بزرگ‌ترین ماجراجویی تاریخ بشر: وویجر1 از منظومه شمسی خارج شد

فضاپیمای وویجر1 که 36 سال پیش برای ملاقات با غول‌های گازی منظومه شمسی پرتاب شد، هم‌اکنون یک سال است که خارج از مرزهای منظومه شمسی و در فضای میان‌ستاره‌ای به سر می‌برد.

ذوالفقار دانشی: بالاخره انتظار دانشمندان به سر رسید و نخستین ابزار ساخته دست بشر توانست به فضای خارج منظومه شمسی وارد شود. وویجر1، فضاپیمای 36 ساله ناسا که 19 میلیارد کیلومتر از خانه‌اش دور شده، یک سال است که از مرزهای خارجی منظومه شمسی خارج و وارد فضای میان‌ستاره‌ای شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، فضاپیمای وویجر1 در سال 2004/1383 به مرز منظومه شمسی که از آن به هلیوپاز یاد می‌شود، رسیده بود. اینجا جایی است که پلاسمای خورشیدی با پلاسمای میان‌ستاره‌ای به تعادل رسیده و سرعت بادهای خورشیدی در آن به‌شدت افت می‌کند. وویجر1 به ابزاری مجهز بود که می‌توانست عبور از این منطقه را با دقت مشخص کند، اما این ابزار در سال 1980/1359 از کار افتاد و به همین دلیل، کسی نمی‌دانست چقدر طول می‌کشد تا وویجر1 از این منطقه عبور کند. اکنون دانشمندان با انتشار مقاله‌ای در نشریه ساینس اعلام کرده‌اند که این فضاپیما در آگوست 2012/مرداد 1391 از منظومه شمسی خارج و به فضای میان‌ستاره‌ای وارد شده است.

این کشف به کمک یکی از طوفان‌های بزرگ خورشیدی اتفاق افتاده است. در مارس 2012/اسفند 1390، فوران عظیمی در سطح خورشید اتفاق افتاد که طوفانی از ذرات باردار و پرانرژی را به سوی وویجر1 روانه کرد. این طوفان 13 ماه بعد به وویجر رسید و کامپیوتر این فضاپیما اطلاعات اندازه‌گیری‌شده را به سوی زمین مخابره کرد. این اطلاعات رادیویی پس از 17 ساعت به زمین رسید و دانشمندان با تحلیل آنها متوجه شدند چگالی این ذرات 40 برابر بیشتر از مقداری است که اگر در وویجر در هلیوپاز قرار داشت، می‌بایست اندازه‌گیری می‌کرد. پژوهشگران به جستجوی اطلاعات دریافتی از وویجر در ماه‌های قبل پرداختند و توانستند اثرات مشابهی را در اکتبر و نوامبر 2012 / مهر و آبان 1391 مشاهده کنند. با مقایسه این پدیده‌ها، آنها به این نتیجه رسیدند که وویجر1 در 25 آگوست 2012/4 شهریور 1391 از منظومه شمسی خارج شده و در آن زمان، فاصله‌اش از ما 121 واحدنجومی بوده است. (واحد نجومی معادل فاصله متوسط زمین از خورشید در طول یک سال یا تقریبا 150 میلیون کیلومتر است).

وویجر1 در سپتامبر 1977/شهریور 1356 و 16 روز پس از فضاپیمای وویجر2 پرتاب شد. وویجر1 در مارس 1979/اسفند 1357 به سیاره مشتری رسید و با استفاده از گرانش عظیم این سیاره خود را به سوی سیاره زحل پرتاب کرد. این فضاپیما در نوامبر 1980/آبان 1359 از کنار زحل گذشت و رهسپار مرزهای خارجی منظومه شمسی شد. اگر تغییری در مدار وویجر1 ایجاد نشود، حدود 40هزار سال دیگر از فاصله 1.6 سال‌نوری ستاره‌ای در صورت‌فلکی زرافه عبور خواهد کرد.

فضاپیمای دیگر یعنی وویجر2 در جولای 1979/تیر 1358 به مشتری رسید و در آگوست 1981/شهریور 1360 از کنار زحل عبور کرد؛ اما ماموریت وویجر2 این بود که با استفاده از جاذبه زحل، خود را به سیارات اورانوس و نپتون برساند که در ژانویه 1986/بهمن 1364 و آگوست 1989/شهریور 1368 از کنار آنها عبور کرد و سپس مسیر خود را به سوی خارج منظومه شمسی ادامه داد. وویجر2 قرار است حدود 296هزار سال دیگر از فاصله 4.3 سال‌نوری شباهنگ، پرنورترین ستاره آسمان شب بگذرد. روی این دو فضاپیما لوحی طلایی به همراه یک مجموعه اطلاعات دیجیتالی قرار دارد که حامل پیام دوستی مردم زمین، موقعیت زمین و منظومه شمسی نسبت به ستارگان اطراف و نمونه‌هایی از صدا و تصویر موجودات زنده روی زمین و آثار برجسته فرهنگی انسان‌های روی زمین است.

مهندسان ناسا امیدوارند ژنراتورهای هسته‌ای نصب‌شده روی این دو فضاپیما تا سال 2020/1399 دوام بیاورند و خصوصا وویجر1 بتواند اطلاعات ارزشمندی از فضای میان‌ستاره‌ای برای ما ارسال کند.

• بی نام A1 ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    مطلب بسیار جذابی بود . بخصوص اینکه یک شی زمینی و ساخته شده به دست انسان در حال حاضر در ماورای منظومه شمسی قرار دارد خیلی هیجان انگیز است .
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      کی میشه یکی از این خبرای خوب بجز اندازه گیری تمام حالات چندتا سوسک و کرم از ساخت دست ایرانیان به گوش جهانیان برسه؟؟
    • حسین A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      مرگ بر آمریکا
    • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      تنها جوابی که به حسین میشه داد اینه که عقده چه به سر ادم میاره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      ایران کی از لیست کشورها با نرخ تورم دو رقمی خارج میشه. آخه چرا یک کشور این همه دستاورد علمی داشته باشه ولی ایران قیمت ماست و نون و پنیر رو نتونه کنترل کنه؟ مشکل کجاست؟
    • نجوم IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      دوستان کسی از وویجر1 اگه اطلاعی داره خبر بده نگرانش شدم.
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    این چیزا رو که آدم میشنوه حالش جا میاد. من یکی خیلی حال کردم. ممنون خبر
    • قاسم IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      وویجر2 قرار است حدود 296هزار سال دیگر از فاصله 4.3 سال‌نوری شباهنگ، پرنورترین ستاره آسمان شب بگذرد.خـــــــــــــــــدایــــــــــــــــا تو چقدر عــــــــــــظــــــــــــیــــــــــمی که این عالم در مقابل تو هیچی هیچی نیست.
    • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      مگه آقا قاسم چی گفته که منفی دادین؟
  • علی پرشین RS ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    خبر جالبیه، ممنون
    • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      یعنی آدم های توش از 35 سال پیش تا حالا برنگشتن زمین غذا چی میخورند؟ عجیبه آ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IN ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      جناب هوشمند الدوله....از راه دور هدایت میشده....الان هم اتوماتیک کار میکنه...آدم توش نیست!
    • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      آدمایی توش؟! :|
  • بي نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ٣٦ سال پيش فضا پيما فرستادن اونور كهكشان و ما هنوز درگير پرايديم. جالب اينجاست كه شاخ و شونه هم ميكشيم ادعامون همه رو كشته.
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    واقعا هيجان انگيزه
  • حمید IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    میگما اطلاعات از وویجر به زمین ۱۷ ساعت طول کشیده برسه ولی این اخبار رو یکسال بعد شما قرار دادین!! حساب کنید این خبرها از آمریکا تا ایران چقدر طول کشیده برسه فکر کنم یه چند واحد نجومی با آمریکا فاصله داریم!!!
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      چه ربطی داره همون موقع که اطلاعات رسیده زمین که نرفته رو خط خبرگزاری کلی تحقیقات کردن تحقیقشون رو مقاله کردن مقالش تازه درومده
    • بی نام DE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      عزیزم خود ناسا همین دیروز اعلام کرده
  • 7070 IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    مرسی خیلی خوب بود. چه برنامه ریزی دقیقی
  • یغما A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    مگه نمیگند چند سال نوری طول میکشه تا از منظومه شمسی خارجی شی حالا چطور در سی شش یال عادی خارج شد یکی راهنمای کنه
    • دبیر سرویس دانش CA ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      کاربر محترم، همان‌طور که در اینفوگرافیک درون مطلب مشاهده می‌کنید، محدوده منظومه شمسی شکل متقارنی ندارد. کمترین شعاع آن (جایی که وویجر1 قرار دارد) حدود 121 برابر فاصله زمین تا خورشید از مرکز منظومه (خورشید) فاصله دارد. درضمن، سال نوری واحد فاصله است و نه زمان. سال نوری یعنی مسافتی که یک سال طول می‌کشد نور با سرعت 300هزار کیلومتر بر ثانیه طی کند. همان‌طور که در متن فوق خواندید، فاصله فعلی وویجر معادل 17 ساعت نوری است، یعنی برای امواج الکترومغناطیسی (نور، رادیویی یا امواج دیگر) 17 ساعت طول می‌کشد تا این مسافت را طی کنند.
    • بی نام EU ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      "دبیر سرویس دانش" جان، چرا پرچمت کاناداست؟
    • حسین EU ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      دیبر عزیز سرویس دانش شما نوشتید فاصله فعلی وویجر با ما 17 سال نوریه!!!!!!!؟.اشتباه تایپیه دیگه نه؟!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    تازه انسان با شنیدن این خبر ها به بزرگی خدا بیشتر پی میبره .خدایا شکرت .
  • محمد A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    بسىار سپاس گذار از خبر مهىج و شگفت انگىز شما همىشه از اىن اخبار بدى
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    تو سایت ناسا هم تیتر جالبی زده " پیش بسوی بی نهایت و فراتر از آن........"
    • دانشجو A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      داستان اسباب بازی. خدا کنه فقط ماجراش مثل "باز لایت یر" نباشه.
  • زنجانی IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    خیلی جالب بود.یعنی تا اون زمان اثری از بشر مونده؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    چه شگفت انگیزه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    "وویجر2 قرار است حدود 296هزار سال دیگر از فاصله 4.3 سال‌نوری شباهنگ، پرنورترین ستاره آسمان شب بگذرد." علم و دانش هیجان انگیزه
  • دوستدار علم A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    این چیزا رو که می شنوی متوجه میشی که در برابر بعضی انسانها چقدر کوچیکی!!! انگار اونا انسان نیستن!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    خب حالا ما اول با پای چپ بریم دستشویی یا با پای راست؟!!!
    • بی نام FI ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      بی ادب نمی دونم چرا بعضی ها فکر می کنن دین با علم منافات داره اگه 5دقیقه وقت بذاری و معنی فارسی صفحات 440 تا 445 قرآن (سوره یس - معروف به قلب قرآن ) رو بخونی می بینی 1400 سال قبل یعنی بیش از 144 قرن پیش در مورد نجوم چی گفته، تقصیر خدا و دین چیه که در اون موقع کسی این چیزا رو درک نمی کرده؟؟؟؟؟؟؟ محض اطلاعت بگم روایت صریح داریم وقتی امام زمان بیاد 5بخش علم از 7 بخش آن که هنوز برای بشریت نا آشناست توسط ایشان آشکار می شود.
  • کاوه A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    خیلی با حال بود.وقتی این مطلب رو میخونی دیدت نسبت به زندگی عوض میشه.
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    خدایا ما در این جهان هستی چقدر کوچکیم . با این کوچکی بعضی مواقع چطور در برابرت جسارت میکنیم ولی تو قدرتی به این مخلوق کوچکت داده ای که میتونه این طور مرزها رو طی کنه. واقعا فوق العادست. ممنون از مطلب خوبتون
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    در میان این همه خبر از جنگ و کشتار و احتمال خوب یا بد شدن اوضاع و شرایطی که همه به دست بشر رقم خورده و اتفاقا همه هم ناگوار محسوب میشن، این خبر امیدی به آدم میده از اینکه هنوز بشر داره رسالت اصلی خودش رو که صلح و شناخت هستی هستن دنبال میکنه
  • من A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    یازم میگید مرگ بر آمریکا؟!!!خداییش اشک تو چشمام جمع شد!
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    این فراتر از مرز های جغرافیایی و سیاسی است این افتخاری برای نوع بشر است
  • ناصر A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!
    • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      چون همه کارهایش درست است!
  • رضا NL ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    داشتم فکر می کردم ما که از برگشت یک میمون به زمین!!! اینقدر ذوق زده شده بودیم حالا این مال ما بود چیکار می کردیم. حتماً یه ماه تعطیل عمومی اعلام میشد! فکرشو بکن 36 سال پیش! نه کامپیوتر درست حسابی بود نه علم اینقدر پیشرفته می کرد اینکار رو کردن!!! تقربیاً با خدا بیامرز پیکان هم دوره بوده
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      البته فرستادن میمون به فضا هم ارزش داره گرچه اول کاره. تو موزه هوا فضای ژاپن، شهر تسوکوبا، هنوز ماهی هایی که از فضا برگردوندن رو بعد از چند نسل نگهداری میکنن
  • سامان A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    به ما چه؟
  • صمد A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    عجیبتر این است امامان ما و پیامبر ما چه شوکت و عظمت و بزرگی دارند که 1400 سال پیش بر این اوضاع و احوال و بلکه ان چیز هایی که هنوز ما نمی دانیم احاطه و اشراف دارند و در بین ما زندگی میکردند و به خاطر اینکه ما ظرفیت پذیرش نداشتیم کم کم بهمون می گفتند. نعمت بزرگ کجاست!!!!! فتبارک الله احسن الخالقین
  • محسن IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    متاسفانه کشوری این اخباری رو منتشر می کنه که ید طولایی در دزدی،تقلب و جعل داره و به شدت غیر قابل اعتماده
    • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      عزيزم شما خوابت مياد برو بخواب آفرين
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    فرار از "گرانش خورشید" لذت بخش است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    علیییییییییییییه دائییییییی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    تکلیف روسری و حجاب چی میشه !!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ای کاش خیلی پیشرفته تر بودیم می تونستیم همه چی رو در اطراف منظومه شمسی کشف کنیم ولی خیلی سال ها باید انتظار کشید - ممنون از مطلب خوبتون
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    انشالا سیاره ای همانند زمین پیدا بشه و بشر نا امید نشه
    • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      که بریم اونجا هم داغون کنیم؟
  • وحید A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    مرسی بابت خبر جالبتون.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    فقط بدیش اینه مسافت خیلی طولانیه / اگه یجوری میشد خود انسان ها هم بتونن برن خیلی بیشتر حال میداد :دی یه سوال : خبرهارو با چی مخابره میکنه که از اون فاصله 17ساعت فقط طول میکشه تا برسه ؟؟؟؟؟ ینی امواج رادیویی سرعتش از سرعت نوز هم بیشتره ؟؟؟
    • دبیر سرویس دانش CA ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      امواج الکترومغناطیسی شامل پرتوهای گاما، اشعه ایکس، فرابنفش، نور مرئی، فروسرخ، ریزموج (مایکروویو) و رادیویی همه با سرعت حدود 300هزار کیلومتر بر ثانیه در خلأ منتشر می‎شوند. تفاوت این امواج در بسامد و انرژی آنهاست.
  • رضا A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    حامل پیام دوستی مردم زمین....اما ما مردم زمین چقدر با خودمون دوستیم...؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    عوضش ما هم پراید می سازیم
    • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      نمیسازیم. ساخته 20 سال پیش کره جنوبی رو مونتاژ میکنیم با کیفیت یک پنجم اصلی! اگه خودمون پراید ساخته بودیم که الآن گوش فلک کر بود! اونچیزی که ساختیم تیبا بوده با موتور و تعلیق پراید و البته چراغهای ایرانی!!!! اینم از تولید...
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ببین اون کجاست ما کجاییم
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    باز گلی به جمال وویجر1 که بعد از 36 سال خودشو از منظومه شمسی خارج کرد ما که در سن 37 سالگی هنوز نتونستیم خودمون رو از خانواده جدا کنیم و ازدواج
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      واقعا عجب مقایسه ای!!!
  • م. ع IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    یک سال پیش مستند 40 سال پیش ناسا را نگاه کردم از شروع سفر به خارج از جو زمین تا رسیدن به کره ماه (از برنامه فضایی مرکولی - جمنای - آپولو ) از اون موقع خیلی به این مطالب علاقمند شدم . ممنون که این مطالب رو اهمیت می دهید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    شهريور 68 از كنار نپتون گذشته بود و تازه در سال 91 يعني بعد از 23 سال از مرز منظومه شمسي رد شده ؟ از زمين تا نپتون 7 سال طول كشيده بود ، يعني سه برابر فاصله زمين تا نپتون فضاي خالي در مرز منظومه شمسي هست ؟
    • دبیر سرویس دانش CA ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      کاربر محترم، مسیر حرکت فضاپیمای وویجر نه یک خط صاف که منحنی است، ضمن آنکه سرعت این فضاپیما هم در طول مسیر یکنواخت نبوده است. به همین دلیل مقایسه شما نادرست است. فاصله متوسط زمین تا خورشید 1 واحد نجومی، فاصله متوسط سیاره نپتون تا خورشید 30 واحد نجومی و فاصله وویجر تا خورشید در زمان خروج از منظومه شمسی 121 واحد نجومی بوده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    مرگ بر آمریکاا
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    چقدر دنیا بزرگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    خدایا در این دنیایی به این پهناوری چرا اینقدر برای یک وجب زمین و ذره ای قدرت بیشتر توی سر هم می زنیم..
  • علی IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    والا چی بگم. فقط با حسرت میتونم بگم ما کجا و اونا کجا بهر حال آفرین
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      اشتباه نکنم نیوتیون بود که میگفت من بر دوش غول ها ایستاده ام. غول ها یعنی ابن سینا یعنی فارابی.یعنی اینکه از صدقه سر غارت مملکت ما به اینجا رسیدن. البته اونا گرفتن واستفاده کردن و ما تو حسرت گذشتمون موندیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    روحانی متشکریم!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.....
  • وویجر3 IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    واقعا جالب بود مرسی
  • ho3ein A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    آیه قرآن: به تحقیق انسان را در دریا و خشکی برتری دادیم. یک روز انشان در مقابل ماه و خورشید سجده می کرد و لی الان این ها رو مسخر خویش کرده است.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    حدود 40هزار سال دیگر !!!
  • ارشیا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    آموزنده بود. حیف که ما انسانها در بعد زمان ومکان محدود هستیم و شاید چند صد سال طول بکشه تا به نزدیکترین ستاره به خودمون غیر از خورشید برسیم. خیلی از دانشمندانی که در فرستادن وویجر1 به فضا سهیم بودن الان زنده نیستند تا ببینند اختراعشون تازه از منظومه شمسی خارج شده! ما قطره ای هستیم از اقیانوس بیکران آفرینش. خدای بزرگ
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    کاش انسانهای دیگری نیز پیدا کند....خدایا به بیکرانت شکر که چقدر بزرگی ...یعنی پایان این جهانست
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    این کارا همش در بلاد کفر انجام شده وتوسط یه مشت اجنبی
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    کاش می شد خارج شد ... فرار کرد
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    آخر سر اينقدر ازاينكارا ميكنن كه فضاييا زمينو پيدا ميكننو ...
    • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      استفان هاوکینگ می گه ما با تلاش برای ارتباط با بی گانه ها داریم بزرگترین اشتباهو می کنیم
  • مهرداد A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    تبارک الله احسن الخالقین..
  • رادمان A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    واقعا عالی بود دستتون درد نکنه. راستی قرار بود سفینه کاسینی هم از سیاره زمین از زیر حلقه های زحل عکس بگیره خبری دارید؟
    • دبیر سرویس دانش CA ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      کاربر محترم، مطلب مورد نظر شما در تاریخ 2 مرداد 1392 در خبرآنلاین منتشر شده است. به لینک زیر مراجعه کنید http://khabaronline.ir/detail/305026/science/1257
  • mr A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ببینید چقد تکنولوژی پیشرفته ای داشتن که 36 سال قبل طراحی و پرتابش کردن و هنوز داره طبق برنامه جلو می ره.احسنت به علم احسنت به مغز انسان.
  • محمد حسنی A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    واقعا حال کردم .. از اینجا باید بفهمیم که خدا چقدر بزرگه ما کجاییمو اونجا کجاست ..خدا جون دوست دارم
  • مهندس بازنشسته سازمان ناسا A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    • بی نام GB ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      به پای گربه های ناسا هم نمی تونی نخ ببندی چه برسه به وویجر
  • فضانورد بازنشسته سازمان ناسا IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    برادر نمیخوام ناامیدت کنم ولی من تو راه سفینه رو دیدم نخی بش نبود فک کنم توفان خورشیدی نختو سوزونده
  • من AU ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    این راکت از منظومه شمسی خارج شد خیلیا از افکار به قدمت منظومه شمسون خارج نشدن...
  • آریا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    ...می ترسم از آن روز که برخیزد بانگ..کای بیخبران راه نه ان است و نه این!
    • بی نام GB ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      ترس نداره. دقیقا همینطوره.
  • جهان A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
  • كمال IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    آمريكا يعني اييييييييييييييييييييييييييييين
  • سید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    سلام به نظر من اینا همش دروغه و با این خبرها میخوان علمشون رو به رخ کشورهای جهان سوم بکشند. هر کی فیلم سینمایی کوپیکورن 1 رو دیده متوجه میشه که من راست میگم .
    • محمد A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      سلام شما حالتون خوبه؟نظرتون در باره اختراع برق،تلفن،هواپیما،کامپیوتر،اینترنت،جی پی اس،موبایل و....چیه؟!
    • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      هیس فقط سکوت
    • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      عزیزم ساکت باش ... دیگه ادامه نده
  • فرهاد IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    به عنوان یک تورک ادربایجان افتخار میکنم که موزیک روی لوح فشرده موزیک اذربایجانی هستش یعنی اولین موزیکی که فرا زمینی ها قراره از زمینی بشنون یه موزیک اذربایجانی هستش.
  • علیرضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰