حفظ محیط زیست که پیش از همه یک فرهنگ است در برخی از کشورها به نحو خوشایندی هدف غایی تک تک افراد است.

هادی معیری نژاد - در برخی از کشورها محیط زیست همیشه در رفتار و کردار روزمره مردمان به صورت فرهنگی نهادینه شده حضور دارد اما از طرف دیگر دولتها نیز در به انجام رسیدن این مهم نقشی اساسی دارند.
در تازه ترین پژوهشی که توسط یک موسسه سوئیسی به نام robecosam انجام داده است 59 کشور جهان که شامل 21 کشور توسعه یافته و38 کشور در حال توسعه است مورد مطالعه قرار گرفته است.
در این مطالعه که با موضوع کشورهای دوستدار محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر انجام شده است 17 شاخص در سه دسته کلی شاخصه های محیط زیست ، شاخصه های اجتماعی و شاخصه های دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحقیق میزان تلاشها برای کاهش گاز های گلخانه ای اعم از دولتی آموزشی و غیره و همچنین میزان خطر و ریسک پذیری سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو مورد بررسی قرار گرفته است.
انرژی های خورشیدی ، بادی و بیو فول ها و همه منابع انرژی با ساخت غیر فسیلی در عرصه فرهنگ استفاده، ریسک تولید و باقی شاخصه ها مورد بررسی قرار گرفته اند در این میان کشور سوئد در جمیع شاخصها به با لا ترین رتبه دست یافته است.
ده کشور اول که در این مطالعه حائز رتبه برتر شدند عبارتند از

 

رتبه کشور
1 سوئد
2 استرالیا
3 سوئیس
4 دانمارک
5 نروژ
6 انگلیس
7 کانادا
8 فنلاند
9 آمریکا
10 هلند

رتبه های آخر

ده کشوری که در این رده بندی در ته جدول قرار گرفته اند عبارتند از

رتبه کشور
59 نیجریه
58 مصر
57 ونزوئلا
56 اندونزی
55 روسیه
54 مراکش
53 دومنیکن
52 جامائیکا
51 تایلند
50 ال سالوادور

جایگاه ایران کجاست؟
در این مطالعه متاسفانه و یاخوشبختانه ایران بررسی نشده است چرا که در صورت بررسی قطعا رتبه خوبی در انتظارمان نبوداستفاده بالا و مثال زدنی ما از بنزین و سوختهای فسیلی که ریشه در فرهنگ معاصر متاثر از نفت خیز بودمان دارد هر گونه ریسک در باره انرژی های نو را از پیش شکست خورده می نمایاند ضمن آنکه از لحاظ شاخصه های اجتماعی هیچ کدام از ما تلاش سازنده و روزمره ای برای حفظ محیط زیست نداریم بلکه نا خودآگاه به تخریب آن هم همت می گماریم.
در چنین شرایطی و علیزغم روی کار آمدن رویکردهای جدید در عرصه محیط زیست باز هم نمی توان رتبه ای برای کشورمان در اواسط جدول حتی قایل شد. نکته این مطالعه رتبه 25 کشور امارات متحده عربی است که علیرغم نفت خیز بودن و صحرایی بودن قسمت اعظم آن رتبه قابل قبولی کسب کرده است
در تصویر زیر رتبه های بالای این تحقیق با امتیازشان مشخص است

محیط زیست

برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

در تصویر زیر رتبه های پایین این تحقیق مشخص است.

محیط زیست

 

برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

منبع:
http://www.robecosam.com/

45301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    201 2
    اگر بجای اینهمه تبلیغ چیپس و پفک از تلوزیون ساعاتی هم به برنامه های آموزشی برای حفظ محیط زیست پرداخته می شد حالا وضعمان این نبود
    • قندنمک A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      114 1
      این چه سریه که کشورهای پیشرفته همیشه در تمام مسایل رتبه های اول و دارن؟ بعد یکی از مسولین ما میگه اگه این افراد یکمی شعور به خرج بدن!!
    • خسته IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      61 1
      یا حداقل به جای اینکه تو شبکه ملی هواپیمایی آقای بابک زنجانی بصورت مبسوط تبلیغ بشه یه ذره برنامه و اموزش محیط زیست هم داده بشه و در همه مکانهای تفریحی که نیروی انتظامی به لباس افراد و شاد بودنش گیر میده به اشغال ریختن هم گیر بده !
    • سایه IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      4 0
      یه ابشار بسیار زیبا تو استان گلستان هست که بعد از معرفی اقای اینانلو به یک زباله دانی بزرگ تبدیل شدمن خودم شاهدبودم خانواده ای اومدن اونجاوخربزه شونو خوردن بعد پوست خربزه هاشونو شوت کردن به سمت دیواره ابشار
  • m.m.m A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    93 3
    واقعن دم شما گرم. بالاخره یک سایت به موضوع مهمی مثل محیط زیست رسیدگی کرد ممنون
  • محمد تقی پور A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    90 2
    هر کوه و جنگل و رودخونه و طبیعتی که تو ایران میری محاله آشغال نبینی. ملت، طبیعت رو به کثافت کشیدید. بسه دیگه.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      14 9
      متاسفانه بعضی از تهرانی ها اصلاً اهمیتی به محیط زیست نمی دهند گویا اصلاً مفهوم محیط زیست را درک نمی کنند. حتی به شهر خودشان هم رحم نمی کنند.
    • محمد-شین A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      19 0
      واقعا هم همینه . من یک کارگرم . همیشه اگه بعد از 2 ساعت پیاده روی میرم بالای کوهی که هیچ اثری از آدم اونجا نیست یه کیسه زباله همرامه . هر چی آشغال دارم میریزم توش می یارم تو شهر می ندازم تو سطل زباله . یه بار به یکی گوشزد کردم که آقا توی پارک جنگلی زباله ننداز ، ته سیگار ننداز ، نزدیک بود دعوامون شه ، گفت تو مگه شهرداری ؟ وقتی فرهنگ اینجوری جا افتاده که یک دکتر استاد دانشگاه به فرزندش یاد نمی ده آشغال رو از پنجره اتومبیل بیرون نندازه و توی این موضوع بهش سخت نمیگیره ،به نظر من 300 سال دیگه هم پیشرفت نخواهیم کرد و مدام درجا می زنیم و به قول معروف همین آشه و همین کاسه . متشکرم از وب سایت خوب خبر آنلاین
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    81 3
    اخه ایرانی اصلا نمی دونه محیط زیست یعنی چی ! نشد یه جای تفریحی و طبیعی بریم پر نباشه از زباله !
  • مهدی IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    59 3
    ای ایران.. یکبار نشد تو یک خبری چیزی جایگاهمون تو چیزای خوب بالا باشه.. ! ای خدا چرا اینجوری شدیم؟ واقعا مسولین خجالت نمی کشن! خسته نشد از بس که پشت سره این کشور و اون کشور حرف زدن و کوری خوندن؟! نمی خوان به جای این حرفای خاله زنکی واقعا و حقیقتا کاری انجام بدن؟! به جای حرف زدن..
    • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      47 2
      مقصر اول ما مردم ايران و بعد دولتمردان هست
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    40 1
    مسئله فقط استفاده از بنزین و سوخت فسیلی نیس که در اینصورت آمریکا و کانادا نباید اون بالا میبودن! مسئله درست استفاده کردن و تلاش در جهت مصرف بهینه س. در ایران برای نمونه بنزین با کیفیت پایین در خودروهایی با کیفیت پایین (مصرف سوخت بالا و ناقص) در شهرهایی که با مدیریت غلط چندبرابر ظرفیتشان جمعیت دارن
  • بهروز A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    40 1
    قطعا اگر ایران مورد بررسی قرار می گرفت جزو رتبه های آخر بود.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    56 4
    پس ایران کو ؟!!! هر سال، روز " سیزده بدر" این دوست داشتن رو بخوبی به تمام جهانیان ثابت میکنیم !!!
    • مهدی IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      36 0
      منظورت از سیزده بدر همون روزیه که مردم میان پارکارو، خیابونارو جنگل ها رو همه فضای سبز پر از آشغال می کنن و میرن خونشون؟..
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      20 6
      مهدی جان. ضریب هوشیت چنده؟! این دوستمون هم به طعنه همین رو گفت دیگه!
    • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      21 1
      ما آخه endشیم. کلا نمی تونن ما رو با این ارقام ناچیز بسنجن
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      24 0
      مگه خبر ندارين اسم جديد اون روز آشغال به طبيعته! :)))))))))))))
  • بی نام US ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    65 3
    ایرانی فقط ادعاش میشه و خدا رو شکر هم هیچوقت هیچ جایگاهی نداره
    • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      6 10
      قطر تو جایگاه 23 قرار گرفته
  • بی نام US ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    52 1
    شمال کشور یک زباله دانی بزرگ شده و این باعث تاسفه
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    28 6
    من بگم من بگم؟ ايران!!! هاهاهاهاهاهاها!
  • گيوه چي KW ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    4 6
    باسلام وعرض ادب مطالب گوناگون خبرآن لاين مورداستفاده من وسازمان من قرارمي گيرد واين جانب قبلاكه امكان دانلودپي دي اف هاي فايلهابودبه عنوان صبحانه آگاهي استفاده مي كردم كه بافرمتهاوتنظيمات اعمال شده ي جديدامكان استفاده عموم گرفته شده است خواهشمنداست نسبت تدبيري اتخاذفرماييد سپاسگزارم وموفق باشيد
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    31 0
    ببينيد دوستان، مساله محيط زيست و احترام به اون در ذهن غالب مردم ايران يك چيز تعريف نشده است (نميگم اهميت نميدن، ميگم تعريف نشده است)، و اين هم تقصير مردمه و هم تقصير متوليان امر كه انصافا هيچ كاري در اين زمينه نكردن، حتي يك آموزش كوچك در دوران دبستان براي بچه ها نميذارن،
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    29 3
    دیگه دارم خسته میشم ازینکه کلی وقت میذارم برای کامنت نوشتن و در نهایت نمایش داده نمیشه!!! شوربختانه میدونم اینکار عمدیه و ربطی به اشکالات فنی نداره. از اشخاص نباید انتقاد کنیم از کیفیت بنزین و ماشینم نباید انتقاد کنیم؟؟!!! از مدیریت غلطی که باعث شده شهرهایی با جمعیت چند میلیونی بدون امکانات بوجود بیان نباید انتقاد کنیم؟؟!! از چی نگرانید؟ بیشتر خوانندگان شما عشق فوتبالن و ازین چیزا سر در نمیارن که!!!
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    81 1
    جالبه!کشورهای اسکاندیناوی تو همه چی البته ازجنبه مثبتش اولند
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    38 4
    دكتر احمدي نژاد طي هشت سال اخير در ايران كار بزرگ كرد و باعث شد مردم كمتر به محيط زيست اهمين بدن
    • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      28 1
      كار بزرگ؟ آها!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    25 1
    انگشت اتهام به سمت ایرانی! ایرانی منم ، تویی وقتی اول خودمون رو درست کردیم ،زباله خودمون رو جمع کردیم اون وقت از دولت و دیگران توقع داشته باشیم. . .
  • مصطفی مباشرامینی A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    19 0
    بمیرد اگر جنگل جهانی مرده است. هموطن به خاطر آرزوی داشتن آسمانی آبی‌تر و فرزندان فردای این آب و خاک بیایید طبیعت و زمین این مادر بخشنده و مهربان را دوست‌تر بداریم. این یک هشدار دردناک است.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    17 1
    از طبیعت لذت ببر اما کاری کن نفر بعدیم که میاد اونجا همون لذتو ببره
  • هادی RS ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    43 2
    ما بی فرهنگ ترین آدما روی زمین هستیم تو چی اخه فرهنگمون درسته اون از مترو سوار شدنمون اون از ورزشگاه ها ................
  • مازیار A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    27 1
    8 ساله که بحثهای جامعه مدنی تعطیل شده. برای شروع کافیه فقط 2 کارو انجام ندیم. 1- از چراغ قرمز عبور نکنیم چه سواره یا پیاده. 2- آشغال را فقط درون سطل زباله بریزیم. انجام همین دوتا کار برای 90 درصد مردم ما محاله.
    • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      16 0
      اصلا محال محاله! اصلا توان اين كارو ندارن، قدرتشو ندارن!!
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    30 1
    در جزیره قشم به این وسعت دراند دریا را در بخش درگهان خشک میکنند و به جای ان پاساژ میسازند
  • نگین IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    22 1
    وای هر دفعه که از جنگل گلستان رد میشم تنم میلرزه. مردم وسط آشغالا میشینن باز هم آشغال می ریزن . کنار رود خونه پر از آشغال و بطری و لجن میشینن کیف هم میکنن . زندگی مسالمت آمیز با آشغالا. خودمون هم وقتی میریم بیرون من کل آشغالارو میریزم تو کیسه زباله میزارم صندوق عقب بعدش هم کل خانواده مسخرم میکردن ولی حالا دیگه نمیکنن کم کم دارن درکم میکنن!
  • ... A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    20 1
    چهار روز رفتم سفر اعصابم خرد شد برگشتم تمام شهرهای شمالی مسیر تا منطقه آذر بایجان محال جایی رو بدون زباله ببینی!!(مثل یک نواری که هیچ جا قطع نمیشه محض رضای خدا) به ندرت در حین بهره بردن از طبیعت میبینی کسی زباله هاشو توی کیسه همراهش میریزه و با خودش میبره و اگر به کسی هم تذکر بدی در بهترین حالت میگن مگه فضولی دلم میخواد!!! ... واقعا باید کار اساسی بشه در این زمینه وگرنه نسلهای بعد برای تفریح باید به زباله دانهایی که اسمش روزگاری ساحل و جنگل و رودخانه و ...بوده سفر کنن!
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    13 1
    نمی دونم سرویس های بهداشتی هم جز محیط زیست میشه چون وضعیتش اسفناکه ادم کلا از طبیعت گردی و تفریح تو فضای ازاد پشیمون میشه
  • علی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    2 1
    متشکرم. جای تامل زیادی داره. هم برای دولتمردان کشور، هم برای ما مردم. هر کدوم باید سهم خودمونو انجام بدیم. اما دولت باید موارد کلان تاثیر گذار تو این قضیه رو مدیریت کنه. بیایید با هم به بچه هامون نحوه دوست داشتن محیط زیست رو آموزش بدیم. از کارهای خیلی کوچیک شروع میشه. تو خونه هامون، ماشینامون، تعمیرگامون، محل کارمون، و... نسل های قدیمی تر و با تجربه تر ما خیلی از آداب رو رعایت می کرن، به ما هم گوشزد می کردن. مطمئنا" مردم و دولت کشورهای پیشرفته برای این جایگاه همگی زحمت کشیدن. به امید روزهای بهتر.
  • lk IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    6 2
    آموزش! آموزش! آموزش! اکثر مدم ما نمی دانند گرمایش زمین چیست. اکثر مردم نمی دانند کیسه پلاستیک چه آسیبی به طبیعت می زند. اکثر مردم ما نمی دانند باید زباله را چه کار کرد. چرا؟ چون آموزش ندیده اند. خدا خیرش بدهد آنی را که با شعار شهر ما خانه ما حداقل به تعداد زیادی از مردم آموزش داد که جایی که سطل آشغال هست، آشغال تو خیابان نریزند. ما در زمینه آموزش محیط زیستی واقعا عقبیم.
  • ایرانیه با فرهنگ!!! A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 4
    هاااااا اییییی محیط زیست که وگفتی یعنیییییی چه ؟!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    11 1
    کشورهای رده اول جز کشورهای شاد دنیا هم هستن
  • بهنام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    13 1
    تورو خدا از اتوبانی که میخواد از وسط جنگلهای گلستان بگذره گذارش تهیه کنید این جنگل امکان داره تا 30 سال دیگه از بین بره
  • شهاب IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    7 1
    جالب بود ایران تو لیست نبود چه برسه ته جدول :))
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    10 2
    برید و ببینید اکثر خونه ها و ویلاهای شمال که نزدیک ساحل هستن فاضلابشون مستقیم و علنی به دریا میریزه و هیچکس هم اعتراضی نداره و هیچ ارگانی هم پیگیر نیست.
  • بی نام EU ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    1 41
    مرگ بر محیط زیست بزبرین پیشرفت کنیم دنیا باید اونجوری باشه که مردم می خوان وتو آسایشن
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      3 0
      محیط زیست ضامن بقای ما و نسلهای ماست اگر بفهمی البته!!!!! که مرگ بر خودت و نسلت فرستادی .... توسعه پایدار تو کشورهای پیشرفته حرف اول میزنه از دهه 80 میلادی !!!! پیشرفت و محیط زیست در تضاد با هم نیستند !!! یکم مطالعه بد نیست آموزش فقط به عهده آموزش و پرورش و تلویزیون نیست هاااا !!!!
  • بی نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    مسلما اگر بررسی شده بود بنا به اظهارات بزرگان ما مانند سایر امور در رتبه کمتر از 10 کشور با بهترین دوستدار محیط زیست میشد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    3 0
    مردم با اشغال ریختنشون مقصرن مسئولام با مجوز دادن به این کارخونه های الوده کننده. ولی این وسط متاسفانه هر کی تقصیرو میندازه گردن یکی دیگه