرغ را هم مصرف می‌کنند اما سراغ هیچ‌کدام از منابع حیوانی دیگر نمی‌روند.

گیاهخواری در ایران و خطر‌هایش
اما در کشور‌هایی مانند کشور ما که تکنولوژی صنایع غذایی خیلی پیشرفت نیست به‌طوری که بتوان مواد مغذی کلیدی را به سایر خوراکی‌های گیاهی اضافه کرد، در واقع شاید نتوان عناصر کلیدی مثل  روی، ویتامین A و ویتامین C را همراه کلسیم که منبع اصلی آنها مواد غذایی حیوانی هستند در منابع غذایی گیاهی غنی کرد. اگر هم در کشور بتوانیم این عناصر کلیدی را در مواد غذایی گیاهی غنی کنیم شاید فراهم زیستی آنها برای بدن مناسب نباشد بنابراین در کشور ما پیروی از اصول گیاهخواری می‌تواند بسیار خطرناک باشد به‌خصوص برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند.

اگر این گروه در کشور ما گیاهخوار شوند نمی‌تواند همه مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را از طریق منابع گیاهی تأمین کنند. مسلم است این افراد دچار سوء‌تغذیه و مشکلات این‌چنینی خواهند شد. گروه‌های آسیب‌پذیر دیگر هم مانند سالمندان که اتفاقاً نیاز‌شان به مواد مغذی تغیر کرده دچار مشکلات مشابهی در کمبود دریافت مواد مغذی مورد نیاز می‌شوند که البته این مساله می‌تواند شامل حال مادران باردار و شیرده هم بشود و حتی آنها را بیشتر هم تحت‌تأثیر این مسائل قرار دهد.

از همه گروه‌های غذایی تغذیه کنید
در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت برای یک فرد سالم استفاده از همه گروه‌های غذایی به‌طور متعادل ضرورت دارد مگر اینکه بتوان عناصر کلیدی مورد نیاز بدن مانند آهن، روی کلسیم، ویتامین D و امثال اینها را که منبع اصلی‌شان مواد غذایی حیوانی هستند به گروه‌های غذایی گیاهی اضافه کرد.
با این وصف تأکید می‌کنم در کشور ما پیروی از برنامه‌های غذایی گیاهی و تبدیل شدن به گیاهخوار تام بدون شک می‌تواند مشکل‌ساز شود و در نهایت منشایی باشد برای بسیار از مسائل سو‌ء‌تغذیه‌ای.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    آقای دکتر عزیز من ده ساله گیاهخوارم ینی از 15 سالگی و هیچ کمبودی هم در بدنم ندارم و اینو بر اساس آزمایش ها میگم. وزنم هم 102 کیلو هست با 170 سانتی متر قد که قبول دارید حتمن چاق محسوب میشم. علت مصرف نکردن منابع حیوانی از نظر خیلی از ما گیاهخوارا ظلم وحشتناکی است که به حیوانات در دامداری ها و مرغداری ها میشه و در نهایت به فاجعه ای بنام کشتارگاه ختم میشه. کاش مردم میتونستن ببینن در این مکان ها چه میگذره. لطفا هرکی مشتاقه مستند "ساکنان زمین" رو ببینه تا با حقایق هولناکی آشنا بشه ک از دید مردم دور نگه داشته شده.
    • سیا A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
      34 28
      دوستان عزیزی که به وحشتناک و ظالمانه بودن گوشتخواری اعتراض دارن ظاهرا معتقدند گیاهان جاندار نیستند و وقتی شما گیاهی رو میبرید یا ازش تغذیه میکنید زجزی نمیکشه و مرگ رو تجربه نمیکنه تفاوت گیاه و حیوان توی این قضیه چیه میشه بمنم بگین؟
    • سالار A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
      5 3
      منم 1.5 ساله گیاهخوارم هیچ مشکلی نداشتم دوستانی که میخوان مستند در این مورد ببینن مستند earthling , forks over knifes ,cowspiracy مستندهای خوبی در این زمینه هستند کتاب راهنمای گیاهخواری دکتر ذرین آذر و کتاب خام گیاهخواری و بدنسازی هم از جمله کتاب های خوبیه که در این زمینه نوشته شده
  • بان RO ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    من 5 ساله گیاه خوارم تا به حال هیچ مشکلی هم نداشتم تقریبا هر روز هم ورزش میکنم...در ایران هر رژیم غذایی داشته باشی خطرناکه استفاده از مرغ هایی که با هزار مدل انتی بیوتیک و هورمون چاق شدن یا شیر و لبنیاتی که توش وایتکس هست کم خطر تر از گیاه خواری نیست
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    43 17
    تشكر
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    98 15
    یعنی شما میخواید با این خبرتون بگید که این همه آدمی که تو ایران گیاهخوار هستند دارند اشتباه میکنند!!! من اصلا حرفهای این آقای دکتر رو قبول ندارم خبر آنلاین اول این مخالفت منو اوکی کن تا دلایل خودم رو بنویسم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    64 15
    خبر آنلاین از اینکه مخالفت منو اوکی کردی ازت سپاسگزارم . برای پی بردن به اشتباه بودن حرفهای آقای دکتر ... فقط کافیه چند تا کتاب بخونید . کتاب قرآن و گیاهخواری نوشته جمشید ایمانی راد کتاب انسان و حیوان نوشته صادق هدایت کتاب حقوق حیوانات نوشته کارلز - هامار کتاب فوائد گیاه خواری نوشته صادق هدایت کتاب چرا بکشیم برای خوراک نوشته جفری ال . راد کتاب چرا بکشیم برای غذا نوشته آرش مدرس کتاب 101 دلیل برای اینکه من گیاهخوار هستم نوشته پاملا رایس در ضمن این آقای دکتر در صحبتهاشون حرفی از حبوبات به میان نیاورده . تو نظر بعدی به چند تا نکته بسیار مهم اشاره میکنم ( فعلا ببینم خبر آنلاین نظرم رو اوکی میکنه یا نه )
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    69 16
    منم گياهخوارم و هيچ مشكلي ندارم. به جاي اين كه بگين چه مشكلايي وجود داره بهتره روي توسعه فروشگاهها و رستورانهاي گياهي تاكيد كنين
  • نیما IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    53 12
    جناب آقای دکتر عزیز آخه این چه حرفهایی هست که دارید می زنید؟! هیچ می دونید با دادن این اطلاعات تغذیه ای اشتباه (عمداً یا سهواً) دارید مسبب چه مشکلات و بیماری هایی برای سایر مردم می شید. خوردن مواد حیوانی فقط به خاطر عادات اشتباهه وگرنه برای یه موجود میوه خوار مثل انسان به غیر از بیماری و رنج حاصل دیگری نداره. جناب آقای دکتر: دانه فلفل سیاه و خال مهرویان سیاه // هر دو جانسوزند اما این کجا و آن کجا؟! تا حالا دیدید کسی برای تأمین آهن بدنش بره چند گرم براده ی آهن بخره و بخوره؟! این که مواد حیوانی پروتئین و کلسیم و آهن و ... دارند درسته اما به شرطی که به صورت خام خورده بشن! اما چون برای بدن قابل جذب و استفاده نیستند خوردن خام اونا هم فایده ای نداره مگر برای حیوانات گوشتخوار.
  • مجید A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    71 12
    هر بچه دبستانی هم الان می دونه ویتامین آ و ث در مواد گیاهی بیشتر از جانوریه اونوقت ...
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    36 54
    اين چه دليليه که من گياهخوارم حالم خوبه. خب ديدي حالت بد شد. حرف علمي رو بايد جواب علمي داد. خيلي از گياهخوارها بودند که دچار مشکل شدند.
  • يلدا A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    24 32
    من حتي اگه خودمم بخوام هم هيچ وقت نميتونم گياهخوار تمام و كمال بشم. مثلا بعضي وقتا احساس مي كنم نياز به خوردن يك تخم مرغ عسلي دارم.
  • غلامرضا IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    54 8
    من که یه مرد 33 ساله و نسبتا چاق هستم تو 29 سالگیم بمدت 8 ماه تمام گیاه خواری کردم و از گوشت و محصولات حیوانی نخوردم. نه تنها خیلی احساس سبکی میکردم و سرزنده بودم که تو این مدت اصلا سرمانخوردم. و بمحض شروع گوشت خواری سرماخوردگی و خمودگی ها مجددا شروع شد.
  • محمد IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    49 11
    حالا هر کی از جاش پا شده دکتر شده . دری وری گو .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    46 6
    منم ۱۰روز دیگه میشم یک سال خام گیاه خواری میکنم همه مریضی هام خوب شده ودیگر نیاز به یک قرص هم ندارم خدارو شکر
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    41 9
    سلام.من یه ماهه خام گیاه خوارم احساس میکنم که میتونم پرواز کنم ازبس سبکم
  • پدرام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    36 8
    سلام روشن ترین دلیل کذب بودن بخش قابل توجهی از کلام جناب دکتر، وجود افرادی است که دارن بالای سی سال گیاه خواری و خام گیاهخواری می کنند و از لحاظ بدنی کاملا سالمن ، بدون کمبود اگر قرار بود این کمبود ها ظاهر شه باید میشد عامل اول مرگ و میر در جهان کلستروله که در غذاهای حیوانیه نه کمبود غذایی که اونم اگر باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    25 48
    من موافقم که گیاهخواری خوبه ولی با این هم موافقم که همه ی نیاز های بدنو تأمین نمیکنه قبول کنید گوشت لازمه حالا میتونه کم هم باشه فرقی نمیکنه فقط لازمه