یک کارشناس مسائل جغرافیای سیاسی معتقد است عربستان قصد دارد با کمک پاکستان طرح نهایی خود درباره منطقه را به ثمر برساند.

پیروز مجتهد زاده در گفتگو با خبرآنلاین گفت: عربستان سعودی می کوشد ک در صنعت هسته ای پاکستان سرمایه گذاری هایی را انجام دهد، در راستای این هدف که بتواند محصولات استراتریک صنایع هسته ای پاکستان (از جمله بمب اتم) را دریافت کند.


به گفته این استاد ژئوپولیتیک دانشگاه تربیت مدرس ترکیب این دو خبر یعنی اعلام موضع اسلام آباد درباره کشته شدن رهبر طالبان پاکستان از زبان عمران خان و معامله هسته ای می تواند زنگ خطری را نسبت به امنیت منطقۀ غرب آسیا و در عمل امنیت همۀ جهان به صدا درآورد.
پیروز مجتهد زاده با اشاره به سوابق تاریخی همکاری و همراهی دو کشور عربستان و پاکستان در ترویج ترور گفت : می دانیم که مناسبات استراتژیک پیدا و پنهان پاکستان و ایالات متحده آمریکا سابقۀ 20 ساله دارد. همچنین می دانیم که سازمان سیای آمریکا به کمک سیاستمداران سعودی از 20 سال پیش، سرمایه گذاری در پاکستان جهت تأسیس مدرسه های تولید طالبان و القاعده و تروریست ها دیگر اسلامی برای فعالیت در پاکستان، هندوستان، افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز و امروز حتی در عراق و سوریه را آغاز کردند. زمانی که این اقدامات از سوی سیا، سعودی و پاکستان به اجرا در می آمد، دولت حاکم در پاکستان، همین دولت نواز شریف بود که امروز هم قدرت را در این کشور در دست دارد.
او با اشاره به روابط نزدیک نواز شریف با عربستان افزود: این موضوع ثابت شده است که نواز شریف در این برنامه شریک و فعال بوده است و زمانی که فعالیت های او نارضایتی ها در این کشور را توسعه داد و مثلاً در مقعطی منجر به اقدامات نظامی و نیمه نظامی نیمه سیاسی شد و ژنرال مشرف علیه دولت نواز شریف دست به کودتا زد، شاهد بودیم که نواز شریف پس از سرنگونی به عربستان سعودی پناه برد و تا بازگشتش به پاکستان، تحت مراقبت و حمایت های سعودی ها زندگی می کرد.
مجتهد زاده درباره ظرح نهایی عربستان برای منطقه اینگونه توضیح داد: براساس همین سابقه است که عربستان در کنار نواز شریف که به تازگی قدرت را در پاکستان به دست گرفته، در این مقطع می خواهد طرح نهایی خود را به ثمر برساند. طرح وی اینست که در یک رابطۀ قراردادی (ژئواستراتژیکی) با پاکستان و با مشارکت و سرمایه گذاری در صنعت هسته ای به بمب اتمی دسترسی پیدا کند. براساس این فرض که دسترسی اینگونه به سلاح هسته ای مورد اعتراض قدرتهای دیگر قرار نخواهد گرفت.
متن کامل مصاحبه خبرآنلاین با پیروز مجتهد زاده را فردا در صفحه بین الملل بخوانید

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =