نظر احمدی مقدم درباره فیس بوک/وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت تا هشت برابر افزایش خواهد یافت

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه شنبه ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۲

وزیر ارتباطات : سرعت اینترنت تا هشت برابر افزایش خواهد یافت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد که مردم به پست اعتماد دارند اما خواسته دولت افزایش سرعت در امور ارتباطی است.به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ابزارهای نوین ارتباطی و نقش آنها در جامعه اظهار کرد: سبک زندگی در دنیا عوض شده است و فناوریهای جدید، علاوه بر مزایای که دارند، معایبی هم دارند اما اگر خوب استفاده شوند مزایا بر معایب غالب است.واعظی با نگاهی به عملکرد پست درباره تکنولوژیهای جدید تصریح کرد: نکته این است که تکنولوژیهای جدید ارتباطی جای نامه نگاری را نمی گیرد و از سوی دیگر کاربرد پست هم تفاوت کرده است. در گذشته پست به نامه نگاری محدود می شد اما امروزه پست در دنیا و ایران در ارتباط تنگاتنگ با زندگی خانواده‌هاست.وی با اشاره به اینکه در حوزه پست نیاز به فرهنگ سازی داریم خاطرنشان کرد: اقدامات موثری از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص دنبال می‌شود و مردم به پست اعتماد دارند. اگر بتوانیم هر ماه یک سرویس جدید به مردم ارائه دهیم می توانیم در شرایط آمد و شدید همراه با ترافیک روند زندگی را تسهیل کنیم.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: می خواهیم علاوه بر اعتمادی که در بین مردم نسبت به پست وجود دارد سرعت عمل نیز بالا رود و از این رو در حال برنامه ریزی سامانه‌ای تحت عنوان 193 هستیم که ارتباط نزدیکی بین شرکت پست و مردم باشد که نیازها و خواسته‌های و گلایه‌های مردم را بررسی می کند.محمود واعظی در خصوص افزایش سرعت اینترنت در کشور گفت: متقاضی اینترنت در ایران بسیار بالاست و پهنای باند بین المللی ما محدود است که اکنون حدود 72 گیگابایت بر ثانیه است که باید چند برابر افزایش پیدا کند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم در گفت‌وگوی تلفنی با یک برنامه رادیویی یادآور شد: پروژه‌های مختلفی در این خصوص طراحی شده است و با جدیت خواسته مردم دنبال خواهد شد و امید است که به تدریج سرعت اینترنت افزایش یابد و پیش بینی می شود سال آینده سرعت به دو برابر افزایش یابد اما برنامه ما تا پایان چهار سال این است که این رقم به هشت برابر افزایش یابد.



جدیدترین انتصابات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو حکم جداگانه رئیس مرکز حراست و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را منصوب کرد. به گزارش مهر، محمود واعظی در حکمی صادق بیک‌پور را به سمت رئیس مرکز حراست وزارتخانه منصوب کرد. بیک‌پور پیش از این در سمت مدیرکل حراست مخابرات استان تهران و مدیرکل حراست شرکت مخابرات ایران فعالیت داشته است. همچنین واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از زحمات رمضان پورقاسم در طول تصدی سمت رئیس مرکز حراست تقدیر و تشکر بعمل آورد. همچنین طی حکمی از سوی محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدرضا فرنقی‌زاد به سمت رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منصوب شد. محمدرضا فرنقی‌زاد پیش از این در سمت مدیرکل روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیرکل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیر ساخت فعالیت داشته است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از زحمات علی افتخاری در طول تصدی سمت رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تقدیر و تشکر بعمل آورد.

پلیس معتقد به استفاده از شبکه‌های اجتماعی است

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه شبکه‌های فضای مجازی تهدید‌ها و فرصت‌هایی دارند گفت: باید از فرصت‌های آنها به نحو احسنت استفاده کنیم.سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه نشست تخصصی بررسی شبکه‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران به سؤالات مختلفی در زمینه شبکه‌های اجتماعی و رفع فیلتر از فیس‌بوک و تویتر پاسخ داد.احمدی‌مقدم در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه نظر شما پیرامون سرپرستی وزیر ارتباطات بر شورای عالی فضای مجازی چیست گفت: وزیر به علت استعفاء دبیر قبلی ناچاراً به عنوان سرپرست انتخاب شده و چون عزل و نصب رئیس شورا در خود شورا تصمیم‌گیری می‌شود و این شورا تاکنون جلسه‌ای نداشته است انتخاب رئیس آن به تأخیر افتاده است.وی در مورد احتمال رفع فیلتر از فیس‌بوک و تویتر گفت: شورای عالی فضای مجازی مسئول رسیدگی به این امر است اما ما با عنوان نیروی انتظامی نگاه سیاه و سفید به ماجرا نداریم و نه کاملاً موافق هستیم و نه کاملا مخالف.فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: باید از فرصت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و مضرات آن را تحت کنترل خود در آوریم. شخصا فکر نمی‌کنم منع کلی شدنی باشد چون نه ضروری است و نه شدنی.وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروی انتظامی مسئول ارسال پارازیت بر امواج ماهواره‌ای است گفت: ناجا هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.احمدی‌مقدم در مورد رصد شبکه‌های مجازی و فعالیت گروه‌های سیاسی در آنها گفت: گروه‌های سیاسی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی زمانی می‌تواند به نتیجه دلخواه خود برسند که نارضایتی در جامعه وجود داشته باشد و آنها این نارضایتی را تبدیل به موج کنند.وی افزود: البته ظاهر قضیه تنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی است در صورتی که پشت آن کار اطلاعاتی شده و شبکه‌های سازمان یافته فعالیت می‌کنند.به گزارش فارس، فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: ما زمانی باید نگران شبکه‌های اجتماعی باشیم که نارضایتی در جامعه وجود داشته باشد که به آن پاسخی داده نشود.یکی از کارکرد‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی این است که حکومت‌ها را برای پاسخگویی تحت فشار می‌گذارد.وی یادآور شد: جمهوری اسلامی نگران شبکه‌های اجتماعی نیست چرا که همانگونه که مشاهده کردید بعد از فتنه 88 صدها فراخوان در این شبکه‌ها داده شد و اجابتی از سوی کسی نشد. در صورتی که بگیر و ببندی هم در کار نبود.احمدی‌مقدم در مورد فعالیت شبکه‌های ضددین در فضای مجازی گفت: وظیفه ما رصد فضای مجازی است و اگر به مجرمی برخورد کردیم آن را دستگیر و در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهیم.وی بار دیگر بر ممنوعیت عضویت در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخورد با اعضاء این شبکه‌ها به دلیل کسرت تعداد آنها عملا اجرا شدنی نیست.فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در مورد عضویت اعضاء هیئت دولت در شبکه‌های اجتماعی چیست گفت: همانگونه که قبلا گفته‌ام دولتمردان هم باید قانون را رعایت کنند و در اجرای قانون نسبت به مردم پیشگام باشند.احمدی‌مقدم در پایان نسبت به درج آگهی‌های غیرمجاز و مجرمانه در فضای مجازی و روزنامه‌ها گفت: آگاهی بخشیدن به مردم می‌تواند از مضرات این آگهی‌ها بکاهد. ضمن اینکه دستگاه‌های مربوطه باید برای آن مقررات سختگیرانه‌ای بگذارند که هر کس هر آگهی را نتواند در هر جایی منتشر کند.

استقرار پلیس فتا در مترو

معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن هماهنگی با مدیریت اجرایی معاونت فرهنگی اجتماعی شرکت بهره برداری مترو، به مناسبت هفته ناجا اقدام به نصب هشدارهای پلیس سایبری با موضوعات جرایم فضای مجازی در قطارهای شهری مترو کرد.معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا اعلام کرد: این پلیس ضمن هماهنگی با مدیریت اجرایی معاونت فرهنگی اجتماعی مترو اقدام به نصب هشدارهای فضای سایبری با موضوعات حفاظت از اطلاعات، هتک حیثیت در فضای مجازی، کلاهبرداری‌های اینترنتی، سرقت‌های اینترنتی، هویت‌های جعلی و غیره در قطارهای شهری تهران کرده است.

اطلاعات داخلی کشور به هیچ‌وجه از خارج مسیریابی نشود

طبق برنامه پنجم توسعه، شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای مبتنی بر قـرارداد اینترنت به ‌همراه سوئیچ‌، مسیریاب‌ و مراکز داده‌ است که اطلاعات داخلی به هیچ‌وجه از طریق خارج مسیریابی نشود و ایجاد شبکه اینترانت، خصوصی و امن در آن فراهم شود. به گزارش فارس، به نیمه رسیدن برنامه پنجم توسعه کشور با آغاز به کار دولت یازدهم مصادف شده و یکی از تکالیف مهم این برنامه ایجاد «شبکه ملی اطلاعات» است. اخیرا وزیر ارتباطات با انتصاباتی مجری جدید این شبکه را تعیین کرده که ورود مجریان جدید، اقدامات تازه را نوید می‌دهد. در آستانه آغاز اقدامات جدید در زمینه شبکه ملی اطلاعات، بازخوانی تکالیفی که برنامه پنجم در این رابطه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده و هدفی که تعیین کرده، خالی از لطف نیست. در همین راستا بخش‌های مرتبط با شبکه ملی اطلاعات در ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم بازخوانی شده است. در متن برنامه پنجم توسعه، فصل چهارم، نظام اداری و مدیریت، بخش فناوری اطلاعات، ماده ۴۶ آمده است: به منظور بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‎وری در حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اقدامات زیر انجام می‎شود:
الف ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافقنامه سطح خدمات را به صورتی فراهم کند که تا پایان سال دوم تمامی دستگاه‌های اجرائی و واحدهای تابعه و وابسته و تا پایان برنامه، شصت درصد (۶۰ ٪) خانوارها و تمامی کسب و کارها بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند. میزان پهنای باند اینترنت بین‎الملل و شاخص آمادگی الکترونیک و شاخص توسعه دولت الکترونیک باید به گونه‎ای طراحی شود که سرانه پهنای باند و سایر شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه در رتبه دوم منطقه قرار گیرد.
ب ـ تمامی دستگاه‌های اجرائی مکلفند ضمن اتصال به شبکه ملی اطلاعات و توسعه و تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی خود حداکثر تا پایان سال دوم برنامه بر اساس فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری اطلاعات خود را در مراکز داده داخلی با رعایت مقررات امنیتی و استانداردهای لازم نگهداری و به‌روزرسانی کنند و بر اساس آئین‎نامه اجرائی که در شش ماهه اول برنامه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت اطلاعات و معاونت، تهیه و به تصویب هیأت‎وزیران خواهد رسید نسبت به تبادل و به اشتراک‎گذاری رایگان اطلاعات به منظور ایجاد سامانه‎های اطلاعاتی و کاهش تولید و نگهداری اطلاعات تکراری در این شبکه با تأمین و حفظ امنیت تولید، پردازش و نگهداری اطلاعات اقدام کنند.
ج ـ تمامی دستگاههای اجرائی مکلفند: ۱- تا پایان سال دوم برنامه نسبت به ارسال و دریافت الکترونیکی تمامی استعلامات بین دستگاهی و واحدهای تابعه آن‌ها با استفاده از شبکه ملی اطلاعات و رعایت امنیت اقدام کنند. ۲- تا پایان برنامه، خدمات قابل ارائه خود را به صورت الکترونیکی از طریق شبکه ملی اطلاعات عرضه کنند و نیز تمامی خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری خود و قابل واگذاری یا برون‌سپاری را به دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت که توسط بخش‌های غیردولتی اعم از خصوصی یا تعاونی ایجاد و مدیریت می‎شود، واگذار کنند. سایر دفاتر دایر فعلی دستگاه‌های مذکور که این نوع خدمات را ارائه می‎کنند باید به دفاتر پیشخوان دولت تغییر کنند. تبصره ۲ـ شبکه ملی اطلاعات (IP) کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قـرارداد اینترنت به ‌همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و أخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

5 مسوولیت جهانگرد در شبکه‌ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات، در احکام جداگانه‌ای معاون خود را به سمت مجری، مدیر، مجری زیرساخت، رئیس و مجری کارگروه 4 نفره تحقق شبکه ملی اطلاعات و مسئول تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات کشور منصوب کرد تا اجرای این شبکه را پیگیری کند.از آغاز دولت یازدهم تاکنون از وزارت ارتباطات خبر می‌رسد که وزیر ارتباطات برای اجرای شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین برنامه این وزارتخانه در قانون برنامه پنجم توسعه، برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.محمود واعظی در این راستا «مجری شبکه ملی اطلاعات»، «مدیریت شبکه ملی اطلاعات» و مدیر طرح «زیرساخت شبکه ملی اطلاعات» را در احکام جداگانه‌ای، منصوب کرده که البته تمامی این مسئولیت‌ها به نصرالله جهانگرد سپرده شده است.جهانگرد پیش از این احکام معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران هم شده بود.واعظی همچنین دستور تشکیل کارگروهی 4 نفره را برای تحقق شبکه ملی اطلاعات، صادر کرده که جهانگرد رئیس و مجری این کارگروه نیز هست. معاون برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت دیگر اعضای این کارگروه هستند. وزیر علاوه بر مسئولت‌های متعدد شبکه ملی اطلاعات، تدوین طرح «جامع فناوری اطلاعات کشور» را نیز به جهانگرد واگذار کرده و همچنین وی را برای عضویت در هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران به وزیر اقتصاد معرفی کرده است.اکنون نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجری شبکه ملی اطلاعات، مدیر شبکه ملی اطلاعات، مجری زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، رئیس و مجری کارگروه 4 نفره تحقق شبکه ملی اطلاعات، مسئول تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات کشور و عضو حقیقی هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران است و مسئولیت سنگینی برای اجرای‌ شبکه ملی اطلاعات، یعنی مهم‌ترین تکلیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه پنجم بر عهده دارد.به گزارش فارس از آنجا که به طور حتم واعظی وزیر، تحقق مهم‌ترین برنامه کاری خود را به امین‌ترین فردش سپرده و برای انجام صفر تا صد مراحل راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به وی اعتماد کرده، در نتیجه انتظارها از این مدیر، بسیار بالا رفته و در مورد تمام امور شبکه ملی اطلاعات چشم‌ها به او دوخته شده است.جهانگرد از این مسئولیت این گونه یاد می‌کند: رئیس جمهور و وزیر ارتباطات به مقوله پهنای باند توجه ویژه دارند. رسیدگی به این موضوع جزء اولین دستورات وزیر به من بوده است که براساس آن باید یک کمیته تخصصی شکل بگیرد و تکلیف برنامه پنجم توسعه که براساس آن باید 60 درصد خانوارها و تمامی کسب‌و‌کارها از اینترنت با پهنای باند بالا برخوردار باشند، مشخص شود که امیدواریم با اقدام‌های در دست اجرا، این امر تا سه سال آینده محقق شود.اگرچه جهانگرد اشاره مستقیمی به عبارت وجودی «شبکه ملی اطلاعات» نکرده؛ اما واضح است که برنامه‌هایی که جهانگرد در سخنان خود ترسیم کرده، همان اهداف برنامه پنجم است که باید ذیل شبکه ملی اطلاعات تحقق یابند.همچنین فرصت 3 ساله‌ای که جهانگرد برای اجرای این برنامه‌ها عنوان می‌کند، همان پایان برنامه پنجم در سال 94 است.اکنون با مقدمات کاملی که تدارک دیده شده، باید منتظر بود و دید که اولین اقدام عملی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم و نماینده منتخب این وزارتخانه برای اجرای شبکه ملی اطلاعات چه خواهد بود؟

با رقم‌های بالای قبض‌های میان‌دوره موبایل چه باید کرد؟!
سخنگوی شرکت مخابرات می‌گوید اگر کاربران در پیامک‌هایی که مربوط به قبض میان‌دوره تلفن همراه آنها می‌شود با مبلغی بیشتر از گذشته مواجه شده‌اند، به دلیل آن است که در دوره‌ای، مکالمات با تعرفه‌های جدید محاسبه می‌شد.داوود زارعیان در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر کاربران در مراجعه به سایت همراه اول و یا از طریق پیامک قبض‌های میان دوره خود را دریافت کرده و با افزایش آن نسبت به گذشته مواجه شده‌اند، نگران این موضوع نباشند چرا که حتی در صورت پرداخت این قبض‌ها مبلغ مابه‌التفاوت به آنها بازگردانده خواهد شد.وی در این باره گفت: براساس مصوباتی که پیش از این ابلاغ شده بود از تاریخ 15 مرداد‌ماه مکالمات تلفن همراه با تعرفه‌ی 599 ریال حساب می‌شد، اما با توجه به این‌که مصوبه جدید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اوایل مهرماه به دست ما رسیده و مصوبه‌ی قبلی را لغو می‌کند ما حتما قبض‌های کاربران را اصلاح خواهیم کرد و قبضهای کاربران همچنان با همان تعرفه‌های قبلی به دست آنها خواهد رسید.مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در میان اگر کاربری قبض میان‌دوره‌ی خود را دریافت کرده و با رقمی بالاتر از گذشته مواجه شده می‌تواند این قبض را پرداخت کند، چرا که مابه‌التفاوت این قبض‌ها به کاربران بازگردانده خواهد شد.زارعیان در پاسخ به این‌ سوال که با وجود این‌که مخابرات می‌گوید تعرفه‌های جدید را عملیاتی نکرده و براساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات عمل می‌کند چگونه است که بر روی سایت این شرکت هم‌چنان تعرفه‌های افزایش یافته به عنوان تعرفه‌ی تلفن همراه اعلام شده، توضیح داد: این موضوع در اسرع وقت برروی سایت مخابرات اصلاح خواهد شد و همان طور که گفته شد تعرفه‌ها براساس مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات اجرایی می‌شود.

 

56503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =