+ A - سه شنبه 5 شهریور 1392 - 09:35:55 چاپ
امتیاز به مطلب 14 نفر

علی اصغر فانی را بهتر بشناسیم

وبلاگ > عبدالهی، شیرزاد - روز دوشنبه 28 مرداد، محمد نهاوندیان به نمایندگی از سوی رئیس جمهور حکم سرپرستی علی اصغر فانی را در مراسمی با حضور وزیر سابق آموزش و پرورش ابلاغ کرد.

 فانی بازگشایی هرچه بهتر مدارس، ارتقای کرامت و کارایی و انگیزه معلمان، توسعه مشارکت، حرکت در راستای اسناد بالادستی، رفع محرومیت و تقویت پرورش دینی را به عنوان اولویت های خود در این وزارتخانه برشمرد. علی اصغر فانی برای فرهنگیان شناخته شده است، اما دو اتفاق در 8 سال گذشته نام فانی را در فضای سیاسی مطرح کرد: گرفتن حکم سرپرستی وزارتخانه از احمدی نژاد و ریاست ستاد فرهنگیان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 88.

در سال 84 پس از ناکامی علی اکبر اشعری وزیر پیشنهادی احمدی نژاد در اخذ رای اعتماد مجلس هفتم ، علی اصغر فانی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. مدیران وقت آموزش و پرورش انتظار داشتند آقای احمدی نژاد، فانی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند، اما رییس جمهور ، محمود فرشیدی دبیرکل " کانون تربیت اسلامی " را به مجلس معرفی کرد. با معرفی محمود فرشیدی و رای اعتماد مجلس به او ، دوره 70 روزه سرپرستی فانی هم تمام شد. دلیل اینکه چرا احمدی نژاد، فانی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش کابینه دولت نهم معرفی نکرد، مشخص نیست، اما همان زمان در راهروهای وزارتخانه به نجوا می گفتند که فانی شرط عزل سیاسی همه مدیران آموزش و پرورش را نپذیرفته است.

فانی متولد نازی آباد تهران در سال 1333 ، همسر فرهنگی و دو فرزند دارد. او دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران و دکترای مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی از دانشگاه تربیت مدرس است. از کلاس دهم دبیرستان کار ندریس در دبیرستانها را شروع کرد و در دوره دانشجویی به عنوان یکی از بهترین دبیران منطقه 16 تهران شناخته می شد.

معلمان قدیمی او را انسانی مودب و اخلاقگرا و استوار بر باورهای عقیدتی خویش به یاد می آورند. یکی از همکاران می گفت: "فانی در گفتار و کردار نرم، اما در اعتقادات سرسخت است." در دهه 60، از مدیران وابسته به طیف خط امام بود و البته رابطه کاری خوبی با نمایندگان جناح راست مانند علی اکبر پرورش و حدادعادل داشت. در شهریور 59 به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآمد و با درس و تخنه سیاه خداحافظی کرد. ابتدا معاون و کمی بعد رییس منطقه 16 آموزش و پرورش شد. در سال 60 ابلاغ مدیرکلی آموزش و پرورش کردستان را از دست علی اکبر پرورش گرفت و از سال 60 تا 64 در این استان ماند. با روی کار آمدن کاظم اکرمی از خط امامی های مشهور، فانی به تهران برگشت و از 64 تا 68 معاون آموزشی وزیر بود. بعد از ارتحال امام و شروع دوره سازندگی، ستاره بخت چپها در مدیریت کشور افول کرد. عده ای از چپ های خط امامی به دلایل سیاسی از آموزش و پرورش کوچ کردند و یا رانده شدند. فانی هم از 68 تا دوم خرداد 76 از آموزش و پرورش فاصله گرفت. او از سال 68 تا 72 معاون دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و از 72 تا 76، سمت معاونت فرهنگی بنیاد شهید را عهده دار بود. بازگشت مظفر به عنوان وزیرآموزش و پرورش دولت اول خاتمی در سال 76، علی اصغر فانی را در سمت معاون وزیر به آموزش و پرورش کشاند. در دوره وزارت مرتضی حاجی، همچنان پست معاونت آموزشی را حفظ کرد. بعد از دوره 70 روزه سرپرستی و با به حرکت درآمدن ماشین عزل و نصب ها توسط فرشیدی در سال 84 ، فانی بار دیگر به دانشگاه تربیت مدرس کوچ کردو به عنوان استادیار و سرپرست دبیرخانه شورای تعلیم و تربیت، مشغول به کارشد.

نمودار مدیریتی فانی نشان می دهد که از عمر33 ساله مدیریتش، نیمی را در آموزش و پرورش و نیم دیگر را در دانشگاه تربیت مدرس و بنیادشهید گذرانده است. فانی در سال 70 به اتفاق حسین مظفر، اصغر نوروزی و میرزایی، مجتمع غیر انتفاعی جماران را در منطقه 11 شهر تهران تاسیس کرد. دبیرستان و پیش دانشگاهی جماران هم اکنون دانش آموزان را به شرط معدل بالا و قبولی در مصاحبه عقیدتی و با شهریه سنگین می پذیرد. سختگیری های عقیدتی در این مدرسه زبانزد دانش آموزان است. عده ای با توجه به سوابق فانی می گویند که درصورت انتخاب به عنوان وزیر، احتمالا نقشی مشابه حسین مظفر، در کابینه روحانی، ایفا می کند. دلایلی برای تایید و نقض این گمانه زنی وجود دارد. فانی و مظفر تبار سیاسی مشترکی دارند . چپگرا های وزارت آموزش و پرورش بر خلاف چپ های وزارت ارشاد ، هیچگاه تبدیل به اصلاح طلب تمام عیار نشدند و عده ای از آنها با راست های جدید، همپوشانی و قرابت های فکری و عملی دارند. حسین مظفر به دلیل همین قرابت ها از اردوی چپ به جمع هواداران احمدی نژاد پیوست. اما برخی شواهد فانی را از حسین مظفر متمایز می کند. از سال 80 به بعد، حسین مظفر و فانی مسیرهای سیاسی متفاوتی را پیموده اند. فانی فاصله خود را با دولت اول احمدی نژاد حفظ کرد و در انتخابات 88 مسئولیت ستاد فرهنگیان مهندس موسوی به عنوان جدی ترین رقیب احمدی نژاد را به عهده گرفت.

با اعلام نتیجه انتخابات فانی بی سروصدا به دانشگاه برگشت و موضعگیری سیاسی خاصی از او دیده و شنیده نشد. این جملات که از مصاحبه فانی با یکی از نشریات داخلی آموزش و پرورش در سال 90 انتخاب شده تا حدودی طرز فکر او را نشان می دهد: خانم معلم ها تعهدشان در کار، نسب به معلمان مرد بیشتر است چون شرعا و عرفا مسئول اقتصاد خانواده نیستند.... مدال های المپیادهای دانش آموزی، ربطی به کلیت نظام آموزشی ندارد.....مدارس نمونه دولتی و پژوهش سراهای دانش آموزی را من تاسیس کردم .... حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی اول راهنمایی ایده من بود.... زبان انگلیسی باید از دوره ابتدایی و حتی پیش دبستانی آموزش داده شود. ....ما باید برای تعلیم و تربیت فلسفه اسلامی داشته باشیم....غیر از درس های راهبردی، باید 20 درصد برنامه درسی بر اساس شرایط و امکانات و نیازهای هر استان باشد....اصل 15 قانون اساسی باید اجرا شود و دو واحد درس زبان و ادببات قومی در مناطق قومی به صورت اختیاری در برنامه دوره متوسطه گنجانده شود.... علوم انسانی باید جایگاه خود را در آموزش و پرورش پیدا کند.

*این یادداشت در تاریخ پنجم شهریور 92 در روزنامه اعتماد منتشر شده است.

نظرات 25
  • سجاد سه شنبه 5 شهریور 1392 - 13:28:46
    14 6 پاسخ به این نظر
    به درد ما نمیخورد ،فقط نجفییییییییییییییییییییییییی
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:37:58
    11 7 پاسخ به این نظر
    آقای فانی گزینه مناسبی برای این مهم نیست ، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش ناشی از سه دوره مدیریت محافظه کارانه ایشان بر این وزارتخانه در سمت معاونت سه وزیر از طیف های سیاسی مختلف است روحانی حق معلمان رابا معرفی ایشان ضایع کرد است
  • فرشيد نماميان سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:07:04
    9 0 پاسخ به این نظر
    اينكه عكس دكتر فاني نيست
  • شاگرد استاد سه شنبه 5 شهریور 1392 - 11:38:07
    9 9 پاسخ به این نظر
    دکتر فانی عالی ترین وبهترین گزینه برای وزارت است.اشراف ایشان و همچنین منطق ایشان در شرایط مختلف بسیار عالی است.
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:40:06
    8 2 پاسخ به این نظر
    آقای فانی در کمیته بررسی و معرفی وزیر آموزش و پرورش هیچ رایی نداشته است . اوا چرا معرفی شد خدا عالم است و آقا مظفر
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:38:58
    6 2 پاسخ به این نظر
    چه خوب بود آقای روحانی برای آموزش و پرورش کسی را انتخاب می کرد که حداقل، هم سطح دیگر وزیرانش می بود مثلا آقای فانی میخواهد با زنگنه و نعمت زاده و نجفی و ظریف و ... در دولت بطور تیمی برای کشور هم فکری نماید ؟؟؟!!!سابقه ایشان در دولت فقط یک دوره 75 روزه سرپرستی آن هم به پیشنهاد احمدی نژاد است .
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 11:54:49
    6 9 پاسخ به این نظر
    واقعاً فرهیخته و مدیری کاردان هستن ایشون
  • رضا چهارشنبه 6 شهریور 1392 - 02:04:32
    6 3 پاسخ به این نظر
    اولویت اول ایشان باید بکارگیری مجدد ده هزار جوان تحصیلکرده حق التدریسی باشد که با لجبازیهای حاج بابایی... این افراد شایسته یکباره کنار گذاشته شدند. بهر حال ما که تا ابد این ادم را نفرین می کنیم.
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:36:55
    5 0 پاسخ به این نظر
    چرا ایشان در دوره معاونت دراین وزارتخانه ،از آموزش و پرورش به آموزش عالی خود را منتقل کرد ه و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس شد. می توانست بواسطه عشقی که به تعلیم و تربیت دارد عضو هیات علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت شود ظاهرا ایشان به مقام عالی وزارت آموزش و پرورش عشق دارند تا خود آموزش و پرورش . سرپرستی ایشان با حکم احمدی نژاد نیز محل تامل است.روحانی مچکریم
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:58:45
    5 0 پاسخ به این نظر
    درصورت انتخاب فانی به عنوان وزیر، ایشان قطعا نقشی مشابه حسین مظفر، در کابینه روحانی، ایفا می کند.
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:01:57
    4 2 پاسخ به این نظر
    سوال من اینه چجوری با مدرک فوق ساختمان دکترای غیر مرتبط مدیریت خونده؟
  • م.ه سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:58:35
    4 4 پاسخ به این نظر
    این که عکس دکتر فانی نیست. واقعا که!
    • عباس پنجشنبه 7 شهریور 1392 - 12:41:59
      10 1
      معلومه که عکس دکتر فانی نیست. عکس نویسنده مطلب است، آقای عبداللهی. کی گفته عکس دکتر فانیه؟
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 11:05:56
    4 3 پاسخ به این نظر
    با توجه به شناختی که از ایشون دارم میدونم که دو دغدغه اساسی دارند. 1. وضعیت معیشتی معلمان 2. مهارت حرفه ای معلمان البته نمیتوان امید داشت که در دوران سرپرستی و به سرعت این مشکلات حل بشن اما اگر امیدی وجود داشته باشه ما میتونیم باز هم برای اصلاح وضعیت آموزشی کشورمون صبر کنیم
  • بیرانوند سه شنبه 5 شهریور 1392 - 14:13:35
    4 1 پاسخ به این نظر
    آقای فانی من لیسانس زبان انگلیسی دارم و چون به علوم سیاسی علاقه دارم در رشته علوم سیاسی ادامه تحصیل دادم و موفق به کسب مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی شدم ولی متاسفانه اموزش و پرورش مدرک مرا اعمال نمی کند .معلمان زیادی با وضعیت مشابه بنده وجود دارند لذا خواهشمند است دستور فرمایید تا مدرک جدید ما اعمال شود تا بتوانیم از مزایای ان بهره مند شویم
  • بی نام چهارشنبه 6 شهریور 1392 - 08:16:58
    4 1 پاسخ به این نظر
    در متن خبر محل تولد آقای دکتر فانی به اشتباه منطقه نازی آباد درج شده، خانه پدری آقای دکتر که در آن متولد و بزرگ شده اند در منطقه نواب می باشد.
  • معصومه جمالی چهارشنبه 10 مهر 1392 - 23:39:23
    2 0 پاسخ به این نظر
    آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی گفتند تمام قفلهایی که در این سالها بر زندگی مردم زده شده باز خواهم کرد .آقای فانی چگونه از معلمانی که در این سالها حقوقشان به نا حق تضییع شده دلجویی وحمایت می کنید به کجا باید مراجعه کنم
  • بی نام سه شنبه 5 شهریور 1392 - 23:26:56
    1 2 پاسخ به این نظر
    خیلی خوب و دقیق
  • سيروس كياني پنجشنبه 18 مهر 1392 - 00:44:23
    1 0 پاسخ به این نظر
    باسلام به حضور محترم جناب اقاي فاني انينجانب حدودا 10 سال ميشود ريس انجمن مدرسه ها ميشوم در آذربايجانشرقي ناحيه 5 پيشنهاد دارم مجتمع ها حذف شود ضربه بزر گي از نظر اموزشي به آموزش پرورش وارد كرده است چون مديران از مدير مجتمع ها راحت نيستن هميشه عذاب وجدان ميكشن ورقابت اموزشي رو نمي توانن انجام دهن مديران مجتمع ها ممانت مي كنن وسلام
  • یک دوست چهارشنبه 1 آبان 1392 - 13:05:13
    1 3 پاسخ به این نظر
    اقای فانی خانواده من فرهنگی هستتند وهمه ما شمارا قبول داریم چون مدیر با تجربه و با علم اموزشی اشنایی دارید امیدوار م که در صحن مجلس رای اعتماد بگیرید ووزیر اموزش وپرورش بشوید چون شما وزیر مردمی هستید
  • ن.ق سه شنبه 14 آبان 1392 - 20:14:28
    1 2 پاسخ به این نظر
    باتشكر از اقاي روحاني كه افراد شايسته اي مثل شما را انتخاب كردند.ما در كنار شما هر كاري از دستمان بر مي ايد مي كنيم
  • بی نام چهارشنبه 11 دی 1392 - 10:36:22
    1 1 پاسخ به این نظر
    فانی نمی تونه خرابکار های که کرده 1 تعداد دانش آموزان کلاس زیاد کرد به منزله کار دوبرابری معلم نظام رتبه بندی لغو کرده به علت کسر مالیات حقوق معلمان نصف شده دنبال تغییری هست که صدمه مهمی به آموزش وپرورش خواهد زد چون هر تغییر مستلزم زمان زیادی هست که متاسفانه یه شب در ایران صورت می گیره فانی مدیر رشد یافته در آموزش وپرورش نا کارمد هاست
  • آموزگار دوشنبه 6 آبان 1392 - 13:16:38
    0 2 پاسخ به این نظر
    با سلام وتبريك وتشكر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه به حق آقاي فاني راانتخاب نمودند.وما معلمان را شاد نمودند.
  • گمنام جمعه 29 آذر 1392 - 01:31:50
    0 1 پاسخ به این نظر
    سلام دوستان من ایشون را نمی شناسم اما انصافآ زیبا از اهل بیت سروده .
  • اکبر جمعه 29 آذر 1392 - 19:31:44
    0 0 پاسخ به این نظر
    آقای فانی...!!!به اندازه ی بودبایدنمود...
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.