۲ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
نوبل فیزیک 2013 برای کاشفان ذره خدا

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، فرانسوا انگلرت و پیتر هیگز را به خاطر کشف نظری مکانیسم جرم‌دار شدن ذرات زیراتمی و بوزون هیگز، مشترکا برنده جایزه نوبل فیزیک امسال اعلام کرد.

کمیته نوبل مستقر در آکادمی سلطنتی علوم سوئد، فرانسوا انگلرت، استاد 81 ساله و بازنشسته دانشگاه بروکسل در بلژیک و پیتر هیگز، استاد 84 ساله و بازنشسته دانشگاه ادینبورگ در انگلیس را به طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 2013/1392 اعلام کرد. کمیته نوبل، این دو دانشمند را به خاطر کشف نظری مکانیسمی که به درک ما از منشأ جرم ذرات زیراتمی کمک می‌کند و  به تازگی (تابستان 2012/1391) با کشف ذره بوزون هیگز در آزمایش‌های اطلس و سی.ام.اس در برخورددهنده بزرگ هادرونی سرن تایید شد، شایسته دریافت این جایزه دانست.

این دو دانشمند در سال 1964/1343 و مستقل از یکدیگر چگونگی جرم‌دار شدن ذرات زیراتمی را پیشنهاد کردند و برای نخستین بار سال گذشته در کنفرانس سرن برای اعلام کشف ذره هیگز یکدیگر را ملاقات کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکانیسم هیگز، چگونگی جرم‌دار شدن ذرات و چگونگی کشف بوزون هیگز در آزمایشگاه هسته‌ای اروپا (سرن) اینجا را کلیک کنید.

ذره خدا عنوانی است که روزنامه‌نگاران برای بوزون هیگز انتخاب کرده‌اند، ذره‌ای بنیادی که دیگر ذرات در برهمکنش با آن دارای جرم می‌شوند. این ذره آخرین پازل از ذرات پیش‌بینی‌شده مدل استاندارد ذرات بنیادی است، ولی مدل استاندارد ذرات بنیادی بخش کوچکی از پازل عظیم کیهانی است، جهانی که به تازگی فهمیده‌ایم از 92 درصد آن چیزی نمی‌دانیم و جایزه نوبل فیزیک در سال 2011/1390 نیز به همین کشف بزرگ تعلق گرفت
اطلاعات تکمیلی را در خبرآنلاین دنبال کنید. 
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    62 4
    نوبل صلحم بگو بابا!!!
    • بی نام A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      20 2
      ذره هیگز میدانید چی هست؟ یک ذره استثنایی که مسئول جرم دار شدن تمام ذرات جرم دار عالم است. کشفیات ال اچ سی از جمله کشف این ذره، منجر به ظهور عصر جدیدی از اختراعات در طول 50 سال آینده خواهد شد. یک نمونه آن اتومبیل هایی هستند که قادر خواهند بود بر جاذبه غلبه کنند. در اروپا دارند این کارها را انجام میدهند و آنوقت ما در ایران به خاطر مسایل سلیقه ای باید شب تا صبح نگران باشیم قیمت ماست و شیر و پنیر و کره گرون نشه.
  • بی نام US ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    99 18
    گاردين هم يه نظرسنجى براى جايزه صلح نوبل گذاشته كه روحانى هم جز گزينه هاشه. براى بستن دهان تندروها، براى اينكه ثابت كنيم پشت رئيس جمهورمون هستيم، براى اينكه از صلح و اعتدال حمايت كنيم، براى صلح در خاورميانه به آقاى روحانى رأى دهيد: http://www.theguardian.com/world/poll/2013/oct/07/nobel-peace-prize-2013-pick-winner-malala-yousafzai اسم آقاى روحانى رو از ليست پايين متن، قبل از كامنت ها، انتخاب كنيد و vote رو بزنيد. تا فردا هم بيشتر وقت نداره. خبرآنلاين تو رو خدا اطلاع رسانى كن. به خدا به آقاى روحانى و امثال او خيلى نياز داريم.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      74 7
      به امید بستن دهان تندروهای داخلی و همپیمانان نتانیاهو!
    • بی نام US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      41 7
      سایت عصر ایران لینکش را گذاشته میتوانید از انجا وارد سایت شوید
    • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      34 63
      من با تمام احترامی که برای آقای روحانی قائل هستم به آن دختر پاکستانی ملاله رای می دم. کاری که اون کرد واقعا بزرگ بود.
    • افشين A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      24 23
      كميته ي نوبل به نتايج نظرسنجي ها و اينكه چه كسي توي فلان سايت بيشتر رأي آورده كاري نداره .
    • بی نام US ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      30 8
      اگر افراط گرايى و تنش از خاورميانه جاى خودش رو به صلح و اعتدال بده مى بينيد كه كار روحانى بسيار بسيار مهم تر از كار ملاله است. يادتون باشه كه طالبان يك گروه افراطيه كه ملاله رو به اون روز كشوند.
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      3 2
      دمت گرم
  • محسن A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    21 71
    انتخاب نام ذره خدا برای ذره بوزون هیگز خیلی چرته؛ شاید بعدش یه ذره ای که تشکیل دهنده بوزون هیگز بود کشف شد. خبر آنلاین این فقط یه ذره است می فهمی؟
    • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      9 41
      محسن خان دانشمندان این نام را گداشته اند.چون کشف این فرضیه دلیلی است برای اثبات وجود خدا و رد اصول مادی گراها! می فهمی؟
    • آیدین A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      39 2
      اثبات وجود خدا؟ میشه بگی چه جوری؟با چه دلایل و برهانی؟ کی کجا چه وقتی این ادعا رو مطرح کرده؟ منبعی مرجعی کتابی مقاله ای معرفی کنی که بگه وجود ذره بوزون هیگز دلیلی بر اثبات خداست؟
    • مهسا A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      19 0
      دانشمندا از دهه ی 60 دنبال این ذره بودن و چون از پیدا کردنش ناامید شده بودن بهش اسم گاددم پارتیکل(مثل اینکه نمیشه از حروف انگلیسی استفاده کرد برای کامنت) رو دادن یعنی ذره ی لعنتی، دلیل اینکه الان به این اسم گاد پارتیکل مشهور شده به خاطر اینه که لیون لدرمن (فیزیکدان برنده نوبل) میخواست اسم کتابش رو بزاره گاددم پارتیکل ولی ناشرش اجازه نداد و اسم تبدیل شد به گاد پارتیکل و به مرور زمان بوزون هیگز در بین عامه مردم به گاد پارتیکل یا ذره ی خدا مشهور شد.
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    21 5
    دانشمند مشهور انگلیسی استفان هاوکینگ در برنامه بی بی سی گفته بود (تیرماه 91) که جایزه نوبل باید به پیتر هیگز داده شود، کسی که نام خود را به ذره بوزون هیگز بخشید. هاوکینگ، استاد سابق دانشگاه کمبریج همچنین با شوخی گفت که این کشف باعث باخت ۱۰۰ دلاری وی در شرط بندی شده است. وی می گوید: «جای کمی افسوس هم باقی است که چنین پیشرفت های بزرگی در فیزیک، از آزمایشاتی به دست می آید که کسی انتظار نتیجه بخشی آنها را نداشته است. به دلیل همین عدم انتظار، من بر سر اینکه ذره هیگز پیدا نخواهد شد، با گوردن کن از دانشگاه میشیگان ۱۰۰ دلار شرط بستم. و خب، به نظر می رسد که ۱۰۰ دلار از دست داده ام»
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    121 5
    منتظر اعطای نوبل شیمی به احمدی نژاد هستیم.!
    • پارسا A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      30 0
      ایول.بخاطر کاری که با پول ملی کرد دیگه
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    10 4
    خبر انلاين : در مورد كانديد صلح (گاردين ) حسن روحاني اطلاع رساني كنيد لطفا ٥٣ درصد !!!! تا حالا راي اوردن . از امروز عصر هم نميشه راي داد . اين پيام رو ميده . كه از كشور شما نميشه راي داد ساري !!!!!! خواهشا كاري كنيد همت كنيد .
    • بی نام US ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      18 1
      با فيلترشكن وارد بشيد.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    41 3
    خبر چرا ادرس سایت را جهت رای به دکتر روحانی نمیگذاری تو هم مشکوک میزنیها
  • بی نام EU ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    53 1
    كاش نوبل زبان هم داشتيم ميدادن به علي آبادي .
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    16 0
    خبر كمك ... يعني اين تيتر رو قابل صدر !!! نميدونين ؟؟؟؟
  • حافظ IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    7 65
    ببخشید؟! من متوجه نمیشم! دانشمندا انقده زحمت کشیدن تا آخرش بگن ذرات جرم خودشون رو از یه ذره ی جرم دار میگیرن؟ والا این اصلا نیاز به فکر نداره! قرانم میگه همه موجودات هستی خودشونو از خدایی میگرن که زنده ی مطلقه! اونوقت اینا تازه اومدن میگن جرم بوزون هیگیز مطلقه(چون خودشونم نفهمیدن اونوقت جرم خود بوزون از کجا میاد!) خوب یعنی جرم بوزون رو مطلق فرض کردن این ملطق گیری ها نظریه جدیدی نیست .... توی خرافات یا داستان های علمی تخیلی خحارجی هم قبلا از اینجور حرفا زده میشد حالا خیالتون راحت قران رو ولش کن!
    • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      39 4
      حافظ عزیز چرا توی اینترنت و با کامپیوتر و الکتریسیته ای که توسط همون دانشمندان کافر نفهم ابله سرکارگذار ابداع شده، چرخ می زنی؟! به کار .... برس پسر جان و سرتو هم اصلاً بلند نکن که دنیا به امثال شما بیشتر نیاز داره تا اونا، بلکه درمانی هم برای سرطان و همینطور بیماری لاعلاج اقتصاد خودمون پیدا کنی.
    • esi A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      13 1
      نظر شما محترم ولی بهتر بدانید برای کشف همین ذره حدود 10 میلیارد دلار برای ساخت و راه اندازی برخورد دهنده هادرونی هزینه شده است و با این کشف شناخت ما نسبت به نحوه به وجود امدن کیهان وی یا به تعبیری لحظه افرینش کیهان بیشتر خواهد شد.
    • آیدین A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      10 0
      خوب برای پاسخ دادن به این سوال یا ... شبهه! باید یکم با مباحث فلسفه علم آشنایی داشت. اما به طور خلاصه: 1. اساسا این که چه چیزی حقیقت هستش و چه چیزی نه محلی از اعراب در علم نداره 2. علم یعنی یه سری مدل سازی های ذهنی ابطال پذیر که قابلیت پیش بینی داره با این پیش فرض اول این که خدا به ذرات جرم میده یا ذره بوزون هیگز به یک اندازه میتونن واقعی باشن اما با در نظر گرفتن پیش فرض دوم فرض وجود ذره هیگز علمی هستش و فرض خدا غیر علمی (این به معنای نادرست بودن نیست) چون تئوری وجود ذره هیگز ابطال پذیره یعنی اگر نادرست باشد ما میتوانیم نادرستی اون رو تو آزمایشگاه ثابت کنیم و قابلیت پیش بینی داره. به این نتیجه رسیدم که علم به خودی خود نمیتونه وجود یا عدم وجود خدا را اثبات کنه.
    • سینا IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      1 13
      سلام esi به نظرم کسایی که دارن رو این پروژه کار میکنن به این سادگی ها نتایج چندین میلیون دلاری یا چند میلیارد دلاری شونو رایگان در اختیار جهان قرار نمیدن و نبایست منتظر نتیجه دست خورده شده اونا شد ولی برای مطالعه و تحقیق مناسب است نه این که جهان بینی رو روی نتایج ابطال پذیر اونا قرار بدیم
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      11 0
      شما از فيزيك سر درنمياريد نه؟(منم از فيزيك سردر نميارم ولي ادعاهاي عجيب و غريب هم نميكنم)
  • خلیج فارس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    3 14
    نه محسن جان نمی فهمیم ...آدم وقتی آخر چیزی رو نفهمید یعنی اولشو نفهمیده برادار فهمیدی؟
  • یاور IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    28 8
    یا عظیم یا الله یا الله
  • اکبر A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    10 1
    روزنامه نگارها میگن ذره ی خدا ولی ساینتیستا و کسایی که کشفش کردند با اصرار میگن بوزن هیگز :)))) چراشو دقیق نمیدونم ولی فک نکنم بی ارتباط به جذب مخاطب (یا بهتر بگم پول!) باشه....
  • اکبر A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    12 0
    این دو دانشمند هم نه به خاطر کشف ذره(کشف ذره تو سرن بودش) بلکه به خاطر "پیش بینی نظری " ذره ی هیگز جایزه ی نوبل گرفتند....
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    3 0
    سوال : آیا بر عکس تئوری بالا یعنی بی جرم شدن یک ذره جرم دار هم امکان پذیر است ؟ ( مقاله ای در این زمینه منتشر شده )
    • زوج IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      12 0
      بله امکان پذیر است: بی جرم شدن زوج جرم دار در اثر به اجرا گذاشتن مهریه ی زوجه
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 1
    شاید بی ربط باشه، اما همیشه فرمول اینشتین رُ به شکل e ≡ m.c² نشون میدن یعنی معمولا تبدیل جرم به انرژی. آیا با کشف «ذره ی خدا» می توانیم بگوئیم که m ≡ e/c² یعنی تبدیل انرژی به جرم هم میسر شده؟!
    • دبیر سرویس دانش CA ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      9 0
      کاربر محترم، فرمول مورد اشاره شما حدود 107 سال پیش و در نظریه نسبیت خاص اینشتین مطرح شد و از آن زمان تاکنون درستی آن در تمام آزمایش‌های انجام شده تایید شده است. هم تبدیل ماده به انرژی (مانند واکنش‌های هسته‌ای یا نابودی زوج ذرات ماده-پاده) و هم عکس آن یعنی تبدیل انرژی به ماده (مانند تولید زوج ذرات ماده-پاده به هنگام برخورد پرتوهای کیهانی به جو زمین یا در شتابدهنده‌های ذرات)
    • آیدین GB ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      2 0
      احسنت به شما دبیر سرویس دانش. "تایید شدن" رو به کار بردی نه "اثبات شدن"
  • تاتار A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    5 0
    مبارکش باشه.من رشتم فیزیکه.قبل از اینکه این ذره پیدا بشه دنبال اطلاعاتش بودم.حدود یک سالی می شد.بعد که پیدا شد انصافا کف کردم.خیلی جالب بود.دستش درد نکنه که باعث گسترش و رشد علم فیزیک ذرات بنیادی شد.
  • سانیار A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    14 1
    کامنتا به شدت ناراحت کنندس. باور کنید اطلاعات بقیه مردم دنیا نسبت به این جور اتفاقات علمی خیلی بیش‌تر از ما ایرانی‌هاست. ذره‌ی هیگز هیچ ربطی به خدا نداره، اصن هیچ ربطی. اگه اسمش رو هم روزنامه‌نگارا این گذاشتن باسه این بوده که بگن ذر‌ه‌ی خفنیه. خفن بودنش هم به خاطر اینه که سی‌چهل سال پیش این آقایانی که الان دارن نوبل می‌گیرن پیش‌بینی کردن که باید یه هم‌چین ذر‌ه‌ای با یه همچین ویژگی‌هایی وجود داشته باشه. حالا اون ویژگی‌ها چی‌بوده! تو بحث الان مهم نیست. مهم اینه که این ذره که حالا کشف شده به ما اینو می‌گه که توی این صدسال اخیر فیزیک ما راه درستی رو اومدیم و در واقع کشف این ذره خیلی مهم بوده باسمون چون که مدل استاندارد ذرات بنیادی رو به کامل می‌کنه.
    • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      3 0
      عجیب نیست! اکثر ماها که «زندگیمون رُ صرف علم» نمی کنیم، فقط به دنبال درس، دانشگاه، مدرک، استخدامی و حقوق بگیری هستیم تا «زندگیمون رُ بگذرونیم» و مثلا ساختمان سازی کنیم یا ماشین بخریم! (که البته مجبوریم). فک می کنی چند استاد یا دانشجوی فیزیک این خبر یا کامنتا رُ خوندن؟ (که البته به ما مربوط نیست) من چند استاد قدیمی داشتم (نه در فیزیک) که حتی کامپیوتر و اینترنت بلد نبودن!!! به هر حال، پیشرفت بزرگ در هر کاری زمانی حاصل میشه که شما با عشق و علاقه، «عُمرت» رُ بذاری رو اون کار
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    1 0
    و اینک … هیگز، پنجشنبه 15 تیر 1391، پوریا ناظمی: "این ذره بنیادی جرم مشخصی دارد و نسبتا ذره سنگینی به شمار می‌رود، اما مهم‌تر از جرم خودش این ویژگی مهم را دارد که با ذرات بنیادی دیگر اطراف خودش واکنش نشان می‌دهد. آنچه ذره هیگز را مهم می‌کند، این است که بر اساس این نظریه، نوع و قدرت واکنش بوزون‌های هیگز با مواد و ذرات بنیادی اطرافش معلوم می‌کند که آن ذره چقدر جرم داشته باشد. یعنی جرم الکترون به دلیل قدرت واکنش الکترون‌ها با بوزون هیگز است" ■ پرسش: خودِ این ذره بنیادی (بوزون هیگز) چگونه «جرم دار» شده است؟ آیا خودش، خودش را جرم دار کرده؟ یعنی بوزون هیگز با بوزون هیگز واکنش انجام داده؟ مفهوم واکنش چیست؟ آیا مفهوم جرم این ذره با مفهوم جرم الکترون متفاوت است؟ اصلا خود میدان هیگز چگونه بوجود آمده؟
    • مرتضی A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      4 1
      طبق این نظریه جرم در واقع انرژی به دام افتاده در ماده است و هر ماده برای نگهداری جرم ظرفیت خود را دارد. همانطور که فوتونها به عنوان بسته های انرژی الکترومغناطیس عمل میکنند بوزون هیگز هم به عنوان بسته دارای انرژی جرمی عمل میکند که با دیگر مواد سازنده عالم در تعامل است. مفهوم واکنش همان انتقال انرژی میباشد. انتقال انرژی جرمی یا گرانشی برای برقراری تعادل در ساختار هستی ضروری است. جرم این ذره با جرم بقیه ذرات عالم ماهیتا یکسان است. این نظریه بسیار هوشمندانه است و برای من پاسخ بسیاری از سوالات را در بر داشت. برای دریافت پاسخ بیشتر ایمیل بزنید.
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    4 0
    خبر آنلاین تو انگلیس جایی به اسم ادینبورگ نداریم،ادینبورو میگن به اونجایی که منظورته.
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    1 0
    عجیب نیست! اکثر ماها که «زندگیمون رُ صرف علم» نمی کنیم، فقط به دنبال درس، دانشگاه، مدرک، استخدامی و حقوق بگیری هستیم تا «زندگیمون رُ بگذرونیم» و مثلا ساختمان سازی کنیم یا ماشین بخریم! (که البته مجبوریم). فک می کنی چند استاد یا دانشجوی فیزیک این خبر یا کامنتا رُ خوندن؟ (که البته به ما مربوط نیست). من چند استاد قدیمی داشتم (نه در فیزیک) که حتی کامپیوتر و اینترنت بلد نبودن!!! به هر حال، پیشرفت بزرگ در هر کاری زمانی حاصل میشه که شما با عشق و علاقه، «عُمرت» رُ بذاری رو اون کار
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    5 0
    چه میکنه مرکز تحقیقاتی سرن...
  • حسین A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    1 0
    کی اسم این ذره را گذاشته ذره خدا؟
  • امیر IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    3 0
    سلام ببین سر چه مسائلی بحث می کنیم !!!!!!! اصلا هیچ ربطی به اثبات خدا و این حرفا نداره! بخاطر عظمت این کشف، چنین اسمی روی این ذره گذاشتن. مثل اینکه بگن خدای این کاره، فلان چیز خدا تومان می ارزه و . . . وسلام.
  • سمیر بلوچ IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    11 1
    هیگز در کل هستی و در خلا کامل وجود دارد در فضاه بین ستاره ای ذره ای که نه رنگ نه بو ونه اندزه گیری میشود در حقیقت همان ماده تاریک است دانشمندان سرن با گران ترین آزمایشگاه تاریخ بشر به کاوش در بنیادی‌ترین ذرات و بالاترین انرژی‌ها و سرعت‌ها پرداختند و این ذره اسرار امیز را کشف کردند من به نوبه خودم از انها سپس گذاری میکنم زیرا این گفته خداوند در قرآن کریم را که میفرماید ما از نیستی هستی را بوجود اوردیم را برای ما ثابت کردند
  • صادق A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    اگر ذره خدا پرتوی کوچکی از بینهایت باشد . قدم به وادی وحشت و حیرت گذاشته اید .تاریخ تکرار مکررات است 800 سال پیش پیچیده ترین شخصیت عرفانی از تبریز پرچم انسانیت بر گرفت ودر روح مولانا تجلی یافت . و آتشی در سینه های دل سوختگان عالم بر افروخت و امروز هم از همان خاکی که مولانا شمس الدین محمد بن ملک داد تبریزی بر خاست نیما ارکانی حامد رسالت به جا مانده او را بجا آورد. درود بر او و ایرانیان پاک سرشت باد.