مهر نوشت:

پروژه تجاری- اداری خیابان ایران زمین واقع در شهرک قدس(غرب) تهران، متعلق به هلدینگ سورینت به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابانهای اطراف متوقف شده است. ساکنان این خیابان از ابتدای سال نسبت به ترکهای عمیقی که در خانه هایشان ایجاد شده ابراز نگرانی کرده بودند اما صاحبان این پروژه انتشار این گونه خبرها را بازار گرمی برخی سودجویان و بزرگ نمایی ترکهای سطحی می دانستند.
صدای مهیبی که ساعت 5 صبح روز 11 مهر ماه رسید و ساکنان این منطقه را بی خواب کرد از روزهای ابتدایی امسال به گوش می رسید. نگرانیهای ساکنان این منطقه که سبب شده بود نامه نگاری هایی با شهرداری ،شورا و رسانه ها داشته باشند نشان می داد آنها بیش از پیمانکاران پروژه بزرگی که متعلق به بابک زنجانی است نسبت به عواقب این گودبرداری عمیق آگاه بودند. 

آغاز یک بحران/ شکاف در خانه های ایران زمین
اردیبهشت ماه امسال بود که ستاد بحران از ساکنان خانه های گلستان چهارم ایران زمین خواست تا به دلیل شکاف های عمیقی که در خانه هایشان ایجاد شده این مکان را ترک کنند.
بازارچه قدیمی این منطقه در حال تبدیل شدن به ساختمانهای بلندی بود و گودبرداری یک زمین یک هکتاری کار ساده ای نبود.
یکی از ساکنان ساختمانهای این منطقه در همان روزهای ابتدایی سال درباره این گودبرداری گفت: ما ساکنین شهرک قدس، خیابان ایران زمین، خیابان گلستان، چهارم گذر فروردین و اردیبهشت با فاجعه رانش زمین مواجه شده ایم، متاسفانه بازارچه شهرک واقع در تقاطع خیابان ایران زمین و گلستان جنوبی که بیش از یک هکتار است و قبلا برای خدمات به این منطقه مسکونی پیش بینی شده بود بدون رعایت اصول ایمنی و مهندسی تا عمق 30 متر گودبرداری و باعث رانش زمینهای بخش شمالی آن شده است. همچنین ترکهای برشی در مقطعی وسیع در ساختمانهای گذرهای فوق الذکر پدیدار شده است.

رانش زمینی که پیش بینی شده بود
ساکنان این منطقه ساده از کنار این ترکها نگذشتند و پس از پیگیریهای متعدد متوجه شدند،مجوز گودبرداری صرفا برای 15 متر بوده، کارفرما بدون توجه به این بحران قصد دارد 40 متر در عمق خاکبرداری کند و در این قطعه زمین 330 هزار متربع بنا احداث کند.
اما سخنان اهالی این منطقه را پیمانکار این پروژه که متعلق به بابک زنجانی است به شدت رد می کند و در جوابیه به اظهارات شهروندان نگران می گوید: ایجاد چند ترک سطحی در حیاط برخی از منازل از نظر علمی ارتباط مستقیم با اجرای پروژه گودبرداری ندارد.
پیمانکار این پروژه مدعی بود که به کار بردن گودبرداری غیر اصولی برای این پروژه غیر علمی است چرا که تمامی مراحل گودبرداری علاوه بر نظارت مستمر کارشناسان شرکت توسط کارشناسان سایر دستگاه‌های مسئول همچون شهرداری، سازمان نظام مهندسی استان تهران و آتش نشانی مورد بازدید مستمر و تایید قرار می‌گیرد و افزون بر آن، مدیریت ستاد بحران منطقه نیز ضمن اظهار شگفتی، هرگونه دستور و ابلاغ در این زمینه را تکذیب کرده است.

نشست زمین در خیابان ایران زمین / تخلیه خانه های همجوار
اما سرانجام آن چه سبب نگرانی اهالی این منطقه شده بود رخ داد و پروژه تجاری- اداری خیابان ایران زمین متعلق به هلدینگ سورینت به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابانهای اطراف متوقف شد.
در این حادثه بخشی از ضلع شمالی پروژه تخریب و آسیب قابل ملاحظه ای به خیابان و خانه های اطراف وارد شد. همچنین براثر این حادثه بخشی از آسفالت خیابان در مجاور قطعه زمینی به وسعت ۵ هزارمترمربع با عمق ۴۰ متر، نشست کرد و همچنین ترک های عمیقی در سطح خیابان و دیوارهای ساختمان های اطراف پدیدار شد.
این پروژه که توسط شرکت ستسا از زیرمجموعه های هلدینگ سورینت در حال ساخت است با وجود اخطارها و تذکرهایی که در این مدت دریافت کرده بود اما همچنان به فعالیت خود ادامه داد.
در این سالها گودبرداری غیر اصولی جان و مال بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است. کمتر روزی است که خبری از قربانیان حادثه گودبرداریهای غیر اصولی در رسانه ها منتشر نشود تا آنجا که شورای شهر تهران سوم طی جلساتی فشرده لایحه ضوابط گودبرداری را مصوب کرد. اما همچنان شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که برخی همچون این پروژه 5 ماهی می شد که اهالی محل نسبت به وقوع حادثه ای به نهادهای مرتبط هشدارهای لازم را داده بودند.
47282

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    170 3
    زورش زياده !
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    میشه اینجور مسائل را اینقدر " کشش " ندین.
  • محمد رضا IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    185 3
    سیاستهای غلط داخلی و خارجی دولت احمدی نژاد به مردم که هیچ کمکی نکرد٫ عوض آن کمک شایانی به بابک زنجانی کرد تا از سهم ۵ درصدی فروش نفت به این سرمایه هنگفت دست پیدا کند!!!
  • بینام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    129 1
    آخرش چی میشه..... مثل همیشه که ملت خموشون مقصرن این دفعه هم ساکنین محل بدلیل سکونت در منازلشون مقصر شناخته میشن و آقای زنجانی هم بسلامتی پروژه شون رو ادامه میدن........!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    95 15
    اقای شهردار استفاء استفاء
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    99 2
    يعني شما نمي دانيد درشهرداري چه خبر است و چگونه مجوز براي هركاري ممكن است؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    94 1
    پول برابر است با قدرت. قدرت برابر است با زور
  • علیرضا A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    273 2
    اون خیابون پر رفت و آمده شانس آوردن توو ساعاتی ریزش کرده که ماشین و عابری از اونا عبور نمیکرده کی قراره به مال و اموال این آقا و اینکه چجوری اینهمه دارایی توو این زمان کم جم کرده رسیدگی شه؟!! توو همون خیابون گلستان پشت پاساژ شیرنی فروشی وی آی پی و مجلل این آقا هم افتتاح شده!!! تا کی باید از جیب مردم بدبخت این مملکت کنده شه و بره توو حلقوم یه عده ی مشخص؟!! این آقا خودش تایید کرده ۲.۵ هزار میلیارد بدهی داره به وزارت نفت!فقط سود روزانه ی همین پول میتونه منطقه ی جنوب تهران رو آباد کنه!!!!
    • علیرضا IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      184 2
      آقا این زنجانی رو 200 هزارتومن جریمه کنین که دل مردم خنک شه و درس عبرتی باشه برای دیگر متخلفین...
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      56 2
      تازه جا داره تا 3000 میلیارد تومان بشه!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    جهت یاد آوری : آقای بابک زنجانی مالک باشگاه راه آهن ، صاحب یک بانک در مالزی جهت پولشویی ، بدهکار میلیون دلاری به دولت و دوست صمیمی آقای علی دایی هستند ( پیدا کنید پرتقال فروش را)
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      224 5
      بدهکار میلیارد دلاری هستند ایشون... به استناد صحبت های وزیر محترم نفت
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      176 7
      اين اقابامديرعامل يكي ازباشگاهها وبارانت دولتي پارسال كلي پورشه وبي ام و واردكردن!البته بادلار١٢٢٦تومني !بعدش بي ام وهارو٦٠٠وپورشه هارويك ميلياردتوبازارفروختن
    • احمد A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      35 66
      چه ربطی داشت به علی دایی؟
    • فلک زده A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      4 0
      حالا که هر کی هرکیه، یک تقاضا داشتیم از بابک زنجانی میلیون دلاری؟ میشه یک ذره پول به دولت قرض بدی تا حقوقمون را زودتر بدن. ممنون.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    بابک زنجانی کارچاق کن مشایی است نمی دانید بیرسید.
  • كاپيتان IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    209 2
    يك شخصي تو مملكت ما پيدا شده كه با استفاده از رانت هاي مختلف صاحب بيست هزار ميليارد شده ولي هنوز سير نشده !اقاي عزيز چرا با زندكي مردم بازي ميكني .مردم چرا بايد تاوان حرص و طمع تو باشند كه خانه و خيابان زندكي شون رو نابود ميكني!جالبه هيچ كسي هم نميتونه به اين رانت خوار شايد ويتريني حرفي بزنه.متاسفم براي شهردار و شهرداي منطقه.
    • کارمند ایرونی A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      1 0
      منتظر کی هستی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    208 3
    این بابک زنجانی پشتش به یه جا گرمه...
    • منقد A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      107 0
      مطمئناً اين آقا پشتت به جايي گرم هست وگرنه يه شخص عادي نميتونه اين همه خسارت به اموال دولتي و غير دولتي بزنه و راست راست دوباره به فكر زدن پروژه هاي ديگه باشه . مشكل ما تو اين كشور اينه كه رانت و باند و رانتخوار با شل كردن سر كيسه كه اون رو هم معلوم نيست از چه راهي بدست آورده تمام مشكلاتشو حل ميكنه. از همه مهمتر اينكه وقتي يه قانون متقن و كافي و اصولي براي اين موارد نباشه وضعيت مملكت ما بهتر از اين نميشه.
    • بی نام RS ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      37 0
      بچه های بالا...
    • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      65 3
      با چند میلیارد دلار دارایی دیگه نیازی نیست پشتش بجایی گرم باشه! پشت بقیه به اون گرم میشه!
    • بی نام US ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      31 3
      اونی که این آقا بهش پشتش گرم بود الان رفته
  • ساسان A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    42 1
    پول داشته باشید هر کاری میتونید بکنید
  • محسن A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    162 1
    یادش به خیر چقدر دنبال بیل و کلنگ و فرغون ملک سه طبقه مان توی شهرداری میچرخیدیم و هر روز توقف پروژه میگرفتیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    138 0
    قدرت پولو ببین!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    136 1
    تا کی قراره این ادم با سودجویی هاش آرامش این ملت رو بگیره و ککش هم نگزه. قوه قضائیه چی کاره س تو این مملکت
  • صادق RS ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    140 0
    باز هم پای بابک زنجانی در میان است !
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    119 1
    میدونید اگر این اتفاق عصر ۵شنبه اتفاق میافتاد چه فاجعه ای رخ میداد و چندین نفر کشته میشدند،اون موفع اوج شلوغی بود
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    42 0
    وزارت دارايى اين اقا چقدر ماليات داده است
  • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    98 1
    مشکل این مملکت باندهای مافیایی هستند که با خرج کردن پولهای کلان ، آسیب وحشتناکی به اقشار مختلف مردم وارد میکنند. پروژه ایران زمین نیز یکی از این دسته شاهکارها است. فقط خدا میداندکه چند میلیارد رشوه بابت این پروژه غیر مهندسی و زیان آور خرج شده. مجلس باید نسبت به تمامی ابعاد این پروژه و مابقی ثروت بابک زنجایی به طور جدی وارد قضیه شود.
  • بی نام GB ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    104 1
    افسوس...حقوق شهروندان کیلویی چند؟...در کشورهایی مثل انگلستان برای ساخت هر پروژه و مجموعه ای چه مسکونی و چه تجاری از مدتها قبل برای همه ساکنان منطقه تا شعاع چند صد متری نامه فرستاده می شه تا نظرشون رو بپرسند و هر کسی که با این قضیه مشکل داره عنوان کنه تا رسیدگی بشه و قبل از جلب رضایت همه ساکنین مناطق اطراف حتی هیچ خاک برداری هم انجام نمی شه!
  • محسن A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    107 1
    توی این فضا و محوطه ایی که الان باک زنجانی داره این پروژه مرکز تجاری اداری + هتل را با مشارکت چند شرکت اسپانیایی میسازه جالبه که قبلا پایگاه بسیج بود ببینید چقدر پول داده که اونا رو از اونجا بلند کرده........!!
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    108 0
    اگه پاش بیفته بخاطر بعضیا ایران زمین که سهله کل تهرانو هم تخلیه میکنن!!!!!!
  • پيمان IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    93 3
    شهردار بايد پاسخگو باشد كه با وجود اينكه حتى در طرح تفضيلى جديد تهران هم تراكم ساختمانى اين منطقه ٥٠درصد پيش بينى شده تا بافت ويلايى منطقه كه به يكى از معدود مناطق تهران كه با طراحى اوليه اصولى و توسط خارجى ها ساخته شده حفظ شودچرا اين آقا به ضرب پول بايد چنين بلايى سر منطقه و اهالى بياورد در حالى كه همين الان هم از نظر فضاهاى تجارى منطقه اشباع است و در واقع وقتى پاى تقسيم منافع چند ده ميلياردى باشد طرح تفضيلى و بالاتر براحتى فراموش مى شوند. اينهم از شهردار اصولگرا كه معلوم شد با چه كسى شريك است.واقعا شهردار آقاى قاليباف براى رفع سوء ظن مردم در مورد اين پروژه بايد آن را متوقف و از زمين ناحيه براى فضاى سبزيا مركز عمومى ديگربا حفظ تراكم قانونى منطقه استفاده كندو گرنه در اين تخلف شريك است.
  • بی نام EU ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    109 7
    مسئول مستقيم اين فاجعه شهرداري است كه نظارت نكرده و به شكايت مردم رسيدگي نكرده ، اگر زمان كرباسچي اين اتفاق مي افتاد ، حبس ابدش ميكردن ولي حالا ........
  • بی نام US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    29 0
    مقصر اصلی شورای شهر فعلی است که قالیباف را بر خلاف قانون در سمت شهردار ابقا کرد . چند سالی است که هر خلافی در شهر تهران با پول قابل خرید شده است تمامی ذخایر زمینهای تهران که بعلت کاربری خاص خود در شهر موجود بود در زمان شهردار فعلی با اخذ جریمه و عوارض بنفع شهرداری و برج سازان و بضرر شهروندان تهرانی تیدیل به برچ و مجتمع تجاری شده است متاسفانه دولت که نظارت را به شورای شهر واگذار نموده و شورا هم اغلب بعد ار مدتی تبدیل به کارمند مواجب بگیر شهردار تیدیل میشوندلطفا شهردار استیضاح و برکنار کنید.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    29 0
    قابل توجه دکتر شرفی مدیر شرکت ستسا ، دیدی پول مردم خوردن نداره
  • بی نام US ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    34 0
    قالیباف بخاطر این بی قانونی که در سطح شهر تهران فراوان است باید استعفا کند و در عیر اینصورت شورای شهر باید استیضاح کنند.و یک شهردار که بفکر مردم باشد نه ریاست جمهوری آینده سر کار . ایشان حتی حاضر به قبول اشتباهات گذشته و جابجایی معاونان خودش هم نیست .
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    24 0
    عجب جای باحالیه ایران خودمون قانون مدار- عالی اصلا بی خود نیست سعدی اسم دیوانشو گذاشته گلستان
  • کرد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    40 0
    پیشنهاد بنده این است که آقای قالیباف مثل همیشه با یه حمله گازانبری کار این یارو زنجانی رو تموم کنه.
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    41 0
    اين اقا خريدار نفت ايران شده حالا ميلياردها بدهكاره
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    20 0
    اینهمه خسارت مالی به مملکت زده حالا هم دنبال گرفتن جان بیگناهان است گویا پشتش به کوه احد است.
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    16 0
    یک بار به خاطر خدا یک مقام مسئول در این حوادث معرفی بشه و زیان مالی مردم متضرر از طرف شهرداری جبران بشه و شهرداری و نظام مهندسی هم جریمه. خب از یک جا باید شروع بشه.
  • مهدی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    40 0
    از شهردار تقاضا دارم که سریعا و به صورت گاز انبری به این پرونده رسیدگی کنند
  • جواد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    31 0
    بدهکار میلیاردی به شرکت نفت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آقا این فدر پول را آشغال هم خریده بود الان دوبرابر شده بود پس داره که اصل پول را بده ولی !!!! شاید سیبیل هااااااااا چرب شده!!!
  • فروغ A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    55 1
    حمله گاز انیری فقط مخصوص دانشجو هاست؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    20 0
    دسته گل آقاي سيف هستن. تو دوره قبلي رياست ايشون.
  • بی نام GB ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    10 0
    نشان میدهد که دستگاههای مرتبط یا اصلا توانایی تشخیص خطر را ندارند یا فساد در این دستگاهها مانع از انجام درست و اصولی کار می شود.
  • فرشيد A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    4 28
    بي خيال بابا، چشم ند اريد ببينيد يك نفر صاحب اين همه ثروت شده،گير ميديد به رانش زمين، با همين ساخت و ساز آقا بوده كه كارگرها نون ميخوردن، خودتون شكم چند نفر رو تا حالا سير كرديد، اين اآقا دست خير هم داشته ، ايراد ژئو فيزيكي و زمين شناسي بوده، اگر پول دست أينا نباشه ميدواي دست شما باشه، حتما..........
  • غلامرضا افتخاری IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    6 17
    مهندس ساختمان هستم و دارای پایه ارشد 35 سال است در این رشته بخصوص مدیریت پروژه های بزرگ ساختمانی فعالیت داشته و تجربه دارم ولی بهیچوجه قادر به اظهار نظر در مورد این واقعه مانند موارد فوق نیستم بگذارید کنترلهای فنی وبازرسی تخصصی توسط مراجع حقیقی و حقوقی ذیربط بعمل اید و از روی احساس با این گونه امور برخورد نکنیم ما مسلمانیم قران ما میگوید... " و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل " یعنی اگر بین مردم حکم میکنید بعدالت حکم کنید.............. متشکرم
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      5 0
      آقای مهندس قطعا شما اطلاعات زمین شناسی و سوابق تسطیح شهرک غرب را دارید. وقتی برای گود برداری 15 متر مجوز می دهند اما سازنده 3 برابر آن هم در این زمین های سست بیشتر حفاری و خاکبرداری می کند به نظر شما رانش زمین به سمت گودال اتفاق نخواهد افتاد؟
  • بی نام A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    14 0
    من شنیدیم مال مشایی هست لابد با این شریک هستند!
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    0 0
    بابا بسه بسه حرصو