لوکس، جدیدترین آزمایشگاه مدفون در اعماق زمین و حساس‌ترین آشکارساز ماده تاریک، در اولین نتایج خود با شکست روبرو شد و هیچ نشانه‌ای از ماده تاریک را به نمایش نگذاشت.

به گزارش ایسنا، ابزار بزرگ زیرزمینی زنون(لوکس) که در اعماق 1.6 کیلومتری معدنی در بلک‌هیلز واقع در داکوتای جنوبی دفن شده، از حساسیتی برخوردار است که آنرا در جایگاه برتری نسبت به همه آشکارسازهای دیگر برای کشف ماده تاریک قرار داده است.

هدف لوکس، شناسایی ماهیت ماده تاریک است. ماده تاریک که طبق آخرین اندازه‌گیری‌های تلسکوپ فضایی پلانک 26.8 درصد عالم را تشکیل داده، ماده‌ ناشناخته‌ای است که تاکنون فقط از روی تاثیر گرانشی آن بر حرکت کهکشان‌ها شناسایی شده و هیچ برهمکنشی با ماده معمولی ندارد. ماده معمولی که آنچه را می‌بینیم تشکیل داده فقط 4.9 درصد از عالم را تشکیل می‌دهد و مابقی که 68.3درصد عالم است، از انرژی تاریک ساخته شده که عامل انبساط تندشونده عالم محسوب می‌شود.

دانشمندان اولین نتایج این تجربه را در روز چهارشنبه (هشتم آبان) منتشر کردند که به گفته آنها، اعتبار طراحی و عملکرد این ابزار را در جستجو برای کشف هویت دقیق ذرات ماده تاریک تائید کرده است.

دانشمندان این پژوهش را با جستجو برای ذره بزون هیگز مقایسه کرده‌اند که توسط برخورددهنده بزرگ هادرونی در سوئیس انجام شده بود.

کار بر روی آشکارساز لوکس در سال 2008 آغاز شد و در اوایل سال جاری برای اولین اجرای خود آماده شد.

برخی از حساس‌ترین تجهیزات جهان بر روی محیط بشدت محافظت شده معدن نصب شده‌اند و به دنبال جرقه‌های ریز و بسیار نادر نور هستند که می‌تواند نشانگر برخوردی بین ذره ماده تاریک و ذره ماده معمولی باشد.

به گفته دانشمندان، هدف اولیه این تجربه، شناسایی ذرات سنگین با برهم‌کنش ضعیف(WIMPS) بوده که کاندیدهای اولیه تشکیل‌دهنده ماده تاریک در کهکشانها و جهان هستند.

کد خبر 320316