سوره سینما نوشت:

در روزگار و جامعه کنونی، همواره از رنگ به رنگ شدن آدم‌های اطراف تعجب می‌کنیم و گاهی با انگشت حیرت در دهان، پنج دقیقه‌ فیکس می‌شویم.

این تغییر یکباره اندیشه‌ها و عقاید افراد، بر اساس مقتضیات چرخ زمانه، بیماری این روزهای جامعه ما است. در سینمای ایران نیز این نوع نگرش و رفتار زیاد بوده است. تغییر دائمی شخصیت و سلوک افراد، خطرناک‌تر از ثبات بر یک دیدگاه است که شاید از نظر بسیاری بی‌منطق و یا حتی دُگماتیسم باشد.

فرج الله سلحشور کارگردان تلویزیون، در طی این سال‌ها همواره بر یک عقیده بوده و مرغش یک پا داشته. شاید نظرات او خیلی‌ها را ناراحت کرده باشد. اما چیزی که اهمیت دارد، مشخص بودن تکلیف سلحشور با خودش است. در آستانه روزهای تازه برای سینما و فرهنگ ایران با وی درباره وضعیت کنونی سینما و خیلی چیزهای دیگر گپ زدیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

 نظرتان درباره باز شدن خانه سینما چیست؟
فرج‌الله سلحشور:
خانه سینما تا حالا به هیچ دردی نخورده است. فرقی هم نمی‌کند دست بچه مسلمان‌ها باشد یا گروهی دیگر. تا به امروز خانه سینما سنگر دشمن بوده است. به همین دلیل برای من تفاوت نمی‌کند باز باشد یا بسته. خانه سینما یعنی جایی که یک عده می‌خواهند هر کاری دلشان می‌خواهد انجام بدهند. در صورتی که در آیین نامه خانه سینما التزام به قانون اساسی و پایداری به ولایت فقیه اساس بوده است. سینمای ما اسلامی نیست.

 چطور شما بااین قطعیت حرف می‌زنید؟ با مصاحبه‌هایی که در این مدت داشتید و از خیلی‌ها انتقاد کردید. سریال «حضرت موسی» را با چه کسانی می‌خواهید بسازید؟ بالاخره مجبورید با همین اهالی کار کنید.
من نگران نیستم که سریالم ساخته شود یا نشود مهم این است که من وظیفه‌ام را درست انجام دهم. من مثل دیگران نیستم که برای ساخت یک تله‌فیلم هزار خفت را قبول می‌کنند. به خدا گفته‌ام‌ای خدا اگر خواستی سریال را می‌سازم، اگر نخواستی عین خیالم نیست. سینماگرانی که افتخارشان شرکت در مهمانی سفارت سوئیس و رفتن به آمریکا و ... باشد. یا از هالیوود افرادی را دعوت کنند تا به سینمای ایران خط و مشی دهند. تکلیفشان مشخص است.

 بالاخره سینما یک هنر و صنعت وارداتی است و سینمای ایران برای پویایی و رو به جلو بودن باید از تجربه کشورهای صاحب سینما استفاده و ارتباط بین‌المللی خود را حفظ کند. بروند کسانی که علیه قرآن و دین فیلم می‌سازند را بیاورند که سینمای ایران پیشرفت کند. این پیشرفت به لعنت خدا هم نمی‌ارزد.
 
شما هیچ فیلم خوبی از نظر خودتان را در سینمای ایران سراغ ندارید؟ 

چرا فیلم‌های خوب زیاد ساخته شده اما فیلم‌های بد بیشتر ساخته شده است.
 
فیلم خوب از نظر شما کدام است؟ 
برخی از فیلم‌های مجید مجیدی مثل «رنگ خدا» یا «بچه‌های آسمان». البته «بچه‌های آسمان» سیاه‌نمایی داشت و ایران را گداخانه تصویر کرده بود. برخی فیلم‌های ابراهیم حاتمی کیا مثل «آژانس شیشه‌ای» و «دیده‌بان» یا «زیر نور ماه» سیدرضا میرکریمی، یا «حبیب» و یا «طلا و مس» را هم خیلی دوست داشتم.
 
خب مثلا «طلا و مس» را رئیس کانون کارگردانان همین خانه سینمایی که می‌گویید اسلامی نیست ساخته یا «زیرنورماه» را مدیرعامل سابق خانه سینما کارگردانی کرده. 
 (سکوت می‌کند)
 
شما از جشنواره فیلم فجر در طول این سال‌ها جایزه نگرفته‌اید. به سیمرغ فکر کرده‌اید؟ 

نه نگرفته‌ام. برایم اصلا مهم نیست. این را واقعا می‌گویم نه اینکه گربه دستش را به گوشت نمی‌رسد می‌گویید پیف پیف برایم مهم نبوده چون جشنواره فیلم فجر مال خودمان نیست و تاکنون بانی خیر برای سینما نشده است. من عشق جایزه نبودم و نیستم. اگر هالیوود بخواهد به من اسکار بدهد به آن تُف می‌کنم.
 
در دولت جدید احساس می‌شود وضعیت فرهنگ و هنر رو به بهبود خواهد بود و هنرمندان آرامش و فراغ بال بیشتری خواهند داشت. پیش‌بینی شما چیست؟
 هیچ دولتی نمی‌تواند وضعیت سینما را درست کند. طی این ۳۵ سال هیچ دولتی نتوانسته.
 
شما از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد هم ناراضی بودید؟ 
در آن دوره که بد‌تر شد. سینما رو نابودی و تعطیلی رفت. چشم‌اندازی هم در این دولت نمی‌بینم. چون طرح و فکری ارائه نکرده‌اند.
 
به نظر شما در دولت قبلی از هم گسستگی اهالی سینما به وجود نیامد؟ اما با شروع کار دولت جدید احساس می‌شود همدلی می‌تواند برگردد.
 قبل از احمدی‌نژاد هم که خانه سینما بسته نبود این اختلافات وجود داشت و هیچکس همدل نبود.

 
شما بین طیف حبیب الله کاسه ساز و فرحبخش با هیئت مدیره خانه سینما کدام را انتخاب می‌کنید؟

 قطعا کاسه‌ساز این‌ها بهترند. چرا که حداقل ۴ تا کار بچه مسلمانی ساخته‌اند.
 
البته فیلم سینمایی «خصوصی» به کارگردانی حسین فرحبخش سال گذشته داد بسیاری از هم فکران شما را بالا آورد. حتی اعتراضاتشان به خیابان‌ها هم کشید. اینطور نیست؟
خوب در همین بچه مسلمان‌ها هم آدم ناب پیدا می‌شود. من گروهی را که از اسلام پیروی کند قبول دارم نه گروهی را که از دولت پول بگیرند اما اسلام را قبول نداشته باشند. افرادی که پای این انقلاب نمی‌مانند یا همواره فکر رفتن از این کشور را در سر دارند و حاضرند هر کاری کنند که بروند خارج فیلم بسازند چه فایده‌ای دارند؟
 
یکی از هم دوره‌های شما که رفاقت هم باهم داشتید و سینماگر خوبی هم بود از ایران رفت و فیلم‌های ضد ارزشی ساخت. 
ما تا قیامت که با هم دوست نبودیم. من کار مذهبی می‌ساختم او هم می‌ساخت، من همچنان بر عهدم با این انقلاب هستم اما او مسیرش را عوض کرد. او که رفته، خیلی‌ها همین جا کار می‌کنند اما اعتقاد او را دارند.
 
بگذریم. معاونت سیما در برنامه‌ای اعلام کرد، برای سال جدید تولید سریال «حضرت موسی» را در اولویت کاری داریم. پس ظاهرا توافق انجام و تولید این سریال قطعی شده، همینطور است؟ 

از ابتدا تلویزیون بودجه نگارش فیلمنامه این سریال را داده و فکر می‌کنند در ساخت هم خودشان اقدام خواهند کرد. اما ما شرایطی را برای تولید این سریال به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که تاکنون نپذیرفته‌اند. در غیر این صورت همکاری با تلویزیون منتفی می‌شود.
 
شرایط شما برای ساخت این سریال چیست؟
مسائلی است که نمی‌توان بی‌پرده درباره آن‌ها صحبت کرد. اما به طور کلی می‌خواهیم تا جایی که ممکن است بدون دغدغه و بدون ایجاد اصطکاک کار را پیش ببریم. باید ازهر چیزی که مانع نظم و پیشرفت کار می‌‎شود جلوگیری کرد.
 
اگر تلویزیون شرایط شما را نپذیرفت چه می‌کنید؟ 

خوب اگر سرمایه دیگری نتوانستیم برای تولید جور کنیم و وضعیت مالی و معنوی فراهم نشود کار نمی‌کنیم.
 
فیلمنامه در چه حال است؟ 
تاکنون بیش از ۷۰ درصد فیلمنامه نوشته شده و تقریبا از ۷۲ قسمت ۵۲ قسمت آماده است. سکانس بندی‌ها انجام شده است.
 
خودتان به تنهایی نگارش را برعهده دارید یا تیم نویسندگی با شما همکاری می‌کند؟ 

خودم نوشتم اما تعداد زیادی مشاور داشتم.
 
اگر سرمایه سریال فراهم نشد، می‌توانید نسخه سینمایی آن را بسازید. 

نسخه سینمایی هم‌‌ همان هزینه‌ها را دارد.
 
در مصاحبه‌ای گفته بودید «یوسف پیامبر» پر بیننده‌ترین سریال روی کره زمین است. هنوز هم همین اعتقاد را دارید؟
بله. هر کس پر بیننده‌تر از این سریال دیده است رو کند.

این آمار را از کجا به دست آوردید؟ 
من در جشنواره فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌های کشورهای اسلامی شرکت کرده بودم. تعداد زیادی از مدیران تلویزیونی کشورهای مختلف به من گفتند در کشورشان اولین سریال پر بیننده «یوسف پیامبر» و دومی «مردان آنجلس» بوده. در عراق این مجموعه ۲۰ بار پخش شده. در تاجیکستان و بسیاری کشورهای دیگر هم همینطور. مشت نمونه خروار است. اگر سریال پر بیننده دیگری هم هست من خبر ندارم.
 
البته بسیاری از کشورهای عربی در دام سریال «حریم سلطان» و نمونه‌هایی از این دست افتاد‌ه‌اند. مخاطب ایرانی هم از این قضیه مستثنی نیست.

بله متاسفانه همین طور است.
 
 سریال‌های پربیننده دیگری که کیفیت تکنیکی و محتوایی مناسبی دارند مثلا «لاست»، «فرار از زندان» و... گمان می‌کنم آن‌ها از «یوسف پیامبر» پربیننده‌تر باشند. 
آن سریال‌ها را مردم خیلی از کشورهای اسلامی نمی‌بینند.
 
شما این سریال‌ها را دیده‌اید؟ 
بله.
 
 پس چرا شما دیده‌اید؟ 
من کارم است باید ببینم. در ضمن از هر کدام یکی دوقسمت دیده‌ام ببینم کیفیت تکنیکی و محتوایی کار چطور است.

58247

کد خبر 313958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صدای جوانان A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    اين جناب فرج الله سلحشور انگار با همه دعوا دارد
    • نوید IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      63 34
      آقای سلحشور از کارگردانان بزرگ و توانمند کشورمان هستند. بعضی ها انگار یادشان رفته که سریال حضرت یوسف بسیار پرمخاطب و محبوب بود و در شبکه های تلویزیونی بسیاری از کشورهای جهان پخش شد و مورد تحسین قرار گرفت. خود این کسانی که الان مقابل آقای سلحشور صحبت می کنند از بینندگان پروپاقرص سریال حضرت یوسف بودند. اگر آقای سلحشور دنبال معروف شدن و جایزه گرفتن بود، پتانسیل این را داشت که از هر کارگردان دیگری در ایران بیشتر جوایز بگیرد. اما ایشان اهداف متعالی تری دارند.
    • استاد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      53 23
      بنده زیاد با جوان ها ارتباط دارم. در بین اکثریت جوان ها ، آقای سلحشور از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. مخالفان ایشان عده ای قلیل اما با صدای بلند هستند.
    • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      1 2
      هر موقع میگه سریال یوزار سیف یاد اون تیر حصیریا که به کائن ها میزدن میافتم ....
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    187 7
    چطوری فرج؟!
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    130 5
    عجب......عجبااااااااا...!!!!!!!!!
    • جوادی IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      درود بر آقای سلحشور. همیشه سخنان شما ما را به آینده امیدوار می کند. وقتی میدانیم امثال شما و ده نمکی و شریفی نیا و حیایی در این سینما حضور دارند، دلمان آرام می شود که هنوز حق و انصاف در این سینما وجود دارد.
    • خواننده IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      12 4
      من عاشق افرادی مثل آقای جوادی هستند. میان از این نظرها می ذارن ملتو حرص میدن توی دلشون می خندند!!!!!!!!!!!!!!!! خیلی رندند به مولا.
  • عرشیا A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    280 9
    بابا مارتین اسکورسیزی . استیون اسپیلبرگ . الفرد هیچکاک .اخر سینما . افریننده نقش بی تکرار یوزراسیف !!!!!!!!! موافق تمام بانوان سینمای ایران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خواهشا دست بردار .
  • جوکر A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    سینما رو شما و امثال شما نابود کردین.البته اون هم بی تقصیر نبود ولی قبلا که خیلی باهاش جور بودی !! !!
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    حالا نمیشه این اسکار رو بگیری . تو رو خدا قبول کن.....
    • طرف IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      27 3
      نه قبول نمیکنم...
  • صدف A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    190 9
    :)))))))))))))) روزمو ساختي خبرآنلاين... " در مصاحبه‌ای گفته بودید «یوسف پیامبر» پر بیننده‌ترین سریال روی کره زمین است. هنوز هم همین اعتقاد را دارید؟ بله. هر کس پر بیننده‌تر از این سریال دیده است رو کند. " يا خدا ... واويلاااااااااااااااااااااااااا ... :)))))))))
    • bahram A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      20 3
      ما یه فامیل داریم رفته بود کره ماه میگفت اونجا هم خیلی طرفدار داره ولی اولی نیست رتبه دوم رو داره ولی به طور میانگین تو کهکشان راه شیری رتبه اول رو داره!
    • گوهر IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      4 32
      صدف خانم قبول کنیم که همه ی ما از طرفداران و بینندگان سریال "یوسف پیامبر" بودیم. چون واقعا سریال زیبایی بود. من فکر کنم ببینندکان این سریال در سطح جهان حتی بیشتر از سریال های "لاست" و "فرار از زندان" و "دوستان" و "مردگان متحرک" بود. اولا یک موضوع دینی داشت و دوما در سطح جهان و جهان اسلام خیلی از مردم این سریال را دیدند.
    • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      20 3
      هيچ وقت فيلم سينمايي كه ساخته بودند را يادم نميره كه عنوان كم فروش ترين فيلم را به خود گرفت كه در ژرو فروش ترين سانسي كه فروش داشت فقط 10 نفر رفته بودند
    • صدف A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      8 11
      گوهر خانم متاسفانه قبول ندارم! چون من حتي يك قسمت اين سريال رو هم نگاه نكردم و به اندازه ي موهاي سرم دور و برم آدمهايي بودن كه اونها هم نگاه نمي كردن. بايد خاطرنشان كنم كه يك فيلم به صِرف ِ‌ديني بودن نمي تونه پرطرفدار باشه. هزاران هزار عنصر ديگه دخيلند در صنعت فيلمسازي كه يك فيلم رو ارزشمند مي كنن. اين فيلم به نظر شما واقعا مي تونه با فيلم هايي مثل لاست و فرار از زندان كه اين همه براي تك تك صحنه هاشون هزينه شده و خرج جلوه هاي وي‍‍ژه ش كردن برابري كنه ؟!؟!!!!!!!!! دمتون گرم اگه اين طور فكر مي كنين واقعا !!!‌
    • صدف A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      7 37
      در ضمن خوبه كه ادم يه كم مطالعه داشته باشه و تو اينترنت بگرده !!‌ يه سايتي هست به اسم imdb ،‌يه سري بهش بزنين. درسته كه آمار كلي اين سايت بيشتر مربوط به "سريال هاي" آمريكاييه ،‌اما بهترين و معروفترين فيلم ها و سريال هاي دنيا كه در عرصه ي جهاني گل كردن هم در اين سايت وجود دارند . از ايران هم كلي فيلم و بازيگر و كارگردان ِ "معروف و نامي" در اين سايت ثبت شدن. بد نيست اسم سريال "يوسف پيامبر" يا آقاي سلحشور رو يه سرچي بكنين شما كه اعتقاد دارين اين سريال در سطح كره ي خاكي معروفترين و پربيننده ترينه !!!‌ و نتيجه ش رو به ما بگين خوشحال مي شيم
  • بی نام DE ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    96 9
    آفتاب از کدوم طرف در اومده مهربون شدی ؟
  • بانوی ایرانی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    همیشه اقای سلحشور حرف حق را زده اند ممنون
    • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      3 24
      آقای سلحشور دوست داشتنی، این را بدانید که طرفداران شما و تفکرات شما کم نیستند. ما همه دنبال سینمایی پاک و دور از فساد هستیم و در این راه از هیچ کمکی به شما دریغ نخواهیم کرد. لطفا بیش از پیش به روشنگری هایتان بپردازید. خیلی از سینماگران دلشان با شماست.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    17 1
    باز این بیکار شد ....... آخه نمی دونم این شخص کجای عالم هنر قرار داره؟؟؟!!
  • منوچهر A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    14 4
    امثال شما فقط مسلون هستین که همش شعار می دین و بقیه لامذهب !!! آفرین بچه مسلمون!
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    10 2
    این چه طرز حرف زدنه آقای مسلمان.یعنی چی "به خدا گفته‌ام‌ای خدا اگر خواستی سریال را می‌سازم، اگر نخواستی عین خیالم نیست."خدا هم عین خیالش نیست اگه سریالت رو نسازی
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    15 1
    کسیکه به جایزه اسکار تف می اندازد بهتراست کلنگ بردارد وخانه سینما را باخاک یکسان کندهم خودراحت شود هم مردم وهم هنرمندان وبروددنبال حرفه سلحشوری اش چون چنین شخصی چیزی ازروحیه لطیف هنروهنرمندنمی داند.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    15 3
    ببین آقای سلحشور حرف نزن فقط حرف نزن.هشت سال هر چه از دهانت در آمد به همه گفتی هیچ کس هم نگفت بالای چشمت ابرو هست به اعتبار همین احمدی نژاد.نه تنها فکر نمیکنی و حرف میزنی نمک نشناس هم هستی .دولت احمدی نژاد برای هر کسی بد بود که برای تو خوب بود.اخلاقتون مثل هم بود.پس لطفا تا خدای نکرده یک احمدی نژاد دیگری رئیس جمهور نشده فقط حرف نزن
  • ایرانی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    12 1
    زمان آقای احمدی نژاد که میگفتی اوضاع خوبه. الان میگی سینما رو نابود کرد.. شما که نباید صدات درآد. بهترین بودجه ها رو بنیاد سینمایی وقت به شما و هم کیشهای شما داد. چیکار کردید با پول بیت المال؟ هیچی؟ فیلمی ساختید که تو کشور خودتون دیده نشد. حالا ادعای پربیننده بودن میکنید ؟
  • reza A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    13 1
    واسه هرکی دولت احمدی نژاد بد بود واسه شما که خوب بود ، خوووووب
  • من A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    14 1
    عجب من فکر می کردم سریال " بازی تاج و تخت " پر بیننده ترین سریال جهانه ! یکی به من بگه "مردان آنجلس" کجا بیننده داره ؟
  • 30 نما A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 22
    ایول اقای سلحشور اقا حرف حساب جواب نداره
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    9 1
    مگه مدیران فعلی نا مسلموددر که میگه قبلا که دست بچه مسلمونا هم بود به هیچ دردی نمیخورد؟
  • باربد A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    9 34
    شما هم اگر الان قدرت تکلم دارید،از صدقه سر همان دولت است بزرگوار
  • امير A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 17
    خيلي تند حرف ميزنه ولي درست ميگه
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    1 1
    واقعا این خودشه!از گفته دوستمون عجب
  • موسی IQ ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    1 30
    آقای سلحشور! به عنوان یک مرد سینما ، نظرات راهبردی بدهید ؛ برای سالم سازی سینما نقد منفی نکنید تقاد راه گشا باشید , به عنوان یک بچه حزب الهی با همکاران سینمایی خود با قلبی مهربان و رویی گشاده و خردگرا برخورد کنید و ظرفیتی از خود ارائه دهید که دیگران در این ظرف جای بگیرند و نه از آن دوری و دشمنی گزینند و العاقبة للمتقین
  • عاشق اون مو های رنگ کردت ام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    26 1
    "من نگران نیستم که سریالم ساخته شود یا نشود مهم این است که من وظیفه‌ام را درست انجام دهم" آخه اون موقع که گوش ما هنوز به میلیارد عادت نکرده بود و داستان سه هزار میلیاردی هنوز پیش نیومده بود ، شما با یوزارسیفت و اون دستمزد چند میلیاردیت بارتو بسته بودی. من هم اگه جای شما بودم نگرانی نداشتم.
  • هیچکس A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    18 1
    پر بیننده‌ترین سریال دنیا؟ البته ۱،۵ میلیارد چینی‌، اروپا، آمریکا شمالی، جنوبی، روسیه اهندو بنگلدشو کل آفریقا .... ازش کم کنی، نمی‌شه تو این کشور هر کی‌ اندازه کوپنش حرف بزنه؟..