آقای وزیر کشور! انتخاب شهردار تهران، غیرقانونی است

نامه به وزیر کشور درباره دلایل غیرقانونی بودن انتخاب آقای محمدباقر قالیباف برای سِمت حساس شهرداری تهران برای سومین بار

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی
وزیر محترم کشور

باسلام
انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در سال جاری به ناروا همزمان با انتخابات با اهمیت ریاست جمهوری برگزار شد. شهروندان به ویژه در شهرهای بزرگ به دلایل گوناگون از جمله ساختار ‌قانون انتخابات شوراها که به بیش از یک سدة پیش باز می گردد از حق برخورداری از انتخابات آزاد و عادلانه که از حقوق به رسمیت شدة ‌مردم در کشور ماست محروم شدند. از سوی دیگر، مجلس شورای اسلامی ‌در روند برگزاری انتخابات در سه شهر تهران، ری و شمیران ‌با یک طرح دو فوریتی و مصوبة ‌شتاب زده مداخله و از برگزاری انتخابات شوراها در ری و شمیران جلوگیری کرد و این دو شهر ‌کشور برخلاف اصل ١٠٠ قانون اساسی از داشتن شورای شهر مستقل همچنان محروم ماندند. در این زمینه بیانیه اعتراض آمیزی در ٣٠ خرداد ١٣٩٢ منتشر کردم و رونوشت آن را برای وزیر محترم پیشین کشور و معاون وی و هیأت نظارت مرکزی انتخابات شوراها فرستادم که پیوست این نامه است.
‌ شورای شهر تهران که ‌انتخابات آن اینگونه برگزار شده است چند روز پیش آقای محمدباقر قالیباف را با آن کارنامه منفی برای سومین بار به نام شهردار تهران ‌انتخاب و به جنابعالی پیشنهاد صدور حکم وی را داده است. این واقعیت که برپایه قوانین گوناگون تشکیل شوراها و انتخاب شهرداران، صدور حکم شهردار از اختیارات وزیر کشور ‌شناخته شده با این انگیزه است که وزیر کشور قوانین لازم الاجرای کشور در چگونگی برگزیدن شهردار را به ویژه در شهرهای بزرگ مورد نظارت و کنترل قرار دهد. به نظر من به دلایل زیر، انتخاب آقای محمدباقر قالیباف برای سمت حساس شهردار تهران برای سومین بار غیرقانونی است:
١- بند ٧ الحاقی به ماده ‌٤ قانون اصلاح پاره ای از مواد قانون تشکیلات شوراهای اسلامی در سال ١٣٦٩ به شرح زیر اصلاح شده است:
«انتخاب شهردار برای مدت چهار سال و معرفی به وزیر کشور جهت صدور حکم
تبصره یک - انتخاب مجدد شهردار به صورت متوالی تنها برای یک دوره در آن شهر بلامانع خواهد بود...».
بند ٧ الحاقی ماده ٤ شوراها، اصلاحی سال ١٣٦٩ و تبصره های آن که یک نوآوری مهم و ارزشمند در مقررات انتخابات شوراها و شهرداران در شهرهاست با این انگیزه بوده است که فضای مردم سالاری بر اداره شهرها حاکم ‌باشد و افرادی نتوانند با سوء استفاده از کنترل خود بر شورای شهر، برای دراز مدت خود را به نام شهردار به شهرهای بزرگ تحمیل کنند و فضای استبدادی در اداره شهرها ایجاد نشود. این نوآوری در شیوه برگزیدن شهرداران، برگرفته از روح اصل ١١٤ قانون اساسی است که انتخاب رئیس جمهور را برای ٤ سال مقرر کرده و انتخاب مجدد وی را تنها برای یک دوره بلامانع دانسته است. در همین راستا تبصره ٢ ماده ٤ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب سال ١٣٧٦ نیز برای ‌انتخاب اعضای هیأت مدیرة کانون وکلا محدودیت به وجود آورده و مقرر کرده است:
« انتخاب اعضای هیأت مدیره کانون به طور متوالی برای بیش از دو دوره ممنوع می باشد».
٢ - ماده ٧١ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها مصوب سال ١٣٧٥، در بخش وظایف شورای اسلامی شهر، انتخاب شهردار را از وظایف شوراها دانسته و مدت هر دوره مأموریت شهردار را چهار سال تعیین کرده که همان دورة چهارسالة شوراهاست. این ماده، موضوع انتخاب مجدد شهردار را به سکوت برگزار کرده‌ و در واقع همان مقررات روشن تبصره های ١و٢ ماده ٧ اصلاحی سال ١٣٦٩ را که در این زمینه تعیین تکلیف کرده اند در جای خود معتبر دانسته است. ماده ٩٢ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها مصوب سال ١٣٧٥ مقرر کرده است:
« کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می گردد».
‌با قاطعیت می توان گفت که ‌تبصره های الحاقی ١و٢ به ماده ٧ اصلاحی سال ١٣٦٩ نسخ صریح و یا نسخ ضمنی نشده اند. از نظر اصول پذیرفته شدة حقوقی، نسخ ضمنی یک قانون در موردی است که قانون جدید با قانون سابق دریک موضوع مشخص، غیر قابل جمع باشد. در اینصورت قانون لاحق، قانون سابق را نسخ می‌کند زیرا نشان دهنده آخرین ارادة قانونگزار است. ولی بند یک ماده ٧١ قانون شوراها مصوب سال ١٣٧٥ با تبصره های ١و٢ ماده ٧ اصلاحی قانون شوراهای شهر مصوب سال ١٣٦٩ قابل جمع هستند و به هیچ عنوان با یکدیگر مغایرت ندارند. بنابراین به روشنی می‌توان گفت که این قاعدة مهم در اداره شهرها که برآمده از ارادة قانونگزار در سال ١٣٦٩ خورشیدی ‌است و به موجب آن هیچگاه یک شخص نباید بیش از دو دورة چهارساله به سمت شهردار برگزیده شود همچنان به قوت خود باقی و دارای اعتبار است و آقای محمد باقر قالیباف نمی توانند با بهره گرفتن از نفوذی که در این شورا در تهران دارند برای سومین بار و برای یک دوره چهارساله دیگر خود را به نام شهردار به شهربزرگی چون تهران تحمیل کنند. ‌
٣- حضور ایشان در دو دوره متوالی چهارساله گذشته در سمت شهردار شهرهای تهران، ری و شمیران فاجعه آمیز بوده است. وی با در پیش گرفتن نقض آشکار مقررات حیاتی شهرسازی و تراکم فروشی و تغییر کاربری ها و صدور میلیون ها متر پروانه ساختمانی‌، ساکنان این شهرها را از یک زندگی سالم و انسانی محروم و این شهرها را به کارگاههای بزرگ ساختمانی تبدیل کرده است. وی با گرفتار کردن مردم در گرداب ترافیک های شبانه روزی، سروصداها و ناهنجاری ها، آلودگی شدید هوا، افزایش بی رویه جمعیت، گسترش اعتیاد و بزهکاری و تحمیل انواع مشکلات برای خدمت رسانی نهادهای دیگر شهری، این شهرها را در بُن بست قرار داده و ‌امنیت ساکنان این شهرها و امنیت ملی کشور را با مخاطرات جدّی روبرو ساخته است. به گزارش روزنامة دنیای اقتصاد، ٤ بهمن ١٣٩١:
« قالیباف روز گذشته برای اولین بار در طول سال ٩١ در صحن علنی شورای شهر ظاهر شد و بودجه ١٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومانی سال ١٣٩١ شهرداری را تقدیم کرد».
آن چنانکه از همین گزارش بر می آید بخش عمده وجوهی که شهردار تهران به دست می آورد از محل فروش تراکم ساختمانی و در واقع تجاوز به حقوق مالکانه شهروندان در سه شهر تهران، ری و شمیران و پایمال کردن مقررات شهرسازی است. حال آنکه شهرداری به عنوان یک نهاد مدنی باید نگهبان حقوق شهروندی و حقوق مالکانه ساکنان شهرها و نماد تمّدن و انسانیت باشد و نه تجاوز به حقوق مردم که در هیچ شهر متمدنی در جهان امروز، نمونة آن را نمی توان یافت. باتوجه به مراتب مزبور اعلام می کنم که ‌منصوب شدن ایشان برای سومین بار به نام شهردار تهران به معنی ادامه یافتن این اوضاع فاجعه آمیز و برقراری نظام استبدادی در اداره شهر تهران ‌خواهد بود.(1)
اکنون تهران به دلیل این قانون شکنی ها با امواج خشونت و بزهکاری بی سابقه ای درگیر شده است. راه حل برخورد با این پدیده های شوم، بگیر و ببندهای انتظامی و قضایی نیست. همانگونه که کمیتة تحقیق و بررسی در زمینه ریشه های خشونت و بزهکاری در فرانسه در گزارش خود در سال ١٣٨٠ تأکید کرده است:
« شهر به جایی اطلاق می شود که در آن جا تمدّن و مقررات بر توحّش و خشونت غلبه داشته باشد».(2)
از جنابعالی که مسئول اصلی امنیت کشور و برآمده از دولت تدبیر و امید هستید به ویژه با وعده های صریح جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در رعایت احترام قانون و اجرای قانون اساسی این انتظار جدّی وجود دارد که نقطة پایانی بر بی قانونی های گذشته بگذارید و از صدور حکم شهردار تهران برای آقای محمد باقر قالیباف برای سومین بار خودداری کنید تا فرد دیگری برای این سمت منصوب شود که با احترام به قوانین و مقررات ‌ شهرسازی و دیگر قوانین لازم الاجرای کشور، پایتخت کشور به گونه ای اداره شود که تمدّن و اجرای قانون در آن بر خشونت و قانون شکنی غلبه داشته باشد.

با احترام - سید محمود کاشانی
تاریخ : ٢٠ شهریور ١٣٩٢


پی نوشت:
١- به نوشته هفته نامة تجارت فردا، در گفتگویی با آقای محسن هاشمی ، شنبه ١٦ شهریور ١٣٩٢ ، شماره ٥٦:
« در تهران می بینیم که ٨٠ درصد درآمد از طریق شهر فروشی به دست می آید و ٢٠ درصد درآمد پایدار است. حال آنکه باید برویم به سمت اینکه درآمد شهر را بر اساس قوانینی که گفتم پایدار کنیم. مردم حاضرند برای سرویس و خدمتی که می گیرند هزینه لازم را هم پرداخت کنند ولی باید مطمئن شوند این پولی که پرداخت می کنند تنها بابت این سرویس است ...».
2- گزارشAlain Peyrefitte ، وزیر پیشین دادگستری فرانسه زیر عنوان «پاسخ به خشونت» که از سوی آقای دکتر مرتضی محسنی به پارسی برگردانده شده است. برگ ١١٥ ، انتشارات گنج دانش ، چاپ یکم ، ١٣٧٨. و نیز کتاب «حقوق شهرسازی» ، آقای غلامرضا کامیار ، برگ 26، چاپ یکم، 1382.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كيوان A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    حرف حساب جواب نداره واقعا تهران جاي زندگي است ؟!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      يعني اينقدر شهردار شدن قاليباف واستون سخت بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام EU ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      انتخاب غیر قانونی .خیانت اصولگراها سخت هست که برای رسیدن به قدرت همه چی رو زیر پا میگذارند
    • قاسم IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      12 27
      منظورتون از حرف حساب چیه؟؟!! عجب!!!!!!! یعنی اون 290 نفر نماینده ه مجلس اشتباه میگن و حرف شما(کاشانی) درسته؟؟؟؟؟!!!!!
  • پرهام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    عالی بود امیدوارم وزیر محترم با شهردار شدن یک فرد برای بار سوم مخالفت کرده و یک فرد اصلح و با سطح سواد بالاتر را شهردار انتخاب نمایند...
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      عالی گفتی اما باید نامه به دیوان عدالت اداری بزنی و جلوی این کار خلاف را بگیری . کس دیگری از ترس هجوم توپخانه جنگ روانی قالیباف جلو نمیاد.
    • بی نامم A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      166 2
      علاوه بر اصلح بودن خیلی مهمه که شهردار مدیر و پاک دست باشه. و این پاکدستی بسیار مهمه بطوریکه سابقه ی این شخص نیز باید مؤید فعالیت سالم اقتصادی اون فرد باشه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      سطح سواد بالاتر؟ قوی تر مدیر اجرایی کشور، جناب آقای قالیباف
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      آقا من هم اصلاح طلبم ولی خداییش قالیباف تهران رو آباد کرده...
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      22 8
      تهران رو که رضاشاه آباد کرد، بعد از اون هم کرباسچی.
    • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      19 9
      آقای بی نام:آقای قالیباف تهران رو آباد کرد؟ یعنی شما فقط 10 ساله ساکن تهرانید. نگاه نکنید زمان آقای احمدی نژاد به جای خیابون بندی تهران شروع به بشکه گزاری کردند. قبلش اینطوری نبود. آقای قالیباف انگشت کوچیکه مدیریت آقای کرباسچی هم نیست. من خودم و 4 نسل پشتم تهرانی هست لطفا تازه تهرانی شده ها نظر ندهند.
  • بهروز IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    جناب آقای کاشانی فرمایشات شما کاملاً درست است و قبل از انتخاب شهردار هم بعضی از اساتید این موارد را متذکر شده بودند, ولی فکر نمی کنم فایده ای داشته باشه, چون انتخاب ایشون به واسطه بده بستان های سیاسی و ... بوده. علی رغم این که گفتند که شورای شهر جای سیاسی کاری نیست. آقای قالیباف هم از اون مهره هایی هستند که منافع خیلی ها بهشون وابستس و...
    • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      درود بر آقای قالیباف
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    من کاملا با صحبتهای ایشون موافقم ولی بعید میدونم وزارت کشور جرات انجام اینکارر و داشته باشه چون با هجمه های سنگین اصولگراهای مدعی قانون و دموکراسی و غیر جناحی !!!!! روبرو میشه که حاضر نیستن حتی یک مرکز قدرت رو از دست بدن
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      9 1
      خود رحمانی فضلیم اصولگراستا. یادتون نیس بدون مخالف تو مجلس بود؟! حمایته مجلس ازش واسه همین روزا بودش.
  • امیر A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    واقعاً آفرین به آقای کاشانی (علی رغم اختلاف عقیده تاریخی وحشتناکی! که با ایشون دارم).
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      8 2
      منم همينطور !!! از لحاظ تاريخي افتضاح ...........
    • محمود ز A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      3 4
      راستی آقای کاشانی اجازه میدهید یکی از پس کوچه های بزرگراه آیت ا.. کاشانی رو به نام محمد مصدق نام گزاری کنیم؟ ;)
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    حالا که رای آورده اینگونه بحثها بیمعنی است شهر فروشی هم که عیان است
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      89 17
      موافقم. وزیر کشور باید استعفا بده
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      60 1
      این حرفها چیه.اگه واقعا اینطور باشه که توی این مقاله اومده انتخاب آقای قالیباف نقص قانونه که جلوی بی قانونی رو باید گرفت.
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    68 43
    انصاف چیزیه که این روزها خیلی کم رنگ شده وی گفت: "گرداب ترافیک های شبانه روزی" آخه مگه توی این 8 سال ترافیک بوده، الان 25 ساله تهران ترافیکه! " آلودگی شدید هوا" مگه شهرداری تهران تنها مسئول آلودگی هواست!!! "افزایش بی رویه جمعیت" این دیگه از اون حرفا بود!!! بنده خدا مگه چه کار کرده که جمعیت زیاد شده "گسترش اعتیاد و بزهکاری" مگه آقای قالیباف مواد پخش کن بود یا آشپزخونه داشت!!! عملکرد آقای قالیباف قطعا در برخی زمینه ها جای نقد داره اما نقط منصفانه بیاییم انصاف را از سید خندان، خاتمی، یاد بگیریم که چه ها کردند با ایشان و ایشان چه کرد ...
    • عباس A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      91 10
      منظور دکتر کاشانی این است که وقتی تراکم فروشی و شهرفروشی، بی حد و حساب انجام می شود و همه قوانین شهری و شهرداری رسما با پرداخت پول، زیرپا گذاشته می شود، حاصلش افزایش جمعیت در محله ها و مکان هایی است که ظرفیت آن را ندارند و همین باعث افزایش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آلودگی بصری می شود. منظور از افزایش جمعیت هم، افزایش جمعیت شهر تهران است نه افزایش جمعیت به طور کلی. وقتی شهر بی در و پیکر شده و مدام گسترش یابد و بزرگتر شود، حاشیه نشینی نیز زیاد شده و "اعتیاد و بزهکاری" نیز گسترش می یابد. لطفا متن را عمیق تر بخوانید.
    • بی نام US ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      2 3
      دوست عزیز منم در تهران زندگی می کنم، ولی واقعا دلیل افزایش جمعیت فروش تراکمه!؟ یا مهاجرت های بی رویه که دلایلش رو خودمون می دونیم. اگر تراکم فروخته نمیشد، مهاجرت صورت نمی گرفت؟ بعید می دونم دلیل مهاجرت ها تراکم فروشی باشه! بیایید حالتی رو فرض کنیم که تراکم فروشی بی حد حصر بود ولی مهاجرت وجود نداشت، در این حالت تراکم تنها به اندازه رشد جمعیت خود تهرانی ها انجام می شد. ولی وقتی مهاجرت زیاده خب تراکم فروشی هم اتفاق می افته. خود من دوست داشتم مدیریت جدیدی با دید جدیدی در شهرداری حاکم می شد ولی بحث من نقد منصفانه س نه مغرضانه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    اینم از دولت تدبیر و امید !
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      56 5
      شورای شهر وشهرداری چه ارتباطی به دولت داره؟
    • بی نام FR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      10 1
      این ار پس مونده های دولت مهرورزی است.
  • سجاد A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    84 4
    شهرداری شغل کثیفیه.نه فقط در تهران بلکه در همه جای ایران همین اتهامات متوجه شهرداران هست.اینکه نمیتونن از درآمد ناشی از فروش شهر چشم پوشی کنند.حالا اینکه مردم چه فشاری رو متحمل میشند ...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    88 11
    آقای رحمانی فضلی اگر حکم شهر داری قالیباف را تایید کنند به قانون بی احترامی کرده اند امیدوارم شجاعانه مانع حضور غیر قانونی قالیباف در شهر داری بشوند .فروش تراکم و هزینه ان برای ساختن تونل که هنر نیست تهران الان زشت ترین پایخت دنیاست این ساختمان های قد و نیم قد که حاصل فروش تراکم است درآینده هزینه زیادی برای تهرانی ها خواهد داشت که کمترین انها نداشتن آرامش روانی در بین شهر وندان خواهد بود که با ساختن هزاران پارک و بوستان قابل جبران نیست
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      9 0
      عمرا تائید نکنه، میترسه
  • امیرم IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    14 80
    بعد از انتخاب شدن آقای روحانی همه اصولگرایان به اتفاق ندای حمایت از ایشون و رای مردم دادن و تا کنون بیشتر مواضع حمایت و نوع انتقادها هم ، انتقادهای حمایتگرایانه بوده. دوستان اصلاح طلب و اعتدالگرا اعتقادی به حمایت از دیگر مدیران انتخاب شده ( که اصولگرا هستند) بعد از انتخاب شدن به اتفاق آرا ندارند؟؟ دموکراسی فقط باید وقتی باشه که منافع شمارو تامین کنه؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      34 3
      بله حرف های همین اصولگرا ها تو رای اعتماد به وزرا رو دیدیم رای ندادن به نجفی از چی حمایت کرد
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    70 5
    اولین کسانی که از رای دادن به قالیباف پشیمان شوند همین اصولگرایانند. دور قبل اصلاح طلبها به او رای دادند و پشیمان شدند و حالا برعکس شد!! ضمنا طبق فانون سال69 که ملغی نشده و جواب سیاسی رئیس مجلس که با تمهیدات لفظی و مبهم مظفر تهیه شده هم مشکل گشا نیست انتخاب قالیباف مجاز نیست و دیوان عدالت اداری باید آن را معوق کند.اما چه کسی حاضر است ریسک نامه نوشتن به دیوان را تقبل کند و توسط توپخانه قالیباف منهدم نشود؟(یادتان هست تهدید هاشمی به افشای اسناد تخلفات توسط عضو شورای جدید را) دکتر کاشانی عزیز نامه را به دیوان بنویس...دکتر رحمانی فضلی با همه ارادتی که به او دارم دوست قالیباف و معاون او در ستاد مبارزه با قاچاف کالا و ارز بوده و نمی تواند مقابل او بایستد.
  • دستهای آلوده پشت پرده IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    41 4
    با ماندن قالی باف معلوم نمی شود این همه درآمد شهر تهران به جیب چه کسانی واریز شد ودر انتخابات چه کسانی صرف شد و بر علیه چه کسانی خرج می شود چه کسانی زدو بندهایشان مخفی ماند مثل 1 میلیارد احمدی نژاد در دوران شهرداری چی بودنش و وقتی استاندارچی شده هم همینطور و متاسفم برای خانم راستگو...
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    55 7
    بنظرم آقای قالیباف که با صراحت اعلام کرده من خودم با چماق در خیابان بودم شایسته هیچ مسئولیتی نمی باشد
  • سید مهدی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 37
    در حالی که این بزرگوار با موضع یک حقوقدن دست به نگارش مطلب زده اما از موضع حقوقی خارج شده و سرهنگ وار!!! سمت گیری سیاسی و جهت گیری غیر حقوقی خودش رو به ویژه در بند 3 مطلب آشکار کرده... دکتر کاشانی عزیز وزیر کشور اگر هم بخواهند چنین حکمی بدهند نه بر اساس تهمت پراکنی های سیاسی مطلب شما که با ابتنا بر براهین حقوقی این موضوع رو دنبال خواهند کرد. متاسفانه اصلاح طلبان در ماجرای شهردار تهرن بسیار بد عمل کردند و گویا قصد دارند شیوه عمل بدشون رو همچنان ادامه بدهند. کاش عقلای اصلاح طلب وارد عمل می شدند و جلوی این تندروی ها رو می گرفتند
  • موسوی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    8 66
    شما اصلاح طلبا اصلا جنبه قدرت ندارید. اون از سال 88 که بخاطر قدرت مملکت را به آشوب و آتیش کشیدید. اینم از شورای شهر که بخاطر یک دستمال، قیصریه را به آتیش میکشید. واقعا که خیلی بی جنبه هستید.
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      52 4
      نقض قانون ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا نداره همه در برابر قانون مساوی هستن همه
  • ملت ایران A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    77 3
    مقصر کسی جز دروغگو و ضربه زن به اصلاحات یعنی خانم الهه دروغگو نیست.
  • ناشناس A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    42 1
    سری به شهرداری اصفهان بزنید توروز روشن با پررویی تقاضای رشوه می کنند خدایا مارا از دست این از خدا بی خبران نجات بده
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    19 34
    چقدر بی انصافید. من با محسن هاشمی مشکلی ندارم و بنظرم بسیار هم مدیر توانمندیه. اما چرا وقتی یه جای این کشور دازه نسبتا درست کار میکنه و تقریبا همه اذعان دارن روش ریسک کنیم؟ منم به روحانی رای دادم، اما نه من به قالیباف تو انتخابات به معنای نه به خدمات بینظیر قالیباف در تهران نبود. قالیباف یه اصولگرای معقول و معتدل و مدرنه. با قالیباف کار نکنیم با مجلس و...که دیگه هیچی! قبلی هام شهرو میفروختنو و پل و تونل نمی ساختن، حداقل الان یه طرح تفصیلی جامع برای تهران وجود داره. قبلا اینهمه پارک و فضای سبز چشم نواز داشتیم؟ پروژه ها معطل چند ساله رو کی تموم کرد؟ نه شورایاری بود و نه اورژانس اجتماعی. نه بخش توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و... تازه همه اینا بدون کمک دولت مهرورز! قبلی بوده. یکم انصافم خوبه.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      4 3
      تراکم فروشی های بی حد و حصر که نقش بسیار زیادی در قیمت مسکن و زمین در تهران داشته هم جزء خدمات بی نظیر ایشونه؟ شما مثلا یک پل صدر و یک نونل توحید و امثالهم رو میبینی، ولی میدونی با چه هزینه های سرسام آور و خارج از عرفی این پروژه ها به اتمام رسیدند!
  • مهدی A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    7 33
    ...آقای رحمانی فضلی حکم رو تایید کردند... بزودی اعلام میشه
  • نوید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    71 6
    عمل خانم راستگو چیزی جز خیانت کاری،فریب و پشت کردن به مردمی که به ایشان رای داده بودند،چیز دیگری نبود.از استاد بزرگ جناب آقای کاشانی به خاطر استدلالهای محکم و قوی ایششان سپاسگزاری می کنیم از آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور تقاضا داریم با رعایت انصاف کامل و با در نظر گرفتن تمامی دلیل ها در این مورد تصمیم گیری نمایند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    2 7
    واقعا لیاقت می خواد شهردار مثل قالیباف داشتن انقدر سیاست زده هستیم که یک روز هزار انگ به خانواده هاشمی می زنیم و یک روز اینجوری براشون سینه چاک می کنیم. راستی برنامی فردا چیه!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام NL ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    8 3
    خسته شدیم از سلطه سردارها لطفا فردی غیر نظامی برای سمت شهرداری انتخاب شود
  • رضا A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 1
    چی بگه آدم قانون گریز ها
  • م. ب IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 2
    همه اونهایی که میگن قالیباف تهران رو اباد کرده میشه بپرسم ایشون چه کار جز احداث اتوبان و پارک داشته؟ پارک هایی که به جز یکی همه اونها در محله های بالا و مرکز شهر احداث شده و سهم جنوب شهر فقط بوستان ولایت شد . اتوبانی هم که کار را برای مرفح نشینان پایتخت اسانتر کرد و بیشتر به نفع انها تمام شد تا مردم جنوب شهر که اقایون و خانمها راحت با بنز و بی ام و شون برسن سر کار و بتونن راحت تر ظرح ترافیک و زوج و فرد رو دور بزنن از طرف دیگه با فروش طرح ترافیک عملا اجازه رفت و امد در شهر برای بنز و پورشه سواران تهرانی صادر شد اما یه سری به بافت های فرسوده تهران بزنید هیچ کدوم تغییری نکردن و اگه کردن هم اوضاع بدتر شده مثل احداث ساختمان های 4 طبقه در کوچه های تنگ که دو نفر زوری از بقل هم رد میشن
  • ایرانمهر IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    7 1
    ای کاش رئیس جمهور محترم برای دولتش از کلمه اعتدال استفاده نمی کرد و تکلیف خودشو و مردم و احزاب و گروهها رو مشخص می کردد . و اما درخصوص انتخاب شهردار تهران که بدون شک انتخابی سیاسی است و در راستای سهم خواهی بیشتر 2 حزب مطرح کشور انجام شده ؛ باید بگویم صرفنظر از غیر قانونی بودن انتخاب آقای قالیباف ، به نظر می آید بهتره افرادی که در مسائل مالی مهمی نقش محوری دارند به جهت پیشگیری از سوء برداشتها و دیگر مسائل مربوطه ... در آن پست حساس قرار ندهند .
  • علی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    4 1
    این حرفا چیه دیگه؟! چن روزه پشت سر هم برق ما میره...... روحانی مچکریم!!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    8 1
    طرح های اقای قالیباف نفس تهران رو به شماره انداخته الودگی وحشتناک هوا ترافیک شلوغی مترو به دلیل تخصیص اعتبارات به احداث اتوبان به جای احداث وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص مترو ساخت و ساز های غیر کارشناسی و خطر ناک افزایش قیمت مسکن در تهران به دلیل فروش تراکم های غیر مجاز و فساد گسترده پیمانکاران همه و همه اثرات مدیریت نامطلوب شهرداری تهران میباشد در وقتی در کوچه ای بن بست با عرض 2 متر خانه های کلنگی به ساختمان های 4 طبقه تبدیل میشن این یعنی فاجعه اگر خدایی نکرده فردا روز زلزله ای رخ بده ایا امکان کمک رسانی در کوچه بن بست 2 متری با طول 20 متر وجود داره؟ ما از این مدیریت خسته شده ایم
  • رند تبریزی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    8 2
    بنظر می رسد یکی از اعضای شورای شهر باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنه تا زمینه بررسی قانونی انتخاب مجدد شهردار برای سومین بار فراهم اید
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 7
    چرا خودتون رو ............. رییس جمهور که قبل انتخابات اصلاح طلب بود بعد شد میانه رو البته من از اقای روحانی خیلی خوشم اومده وایشون رو دوست دارم ولی بزارید تو این دولت فرا جناحی شهردا اصولگرا باشه اقای قالیباف هم که بد کار نمیکنه که شما بگید کار بلد نیست پس بزارید بدون حاشیه دولت و مراکز دیگه کارشون رو بکنن
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 1
    از همه مهمتر بایکوت خبری صدا و سیما است که به دستور مدیریت انجام شده و کسی جرات پرداختن به این موضوع اختلاس و یا دزدی و قرض را ندارد این موضوع طاهرا برای اقای رییس صدا و سیما خط قرمز محسوب می شود البته قیافه تفرعونی یکی از مقاماتی که بلاخره به نوعی در اداره کشور نقش اساسی دارد با افراد اصلا ادم یادش می رود که حکومت ایا اسلامی است و یا حکومتی است که از اسلام استفاده سیاسی می شود البته مردم کاری به رفتارهای تفرعونی ندارند انها شیفته دین و اهل بیت هستند به خاطر اینکه این محبت دو سویه است و مردم محبت اهل بیت را با خودشان را با تمام وجود حس می کنند و جشن تولد امام رضا خوشحال انهایی که دعوتند و خوش به حال انهایی که عاشقند ولی امکان سفر ندارند
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    5 1
    خانم راستگو کاری کردی که صد تا عاقل هم نمیتونن درستش کنن. واقعا شما چی فکر کردی و پای چی در میون بود؟ از کی خط گرفتی؟شما که رایت رو به .... فروختی دیگه جایی در بین مردم نداری. از شما بعنوان یک گل بخودی یاد خواهند کرد.کاش در پستوی وجدانتون به کارتون فارغ از هر منفعتی فکر کنید که بعید است.شیطان ادمو اینجا ها گیر میندازه. الکی هم قسم و آیه نیار مظلوم نمایی زنانه تون رو 20.30 نشون داد و هیشکی باور نکرد. به دنبال دستاویز دیگری برا توجیه خودتون و شیطان درونتون بگردید.
  • سید علی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    5 1
    امیدوارم وزیر کشور حکمش را تایید نکند باید به قانون احترام بگذاریم
  • حميد A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    5 1
    جناب رحماني فضلي. دولت قبلي دولت قانون شكن بود اما دولت يازدهم دولت حاكميت قانون است. از شما انتظار مي رود قاطعانه قانون را اجرا كنيد.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    2 4
    به لحاظ حقوقی آقای کاشانی صاحب نظرند و به نظر می رسد استدلالات قوی دارند. اما در حوزه تراکم فروشی: آیا راه دیگری هم هست؟ بد بودن این مسئله را همه میدانند ولی راه جایگزین چیست؟ دوران کرباسچی هم همینگونه بود. در مشهد هم همینطور است. فکر کنم در اغلب شهرهای بزرگ دیگر هم اینطور باشد. مشکل در روح قانون و کم محلی به حکومتهای محلی است. حکومتهای محلی ایران در چه مواردی می توانند مالیات بگیرند؟ چقدر دستشان در گرفتن عوارض باز است؟ این نمی شود که دائم از دولت مرکزی گدایی کنند. یک بار و برای همیشه باید این موضوع را حل کرد و نحوه توزیع درآمدهای حاصل از مالیات و عوارض و ... بین دولت مرکزی و شهرداری را اصلاح نمود.
  • امیر سروش IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 2
    اگر قالیباف شهردار بمونه ته مونده شهر تهران هم برای اجرای پروژه های فضایی ایشان به فروش می رسه. می گن قصد داره که همت رو هم دو طبقه کنه. برای دو طبقه کردن صدر گذشته از اینکه به عقیده من پروژه ای غیر اصولی بوده و باعث به هم ریختن هویت و شلوغ شدن محلاتی چون قیطریه، چیذر و ... شده هزاران میلیارد تومان هزینه روی دست شهر گذاشته که تماما از محل فروش تراکم یعنی تخریب شهر تامین شده است. شنیدم که هر کی در اطراف پل صدر به این پروژه اعتراض کرده آقای قالیباف بهش اجازه تغییر کاربری به اداری داده تا ساکتش کنه! این چنین است مدیریت علمی و مدبرانه ایشان!
  • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 5
    غیرقانونی است ؟ یا برخلاف نظر شماست ؟
  • علی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    1 3
    نظر منو چرا نذاشتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در مورد رفتن برق بود روحانی مچکریم
  • بی نام EU ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    5 2
    اگه روحانی از اعتدال حرف نمی زد اسمش رو از صندوق در نمی آوردن عزیزم. ایشون اون حرف رو زد تا دوباره داستان 88 تکرار نشه. ایشون اصلاح طلبه و رایشو مدیون اصلاح طلبهایی هست که بهش رای دادن. وگرنه کلکسیون اصولگرایان به اون زیبایی مات شد در برابر اصلاح طلبها. دیگه فراجناحی یعنی چی؟ دولت اصلاحات باید محکم و قوی کار کنه. چقدر باج بیهوده به اصولگرایانی داده بشه که بعد از شکستشون به دنبال سهم خواهی هستند؟ اصولگرایان باختند و دارند به هر نحوی شده از سعه صدر دولت اصلاحات تدبیر و امید سوء استفاده می کنند. این اجازه رو نباید داد...
  • حکمتی A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    5 0
    بروید ترمینال جنوب تاببینید باربرها ودر راس آنها افرادشهرداری چه طور مردم را تیغ می زنند .صد رحمت به داروغه. 20000تومان بابت ورود چند تکه وسایل دانشجویی ازم گرفتند.
  • بی نام US ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 0
    حکم وزیر کشور به جهت غیر قانونی بودن انتخاب قالیباف برای سومین دوره متوالی بعنوان شهردار تهران مغایر با قانون بوده و مستوجب مسئولیت شورای شهر تهران و وزیر کشور و دولت متبوعه وی می باشد.