وزیرخارجه تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای نیازی به امتیاز دادن نیست بلکه فقط باید بهانه ها را از بدخواهان گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد ظریف مهمان امشب گفت و گوی ویژه خبری بود تا درباره سفر 17 روزه اش به نیویورک و مذاکراتش با بیش از 60 تن از وزرای خارجه و دیگر مقامات کشورهای دیگر توضیحاتی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در این دو سه هفته تغییر بسیار مهمی در فضای عمومی دنیا رخ داد، اضافه کرد: وهمی از خطر ایران ایجاد شده بود که در این مدت فروپاشید. چرا که 75 درصد مردم آمریکا در نظرسنجی‌ای اعلام کردند که بهترین راه برخورد با ایران، مذاکره است. اما همین مردم تا چند ماه پیش 49 درصدشان معتقد بودند که تنها راه برخورد با ایران، راه حل نظامی است. این به دلیل تصویر غلطی بود که از ایران ارائه شده بود.

به گفته وی بان کی مون هم در دیداری که با او داشته گفته است که یکی از دستاوردهای این دوره اجلاس سازمان ملل حضور ظریف و مذاکراتش بوده است. او از ترافیک درخواست ملاقات با خودش و روحانی خبر داد و گفت: در چند روز آخر من با چند تن از مقامات در یک جلسه دیدار می کردم. آنها می خواستند مواضع ایران را بشنوند و من آنقدر در این دیدارها حرف زدم که هنوز صدایم گرفته است!

ظریف از هزینه‌های چند صد میلیون دلاری اسرائیل برای تصویر سازی علیه ایران سخن گفت که با دیپلماسی تیم ایرانی نقش برآب شد و اجازه داده نشد که رژیم صهیونیستی با مظلوم نمایی، دیگر کشورها را به خروج از سالن اجلاس هنگام سخنرانی رئیس جمهور ترغیب کند.

وی تاکید کرد که این دوره از اجلاس سازمان ملل برای ایران بسیار خوب و برای اسرائیل بسیار بد بود. حتی رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی هم به نتانیاهو هشدار دادند که این راهکارهای نخ نما شده، دیگر فایده‌ای ندارد.

وزیر خارجه تاکید کرد: مبانی قدرت در توپ و تفنگ نیست،در دیپلماسی موفق است که پس از مذاکرات همه از آن راضی باشند.

ظریف گفت: امیدوارم روزی مذاکراتم در اجلاس 1+5 را منتشر کنم تا همه بدانند چه گفته‌ایم که همه پس از آن گفتند موضع ایران خوب بوده است. من راجع به حقوق ملت معامله نکردم و گفتم که قطعنامه‌های علیه ایران را غیر قانونی می دانم اما برای اینکه نشان بدهیم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، حاضریم اعتماد شما را جلب کنیم. اما با تهدید مردم ایران نمی توانید به هدف خود دست یابید.  ما می خواهیم به دنیا نشان دهیم که امنیتمان را از حضور مردم و سیاست مستقلمان می گیریم نه از سلاح هسته‌ای. برای این کار نیازی به امتیاز دادن نیست بلکه فقط باید بهانه ها را از بدخواهان گرفت.

وی در پاسخ به سوالی که جویای محور مذاکرات ایران با 1+5 بود، گفت: مرسوم نیست که محتوای این مذاکرات اعلام شود. من تنها بخشی از سخنان خودم را می توانم مطرح کنم. من در آن جلسه گفتم که آنها هم باید اعتماد مردم ایران را جلب کنند. همانطور که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند. وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه و فرانسه حق ایران را در مورد غنی سازی هسته‌ای به رسمیت شناختند. فضا بسیار مناسب بود. اما متاسفیم که با یک فشار از رژیم صهیونیستی ما تغییراتی را مشاهده می کنیم.

به گفته وزیر خارجه، ما آماده ایم که با چشم باز و با اصرار به حقوق هسته ای ملت ایران همانطور که رهبر انقلاب گفتند وارد مذاکره شویم. ما از مذاکره نمی‌هراسیم و تلاشمان این است که به اهدافمان برسیم.

ظریف در پاسخ به سوالی که به مذاکرات دو جانبه اش با جان کری اشاره داشت، گفت: این اولین مذاکره ایران با آمریکا در حاشیه اجلاس 1+5 نیست. آقای جلیلی هم با برنز رئیس هیات آمریکایی مذاکره داشتند. تفاوت این مذاکره با قبل این بود که رئیس هیات مذاکره کننده ایران و آمریکا، وزرای خارجه بودند.

وی با بیان اینکه وزرای خارجه دیگر کشورها را قبلا دیده بوده، ادامه داد: تنها رئیس هیات آمریکایی را ندیده بودم که او درخواست مذاکره کرد. این مذاکره در اتاقی در حاشیه محل اجلاس سازمان ملل برگزار شد که مخصوص مذاکرات غیررسمی است و در نزدیکی شورای امنیت قرار داشت.

به گفته وی اولین صحبت او و کری درباره ایجاد بی‌اعتمادی میان دو کشور است که پس از انقلاب بوجود آمده است و مردم ایران نسبت به آمریکا بی اعتماد هستند. دیگر مطالب هم در جلسه عمومی 1+5 مطرح شده بود.صحبت هایمان آنقدر طول نکشید که به مذاکره برسد بلکه همانطور که اوباما در تلفنش به آقای روحانی گفت مطرح شد که آمریکا متعهد است که به گفته هایش عمل کند و می‌خواهند که در مدت کوتاهی به نتیجه برسند.

این نشست ادامه دارد....

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    76 3
    ایشون فوق العاده هستن قدرت کلام دکتر حرف نداره
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    43 14
    آقای وزیر رفتار، منش و تجربه تون که عالیه(مخصوصا نسبت به قبلی ها) 8 سال پیش سوختیم و ساختیم این 1 سال هم روش. نا امیدمون نکنید! امیدوارم در زمان کوتاه در عمل هم نتیجه مثبت و عالی بگیرید و ما رو شاد کنید
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    50 2
    ای کاش و فقط ای کاش بقیه یه کم از ظریف نحوه درست حرف زدن رو یاد میگرفتن. ای کاش!
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    41 2
    درررود بر ظریف
  • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    41 3
    درود بر تو که به معنای واقعی یک وزیر خارجه هستی
  • ناشناس US ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    11 18
    حقوق ملت چیست؟؟؟ دلار گران؟؟؟ تورم ؟؟؟
  • بی نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    28 5
    یه دونه هستی کاش زودتر بودی... به امید روزهای خوب
  • مهرداد US ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    261 5
    من همه اخبار سفر نیویورک را دنبال کردم، چه داخلی و چه خارجی. به نظر من تک تک صحبت ها و کارهای روحانی و ظریف جساب شده و در جهت منافع مردم رنج کشیده ایران بود. مردم ایران به اینها رای دادن و پشتشون هستن و از نظرشون حرفها و کارهای احمدی نژادی (و مشابه) مردوده.
    • حسين IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      25 1
      من موندم اينا آقاي عابديني و امثال ايشون كه اينقدر نگران مذاكره هستند چرا 8سال ساكت بودند .اصلا خوبه به جاي دكتر ظريف ايشون بره واسه مذاكره.ديشب تا گريه دكتر رو در نيورد ول كن ماجرا نبود بيچاره دكتر كه بايد جواب هركس و بده
    • علی IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      23 0
      درود بیکران بر دکتر ظریف و همه کسانی که قلبشون برای ایران عزیز می تپه.دکتر خدا پشت و پناهت.
  • بی نام GB ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    233 6
    کلی حال میکنم با ظریف یه جنتلمن واقعیه من موندم اونایی که دردشون اومده از صحبت با آمریکا چطور اون موقع که حضرات گفتن کشور دوست و برادر مون عراق صدا از هیچ کدومشون در نیومد همون عراقی که 8 سال جوونامونو قتل عام کرد
    • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      7 32
      خدت رو به اون را نزن گویا نمیدونی آمریکا پشت عراق بود و آمریکا بود حمله اروریستی به ایرباس ایرانی کرد و....
    • بی نام IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      23 6
      کاشکی میشد 1000 تا مثبت بدم، جالب که همان آقایون هنوز از عراق غرامت این 8 سال رو نگرفتن و جالبتر اینکه سرشون مثل کبک کردن تو برف
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      0 1
      بی نام دومی گویا شما هم نمی دون که موشکهای شوروی بر سر مردم ریخته شد
  • تهران بین A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    6 143
    شاه وهویداهم درظاهرمی گفتن مادرموردحقوق ملت با کشورهای استعماری معامله نکرده ونمی کنیم. حرف زدن که خرج نداره ،داره انلاین!؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      95 6
      یعنی شما دکتر ظریفو با شاه و هویدا مقایسه میکنی؟واقعا برات متاسفم..شما که اینقدر نگران حقوق ملتی،چرا تو این 8 سال گذشته که بدترین بدبختی سرمون اومد صداتون در نیومد؟احتمالا شما هم از اون دسته جیره بگیرایی بودی که الان موقعیتتو در خطر می بینی .(خبر اگه چاپ نکنی دیگه .......)
    • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      13 3
      بله همین طور بود
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    128 1
    واقعا آقای دکتر ظریف بسیار شجاع ، مدیر و مدبر هستند و سواد سیاسی ایشان بسیار بالاست . به داشتن یک همچین وزیر امور خارجه ای افتخار می کنم . موفق و موید باشند انشااله
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 0
    آقای ظریف منظور شما از حقوق ملت چیست؟ رفاه ، مسکن ، کار ، آزادی بیان ، دارو و درمان و ... آیا اینها را جزو حقوق ملت حساب میکنید یا فقط انرژی هسته ای حقوق ملت است؟
  • سلام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 0
    ما هم قبول داریم که فضا تغییر کرده ولی باید بدانم که از زمانی که کشورهای اروپایی به امریکا نه گفتند برای حمله به سورییه این فضای مناسب ایجاد شد امریکا متوجه شد که برای جنگ تنهاست واین بهترین موقعییت برای ما شد
  • نازنين SI ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    11 0
    لطفا همان طور كه أيشان با سادگي و صداقت از ما خواست بياييد برايش انجام دهميم يعني برأي سلامتي و موفقيتش دعا كنيم.
  • مظفر IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    21 0
    اینکه آقای ظریف علاوه بر شم بالای دیپلماتیک دارای چهره شاخصی در میان دیگر وزرای خارجه اغلب کشورهاست ، دارای نوعی کاریزما نیز هستند و از جمله افراد معدودی هستند که سخنش چون از دل برمیاید لاجرم بر دل نیز مینشیند و این در این اوضاع و احوال برای کشور و نظام غنیمتی گران است و باید قدرش را دانست لذا, قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر،گوهری
  • معین A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    20 0
    دیپلمات سیاسی در حد امور خارجه یعنی اقای ظریف ... احسنت واقعا به این هم وطن وطن پرست..
  • mozafar IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    29 1
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    2 23
    یعنی عاشـــــــــــــــقتم دکتر ، می میرم واست ...
  • حمید IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 0
    اقای تهران بین 8سال همه جوره مملکت و پول نفت دسستون بود اینم وضع کشوره لطفن 8سال خاموش باشین اجازه بدین مردم یکم خوش باشن از گریه کردن خسته شدیم