شرق نوشت:

وزارت علوم روز گذشته در رابطه با وضعیت دانشجویان ستاره‌دار تصمیم‌گیری کرد. اطلاعاتی از سوی دانشجویان ستاره‌دار و مسوولان وزارت علوم نشان می‌دهد، براساس این تصمیم دانشجویان ستاره‌دار قبل از سال 1390 باید دوباره در آزمون‌های سراسری شرکت کنند و دانشجویانی که طی سال‌های 1390، 1391 و 1392 ستاره‌دار شده‌اند می‌توانند در دانشگاه‌هایی که قبول شده‌اند، ثبت‌نام کنند. اقدامی که در اولین قدم از سوی توفیقی خبر خوشی برای این دانشجویان است و از سوی دیگر می‌تواند باز هم زمینه تضییع حق دانشجویان ستاره‌دار قبل از سال 1390 را فراهم کند. این تصمیم در شرایطی است که یک منبع آگاه در وزارت علوم نیز با تایید این تصمیم وزارت علوم تاکید کرده است: «دیگر مراحل گزینش برای دانشجویان ستاره‌دار قبل از سال 1390 صورت نمی‌گیرد و این‌دسته از دانشجویان می‌توانند، با شرکت دوباره در آزمون‌های سراسری و قبولی در آزمون وارد دانشگاه‌ها شوند.»
در همین رابطه پیش از این هم سازمان سنجش آموزش کشور طی چند هفته اخیر اقدام به احضار تعدادی از دانشجویان کرده بود و از طریق «هیات گزینش دانشجو» در این سازمان، اقدام به پرس‌وجو‌هایی از برخی دانشجویان کرده است. در همین رابطه پیش از این «جعفر توفیقی» در پاسخ به این سوال که «در وزارت علوم چه پیگیری‌هایی برای رفع مشکلات این‌دسته از دانشجویان انجام داده‌اید؟» می‌گوید: «در اولین مرحله بنده درخواست گزارشی کرده‌ام از سازمان سنجش که گزارش بیاید بررسی کنیم و کلا جهت‌گیری ما این است که امسال هیچ‌کس به دلیل شایبه‌های سلیقه‌ای و سیاسی از تحصیل محروم نشود و این کار را اجرایی می‌کنیم. درواقع، امسال «دانشجوی ستاره‌دار» نخواهیم داشت.
حق ما شرکت دوباره در آزمون نیست
تصمیم وزارت علوم در رابطه با شرکت دوباره دانشجویان ستاره‌دار سال‌های 1385 تا 1389 در آزمون سراسری در شرایطی است که دانشجویان مراجعه‌کننده به وزارت علوم از این تصمیم وزارت علوم رضایت ندارند. «مهدی» دانشجوی ستاره‌دار سال 1386 در این‌باره  می‌گوید: شش‌سال از طبیعی‌ترین حق خود در جامعه یعنی تحصیل دور مانده‌ام. در این شش‌سال دستاویزی در وزارت علوم و سازمان سنجش نداشتیم و وقتی آقای توفیقی فراخوانی اعلام کردند، امید تازه برای ما ایجاد شد. اما پاسخ وزارت علوم به درخواست ما باعث تضییع دوباره حق ما می‌شود. من در سال 86 ماه‌ها برای حضور در کنکور درس خواندم. رتبه‌ام دو رقمی بود و می‌توانستم در بهترین دانشگاه کشور درس بخوانم این حق مرا به خاطر یک تجمع کوچک در خوابگاه در اعتراض به وضعیت بهداشتی خوابگاه از من گرفتند. او می‌افزاید: برای دانشجویان ستاره‌دار بعد از سال 1390 خیلی خوشحالم که به دانشگاه برمی گردند، اما حق ما هم برگشت به دانشگاه و دریافت کارنامه‌هایمان است و به نظرم وزارت علوم باید در این زمینه دوباره تجدیدنظر کند. «سیاوش» دیگر دانشجوی ستاره‌دار در سال 1387 در این رابطه می‌گوید: مسوولان وزارت علوم در سال 1387 بنا به دلایل واهی من را ستاره‌دار کردند و نگذاشتند وارد دانشگاه شوم. پاسخی که وزارت علوم به ما داده است نمی‌تواند مشکل ما را حل کند و باید دوباره فکری به حال ما کنند. شرکت در کنکور نیازمند صرف توان و زمان بیشتری است و ما چه گناهی کرده‌ایم که به دلایل واهی باید دور از دانشگاه بمانیم. او می‌افزاید: بخش زیادی از دانشجویان ستاره‌دار هم اکنون درگیر شغل و فعالیت کاری شده‌اند و در توان‌شان نیست دوباره در کنکور شرکت کنند.
زخم مانده از دولت‌های نهم و دهم بر بدنه دانشگاه‌ها
با این حال «دانشجویان ستاره‌دار» بحث و اتفاق جدیدی نیست و سابقه آن نیز به دولت قبل بازمی‌گردد. مساله‌ای که به دلیل اهمیت بالای آن، همانند موضوعاتی همچون گرانی و تورم، شاه‌بیت مشترک مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی برخی نامزدها از سال 88 تاکنون بوده است. همچنین مسوولان سازمان سنجش معتقدند: «استعلام از وضعیت دانشجویان، قانون مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد.» به طوری که ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور خرداد امسال در این‌باره با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار، عنوان می‌کند: «از بعد از انقلاب اسلامی در کلیه دوران، استعلام برای پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود داشته است.» به طوری که ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور خردادماه امسال در این‌باره با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار، عنوان می‌کند: از بعد از انقلاب اسلامی در کلیه دوران، استعلام برای پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود داشته است. وی با بیان اینکه استعلام از وضعیت پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نهادهای اطلاعاتی، کمیته انضباطی دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شود، اظهار کرد: براساس نتایج این استعلام‌ها پذیرفته‌شدگان می‌توانند با تعهد یا بدون آن ادامه تحصیل دهند. رییس سازمان سنجش ادامه داد: به‌عنوان مثال از تعداد 11هزار پذیرفته‌شده دوره دکترای 91 حدود 32نفر به‌عنوان دانشجوی ستاره‌دار معرفی شدند که آنان نیز درخواست تجدیدنظر کرده‌اند؛ بنابراین روند تعداد دانشجویان ستاره‌دار افزایشی نداشته است.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    85 1
    ستاره دار چيه ديگه؟‌ يه نوع مداله؟ تو دانشگاههاي ديگه دنيا هم داريم چنين چيزي؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      4 30
      مگه دانشجوي ستاره دار در زمان اصلاحات تعريف نشده؟!! دوباره ميخوان بر دارن؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    83 0
    درست می گن بچه های قبل از 90. شرکت دوباره در آزمون خیلی سخت است. اگر اینها یکبار از کنکور عبور کرده اند باید به تحصیلشان ادامه دهند. الان خود دکتر توفیقی هم اگر در کنکور شرکت کند قبول نخواهد شد چون درس خواندن نوع کنکوری در زمان فراموش می شود.
  • بهروز A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    59 0
    نباید تبعیضی قائل بشن. شرکت در کنکور که خوندن واسه یه امتحان یه هفته ای نیست که. این بندگان خدا باید یک سال از عمرشون رو بذارن واسه این کار. به نظر من حالا که این کار قشنگ انجام گرفته باید فراگیر باشه
  • فرید IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    44 0
    شرکت مجدد در کنکور به هیچ وجه منطقی نیست .پیشنهاد من اینکه اگر نگرانی از دور بودن طولانی این افراد از درس هستش براشون یک ترم واحدهای پیش نیاز بزارن بعد واحدهای اصلی رو شروع کنن .
  • خسته IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    32 1
    فک کنم فقط تیتر خبر برای دولت مهم تر بود تا خود دانشجوها ! فقط اینکه این خبر بپیچه دولت دانشجویان ستاره دار را مشمول تحصیل خواند ولی با این شرایط ! واقعا که !
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    26 1
    نه تنها باید این عزیزان باید به دانشگاه برگردند بلکه به خاطر ظلمی که به این عزیزان شده است از آنان دلجویی هم شود.بهترین دوره های زندگی این عزیزان از آنها گرفته شده و حالا دوباره باید در آزمون شرکت کنند؟؟؟ این عدالته؟؟؟ رفع محدودیتها و عذرخواهی و دلجویی از این عزیزان بهترین راهه
  • خاطره A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    23 1
    حیف این دانشجویان نیست که از تحصیل محروم باشند؟؟ به نظر من باید تو هردانشگاهی که قبلا قبول شدن ودرس خوندن الانم باید همون رشته وتو همون دانشگاه درس بخونن نه اینکه دوباره کنکور بدن...
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    12 0
    تصمیمی که درمورد این دانشجویان گرفته می‌شه قطعا بسیار دشواره، چون متاسفانه تعداد ستاره‌دارها زیاده و نمی‌شه همشون رو همزمان در دانشگاه‌ها قبول کرد... معتقدم باید قبل از تعیین تکلیف ستاره‌دارها، ستاره‌گذارها رو محاکمه کرد، محروم کردن دانشجو از ادامه تحصیل جنایت علیه بشریته و باید به همین عنوان مسئولین وزارت علوم در طول 8سال گذشته رو محاکمه کرد. من حاضرم از تمام تخلفات مالی دولت گذشته بگذرم به‌شرط این‌که تمام مسئولانی که دانشجوها رو از سال 84 تا 92 از تحصیل محروم کردن محاکمه شن.
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    8 0
    درود بر جناب دکتر توفیقی که سعی میکنن جبران مافات کنن
  • بینام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    8 0
    دست توفیقی درد نکنه وبهترین وزیر علوم هست هرچند باید این دانشجویان راهم درنظربگیرد.
  • ملت ایران IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    3 0
    درود بر دکتر توفیقی ...باید به قبل از 90 هم اجازه ثبت نام داد چون یکبار قبول شدن دیگه...