تسنیم نوشت:

رئیس فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه عملیات خارجی علیه سوریه ثبات حکومت را افزایش می‌دهد، گفت: عملیات خارجی مردم سوریه را متحدتر می‌کند و افراد را در کنار یکدیگر قرار داده و مطمئنا ثبات حکومت را بیشتر می‌کند.

کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحولات اخیر در منطقه در پاسخ به این پرسش که آیا آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس پیامی را از جانب ایران به سوریه ابلاغ کرده است، اظهار داشت: طبعاً پیام ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران به ملت و دولت سوریه پیام واضح و روشنی است.  پیام ایران به ملت سوریه این است که دخالت نظامی و ترور اساساً نباید مبنای تغییرات در داخل منطقه شود و این کار خطرناکی است که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: زمانی که دموکرات‌ها منتقد آقای جرج بوش در حمله به عراق بودند، این توقع وجود داشت که حداقل، ظاهر حرف‌های خود را حفظ کنند. به هر حال چنین اتفاقی چند سال پیش در داخل منطقه افتاد و بسیاری از کشورهای منطقه آن روز با حمله به عراق مخالفت کردند، اما آمریکایی‌ها بدون رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد یکجانبه عمل کردند.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

* ما نفس بسیاری از اقدامات شورای امنیت سازمان ملل را مشروع نمی‌دانیم چرا که ترکیب این شورا ظالمانه است و برمبنای عدالت و دموکراسی نیست.

*در داخل سوریه عملیات سخیف،‌ غیر انسانی و جنایتکارانه‌ای به نام عملیات شیمیایی انجام شده است و مرجعی باید در دنیا به شکل منصفانه‌ای تعیین کند که چه کسانی این کار را انجام داده‌اند. کدام مرجع در دنیا به آمریکایی‌ها این اجازه را داده است که بگویند ما خودمان بررسی کرده‌ایم و به این جمع‌بندی رسیده‌ایم؟ اگر این‌طور باشد روسیه هم می‌گوید که بررسی کرده‌ایم و به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که این اقدام را دولت سوریه انجام نداده است. همچنین ما نیز می‌توانیم بگوییم که این موضوع را بررسی کرده و قائل به این هستیم که این کار را دولت سوریه نکرده است.

*جمهوری اسلامی ایران از ابتدا گفته‌ که معنای حرف‌های ما این نیست که این نظام باید مادام‌العمر در داخل سوریه باقی بماند یا نظام و سیستم آقای بشار اسد دارای عیب و ایرادی نیست. نه؛ مردم سوریه می‌توانند خودشان تصمیم گرفته و نظام خود را تغییر دهند. یک سال دیگر مردم سوریه انتخابات خواهند داشت و می‌توانند در انتخابات حرف خود را بزنند. نظام بشار اسد نیز می‌تواند دارای ایراداتی باشد که باید آن ایرادات برطرف شود، اما ساختار تسهیل‌سازی و تصمیم‌گیری را باید به سمت مردم سوریه بُرد که خودشان تصمیم بگیرند، نه اینکه تروریست‌ها را داخل سوریه بفرستند که این همه جنایت را در آنجا انجام دهند.

*جدی‌ترین مسئله‌ای که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند، تضعیف مقاومت است. چرا که کسی تردید ندارد که اگر آقای بشار اسد "مقاومتی" نبود، آنها اینگونه برخورد نمی‌کردند.

*هیچ بعید نیست که برخی از کارها را خود آمریکایی‌ها و غربی‌ها در منطقه انجام دهند و احتمال این موضوع می‌تواند وجود داشته باشد.

*آمریکایی‌ها از پیامدهای این حمله اطلاعات و ارزیابی ندارند که چه اتفاقی خواهد افتاد. بالاخره آنها با افکار عمومی در داخل کشورشان در بحث جنگ مشکل دارند. لذا مرتباً القا می‌کنند که این جنگ طولانی مدت نخواهد بود و سربازی نخواهد رفت، چرا که برای آمریکایی‌ها کشته شدن سربازان خیلی مهم است، اما پیامدهای این جنگ برای آنها روشن نیست و در اظهارات خود وضعیت را اینگونه توصیف می‌کنند که قرار نیست اتفاق مهمی بیفتد، لذا به کوچک‌سازی حادثه می‌پردازند.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    56 6
    پس نيم قرن حكومت ال اسدروكه باكودتا قدرت رودردست گرفتن وكنارهم نميرن!روچطورتوجيه ميكنيد؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    49 7
    یک سال دیگر مردم سوریه انتخابات خواهند داشت و می‌توانند در انتخابات حرف خود را بزنند.!!!! آقای جلالی گرامی تو سوریه هرروز صدها نفر کشته میشن، یه انسان میبایست وقتی میدید مردم دارن بیگناه کشته میشن یا از قدرت کنار میرفت یا انتخابات زودهنگام برگزا میشد این چیزی که شما میگین یعنی دیکتاتوری.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    26 0
    بایـــــــد انتخــــــــــابات عادلانه سراسری در کل سوریه و با شرکت همه سوریها برگزار شود. مردم سوریه باید بگویند چه می خواهند..........اینکه عادلانه نیست اسد ها فقط قدرت را دست داشته باشند .....البته اگر مردم در انتخاباتی عادلانه باز هم اسد را بخواهند اشکالی ندارد ...............اما انتخابات کاملا عادلانه و شفاف. مردم سوریه تنها تصمیم گیران واقعی آینده سوریه خواهند بود.
  • سرخوشي اصل IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    38 1
    به اميد برچيده شدن بساط ديكتاتوري در سراسر جهان
  • مریم IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    31 2
    میشه بپرسم چرا دو سال قبل در ابتدای ناآرامی ها آقای اسد خشونت به خرج داد و حرف مخالفین رو نشنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر از اول راه درست رو رفته بود الان سوریه این وضع رو نداشت. اسد یک سنگی را انداخته تو چاه بسیار عمیق صد تا عاقل هم نمی تونن دربیارن. ما هم گیج شدیم . نه میشه از اسد دفاع کرد و نه از مخالفین و جنگ دفاع کرد. موندیم حیران . خدا خودش راه حلی ایجاد کند.عقل بشر گویا دیگر پاسخ گو نیست.
  • م IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    27 2
    دیکتاتورها دیر و یا زود تاریخشان تمام خواهد شد. آینده بشر به سمت مشارکت عمومی خواهد رفت.
  • بهمن UA ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    16 0
    دیکتاتور هیچگاه به میل خودش کنار نمی رود...معمولا جنگ و خون ریزی بهای آزادی از دست دیکتاتور هاست
  • بچه گلباف کرمان و طرفدار مس کرمان IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    2 5
    منظور کسانی که مخالف اسد هستند چیه؟؟؟ما هم میگیم اولا که اسد با انتخابات آمده سرکار.دوما حکومتهای شاهنشاهی عرب منطقه که دم از رای مردم میزنن آیا شده در کشور خودشون حکومتهاشون به رای مردم احترام بزاره؟؟؟ما به مخالفین اسد و حکومتهای فاسد عربی میگیم دم خروس زده.بسه
  • امیرمانی A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    1 1
    اگر بدون احساسات و با دقت در اتفاقات سوریه بنگریم دیدن تناقضات زیاد مشکل نیست در میان مخالفان اسد بیشترین حمایت از طرف عربستان می شود از کی تا به حال عربستان دموکراسی خواه شده دیکتاتور ترین حکومت دنیا حکومت سعودی هاست .مخالفان اسد اصلا کاری به به حق بودن قانونی بودن و ... اسد کاری ندارند آنها فقط می خواهند اسد نباشد حتی اگر همه مردم سوریه او را بخواهند
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    3 0
    اگه حمله خارجی ثبات اسد رو افزایش میده چرا باهاش محالفین؟! بذارین حمله کنن ثباتش زیاد شه! متاسفانه بجای تحلیل معقول شرایط یه سری همچنان از ادبیات شعاری و چپ گرایانه استفاده میکنن.