جایزه نوبل ادبیات امسال پنجشنبه اهدا می‌شود و هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی همچنان شانس اصلی بردن این جایزه است.

حسین عیدی‌زاده: سایت رسمی جایزه نوبل اعلام کرد جایزه نوبل ادبیات 2013 فردا دهم اکتبر (18 مهر) ساعت یک بعدازظهر به وقت مرکز اروپا اهدا می‌شود.

طبق گمانه‌زنی‌های مختلف همچنان هاروکی موراکامی بخت اصلی نوبل ادبیات امسال است.

چند سال است که از نویسنده کتاب‌های «کافکا در کرانه» و «پس از لرزه» به عنوان یکی از شانس‌های اصلی نوبل ادبیات نام برده می‌شود و به نظر می‌رسد امسال دیگر نوبت به او رسیده باشد.

وب‌سایت گمانه‌زنی «لدبروکس» شانس این نویسنده ژاپنی را حدود دو ماه پیش یک به سه عنوان کرده بود و حالا بخت او به دو به پنج رسیده و بیشتر هم شده است.

دومین نویسنده‌ای که بیش از همه بخت بردن نوبل ادبیات را دارد آلیس مونرو است که شانس‌اش از یک به 12 به یک به چهار رسیده است. مونرو با داستان‌های کوتاهش شهرت دارد که بسیاری از آن‌ها به فارسی ترجمه شده‌اند. مجموعه داستان معروف او «فرار» نام دارد که با ترجمه مژده دقیقی به فارسی چاپ شده است.

شگفتی گمانه‌زنی‌های سایت لدبروکس برای نوبل ادبیات تا این لحظه سوتلانا الکسی‌یویچ با شانس یک به شش است.

این نویسنده متولد سال 1948 در بلاروس است و در آثارش به شکلی تاریخ شوروری سابق و پس از آن را روایت می‌کند.

معروف‌ترین اثر الکسی‌یویچ در زبان انگلیسی «پسران روی» (The Boys of Zinc) است که شرح دقیقی از جنگ افغانستان است. او همچنین نویسنده کتاب تاریخ شفاهی فاجعه چرنوبیل به نام «صداهای چرنوبیل» است.

از دیگر نویسندگانی که امسال بخت بالایی برای بردن نوبل ادبیات را دارند می‌توان به جویس کرول اوتس، نویسنده پرکار آمریکایی با بخت یک به هشت، پتر ناداس مجارستانی با بخت یک به هشت، یون فوسه، نویسنده اهل نروژ با بخت یک به 9، کو اون، شاعر اهل کره جنوبی با بخت یک به 10 و آسیه جبار و تامس پینچون با بخت یک به 12 هستند.

با این وجود این اعداد و ارقام همگی نتیجه گمانه‌زنی و نه مدرک و دلیل هستند؛ دلیلش هم این است که کمیته نوبل ادبیات، هیچگاه نام نامزدهای نهایی خود را فاش نمی‌کند و این نام‌ها برای حداقل 50 سال در آکادمی نوبل در سوئد بطور محرمانه ثبت و نگهداری می‌شوند.

آدونیس، شاعر پرآوازه اهل سوریه با بخت یک به 14 هنوز مشهورترین شاعر فهرست گمانه‌زنی لدبروکس است. این در حالی است که همه در سال 2011 و آغاز بهار عربی از آدونیس به عنوان بخت مسلم نوبل ادبیات نام می‌بردند، اما او رقابت را به توماس ترانسترومر، شاعر اهل سوئد که در نظرسنجی‌ها در رتبه پایین‌تری بود، واگذار کرد.

موراکامی در 10 سال گذشته همیشه یکی از بخت‌های اصلی نوبل ادبیات بوده. این نویسنده که در سراسر دنیا محبوب است و کتاب‌هایش در گوشه گوشه دنیا خوانده می‌شوند امسال جدیدترین رمان خود به نام «تسوکورو تازاکی بی‌روح و سال زیارت او» را منتشر کرده است که در حال حاضر دارد به انگلیسی ترجمه می‌شود تا سال 2014 منتشر شود.

سال گذشته اهدای نوبل ادبیات به مو یان، نویسنده ناآشنای چینی حرف و حدیث‌های بسیاری به همراه داشت.

عجیب و غیرمحتمل نیست که کمیته ادبیات نوبل با انتخاب چهره‌ای مهم و مطرح مثل موراکامی به عنوان برنده نوبل ادبیات اعاده حیثیت کنند، کاری که چند سال پیش با انتخاب ماریو بارگاس یوسا، نویسنده بزرگ اهل پرو انجام دادند و انگ «اعتیاد به کشف» را تا حدودی از دامان خود پاک کرد.

جایزه نوبل ادبیات هر سال در ماه اکتبر اهدا می‌شود، این جایزه که به نام آلفرد نوبل نام‌گذاری شده به کسی اهدا می‌شود که به گفته نوبل «در رشته ادبیات برجسته‌ترین آثار را در مسیری آرمانی» خلق کرده باشد. این جایزه هشت میلیون کرون، معادل 780 هزار پوند ارزش دارد.

آکادمی نوبل افتخار می‌کند که کارهای غیرقابل‌درک انجام می‌دهد. امسال در ماه مه این آکادمی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که نامزدهای نوبل ادبیات 2013 انتخاب شده‌اند و همین موجب به راه افتادن سیلی از گمانه‌زنی‌ها شد. بسیاری می‌گویند امسال دیگر نوبت به آمریکا رسیده تا نویسنده‌ای مثل فیلیپ راث یا دن دلیلو این جایزه را به خانه ببرد.

از سال 1901 تاکنون 109 نفر برنده نوبل ادبیات شده‌اند که از این میان تنها 12 نفر زن هستند و شاید کمیته نوبل ادبیات امسال سنت‌شکنی کند و جایزه را به شاعر یا نویسنده این زن دهد.

باید تا پنجشنبه صبر کرد تا پیتر انگلوند رئیس دائمی آکادمی سوئد یک نویسنده آشنا یا ناآشنا را به عنوان برنده نوبل ادبیات امسال معرفی کند.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    17 3
    به امید روزی که یکی از نویسندگان کشورمان برنده این جایزه معتبر شود (محمود دولت ابادی که در حال حاضر معروفترین و نام اشنا ترین رمان نویس ایرانی است بهترین مورد برای این منظور میباشد )
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    1 1
    روانشادان احمد شاملو و هوشنگ گلشیری چندین بار رو می خواستن کاندید و برنده این جایزه کنن که اگه کاندید می شدن صد در صد جایزه مال خودشون بود ولی همه می دونیم بنا به چه دلایلی نخواستن که اون دو مرحوم برنده این جایزه بشن . وگرنه ایران صدها نویسنده داشته و داره که لایق این جایزه هستند.
    • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      1 0
      آقا این حرفای الکی چیه می گید ، نویسنده ای که کاندید میشه حداقل کتاباش باید به بیش از 50 زبان ترجمه شده باشد ، خوانده شده باشد و .... اینا همه شایعات ایرانیاست
  • حامد IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 0
    موراکامی واقعا حقشه،کاراش در مقایسه مثل نحوه ی آزاد شدن وزیکل ها میمونه،چیزی که نوبل امسال پزشکی رو گرفت،کارهایی به ظاهر ساده،اما بسیار ظریف،زیبا و دقیق
  • بی نام CA ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 0
    پس «میلان کوندرا» چی؟ ایشون لیاقت دریافت جایزه نوبل ادبیات نداره ؟
  • سعید IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    یا تامس پینچون یا فیلپ راث