بسیاری از منتقدان و اهالی سینما معتقدند فیلم سینمایی «گذشته» بهترین گزینه ایران برای حضور در جوایز اسکار 2014 است.

بهناز شیربانی: چند روز است فیلم فرانسوی‌زبان «گذشته» ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده است. (اینجا)

در این مدت انتخاب فیلم فرهادی واکنش متفاوتی میان منتقدان و اهالی سینما داشته است.

برخی معتقدند «گذشته» فیلمی ایرانی نیست و هر افتخاری هم که در جوایز اسکار کسب کند در ‌‌نهایت نباید به حساب سینمای ایران گذاشته شود. عده‌ای دیگر بر این باورند که «گذشته» در بین فیلم‌هایی که در کمیته انتخاب فیلم برای اسکار بررسی شد، سطح بالاتری داشته و منطقی‌ترین انتخاب بوده است.

خبرآنلاین نظر 20 منتقد و سینماگر را درباره معرفی فیلم سینمایی «گذشته» به آکادمی جویا شد که در ادامه این نظرات را می‌بینید.

نام

نظرات

مینا اکبری، منتقد

به نظر من «گذشته» انتخابی درست بود. به هر حال کارگردان  و برخی از بازیگر فیلم ایرانی هستند و نمی‌توانیم بگوییم که این فیلم به هیچ وجه ایرانی نیست.

محسن آزرم، منتقد

با معرفی «گذشته» به آکادمی موافقم، چرا که چند نکته در معرفی یک فیلم به بخش خارجی‌زبان جوایز اسکار دخیل است. آکادمی باید با کارگردان آشنایی داشته باشد و پخش‌کننده قوی و جهانی هم پشت فیلم باشد که «گذشته» این ویژگی‌ها را دارد.

محمدرضا اصلانی، کارگردان و مستندساز

هر جشنواره رویکرد خاص خودش را دارد. اصغر فرهادی یک بار جایزه اسکار را دریافت کرده است و امکان پذیرفته شدن فیلمش بیشتر است. اگر این فیلم را از انتخاب هایمان کنار می گذاشتیم توهین بیشتری به سینمای ایران بود. فرهادی چهره شناخته‌شده‌تری است و می‌تواند معرف خوبی برای سینمای ایران باشد.

جلیل اکبری صحت، منتقد

به نظر من انتخاب «گذشته» درست بود، به این دلیل که اسکار جشنواره نیست. اصغر فرهادی هنرمند شناخته‌شده‌ای است و می‌تواند نماینده خوبی از سوی ایران باشد، هرچند معتقدم «گذشته» از فیلم «جدایی نادر از سیمین» ضعیف‌تر است، اما اسم اصغر فرهادی و شرایط تولید فیلم می تواند امکان خوبی برای سینمای ایران باشد. باید این را در نظر گرفت که با توجه به شرایط سینمای ایران طی چند سال گذشته در این سینما حسادت موج می‌زند.

سیروس الوند، کارگردان

من فیلم «گذشته» را دوست دارم و به نظرم فیلم خوبی است، اما از اینکه به عنوان یک فیلم ایرانی تلقی شود مخالفم. یکی از قوانین آکادمی اسکار این است که فیلم به زبان کشور تولید‌کننده اش باشد که فیلم «گذشته»به زبان فارسی نیست و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم فرانسوی است. به صرف اینکه کارگردان و دو نفر از بازیگران فیلم ایرانی هستند ملاک خوبی برای اینکه بگوییم فیلم ایرانی است،نیست. ضمن اینکه گزینه مناسب دیگری هم برای معرفی به اسکار وجود نداشت و با توجه به اینکه فرهادی یک بار موفق به دریافت جایزه اسکار شد، بعید می‌دانم امسال این موفقیت برای او تکرار شود چون به نظر من آکادمی اسکار دو سال متوالی به یک کارگردان اسکار نمی دهد و به نظر من شانس زیادی برای قرار گیری در پنج فیلم برتر خارجی زبان را ندارد.

نزهت بادی، منتقد

انتخاب «گذشته» برای معرفی به آکادمی اسکار مناسب بود، چرا که فرهادی فیلمساز بین‌المللی و شناخته‌شده‌ای است و توانسته جوایز مهمی بگیرد. از این جهت شانس بیشتری برای مورد توجه قرار گرفتن دارد. از طرف دیگر موضوع فیلم جهان‌شمول و انسانی است و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

علی‌اکبر ثقفی، تهیه‌کننده

افراط و تفریط مشکل اصلی سینمای ما است. اگر زمانی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته شد به خاطر بیاورید می بینید چه دشمنی با ساخت این فیلم و حضورش در اسکار صورت گرفت. حتی کمتر کسی از مدیران دولتی از گرفتن اسکار خوشحال شد. این بار فیلم «گذشته» به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است، فیلمی که هیچ سنخیتی با زندگی بومی ما ندارد.

منیژه حکمت، تهیه‌کننده و کارگردان

به نظرم فیلمی که شانس بیشتری در اسکار داشته باشد ملاک است و «گذشته» به نسبت فیلم هایی که در ایران داریم کار شاخص‌تری است، هر چند اگر موفق به دریافت جایزه هم شود نام ایران مطرح نخواهد بود چرا که در کشور دیگری ساخته شده است.

آرش خوشخو، منتقد

با اینکه دلایل دوستان برای معرفی فیلم «گذشته»برای معرفی به آکادمی اسکار منطقی به نظر می رسد اما انتخاب این فیلم به عنوان یک فیلم ایرانی به دل من نمی‌نشیند، چرا که سینمای ایران دارای خطوط قرمز و چارچوب هایی است که همه کارگردان های ایرانی از این روال تبعیت می کنند و با یکدیگر رقابت می کنند، اما فیلم «گذشته» این محدودیت‌ها را ندارد و به نظرم از این جهت نمی تواند نماینده سینمای ایران باشد. سینمای ایران نشان داده با همین محدودیت‌ها در سطح بین‌المللی موفق بوده است و«گذشته» بخش کوچکی ازمفاهیم سینمای ما را با خودش حمل می کند. علاوه بر اینکه «گذشته» برخلاف فیلم «جدایی نادر از سیمین» فیلمنامه ضعیفی دارد.

مهرزاد دانش، منتقد

به نظر من انتخاب «گذشته» درست بود، اما باید بیشتر دلایل دوستانی که مخالف این انتخاب هستند بدانیم. تصور می‌کنم نظرات این دوستان مبنی بر اینکه «گذشته» فیلمی ایرانی نیست خیلی منطقی نمی‌آید. «گذشته» به نظر اغلب منتقدان ایرانی و خارجی فیلمی ارزشمند است. فیلم پشتوانه بین‌المللی قوی دارد، یک کمپانی معروف قرارداد پخش آن را دارد و پتانسیل قوی هم برای حضور در جوایز اسکار دارد.

رضا درستکار، منتقد

به نظر من با توجه به شرایطی که وجود دارد انتخاب «گذشته» درست بود. 11 فیلم دیگر در حد پخش‌کننده داخلی هم پشتیبان ندارند، در حالی که «گذشته» پخش‌کننده خارجی و شهرت کارگردانش را دارد، هرچند اگر به انتخاب من بود «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» را انتخاب می کردم، اما «گذشته» فیلم خوبی است.

شاهرخ دولکو، منتقد

من با انتخاب «گذشته» موافقم. به نظرم منهای اینکه فیلم ایرانی محسوب می‌شود یا نه که حتما هیات انتخاب نسبت به این موضوع آگاهی داشتند، بین گزینه‌هایی که برای معرفی بررسی شد فیلم مناسب‌تری بود، گرچه «دربند»فیلم خوبی است اما «گذشته» لیاقت بیشتری برای معرفی داشت. استاندارد ساخت این فیلم و حضور فرهادی در مجامع بین‌المللی به دیده شدن بهتر اثر کمک می‌کند.

یزدان سلحشور، منتقد

«گذشته»در بین فیلم هایی که در هیات انتخاب بررسی شد سطح بالاتری داشت و چون تهیه‌کننده فیلم ایرانی نیست نمی‌دانم مشکل معرفی فیلم به اسکار چطور حل شده است؟ از طرف دیگر «گذشته» شانس زیادی در اسکار نخواهد داشت، گرچه سازنده این فیلم مهاجر نیست اما در کشور دیگری فیلم ساخته شده است واسکار نسبت به این مورد حساسیت دارد، چرا که آکادمی اسکار به بومی گرایی بیشتر اهمیت می دهد. «گذشته» فیلم خوبی است اما فیلمی نیست که بتواند تمام نظرها را به خودش معطوف کند.

شاهین شجری‌کهن، منتقد

قطعا «گذشته» مناسب ترین گزینه برای معرفی به آکادمی بود. وجوه بین‌المللی و استاندارد تولید این فیلم باعث می‌شود که بگویم بهترین گزینه برای معرفی بود. از طرفی فکر می‌کنم فیلم‌های «‌دربند» و «پذیرایی ساده» هم این قابلیت را داشتند که مورد توجه بین‌المللی قرار بگیرند تا دنیا به جز اصغر فرهادی و قابلیت‌های هنری او با دیگر فیلمسازان ما نیز آشنا شود.

آنتونیا شرکا، منتقد

فکر می‌کنم انتخاب «دربند»برای معرفی به اسکار مناسب‌تر بود، چون «دربند» ایرانی‌تر است و بهتر می توانست معرف ایران و جامعه ایرانی باشد، اما انتخاب کمیته معرفی فیلم به اسکار را درک می کنم. «گذشته» مبتنی بر استانداردهای بین المللی ساخته شده و می‌شود تصور کرد شانس بیشتری برای پیروزی در اسکار داشته باشد.

احمد طالبی‌نژاد، منتقد

به نظرم«گذشته» انتخاب خوبی است وهمه شرایط لازم را برای شرکت در جوایز اسکار دارد. این فیلم پخش‌کننده قوی دارد و فکر می‌کنم دراین شرایط بهترین گزینه برای معرفی بوده است.

سحر عصرآزاد، منتقد

«گذشته» در یک روند حرفه‌ای، قانونمند و هوشمندانه برای حضور در جوایز اسکار انتخاب شد و بدون توجه به سلیقه شخصی  بهترین انتخاب برای معرفی به اسکار بود، بخصوص از این جهت که اصغر فرهادی به عنوان نیروی خلاقه پشت شکل‌گیری این فیلم حضور خود را به عنوان یک فیلمساز ایرانی ثبت کرده است.

مازیار فکری‌ارشاد، منتقد

انتخاب «گذشته» برای معرفی به آکادمی به نظر من درست‌ترین انتخاب بود. این فیلم پخش جهانی خوبی دارد و به نسبت فیلم‌های دیگر داستان جهان شمول تری دارد و کیفیت کارگردانی و اجرا در بالاترین سطح جهانی است.

کیوان کثیریان، منتقد

در اینکه فیلم «گذشته» تولید سینمای ایران به شمار نمی‌آید شکی نیست و به دوستانی که به این انتخاب معترض هستند حق می‌دهم، اما از طرفی گزینه دیگر از فیلم هایی که شانس بیشتری در آکادمی اسکار را داشته باشد نداریم. متاسفانه فیلم‌های ما پخش‌کننده قوی بین‌المللی ندارند و با این شرایط هر فیلمی که بفرستیم انگار نفرستاده‌ایم و تهیه‌کنندگان باید به این گزینه توجه بیستری داشته باشند. بنابراین هیات انتخاب فیلمی را شایسته معرفی به آکادمی دانسته که شانس بیشتری دارد.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده

انتخاب فیلم «گذشته» برای معرفی به آکادمی اسکار انتخاب درست و کارشناسانه‌ای بود و با توجه به پیشینه اصغر فرهادی در جوامع بین‌المللی و جوایزی که کسب کرده است، احتمالا مجددا شاهد خواهیم بود که او افتخار دیگری برای کشور ما کسب کند.

58247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    40 11
    آقای فراستی نظری نداشتن؟؟؟ :)) گذشته یه فیلم فرا مرزیه ، انشالله امسال توی بیشتر بخش ها کاندید بشه و اسکار بگیره چون من از جدایی خیلی بیشتر دوستش داشتم!
  • عرشیا A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    45 10
    منطقی ترین و حساب شده ترین انتخاب ممکن برای مراسم اسکار همین فیلم گذشته است .
  • شهاب IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    16 27
    نظر سیروس الوند از همه بهتر و منطقی تر بود البته به نظر من
    • م.ک EU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      14 2
      البته آقای الوند قوانین رو درست مطالعه نکردن. فیلم فقط نباید به زبان انگلیسی باشه و باید بخش اعظم کار فیلم به دست افرادی که تبعه کشور فرستنده فیلم هستن، انجام شده باشه که این فیلم این خصوصیات رو داره.
    • احسان FR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      21 1
      در مورد نظر آقای الوند که میگن "کارگردان و دو نفر از بازیگران فیلم ایرانی هستند ملاک خوبی برای اینکه بگوییم فیلم ایرانی است،نیست" پارسال فیلم "آمور" فقط کارگردانش بلژیکی بود، حتی بازیگراش و نویسنده اش هم بلژیکی نبودند ولی این فیلم از بلژیک نامزد شد. که البته ایشون یادشون رفت نویسنده گذشته هم ایرانی هست. و در مورد اینکه میگن بعید میدونن به یک کارگردان دو سال متوالی اسکار بدن عرض کنم که آقای فرهادی سال 2011 اسکار گرفتن و امسال سال 2013 هست، پس دو سال متوالی نیست که قراره اسکار بگیرن. پارسال فیلم آمور اسکار گرفت
    • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      10 2
      آقای الوند ظاهرا یکسال خواب بودن! جدایی 2 سال پیش اسکار گرفت نه پارسال!
  • آنیا A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    8 24
    نمی دونم چرا دسته جمعی مرعوب می شویم...نمی دونم چرا همه با گذشته موافقند ولو این که گذشته هیچ کدام از معیارهای استاندارد فیلم های قبلی فرهادی را ندارد...نمی دونم چرا انقدر ساده انگاریم که فکر می کنیم یک فیلم ضعیف و منطبق بر سینمای درجه چهار و پنج فرانسه شانسی برای اسکا دارد. هر چند شاید شانس با فرهادی همراه باشد و به دلیل حساسیت رابطۀ ایران و آمریکا در این برهه بتواند باز هم کاندید شود...ولی کلیت این موضوع بر انفعالِ ملت همیشه مرعوب تاثیری ندارد...فرهادی خوب است اما نه بی چون و چرا...و نه تنها خوب این مملکت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    • فربد IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      10 4
      اغلب آدم هایی که در این نظرخواهی هستند، جمعی کارشناس باتجربه سینمایی هستند که به سادگی جوزده و مرعوب نمی شوند. فکر کنم شما زیادی خودباخته هستید که ارزش های مسلم یک اثر هنری فیلمساز جهانی ایران را کوچک می شمارید. یادت باشد که این فیلم تا آستانه نخل طلای کن هم پیش رفته بود و اغلب منتقدان معتبر جهانی از آن ستایش به عمل آوردند؛ آن وقت تو بدون هیچ تحلیلی فیلم را درجه 5 می کنی! ماشاء الله به این همه اعتماد به نفس!
  • من A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    19 0
    قابل توجه آقاي سيروس الوند، از سال 2006 اين قانون براي فيلم هاي بخش غير انگليسي زبان اسكار در نظر گرفته شده كه فيلم معرفي شده نبايد لزوماً به زبان كشور معرفي كننده باشد. ضمناً در بند (دي) قانون 13 آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي درباره فيلم هاي غير انگليسي زبان آمده كه ديالوگ هاي فيلم چه در نسخه اوليه چه در نسخه نهايي بايد عمدتاً به زبان يا زبان هايي غير انگليسي زبان باشند و زيرنويس دقيق انگليسي لازم است... نه اينكه حتماً به زبان كشور معرفي كننده فيلم باشد! لطفاً قبل از نقد و اظهار نظر مطالعه كافي بفرماييد تا اشراف لازم را روي موضوع مورد بحث داشته باشيد. با احترام.
  • رویا A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 1
    فیلم خوبی بود
  • حسن IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 3
    سلام در نظرها شاید یه نکته خیلی مهم مغفول موند و اون هم "فضای فرهنگی ایرانی" است، که سخنگوی هیئت انتخابی هم تقریبا جوابی نداشت و گفت "فرهنگ ایرانی" در این فیلم مستتره!!؟ بیشتر منتقدین گفتند که این فیلم به دلیل پخش بین اللمللی اش و موارد دیگر برای بردن اسکار شانس بیشتری دارد(البته از نظر خودشون، به نظر آقای سیروس الوند مراجعه کنید). - چرا اینقدر بزرگنمایی اسکار؟ - چرا اینقدر نتیجه گرایی؟
  • سعید A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    2 0
    ایکاش فضای اندیشه وتفکر دیگر کارگردانان ما نیز از محدوه "گیشه به هر قیمتی بیرون بیاید " واز دور مسلسل طنز های درپیتی ولودگی های بازاری بیرون بیائیم تا دیگرکارگردانان نیز حرفی در عرصه های بین المللی داشته باشند.ضمنا این حرفها وحدیث های انتقادی نیز درکشور ما چیز تازه ای نیست !
  • شبنم A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 5
    ضعیف ضعیف و غرب گرا و در عین حال مزخرف. برای اسکار باید فیلمی ساخته که اصالت و تمدن ایران را نشون بده و خانواده ایرانی ون یکیش زن بد بود الانیش مرده بده. میخواد کلا بگه همه ایرانیا بی غیرتن به خانواده