ایسنا نوشت:

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه هیات دولت در روز جاری گزارش‌های مختلفی از دستگاه‌های اجرایی استماع شد. همچنین ارزیابی‌های مقدماتی از سفر موفقیت‌آمیز ریاست محترم جمهور به سازمان ملل انجام شد.

وی افزود: با توجه به ملاقات‌هایی که هیات‌ ایرانی داشت، همچنین با توجه به متن صحبت رییس‌جمهور در سازمان ملل و بازتاب آن در رسانه‌های داخلی و خارجی، همچنین دیدگاه بسیار مثبتی که در آمریکا و اروپا نسبت به صحبت‌های ایشان در سازمان ملل انجام شد امیدبخشی این موارد مدنظر قرار گرفت.

اهم اظهارات سخنگوی دولت را بخوانید؛
*قرار است بعد از جلسه امروز هیات وزیران، جلسه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برگزار شود.

* در خصوص اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز، توجه دارید که سیاست‌ دولت در خصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی خانوارها بسیار شفاف شده است و گفته شده که بهبود وضعیت معیشتی خانوارها یکی از اهداف اقتصادی دولت در این دوره خواهد بود.

* ثبات اقتصادی یک زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. از آنجا که اقتصاد ما تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز ثبات خود را در سال‌های گذشته در مقاطعی از دست داده بود، بنابراین مساله کنترل نوسانات شدید قیمت ارز سیاستی است که دولت آن را در پیش دارد.

* ما قطعا متناسب با ثبات‌بخشی اقتصاد در کنترل این نوسانات می‌توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را مشخص کنیم. البته تلاش ما این است که با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری بتوانیم نرخ واقعی ارز را پیدا کنیم که با آن هدف ما که بهبود وضعیت معیشتی خانوارها است، تناسب داشته باشد.

* غیر از بحث عرضه و تقاضای واقعی ارز در بازار ارز، یک عرضه و تقاضای اصطلاحا سفته‌بازی که بیشتر برای سودجویی وارد بازار شده در تعیین قیمت ارز در بازار می‌تواند موثر باشد و این موضوع از پیش‌بینی‌هایی است که طی آن کسانی که دنبال سودجویی هستند وارد این بازار می‌شوند، بنابراین ما قطعا باید نسبت به ثبات‌بخشی این بازار اقدام کنیم.

* دولت به شدت در این باره که نرخ ارز ثبات داشته باشد حساس است، همان‌طور که باید نسبت به افزایش‌ها حساس باشیم باید نسبت به کاهش‌ها هم که ممکن است در مقطعی باشد حساس باشیم و آن را ثبات بدهیم. بازگرداندن ثبات به اقتصاد را از سیاست‌های مهم دولت است. صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم.

* درباره بحث واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صداوسیما، ریاست محترم سازمان صداوسیما نامه‌ای را در این باره به ریاست محترم جمهور دادند و آقای روحانی در حال بررسی این نامه هستند. بعد از اینکه قطعیتی در این باره حاصل شد من نظرات دولت را به اطلاع عموم می‌رسانم. مناسب نبود برخی دستگاه‌ها در این راستا موضوعاتی که در حال بررسی است را گزارش دهند.

* در خصوص ساعات کار کارکنان دولت قانون وجود دارد. آنچه که از سوی دولت بیان شد اجرای قانون است؛ اگرچه ما در کنار این موضوع تلاش می‌کنیم که به وضعیت پرداخت‌ها و دریافت‌های کارکنان دولت توجه کنیم.از دولت غیر از اجرای قانون نباید انتظار داشت و ما هم هم‌اکنون در حال اجرای قانون هستیم.

* در مورد احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجلس در جهت نشان دادن نوعی همکاری با دولت در این راستا طرح یک فوریتی داده بود که کلیات آن در کمیسیون بودجه به تصویب رسید و به نظر من این موضوع ظرف یکی دو هفته دیگر می‌تواند در دستور کار مجلس قرار بگیرد و به نظر می‌رسد که ما بتوانیم طی ماه‌های آینده این فرآیند را به انجام برسانیم.

* در مورد مصرف کالاهای داخلی و حضور کالاهای مصرفی خارجی که مشابه داخلی دارد و تاثیرات منفی آن در بازار؛ از آنجا سیاست‌های رهبری طبق اصل 110 قانون اساسی جزو اسناد بالادستی نظام است در جهت اجرای این سیاست‌ها به طور جدی برخورد می‌کنیم که در این زمینه هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

*در رابطه با نرخ سود بانکی، این موضوع از مواردی است که در شرح وظایف بانک مرکزی قرار دارد در حال حاضر بانک مرکزی در این خصوص برای اینکه نرخ واقعی را مشخص کند در حال مطالعه است و پس از آنکه به جمع‌بندی برسیم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*{در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های دولت برای یک دست شدن سیاست‌های اقتصادی با توجه به اینکه گفته می‌شود سیاست‌های فعلی پراکنده است} این طور فکر نمی‌کنم، بلکه سیاست‌های اقتصادی در همه موارد منسجم هستند.

/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عربلو A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    13 1
    صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم. اگر راست ميگين باشه حرفي نيست بذارين قيمت بياد پائين ، بعدش جلوي نوسان را بگيريد ، الان كه قيمت 3 برابر شده و نوسان داره و ميخواد بياد پائين چرا جلوش را گرفتيد
  • امير IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    79 3
    دلار٣ برابر شد همه چيز ٣ برابر شد بجز درآمد ها با اين وضع بيكارى وگرونى مردم عادى بايد چى كار كنن مگه چند درصد مردم صادر كننده هستند كه نبايد دلار ارزون بشه؟
    • هانی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      20 19
      دوست عزیز دلار 3 برابر شد، چون تورم بود، بازی کامپیوتری نیست که وقتی باختیم برگردیم سر جای اول. ملتی که صادر کننده نیستند و از سیر تا پیاز زندگیشان را از خارج وارد می‌کنند چرا انتظار دارند وضع معیشتی خوبی داشته باشند؟ مگر دنیا به ما بدهکار است؟ به جای طلبکار بودن، به فکر تولید باشیم.
    • نيما A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      28 5
      آخه اين هم شد حرف. کارى نداره دلارو نرخ 1500 تومن تثبيت کنين هم مردم راضى باشن هم تجار هم توليدکننده
  • حمید A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    38 2
    فعلا بانک مرکزی بیشتر از نرخ سود بانکی نرخ ارز و پیشگیری از ریزش اون واسش مهمه و در این مورد به نتیجه زودهنگام رسیده و از دیروز با اظهارات غیرمسؤولانه وارد عمل شده. بی تردید پول های سرگردان به جای سپرده های بانکی همچنان در بازار ارز و طلا جولان خواهد داد.
  • رضا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    برکناری سیف کف خواسته ملت هست لطفا درنگ نکنید.
    • بی نام US ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      1 9
      در مورد مسائل علمي و فني اقتصاد احساسي تصميم نگيريد . سالها بود که نظرات بدون کارشناسي بود نظر سيف يک نظر کارشناسي است که مي تواند درست يا نادرست باشد اما بايد کارشناسان مربوط به بحث بنشينند. اما اينکه اقتصاد نبايد دچار تلاطم بشود حرف درستي است. فکر نکيند که با پايين امدن قيمت ارز همه مشکلات يک دفعه حل مي شود. اقتصاد پيچيده تر از اين حرفهاست.
    • هادي IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      6 2
      اگه أرز بي دليل بياد پايين زود هم ميره بالا و اين باعث ميشه دلالي دوباره أوج بگيره ، مهم اينه كه پول ايران واقعا تقويت بشه كه با افزايش قدرت ملي و تقويت توليد انجام ميشه
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    51 3
    این داستان سرایی را نمی خواهیم فقط یک کلام قیمت ارز باید بیاد پایین
    • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      1 1
      مسئله به این سادگی ها نیست. اگر مقاله را به دقت خوانده باشید هدف دولت کوتاه کردن دست سفته بازان در بازار ارز است و ایجاد ثبات. با پایین آوردن نرخ ارز عده ای باز شروع به خرید ارز می کنند و قیمت آنرا در کنترل خود خواهند گرفت که به نفع مردم نیست. قیمت ارز باید واقعی شود و این به معنای کاهش آن نیست. برای جلوگیری از تورم بیشتر هم فعلا دستمزدها افزایش پیدا نکرده و مردم باید همان یارانه را به حساب افزایش دستمزد بگذارند. مدیریت اقتصاد در وضعیت رکود تورمی بسیار پیچیده و سخت است.
  • عربلو A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    5 0
    معلوم خواهد شد كه روحاني مثل احمدي نژاد قدرت تصميم گيري درباره بركناري رئيس بانك مركزي و برخورد با اين هجمه هاي ارزي كه موجب بالا رفتن نرخ را دارد يا نه ؟
  • جواد IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    3 0
    به نظر من آقای روحانی با توجه به شعارهای انتخاباتی و رایی که از مردم گرفتند دو اشتباه در انتخاب تیم اقتصادی خود داشت اول آقای نهاوندیان که یک تاجر است و دیگری آقای سیف که یک بانکدرا هستند و هر دوی این آقایان با نگاه سرمایه داری به بازار نگاه میکنند و بیشتر هوای مشتریان بزرگ را دارند تا مشتریان معمولی و عموم ملت و سخنان دیروز آقای سیف در مخالفت با کاهش نرخ دلار و سخنان امروز آقای نهاوندیان که نگفت دولت موافق کاهش نرخ ارز است گویای این موضوع است آقای روحانی باید هنگام برگشت از آمریکا نظر صریح خود در مورد کاهش یا افزایش ارزش پول ملی اعلام کند تا مردم تکلیف خود را بدانند و خیال مردم را از این نوسانات راحت کنند
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    6 0
    در خواست مردم از دولت تدبیر وامیدافزایش ارزش ریال وکاهش قیمت دلار ازاد است اقای سیف به نفع تجار وصادرکنندگان که تعداد انها محدود است حرف می زند یا مردمی که با ارزوی تغییر در شرایط اقتصادی به اقای روحانی رای دادند امیدواریم مسولین محترم ونمایندگان مجلس بامردم همراه باشند وقیمت دلار ازدا را به قیمت مبادله ای نزدیک کنند
  • حقیقت گو A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    19 1
    زمین های نمایشگاه نباید به هیچ وجه به صدا و سیما واگذار شود. این در تعارض کامل با کوچک سازی ارگان های دولتی/حکومتی است. آقای ضرغامی هم بهتر است به جای توسعه ی کمی، به فکر توسعه ی کیفی باشند!!! حقیقتا با تحول فضای پس از انتخابات، حرف های تکراری صدا و سیما دیگر همان یک خورده کارآیی هم که داشت را ندارد. همین بخش بیست و سی هنوز در دوران دولت های نهم و دهم به سر می بره و هنوز واقعیت رو نپذیرفته و مرتب به مسئولین جدید به بهانه های مختلف تیکه می اندازه.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    31 1
    این سیف همون روزی هم که رئیس شد گفت قیمت 3200-3300 قیمت واقعی ارز هست و قیمت ارز بالا نیست! دیروز هم که گفت نباید ارزون بشه! اخه این حرفا چه دلیلی میتونه داشته باشه ؟!
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    33 1
    خب اگه اینجوریه چرا می خوای رو 3000 تومن ثابت کنی..بیارش رو 2000 تومن ثابتش کن!!
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    44 1
    اقای روحانی شما با رای مردم روی کار امدید.لطفا سریعا این اقای سبف رو بر کنار کنید که ایشون با مردم نیستن و خلاف مردم دارن حرکت میکنند.صداشون از جای گرم بلند میشه.اون موقع که دلار 3 برابر شد ایشون کجا بودن؟
  • کارشناس FI ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    5 0
    قیمت واقعی دلار همونی که در مرکز میادلات ارزی تعیین میشه و مورد توافق دولت، بخش خصوصی و بازار هست. بالاتر از اون، قیمت کاذب و به نفع صرافی ودلال و کسی هست که ارز مبادله ای 2400 می گیره در بازار آزاد 2900 الی 3000 می فروشه. چرا با مردم روراست نیستید.
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    5 0
    با گفتاري كه ديروز از رييس کل بانك مركزي شنيديم گويا هيچ اعتمادي به اين دولت اميد هم نيست و بايستي قشر فقير جامعه روزهاي سختي را در انتظارش باشند ، افزايش قيمت دولار تنها و تنها به ما ضعفا صدمه زد وگر نه آقايان ثروتشان چند صد برابر شد خداوند همه آناني كه روزي مردم را تنگ مي كنند هدایت كند هر كس كه باشد
  • رضا A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    3 6
    متاسفانه دوستاني كه نظر ميدن فقط يك بعد قضيه رو مي بينند. كاهش دلار رو مساوي كاهش هزينه ها مي دونند. در صورتي كه طبق اصل چسبندگي قيمت در اقتصاد بر فرض هم كه دلار بشه 2000 تومان واقعا فكر مي كنيد پرايد 17 ميلوني مي شود 7 ميلون تومان؟ نه . اين طور نيست. تنها چيزي كه از كاهش قيمت دلار مي مونه كاهش ارزش سرمايه مردم عادي هستش ... در صورتيكه هزينه هاشون افزايش يافته
  • بی نام RS ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    8 0
    دلارباکدوم توجیه منطقی درعرض یک هفته سه برابرشدوارزش پول ملی کشورکه مثل ناموس کشورهست نابود شدکه ایشون حرف ازمنطق میزنن پرواضحه که کسری بودجه روکه میراث دولت قبل هست روبه جای اینکه سیاستهای انقباضی اقتصادی مثل تمام اقتصادهای بزرگ دنیا که این سیاست رااتخاذ کردنداعمال کنندبسیارمبتدیانه ومثل همیشه این باربایدبه دوش مردم باشد.البته ایشون هم احتمالا"ازجمله آقازاده هایی هست که با رانت صاحب شرکتی شده و درصادرات دستی دارد وازاین طریق بدنبال منافع خود خانواده اش است.
  • نادر IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    5 0
    در امد وشغل ایجادکنید لااقل یک اقتصاد دان به ملت بگوید چگونه با این وضع اقتصادی زندگی کنند حقوق کار مندان وکارگران را سه برابرکنید به خدا قسم قشر حقوق بگیر بادر امد پایین سیب زمینی هم امسال نمی توانند بخورند میوه خیلی گران شده نسبت به سال قبل یک فکر اساسی برای این ملت بکنید چون سزاوار این تورم وگرانی نیستند یادتان نرود که همین ملت حماسه سیاسی خلق کردندو باید مشکلات اقتصادی هرچه سریعتر حل نمود ویا کاری کرد که مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را براورده نمایند
  • قاسم پور A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    قیمت دلار در بازار سه نرخ دارد که هم غیر منطقی است و هم موجب رانت خواری و سواستفاده واردکنندگان و گیرندگان نوع اول و دوم می شود دولت بهتر است مثل قبل ارز را با یک نرخ توزیع کند سیستم چند نرخی غیر از فساد هیچ استفاده دیگری ندارد و فقط باعث رانت خواری و تبعیض می گردد
  • ناصر A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    1 0
    اظهار نظر آقای سیف در باره قیمت دلار به معنای بر باد دادن امید های اقتصادی طبقات متوسط به پایین جامعه ایران است که دل به تدابیر اقتصادی دولت تدبیر و امید بسته اند. کاهش قیمت دلار به نفع این بخش از جامعه به عنوان اکثریت مردم است و بالا رفتن آن به کام سرمایه داران و زر اندوزان.
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    دوستان با این وضعیت فعلی اقتصاد ایران من فکر میکنم نرخ واقعی دلار چیزی نزدیک 5000 تومن یا شاید هم بیشتر باید باشه اینقدر نخواید نرخ ارز بیاد پایین بجای این کارا دست از فرهنگ دلالی بردارید برید به طرف تولید پر ارزش هدف صادرات باشه مگه ما چیمون از چین ، کره ، مالزی و یا حتی ژاپن کمتره متاسفانه همه میگید ما صادر کننده نیستیم ولی جای جاش ما همین الان 70 میلیون دلال داریم که اصلاً فکرشون تولید ثروت برای کشور نیست و فقط به مصالح شخصیشون فکر میکنن