بهمن کشاورز، حقوقدان و وکیل دادگستری می‌گوید: به نظر می‌رسد این امکان وجود داشته باشد که موضوع به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود و این مرجع قانون مربوط به فرزندخواندگی را اصلاح کند.

فهیمه حسن‌میری: در تبصره ماده 27 لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست که با تصویب مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان رفته، این اختیار به سرپرست داده شده که در صورت اجازه دادگاه، بتواند با فرزندخوانده‌اش ازدواج کند. این ماده در ابتدا به این شکل نوشته شده بود که "ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن مابین سرپرست و طفل ممنوع است"، اما بعد تغییر پیدا کرده و به این شکل نوشته شد: "ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است مگر این که دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد." اگرچه عده‌ای تغییر در این ماده را برای برطرف کردن مشکل شرعی فرزندخواندگی می‌دانند اما منتقدان می‌گویند نباید از آثار سوء این تصریح قانونی غافل شد. بهمن کشاورز، حقوقدان و وکیل دادگستری، درباره این موضوع معتقد است بهتر است مجمع تشخیص مصلحت در این زمینه وارد عمل شود و با احکام ثانویه این مشکل برطرف شود.

 آقای کشاورز، در قانون ما تا پیش از این فرزندخواندگی به چه صورت در نظر گرفته شده بود؟

برای روشن شدن قضیه باید به چند مورد اشاره کنم. یکی این که در شرع اسلام تاسیسی به نام فرزندخواندگی به مفهوم رابطه‌ای که آثار حقوقی ایجاد کند نداریم. به عبارت دیگر فرزندخواندگی عبارت بوده است از نوعی رابطه خودخواسته که ایجاد محرمیت یا ارث‌بری و امثال آن نمی‌کرده، سابقه تاریخی مهمی نیز در این زمینه وجود دارد. نکته دیگر این است که در نظام حقوقی ما پیش از انقلاب این تاسیس شناخته شده است و در نتیجه به متون حقوقی ما وارد شده و در مورد آن قانون خاص داریم. در عین حال نباید فراموش کرد که در این قانون حتی در آن زمان کلیات روابط شرعی مورد نظر بوده است. ضمن این که از نظر شرعی و قانونی، هر مردی می‌تواند با زنی که خالی از موانع نکاح باشد، به شرط رعایت ضوابط قانونی ازدواج کند. با این مقدمات، ناچار به این نتیجه می‌رسیم که اگر مرد و زنی پسر و دختری را به فرزندخواندگی پذیرفتند و این پسر و دختر بزرگ شدند و مثلا پدرخوانده یا مرد فوت کرد، آن پسرخوانده می‌تواند با مادرخوانده خود ازدواج کند و در موارد مشابهی که مثلا مادرخوانده فوت کند یا طلاق بگیرد، آن پدرخوانده می‌تواند با دخترخوانده خود اگر به سن قانونی رسیده باشد ازدواج کند. مساله اینجاست که واضح است چنین وضعیت و روابطی نه از نظر روانی قابل قبول است و نه از نظر اخلاقی و نه از نظر اجتماعی. ضمنا گویا مقرر شده موضوع فرزندخوانده بودن در شناسنامه این بچه‌ها درج شود که این هم غیرقابل قبول و نقض غرض است.

 یعنی این موردی که قانون جدید به آن اشاره می‌کند مبنی بر این که پدرخوانده این امکان را دارد که با فرزندخوانده خودش ازدواج کند مورد جدیدی نیست؟

بله با توجه به آنچه گفتم، در تغییرات قانونی اخیر مطلب جدیدی گفته نشده زیرا حکم قضیه پیش از این هم جز این نبوده اما مساله اینجاست که تصریح این حق ازدواج در متن قانون بی‌گمان علامت بدی به کسانی که به اصطلاح "فی قلوبهم مرض" خواهد داد و آثار سوئی ایجاد خواهد کرد.

 به این آثار نامناسب اشاره می‌کنید؟

اول این که بی‌تردید خانم‌ها در پذیرش دختران به فرزندخواندگی محتاط خواهند شد و این به ضرر کودکان بی‌گناهی است که از داشتن خانواده محرومند. بدون این که آمار دقیقی در دست داشته باشم، شنیده‌ام تعداد دخترانی که به فرزندخواندگی قبول می‌شوند به مراتب بیشتر از پسران است که علت آن همان محرم نشدن مادرخوانده با پسر پس از بلوغ اوست. با این تصریح قانونی پس از رسیدن دخترخواندگان به بلوغ شرعی و احیانا سن قانونی ازدواج، با توجه به این که پدرخوانده ایشان به آنان نامحرم است، ناچار مباحث شرعی و قانونی مطرح خواهد شد که چه بسا بعضی افراد راه‌حل را در ازدواج جست‌وجو کنند و در این صورت، فاجعه‌ای که بروز می‌کند غیرقابل تصور است.

با این اوصاف، پیش‌بینی می‌کنید با تصویب این قانون، فرزندخواندگی‌‌های کمتری صورت بگیرد؟

بله به نظر می‌رسد اجرای تاسیس فرزندخواندگی به این ترتیب، دچار اشکال جدی خواهد شد و یک راه حل متروک خواهد ماند یا این که به جای سازنده بودن مخرب خواهد شد. 

راه حلی برای این موضوع هست؟

ممکن است با حذف فرزندخواندگی از نظام حقوقی، یعنی پاک کردن صورت مساله، قضیه را به طور کلی منتفی کنیم؛ اما در عین حال به نظر می‌رسد این امکان وجود داشته باشد که با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و مسائل مختلفی که بیان شد و این که وجود این تاسیس به نفع کودکان بی‌سرپرست است و بالاخره با توجه به این که شاید بتوان با تصویب احکام ثانویه قضیه را به نحو مطلوب حل کرد، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود و این مرجع قانون مربوط به فرزندخواندگی را به طور کلی اصلاح و اوامر و نواهی منطبق با نیازهای روز و مقتضیات زمان مقرر کند. اگر کسی بگوید مجمع تشخیص مصلحت نمی‌تواند موارد حلال را حرام اعلام کند باید بگوییم یکی از علل وجودی این مجمع همین است و در بسیاری از موارد حفظ نظم اجتماع و اعتبار نظام و کشور اقتضا می‌کند که احکام ثانویه حاکم شود. باید توجه شود که از برخی روابط شرعی می‌توان منع چنین حالتی را استنباط کرد ازجمله "منع جمع اختین" یعنی ممنوعیت ازدواج با دو خواهر به طور همزمان، اما حکم اولیه قضیه همان است که ابتدا گفتم.

تصویب چنین مواردی را مغایر با حقوق کودکان می‌دانید؟

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 1383 هرنوع تعرض و بدرفتاری با کودکان را که باعث لطمه جسمی یا روحی و اخلاقی به ایشان شود، ممنوع اعلام کرده و مشمولان این قانون افراد زیر 18 سال معرفی شده‌اند. در اینجا باید گفت انصافا مثلا ازدواج دختر 14 ساله با مردی که این دختر او را به عنوان پدر خود می‌شناسد لطمه‌ای به او نمی‌زند؟

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    44 14
    بهزیستی یک لیست بلندبالا از قوانین پذیرش سرپرستی کودکان دارد. همین لیست آنقدر روند را سخت و پیچیده می کند که عملا بسیاری از افرادی که می خواهند و می توانند سرپرستی کودکی را بر عهده بگیرند موفق به این کار نمی شوند. این قانون جدید در صورت تایید مجمع تشخیص تعداد افرادی ره که خواهان پذیرش سرپرستی هستند را هم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. چرا این قوانین را دست و پاگیر اشخاص خواهان سرپرستی و کودکان معصوم محتاج به خانواده می کنید؟ آیا بهزیستی با منابع مالی محدودش می تواند سرپرست مناسبی برای این کودکان باشد؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      53 72
      خوش به حال زنها که اینقدر مدعی دارند تا از حقوقشان دفاع شود و حقوق غربی و اسلامی با هم را یکجا بگیرند و باز هم بگویند حقوقمان تضییع شد،اما با کوچکترین قانونی که به نفع مردان تصویب شود بانگ و فریاد ها به آسمان می رود و در مقابل هر حقی که از مردان ضایع می شود و هر قانون ضد مردی که به توصیب می رسد همگان لب فرو می بندند! چرا آقای کشاورز؟ شما چرا؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      22 6
      شد قضیه جودی ابوت .!!!!!!!!!!!!!!!1
    • نایس IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      60 14
      آقایی که از حقوق مردان دم میزنی اگر ازدواج با فرزند خوانده جزو حقوق مردان محسوب مشود یعنی فقط شهوترانی مردان در نظر گرفته شده با این دیدگاهتون واقعا باید بهتون تبریک گفت. این قانون مثلا در حمایت از کودکان بی سرپرسته که البته معلوم نیست حمایتش کدوم قسمتشه. فکر نمیکنم هیچ آدم سالم و عاقل بخواد با فرزندخوندش ازدواج کنه مگر اینکه از اول به اون نگاه ناپاکی داشته باشه که اینم هیچ وقت جزو حمایت از کودکان محسوب نمیشه و هیچ جای دنیا وجود نداره
    • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      4 0
      آقای بی نام دوم، شما با این تفکراتت باید "سازمان حمایت از حقوق مردان" را تاسیس کنی نه این که به این طفل معصوم هایی که از دار دنیا خیر نمی بینند، فکر کنی. آن از والدین هایشان، این هم از سرپرست هایشان!
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    11 43
    چطور برای فرزند خواندگی دختران مجرد آقای کشاورز ساکت بود و هیچ فریادی بلند نشد؟ چرا در مقابل این تبعیض همه ساکت بودند؟ از زنگرایی ها چه سودی می برند این آقایان؟.... خوب این همه مهریه،معنایش این است که بیشتر سرمایه های ایران متعلق به جنس مونث است
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      4 2
      بی نام! حالت خوبه؟! چیه؟ می خوای زن بگیری نمیزارن؟
  • فرید A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    53 9
    نمیدانم یک مرد چگونه به خود حق میدهد که با دختری که سالها اورا پدر خطاب کرده و آن مرد نیز اورا دخترم خطاب کرده و یا دختری که سالها به کسی پدر گفته و دخترم شنیده و پاک و صادقانه زندگی کرده اند پیمان زاناشویی ببندند مگر توی این جامعه مرد کم است که این دختر باهاش ازدواج کند یا دختر کم است که آن مرد باهاش ازدواج کند که چنین اتفاقی را بپذیریم یا مردان ما تا این حد شهوت پرستند که از دختر خوانده خود هم نمی گذرند بیاییم شان و شخصیت مردان و زنان خودمان را تا این حد پایین نیاوریم و آنها را تا این حد حیوان صفت و شهوت پرست جلوه ندهیم و یا خانمی با پسری که عمری اورا مادر خطاب کرده ازدواج کند؟ سبحان الله . پس یکباره ازدواج خواهر برادرها را هم آزاد کنید اصلا بگویید هرکی با هرکی که خواست ازدواج کند .
    • آمار A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      3 25
      دنیا را از دریچه چشم خود نبینید ... در جوامع غربی آمار تایید شده اینستکه 95 درصد تجاوز به زنان و دختران توسط نزدیکان و فقط 5 درصد توسط غریبه هاست این نزدیکان از پدر خوانده تا معشوق مادر و یا عمو و عموزاده ها و .... متفاوت است
  • فرید A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    44 7
    بهتر نیست فرزند خواند ها نیز جزٍ ء محرم های پدر خوانده و مادر خوانده قرار گیرند تا هیچ کس چنین نظر شهوت پرستانه ای را حتی به ذهنش هم راه ندهد ؟ جز حیواناتی که بعضا در روزنامه ها می خوانیم که سوء استفاده وحشیانه پدری از دخترش یا ازدواج مادری با پسرش .
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    39 7
    اين دوست بينام ايا شما حاضريد كودك بي پناهي را با انگيزه همسري به فرزندي بپذيريد تا بعد با وي ازدواج كنيد . آيا همسرتان حاضرند اين طفل را پرورش دهد تا هوويش شود؟!!!اگر هدفتان از فرزند خواندگي همين است كه نياز به طي اين مسيرهاي قانوني نيست همين الان هم دركشورما دختران خردسال را به قيمت 400-500 هزارتومن خريد وفروش مي شوند....
  • بی نام FI ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    42 7
    حتی فکر کردن به این مسئله شرم آوره چه برسد به گفتنش یعنی چه که بنا بر شرایطی می توان با فرزند خوانده ازدواج کرد مثل این که بگوییم می شود با فرزند خود بنا بر شرایطی ازدواج کرد
  • منصور صادقی DE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    12 38
    آقای بهمن کشاورز از فعالین حقوق زنان هستند که عمده مصاحبه هایشان در همین راستا هست. سوالی که بنده از ایشان دارم این است که مگر این مسئله چه مشکلی دارد؟ اگر فرزند خوانده ای بخواهد با اولیای خویش ازدواج کند چه مشکلی دارد؟ همچنین این مسئله یک مسئله استثنا است که یا اتفاق نمی افتد و یا به ندرت. چه لزومی دارد به آن توجه شود؟ مگر مسائل و مشکلات بزرگتری در جامعه ما وجود ندارد که به آنها بی توجهی می شود. چرا به آنها پرداخته نمی شود؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      8 3
      شما ظاهرا مشكل داري با اين مخالفت؟
  • منصور صادقی DE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    9 30
    آقای بهمن کشاورز از فعالین حقوق زنان هستند که عمده مصاحبه هایشان در همین راستا هست. سوالی که بنده از ایشان دارم این است که مگر این مسئله چه مشکلی دارد؟ اگر فرزند خوانده ای بخواهد با اولیای خویش ازدواج کند چه مشکلی دارد؟ همچنین این مسئله یک مسئله استثنا است که یا اتفاق نمی افتد و یا به ندرت. چه لزومی دارد به آن توجه شود؟ مگر مسائل و مشکلات بزرگتری در جامعه ما وجود ندارد که به آنها بی توجهی می شود. چرا به آنها پرداخته نمی شود؟
  • متعجب A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    33 5
    يعني چي كه ميگين خوش به حال زنها كه ... اين قانون ضد حقوق كودكانه، چه ربطي داره كه به زنها مربوط بشه يا نشه؟ فقط ياد گرفتين مخالفت كنين
  • عاطفه A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    54 8
    جناب بي نام تصور كنيد دختري كه مردي را پدر خود تصور مي كند با درخواست ازدواج او مواجه شود. اين آسيب شديد اجتماعي به دنبال دارد و ربطي به حقوق زن و مرد ندارد. هر حلالي لازم الاجرا نيست.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    50 12
    خدا رحم کنه! یعنی پدر به دخترش نظر داشته باشه؟؟؟ بعد بنیان خانواده هم کشک...؟؟؟؟ به کجا داریم میریم ما! پس معنی پدر و مادر چی میشه؟؟؟
    • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      7 17
      وقتی داشت قانون فرزند خواندگی دختران مجرد تصویب می شد هیچ حرفی از بنیان خانواده نبود؟ به راحتی نقش پدر را حذف کردند؟ نقش پدر موقعی که در مقابل اجازاه خروج دختر با اذن پدر همین امثال آقای کشاورز فریاد کشیدند مهم نبود؟ آنوقت چیزی که اسلام حلال کرده شده خار چشم همه؟ًًًًً!!!!!!!! خدای من این جامعه داره به کجا میره؟
    • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      3 0
      جناب بی نام دوم لطفا شناختتان را از دین بیشتر کنید و این طور هم سطحی برداشت نکنید. ضمنا اصلام نگفته که بزرگ کردن یک دختر توسط یک زن تنها حرام است که شما به قانونش اعتراض دارید!
    • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      2 0
      توی دیدگاه بالا، "اسلام" را اشتباها "اصلام" نوشتم. عذرخواهی می کنم.
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    48 15
    این چه فرقی با فتوای ازدواج با محارم گروه های تکفیری داره؟؟؟ یعنی پدر می تونه طبق قانون شریعت با دخترش ازدواج کنه؟؟ من نمی دانم چرا مراجع سکوت کرده اند!!!این قانون اخر فاجعه و نوعی برده داری است.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    14 3
    فقط ياد گرفتين بگين چي به نفع زناس چه به نفعشون نيست. كي به نفع زنا حرف ميزنه كي نميزنه. يه خط كش گذاشتين براي زن و مرد كردن همه چي. ايشون دارن ميگن بچه ها در خطرن، به فكر بچه ها باشين، اونوقت شما چي ميگين
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    14 3
    ای وای!!!!!! ببین جامعه ما به کجا رسیده خیلی تاسف اوره چنین ازدواجهایی حداقل فاصله سنی 30 سالی هم باید داشته باشن
  • مهدی IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    23 5
    این قانون اصلا حمایتی نیست. فقط باعث تشویق بیماران جنسی برای پذیرفتن فرزندخواندگی میشود و با افزایش بزهکاری های "قانونی ولی غیر اخلاقی" مواجه خواهیم بود.
  • محمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    23 2
    خجالت آوره حتی فکر کردن به این موضوع چه برسد که قانونی هم بشود .
  • ایرانی A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    27 1
    مسائل جنسی به مهمترین مشغولیت فکری مردم ایران بعد از مساله پول تبدیل شده
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    6 1
    ای وای بر ما به کجا داریم می ریم آیا این مسائل ماموریت انسانه آیا داریم به سمت پرهیزکاری حرکت می کنیم.
  • مرسده IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 0
    من با شنیدن تصویب قانون ازدواج با فرزندخوانده به حدی عصبانی شدم که حتی تصمیم گرفتم دینم را عوض کنم.اگر در دین ما فرزندخوانده محارم به حساب نمی اید یا ارث به او تعلق نمی گیرد این اشکال از لحاظ عقلی هم باید برطرف شود.ما با خواست خود کودکی را به فرزندی می پذیریم.او اسباب بازی دست ما نیست.یک انسان است.او را اسما دخترم صدا بزنیم ولی ... .این قانون خانواده را دچار تزلزل می کند.شاید کسانی که فرزندخوانده ندارند نتوانند این موضوع را به خوبی درک کنند.امیدوام چنین قانون زشتی هرچه سریعتر ریشه کن شود و اقایان در شورای نگهبان هم این دفعه را کوتاه بیایند.
  • مرضیه IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    جناب آمار ده محترم که میگین دنیا رو از چشم خودتون نبینید جوامع غربی آمارهای خیلی دقیقی رو میگیرن که ما نمیگیریم و این دلیل نمیشه که چون اونجا اونطور هست پس اینجا بهتره آمار این مسایل تو کشور ما درنیومده نه به خاطر نبودش بلکه به خاطر عدم سرمایه گذاری در زمینه آمار گیری تو این زمینه هاست لطفا همون قدر که درباره کشورهای اروپایی تفحص میکنید تا بگید ما از اونها بهتریم ببینید اصلا ما چه آماری تو این زمینه جمع کردیم وقتی میتونیم جامعه مون رو با اون جوامع قیاس کنیم که مثل اونها آمار درست جرایم و خیلی چیزها مون رو درآورده باشیم .