فارس نوشت:

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره رد لایحه اصلاح بودجه، گفت: دو فوریت این لایحه رای نیاورد چون لایحه پخته‌ای نبود و حامیان دولت هم مخالفش بودند. این لایحه در واقع به خاطر پخته نبودن رد شد و رد شدنش دلایل سیاسی نداشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر منتسب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره سوریه که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب شده است، گفت: من فیلم آن سخنرانی را دیدم. قاعدتا فیلمش نمی‌تواند ساختگی باشد البته هاشمی آن حرف‌ها را زده و نظر وی نیز همین است.

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه شاید هاشمی به دنبال باز کردن راه‌های جدیدی است، تصریح کرد: شاید آقای هاشمی مصلحت کشور را در این می‌بیند. اما در مجموع باید از وی توضیح بخواهد{خواست} تا نظرش را به صورت صریح اعلام کند.

مطهری در همین زمینه گفت: برخی گفته‌اند که سخنان آقای هاشمی نوعی همکاری با آمریکاست در حالی که اصلا اینگونه نیست. زیرا آقای هاشمی آمریکا را محکوم می‌کند؛ شاید نظر آقای هاشمی این بوده که اگر دولت سوریه بمباران شیمیایی کرده باشد، ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم، اما دست از حمایت از سوریه برنخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سخنان هاشمی به معنی تائید حمله نظامی آمریکا به سوریه نیست، تصریح کرد: البته باید آقای هاشمی درباره سخنانش توضیح دهد زیرا ممکن است وی اخبار و اسنادی در دست داشته باشد که به این نتیجه رسیده باشد که دولت سوریه حمله شیمیایی انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران از سوریه حمایت می‌کند اما اگر فرضا حمله شیمیایی صورت گرفته باشد آن را محکوم خواهیم کرد و قاعدتا موضع آقای هاشمی همین مسائل است.

وی گفت: تا زمانی که اکثریت مردم سوریه از حکومت آنجا حمایت می‌کنند ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.حمایت از سوریه برای ایران مهم است. زیرا آنها محور مقاومت هستند و در صورت از بین رفتن آنها حزب‌الله نیز دیگر کارایی نخواهد داشت.

این نماینده مردم در خانه ملت افزود: دولت سوریه باید اصلاحات لازم را انجام دهد. اگر از همان ابتدا هم در واکنش به اعتراضات بخشی از مردم خشونت به خرج نمی‌داد ما به نقطه فعلی نمی‌رسیدیم. اما در مجموع دولت بشار اسد را مورد قبول اکثریت مردم می‌دانیم لذا از آنها حمایت می‌کنیم.

مطهری در پاسخ به سؤالی درباره نظر نمایندگان درباره جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم گفت: مخالفان گرایشات فکری و سیاسی آقای توفیقی را قبول ندارند و طبیعی است که برخی از دوستان توقع دارند یک فرد اصولگرا در راس وزارت علوم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برخی از دوستان نگرانی دارند که فضای دانشگاه‌ها دچار تنش شود البته افرادی که حسن نیت دارند این نگرانی را مطرح می‌کنند. به همین دلیل تمایلی به حضور یک اصلاح‌طلب در راس وزارت علوم ندارند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شخصا مخالف نظریه ذکر شده هستم،‌ تصریح کرد: آقای توفیقی یک اصلاح طلب تندرو نیست و دارای شخصیت علمی است؛ زمانی که وی وزیر بود مدیریتی مطلوب داشت و برخی نگرانی‌ها خیلی به جا نیست.

مطهری اضافه کرد: درباره نقش آقای توفیقی در فتنه که به سخنانش در مسجد دانشگاه تهران استناد می‌شود، باید زمان آن سخنرانی را در نظر بگیریم. سخنرانی آقای توفیقی در روز بعد از حادثه کوی دانشگاه رخ داده که رهبر انقلاب درباره آن گفتند که آن کار دل انسان را خون می‌کند؛ آقای توفیقی برای کنترل هیجان آن روزها برخی سخنان را مطرح کردند. البته حرف‌های وی قبل از اعلام نظر شورای نگهبان بوده است.

وی با بیان اینکه هر کسی در کشور حق اعتراض دارد، گفت: هر کسی حق دارد اعلام کند که تقلب صورت گرفته است و این اعتقاد را داشته باشد. اما پس از اعلام نظر شورای نگهبان نباید به اعتراض خود ادامه دهد، ما فردی با چنین رویکردی را فتنه‌گر نمی‌دانیم که آقای توفیقی را نیز اینگونه می‌دانیم.

مطهری ادامه داد: برخی اصولگرایان نیز در آن دوران تصور می‌کردند تقلب شده است. بنابراین حرف آقای توفیقی در آن روزها یعنی 26 خرداد حرف عجیبی نبود و گناهی هم محسوب نمی‌شود. حتی اگر کسی امروز هم معتقد باشد در انتخابات 88 تقلب صورت گرفته است گناهی مرتکب نشده است و نمی‌توان وی را فردی ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه قلمداد کرد. بلکه بحث بر سر التزام عملی افراد است یعنی اگر فردی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان همچنان به اعتراضات خیابانی خود ادامه دهد اعلام می‌کنیم وی فتنه‌گر است و ما اعتقاد نداریم که آقای توفیقی چنین فردی بودند.

این نماینده مردم در خانه ملت جعفر توفیقی را فردی مناسب برای حضور در وزارت علوم معرفی کرد و اظهار داشت: 95 درصد حامیان آقای روحانی اصلاح طلب بودند و نمی‌توان انتظار داشت تمامی افرادی که از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند اصولگرا باشند.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاتف A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    95 درصد حامیان آقای روحانی اصلاح طلب بودند و نمی‌توان انتظار داشت تمامی افرادی که از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند اصولگرا باشند: ای کیهان و نمیدونم پایداری و حدادعادل و رسایی و ... با شماست، صدای مردم رو بشنوید تا مردم جور دیگه ای برخورد نکنن.
    • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      25 35
      نه حاميان روحاني اصلاح طلب بودند نه حاميان احمدي نژاد اصولگرا حاميان هر دو مردم بودند همه اين دولت ها وامدار مردمند جريانهاي سياسي فقط سواران روى دوش مردمند
    • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      1 0
      اقای هاشمی خودش گفته این حرفش تحریف شده. صدا دستکاری شده بوده. و هیچ وقت همچین چیزی نگفته. منم باور نمیکنم ایشون همچین حرفی زده باشه. ایشون رئیس تشخیص مصلحته و میدونه حمله به سوریه به هیچ عنوان به مصلحت نیست. همین تهدید حمله باعث سقوط شاخص بورس شد. حمله بشه که ای داد و بی داد. درگیر جنگ بشیم که وا ویلا.
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    حرف حساب جواب نداره
  • اسکندر A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    هاشمی بخاطر سیاست چشم برواقعیت نبسته است ؛ آینده بر روسفیدی هاشمی شهادت خواهد داد... درود بر هاشمی!
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      13 25
      واقعیت...ها!؟ منابع خبری دوستان کجاست ما هم بریم سراغش.
  • محمد از قم A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    اصولگرا هم این اصولگرا که انصافو همیشه رعایت می کنه مطهری همیشه صداقت داره حتی اگه به ضررش باشه
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    يعني آقاي هاشمي چه مدركي ميتونه داشته باشه كه به اين نتيجه رسيده كه دولت سوريه از بمب شيميايي استفاده كرده در حالي كه بازرسان سازمان ملل و حتي آمريكايي ها اين مدرك را ندارند؟!!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      63 8
      :)
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      27 12
      هاشمی حرفش حرفه بی دلیل حرف نمیزنه
    • پیمان IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      22 10
      حتمن از چیزایی خبر داره که امثال من و تو ازش خبر نداریم . بهتر از ما میدونه در سوریه چه خبره
    • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      27 13
      غرب مدارک خود را در این مورد دارد تا جایی که دبیرکل ناتو نیز نظر خود را با دیدن مدارک تغییر داد و از حمله حمایت کرد.
  • رسول حیدرنژاد IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    خدا پدر بزرگوارت را رحمت کند. اگر همه مثل شما فکر میکردند الان ایران گلستان بود.بله نباید ساده اندیش بود اما هرکسی هر حرفی را زد به ظن خود میتوانیم تفسیر کنیم اما دلیل بر حقانیت تفسیرمان نیست.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    از هاشمی بعید بود،ایشان نباید چنین سخنانی را می گفت،بازی با امنیت سوریه بازی با امنیت ایران هم هست.
    • بی نام US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      16 9
      بازی با امنیت ملی سوریه را بشار اسد دامن زد نه هیچکس دیگر.
  • عباس A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    حالااگر احمدی نژاداین حرفها رو میزد الان آقای مطهری ایشان رو استیضاح میکرد..
  • علي US ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    الحق كه مردي!!!!!!!!!
  • ایرانی A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    اگر این حرف ها را زده است که درود بر شرفش درست گفته اما بدون شک کسی موافق حمله نظامی به هیچ کشوری نیست.
    • مطهر IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      واقعا این آقای مطهری بزرگواره
    • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      چه قدر شماها باحال هستيد كه اوناييكه طرفدارشون هستيد، هر حرفي را زدند ميپذيريد. خخخخخخخخخخ
    • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      11 41
      کدام حرفها
  • alex GB ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    61 24
    شما اگر فیلم را دیده باشد ازفاصله دور است و نمیتوانید صحبت ها را با حرکت صورت آقای هاشمی تطبیق دهید که بخواهید لب خوانی کنید یعنی به راحتی میشود این صدا را روی فیلم مونتاژ کرد پس لطفآ سعی کنید از دامن زدن به هیجانات در این برهه حساس دوری کنید.
    • محمد IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      9 2
      احسنت! ضمن اینکه کیفیت صدا به طرز عجیبی خوبه. درحالی که فیلم یا با موبایل گرفته شده یا یه دوربین هندیکم که قطعا نمیتونه با این کیفیت صدا رو بگیره
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    84 10
    خب یعنی چی که میخان وزیر اصلاح طلب نباشه؟!! مگه اونا تعیین میکنند وزیرو؟ من که میگم آقای روحانی نباید کوتاه بیااد
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    93 24
    واقعا دمش گرم ايشان وطن پرست واقعي هستند و به فكر مردم ايران درود بر رفسنجاني تا پاي جان حمايتت مي كنيم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    84 21
    درودبر ایشان که نشان می دهد انسانیت هنوز نمرده در این ایران زمین!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    17 47
    اگر این سخنرانی که در بعضی سایتهای داخلی نگاشته شده از سوی اقای هاشمی باشد که باید نسبت به همه حرفهای ایشان شک کرد.اما اقای هاشمی فردی بسیار سیاست مدار است دو سخنرانی در فاصله بسیار کوتاه از هم یکی در جلسه مجمع و دیگری در مازندران به نظر میرسد بسیار تفاوت داشتند بهتر است خود اقای هاشمی منظورشان را واضع و اشکار بیان کنند چون ما کسانی که دوستشان میداریم بسیار نگرانیم و دوست نداریم روزهای پس از انتخابات به این راحتی خراب شود
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    89 15
    خوب راست گفته و حرف ما هم هست ولی کسی گوش نمی کنه
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    آقای مطهری با این حرفات - در خصوص آقای بشار اسد - از چشم من که افتادی!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      ببخشيدشما؟
    • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      4 15
      نگاه مطهری به سوریه و اسد را نمی پسندم و با آن مخالفم.
  • میلاد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    28 62
    آقای هاشمی عزیز اگر گفته ای دیگر چرا طبق گفته ی امام جمعه اصفهان با آن شدت تکذیب کردی؟ از اعتقادت دفاع می کردی خب. خدای نکرده این دروغ گویی اصلا چیز قشنگی نیست و از اصل اعتقاد یا عدم اعتقاد به مسئله ای به مراتب مهم تر است.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    مطهري عزيز الحق والانصاف به مانند پدرت هستي.تك راي ما در مجلسي خدا شمارا نگهدارد.
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    89 24
    اگر حمله شیمیایی توسط دولت سوریه صورت گرفته باشد هم ما از دولت سوریه دفاع می کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    24 84
    علی مطهری وکیل خود خوانده خانواده هاشمیست و حتی میشه گفت فرزند خود خوانده وی است.
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    17 43
    آقای مطهری جناب آقای هاشمی به امام جمعه اصفهان گفتند این صدا جعلیه پس مشخصه .
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    92 20
    من به این وارث خون پدر اعتماد دارم در ضمن هاشمی که دروغ نگفته. همه می دونند راست گفته. چه اصراری هست که حتما همه اصرار دارن همه با هم دروغ بگیم ای بابا...
  • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    78 19
    در شرایط حال یکی به نعل و یکی به میخ(درود بر هاشمی دلسوز و ناجی ایران)
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    6 5
    مطهری: 95 درصد حامیان آقای روحانی اصلاح طلب بودند. (این واقعیتی است که ساکنان کیهان باور ندارند)
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    11 4
    مطهری: اگر کسی امروز هم معتقد باشد در انتخابات 88 تقلب صورت گرفته است گناهی مرتکب نشده است و نمی‌توان وی را فردی ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه قلمداد کرد.
  • amin A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    11 4
    صدا واقعی باشه یا جعلی فرقی نمیکنه ، ولی حرف حق گفته طرف ، پدر مردم سوریه از همه طرف درومده
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    9 3
    آيت الله هاشمي مرد سياست است وداراي شعور سياسي بسيار بالايي است اگر ايشان حرفي را مي زنند حتما سنجيده وبا پشتوانه است خداوند ايشان را حفظ کند که در اين 8 سال با عدم حضور ايشان در تصميمات مهم لطمات بسياري را متحمل شديم.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    6 0
    این فیلم بی کیفیته و نمیشه صورت آقای هاشمی و دید تا لب خونی کرد خودشون می گن که گفتن آمریکا بهانه کرده که دولت سوریه علیه مردمش بمب‌های شیمیایی زده خب کافیه جمله "آمریکا بهانه کرده که"رو حذف کنن بقیه رو به قبلش بچسبونن میشه درس مثه فیلمی که منتشر شده
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    4 3
    جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    2 9
    """ فوری"""" اوباما: ایران به استفاده اسد از بمب شیمیایی اعتراف کرده است
  • موسوی IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    7 6
    سلام و درود به مردان راستین ، هاشمی ، مطهری ، خاتمی، عارف، روحانی، ولایتی، موسوی و کرویی و... خداوند یاورتان. هاشمی ،ملت به داشتن سیاستمدارانی چون شما افتخار می کنند.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    2 1
    حالا یا مطهری دروغ میگه یا هاشمی دروغ گفته به امام جمعه اصفهان و یا امام جمعه اصفهان دروغ گفته که هاشمی تکذیب کرده اون حرفا رو و اینجور باشه پس مطهری راست گفته ... بسیار نتیجه جالبی میشه این کنار هم گذاشتن ها
  • سعید A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 5
    علی مطهری پدرت رو زیاد نمیشناسم، چون سنم قد نمیده، فقط مقداری کتاباشو خوندم. ولی خودت که خیلی مردی، خیلی باهات حال میکنما!! حتی در مورد دیدگاه های عقیدتیت! رحمت به شیر پاکی که خوردی، خدا حفظت کنه. کاش منم جیگرشو داشتم از جایگاه تو اینجور حرفایی رو راحت بزنم عزیز
  • شیرازی A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 5
    عکس العمل ها به صحبت های هاشمی نشان میدهدکه چه کسی چقدرظرفیت شنیدن دارد
  • امیر A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    6 3
    هاشمی مرد بحرانهاست آنهای که تازه به دوران رسیده اند از مرده ها تمام شده اند دست درازی به زنده ها میکنند
  • خاک پای سردارفداکار A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    10 5
    هاشمی همه آبروی خودرا برای حفظ کشورمان گذاشته است.ولی حیف که قدرش رانمیدانند.هاشمی بارهاکشورعزیزمان را ازخطرات گوناگون نجات داده .درودبرسردارنازنین وباتدبیرخمینی کبیر.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    11 5
    هاشمی هروز بهتر از دیروز .افرین براین ازاد مرد .
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    7 11
    اون قسمت از فایل صوتی که ساختگی بود دیگه فیلمش رو ندیدم که بتونم چیزی واسش بگم.
  • بی نام GB ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 3
    قطعا این سخنرانی متعلق به خود آقای هاشمی است و تایید و تکذیب های بعدی هم تغییری ایجاد نمیکند و تنها برای ساکت کردن داخل خواهد بود. دنیا پیامی را که میباید گرفت و این درست ترین کار بود که آقای هاشمی انجام داد تا روزنه ای را برای آینده احتمالی بعد از اسد باز بگذارد. ایشان برای منافع بلند مدت ایران حاضر شد در داخل تخریب شود تا فردا روزی اگر اسد سقوط کرد و ایران در منطقه و بین کشورهای اسلامی به دلیل مواضعش در حمایت از اسد تنها ماند آقای هاشمی به عنوان کسی که عقیده متفاوتی را ابراز کرده بود بتواند وارد عمل شود و باب تعامل و ارتباط با دولت بعدی سوریه را برای حفظ منافع ایران باز کند مخالفین میانه رو اسد هم از سخنان آقای هاشمی استقبال کردند و پیام را گرفتند. سیاست آقای هاشمی بینظیر است الحق
  • احمد A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    6 12
    هاشمی نباید فراموش کند که در جنگ 8 ساله که همه دنیا برای کمک به صدام بسیج شده بود /تنها دولت سوریه بود که از ایران حمایت کرد وامکانات فراوانی در اختیار ایران قرار داد / مواقت با حمله آمریکا یعنی حمایت از ظالم /
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    7 11
    با توجه به روابط دوستانه و رفت و آمدی که خانواده آقای هاشمی با عربستان دارند این صحبت ها جای تعجبی نداره. آقای هاشمی حامی مواضع عربستان در ایران هستند.
  • احسان نامی A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    3 8
    واقعا باید افسوس خورد از این همه تدبیر و تشخیص که هنوز دوست و دشمن را نمیشناسیم و حرفایی می زنیم که دشمن سوء استفاده کنه
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    7 6
    خبر انلاین برات متاسفم کامنت های مخالفین رو نمیزاری و تک وتوک گلچین میکنی اونم کسانی که زیاد وارد استدلال نشدن الانم شاید این کامنت من رو در راستای تبلیغ از ارادی بزاری و تبلیغی برای سایتت بکنی در هر حال هم تو میدونی هم من که ازادی در خبر انلاین بی معناس..!!!