با بازگشایی خانه سینما ،حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران به وعده انتخاباتی اش به جامعه هنری جامه ی عمل پوشانید. اینک وقت آنست تا با فضای تفاهم خانه سینما به مثابه اتاق فکر در کنار مدیریت سینمای دولت تدبیر و امید باشد.

 

پیشتر  همین جا و در یکی از  شماره های نشریه(آسمان) اجمالی از چند و چون تعطیلی خانه سینماگران و تعامل ستیزه جویانه مدیریت سینمایی دولت دهم گزارش کرده بودم. اینک بنظر می رسد با رویکرد آغازین دولت تدبیر و امید، انتظار آنست تا سکانداران  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، خانه سینما را به مثابه اتاق فکر و همکار قدرتمندی برای باز سازماندهی و طراحی سینمای  نوین ایران در کنار حودشان تلقی کنند.

این همفکری  در  تصمیم سازی (تصمیم گیری) و همکاری در اتخاذ و اجرای شیوه های عملیاتی در ذیل اهداف مصرح در قانون برنامه چهارم یعنی استقرار نظام صنفی مدیریت عرصه فرهنگ و هنر و نیز رفع تصدی گری دولت باز تعریف می شود. اما نکته مهم در امکان  عملی شدن این گونه تعامل و همکاری در مرتبه نخست، وجود کارگزارانی با باور به این رویکرد و مقدمه آن یعنی اعتماد به هنرمندان است. بنا بر این پر واضح است که با ابقای کارگزاران پیشین که از معماران و یا  از مجریان آن سیاست نا کار آمد و ستیزنده  با اصناف سینمایی بوده اند انتظار مشارکت  موفق در تصمیم گیری و اجرا ،توقعی بی هوده است.بر این پایه نخستین انتظار  از مدیریت سینمایی دولت تدبیر و امید، جذب و بکارگماری مدیران  و کارگزارانی با باور به  اهداف پیش گفته است.

دومین انتظار سینماگران بر اساس آنچه  درپیش نویس "لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی و قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی" که در سال 1387 توسط خانه سینما تنظیم و تدوین شده،ظهور یافته، اجرای بخش هایی هم چون به روز رسانی مقررات حمایت از حقوق مالکانه مادی و معنوی سینماگران، توقیت دار بودن خرید حقوق آثار سینمایی،  اصلاح شرایط دریافت پروانه  فیلمسازی، تغییرترکیب شورای پروانه نمایش فیلم ، راه اندازی صندوق حمایت از تولید وتوزیع و نمایش آثار سینمایی، شفافیت در  تعیین  شاخص های کمک ها و تسهیلات دولتی و اعلان شفاف میزان  پروژه های برخوردار از این حمایت ها و ...در قالب آیین نامه  های هیات وزیران و دستور العمل  های وزارتی  و لغو آیین نامه ها و بخشنامه های ی مغایر با آن است. تا پس از اجرای یک دوره دو ساله آزمایشی  این ایین نامه های اصلاح شده نسبت به قانونی کردن این مقررات در مجلس شورای اسلامی برای همیشه از اعمال سلیقه  در مدیریت سینما اجتناب  و رفتار ها را بر اساس قانون شکل  داده شود.

بالطبع سومین انتظار خانه سینما کمک دولت در تامین سرمایه اولیه برای  راه اندازی صندوق بیمه بیکاری است.با عنایت به ظرفیت ناکافی تولید در سینمای یاران و بیکاری های فصلی و اشتغال به کار کوتاه مدت سینماگران با زمان تقریبی 5 ماه در سال آنهم هر دو سال یک بار،بیمه بیکاری سینماگران و تامین آتیه آنان از الویت های نخست جامعه اصناف سینمایی است. طرح این صندوق در بهار سال 1388 توسط خانه سینما تهیه و طی بیش از ده نوبت مکاتبه و پیگیری  با مقامات مسئول از رئیس دولت وقت  تا مجلس شورای اسلامی تقاضای کمک برای راه اندازیش  به ثمر ننشسته بود. بر اساس آن طرح  و با تامین سرمایه اولیه  این صندوق به میزان  12میلیارد تومان( با احتساب میزان تورم تحمیل شده طی این سال ها)  ظرف یک سال  صندوق می تواند به صورت خودگردان و از محل عضویت اعضای خانه سینما  به مدت  حداکثر سی ماه نسبت به پرداخت بیمه بیکاری اعضای خود اقدام کند.

چهارمین مطالبه سینماگران که در پیوند با  راه اندازی صندوق بیمه بیکاری است اجرای طرح امنیت شغلی است. این طرح که در بهار سال 1389  توسط خانه سینما تهیه شد.ه بود و کارت های نظام سینمایی  اعضای خانه سینما بر اساس آن طراحی و صادر شد،نخست توسط جواد شمقدری معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد اسلامی تایید و آنگاه به فاصله یک روز توسط  علیرضا سجادپور مدیرکل نظارت وارزشیابی طی مصاحبه ای  نفی شد. بر اساس این طرح همه ی سینماگران در یک چرخه معقول به کار دعوت می شوند و در صورت اصرار و یا علاقه تهیه کنندگان به بکارگیری فردی خارج از همکاران اصناف عضو با پرداخت مبلغی به عنوان  جریمه تامین حقوق بیکاری نسبت به بکارگیری نیروهای تازه اقدام می کنند. این طرح با مجموعه ای از کاربرگ های تنظیم قراردادو اعلان بکارگیری سینماگران در پروژه های اطلاعات لازم برای حمایت از اعضای اصناف سینمایی را فراهم می کند.

پنجمین مطالبه سینماگران بنظر می رسد تقاضای بازنگری در ساختار و ماموریت های سازمان های سینمایی است.  از آنجایی که بیش از 45% از هزینه تولید فیلم های سینمایی از محل  منابع دولتی و عمومی تامین می شود. ضروری است این  سازمان های دولتی  با تغییر رویکرد شان  الویت را در ارایه  تسهیلات و حمایت ها  از تولید به سمت اعطای  تسهیلات و منابع به بخش توزیع و نمایش  و در تامین زیر ساخت های  نمایشی و تولیدی  باز طراحی کنند. از دیگر سوی نیز برخی از این سازمان ها در ابتدای تاسیس بر اساس نیاز های وقت شکل گرفته اند و اینک آن نیاز ها به دلیل حضور بخش خصوصی و یا مغایرت با مقتضیات امروزین سینمایی هم چون زوائدی نه تنها مفید به حال سینما نیستند که  هم چون  باری  بیهوده مخل  بالیدن و رویش نهال سینما نیز شده اند. برای نمونه با حضور آموزشگاه های آزاد سینمایی  و موسسات ویدئویی نهادی چون انجمن سینمای جوان  و یا موسسه رسانه های تصویری بکل منتفی است. ادغام موسسه سینما شهر و صلاح ماموریت بنیاد سینمایی فارابی و  کوچک سازی آن  نیز از دیگر نیاز های اعمال مدیریت نوین بر سینمای ایران است.

 خانه سینما نیز در این دوران نوین ضمن جلب اعتماد دولت با  ارایه مشاورت های شایسته نسبت به بازگردانیدن امور به جایگاه درستش، اصلاح پاره ای از کاستی های  تشکیلات وساختار صنفی اش از جمله شکل بندی اتحادیه ای  اصناف،  نظیر انچه در لایحه نظام سینمایی  خود طراحی کرده است را پیگیری کرده خواهد کوشید تا مقدمات تاسیس سازمان نظام سینمایی را ظرف دو سال آتی فراهم آورد.نکته دیگر اینکه با توجه به خروج بخشی از خود عمارپنداران  موجود در بدنه مدیریت سینما،  ائتلاف دوباره انها با  نیرو های مخالف سینما بسیار موجه  است .به این ترتیب آرایش هیات مدیره جدید خانه سینما بهتر است به گونه ای باشد تا  همگام با معاونت سینمایی دولت تدبیر و امید امکان رخنه آنان در شبکه های مومنانه ی عوام، برای تاثیر وسوسه های خناسانه آنان کمتر شود

بی شک اعتمادو اطمینان فراهم آمده  ناشی از بازگشایی خانه سینما  میان سینماگران و دولتمردان  دستآورد بزرگی است که در شرایط کنونی  زمینه مساعدی برای  باز طراحی شیوه تعاملی  بمنظور توسعه و تعالی سینمای ایران را سبب می شود. اما نکته مهمتر استفاده  فوری از فرصت  پیش آمده برای تحقق  همراستایی برای اجرای  این مطالبات است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

این یادداشت در هفته نامه اسمان سی ام شهریور ماه به چاپ رسیده است

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =