برنامه‌ی پربیننده‌ی رسانه‌ی ملی با عنوان مناظره در پله‌ی ششم به دریاچه ارومیه رسید. این که شبکه‌ی یک سیما تصمیم گرفته است تا موضوعی محیط زیستی را در یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های زنده خود پوشش دهد، بهانه‌ای است برای نگارش یادداشت پیش رو ...

    ساعت 16:30 روز جمعه - 29 شهریور 1392، بینندگان شبکه یک سیما برای نخستین بار در یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیاسی/اقتصادی رسانه ملّی شاهد مناظره‌ای خواهند بود که به طور مستقیم نه به سیاست ارتباط دارد و نه به اقتصاد! بلکه موضوعی محیط زیستی است که البته نه فقط حوزه سیاست و اقتصاد را که فرهنگ را هم متأثر می‌کند. این رخداد را از چند منظر می‌توان مورد توجه قرار داد:
    نخست آن که به نظر می‌رسد وقتی در نخستین جلسه رسمی کابینه یازدهم که در بیست و هفتم مرداد ماه برگزار شد، خبر تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه توسط رییس جمهور و به عنوان وفای به عهدی که با مردم منطقه بسته بود،اعلام گردید؛ اینک عزت‌الله ضرغامی هم به تأسی از رییس جمهور کوشیده است تا بهترین ساعت پخش و جذاب‌ترین برنامه‌ی پرمخاطب خود را در اختیار محیط زیست و دریاچه ارومیه قرار دهد. رویکردی که امیدوارم تداوم یافته و در مورد دیگر معضلات محیط زیستی کشور از جمله بحران فرسایش خاک، ریزگردها، تجاوز به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری اراضی، مرگ تالاب‌های کشور همچون هامون، جازموریان، بختگان، طشک، کم جان، انزلی، گمیشان، گاوخونی، آلماگل، پریشان، ارژن، کافنر، قوری گل و ...؛ شکار بی‌رویه و مرگ تنوع زیستی؛ نابودی آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران، بحران زباله؛ خودسوزی و نشست زمین ناشی از افت بی‌سابقه سطح آب در سفره‌های زیرزمینی، نابودی و خشکیدگی زاگرس و جلگه خوزستان؛ سدسازی؛ قوانین دست و پاگیر برای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و پایان دادن نگاه امنیتی به ایشان و ... برنامه‌ها و مناظره‌هایی درخور اختصاص داده شود.
 

مناظره - 29 شهریور - شبکه یک

    دومین نکته آن است که برگزاری این مناظره مورد استقبال شدید اصحاب رسانه قرار گرفته و خبرش تقریباً در تمامی سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبر و پربیننده کشور از خبرگزاری جمهوری اسلامی گرفته تا فارس، خبرآن‌لاین، ایسنا، الف، مشرق نیوز، شبکه ایران، زیست بوم، روزنامه جوان، روزنامه ملت، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری دانشجو و ده‌ها روزنامه و سایت خبری داخل و خارج از کشور انعکاس یافته است که خود نشان از اهمیت پرداختن به موضوعات محیط زیستی در سطح رکن چهارم دموکراسی دارد؛ رویدادی که تا چند سال پیش، تصورش هم ممکن نبود! بود؟
    و سومین نکته به اعلام حضور معصومه ابتکار در این مناظره بازمی‌گردد که اتفاقاً در تیتر خبری اغلب رسانه‌ها بر آن تأکید شده است. در حقیقت ایشان بر خلاف وزرای نیرو و جهاد کشاورزی که از حضور در این مناظره به بهانه‌های مختلف خودداری کرده‌اند، حاضر شده‌اند تا بی‌مهابای تبعات آن و یا ملاحظات مبتنی بر جایگاه سیاسی خویش و سطح دیگر شرکت‌کنندگان، بی‌واسطه و مستقیم دیدگاه‌های خود را با مردم در میان نهند و خود را در معرض نقدها و پرسش‌های حاضرین در جلسه قرار دهند که شایسته تقدیر است و امیدوارم تا آخرین لحظه به رغم فشارهایی که می‌دانم بر ایشان وارد می‌شود تا از حضور در این مناظره صرفنظر کنند، بر تصمیم خود ثابت قدم بمانند.
    باشد که با محرم دانستن مردم و تقویت این رویه، بتوانیم گامی استوارتر برای کاهش بدهکاری بوم‌شناختی (اکولوژیکی) سرزمین عزیزمان برداریم و حیات را دوباره به نگین فیروزه‌ای شمال باختری وطن و دیگر نگین‌های فیروزه‌ای کشور که اینک کفنی سپیدپوش را در گاوخونی، بختگان، هامون، پریشان و ... برای خود برگزیده‌اند، بازگردانیم.
    آمین ...
 

    پی‌نوشت:
    از آنجا که نگارنده هم به عنوان یک پژوهش‌گر مستقل و فعال محیط زیست که هم‌اکنون درگیر پژوهشی جامع در منطقه است، در این مناظره شرکت خواهد داشت، خوشحال می‌شوم تا هموطنان عزیزم، در این مجال 30 ساعته تا شروع مناظره، مهم‌ترین پرسش‌ها و پیشنهادهای خویش را در کامنت‌های همین یادداشت با من و دیگر مخاطبان عزیز به اشتراک نهند و یا به نشانی رایانامه‌ام ارسال دارند: darvish100@gmail.com


    در همین باره:
    - آنها بهشت می‌کارند و ما بهشت درو می‌کنیم!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 144
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    من نمیدونم چرا یک حرف را باید هزار بار تکرار کرد ! آخه وقتی بارون نمیاد و دریاچه خشک میشه چه ربطی به دولت داره ؟!! حالا مثلا تو این مناظره میخوان چیکار کنند ؟! هی تقصیر رو گردن هم بندازن!
    • صبا A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      شما ببخشیدشون سارا خانم خوب چیکار کنن اگه اندازه شما می دونستن که این همه بحث نبود
    • بچه تهرون A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      من نمیدونم چرا باید ما هزاران بار به این حرف جواب بدیم؟!! بابا برید تو گوگل مپ یه نگاهی به دریاچه وان در ترکیه که در 180 کیلومتری دریاچه ارومیه با اقلیم و شرایط بارندگی مشابه هست، بندازید. اگه مشکل بارون بود که اون هم باید مثل دریاچه ارومیه میشد.
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      88 6
      مسائلی از این دست نه تنها یک مساله ملی است یک مساله جهانی نیز هست . به نظر شما چرا سازمانهای جهانی محیط زیست بر اینگونه مشکلات حساس هستند و هزینه می کنند . برای دریاچه ارومیه نیز بودجه ای از طرف این سازمان اختصاص یافته . بیایید در تمام مسائل و مشکلات ملی بلکه جهانی بیاندیشیم نه بومی و با تعصب قومی . حقایق را باید دید و برایش راه چاره پیدا کرد نه اینکه رویمان را برگردانیم و بگوییم این مشکلات به من ربطی ندارد .
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      84 9
      نمیدونم چرا میشینید با حوصله و دلیل و منطق به این کاربر که این چند روزه بنام سارا و شاید اسامی دیگه! میاد نظر میده جواب میدید؟! این کاربر اگه دنبال دلیل و مدرک علمی بود که تا الان قانع شده بود. خوشش میاد بیاد اینجا نظر مخالف بده و جلب توجه کنه!!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      10 63
      پول نفت را می خواهند صرف یک دریاچه آب شور کنند. نفتی که متعلق به همه مردم ایران است نه فقط آذربایجان. نفتی که از خوزستان می آید و محیط زیست خوزستان را نابود کرده، نفتی که سهم هامون و زاینده رود و بقیه نقاط کشور هم هست نه فقط آذربایجان. باید این بودجه های حفاظت از محیط زیست بین همه بخش های ایران تقسیم شود.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      33 3
      باز این سارا خانم نظر داد لطفا با اعصاب مردم بازی نکن خواهر من. همه کارشناسان میگن احداث بی رویه سدها و همچنین پل میانگذر که کوه رو کندن ریختن وسط دریاچه باعث خشکی دریاچه شده. چه ربطی به بران دلره یاران طبق معمول هزاران سال گذشته میباره شاید یه سال کم باشه یه سال زیاد شما لطفا افاضه فیض نفرمایید
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      37 8
      نفتی که متعلق به همه مردم ایران است نه فقط آذربایجان!!! خب مردم آذربایجان جزئی از مردم ایران نیستند؟! ضمن اینکه تبعات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی (تاکید می کنم سیاسی-امنیتی) این مسئله دامن همه ی ایران را خواهد گرفت
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      14 33
      آذربایجان اگر به ترکیه چسبیده بود یکی از دهات های دور افتاده ترکیه بود. پول نفت خوزستان را خورده اند حالا شمشیر هم می کشند.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      27 22
      لرستان جز ایران نیست؟ سیستان چطور؟ خوزستان را دیده اید؟ چرا همه پول نفت ایران صرف چند شهر بزرگ ایران می شود و در بقیه مناطق یک پروژه سالها نیمه کاره می ماند؟ چرا آذربایجانی ها با مصرف بیش از حد آب دریاچه را خشک کردند که حالا این همه بودجه می خواهند؟ چرا یک سنگی را ته چاه انداخته اید که هزاران عاقل و میلیاردها تومان پول برای درآوردن آن سنگ نیاز است؟ چرا این همه سال با نامردی بودجه استان های همجوار را گرفته اید؟ الحمدالله ارتش و سپاه داریم که هر کسی غلطی کند و دست درازی به خاک ایران کند دستش را قطع می کنیم. ما را از اغتشاش امنیتی می ترسانید؟ مقابل 70 میلیون نفر می ایستید و تهدید می کنید؟ خودتان عرضه نگهداری از یک دریاچه ندارید، چه کار می خواهید بکنید؟
    • بچه تهرون A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      19 11
      انقدر نگید پول نفت خوزستانی رو خورده و بین مردم کشور اختلاف نندازید. شمایی که معلوم نیست از کدوم ده کوره ای داری اینا رو می نویسی... بابا کلی از این آب به کردستان هم انتقال داده شده ضمن اینکه آبی که مصرف کشاورزی میشه محصولاتش مگه تو آذربایجان مصرف میشه که حالا باید ایرانی آذری نگران کویر شدن منطقه و بادهای نمکی باشه؟ وقتی تمام فشار کشاورزی کشور روی چند منطقه باشه همین میشه دیگه...
    • تبریزلی A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      20 13
      بی نام شما لازم نیست با ارتش و سپاه خط و نشانی بکشی. ارتش و سپاه هم تا دلت بخواد آذربایجانی و تورک دارد و در طول تاریخ هیچکس به اندازه آذربایجانی از این سرزمین دفاع نکرده میگی نه برو از جنگهای ایران وروم تا اشغال شمال ایران بدست روس و عثمانیها بخون. ولی مساله اینه که اگر بادهای نمکی هم مثل ریزگردها اتفاق بیافته تکلیف چیه؟ اونموقع هم باید دست رو دست گذاشت تا امثال شما به ظاهر مدعیان ایران عزیز یاز هم بیاید چوب لای چرخ بگذارید برای حل این مساله و مشکل ملی؟
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      14 23
      "" چرا آذربایجانی ها با مصرف بیش از حد آب دریاچه را خشک کردند که حالا این همه بودجه می خواهند؟ چرا یک سنگی را ته چاه انداخته اید که هزاران عاقل و میلیاردها تومان پول برای درآوردن آن سنگ نیاز است؟ چرا این همه سال با نامردی بودجه استان های همجوار را گرفته اید؟ "" آخه نادان ! آذربایجانی اینهمه سال آب رو مصرف کرذه تا گندم تو رو بده و حالا زندگیش به خطر افتاده. میفهمی؟؟؟؟ ثانیا مگه همه آب تو آذربایجان مصرف شده؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      23 10
      بابا انقدر نفت خوزستان نفت خوزستان نکنید. نفت مال همه ایرانه . دریاچه ارومیه هم مال همه ایرانه. تهران و تبریز هم مال همه ایرانه. حالا یه عده بیوطن میخوان دریاچه مملکتشون خشک بشه و هموطناشون به زحمت بیافتن حسابشو با اکثریت مردم ایران فرق میکنه. یه نگاه به منفی مثبتها بیاندازید.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      20 14
      دوست عزیز گندم اذربایجان صرف خود اذربایجان می شود ضمنا بیشترین تولید گندم ایران رو استان فارس داره عزیزم ضمنا هر گندمی هم تولید شده پولش رو ملت داده اند شما دارید مغالطه میفرمایید توسعه کشاورزی در اذربایجان بسیار بیش از میزان نرمال بو ده و همین باعث از بین رفتن دریاچه شده این دوستمان هم واقعیت را گفته اند همه اب در اذربایجان مصرف شده ضمنا از حوزه کردستان هم اب صرف اذربایجان شده تعداد سدها و چاه های عمیق اصلا قابل قیاس با سایر مناطق ایران نیست همه اینها برای کشاورزی شرب و صنعت مصرف شده خواهشا مستدل صحبت بفرمایید و دیگران را نادان خطاب نکنید بیشترین بودجه نفت صرف همین مناطق اذربایجان شده و عاقبت این همه توسعه هم شده خشک شدن دریاچه دیگه اب چیزی نیست که بشه مخفیش کرد.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      29 16
      آقای بی نام اگر غیورمردان همین آذربایجان در دوران جنگ نبودند الان خوزستان یکی از دهات عراق بود.قدردانی بلد نیستین لااقل از این حرفای تفرقه افکن نگین
  • مریم IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    87 6
    خیلی خوشحالم که شما را هم در این برنامه می بینم...........حتما از هامون هم بگید...........مردم سیستان مظلومند................ای کاش درباره سایر موضوعات محیط زیستی هم شما بزرگوار در این برنامه حرفی بزنید...........نابودی طبیعت خیانت است خیانت
    • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      16 91
      تهرانی ساکت باش لطفا!
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      18 25
      ببخشید با اون تهرانی پایین بودم . نه با مریم خانم.
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      13 11
      بی نام با کی بودی؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    74 10
    میشود درباره تغییر کاربری شالیزارهای برنج و مراتع و جنگلها در شمال کشور هم بگویید . چــــــــــــــــــــــــرا باید شالیزاراهای زیبای برنج و مزارع چای تبدیل به ویــــــــلا شوند ؟ من برای شمال ایران بسیار نگران . ویلا ویلا ویلا چقدر ویلا ؟
    • امیر IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      53 9
      راست میگه . شمال رو دارن نابود می کنن
    • تهرانی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      بی نام عزیز: نمیشه که همش شالیزرار باشه. مردم تفریح میخوان و تفریح هم ویلا میخواد! شاد بودن خیلی مهمتر از پر کردن شکم است. معلوم شما فقط فکر شکم هستی !
    • سمیه IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      54 7
      تهرانی شما باد میخوری؟ عجب استدلالی؟
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      59 9
      تهرانی ! حالت خوبه؟ بچه تهران! زمینهای خوب شمال رو برای امثال تو ویلا بسازن که فقط فکر خودتی؟ تفریح تو در نابودی شالیزارهاست؟
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      43 7
      تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است اما نمیدانم چرا هر کس اراده کند بسرعت می تواند زمین کشاورزی را مسکونی کند؟
    • بچه تهرون A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      20 15
      بحث فقط تفریح نیست. منطقه شمال کشور یکی از مظلومترین مناطق از نظر سرمایه گذاریهای صنعتی بوده و هست. با توجه به اینکه در آمد اونجا بیشتر از طریق کشاورزی و توریسم بوده باید یه حد میانه ای برای این دو موضوع قائل بود تا هر کدام باعث نابودی دیگری نگردد. این هم نیازمند یک طرح جامع می باشد. با تشکر از مردم خوب شمال کشور...
    • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      38 9
      تهرانی جان خداوند شفایت دهد دوست عزیز
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      36 5
      تهرانی مثل اینکه زیادی سیری
    • منم تهرانیم اما IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      35 7
      اتفاقا برخی از تهرانی های خوش نشین و خودخواه با همین طرز فکرشون شمال رو ویران کردن . فقط به فکر خودشون هستن . ویلا داشته باشن حالا به هر قیمتی . به قیمت نابودی جنگل یا شالیزار . متاسفم با این طرز تفکر اوضاع بهتر نمیشه.
    • مینا IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      24 2
      مسلما هر کسی دوست داره شمال ویلا داشته باشه امـــــــــــــا زمین های شمال محدوده . من عذاب وجدان میگیرم که یک شالیزار بخاطر ویلای من تخریب بشه . باید در شمال هتل های ارزان قیمت و با کیفیت مناسب ساخته بشه بجای اینکه هر کسی ویلا داشته باشه که در سال مدتهای زیادی خالی بمونه . باید مسولان از سازندگان هتل در شمال کشور حمایت جدی کنند.
    • مرضیه IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 1
      موافقم با اینکه تخریب طبیعت چرا؟... ولی این قصه ی تخریب شمال کشور درازه و ابتداش از اونجایی شروع شده که خود شمالی ها در جنگل ها پیشروی میکردند و اونها رو تبدیل به زمین زراعی میکردن... بعدش میرسیم به اینکه حالا آدمای مرفه اومدن و این زمینا رو از بومیا خریدن. آسیب شناسی این قضیه یکم پیچیده س
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 3
      جنگل های هیرکانی شمال جز ارزشمندترین جنگل های دنیاست. اول به شالیزار، باغ و چایکاری تبدیل شدند و حالا ویلا. ویلا فقط به یک خانواده می رسد در صورتی که این جنگل ها ارزشمندتر از آن هستند که برای تفریح چندنفر نابود شوند. اگر ویلا بسازند که می شود تهران! دیگر طبیعتی نمی ماند.
    • مرتضی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      6 3
      آی حرف دل همه ی شمالی ها و همه طبیعت دوست ها رو گفتی!!! آخه به چه قیمتی؟ به خاطر چند روز خوشی نسلی رو بی هویت و عقبه کنیم؟طبیعت و کشاورزی هویت شمالیه! این چند روز بریم هتل، مسافر خونه و ... نه اینکه هرکی واسه خودش ویلای شخصی داشته باشه؟ باید یه کاری کنیم که چند نسل بعد ما اگه گفتن جنگل کجاست؟ نرن بهشون چندتا عکس نشون بدن بلکه دستشون بگیرن برن شمال!!!!!!!!!!!! خاطرات شمال محال یادم بره
  • بی نام FI ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    60 5
    جاده میانگذر دریاچه اورمیه و نیز برخی سدهای غیر مهندسی وغیر ضروری باید تخریب شوند لطفا این عوامل در برنامه مذکور مورد توجه قرار گیرند.با تشکر
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      22 7
      به برادران و خواهران عزیزمان در استانهای اذربایجان غربی و شرقی عزیزان اگر میخواهید مشکل دریاچه حل بشود قدم اول ان است که بپذیرید اب صرف مردم همانجا شده بالاخره دولت که اب نمیخورد صرف خود شما عزیزان شده صادر که نشده به استانهای دیگه هم برده نشده باید توسعه کشاورزی با اب دریاچه متوقف بشه توسعه صنعت و چاه های عمیق اینها باید پر بشوند حق اب دریاچه توسط سدها رها میشود اما مردم برای کشاورزی مصرفش می کنند. جاده روی دریاچه با فشار نمایندهای خودتان بر سازمان محیط زیست احداث شد خواهشا اگر موردی هست که اب صرف مناطق دیگر شده این رو بفرمایید تا پیگیری شود خواهشا مستدل صحبت کنید بفرمایید مثلا تهرانی ها فلان روز فلان قدر اب از دریاچه برداشت کرده اند تا نپذیرید موضوع حل نمیشه
    • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      11 13
      ما نمی پذیریم که آب صرف همین منطقه شده؟ پس چرا فشار رو آوردن به رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و برای تامین آب آذربایجان از ارس یا رودهای دیگر آذربایجان یا گیلان که زیاد هم هستند استفاده نکردند؟ ضمن اینکه کلی هم برای کردستان آب بردند.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      15 8
      تا جایی که ما میدانیم اب کردستانه که به طرف اذربایجان میاد برادر من و خود کردستان هم پر ابه هیچ راهی نداره مغالطه نفرمایید خودتان اب را مصرف کرده اید گردن دیگران نیندازید
  • الف IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    27 2
    آقای حیدری مجری برنامه رو که دیدید ازشون بخواهید ماهی یک برنامه مناظره را به محیط زیست اختصاص دهند. محیط زیست دغدغه بسیار مهم هست . حتما با آقای حیدری این خواسته رو مطرح کنید . ایشون فرد باسوادی هستند خدا کند مناطره با محوریت محیط زیست تداوم داشته باشد. باید مطالبه ملی شود تا همه سازمانها و نهادها ملزم به رعایت حفظ طبیعت و محیط زیست شوند
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    11 54
    یک پیشنهاد: یک تونل از دریاچه خزر بزنید و آبش رو بکشید دریاچه ارومیه. حتی میتونید شلنگ آب هم بکشید. انوقت بعدش دریاچه خزر خشک میشه. خخخخخخخخ
    • مهدی A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      52 10
      چند میلیون نفر نگران زندگی و مزارعشون بخاطر بادهای نمکی هستند ، یه هموطنی هم میاد به راحتی همه چیز رو شوخی می گیری، ندانم کاری تا چه حد؟؟!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      9 23
      باد نمکی کجا بود؟ 60 درصدش خشک شده شما باد نمکی دیده اید؟ درضمن می شود از کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی هم برای نجات دریاچه بودجه گرفت. چرا عجله کرد؟ اگر باد نمکی قرار باشد بلند شود پس ترکیه، آذربایجان و ارمنستان هم برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه باید پول بدهند چون باد نمکی به آنجا هم می رسد. ولی چرا نمی دهند؟ چون باد نمکی فقط بازی سیاسی است نه واقعیت.
    • مهدی A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      11 5
      شما پان محترم، یه جور نوشتی بازی سیاسی که انگار مردم آذربایجان مال یه کشور دیگه هستند. کجا 60 درصدش خشک شده؟ 30 درصدش هم خشک نده... خوب از سازمانهای بین المللی و همسایه هام کمک بگیرن مگه ما بخیلیم. ولی بحث اینجاست که اونا میگن ما نمیدیم، نه به خاطر بازی سیاسی بادهای نمکی!!! بلکه بخاطر اینکه میگن شما این بلا رو آوردید و چه بسا بعد ها اگه در این زمینه خسارتی ببینن ادعای غرامت هم بکنن. سیاسی نشان دادن این تخریب ملی در ایرانی بودن شما آدم رو به شک میاندازه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      12 4
      بی نام جون! میخوای بزاریم همش خشک بشه اگه اتفاقی افتاد و کار و زندگی مردم بهم خورد اونوقت به فکر چاره باشیم؟ فعلا که تو ریز گردهای خوزستان و غرب کشور موندیم . نشستی زیر کولر بی هیچ دغدغه داری نظر میدی؟ شما با این لحن و آمار غلط ظاهرا مردم آذربایجان رو ایرانی نمیدونی !
    • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      10 8
      آقا مهدی پان اونه که میاد می گه باد نمکی همه چیز رو ویران می کنه و از این صحبت استفاده سیاسی می کنه تا چهار نفر رو تحریک کنه. من می گم اینها همه اش غیر کارشناسی و دروغ است. باد نمکی در کار نیست. مردم خودشون چاه عمیق زدند. چاه و سد از دخالت های انسان در طبیعته که خیلی برای طبیعت گرون تموم می شه. هرکجای دیگه دنیا هم اینقدر چاه عمیق بزنند آب های سطحی کم می شه. ایرانیان در قدیم قنات می زدند تا به آب های زیرزمینی لطمه نخوره اما این جدیدا به راحتی چاه عمیق می زنند. اگر باد نمکی در کار بود کشورهای همسایه هم می ترسیدند و واکنش نشون می دادند تا به عاقبت کویت و ایران برای ریزگردهای عراق دچار نشوند. حالا که کمکی نمی کنند یعنی اونها می دانند که خبری نیست.
    • مهدی A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      4 4
      چی بگم والا، فکر نمیکنی کشورهای منطقه هنوز متوجه احتمال خطر نشدند؟ مثل کویت و ایرانی که اصلا حواسشون به مساله ریز گردها نبود. ضمن اینکه باد معمولا از غربه و دامن کشورهایی مثل ترکیه و ارمنستان رو به هیچ وجه نمی گیره. عقل سلیم که میگه احتمال خطر هست. حالا اگه شما میگی دروغه لطفا مستنداتت رو بیار. ما که نمیتونیم بشینیم خونه زندگیمون که به خطر افتاد بعد بیایم پیش شما بگیم حالا دیدی مزارع و زندگیمون از بین رفت!!!!
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      3 0
      آقای بی نام برنامه مناظره رو که دیدی و دیدی که ریزگردها و سونامی نمک دروغ نیست. پش لطفا کارشکنی نکن و دروغ نگو
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    23 2
    شما که در برنامه باشید خیال ما راحت است . خودتان از همه ما بیشتر نگران محیط زیست هستید . منتطریم تا برنامه را ببینیم.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      1 6
      پس بريم بخوابيم
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    33 1
    نـــــــــــــــــابودی طبیعت خیانــــت است خیانـــــــــــــــت .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    19 1
    اره انصافا کار خوبیه ،امیدوارم در مورد دیگر مشکلات زیست محیطی هم برنامه ادامه داشته باشه
  • مقدم IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    23 1
    درود بر محمد درویش عزیز .
  • سجاد حیدری A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    23 39
    به نظر من این مناظره جز هدر دادن وقت مردم چیزی رو در مورد دریاچه ارومیه عوض نمیکنه اگه هزینه پخش این مناظره هارو برای گرفتن یک گالن آّب از کشورهای همسایه بدن بهتره .این دریاچه باید از بین بره چون خواسته دولتمردان دیروز و امروزه .شاید اگه این دریاچه در تهران ،اصفهان ،شیراز،مشهد و غیره بود الان خیلی وقت بود که به دادش رسیده بودن .بجای شعار باید کار انجام داد شمادارید با مردم بازی میکنید .همه راه حل ها برای نجات دریاچه مشخصه .به نظر من هیچ اراده ای برای نجات دریاچه از طرف دولتمردان وجود نداره . امید ما مردم آذربایجان فقط و فقط به خداست اوست که قادر هر مرده ای را زنده کند
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      19 24
      گل گفتی آقا سجاد. کاملا موافقم
    • شادان A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      16 6
      شیراز؟ اصفهان؟ پس چرا سه دریاچه بزرگ پریشان،بختگان و مهارلو در 8 سال گذشته نابود شد رفت پیِ کارش، کسی هم ککش نمی گزه!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      14 6
      انصاف هم خوب چیزیه. خوبه تو همین خبرآقای درویش چندین مورد از فاجعه های زیست محیطی تو کل ایران رولیست کرده حداقل خبرروبخون بعد نظربده . مگه همین اصفهان زاینده رودش خشک نشد؟، مگه تو شیراز نزدیک تخت پاسارگارد سد نساخت؟ مگه خیلی از تالاب های کشور ازبین نرفتند یا درحال ازبین رفتن نیستند؟ مگه کم بلا سر جنگل های شمال امد؟ مگه طبیعت زیبای انزلی نابود نشد؟ پارک ملی گلستان چند بار تو آتش سوخت؟و... . از نظرما دریاچه ارومیه و تمام اینها مهمه که ناشی از عملکردنادرست دولت ها و حتی مردم عادیه ولی از نظرشما فقط به دریاچه ارومیه ظلم شده وبس.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      20 6
      دوست گرامی حرفهای شما مغالطه است.دریاچه های اطراف شیراز هم خشک شده اند اب این دریاچه صرف توسعه کشاورزی صنعت و شرب شده که توسط بومیان مصرف شده اخه فدات بشم چرا همش فکر میکنید توطئه شده؟اب چیزیه که دیگه نمیشه مخفیش کرد توسط خود شما عزیزان در این دو استان صرف کشاورزی شده اگر که اتفاق دیگری برای این اب افتاده بفرمایید ما جوابگو هستیم والله خودتان مصرفش کردین چاه های عمیق و این همه شهرکهای صنعتی و کشاورزی و... بیشترین بودجه رو برای سد سازی و توسعه کشاورزی و صنعت استانهای اذربایجان غربی و شرقی در این سالها مصرف کرده اند بروید امار را نگاه کنید واقعا کسی که در تهرانه از اب شما چه بهره ای میبره؟ اب حوزه کردستان رو هم بخشیش رو شما مصرف می کنید دست بردارید از این تفکرات
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    17 2
    برو به اون برنامه. دعای ما پشت سرت آقای محمد درویش .
  • امیر A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    13 3
    جناب درویش با توجه به موضوع این مناظره که خاص است نمی شود درباره ی تمام مسائل صحبت کرد(البته گریزی میشود زد) ولی باید درباره ی سدسازی و راه سازی که این دو نیز باعث مشکل در دریاجه ارومیه شده اند به طور کلی صحبت کرد وشما باید در این مناظره ارزیابی دقیق مجدد تمام پروژه های در حال ساخت را مطرح و اگر با مشکل محیط زیستی مواجه اند متوقف شوند تاهم پول در این شرایط کسری بودجه برایشان نرود هم از مشکلات اقتصادی وهزینه های زیست محیطی اینده جلوگیری شود.وضعیت تالاب ها نیز حتما مورد دیگر صحبت های شما خواهد بود.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    17 5
    مشکل دریاچه ارومیه باید با طرح جامع مدیریت منابع آبی شمال غرب کشور ( منطقه آذربایجان و کردستان) حل بشه و این نیازمند همکاری وزرای جهاد کشاورزی و نیرو و سازمان محیط زیست است. متاسفم که وزرای جهاد کشاورزی و نیرو در این برنامه شرکت نمی کنند.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      2 0
      حالا به اینجا که رسید کردستان عزیز شد! آیا موقع اختصاص بودجه هم انقدر حرف از کردستان هست یا فقط برای تامین آب اسم این استان میاد!؟
  • حسین IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    21 5
    سدهایی که درست کردن داره دریاچه ارومیه رو نابود میکنه حتی نابود کرده چون به گفته خود معصومه ابتکار80درصد دریاچه خشک شده که اگه این دریاچه کاملا خشک بشه یه فاجعه راه میفته وانم طوفان نمک هست که به روی مردم آذربایجان خواهد آمد از نظر ملی هم هم دومین دریچه بزرگ شور جهان هست که متاسفانه کسی به این چیزا گوش نمیده مسئولین هم هی تقصیر بندازن گردن و دیگر هیچ
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 7
    درسته که موضوع برنامه خاصه دریاچه ارومیه هست ولی فهرست وار درباره سایر موضوعات و مشکلات هم سخنی بگویید
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 1
    چرا محیط زیست به اندازه ی کافی قدرت ندارد؟! در برابر سدسازان و تخریب گنندگان جنگل و طبیعت. چرا طرحها و مصوبات محیط زیستی در دولت و مجلس کم است؟! چرا محیط زیست امکانات ندارد؟! امکاناتی همانند هواپیمای آتشنشان و امکاناتی برای محیط بانان
  • محسن IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    13 1
    جناب درویش در این چند وقت اخیر تمام راهکارهای موجود چندین بار از طرف خود شما در این سایت منعکس شد : توقف سد سازی ، تخریب سدها ، پر کردن چاههای غیر مجاز و .... بنابراین انتظار ما از شما اینه که با دلایل منطقی خودتون مسولین مجاب کنید به حل این معضل. برای شما آرزوی موفقیت داریم.
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      13 1
      اتفاقا هم در مورد دریاچه ارومیه و هم در مورد سایر مسائل زیست محیطی اول باید از مردم شروع کرد . باید مردم رو آگاه کرد . باید فرهنگ سازی کرد . باید بهشون فهموند چاه غیر مجاز و کشت محصول که آب زیاد می خواد به ضرر خودته . باید مردم همکاری کنند . خوبیه مناظره تو اینه . آگاهی مردم ما کمه . مردم ما خیلی هاشون با طبیعت بیگانه هستن. چرا در طبیعت زباله میریزن چون آگاهی کمی دارن.
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    17 3
    قدرت سازمان محیط زیست کم است . باید این سازمان را پرقدرت کرد تا کسی جرئت تعرض به محیط زیست را نداشته باشد
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    12 2
    پیشنهاد میکنم سر کار خانم دکتر ابتکار برای تامین منابع مالی نجات دریاچه ارومیه در برنامه رسما تقاضای کمک مردمی بکنن تا در کنار منابع مالی ملی و بین المللی صرف نجات این دریاچه بشه حتی کمکهای انسانی(کارگری) در قالب بسیج مردمی نجات دریاچه با ستقبال مردم مواجه خواهد شد
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      3 1
      فکرکنم شما نماینده ی دولتی که همیشه از جیب ملت مایه میذاره برای کاری که وظیفه شه و خودشم مسئوله (اون موقع که سدسازی و جاده سازی میکرد یا مجوز چاه میداد واسه کشاورزی)
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      19 2
      کمک لازم نیست فقط اون دوستان بومی که حق ابه دریاچه را به توسعه کشاوریی اختصاص داده اندباید بیخیال کشاورزی شان شوند (منظور اون بخش از کشاورزی که در سالهای اخیر توسعه یافته ) و گرنه ما هر قدر هم اب رها کنیم این دوستان میگیرند صرف کشاورزی می کنند. اون دوستانی که چاه عمیق هم حفر کرده اند چاه راباید پر کنند. به نظر من تا تکلیف ابی که صنعت و کشاورزی مصرف میکنند مشخص نشود این قضیه حل نخواهد شد
    • سعید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      2 2
      اره واقعا میشه-هرکی یه سطل آب ببره بریزه تو دریاچه ارومیه:)
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    6 3
    جناب درویش ، پیشنهاد بدبن نام یکی از میادین یا خیابانهای شهرهای بزرگ را به نام دریاچه ارومیه نامگذاری کنند تا نمادی از محیط زیست گشته و مردم و مسئولان نسبت به دریاچه ها و تالابها و کلا محیط زیست حساستر شوند. حرکت باید از درون خود مردم آغاز گردد.
  • ارومیلی TR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    11 5
    mazlum urumiya
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    8 0
    نقش نماینده های مجلس در فشار اودن برای احداث جاده ،توسعه کشاوزی و سد زدن و...ودرنهایت خشک کردن دریاچه را لطفا بررسی کنید.
  • احمد A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 3
    بچه كه بودم پدر مادرم بهم ياد دادند كه نگم چرا برا داداشم كفش خريدين برا من نه؟ بلكه هر وقت كفشهام خراب شد اطلاع بدم تا وقتي دوباره پول دستتمون اومد برا منهم بخرند. حالا نمي دونم چرا وقتي يكجا يك مشكلي را بررسي مي كنند بقيه با يك ليست مشكلات مي آن چوب لاي چرخ مي زارن بزارين يكي حل بشه بعد برسيم به ديگري.
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    4 0
    احتمال 99 درصد وامل و دست اندرکاران بزرگان اقتصادی محل در صدد اخذ مجوز احداث بزرگترین کارخانه استحصال نمک تند. با رویه رانت . و به هیچ فرد و عوام غیر از سیستم خود این مجوز را نمیدهند. استاندارر و فرماندار و مدیران محیط زست غیر بومی برای مهار این پدیده نیاز است.
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 13
    فقط باید دعا کنید باران بیاید و کار دیگری نمیشود کرد. یا اینکه ماهواره های لیزری دشمن را که احتمال زیاد ابرهای بارش زا را نابود میکند نابود کنید. یا از سازمان ملل در خصوص استفاده از سیستمهای تغییر اقلیم و هارپ از کانادا و امریکا شکایت کنید که خشکسالی را در کشور ایجاد نموده.
    • امید A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      0 0
      توهم توطئه!
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    4 0
    ای کاش دریاچه را هم می ریخت تو یه شیشه با خودش می برد
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    7 0
    جناب اگه براتون مقدوره این صفحه رو در زمان مناطره هم رصد کنید تا نظرات مردم درباره مسایل مطرح شده مورد توجه قرار گیرد. سپاس.
  • سیدسروش جهان مهر IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    7 1
    سلام جناب آقای درویش از اینکه دلتان برای محیط زیست کشور ناراحت است و دنبال راه چاره اید خوشالم اما یاد آور میسازم بعد از تالاب راهسر مهمترین تالاب کشور تالاب شادگان است که با ساخت کارخانه فولاد شادگان در خوزستان در حال از بین رفتن می باشد و زندگی مردم بومی را با مشکلات عدیده مواجه کرده خوشحال میشوم به این خطه از کشور هم توجه ویژه داشته باشید همچنین در خصوص سرقت آب رودخانه های خوزستان مظلوم علی الخصوص کارون که پر آب ترین رود خاورمیانه است و در شهر اهواز به سمت لجن زار شدن پیش میرود و عرض رودخانه حدود 1000 متر کم شده نیز اهتمام ویژه داشته باشید
  • حمید JP ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    17 13
    به نظر من که پارتی بازیه چرا ارومیه؟ به خاطر مسائل قومی و سیاسی؟چرا از نابودکردن جنگلها نمیگن یا آلوده کردن رودها و دریاها با فاضلاب؟ چرا از بیابان زایی نمیگن؟ چرا اصلا موضوع برنامه در مورد همه مشکلات محیط زیست نیست ؟ چرا فقط دریاچه ارومیه؟
  • محمد A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    15 1
    به خدا قسم من يادم و شنيدم كه مسئؤلين ان زمان گفتند اين درياچه اب شور به چه دردي ميخوره بايد خشكش كرد واز منابع زير درياچه استفاده بشه تا پول بيشتري دربياد
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    8 15
    آقای درویش، حفظ دریاچه ارومیه بار مالی بسیار زیادی دارد، از سویی مقصران اصلی خشک شدن دریاچه خود مردم منطقه هستند که با مصرف بسیار زیاد آب در کشاورزی سنتی و صنایع پرمصرف و ... باعث خشک شدن دریاچه شده اند. شما را به خدا مشکلات کشور اینقدر زیاد هست که دیگر سد و میان گذری که با هزینه بسیار ساخته شده تخریب شود. اصلا یک دریاچه آب شور که همه این سالها هیچ بهره برداری از آن نمی شده چه اهمیتی دارد که باشد یا نباشد. اصلا مالچ پاشی کل دریاچه که ارزان تر تمام می شود و شر این دریاچه شور کم می شود. چه نیازی به این همه هزینه در گوشه ای از ایران است در حالیکه کشور نیازهای بسیار و اساسی تری دارد؟ بهتر نیست این بودجه صرف جنگل کاری شود که پرسود و بی زیان اند؟
    • نسترن US ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      9 1
      جناب درویش حتما جواب سوال این دوستمون و کسانی که این اعتقاد رو دارند در برنامه فردا بدهید . من شما دوست گرامی رو ملامت نمی کنم چون این سوال شما ناشی از ضعف جریان اطلاعرسانی محیط زیست در این سالهاست و چه خوب که این رو مطرح کردید . سازمانهای مردم نهاد وقتی نتوانند کارشون رو انجام بدن و رسانه ملی که وظیفه اش اطلاع رسانی در مورد اهمیت حفظ این زیست بومها بوده کارش رو درست انجام نداده ، نتیجه اش همینه ! مطمئنم فردا جوابتون رو می گیرید از کارشناسان
    • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      13 5
      در اینکه خود مردم اب را استفاده کرده اند که شکی نیست اون دوستانی که انتظار دارند که اب شرب سایر مناطق رو به دریاچه ارومیه بریزیم ایا خودشان حاضر هسند اب از اذربایجان به یک استان مجاور برود؟
    • مهدی A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      4 6
      آره اگه استانهای مجوار هم گندم و غذای قسمتی از ایران رو میدن و مثل آذربایجان ایران حاصلخیزن و فشار کشاورزی روشون هست بیان آب هم ببرن... ولی آیا ببینیم واقعا اینطور هست؟ پس بهتره مساله رو ملی ببینیم نه استانی
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      9 2
      به جناب مهدی :همه استانهای مجاور شما کشاورزی دارند از اردبیل و گیلان بگیر تا اخیرا در قزوین و زنجان لطفا بحث را با مغالطه عوض نکنید شما میخواهید برای کسب درامد کشاورزی را توسعه دهید خب اینجا یا باید دریاچه خشک شود تا شما کاسبی کنید یا باید هم شما کاسبی کنید هم اب سایر مناطق رو براتون بیارن که در این صورت مناطق دیگه دچار مشکل میشوند بسیار بسیار بیشتر از اونچه که فکر میکنید درامد نفت را مصرف کرده اید استانهای دیگر یک پل ساده روی رودخانه ندارند بهتره که دست از توسعه کشاورزی بردارید چاه های عمیقی که زده اید پر کنید بیخیال صنعت در این حد هم بشوید همه چیز را با هم نمیشه داشت این خشک شدن دریاچه دلیلی جز زیاده خواهی ندارد. هم توسعه کشاورزی و صنعت میخواهیم هم اب سایر استانها را !!!!عجب
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      3 4
      بابا ما کجا گفتیم آب سایر مناطق رو به آذربایجان بیارن. لطفا یک بار دیگه مطلب من و سایر آذربایجانیها رو بخونید و حرف تو دهن مردم نذارید. ما میگیم باید در حوزه آذربایجان و کردستان و گیلان و کلا شمالغرب باید یک مدیریت ملی کشاورزی و منابع آبی وجود داشته باشه. در ثانی دوستمون یه جور نوشته که آیا شما آب به سایر مناطق میدید؟ که منم گفتم اگه مازاد داشته باشیم چرا نمیدیم. من نمیدونم آذربایجانی در کجای ایران از چیزی دریغ کرده که حالا بعضی ها با این لحن صحبت می کنند؟ ثالثا اون جور که شما میگی کاسبی راه انداختید همه فکر می کنند ما الان در ویلاهامون نشستیم. بهتره پا شید بیاید وضع روستاای آذربایجان رو ببینید. نمونش هم که اون زلزله معمولی بود که دیدید چی شد.
  • fd EU ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    11 8
    واقعا تعجب داره ابله هایی مثل سارا در این مسایل اظهار نظر می کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 1
    وقتی سر هر جوب آبی میرسن یه سد میزنن اسمشم میزارن جهادو نهضت سدسازی خب دریاچه که سهله اقیانوسم باشه خشک میشه.از قبل این سد زدنا کیا پول دراوردن معلومه.کیه که میتونه سد بزنه تو این مملکت اونم معلومه.حالا چند برابر همون پولا که در اوردن باید خرج شه که دریاچه آیا بشه مث قبلش آیا نشه.
  • یوسف IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 0
    دوستان عزیز من خودم مهندس عمرانم و سالها پیش در پروژه انتقال اب رودخانه زرینه رود از میاندوآب به تبریز تو یکی از شرکتها مجری کار میکردم. متاسفانه بخش اعظم مشکلات امروز کشورمون از جمله دریاچه ارومیه ناشی از عدم کار کارشناسی درست و اصولی با رعایت استاندارهای علمی و بروز دنیاست. اون موقع هم خیلی ها میگفتند کار اشتباهیست و تبعات ناگواری خواهد داشت ولی مسئولان گوش شنوا نداشتند. شایان ذکر است بخش اعظم آب دریاچه ارومیه در حوضه آبریز جنوب این دریاچه از آب رودخانه زرینه تامین میشد که با احداث خط لوله به قطر حدود 2.5 متری و انتقال آب حدود 5 متر مکعب اب در هر ثانیه از میاندوآب به تبریز عملا آبی برای کشاورزی منطقه نمی ماند چه برسد به اب مورد نیاز دریاچه ارومیه.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      2 0
      قابل توجه دوستانی که میگن آب آذربایجان به کردستان منتقل شده. آب زرینه رود از کردستان سرچشمه میگیره و در نهایت به دریاچه ارومیه میریخته که حالا به تبریز منتقل شده. تا کی میخواید این مشکلات رو به گردن استانهای همجوار بندازید!؟
  • خوزستانی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 3
    باد نمکی خطرناک هست ولی فکر نمی کنید طوفان شن دارای اورانیوم ضعیف شده خطرناک تر باشه ؟ البته شاید مسئولین میگن مهم نیست خوزستانی ها دیگه بعد از 7 سال عادت کردن ولش کن :((( امیدوارم خبرآنلاین پهش کنه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    25 6
    واقعا عجیبه با اینکه سد رو با درخواست و فشار نمایندها احداث کردند و جاده رو هم با فشار و تلاش نمایندهای این دو استان احداث کردند و اب دریاچه ارومیه هم صرف کشاورزی و شرب و صنعت شده اما باز برخی دوستان کم لطفی می کنند و تقصیر رو گردن مردم تهران و شیراز می اندازند برادران من خواهران من اب دریاچه ارومیه یک قطره اش هم خارج اذربایجان صرف نشه تازه بخشی از اب کردستان هم صرف اون منطقه شده اخه چرا بی انصافی می کنید؟ شما که معتقدید که تهرانی ها یا شیرازی ها دریاچه رو خشک کردن تو را به خدا یک مورد را بفرمایید بگویید اینقدر اب از ما بردید نزنید این حرفها رو دوستانی که منفی میدهند یک مورد مستدل بگویید اب رو بردن استانهای دیگه
  • حامد A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    5 1
    ده سال گذشته بود که پر آبی دریاچه ارومیه برای منطقه تهدید اعلام شد. همان زمان چند روستا زیر آب رفتند. در این ده سال موازنه عوض شد و حالا کم آبی تهدید است. خراب کردن سدها تقریبا غیر ممکن است. اما باید حقابه دریاچه از سدها تقویت شود. برداشت بیش از حد از آب چاه ها در منطقه چیزی است که کشاورزی و باغداری با آن گره خورده است. باید به سمت استفاده صحیح از آن رفت.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 3
      حق ابه توسط سدها رها می شود اما کشاورزان انرا برای کشاورزی بهره برداری می کنند برادر من
  • ميرزا A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    5 3
    1.اميدوارم ماجراي زاينده رود اصفهان رو هم قبل از اينكه كشاورزي شرق استان و استانهاي همجوار كاملا نابود بشه پيگيري و حتي به مناظره بكشانند... 2.يكي از مسائل بسيار مهم در دنياي امروز استفاده از تكنولوژي هاي نو هستش. باروري ابرها ميتونست با هزينه كمي بسياري از مشكلات رو حل بكنه اما متاسفانه توسط مسئولين ما پيگيري نشد
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 9
    این دریاچه هزار سال سالم بود,تو این 32 سال خشک شد رفت ! وقتی دریاچه این طوری می شه بقیه چیزها معلومه
    • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      12 7
      رشد جمعیت شنیدی چیه؟؟ به گوشت خورده؟ جمعیت آذربایجان و مصرف آبشون چقدر رشد کرده؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    23 10
    کسانی که معتقدند که اب دریاچه ارومیه خارج استانهای بومی صرف شده و مردم مناطق دیگر ایران مقصر هستند دلیل بیاورند منفی دادنهای شما فقط ضعف شما در استدلال را می رساند همه اب دریاچه در این استانها صرف خود مردم همانجا شده تا جایی که ما می دانیم رئیس جمهور پیشین و هیات دولت هریک روزی دو لیتر اب بیشتر نمیتونستند مصرف بکنن که اون هم از اب تهران تامین میشد به صورت مستدل با ذکر تاریخ بفرمایید ببینیم کی و کجا چه جوری مردم سایر مناطق اب دریاچه ارومیه را مصرف کرده ند؟ کشاورزی راه انداخته اید برادر من چاه حفر کرده اید جاده احداث کرده اید دریاچه را خشک کرده اید الان هم نقش خودتان را نمیپذیرید؟ عجیبه بخدا بارها تقاضا کردیم بفرمایید که چجوری مردم سایر مناطق دریاچه را خشک کرده اند ؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    13 20
    دوستانی که میگن خشک شدن آب دریاچه ارومیه تقصیر مردم آذربایجان هست بی انصافی می کنن. اولا که تمام سیاستهای مدیریت منابع آب ما در مرکز هست. ثانیا شهری مثل تبریز با سالها بی آبی رو برو بود و این مسئولان مرکز نشین بودند که این سیاستهای نادرست منابع آبی را ریختند، مگه حوزه آذربایجان و شمال کشور کم رودخانه دارند که بخواهند همه آب شرب را از رود منتهی به دریاچه ارومیه تامین کنند. مگر سیاستهای کلی کشاورزی و بهره برداری آب در مرکز گرفته نمی شود. مگر نظارت کلی به اجرای این سیاستها در مرکز انجام نمی شود. چطور اینهمه سد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه زده شده است؟ اینها نتیجه سیاستهای نادرست تهران است. کجا آذربایجانی مقصر است؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      15 7
      دوست عزیز نماینده های شما در مجلس در دوره هشت ساله اصلاحات به ستزمان محیط زیست به ریاست خانم ابتکار فشار میاوردند که جاده روی دریاچه احداث گردد سازمان مخالف احداث جاده بود تا اینکه سرانجام نمایندهای شما موفق شدند در دوره احمدی نژاد با فشار جاده را احداث کردند .اگر معتقدید که در اذربایجان هم اکنون اب ازادی وجود دارد که ان اب باید برای تبریز استفاده میشد بفرمایید تا ان اب را به دریاچه ارومیه هدایت کنند شما که خودت روی منابع اب حساسی ایا به مردم استانهای دیگه حق میدهید که مخالف انتقال اب از استانشان به دریاچه ارومیه باشند؟ اب شرب اولویت بود و یک خط لوله بزرگ هم برای حل مشکل مردم تبریز اختصاص داده شده مطالعات در استان خودتان و تحت نظارت کارشناسان خودتان انجام شده
    • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      14 7
      مطالعات سدها و انتقال اب 99 درصد توسط بومیان منطقه (اذری ها یا ترک زبان ) انجام شده و بیشترین مخالفت با احداث جاده و سد توسط تهران انجام میشد اما دوستان فشار میاوردند که باید احداث شود در جریان احداث جاده فرمودند تهرانی ها خواهان اتحاد دو استان نیستند در جریان اب شرب تبریز هم فشار اوردند که اب شرب باید تامین شود صحبتهای شما همه مغالطه است هیچ گونه دخالتی از سوی تهران نبوده 100 درصد کار مطالعاتی و فشار برای احداث جاده و سدها و انتقال اب همه و همه از طرف نمایندگان و مسولان منطقه بوده
    • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      14 7
      اب شمال مربوط به شمال است با انتقال اب شمال به اذربایجان هم مردم اشمال مخالفند و هم فجایع زیست محیطی دیگری بوجود می اید اگر اب از اذربایجان یک قطره میبردند شمال که الان فکر کنم دوستان اذری ما دنیا رو خبر کرده بودن خداوکیلی اینطور نیست؟
    • تبریزلی A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      4 9
      دوست عزیز شمالی، آذربایجان حاصلخیز مال ایرانه ارث پدری من و شما هم نیست، آذربایجان هم اگه آب میخواد برای تامین گندم و محصولات کشاورزی خودش و شما شمالیها و قسمتی از ایرانه... وگرنه رودهای آذربایجان برای مصرف شرب و کشاورزی خود آذربایجان زیاد هم هست. بپذیریم به خاطر حاصلخیزی و بیابانی بودن سایر مناطق فشار کشاورزی بیش از اندازه اومده برای تامین قسمتی از نیاز کشور و حالا دوستان دیگه هم میگن مخالف انتقال آب از دیگر مناطق هستیم!!!! از اینورم که دریاچه و نمک، دیگه شما خودتون استدلال کنید که ما گوش دنیا رو کر می کنیم یا اینکه هموطنانمون هم تو این ده پانزده سال صدای ما رو نشنیدند!!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      8 2
      به تبریز لی: برادر عزیز اولا که شمال خودش غذا داره و خیلی از استانها هم کشاوری دارن دو بحمد الله غذای خودشان را تامین می کنند شما تشریف ببرید فارس در اونجا بیشترین گندم کشور تولید میشود بیشترین میوه کشور و حتی برنج تولید میشود اراده احاد ملت ایران این است که کشاورزی در اذربایجان متوقف شود شما اگر برای ما دارید غذا درست می کنید که ما میگوییم"غذا نمیخــــــــــــــــــواهیم" دیگه از این ک تر؟چرا دارید با کلمات بازی میکنید؟چرا اب دریاچه را صرف کشاورزی میکنید میفروشید بعد میگویید برای تامین غذای شما بوده؟چه کسی از شما خواسته غذایش رو تامین کنید؟لله ما نمیخواهیم بهانه نیاورید توسعه کشاورزی برای منفعت مردم محلی بوده نه اینکه برای ایران فداکاری شده باشه کشاورزی را متوقف کنید چاه ها را هم پر کنید
    • تبریزلی A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      3 5
      بی نام لطفا اسمتم بنویس. این نظرهای شماست و نمیتونید از طرف همه مردم ایران صحبت کنید. کدوم منفعت طلبی؟ این وضع روستاهای آذربایجان است. تشریف بیارید و از نزدیک ببینید بعد تعیین تکلیف کن. با اون قیمتهایی که دولت از کشاورزان میخرد که همش ضرر است. یک زلزله معمولی دیدید که چه بر سر روستاها آورد. خوب این محصولاتی که دولت با این قیمتهای ناچیز میخرد به کجا می رود؟ ضمنا چه کسی گفته که این مساله به خاطر چاه است؟ این مساله بیشتر به خاطر سدها است که قسمتی به کردستان می رود و قسمتی هم آب شرب تبریز. پس همه کشاورزی نیست. بخاطر تئوری یک نفر که ما نمیتوانیم بگوییم مقصر چاه عمیق است. طبق کدام اصل علمی این را می گویید.
    • اراده ملت A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      4 0
      به تبریزلی: 1-در برنامه جمعه 70 درصد ملت خواهان این بودند که اب کمتری به کشاورزان داده شود 2-تمام اب کردستان به طرف شما می اید و مصرفش میکنید کردستان را وارد قضیه نکنید بیشتر از اینها از اب کردستان استفاده می کنید 3-تبریز هم جزئی از قضیه است من نگفتم فقط یک استان مصرف دارد دو استان دارند اب دریاچه را میبلعند 4- سی هزار چاه عمیق شوخی نیست به اندازه چندین رودخانه ابهای زیر زمینی را مصرف کرده اید اصل علمی این است که اگر ابهای زیززمینی را که 400 سال طول میکشد تشکیل شوند مصرف کنید دریاچه از زیر تغذیه نمیشود و بعد یه مدت خشک میشود.اب که بینهایت نیست دارید مصرفش میکنید 5-اب سدها صرف خود شما شده یک قطره اش هم خارج استانها صرف نشده اگه صرف شده بود داد بیدادتان الان بلند شده بود.
  • تبریز IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 26
    در مورد برخورد امنیتی تو این چند سال با این مشكل كه مردم خواهان حل اون بودن و هستن هم بحث كنین لطفن
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      11 26
      هر جا صدایی در اومد در آذربایجان و اعتراضی شد بشدت با برخورد امنیتی و قهری مواجه شد.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      25 6
      برخی از حضرات پان ترک میخواستند از قضیه دریاچه بهره برداری سیاسی کنند که با برخورد قاطع دولت روبرو شد.این دوستان دنبال جدایی اذربایجان هستند و برخورد حکومت و مردم منطقه هم بسیار عالی بود و من واقعا تشکر می کنم که مسولان جلوی اینگونه سواستفاده ها را گرفتند.در جریان زلزله هم قصد داشتند اقدام مشابهی انجام دهند که خوشبختانه ملت هوشیار بودند. خدمت شما عرض کنم که دریاچه و اب دریاچه توسط خود بومیان اون منطقه صرف شده و اگر قرار بر حل مشکل است ابتدا دوستان باید بپذیرند که اب دریاچه را خودشان مصرف کرده اند. برخورد قاطع با تجزیه طلبان را ما ملت ایران خواهانیم بسیار حرکت خوبی بوده از این به بعد هم اگر گروهکهای تجزیه طلب قصد سواستفاده داشته باشند قطعا برخورد بسیار شدیدتر خواهد شد.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      20 5
      اعتراض رو به اون کشاورزی بکنید که برای منافع خودش چاه عمیق زده و آب دریاچه را از زیر می بلعه.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      18 8
      برخورد امنیتی بسیار مناسب و بجا بود.هر کس بخواهد مشکلات را بهانه ای برای تجزیه طلبی قرار بدهد ملت سیلی محکمی به او خواهند زد.باید با قدرت بیشتری با این قبیل ادمها برخورد شود.اوردن پارچه نوشته به ورزشگاه و سر دادن شعار خلیج ع ر بی هم از همین دسته هستند هر چند خلیج فارس تا ابد خلیج فارسه اما این ادمها باید تنبیه شوند تا سواستفاده نکنند.
    • هموطن A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      9 10
      اون کسانی که این کلمه " پانترک " رو انداختند دودهنشون و مثل نقل و نبات .... می کنند می دونند آذریها با شنیدن این کلمه ناراحت میشن؟ از میلیونها آذری چند نفر با غیرت جمع شدن دور دریاچه و چند تا پلاکارد در رابطه با مخالفت خشک شدن و مسائل زیست محیطی آوردن و دارن اعتراض می کنن چرا باید به مسائل دیگه گره زده باشه. اون کسانی که میگن این اقدام خرابکارانه بوده لطفا عکس و مستندات رو رو کنند تا ما خودمون خدمت جدایی طلبا برسیم. این رو بدونید در بکار بردن اون کلمه زشت محدودیت دارید و آذریهای قهرمان و پاسدار ایران شما رو نخواهند بخشید.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      10 4
      به هموطن: شواهد خلاف این رو نشون میده دوستان شما پارچه نوشته ای را اوردن ورزشگاه که کاملا خلاف مصالح ملی و امنیت ملی بود کسی چیزی نگفت چند بار هم شعارهایی ضد خلیج نیلگون همیشه فارس دادید بنده چند ساله در دانشگاه هستم و تحصیلکرده ای شما رو میشناسم اکثرا نظراتشان خلاف نظر شما است. طلبکارانه برخورد کردن با ملت نتیجه عکس میدهد .در قضیه دریاچه که اب رو خودتان مصرف کرده اید . در قضیه زلزله هم که مردم و دولت مقصر نبوده اند که این دوستان پان ترک میخواستند از ان هم بهره برداری کنند. همه این تحرکات پان ترکها همه سند و مدرک داره کافیه در اینترنت سرچ کنید ببینید چقدر از این قضیه ضد ایان استفاده شد حتی در قضیه احداث جاده هم که سازمان محیط زیست مخالف احداثش بود همین دوستان جنجال راه انداختن
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      12 4
      شما اگر قرار بود با پان ترکها برخورد کنید نمیگذاشتید در ورزشگاه شعار ضد خلیج فارس داده شود یا پارچه نوشته بیاورند ورزشگاه لینکهای این دوستان پان ترک هست که قضیه دریاچه و زلزله رو ضد ملت ایران میخواستند استفاده کنند البته مردم بسیار باهوش هستند و خوشبختانه دستگاه های امنیتی به سرعت قضیه رو کنترل کردند این راه و روش شما در این قضیه درست نیست اب دریاچه داخل اون دواستان مصرف شده و مردم سایر نقاط ایران هیچ بهره ای از اون اب ندارند تعد اد سدهای زده شده در این دو استان و بودجه مصرف شده چندین برابر برخی استانهای نفت خیز حنوب مثل کهگیلویه و بوشهر و فارس است کهگیلیویه پر از اب است در بوشهر رودخانه داریم چرا اونجاها سد زده نشده؟چون با فشار بودجه کشور رو به مناطق دگه بردن بوشهر گاز نداره ولی شما داری
    • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      3 4
      بی نام بحث ورزشگاه چه ربطی به محیط زیست داره؟ چرا مساله میپیچونی؟ مگه امروز برنامه رو ندیدی که تاکید می کردن این مسائل زیست محیطی رو امنیتی نکنید؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      5 2
      مساله دریاچه ارومیه به علت مصرف بیش از حد اب توسط کشاورزان بوجود امده یه عده جمع شده بودن و به دولت اعتراض میکردند در حالی که باید دوستان به صنعت و کشاورزی اعتراض کنند دولت سراغ کشاورزان هم برود انها اعتراض میکنند تحت فشار خود شما دوستان بوده که سد و جاده ساخته شده اب سد هم که توسط کارکنان سد یا دیواره های سد خورده نمیشود خودتان مصرفش میکنید لذااون گردهمایی بیشتر سیاسی بود و برخورد خوبی هم شد پشت این قضیه یه عده تجزیه طلب بودند شما باید فرهنگسازی کنید که کشاوززی توسعه پیدا نکنه اب درست و بهینه بهره برداری بشه اخه این شعار که فارسها نمیذارن ما یشرفت کنیم رو کی میخواهید بیخیالش بشوید؟کی فارسها جلوی شما و گرفتند؟ما سی هزار چاه زدیم؟ما کشاورزی راه انداختیم؟اون همه سد برای کیه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    7 0
    امروز رفته بودم ماهیگیری در انتهای دهنه سفید رود در شهر کیاشهر . اونجا نزدیکی حراست در مینو آباد اونقدر آب رودخانه کم شده که دور و بر رودخانه به شکل مرداب در اومده و کاملا کمبود آب سال به سال و الخصوص امسال مشاهده می شود . در موقع رفت و برگشت از طریق راه پاسگاه نزدیک شیلات کیاشهر در کنار درختان کاج محوطه ای را دیدم که جگرم کباب شد . تمام آشغالها را شهرداری آورده در کنار درختان زیبا دپو کرده و بوی گند آشغال و... داشتم شاخ در می آوردم که آشغال اونجا چه می کند و... دلم می سوزد که مسئولان مملکت بجای اینکه دلسوز مملکت باشند مملکت را دارند ویران می کنند .
  • علی علاقبند IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 2
    برای من ارسال نمایید مخصوصا برای کامپیوتر
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    9 10
    هر کی گندم آذربایجان ایران رو میخوره و راضیه که هموطناش دچار مشکل بشن ، دریاچه ای در ایران خشک بشه و .... باید در ایرانی بودنش شک کرد
    • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      13 2
      گندم ايران رو مازندران و فارس هم تأمين مى كنه. مخصوصا اون شمالى هاى بدبخت كه مسافرها گند زده اند به ساحل و جنگل و شهردارى كه نمى تونه بره جنگل و ساحل رو تميز كنه، همين كه كلى زباله رو از شهرها جمع كنه كار شاخى كرده. به نظرم براى ورود به شمال بايد عوارض سنگين بگيرند.
    • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      5 9
      همینه دیگه ... هر کی بیشتر گندم و غذای بعضیها رو تامین می کنه گرفتاریاش هم بیشتر میشه، الان هم که بعضی ها میگن راضی نیستیم یه قطره آب از استانمون بیاد آذربایجان ... اون هم از وضع شمال
  • اميد خيري EU ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    12 2
    آقاي درويش عزيز،لطفا در مورد انتقال آب زرينه رود به تبريز و شهرها و شهركهاي صنعتي مسير نيز بحث بفرماييد.بيشتر از 15 ساله كه هر ثانيه 5 متر مكعب آب از زرينه رود به تبريز فرستاده مي شه،انگار قراره اين مقدار با احداث خط لوله دوم و كانال به 27 مترمكعب در ثانبه افزايش پيدا كنه.اونزور كه مي دانيد اين رودخانه بزرگترين تامين كننده آب درياچه بوده حالا با اين افزايش انتقال آب به تبريز چه عواقب وخيمتري براي درياچه و خود مردم مياندوآب و حومه خواهد داشت؟
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    6 9
    لطفا مساله زاینده رود و همچنین بقیه استان ها هم بررسی بشه. نه فقط دریاچه ارومیه.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    14 7
    به صورت خیلی ساده:بودجه نفت رو صرف توسعه در اذربایجان کردید توسعه به اب نیاز داره اب رو هم کشیدید بردید این شد که دریاچه خشک شد(افزایش جمعیت و...رو هم اضافه کن) حالا میخواهی بپذیر میخواهی نپذیر اعداد ارقام تعداد سدها زمینهای زیر کشت چاه های حفر شده همه و همه این رو اثبات میکنه حالا هی خودت رو به در دیوار بزن بگو دریاچه رو تهرانی ها شیرازی ها لرها سیستانی ها خشک کردن والا بنده و 50 تا از اقوام و دوستام رو میشناسم یه قطره از اب اونجا استفاده نکردن اگر هم کسی مسافرت اومده تبریز یه دو لیوان اب خورده هم حاضریم بیاییم حساب کنیم باهاتون که دیگه بهانه نداشته باشید دنبال بهانه نباشید این قضیه همه چیش معلومه اینکه اب رو کی برده مصرف کرده همه اینها معلومه ذره المثقالی جای مغلطه نیست.
    • نادرزاده A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      3 3
      بابا کدوم توسعه آذربایجان؟ کجای آذربایجان پیشرفته تر از تهران و اصفهان و مشهد و شیراز و اراک و قم و کرج شده؟؟؟؟؟؟؟؟ تو رو خدا بگید ما هم خوشحال شیم. آره راست میگی بیاید ببینید دهاتیامون چه ماشینایی سوار میشن... چه خونه هایی دارن... چه سیستمهای مکانیزه کشاورزی پیشرفته ای دارن... نشستی فقط داری ناعادلانه نظر میدی ها... این کشاورزی با این قیمتهای تضمینی پایین رو هم که از دهاتیه بگیرن که بیچاره میشه
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    16 8
    خدا رو شکر که استانهای دیگه اب شرب این دو استان رو نخوردن وگرنه الان داد بیداد راه انداخته بودن واقعا باید خدا رو شکر کرد همین الانش هم نمیپذیرن اب رو خودشون مصرف کردن. جناب درویش اول باید این دوستان بپذیرن که اب رو مردم خودشون مصرف کردن اگر که دولت یا شرکتهای دولتی مصرف کردن هم بیان بگن جلوش گرفته بشه اینو حتما مطرح کنید که این اب کجا رفته خیلی مهمه که دوستان متوجه شوند خودشون مصرف کردن و اینقدر فرافکنی نکنن.نود درصد این اب من مطمئنم صرف کشا.رزی و صنعت در اذربایجان شده یعنی دریاچه رو خشک کردن برای توسعه کشاورزی و صنعت بعد الان هم طلبکارانه میگن چرا اینطور شده.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      8 10
      این بی نام و بی نام بالایی یک نفرن ها به فاصله زمانی کامنت و لحن کامنت توجه داشته باشید جناب درویش. ضمنا آب رو هم مصرف کردیم تا گندم و غذای خودمون و شما رو بدیم. دور که نریختیم.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      9 3
      اقایی یا خانمی که میگی اب رو مصرف کردیم تا گندم تولید کنیم گندم ایران اکثرا در استان هایی مثل فاس تولید می شود و ضمنا بخش زیادیش از خارج میاد مهم نیست که اون بالایی ها چند نفرن مهم اینه که حرف حق زده میشه میگید دریاچه خشک شده میگن که صرف کشاورزی و صنعتش کردین الان هم لطفا با این بحثها توجیهش نکنید گندم مهمتره یا دریاچه؟گندم براحتی از خارج وارد میشه گفتین غذای ما و بدین؟عجب یعنی شما دارید غذای ایران رو تامین میکنید؟ما غذایی که با اب دریاچه باشه رو نمیخواهیم و شما هم توجیه نکنید اگر یه لیوان از اب اذربایجان به استانهای دیگه میرفت واقعا الان برخورد شما چطور بود؟بعضی هاتون که قبول ندارید اب رو صرف شرب کشاورزی و صنعت کردید بقیه هم که قبول دارید
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      10 3
      خواهشا منتشر کنید به فرض هم که غذای بقیه رو تولید کرده باشید ایا غذا رو رایگان دادید؟نه دیگه باهاش کاسبی کردین خواهشا اینجور دلیلهای وحشتناک رو مطرح نکنید بحث می کنید که چرا دریاچه خشک شده دلیلش رو میگن خودتون هستید بعد توپ رو میندازین توی زمین دیگران که برای شما غذا درست کردیم فرضا هم اینطور باشه ایا ما درخواست دادیم غذا درست کنید؟ اینجور استدلالها هیچ ارزشی نداره جناب درویش خواهشا این مسائل رو حتما مطرح کنید جمعیت این دو استان روی هم حدود 7 میلیون نفره که مواد غذایی هم تولید بشه در داخل خود استانها مصرف میشه بخش عظیمی از این اب رو فقط صرف اب شرب تبریز کردن که دوستان بالا مطرح کردن چه حجم وحشتناکی مصرف میشه بیشترین درامد کشور صرف همین دو استان و توسعه شون شده
  • بچه تهرون A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    8 7
    بهتره بحث دریاچه و پول نفت خوزستان و گندم آذربایجان و .... بصورت ملی ببینیم. اینجور بحثهای استانی و مقصر جلوه دادن هم سم هست برای هممون.
  • بی نام A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    10 4
    تعارف که نداریم بالاخره همه ما میخواهیم مساله دریاچه حل شود از انجائیکه شما عزیزان در اذربایجان اعتقاد دارید که اب دریاچه صرف مردم بومی نشده خب بیایید با هم بررسی کنیم ببینیم این اب به کدام استان منتقل شده؟صرف چه چیزی شده ایا فرضا به قزوین منتقل شده؟اونجا دارند باهاش کشاورزی می کنند؟در تهران دارد مصرف میشود؟ ایا اب دارد صادر میشود و از کشور خارج میشود؟به کدام کشور صادر میشود؟ اطلاعاتی اگر دارید بفرمایید تا در برنامه جمعه مطرح شود و جلوی بی قانونی گرفته شود. به هر حال ما هم اصرار نداریم که اب توسط مردم مصرف شده ما هم طرف شما هستیم منتها باید بفرمایید که اب کجا رفته تا بتوان پیگیری کرد.اگر کلی گویی کنیم که قضیه حل نمیشود لذا خوهشا اطلاع رسانی کنید تا محل مصرف اب مشخص شود.
  • آریا IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    6 2
    آقای بی نام04:03:50 -کسی نگفته آب دریاچه ارومیه صرف مردم بومی نشده آب دریاچه ارومیه فدای سوء مدیریت افرادی شده که خواستند ابرو را درست کنند زدند چشم را هم کور کردند . اول اندیشه وانگهی گفتار. بگو خب!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      6 1
      احسنت به شما پذیرش اینکه اب در استان خودتان مصرف شده اولین گام بود که شما برداشتید.خب حالا این اب چه شده و چه میشود؟بخشی از ان پشت سدها است برای کشاورزی و صنعت اگر شما عزیزان تصمیم بگیرید که سهم دریاچه را صرف کشاورزی و صنعت نکنید و ابی که وزارت نیرو رها می کند را به زمینها هدایت نفرمایید قضیه 100 درصد حل میشود اون چاه هایی که حفر کرده اید رو هم پر کنید دیگه عالی خواهد شد. به هر حال سوء مدیریتی بوده هم در استان خودتان بوده جاده با فشار نمایندگان خودتان در مجلس احداث شد و باید این مسولانی که باعث این وضع شده اند رو خودتان پیگیری کنید تا جواب بدهند که چرا اب را صرف کشاورزی کرد اند چرا اب را صرف صنعت کرده اند چرا برای اب شرب تبریز اب دریاچه را برده اند اینها دیگه وظیفه خود شما عزیزان است
  • اورمو A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    4 2
    دوستان برنامه مناظره رو که دیدید و دیدید که آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه به کردستان هم میره. حالا اونایی که متعصبن باز بگن آب تو این دو تا استان آذربایجان مصرف شده...
    • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      2 0
      برو عزیز من. آب کدوم رود آذربایجان به کردستان میره!؟ اصلا مگه کردستان به آب شما نیاز داره که از شما آب بگیره!؟ اتفاقا این آب سیمینه رود و زرینه رود و زاب هست که از کردستان به اذربایجان میاد. نقشه رو نگاه کن.
  • مخم ترکید A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    3 2
    چرا بعضیها نوشتن بخاطر کاسبی و منفعت طلبی کشاورزی میشه؟ بابا با این پولهایی که دولت میده و محصولات رو میبره به بقیه جاها که همش ضرره. اینجور که نوشتید باید روستاهای آذربایجان هم مثل شمال ویلایی باید باشه!!!!!!!! بابا همین کشاورز آذربایجانی بتونه گلیم خودشو از آب بکشه شاهکار کرده. اونم ازش بگیرید که گرسنه میمونه... لطفا تشریف بیارید و از نزدیک ببینید نه اینکه بشینید و نظر بدبد.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      6 1
      اگه همش ضرره چ را می کارید؟دریاچه رو بخاطر منفعت طلبی خشک کردید درر نظرسنجی هم مردم موافقن اب کمتری برای کشاورزی اختصاص داده بشه ایننجوری که نمیشه شما هم کشاورزیتون رو که چند برابر توسعه اش دادین میخاین و هم دریاچه رو میگین ما اینیم و اب دریاچه رو دادیم به کشاورزی تعطیلش هم نمیکنیم اب بقیه جاها رو هم برای ما بیارید و اب اینجا رو هم قطره ایش رو نمیذاریم ببرید .عجیب نیست؟
  • منصف باشین A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    3 2
    هنوز هیچی نشده دعوا و تعصب قومی غنچه کرده اونی که میگه دریاچه ارومیه خشک یشه چون بختگان و هامون خشک شده دچار تعصب و افکار قرون وسطائی است اگه این دریاچه خشک بشه هوای قزوین و تهران گرمتر و خشک تر میشن اگه این دریاچه خشک بشه کل نوار شمالی رو تحت تاثیر قرار میده این دریاچه یک کولر طبییعیه که تا مشهد رو خنک میکنه بر فرض که هموطنان اذری باعث این رویداد شدن و شما میگین اونا دارن نفت رو میخورن هیچ میدونید جمهوری آذربایجان چقدر نفت داره عده ای منتظرن تا سر ایرانو جدا کنن شما از آذربایجان فقط تبریز رو دیدید یک سه به شهر ها و روستاهای مرزی بزنید ببینید با چی دارن خودشونو گرم میکنن
  • بی نام TR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    6 1
    30 تا سد زدن برا اینکه بتونن برق تولید کنند تا شهرهای ارمنستان مبادا کم نور بمونه سدها رو بردارین خب اگر واقعا دلتان به طبیعت می سوزه زمان پهلوی دریاچه ای که در ساوه بود خشکاندن بخاطر سدهای متعددی که زده بودن و تونستن کویر رو تا شهر ری بیارن حالا هم همان اشتباه رو دارن تکرار می کنن فکر نکنم اینقدر بی عقل باشن که یک تجربه نا موفق رو تکرار کنن به نظر می رسه عمدی در کار هست.
  • اردبیلی IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    2 1
    من میگم باید درست مصرف کرد الان ما تو اردبیل که جزء اذربایجان هم هست راندمانمان بالای 65% و داریم حرکت میکنیم بیشترش هم بکنیم ما هم مشکل اب داریم ولی باید از راهش حل کرد نه با کارهای تبلیغاتی
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    3 1
    نکته ای که برایم به عنوان یک کارشناس محیط زیست خیلی جالب است این که محیط زیست دو استان مجاور دریاچه میگویند یکی از دلایل کاهش آب افزایش چاههای غیر مجاز است. ولی تعدادی از چاههایی که توسط کامیون و خاک پر شده و عوامل تشکیل پرونده شده باشند را مطرح نمی نمایند. در واقع عوامل دو استان اذربایجان شرقی و غربی فرافکنی میکنند و مسئولیت را از سر خود بدون توجیه باز میکنند. و گزارشات ارزیابی سدها بدون بررسی کارشناسی تائید شده است. عوامل بررسی کننده این طرحها در دو اداره کل و سازمان مرکزی نیز که حق ابه را بررسی نکرده اند نیز مقصر اصلی اند.