مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی با اجرای روش تحریک الکتریکی عصبی روشی را برای درمان بی‌اختیاری مدفوع در بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی ارائه دادند.

خبرگزاری مهر نوشت:ه گزارش خبرنگار مهر، محمدمسعود مغاری مجری طرح در نشست خبری امروز با بیان اینکه این روش با عنوان تحریک الکتریکی عصبی خاجی (SNS) اجرا شده است، گفت: در بیمارانی که دچار اختلال در دفع مدفوع و یا دچار یبوست های پیشرفته و مقاوم به درمان هستند، با استفاده از روش تحریک عصب خاجی اقدام به درمان این بیماران کردیم.

وی با بیان اینکه در این روش با استفاده از ولتاژ بسیار پایین اقدام به درمان بیمار می شود، ادامه داد: در این روش در سطح شبکه عصبی خاجی یک هماهنگی میان قسمت های اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک و ارتباط آن با مغز ایجاد می شود که با اعمال تحریکات عصبی در این منطقه بیماران پاسخ مناسبی به این روش درمانی می دهند.

مغاری با اشاره به جزئیات این روش خاطر نشان کرد: پس از ارزیابی، بیماران که با استفاده از درمان‌های رایج پاسخ دریافت نمی کنیم کاندید اجرای این روش هستند که برای این منظور به مدت سه هفته به صورت آزمایشی تحریک عصبی آغاز می شود که این تحریک با استفاده از یک لید که شامل یک فنر نازک است و در کنار عصب خاجی نصب می شود، اعمال می شود.

وی با تاکید بر اینکه بیمار در این سه هفته مورد ارزیابی قرار می گیرد، یادآور شد: در صورتیکه بیماران مبتلا فرکانس های مناسبی نسبت به تحریکات عصبی دادند، کاندید تعبیه لید دائم می‌شوند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه لید دائم شامل یک ژنراتور کوچک است، اضافه کرد: این ژنراتور بر روی جدار شکم بیمار تعبیه می شود و بسته به وضعیت بیمار ولتاژ مناسب اعمال خواهد شد.

مغاری عمر مفید این دستگاه را 6 تا 10 سال ذکر کرد و افزود: پس از پایان 10 سال با استفاده از یک بی حسی موضعی باتری این دستگاه تعویض و مجددا شروع به کار خواهد کرد.

این محقق با تاکید بر اینکه این روش برای بیماران ضایعات نخاعی ناشی از جنگ و یا زایمان مورد استفاده قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: این روش، یک روش کم تهاجمی است که بر روی 6 بیمار انجام شده است که پاسخ های مناسبی به این روش درمانی دادند.

وی با اشاره به نحوه نگهداری از لید دائم نصب شده در بدن بیمار توضیح داد: زمانیکه قرار است فرد از کنار گیت های کنترلی که مجهز به آهن ربا هستند، عبور کنند این دستگاه خاموش می شود که نیاز است برای این دسته از بیماران کارتی صادر شود که وضعیت فرد را به افراد اعلام کنیم.
5353

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =