بنا به گفته رییس گروه دوستی-پارلمانی ایران و چین، در جریان سفر هیات پارلمانی ایران به چین مقرر شد که این کشور به ازای پول بلوکه شده نفتی کشورمان در چین، حدود 20 میلیارد دلار فاینانس (اعتبار خارجی) در قالب طرح‌های عمرانی در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

فاطمه استیری : علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در حالی روز سه شنبه هفته گذشته سفر 4 روزه خود به چین را آغاز کرد که تبادل نظر دیپلماتیک و اقتصادی با مقامات چین بر سر نحوه وصول مطالبات معوق نفتی و گازی ایران از چین و دستیابی به یک توافق جدید به منظور وصول حدود 22 میلیارد یورو مطالبات معوق نفتی و گازی ایران مهمترین محور مذاکرات رئیس مجلس مقامات چینی عنوان شده بود. 

اگرچه براساس گزارش های رسمی منتشر شده گرچه چین بزرگترین مشتری نفت ایران، محسوب می‌شود اما این کشور آسیایی در ردیف یکی از بدهکارترین کشورها از بابت عدم پرداخت مطالبات نفت و گازی ایران هم قرار گرفته است. این موضوع زمانی شکل جدی‌تر به خود گرفت که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران  در همان روز نخست سفر رییس مجلس به چین در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی لایحه اصلاحی بودجه 92 عنوان کرد که 22 میلیارد یورو از پول ما در چین مانده است.

بنا به گفته سخنگوی دولت، تامین فاینانس بیش از 20 طرح پتروشیمی ایران هم به دلیل عدم پایبندی بانک‌های چینی فعلا به حالت تعلیق درآمده و این در حالی است که مطابق با توافق‌های قبلی، قرار بود چین در قبال هر یک دلار درآمد حاصل از خرید نفت ایران، معادل سه دلار فاینانس طرح‌های انرژی همچون واحدهای پتروشیمی را تامین کند.

همسو با این گمانه‌ها علی لاریجانی  پیش از عزیمت به چین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چین بزرگترین شریک اقتصادی ایران است، گفت: از این رو در این سفر قصد داریم "مسائل کلان اقتصادی" خود را پیگیری کنیم. 

در همین راستا، حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا رییس گروه دوستی پارلمانی ایران - چین که رییس مجلس را در این سفر همراهی کرده است، می گوید «در دیدارهایی که با رئیس جمهور، رئیس شورایعالی امنیت ملی و رئیس کنگره خلق چین داشتیم، قرار شد آن‌ها به ازای پول بلوکه شده نفتی کشورمان در چین، حدود 20 میلیارد دلار فاینانس (اعتبار خارجی) در کشور سرمایه‌گذاری کنند. در این سفر قرار شد چینی‌ها این مبلغ را در قالب طرح‌های عمرانی در ایران اجرا کنند. البته این طرح‌ها به صورت مشترک انجام می‌شود.»

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین که با تسنیم گفتگو کرده، تاکید می کند« یکی دیگر از اهدف سفر هیئت پارلمانی کشورمان به چین این بود که به آنها اطمینان دهیم که همکاری ایران با چین، "فصلی" نیست و آنها در سیاست خارجی تهران جایگاه ویژه‌ای دارند و در آینده نیز همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف توریستی، اقتصادی و سیاسی گسترش خواهد یافت.»

مروری بر دیدارهای دیپلماتیک لاریجانی در چین

رئیس مجلس در اولین روز سفرش به چین، در دانشگاه مطالعات خارجی پکن حضور یافت و در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجوان این دانشگاه شرکت کرد. علی لاریجانی در جمع استادان و دانشجویان این دانشگاه با طرح چرایی پایدار ماندن دوستی ایران و چین در طول زمان و آن هم در شرایط پرتغییر جهان معاصر گفت که حفظ منافع ملی کشورها و پایداری آن به زمینه های استوار نیاز دارد و روابط شکننده دولتها یا سستی و بی ریشگی دولتها در تصمیمات، عواملی هستند که کشورهای دیگر را از طراحی روابط درازمدت با آنها باز می دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز در ارزیابی کلی آینده صحنه جهانی، گفت:« تلقی آمریکا به عنوان قدرت برتر جهانی چه از نظر اقتصادی و چه قابلیت مدیریت امنیتی و سیاسی دچار بهم ریختگی شده و تنها می توان آن را یکی از بازیگران صحنه جهانی پنداشت. اروپا با تلاشهای زیاد نوعی همگرایی اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای خود دست و پا کرده که گرچه شکننده اما روی هم رفته از ظرفیت یک قطب بازیگر برخورد است.»{اینجا} و {اینجا}

وی همچنین در شامگاه سه‌شنبه با یک عضو شورای دولتی و رایزن عالی امنیت سیاست خارجی این کشور دیدار کرد.

لاریجانی در دومین روز سفرش به چین، به دیدار ژی جین پینگ رئیس جمهوری چین رفت تا با وی از نزدیک رایزنی و گفت‌وگو کند. رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری چین توسعه روابط دو کشور را مثبت و بسیار سازنده خواند و گفت: دولت جدید ایران به خصوص در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی با همت جدی فعالیت خود را شروع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در برنامه هسته‌ای هرگز به سمت سلاح هسته ای نرفته، افزود: در مذاکرات اخیر در ژنو طرحی را ارائه داده ایم که امید است با همکاری چین هرچه زودتر به نتیجه برسد.

در این دیدار که در تالار کنگره خلق برگزار شد رییس جمهوری خلق چین خطاب به لاریجانی گفت: سلام گرم من را به رهبر معظم انقلاب اسلامی برسانید و امیدوارم از نزدیک ایشان را زیارت کنم. وی تاکید کرد چین آماده است که روابط با تهران را در زمینه های مختلف توسعه دهد.

سوریه محور دیگر گفتگوهای دو طرف بود که در ضمن آن بر حل مساله سوریه از طریق سیاسی تاکید شد.{اینجا}

رئیس مجلس سپس با "جانگ د جیانگ" رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار کرد. لاریجانی در این دیدار بر آمادگی ایران برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با جمهوری خلق چین تأکید کرد. هیات پارلمانی همچنین در سومین روز از سفر به چین، به بندر شانگهای یکی از قطب‌های اقتصادی چین رفتند و در این شهر از دو منطقه اقتصادی و عمرانی شهر بازدید کردند. وی همچنین با "این ایکوای"، رئیس کنگره خلق شانگهای و تعدادی از مقامات ارشد این منطقه نیز دیدار کرد.

دیدار با با رئیس کنگره محلی استان "شا آنشی" این کشور مهمترین برنامه رو چهارم سفر لاریجانی به پکن بود. علی لاریجانی در دیدار جایوجنگ یونگ رییس کنگره محلی استان شا‌آنشی در شهر شی آن مرکز استان گفت: روابط ایران و چین در عالی‌ترین سطح قرار دارد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه ارتباط نزدیک میان سران دو کشور باعث شده است تا طرفین در زمینه مسایل مهم منطقه ای و بین المللی رایزنی فشرده ای داشته باشند، تاکید کرد:  مذاکرات ما در این سفر با رهبران چین بسیار خوب و سازنده بود.

وی به دیدارش با شی جین پینگ رییس جمهوری چین اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری چین در این ملاقات بیانات خوبی در باره روابط دوجانبه داشت و به گسترش روابط دو کشور نگاه عمیقی دارد.{اینجا} لاریجانی در آخرین روز اقامتش در شانگهای، از مسجد قدیمی این شهر نیز بازدید کرد.

علی لاریجانی بعد از بازگشت از سفر چهار روزه خود به کشور چین در فرودگاه مهرآباد با اشاره به دستاوردهای این سفر تصریح کرد: ایران و چین روابط متنوع و نسبتاً خوبی در زمینه تجارت و اقتصاد داشته‌اند. رایزنی های مختلفی در این سفر صورت گرفت و مواردی در زمینه همکاری های منطقه‌ای، علمی، توریسم و موارد دیگر در این سفر مورد بحث قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه "اراده دو کشور بر گسترش روابط است و مذاکرات سودمندی در این سفر صورت گرفت"، افزود: در زمینه تقویت توریسم و گسترش گردشگری باید گام جدی برداشته شود به طوری که هم از بُعد بازار و هم در زمینه ویزا و تسهیل رفت و آمد باید با کمک چینی‌ها شرایط جدیدی ایجاد شود.

لاریجانی همچنین با اشاره به رویکرد دولت چین درباره مسأله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: رویکرد چین در مسائل هسته‌ای مثبت است و مذاکراتی در این زمینه نیز انجام شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مجموع مسائل کلان داخلی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی مطرح شد و نگاه برای گسترش روابط مثبت است. وقتی اراده مسئولان سیاسی به گسترش روابط بین دو کشور است هر دو طرف در جهت رفع مشکلات احتمالی تلاش می کنند. {اینجا}

219220

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انالیزور EU ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    261 0
    مرگ بر چین!
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      126 0
      امیدوارم چین نابود بشه که عامل نابودی اقتصادی جهان شده
    • امیرحسین IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      45 0
      مرگ بر هیچکس ، زنده باد اونی که کار کردو پیشرفت کرد
  • بهمن IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    294 0
    اگر ما نصف این باجی را که به چین و روسیه می دهیم به آمریکا داده بودیم الان کارمان خیلی بیشتر از اینها راه افتاده بود !
    • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      2 0
      نوش جونشون ، فکر کردین اگر 22 میلیارد نه 220 میلیارد یورو بود نقدا بهمون بر میگردوندند برای من و شما فرقی میکرد؟همونطور که معلوم نشد چطور این پول افتاده دست چینیا ، اگرم بلوکه نمیشد معلوم نبود کجا بره . حتی اگر این پول دست دولت میرسید ، هیچ تفاوتی برای جیب من و شما نداشت ، هر روز کالا ها گرونتر میشه با اینکه دلار که تا 4000 تومن رسیده بود اومده پایین و تقریبا نرخ ثابتی پیدا کرده
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    66 0
    بله،خدا رو شکر حد اقل این ۲۲ میلیارد و میدونیم کی برد. وجدانا ارزش کالا و خدمات چینی خیلی بیشتر از رقم هاست. یک زمانی هم با مالیات ۱شاهی راه آهن می کشیدند،بدون وابستگی
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    218 0
    این الان افتخاره؟ این اسمش سیاست خارجه یا باج دادن تو روز روشن؟!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    125 0
    ایران گاو نه من شیرده چین!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    130 0
    صداقت چینی!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    196 0
    رهاورد سفر؟؟؟؟؟؟؟ فاینانس میدن که دوباره شرکتها و پیمانکاران بنجل کار چینی بیان فعالیتهای دست سوم عرضه کنند؟
  • حمید صحرایی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    139 0
    جالب بود،فاینانس یعنی وام. اقای لاریجانی طرفهای چینی را راضی کردند که با پول خودمان در کشور مان به نام خودشان سرمایه گذاری کنند و بهره لایبور به اضافه ریسک ریت یعنی 8.1 %سالانه انهم به صورت ارزی بگیرند. چه دستاوردی!!!!
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    110 0
    اينهمه در چين و هند و روسيه و خيلي جاهاي ديگه پول بلوكه شده داريم آقايون ككشون هم نميگزه اونوقت همش سرمايه ايران در آمريكا رو كه معلوم هم نيست نداده باشن تو بوق و كرنا ميكنن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    158 0
    استعمارگر نوین "چین"
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    98 0
    به به! چشم ما روشن!! چینی ها اگر کننده کار بودن سر پروژه بزرگراه تهران شمال اونطور سر کار نمیذاشتن ما را!! هر چند این تصمیم کاملا باب میل چینی ها هست!! هر پروژه ای را چند برابر قیمت باهامون حساب میکنن و ما هم چاره ای جز قبول شرایط آنها نداریم!! چون دیگه از رقابت خبری نیست! ما هستیم و چینی ها!!! تبریک به آقای لاریجانی بابت این دست آورد فوق العاده!!
  • كارمند A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    28 0
    چيني ام لاي لاي دارچيني ام لاي لاي.
  • محمدجواد A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    79 0
    ابتدا به ساکن می گویید 22میلیارد یورو از چین طلبکاریم بعد به چین می گویید 20میلیارد دلار سرمایه گذاری کند؟ آیا نرخ دلار و یورو برابر است؟
  • محمد A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    58 0
    دستشون درد نکنه واقعا.منظور از طرحهای عمرانی یه چیزی توی مایه های اتوبان تهران شمال میشه .اونوقت دیگه که یه چیزم بایستس دستی تقدیم کنیم
  • قندیل IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    76 0
    واقعأ خسته نباشید ؟ !
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    73 0
    ما مگه دولت نداریم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    85 0
    درگیر پروژه هایی هستم که قرار است از منابع مالی چین( بخوانید پول نفت خودمان) استفاده کنند. میتوانید معنی واقعی استکبار را در برخورد چینی ها ببینید. از خودم بدم می آید.
  • کیومرث A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    71 0
    پول فروش نفت ایران که باید خرج اقتصاد بیمار این کشور شود دست اورد می خواهد!
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    94 0
    ای خدا این روسیه وچین را به فلاکت برسان که چه سوء استفاده هایی که از تحریم ایران نکردند
  • حسین A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    56 0
    یعنی عملا دوباره داریم دست نیاز به چین دراز میکنیم....اونم برای پول خودمون. اسباب و اساس و ماشین های چینی کم بود حالا باید منتظر پل و ساختمان و استادیوم و خیابون چینی باشیم! مردم کی باید از این بلای خانمان سوز راحت بشن خدا میدونه!!!
  • بی نام US ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    76 0
    خودمونو كشتيم با اين سياست ورزي هامون .
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    67 0
    به شدت منتظر نظر جناب آقای حمید روحانی هستیم.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    30 0
    واقعا عجب کار بزرگی کرده آقای لاریجانی. من موندم چگونه باید از آقای لاریجانی تشکر کنیم.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    7 1
    مگه کشور آمریکا کم پول ما رو بلوکه کرده. نه پول ما رو میده ونه همچین کاری میکنه باز جای شکرش باقی هستش که پول ما رو از چینی ها اینطوری گرفتن
  • سعید A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    23 0
    این هم ازکشور دوست و برادر چین
  • بی نام DE ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    7 0
    اصل اون سرمایه 22 میلیارد یورویی سر جاش هست یا نه بالاخره؟!
  • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    28 0
    خسته نباشید خیلی زحمت کشیدید پولی که باید نقد باشه و در جهت رشد صنایع بیمار داخل و مبارزه با تورم و بیکاری هزینه بشه میخواد بشه طرح عمرانی بی کیفیت چینی که حتی گران تر هم تمام خواهد شد! این برای چین یعنی خرید انرژی مجانی!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    5 0
    البته این توافق مربوط به سفر دکتر روحانی به اجلاس شانگهای هست. ربطی به لاریجانی نداره. ایشون فقط توافق قبلی رو پیگیری کردن
  • رضا ازرشت DE ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    21 0
    تاریخ درباره این دوران چه قضاوتی خواهدکرد
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    14 0
    با این توصیف محترمانه پولمون رو خوردند.بابا اگه ما پولمون رو بخواهیم کی رو باید ببینیم؟
    • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      1 0
      باید چند تا از اون زور گیرا که در زندان هستند با لاریجانی میرفتند.
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    2 0
    اینکه یک روز میگویید بلوکه شده و فردا انرا نقض میکنید چه معنی و مفهومی دارد؟