آمادگی بازار طلا و ارز برای بدرقه مسافران نیویورک

دوری کردن مدیران دولت یازدهم از جنجال سازی و تلاش برای ایجاد یک فضای با ثبات روانی تاثیر خود را در بازار ارز و طلا نشان داد.

علی پاکزاد: در حالی که در آغاز به کار دولت یازدهم در 12 مرداد ماه امسال قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 3300 تومان بود، به فاصله 46 روز از تحویل کلید نهاد ریاست جمهوری به حسن روحانی قیمت دلار با 7 درصد کاهش، هر دلار در این روزها به حدود 3050 تا 3060 تومان سقوط کرده است این در حالی است که طی این دوره 46 روزه با توجه به ایجاد جدی ترین بحران بین المللی حول محور جنگ داخلی سوریه این انتظار می رفت که بازار ارز در ایران بازهم مانند دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد متشنج شده و دلار به مرز 4 هزار تومان نزدیک شود.

این در حالی است که نوع موضع گیری های معتدل دولت و جلوگیری از جنجالهای بی حاصل خبری بازار ارز به رغم عکس العمل نسبت به بحران بین المللی سوریه در سقف قیمت 3300 تومانی دلار متوقف شد.

نکته قابل تامل بازار تاثیر پذیری آن از نگاه مثبت فعالین اقتصادی به تغییر مشی دولت است، نگاهی به روند متوسط قیمت دلار طی خردادماه سال جاری تا امروز که در روزها پایانی شهریورماه به سر می بریم تائیدی است بر این فرض، متوسط قیمت دلار در بازار آزاد طی خردادماه امسال معادل 3527 تومان بوده که در تیرماه به 3257 تومان کاهش و بعد از آن طی ماههای تیر و مرداد متوسط قیمت هر دلار به 3184 و 3195 تومان افت کرده که نشان از آرامش بازار بعد طوفانی است که در یکی دو سال گذشته دامنگیر بازار شده بود.

کاهش میزان مصاحبه های جنجالی افراد موثر در بازار مانند رئیس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصادی و شخص رئیس جمهور به خودی خود طی ماههای اخیر نسبت به یکی، دو سال اخیر از ایجاد شوک در بازار جلوگیری کرده است.

اما افت شدید قیمت دلار از حدود 10 روز پیش که قیمت دلار را از 3280 تومان در تاریخ 18 شهریور به 3060 تومان در 27 شهریور رسانده است ضمن آنکه متاثر از برخورد مدبرانه سیاستمردان در قبال بحران سوریه بود گویای نگاه مثبت بازار به دور جدید مذاکرات ایران و غرب نیز هست.

قیمت ارز طی 46 روز بعد از آعاز به کار دولت حسن روحانی

در کنار بازار ارز بازگشت قیمت سکه بهار آزادی به زیر یک میلیون تومان بعد از یک دوره زمانی 12 ماهه (در حال حاضر هر سکه بهار آزادی با قیمت 960 هزار تومان در بازار آزاد مورد معامله قرار می گیرد)، گویای دور شدن فضای روانی حاکم بر اقتصاد کشور از نگرانی هایی است که طی چند سال اخیر در اثر تحریم ها و نحوه عملکرد دولت محمود احمدی نژاد به آن دچار شده بود.

در ابتدای هفته آینده حسن روحانی و تیم همراه وی وارد نیویورک خواهند شد، مباحث مطرح شده از تلاش ایران برای تعیین ضرب الاجل و جلوگیری از اتلاف وقت در مذاکرات، اظهار نظرهای امیدوار کننده حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و رئیس هیات ایرانی و البته نوع رفتار معقول سیاسی محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران که در همین مدت کوتاه سکانداری اش در وزارت امور خارجه توانسته محبوبیت قابل توجهی در میان عامه مردم کسب کند به خودی خود عواملی است که توانسته بازار ارز را نسبت به یک چشم انداز حداقل با ثبات متقاعد کند.

نکته حساس در این فضا تاثیر رفتار سیاستمداران بر بازارهای مالی وسرمایه ای است که خوشبختانه به نظر می رسد مدیران دولت یازدهم به رغم برخی لغزش های اندک، به آن واقف هستند.

به هر شکل فضای بازار ارز و طلا با افت قیمتی که در حال حاضر در آن شاهد هستیم خود را برای بدرقه مسافران نیویورک آماده می کند.

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    هموطنان تندرو یک چند ماهی به خود مرخصی بدهند مطمئن باشند نتایج مثبتش را خواهند چشید.
  • خلیج فارس IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    4 67
    اگه آقای احمدی نژاد هم اینگونه میخواست پیش برود تا حالا صدا تا قفلو باز کرده بود ...
  • رضا A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    43 4
    روحانى مچكريم
  • میلاد A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    35 6
    با توجه به عوامل موجود نتیجه سفر دکتر روحانی مثبت است
  • ناصر A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    31 8
    پیش بسوی حماسه اقتصادی/ انشاء الله
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 1
    بعضی از هموطنان تندرو به منافعشون لطمه می خوره.
  • دوست محمود A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    1 3
    نامردا چی میگین واسه خودتون ؟؟؟ همه دنیا میدونن خاندان هزار فامیل نزاشتن محمود کارشو بکنه، کم چوب لا چرخش رفت؟ خدا نگذره از اکبر... حضرت عباسی حسن کلید ساز انگشت کوچیکه محمودی هم نمیشه/ والسلام
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    1 0
    یادم میاد یه زمانی دلار 800 تومن بود حقوق کارگر هم 50 هزار تومن یعنی 63 دلار در ماه!(سال 80)اما وضعمون اینجوری نبود!مشکل اینه که اون موقع با اون دلار تولید می صرفید ولی الان با دلار 3 تومن هم نمی صرفه.