دولت روحانی از تبعات اقتصادی مذاکرات هسته ای نگران است؟

به نظر می رسد دولت روحانی به رغم تلاش برای بهبود روابط و تسریع مذاکرات هسته ای از نتایج اقتصادی این مذاکرات بیمناک است.

علی پاکزاد: دولت روحانی مدیریت اقتصاد کشور را در شرایطی قبول کرده است که باید همزمان برای رفع دو بحران اقتصاد داخلی و مشکلات ناشی از تحریم های خارجی دست و پنجه نرم کند. متاسفانه بخش عمده ای از مشکلات ناشی از بی انضباطی مدیریت دولت محمود احمدی نژاد است و شرایط رکود تورمی به جایی رسیده که در صورت بهبود روابط و کاهش سریع قیمت دلار، دولت با کسری بودجه شدید مواجه و در سطح بازار نیز نگرانی از شوک درآمدی و تجاری وجود دارد.

درواقع دولت روحانی طی هفته گذشته در حالی که تلاش داشت با بهبود فضای مذاکرات هسته ای تلاش کند و حضور حسن روحانی به رغم آنکه به سقف انتظارات یعنی دیدار روسای جمهور ایران و امریکا نرسید ولی فضای مثبت مذاکرات در فضای اقتصادی داخلی بازتابهای خوب و امیدوار کننده ای در پی داشت به طوری که دلار قبل از چند روز قبل از حضور هیات ایرانی به افت قیمت خود را آغاز کرد.

اما این افت قیمت اگرچه خوشحالی مردم را به دنبال داشت، به نگرانی دولت دامن زد، افت قیمت دلار در شرایطی که هنوز هیچ قدم عملی برای کاهش تحریم ها برداشته نشده است و میزان فروش نفت ایران زیر یک میلیون شبکه در روز است، می تواند به کاهش شدید درآمدهای ریالی دولت منجر شود آنهم در شرایطی که بنا به گفته احمد توکلی لایحه بودجه به خودی خود با کسری تا 86 هزار میلیارد تومان به مجلس آمده است.

عکس العمل شتاب زده ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در نشست صبحانه اتاق بازرگانی ایرانی نیز از این مسئله ناشی شده است، به نظر می رسد در شرایطی که به نظر می رسید فضای مثبت مذاکرات نیویورک قیمت دلار بازار آزاد را تا زیر قیمت دلار مرجع یعنی 2400 تومان برساند، به نظر می رسد سیف بنا به توصیه مشاوری اقتصادی رئیس جمهور ماموریت پیدا کرد تا با وارد آوردن شوک به بازار جلوی افت بیشتر قیمت را بگیرد.

مصاحبه صبح روز سه شنبه سیف در حاشیه نشست صبحانه اتاق بازرگانی که به نظر می رسد بدون دعوت قبلی انجام گرفت، در واقع تنها ناشی از ترس دولت از تشدید کسر بودجه ای بود که از دولت دهم به ارث برده بود.

اما سئوال اینجاست آیا واقعا این تنها راه برای جلوگیری از افت قیمت دلار بود؟

بانک مرکزی به عنوان تنها منبع تامین ارز بازار در ایران عمل می کند، دور اقع بازار ارز ایران در تعاریف علمی بازارها در جمع بازارهای انحصاری طرف عرضه قرار می گیرد، اگرچه در سالهای اخیر با رشد صادرات غیر نفتی سهم بانک مرکزی در بازار ارز کاهش داشته است ولی هنوز سهمی بالاتر از 70 درصد ارز بازار از مجاری تامین می شود که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

همین انحصار ابزارهای مالی فراوانی را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد تا قیمت ارز را در بازار مدیریت کند، در سالهای 80 و 81 که دولت هشتم برای تک نرخی شدن ارز اقدام کرد، یکی از نگرانی های دولت وقت افت شدید قیمت به زیر 800 تومان بود،وضعیتی که مانند امروز می توانست بودجه دولت را باچالش رو برو سازد، محسن نوربخش در آن زمان برای تحریک طرف تقاضا در بازار، پیشنهاد افزایش ارز مسافری را به هیات وزیران برد، اقدامی که در آن زمان با مخالفت های فراوانی همراه شد. البته در اینجا سعی در نقد یا تائید این اقدام مرحوم نوربخش نداریم ولی این واقعیت اینجاست که به همین سادگی می توان از ابزارهای پولی و مالی برای مدیریت بازار ارز استفاده کرد و نیازی نیست از رئیس کل در حد یک بلندگو استفاده شود.

در شرایطی که گفته می شود در کشور بیش از 20 میلیارد دلار پس انداز خانگی ارز وجود دارد، دولت برای جبران کسری بودجه خود می تواند با افزایش سود سپرده های ارزی ضمن تحریک تقاضای ارز به جمع آوری پس اندازهای خانگی پرداخت، البته این روند نیاز به مکملی مانند تکمیل طرح های دولت در قبال بورس ارز و نفت را دارد.

ولی شورای پول و اعتبار می توانست به جای اقدام شتابزده رئیس کل طی مصوبه ای بحث افزایش نرخ سود سپرده های ارزی را اعلام کند و یا حتی فروش اوراق قرضه ارزی از سوی بانک مرکزی به تحریک طرف تقاضا منجر می شود، حتی اگر فاصله خبر تا عمل آن طولانی باشد.

البته شاید در فضای اقتصادی فعلی چنین پیشنهاداتی نیاز به کارشناسی بیشتری داشته باشد ولی به هر شکل با توجه به توان کارشناسی بانک مرکزی امکان پیدا کردن یک پیشنهاد پخته تر بین شنبه تا سه شنبه غیر ممکن نبوده است.

به هر شکل دولت در حال حاضر بر مسیری باریک در حال بند بازی است، از یکسو بدون رفع تحریم ها و فشارهای بین المللی نمی تواند گامی جدی در راه بهبود فضای اقتصادی بردارد و از سوی دیگر این بهبود روابط به دلیل زمانبر بودن نباید در فضای روانی تاثیر فوری داشته باشد زیرا تقویت سریع ارزش پول ملی می تواند به شوک درآمدی برای دولت و فعالین اقتصادی منجر شود. دولت برای حل این معادله باید از شتابزدگی فاصله گرفته و از تمامی توان کارشناسی در اقتصاد کشور استفاده بهینه کند.

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    25 51
    اگه قرار باشه سود سپرده هاي ارزي رو بالا ببرن اون وقت تكليف قانون بانك داري بدون ربا چي ميشه؟
    • بهروز IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      18 4
      مگه الان سود سپرده های ریالی خیلی پایینه؟
  • بی نام A1 ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    27 2
    به نظر من بيان مشكلات رو صادقانه و شفاف با مردم در ميون بذارن و نخوان لاپوشونى كنن و سر ملت گول بمالن و درضمن خود مسؤلين هم در سطح مردم عادى زندگى كنن و از رانتهاى مختلف به نفع خودشون استفاده نكنن مردم و مسؤلين در چنين فضايى ميتونن مشكلات كنونى رو پشت سر بذارن و با دنيا هم مهربانه تر برخورد كنيم وهمه ى ابناء بشر رو مثل خودمون بدونيم و به همه عشق بورزيم وبراى همه ى مردم جهان آرزوى سلامتى و بهروزى كنيم آنوقت دنياى ما هم شيرينتر و جذابتر خواهد شد پس بياييم بهتر از اينكه هم اكنون هستيم باشيم چون راهى به جز اين وجود نداره
    • حمید MY ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      4 0
      اگر روابط بین المللی ما درست شود پول نفت ما که در بانکهای آنها بلوکه شده به کشور برمیگردد و میتواند برای مهار تورم با مدیریت درست مورد استفاده قرار بگیرد هم زمان چرخ تولید هم شروع به گردش می کند
  • بی نام CA ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    31 1
    چرا اگه اینجوریه؟ ما باید ققط ضرر کنیم تموم سرمایه مون طی این مدت 1/3 شد!!!! چرا سود بانکی رو زیاد نمیکنید مگه قرار نبود همراه تورم بالا بره! تورم +40% اونوقت سود 20% اقای سیف واقعا متاسفم برای شما و همکارنتون وظیفه شما تقویت پول ملیه ! نه چیز دیگه
  • بی نام IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    15 8
    البته هیچ کس از بالا بودن نرخ ارز خوشش نمیاد. مثلا من میخام لوازم منزل بخرم. یکی میخاد گوشی بخره لبتاپ بخره. یکی از میخاد تحصیلات خارج از کشور داشته باشه. منتهی من تا حدودی به دولت حق میدم. اما نه اینکه هیچوقت دلار پایین نیاد. دولت میتونه قول بده که همزمان با افزایش صادرات نفتی و پتروشیمی در نتیجه ورود ارز به کشور به تدریج قیمت دلار رو پایین بیاره. الان در دولت گذشته بخاطر تورم حقوق ها و دستمزد ها هم بالا رفت. اگه قرار باشه دلار پایین بیاد پس حقوق ها هم باید کم بشه. نمیشه که همه چی سرجاش بمونه فقط دلار پایین بیاد. معلومه که دولت ضرر میکنه. منتهی از مسئولین محترم تقاضا داریم صادقانه مشکلات موجود رو به مردم بگند . مسلما مردم به دولت فرصت خواهند داد تا پله پله مشکلات را حل کند
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      1 0
      با صرفه جویی مشکلات دولت کم خواهد شد. شما رو نمی دونم اما خودم شاهد ریخت و پاش در ادارات هستم. اصلا اینجا بهره وری نسبت به اون پولی که خرج میشه وجود نداره. الان خود همین دولت امریکا رو ببینید که چطور داره صرفه جویی میکنه. دوما با کاهش ارزش دلار قیمت ها هم که کمتر بشه. ادارات و سازمانها هم نسبت به همون بودجه و یا حتی کمتر از اون قدرت خرید بیشتری برای تدارکات و مصارف خودشون دارن
  • بی نام IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    20 3
    تحليل بسيار ضعيف. مردم چه گناهي كردن كه تاوان بي كفايتي مديران رو بايد پس بدهند. ؟ دلار بايد ارزان شود، من موندم ما كه كارمند هستيم و اون موقع كه دلار ٣ برابر شد مگه حقوق كارمندان هم ٣ برابر شده؟ كه حالا دم از كسري بودجه ميزنيد؟ فقط چون اين وسط بازاري ها و واردكننده ها ممكنه يه كمي از اون سود كلان كه قبلاً بردن كم بشود اين جارو جنجال رو راه انداختن، آقاي سيف بيابا مردم عادي صبحانه بخور نه با .....
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      0 3
      1-در اصل دلار در مدت كوتاه سه برابر نشد بلكه بخش عمده اين افزايش مربوط به ثابت نگه داشتن دلار براي چند سال متوالي عليرغم افزايش شديد نقدينگي و تورم به خاطر درآمدهاي هنگفت نفتي هست 2- اقتصاد به نظر من و شما و حتي رئيس بانك مركزي بالا و پايين نميشه و فقط و فقط مبتني بر عرضه و تقاضا و واقعيتهاي اقتصاده كه حتي اگر در كوتاه مدت قابل پوشاندن باشند در بلند مدت قطعا خودشون رو نشون ميدن 3-حالا منفي بديد تا دلار بياد پايين!!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      2 0
      اين دولت كه نه تنها از بعد از انتخابات دلار رو بالا نبرده بلكه 20 درصد هم عليرغم اينكه درآمدهاش تغييري نكرده پايين آورده و انشاا.. با كاهش عملي تحريمها پايين تر هم مياره برام جالبه كه دلار ور يه دولت ديگه بالا برد يه گفتمان ديگه باعث تحريمها شد به نام اين دولت ظاهرا تموم شد اينقدر كه اين چند روز دولت رو تحت فشار گذاشتن اون موقع كه دلار از 1000 رسيد به 4000 نگذاشتند
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    6 0
    دولت یه صورت مقطعی نمی تواند با کاهش عرضه نرخ دلار را بالا ببرد. به همان دلیل میزان بالای دلار خانگی. مگر اینکه دولت تصمیم به خرید دلار از مردم در بازار آزاد بگیرد. که البته به افراد امین و قابل اعتمادی نظیر راننده رئیس بانک مرکزی نیاز خواهد داشت.
  • عباس IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    17 0
    دولت نرخ دلار را تعدیل کند وفروش نفت را بالا ببرد درنتیجه وضع اقتصیدی بهتر خواهد شد
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    6 0
    چاره کار در رفع سریعتر تحریم ها و درنتیجه بالا بردن صادرات نفت و افزایش بودجه علیرغم کاهش قیمت دلار است. نه اینکه صورت مساله پاک شود و جلوی کاهش قیمت دلار گرفته شود. از سوی دیگر فعال سازی صنعت که تیر خلاص را در دولت دهم به آن زدند نیز کمک خواهد کرد و باعث افزایش موقعیت های شغلی پایدار خواهد شد. یک دوره کوتاه مدت به دولت برای بودجه فشار خواهد آمد اما موفقیت در گرو توفیق دولت در تعامل با دنیا و خارج شدن از انزوا است. البته اگر متحجران نادان و عالمان فاسد که نان خود را از کاهش تحریم ها در ضرر می بینند, اجازه دهند!
  • صادق EU ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    17 1
    جای تأسف است به جای اینکه دولت برای جبران کسری بودجه‌اش به انضباط مالی، کاستن از هزینه‌های غیرضروری و گسترش پایه‌های مالیاتی (جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف معافیت‌های مالیاتی از دهها شرکت شبه دولتی) روی آورد جلوی کاهش نرخ ارز را می‌گیرد و رئیس بانک مرکزی بر خلاف وظیفه ذاتی آن بانک که حفظ ارزش پول ملی است عمل می‌کند.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 1
    سلام. هنوز كه اتفاق خاصي در روابط خارجي و فروش نفت بيشتر صورت نگرفته و با شنيدن پيام هاي دو طرف و حتي مشكل اقتصادي در امريكا كه كسري بودجه دولت را به تعطيلي كشانده احتمال تغيير نياز به زمان است. اگر ارزش ريال تصنعي و احساسي پايين امده و واقعي نباشد يكبار اقتصاد داخلي بحراني شده ودر صورت عدم تحقق مجدد بيش از پيش تخريب ميشود. كه لطماتش واقعاً جبران ناپذير خواهد بود. پس خواهشاً نخواهيد اقتصاد را با فشار و فرمايشي كنترل و تقويت كنيد چون در اين مسير مردم عادي متضرر و سرمايه داران و بانكهاي خصوصي قدرتمند تر ميشوند. به تعداد چكهاي بركشتي اين روزها و خواب بازار كه فصل بيداريش است متفكرانه بينديشيد. چرا؟ تا بيش از اين تخريب نكردد.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    20 4
    اگر میخواهید که وضع مملکت خوب شود دو کار اساسی بایستی انجام شود .1 : به تولید خصوصاً در بخش کشاورزی و صنعت توجه شود . 2 : نرمش قهرمانه به جای اینکه برای خارجیان باشد برای مردم داخل کشور باشد .مردم در عقایدشان و نوع وسبک زندگیشان آزاد باشند .
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 5
    مردم شرايط رو در نظر نميگيرن و قوانين اقتصاد رو ناديده ميگيرن وقتي در سايتهاي خبري كه قشر آگاه و تحصيلكرده هستن اين همه سيف رو تحت هجمه و فشار قرار ميدن از عامه مردم چه انتظاري داريد البته سيف اشتباه بزرگي رو مرتكب شد و با راههاي ديگر هم ميتونست بازار رو كنترل كنه اما فكر نميكرد اينطور مردم در مقابل حقايق اقتصاد مملكت واكنش نشان بدهد و در نهايت اين دولت كه دلار رو از 3900 به 3000 رسوند بيشتر از دولتي كه ارز در چند هفته از 1600 به 4000 رسوند تحت فشار و واكنش مردم قرار بگيرد
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    10 2
    نهايت دلار 100-200 ديگر پايين ميومد و سريع دلالها دلارها رو از بازار جارو ميكردن و دو روز بعد با همان قيمت به مردم ميفروختن و اين رفت و برگشت هيچ اثري در ارزان شدن و كاهش فشار بر مردم نداشت جز اينكه جيب عده اي سودجو پر ميشد حتي اگر بنا بر كاهش باشه بايد با شيب ملايم انجام بشه تا اجازه سو استفاده و سودهاي يك شبه ندهد كاهش يك شبه افزايش يك شبه در پي داره خلاصه دلالها خيلي دندان براي جمع كردن دلارها بعد از مذاكرات تيز كرده بودن چون ميدانستند تا ذف عملي تحريمها هنوز چند هفته اي فاصله است
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    21 0
    انشا ا... به زودي با كاهش تحريمها و با افزايش فروش نفت كسري بودجه جبران ميشه و قيمت كاهش پيدا ميكنه
  • ali A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    5 27
    کاهش قیمت ارز چیزی جز ورشکستگی صنایع و رونق کسب و کار قاچاق چیان کالا به همراه نداره. مردم ایران هم این موضوع خوب میداننند ولی اعتراض نمایندگان مجلس در مورد این موضوع قابل فهم نیست زمانی دلار 3600 تومان بود چرا آقایان نگران معیشت مردم نبودند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    16 5
    ايراد سيف اين بود كه فكر ميكرد مردم به راستگويي واكنش خوبي نشون ميدن غافل از اينكه دوست ندارند حقايق رو بشنون اگه ميگفت دلار ميشه 900 بعد چند روز ميشد 4000 اينقدر فحش نميخورد
    • بی نام CA ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      15 5
      خیلی طرفداری سیف رو میکنی؟ خبریه؟
  • مشکوک IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 0
    صدا و سیما به طور مشخصی زوم کرده روی ارز و طلا که آدم رو به شک میندازه.اول فکر میکردم هر روز از بازار با گزارشات خود میخواد با ترساندن روزانه مردم از افت قیمتها،پس انداز ارز و سکه مردم رو به سوی بازار روانه کندولی اگر این هدفشان بود باید بیشتر روی ارز زوم میکرد نه طلا.چون از قدیم ایرانیان به جمع کردن طلا عادت دارند و تا حالا هم مشکلی پیش نیامده.ولی تاکید بیش از حد صدا و سیما به قیمت ارز و سکه و طلا بخصوص بعد از صحبتهای رئیس بانک مرکزی به نظر میرسد که این گزارشات بیشتر جنبه تخریبی دارد و به نوعی میخواد بانک مرکزی رو در مقابل مردم قرار دهد و عده ای دلال و صراف هم که منتظر بودند تا پس اندازهای مردم رو مفت از چنگشان دربیاورند حسابی شاکی شده اند که در گزارشات خبرنگاران مشهود است.
  • بی نام CA ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    9 10
    اگر این دولت نیز مانند دولت قبل از بالا نگهداشتن دلار دنبال جبران کسری بودجه خود باشد لطفا بفرمایید رای ما را پس بدهند.ما چنین گمانی بر این دولت نداشتیم.
    • بی نام TR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      4 3
      قیمت ارز که با تزریق دلار توسط بانک مرکزی در بازار، پایین نگه داشته بشه، نتیجه ای جز همین وضعیت رو در آینده نداره. اگه توی این سال قیمت ارز بطور مصنوعی پایین نگه داشته میشد و افزایش درآمدها و قیمتها هر ساله بر اساس نرخ تورم واقعی اعمال میشد، الان شرایط بحرانی در کشور نبود. هیچ کارشناس دلسوز و با سواد اقتصادی کنترل مصنوعی ارز رو تایید نمیکنه.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      1 0
      شما خبر رو نخوندي؟ ميگه اگر تحريم ها رفع نشود و دلار پايين بيايد. اگر حداقل تحريم نفتي برداشته شود، فروش نفت مي ره بالا و كمبود ارز ديگه مشكل نخواهد بود، هم مردم ارز ارزان خواهند داشت، هم دولت درآمد خوبي خواهد داشت...
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    9 1
    من ذیل تمام خبرهای مربوط به قیمت دلار مینوشتم و هشدار میدادم که این کاهش شدید ارزش دلار افزایش شدید ارزش پول ملی نیست و فقط یک نوسان شدید است که اثار منفی شدیدی به همراه دارد که متاسفانه چون مسئولین خبر انلاین هم تنگ نظر بودند هم درک درستی از بحث های اقتصادی نداشتند فکر کردند که من مثلا یک فرد افراطی و تند رو هستم و قصدم فقط مخالفت کردنه و به این ترتیب هیچ کدام از نظرات من رو منتشر نکردن.
  • morteza IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    7 18
    با سلام حفظ ثبات بازار بسیار مهم تر از کاهش یکباره نرخ ارز است به نظر من دلیل کار سیف همین بوده نه کسری بودجه و کار بسیار درست بوده و در این مورد تنها کسانی می توانند اظهار نظر کنند که در این زمینه حداقل 4 واحد اقتصاد پاس کرده باشند
  • علی A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    20 1
    اقای رووحانی در سفر به امریکا میبایست از این موقعیت حداکثر استفاده میکرد مثلا از اوباما میخواست در جهت حسن نیت قسمتی از اموال بلوکه شده ایران که از زمان شاه بود به ایران مسترد میکرد که فکر میکنم میلیاردها دلار باشه .با این کار نه تنها کسری بودجه تامین خواهد شد بلکه دولت پشتوانه مالی زیادی پیدا خواهد کرد الان بیشتر بودجه های عمرانی از قبیل ساخت مدارس و جاده ها و دهها موارد دیگر راکد و بلاتکلیف مانده است