یادم می آید روزهای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت در مجلس، هیچکدام از نمایندگان زن در موافقت یا مخالفت وزرای پیشنهادی صحبتی نکردند. حتی دلایلی که برای امتناعشان آوردند نیز قانع کننده نبود.

اگرچه مدتهاست به سکوت خانمها در مجلس عادت کرده ایم اما بالاخره صدای یک نماینده زن بلند شد. اخیرا در خبرها آمده بود یک نماینده زن مجلس در گفتگویی در اعتراض به صحبتهای محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته است:"مصرف قلیان در شان و منزلت زنان نیست"(خبر گزاری تسنیم)

با خود فکر کردم با توجه به اینکه قلیان مورد استفاده هم زنان و هم مردان است آیا اظهار نظر ایشان به معنی این است که:مصرف قلیان در شان و منزلت مردان هست ؟! یا اساسا هر چیز که در شان زنان نیست در شان مردان هست یا بالعکس؟!

اخیرا اظهار نظرهایی از این دست و مشخصا جنسیتی از طرف مقامات مسوول -و نه کارشناسان امر- زیاد شده است که واکنشهایی را هم در جامعه به دنبال داشته است مثلا:"دوچرخه سواری رایگان برای همه غیر از زنان" این تیتر مطلب یکی از روزنامه ها ست که در آن به ممنوعیت دوچرخه سواری زنان اشاره داشت.

در هر حال بنده به اینکه این خانم نماینده خواسته است کلا با آقای نجفی مخالفت کند یا فقط به اظهار نظر ایشان از لحاظ پزشکی یا غیر پزشکی اعتراضی داشته باشد کاری ندارم. اما متوجه شدم بیش از 20 نماینده دیگر در پایان جلسه علنی 30 مهر ماه نیز به اظهارات آقای نجفی تذکر داده اند.

این مسئله سبب شد تا محور موضوعات طرح شده توسط ایشان را در برنامه پایش تلویزیون به دقت بررسی کنم. سخنان ایشان چند محور مهم داشت: گردشگری، در آمد هتلها، صنایع دستی، راه ابریشم، مشکل مالکان بناهای تاریخی و...

از اینکه با وجود طرح این همه مسایل مهم نمایندگان محترم تنها به موضوع قلیان کشیدن خانمها واکنش نشان داه اند بسیار متاسف شدم. و به این اندیشیدم که سالهاست موضوعات حاشیه ای و بی اهمیت به متن زندگی ما وارد شده و مارا از پرداختن به مسایل مهم باز داشته است. آیا واقعا و در حال حاضر مشکل اصلی ما قلیان کشیدن خانمها است؟!

در اینکه در کشور ما محدودیتها و موانع زنان بیش از مردان است ، شکی نیست که البته این موانع و محدودیتها گاه عرفی است و گاه شرعی. اما آنچه که بیشتر مرا به نوشتن این سطور وادار کرد این بود: اساسا طی دو دوره اخیر مجلس من ندیده ام هیچکدام از خانمهای نماینده مجلس در دفاع از حقوق زنان  حرکتی جدی داشته باشند. قلیان کشیدن که جای خود دارد!

از آن طرف هر زمان بحث ممنوعیت زنان در حوزه ای پیش آمده است  بلا فاصله در تایید آن فعال می شوند. برای مثال لایحه ای اخیرا در مجلس به تصویب رسیده است  با ماده ای که در آن اجازه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده داده می شود.

دقت کنید هیچکدام از نمایندگان زن تا کنون اظهار نظر نکرده است: در شان و منزلت مردان نیست که مثلا با دختر خوانده  خود ازدواج کنند. چه بسا اگر بنا به اعتراض بود می گفتند در شان و منزلت زنان نیست که با پسر خوانده خود ازدواج کنند!!!

من نمی دانم کجای صحبتهای آقای نجفی گسترش قلیان را ترویج می کرد اما به نوبه خودم از اظهارات ایشان خرسند شدم چرا که این اولین بار است یک مقام مسوول برای موضوعی که البته منع شرعی هم ندارد تفکیک جنسیتی قایل نمی شود.

البته نمایندگان مخالف قلیان هم باید بدانند حتی کسی که -خدای نا کرده - به سراغ مواد مخدر خطرناک هم می رود می داند استعمال آن چه عوارض زیانباری به دنبال دارد.

بنا بر این بهتر است به قول آقای نجفی این موضوع را به نظر سنجی عمومی بگذاریم. با این حساب اگر آرای اکتسابی همه بیش از 20 نماینده را در حوزه های انتخابیه خود جمع بزنیم می شود آمار کل مخالفان قلیان کشی به خصوص قلیان کشی خانمها!

البته اگر همه کسانی که به آنها رای داده باشند مخالف قلیان هم باشند!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    40 3
    به سوژه خیلی خوبی پرداختید. احسنت بر شما و این مطلب زیبایتان. کاش نمایندگان مسائل را به صورت عمیق و علمی مورد کنکاش قرار بدهند.
    • بانوی ایرانی... IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      2 0
      برقرار باشی ، خانوم دقیق و نکته سنج...
  • عرشیا A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    35 2
    همش جنگولک بازیه .انتقاد میکنن که مردم بگن فلانی هم بالاخره تو مجلس یه حرفی زده وگرنه خودشون اگه قلیون نکشن مطمئنا بدشون هم نمیاد .
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    29 3
    آفرین نرگس رجایی
  • حمید IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    26 2
    احسنت واقعا مطلب جالبی بود... هنوز یادمون نرفته که خانم دستجردی تو مجلس چه دفاع جانانه ای از قانون چند همسری برای آقایان انجام داد!!!
  • مجتبی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    14 0
    مطلبتان خیلی عالی بود. ممنون. آخه اگه قلیان کشیدن بده یا زشته یا غیرقانونیه باید برای همه اینگونه باشه نه فقط زنان!!!
  • نگار IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    14 1
    مطلب خیلی خوبی بود. واقعا متأسفم که ما در قرن 21 باید راجع به چه چیزهایی بحث کنیم!!! برای مجلس و نمایندگانمان هم متأسفم.
  • فریدون IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    14 1
    عالی بود. واقعا کشیدن قلیان توسط خانم ها بر اساس کدام اصول فقهی یا قانونی باید ممنوع شود؟؟؟ اگر منظور، ممنوعیت استعمال دخانیات است بهتر است کشیدن سیگار هم برای همه ممنوع شود، حداقل در معابر و مکانهای عمومی. وگرنه اگر به غیر از این باشد، ممنوعیت قلیان بی معنی است، و اگر هم بخواهد ممنوع شود باید برای مردان هم ممنوع شود.
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    12 2
    من واقعا از موضع گیری آقای نجفی لذت بردم به خصوص که بعد از برنامه در روزنامه ایران هم موضعش را تکرار کرد از این همه صداقت و صلابت خوشم آمد اهل عقب نشینی نیست.
  • ایرج شیبانی A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    12 0
    ای کاش این نمایندگان ی تذکری به دولت وکابینش درمورد گرانی میداد؟!بنظر شما مشکل مردم ما کشیدن یا نکشیدن قلیونه؟؟؟!!!1نه خدا چرا متن ول کردین حاشیه رو چسبیدین نماینگان محترمه و محترم
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 2
    بخشيد خانم نويسنده ، شما قليان ميكشيد ؟ در واقع سوالم اينه كه تا به حال كشيديد ؟ يا خانواده رو به استفاده از اين تفريح تشويق كرديد ؟
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    2 1
    ...قراره شأن ما زنان را اینها تعیین کنند؟ ما خودمان عقل نداریم؟؟ البته من کلا با قلیان کشی مخالفم ولی به خودم اجازه نمی دم برای دیگران تعیین تکلیف کنم. چه مرد و چه زن.
    • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      1 1
      ببخشید کجای این مطلب می گفت خانمها باید قلیان بکشند؟ همین شماها وقتی در مفاهیم دقت نمی کنید جامعه را هم به اشتباه می اندازید این مطلب به نظر من صرفا در جهت احقاق حقوق مساوی بود. قلیان یک بهانه بود ضمن اینکه کشیدنش هم اشکال ندارد!
  • آرش IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    7 0
    ای کاش تمام قهوه خانه ها جمع میشد. من نمیدونم اون دود غلیط و مرطوب آغشته به هزاران سم سرطان زا چیه که میکشن داخل ریه؟! ریه ای که تا آخر عمر باید باهاش نفس بکشن! یک دقیقه نفستون رو حبس کنید می فهمید چی میگم. من گاهی در مسیر منزلم از جلوی قهوه خانه رد میشم، بوی توتون و آب گندیده ی متعفن که میاد، سرم گیج میره! نمیدونم چطور جوانان این مملکت میرن 1 ساعت قل قل میکنن کاش مسئولین رسیدگی کنند کلا ممنوعش کنند.
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      1 10
      برو بابا