آمریکا و احتمالِ ورود به "جنگ ترکیبی" علیه سوریه

آمریکا وارد جنگی ترکیبی در دو حوزه ی ساختاری و کارکردی خواهند شد. در ساختار با کمک متفقین بین المللی خود انگلیس و فرانسه، و در حوزه ی منطقه ای با کمک عربستان، ترکیه، اردن، و قطر؛ گروه متفق 3+4 شگل خواهد گرفت.

 بارها و بارها گفته و نوشته ام که استراتژیسین های آمریکایی نه با دردیداشت "دکترین جنگ های نامتقارن"، بل، با "دکترین جنگ های نامتعادل"، به عنوان بدیلی انتقادی و تکمیلی بر دکترینِ جنگ نامتقارن با کشورهای هدف خود برخورد می کنند. این روزهای سوریه و روزهای آینده منطقه را می توان با ردیابی سیگنال های موجود و اثرگذاری پیشران های موجود، پیش بینی کرد و در چارچوب طراحی یک نظام جامع دیده بانی به پیمایش search سیگنال ها و پیشران ها پرداخت؛ و آن را در مقام مقدمه ای بر پویش scan و سپس پایش monitor، دریافت ها قرار داد تا بتوان با پیش بینی آن چه رخ خواهد داد سناریوهای مورد نیاز برای مدیریت آینده را دنبال کرد.
از این رو پیمایش، پویش، و پایش داده های موجود در قالب سیگنال های ضعیف یا "weak signals"، و پیشران ها یا همان"driver"ها، همگی نشان دهنده ی ورود منطقه به مرحله ی "آشوب"، است. نمی توان از این نکته دوری کرد که در این چنین فضایی اثر پر پروانه در یکی از پایتخت های منطقه می تواند موجب طوفان در کل منطقه و حتا نظام بین الملل شود. هر خاطر مدیریت همین نگرانی بود که آمریکایی ها سال ها است در چارچوب دکترین جنگ های نامتعادل و در دیداشتِ مدیریت آینده به عنوانِ پلی میان طراحی های راهبردی خود و آینده پژوهی استفاده کرده و با تکیه بر این نگرش عملکرد خود در منطقه را بر اساس این دکترین جنگِ نامتعادل شکل و محتوا بخشیده اند. جنگ نامتعادل چیست؟
نویسندگان امنیتی، جنگ نامتعادل را بدیلی انتقادی برای جنگ نامتقارن می دانند. در جنگ نامتقارن؛ تفکیک میان "قدرت"، و "قدرت افکنی"، سویه گیری معنادار و تعریف شده ای است. در این رهیافت می توان از یک "قدرت کوچک"، بنا به نیاز "تهدیدی بزرگ"، فراهم ساخت و با بزرگ نمایی تهدید برخاسته از این فضاسازی مجازی راه را برای ورود به جنگ مورد نیاز آماده ساخت.
"قدرت سازی مجازی"، گامِ اولیه در این مسیر است که در قالب یک عملیات روانی پیچیده صورت می پذیرد به گونه ای که شایعه پراکنِ "پخش آش"، خود هم در صف می ایستد. ایده ی قدرت سازی مجازی با ایجاد تصویری غیر واقعی از قدرت بازیگر رقیب، بر آن است تا "تعادل"، مورد نیاز برای استفاده از زور در دفع تهدید احتمالی برای بازیگر برتر فراهم آورند. به این ترتیب، وجود "تهدید نامتقارن"، به عنوان مجوزی برای کاربرد نیروی نظامی در عرصه ی مناسبات بین المللی بر ضد کشورهای ضعیف محسوب می شود.
"آسیب سازی مجازی"، رکن مکملِ این معنا است در این سوی قدرت برتر تلاش می کند به موازات قدرت افکنی های رقیب در جریان رودرویی های اولیه و رجز خوانی های مورد نیاز؛ قدرت افکنی رقیب را به فرصتی برای بزرگ نمایی "تهدید نامتقارن"، تبدیل سازند و خود در چارچوب حرکتی مکمل در آماجِ "آسیب سازی مجازی"، در وزنی تقابلی با قدرت متوسط یا ضعیف هدف؛ در افکارعمومی مطرح شود.
به این ترتیب در دکترین جنگ نامتقارن نوعی عدم تعادل مجازی طراحی می شود که مبتنی بر بزرگ نمایی تهدیدات ناشی از مقوله هایی چون "تروریسم"، موجب عمل به اقدامات دفاعی و "جنگ پیشگیرانه"، می شود. این نظریه شروع جنگ بر علیه قدرت های ضعیف جامعه ی جهانی را امکان پذیر می کند. به این گونه است که قدرت برتر راه را بر هژمونی خود از طریقِ برخورد با حلقه های ضعیف قدرت؛ در زنجیره ی روابط بین الملل فراهم می سازد.
این در حالی است که این کشورهای رو به رشد برایِ قدرت آفرینی هستند که در دامِ قدرت سازی مجازی آن ها گرفتار آمده و در سراشیبی رودرویی با قدرتی که خود را در آسیب سازی مجازی قرارداده است؛ گرفتار می آیند. با نبودِ مستنداتِ عالمانه پسند برای جنگِ نامتقارن بر علیه کشورِ برتر، از جمله عدم بروز جنگ نامتقارن بر علیه یازیگر برتر یعنی آمریکا، و فاصله ی زیاد قدرت میان ابرقدرت و قدرت های برتر جهانی؛ موجب شد که تئوری مکملِ آن مورد پروا قرار گیرد. باید به "تهدیدات نامتقارن"ی، که از حیثِ عملیاتی وجود خارجی ندارد؛ هویتی قابل پذیرش بخشید.
بر این اساس باید کاری انجام داد که منازعه بین قدرت های ضعیف و متوسط توجیه پذیر شود در این جا است که تئوری جنگ های نامتعادل به میدان می آید. این جنگ دارای سه گام اساسی به گفته ی نویسنده کتاب "روش و نظریه در امنیت پژوهی"، و اصول سه گانه و پنج گام عملیاتی، به زعم من است. اصول سه گانه عبارتند از :
1- برجسته نمایی هدفمند
2- تکرار اثرگذار
3- رگبار دامنه بخش
- در این سویه گیری استراتژیک قدرت افکنی کشور هدف به صورت یک فرصت برای "قدرت سازی مجازی"، مورد استفاده قرار می گیرد. هدف گذاری های قدرت آفرینی مجازی در تیررسِ عملیات رسانه ای "همگانی، همیشگی و هم گرا"، قرار می گیرند. با خوشایند های ناشی از این بزرگ نمایی از سوی رقیب است که هر چه بیشتر در برابر رقیب قدرت نمایی و تهدید افکنی می کند بیشتر در زمین بازی "تهدید سازی مجازی"، قدرت برتر گرفتار می آید. این تحرک در قالب یک اقدام رسانه ای معطوف به "جنگ رسانه ای"، صورت می پذیرد.
- تکرار اثرگذار اصلِ اساسی بعدی است که در قالب جنگ روانی و در مقام پلی میانِ جنگِ رسانه ای و جنگِ نظامی قرار می گیرد. کنش رسانه ای، زمینه ی مناسب برای جنگ روانی را فراهم می سازد. دروغ بزرگ با کمک خود بزرگ بینی های رقیب و در بسترِ کنش رسانه ای فراهم می آید. و در جنگِ روانی با هدف قرار دادن نیروهای سه گانه ی خودی، دشمن و بیطرف بر آن می شود که با ظرفیت بالای تکرارپذیری دروغ بزرگ، اقدام نظامی برعلیه رقیب را توجیه پذیر و اقدام نظامی را عملی مشروع و پیشگیرانه نشان دهد.
- در زمانی که قدرت سازی و آسیب سازی مجازی، در میدان جنگ روانی به بار نشست؛ می توان با اقدام رسانه ای مبتنی بر "رگبار دامنه بخش"، زمینه ی اجماع مورد نیاز برای ورود مشروع به یک جنگ نظامی بر علیه کشور هدف را فراهم ساخت. این در حالی است که دایره ی قدرت واقعی و مجازی کشور هدف؛ و آسیب پذیری مجازی و واقعی کشور مهاجم بسیار از هم دور هستند. و جنگ واقعی . واقعیت جنگ در محیطی نامتعادل صورت می پذیرد؛ تصویری از یک جنگ بزرگ میان دو قدرت متعادل به نمایش گذاشته می شود.
بعد از این معنا است که پنج گامِ استراتژیک مورد نظر قرار می گیرد:
- دولت سازی
- ملت سازی
- نخبه سازی
- فرهنگ سازی و
- مذهب سازی
گام های پنجگانه ای است که برای مدیریت آینده ی کشور هدف مد نظر قرار می گیرد. این تلاش بر آن است که "ظهور نظامی"، کشور برتر را در مدیریت آینده ی زمان به " حضور امنیتی"، در کشور هدف تبدیل سازد.
سوریه هم اکنون در مرحله ی گذار از منطق "تکرار اثرگذار"، به "رگبار دامنه بخش"، است. آمریکایی ها به خوبی می دانند که دوران پسابشار اسدی شش ماهی است که کلید خورده است. بعد از این زمان بود که کمک های خود را به گروه های معارض کم کدند!! تا اقناع سازی مناسب را برای حالِ حاضر به وجود آورند. اکنون اگر بتوانند رژیم اسد را با اتهام استفاده اط سلاح حای شیمیایی بیارایند حمله ی نظامی به سوریه اقدامی پیشگیرانه برای حفظ امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.
در پرتو این معنا آن ها - آمریکایی ها - وارد جنگی ترکیبی در دو حوزه ی ساختاری و کارکردی خواهند شد. در ساختار با کمک متفقین بین المللی خود انگلیس و فرانسه، و در حوزه ی منطقه ای با کمک عربستان، ترکیه، اردن، و قطر؛ گروه متفق 3+4 شگل خواهد گرفت. از نظر کارکردی نیز با تجهیز گروه های معارض و رهبری چریکی آن ها توسط کماندو های کارآزموده ی اعزامی از یک سو و از سوی دیگر با پشتیبانی هوایی و موشکی؛ وارد عمل خواهد شد. این جنگی ترکیبی است که آمریکا هزینه های برخورد با کشور هدف خود را نیز با کشورهای دیگر سرشکن خواهد نمود.
در این میان تنها چین است که به گوشه ای نشسته است و آرام ارام به صحنه می نگرد او به امید آن است که رقبایش با هم درگیر شوند و او با حفظ بازار خود برای آینده ی افزایش قدرت خور برنامه داشته باشد. روسیه و ایران باید به منطق نهفته در تئوری جنگ نامتعادل به خوبی بنگرند. با زدن چنگِ جنگ نمی توان به مبارزه با این نگره ی استراتژیک شتافت. ایران باید به ملودی "قدرت هوشیارانه"، و "سیاست های هنرمندانه"، ناشی از آن؛ در ارکستر سمفونیک خاورمیانه بیاندیشد. دولت تدبیر و امید فرصت خوبی است. هویت عملیاتی تدبیر در رساندن مردم به اهداف ملی با کمترین هزینه های احتمالی، شکل و محتوا می پذیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 97
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    جنگ حتمی است. وزیرخارجه روسیه هم امروز جانانه از پرهیز از جنگ حرف نزد. می داند که وقتی ده کشور جهان با هم هستند علیه کشوری، روسیه به تنهایی کاری نمی تواند بکند.
    • بی نام DE ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      آمریکا بارها گفته رژیم آینده سوریه بدون اسد خواهد بود فقط امیدوارم مسئولین کشورمان در صورت جنگ احتمالی دست از حمایت از سوریه که تا الان خرج سیاسی و اقتصادی بسیار فراوانی برای ما داشته دست بکشن
    • msx A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      بشار اسد و سوریه بخاطر ایران وارد این جنگ شدن.سوریه و لبنان خط مقدم ایران هستند و اگه این دو کشور سقوط کنند فاتحه ایران رو خونده بدونین
    • بی نام EU ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      67 8
      یه متن ساده بزار این متن تخصصی سیاسی چیه نمیشه خوندش
    • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      35 15
      اقا یا خانم عزیز مطلب هم ساده نیست که بتوان آب ریخت توی آن. یه متخصص نوشته نه یکی مثا من و تو
    • حسام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 14
      چیه مزخرف میگیید تا آمریکا نقطه ضعف به بزرگی اسراییل داره هیچ غلطی نمی تواند بکند و آمریکا هم امنیت اسراییل براش در اولویته
    • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      4 0
      آمريكا واقعا زرنگه. چون حدود 2 ساله كه با حمايت گروه هاي تندرو از كشورهاي مختلف داره به طور غير مستقيم منطقه را پر از درگيري كرده و خودش داره حالشو ميبره بدون اين كه كوچكترين آسيبي ببينه فقط يه خورده پول خرج ميكنه.
  • ناشناس A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    136 4
    عالی بود . اول برای من زیادی تخصصی و سخت بود اما خیلی سئوال های قبلی ام رو جواب گرفتم. حالا می فهمم چرا باید سیاست را علمی خواند
    • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      33 7
      عالی بود ولی با ادبیات خوبی نوشته نشده بود
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    کار اسد تمام است، ولی خدا می داند بعد از اسد، دموکراسی در کشوری خسته از جنگ داخلی نهادینه می شود یا نه.
    • پدرام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      3 11
      کار اسد که تمام شد نوبت ترکیه بعدش عراق بعد ایران بعدشم خدایی نکرده تکه تکه شدن ما ایرانی ها در مقابل خود خواهی عربستان و اسرائیل آمریکا
    • امید IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      61 15
      قطعا نه
    • بهزاد A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      103 6
      جالبیش به اینه که اونا با طرح و برنامه های حساب شده برای منافعشون میان جلو اونوقت اقای احمدی نژاد لطف نمودن تمام بهانههای لازم رو به اونا دادن تا ایران رو بزارن گوشه رینگ،همین ظریف بدبخت رو که عملکردش تو جهان معروفه رو خونه نشین کرد!!!!!خدایا چه گناهی کرده بودیم که این جماعت این 8 سال نصیبمون شد...!!!!
    • بی نام EU ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      28 33
      مگر در لیبی و مصر و تونس و عراق و افغانستان شد که در سوریه بشود؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    54 13
    متن ترجمه بدی از مفاهیم تئوریک داشت.
    • ناشناس A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      45 4
      خداییش مطالب تیوریک سخت هم است. ما هم که عادت داریم شعار بخونیم یا گوش بدیم برامون سخت تر می شه برادر من این که ترجمه نیست . ولی من حال کردم.
    • علی A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      18 2
      آقای بی نام می شه شما ترجمه بفرمایید . من متن گفتاری استاد را هم سر کلاس ها دنبال کردم . دکتر مطهرنیا همان گونه که حرف می زند؛ می نویسد اگر ببینی او هنگام راه رفتن یا وسط یه جمع شلوغ هم همین شکل مصاحبه مب کند.
    • وحید EU ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      5 0
      ترجمه ش ساده ش اینه: تا میتونی رقیبت رو با فضاسازی رسانه ای بزرگ کن و توی جنگ رسانه ای بنداز تا بتونی ازش یه تهدید بین المللی بسازی و حامی پیدا کنی بعد با حمله به اون کشور هم ناجی خوانده میشی هم قدرتت رو به رخ میکشی که چجوری راحت میتونی تهدید بین المللی رو از بین ببری. دقیقا همونکاری که امریکا از بن لادن و صدام ساخت.
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    3 7
    من یک نظر دادم در رابطه با اینکه امریکا و انگلیس فکر های شومی بعد سوریه علیه ایران دارند و ما باید متحد باشیم و گوش به فرمان رهبرمون باشیم.
  • جاسم IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    لعنت به امريكا كه خاورميانه رو به گند كشيده
    • امیر A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 9
      منفی به خاطر چی؟؟! خوب راست میگه دیگه !!!!
    • فریاد IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      اون کسی که الان بمب شیمیایی زد آمریکا بود؟ اون کسی که به خودش بمب میبنده عملیات انتحاری انجام میده آمریکایی هست؟ اون کسی که یه بار به مسجد شیعی ها و یه بار به سنی ها حمله میکنه آمریکایی هست؟ اونی که تو مصر داره کشت و کشتار میکنه آمریکایی هست؟ اون دسته که تو ایران هفتاد میلیون ایرانی و مجبور می کنن از طرز فکر اونها پیروی کنن آمریکایی هستن؟ نه عزیزم از ماست که بر ماست
    • احسان A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      10 2
      آقای فریاد، ولی این را دیگر هر کوری می بیند و هرذ احمقی هم می داند که پشت طالبان و القاعده و گروه های تکفیری حمایت عربستان و قطر است. چرا وقتی بیشتر تروریست های 11 سپتامبر عرب سعودی بودند امریکا هیچ غلطی نکرد؟ چرا همین امروز که پشت همه بمب گذاری های عراق، لبنان، پاکستان و ... دست عربستان است نه این کشور را تحریم می کنند، نه علیه آن لشکر می کشند و نه حتی توبیخ می شود؟ از سال 64 تا 67 بارها علیه کشور ما سلاح شیمیایی استفاده شد، چرا حتی یک قطع نمه الزام آور در شورای امنیت نوشته نشد؟ تنها راه حفظ کشور از تهدیدات خارجی دستیابی به ابزارهای بازدارنده، حتی در صورت لزوم بمب اتمی است. هر نوع سلاحی که دشمنان ما در اختیار دارند ما هم باید در اختیار داشته باشیم تا موازنه وحشت حفظ شود.
    • شاهین IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      4 7
      فریاد عالی نوشتی ممنون بابت اینکه حرف دل منم بود
    • msx A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      6 0
      امریکایی نیستن عزیز دل اما رد پای امریکا در تشکیل این گروهها و تشکیلات تروریستی کاملا مشهوده.الانم که همه جوره دارن از اونا حمایت میکنن!
    • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      1 0
      در جواب فریاد چشماتو خوب باز کن ببین هر جای دنیا یه جنگ راه میفته سرو تهش به ابر قدرتها می رسه.خودتو خیلی با این حرفات گول نزن
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    94 20
    نعره را به خاطر بسپار، اسد رفتنیست
    • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 4
      غیب گفتی همه رفتنی هستند
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    163 9
    اگه اسد از همون روز اول که مخالفت ها داشت شکل میگرفت سرکوب نمیکرد و خودش دست به اصلاحات میزد الان اوضاع سوریه این نبود. امیدوارم سرنوشت اسد برای یه عده عبرت امیز باشه که میدونم نمیشه یه عده تا طعم تلخ شکست رو تجربه نکنند عقب نمیکشند خودکرده را تدبیر نیست.
    • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      113 8
      فراموش نکنیم که روز اول، مردم سوریه خیلی آرام تظاهرات می کردند. آن قدر بشار اسد، تندروی کرد و بگیر و ببند راه انداخت، که طرف مقابل چاره ای جز خیزش مسلحانه ندید.
    • محمد A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      10 61
      چرا تاریخ رو تحریف میکنی؟ کجای دنیا دیدی مخالفان به حاکمان مهلت اصلاحات بدن که اسد دومیش باشه؟ چرا انتظار داری تاوان خودخواهی و کم کاری یه عده تبل تو خالی مخالف که به جای قدم مثبت برای جامعه دست به مخالفت و ایجاد ارتش میزنن رو حاکمان بدن؟ قطعا مخالفان اسد محکومان اینده سوریه هستن. چرا که تمام کمبود ها و مشکلات بر گردن انهاست و ما بر این مدعا شاهدیم. نکته دیگه اینکه هر جا که شیرینی هست پشه ها جمع میشن!! ولی شیرینی ها رو پشه ها پخت نکردن که بعضی ها ادعای حق میکنن. اون عده ای هم که اب از دستشون نمیچکده تعجب میکنم چطور ادعای تاثیر گزاری و حق میکنن؟ امیدوارم بیداری مردم هم چوبی باشه برای ترس مفت خوارای گلو گشاد عقده ای.
  • kiarash IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    129 4
    ای کاش هیچوقت هیچ جای دنیا جنگ نمیشد به امید دنیایی پر از صلح
    • حسین 2007 IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      6 2
      من رویایی دارم ، رویای رنگارنگ رویای دنیایی سبز و بدون جنگ...
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    39 17
    دادش week میشه هفته نه ضعیف ، اونی که مد نظرت هست weak که میشه ضعیف آخه بلد نیستی انگلیسی که مجبورت کرده ها ؟
    • مطهرنیا A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      56 9
      چناب آقای بی نام سپاس من را پذیرا باشید. بسی خشنود می شدم؛ اگر نام شما را می دانستم ؛ و به جای بی نام شما برادر عزیز را مورد خطاب قرار می دادم . بیسوادی من را به بزرگواری خود ببخشایید . مطلب را اصلاح می کنم . باز هم سپاس دارم.منتظر دیدگاه های سازنده ی شما خواهم بود. شما هم داداش را درست بنویسید تا مثل من دچار اشتباه نشوید. البته این طبیعی است. !!!
  • سعید طالب لو A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    17 47
    نتیجه گیری مقاله نوعی پیشنهاد دور از واقعیت است. نویسنده چه هدفی را دنبال می کند آیا می خواهد بگوید ایران باید واقع بینانه تر به مسئله سوریه نگاه کند. وچون همه کشورها دور هم جمع شدند دیگر نمی توان کاری را پیش برد. یعنی کار اسد تمام است، در حالی که کار اسد تازه شروع شده ایران ونیروهای منطقه هم بی کار نمی نشینند ونباید هم بنشینند زیرا اگر سوریه به هر نحوی ساقط شود دیری نمی پاید تا حربه ها هم متوجه خود ایران بشود. اسرائیل جای دوری نیست دوستانی هم که آن نزدیکی ها قرار دارند بی کار نمی نشینند. پیروزی هایی که نصیب این محور شده کم نیست. دیدن صحنه عراق ولیبی به تنهایی کافی نیست. سوریه هم اصلا شبیه هیچکدام از آن گزینه ها نیست. تاریخ هم جلوی چشمهای ماست می توانیم به آن مراجعه کنیم. متشکرم
    • ناشناس A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      22 3
      اقای طالبلو من در این نوشته نتیجه گیری که شما می گویید نمیبینم و فقط جمله قابل قبول زیر وجود دارد روسیه و ایران باید به منطق نهفته در تئوری جنگ نامتعادل به خوبی بنگرند. با زدن چنگِ جنگ نمی توان به مبارزه با این نگره ی استراتژیک شتافت. ایران باید به ملودی "قدرت هوشیارانه"، و "سیاست های هنرمندانه"، ناشی از آن؛ در ارکستر سمفونیک خاورمیانه بیاندیشد. دولت تدبیر و امید فرصت خوبی است. هویت عملیاتی تدبیر در رساندن مردم به اهداف ملی با کمترین هزینه های احتمالی، شکل و محتوا می پذیرد. کجای این گفته ها معنای این دارد که چون همه کشورها دور هم جمع شدند دیگر نمی توان کاری را پیش برد؟؟؟؟؟و ......
  • محمد A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    63 2
    اسد اشتباه کرد که از فرصت برای انتقال قدرت به یکی از نزدیکانش استفاده نکرد. شاید او نمی تواند بپذیرد که به نفع خود او بود که کنار می رفت.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    گروه پژاک، حزب حيات آزاد کردستان، می گوید هفت سرباز ايرانی در درگيری با این گروه در هفته گذشته در حوالی سردشت کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بيانيه گروه پژاک آمده است که سربازان ایرانی در روز ۳۱ مرداد به این گروه در مرزکردستان ایران و عراق حمله کردند که دو تن از اعضای این گروه هم کشته شدند.
  • مهدی A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    28 10
    بعد از نظام فعلی سوریه که به درستی میتوان آن را عقب مانده توصیف کرد درون مرز های فعلی کشور سوریه هیچ قدرت پایداری برای اداره امور شکل نخواهد گرفت و دو دستگی تا عمق اعتقادات مردمان این منطقه پیش رفته کسانی که چندی پیش بدون مشکل قابل ذکری کنار هم زندگی میکردند. آفرین به غرب و کشور های عربی که گل کاشتند و فاجعه انسانی و غیر قابل جبران دیگری در برگه های تاریخ نگاشتند. از این که در این مقطع زمانی زندگی کرده ام این فاجعه بزرگ را دیدم و کاری نکردم یا نمی توانستم بکنم شرمسارم.
  • سیامک A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    45 0
    با این اوصاف باید میشه فهمید چرا امریکا در رسانه های خود به بزرگ کردن دستاوردهای نظامی ایران و آوردن پرونده هسته ای به این سطح تلاس میکند.خیلی آموزنده بود.
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    4 79
    اتفاقا گاف های بی شمار دیپلمات های معتدل در انتخابات و گره زدن همه چیز با ارتباط با غرب آنها را جری کرده است بدبخت شما و بینندگان نادانتان که فکر می کنند جنگ با سوریه برای دمکراسی و به نفعغ مردم سوریه است و ما در این میان سودی عایدمان می شود راستی مردم فریبی را تا کجا ادامه خواهید داد ...
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      72 3
      اقایی که به ظاهر مسلمان و مدافع ما هستید. منم غرب زده نیستم. ولی دیگران را بدبخت و نادان دانستن کار خوبی نیست برات متاسفم
    • حامی A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      41 5
      آیا جنایات اسد وقتی که هنوز مبارزه مسلحانه و حملات گروهکهای تروریستی مثل النصره شروع نشده بود، یادتان رفته آقای بی نام؟! کسی فکر نمیکند این جنگ برای آوردن دمکراسی در سوریه است ولی اسد نشان داد که لیاقت حکومت بر مردم را ندارد: "الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم". دست به اسلحه بردن هم محصول برخورد بسیار خشن با معترضان بود و این سببی بود برای دخالت تروریستهای عرب خارج از سوریه.
    • کیکاوس IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      33 1
      متاسفم که این ادبیات توهین به فهم ملت و نادان دانستن آنها هنوز هم ادامه داره
    • حامد IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 1
      آقای حامی این جمله "الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم" یه کمی خطرنکه حسن!!!!!!! به نظرم ولش کن!
  • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    57 14
    بالاخره باید تکلیف این فاجعه دردناک قرن بیست ویکمی یکسره شود . اگر از راه دیپلماتیک شد که بهتر وگرنه چاره ای جز جنگ نیست . روسیه و چین هم عددی نیستن که بتونن روی تصمیم امریکا تاثیر بگذارن .
    • امین س A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      12 43
      ببینیم وتعریف کنیم...تکلیف رو اگر می خواستن یکسره کنن مخالفان رو ترغیب به حضور در نشست ژنو می کردن تا نقشه راه اینده رو بریزن...به هر حال انتخابات تحت نظر دنیا با حضور همه طرف ها...خودتون رو زدین به خواب ولی با سیلی همین امریکا بیدار خواهین شد...باید صبر کرد
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    26 83
    ایا سوریه در صورت حنگ احتمالی قادر است لندن و واشنگتن را هد قرار دهد و میلیونها قاسد را به کام مرگ و نبستی بکشاند انشائالله الان واقعا ظهور نزدیک است با نابودی انگلیس و امریکا انشائ الله
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      20 2
      بخواب بابا ظاهراً تب داري!
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    70 1
    برای من واکنش ایران مهم هستش
    • میلاد IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      16 3
      ما همه میدونیم این آتش فتنه از کجاست و کی هست که به بشار خان اعتماد به نفس و ....تومان میده.
  • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 47
    اینحا دیگه میدان حنگ است و هر حه داری باید رو کنی وگرنه مثل نحوی که شنا بلد نبود و عرق شد انرزی هسته ای و همه حیز الان است که بکار می اید و گرنه نوش دارو بعد مرگ سهراب بی اثر است سوریه و لبنان و ایران هر ه دارید رو کنبد که ردا بسیار دیر حواهد بود
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    16 74
    بابا برادران حزب الله مشت محکمی به دهان آمریکا خواهند کوبید. شما نگران نباشید
    • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      50 7
      مشکل اینجاست که برادران شما چون توان دیپلماسی ندارند، با مشت شان کار می کنند
    • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 1
      متاسفانه دیپلماسی اطراف اسراییل جواب نمیده
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    47 1
    خدا به مردم سوریه رحم کنه این کشته هایی که در عکس ها میشه دید دردناکه و کاربرد شیمیایی بدترین کار بود.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    36 4
    همین الان آمریکا داره بیشترین نفع رو از جنگ سوریه میبره. توی جنگ سوریه چند تا جناح وجود دارن: نیروهای دولتی بشار اسد همراه با حزب الله، مخالفین که شامل ارتش آزاد و اعضای وابسته به القاعده هستن، و کردهای مستقل در شمال سوریه. جالبه که بگم هیچ کدوم از این سه تا دوست آمریکا نیستن! آمریکا داره از یک طرف داره دولت سوریه که هم پیمانه حزب الله هستش، رو نابود میکنه، از یک طرف دیگه داره از شر تروریستهای تکفیری راحت میشه، از طرف دیگه با کشتن کردها داره منافع هم پیمان خودش تو منطقه یعنی ترکیه رو تامین میکنه. پس به نظرم نیازی به حمله کردن نداره.
    • حامد IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      3 0
      آقا این نظر من بود که جاهای دیگه گذاشته بودم! معلومه خیلی خوشت اومده که صاف کپی کردی!!!!!!!!!!!!!!!! در هر صورت دمت گرم!
  • ناصر A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    29 1
    این امریکایی ها با همراهی انگلیس ها برای این منطقه برنامه دارند . این مقاله به خوبی این مسئله را نشان داده است.
  • فروتن A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    23 1
    بابا بعضی ها چیز دیگری در این مقاله پیدا نکردند به ادبیات آن گیر داده اند . اگر می نوشت داداش این امریکایی ها خیلی نامردند ما و دنیا را با رسانه هاشون سر کار گذاشتند و حاش و می برند . شما راضی می شدید. واقعا نمی خواهیم یه کم به ادبیات علمی احترام بگذارید و فروتنانه به آن آفرین بگیم
  • بی نام EU ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    33 6
    اين جنگ بيشتر از يه هفته طول نميكشه
  • محسن A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    13 1
    خداییش فروتن راست میگه به جای این نگاه کنید که خدایی خوب دست آمریکایی ها را خونده . من در یه سخنرانی دیدم که دکتر مطهرنیا به خوبی وضعیت قدرت در امریکا را بیان کرد.اون زمان سرباز بودم.کلمات مخصوص خودش را داره
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    5 12
    khodet fahmidee chee gofti amoo joon
    • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      16 4
      نه بابا منتظر تو براش ترجمه کنی . تو نمی فهمی دلیل نداره همه نفهمند .
  • محمدرضا A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    55 10
    بشار بای بای
  • علی A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    52 6
    اگر رژیمهایی مانند اسد ، جمهوری را تبدیل به سلطنت نکرده بودند ، الآن بهانه ای برای تغییر آن نبود.
  • سئوال A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    34 2
    واقعا فکر می کنید روسیه و ایران چیکار کنند؟؟؟؟؟
    • بی نام AU ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 1
      مگه تا حالا چیکار کردن ؟؟؟؟ باقی راه هم همون هیچکار رو میکنن.
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    42 18
    هورا به ارزوم رسیدم و اون نابودی بشار اسد است
  • مطهرنیا A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    32 2
    با سلام برای همه ی شما عزیزان که با نظرات و اعلام دیدگاه های سازنده اتان همراهم بودید سپاس و کمال تشکر دارم. بر من ببخشایید که اگر کلامم با سختی و ناهمواری هایی روبرو است. بک و سیاق نگارش من اگر از این حالت خارج شود؛ تنها می تواند به سمت و سوی بذله گویی وطنز پردازی سویه گیرد. از همراهانی که به نقد منصفانه و دفاع معقولانه روی آوردند سپاس فراوان دارم.باشد که با همراهی هم بتوانیم جغرافیای اندیشه ورزی را وسعت و گستره ی پرپهنای ادبیات تخصصی را ژرفا بخشیم. باز هم از نوع نگارشم ؛ کمال عذرخواهی دارم. تلاش کردم که همه ی پیام هایتان را تایید کنم و هیچ پیامی مگر یک پیام که دارای سویه گیری بسیار بی ادبانه و غیر منصفانه ای بود حذف نشد. از نویسنده ی آن پیام هم عذر می خواهم .
    • امیر A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      7 0
      جناب مطهرنیا اینکه شما پیگیر نظرات خواننگان هستید جای تشکر و آفرین گفتن دارد.
    • امین IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 0
      از علم شما، ادبیات شما و نوع برخورد شما با مخاطب بسیار لذت بردم و خواهش می کنم یادداشت ها و مقالات بیشتری را در این سایت و سایتهای خبری پر بازدید انتشار دهید. ممنونم
    • حامد IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 0
      آقای مطهرنیا سلام. خیلی ممنون که به نظرات ما هم توجه داشتید. فقط میخوام یه خواهشی میکنم. اون هم اینه که لطف کنین هم خودتون و هم همکارانتون سعی کنید همه نظرات رو حتی اونهایی که نظام رو نقد میکنن، منتشر کنید. من خودم چند بار نظر گذاشتم که نه بی ادبانه بود و نه به کسی توهین کردم، ولی نظرم حذف شده بود. اگر نتونیم توی همین سایتها ار آزادی بیان دفاع کنیم، پس توی صدا و سیما و روزنامه ها باید به حال آزادی گریه کنیم.
  • سعید IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    7 0
    خداییش خبرانلاین خیلی شجاع شدی، افرین، منکه یه مدت بود اینترنت نداشتم ، وقتی ااومدم این کامنتا رو دیدم شاخ دراوردم،،،
  • جمشید IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 7
    بیشتر خواسته قدرات قلمش را به رخ بکشه.
  • وحید A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 1
    من یه پیام گذاشته بودم در پاسخ به یکی از کامنت ها با این شروع" ساده شده حرف نویسنده اینه..." که البته من برداشت خودم رو از متن گفته بودم اما الان نیست...اگه متن من بوده که حذف شده که مصداق عدم رعایت ادب و سوگیریش رو بنویسید اگه هم که کامنت کسی دیگه بوده پس کامنت من کو؟
    • مهدی مطهرنیا A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      10 0
      وجید عزیز من تلاش دارم که تمامی نظراتی را که حاوی توهین نیست با اجازه سردبیر محترم منتشر کنم. ما نیاز به "نقد منصفانه و دفاع معقولانه داریم. من نظر تو را امشب دیدم و هر دو را منتشر نمودم. از تو و همه عزیزان خواهش می کنم تلاش کنیم تا ادبیاتی مدبرانه و رفتاری معقولانه داشته باشیم. سپاس من را هم تو و هم تمامی عزیزان دیگر پذیرا باشید.
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 3
    مرگ براسد
    • مهدی مطهرنیا A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      14 1
      خواهش می کنم بیایید تا می توانیم برای دیگران حتا مخالفان و دشمنانمان هم مرگ نخواهیم. اگر چه مرگ؛ مرگ نیست؛ آغازی است بر یک پایان. از این که جسارت کرده و این درخواست را مطرح کردم .
  • روح ا... A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 0
    شاید به خاطر پاره ای ملاحظات مقاله قدری گنگ نوشته شده است . فکر می کنم لب کلام نویسنده این است که ((دوران اسد به سر آمده اگر آمریکا و متحدانش حمله نظامی انجام دهند رژیم بعث سقوط خواهد کرد و ایران هم نباید بیشتر بر روی این کارت سوخته سرمایه گذاری کند )).رژیمهایی مانند رژیم سوریه متاءسفانه ذاتا اصلاح ناپذیرند و خود زمینه ظهور گروههای مسلحانه افراطی و تروریست را فراهم می کنند .سرنوشت اسد اسفبار و عبرت انگیز است .
  • سعید IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    14 8
    آخر هفته اسد رفته
  • ایرانی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 0
    این طبیعه هر کشوری دنبال منافع خودشه همه جای دنیاست . یعنی میخاهید بگید. جناب محمد خان اگه مسلمونیم یادت باشه مشلمون دروغ نمیگه و گفتند اگه چیزی رو واسه خودت نمی پسندی واسه دیگران نپسند. اگه قتل زور گویی بده همه جا بده مسلمون غیر مسلمون ارانی امریکایی آفریقایی نداره. چرا کشتن مردم روزای اول تو تظاهرات با تانک توسط سوریه یادت نیست؟ تظاهرات آرام. این تظاهرات تو ترکیه تونس میشد مردمی تو سوریه ترورسیت بود؟ باور کن مردم عادی هم توشون بود. آمریکا بد اونا چرا باید بازیچه دست اونا بشیم کشور به لبه پرتگاه ببریم . اسد رفته بود به نظرت این همه کشور نابود میشد؟ میدونی چه هزینه داره کشورشون درست بشه. میرفت بذار مردم بعد ها پشیمون میشدند. مگه نشدید؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 11
    اسد بره که یه مشت عرب وحشی ضد بشر بیاد؟اگه دموکراسی بیاد خوبه ولی فعلا بهترین گزینه اسده
  • بهرام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 1
    متاسفانه این وسط مامسلمانان به جان هم افتادیم وبه خاطربی خردی حکامی چون اسدوملک عبدالله وآل ثانی جهان اسلام درخطرگردابی عظیم است ودولت ایران بایدباتدبیرو عاقلانه عمل کنه مادرداخل کشورگرفتارتورم شدیدبی کاری وفساد مدیران واختلاس هستیم ومردم تحت فشار بی سابقه الان زمان وارد شدن ما به جنگ اونهم جهانی نیست
  • ایرانی دیگر A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 3
    بزار حمله کنن مگه تو هشت سال جنگ سوریه کم به صدام کمک کرد که حالا ما بیاییم برا سوریه دلسوزی کنیم
  • رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    14 4
    بشار دیگه آخرته
  • اکبر IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 11
    کسی که مسلمونه دشمن در برابرش کوچیکه. شما اگر از آمریکا میترسی برو تو ایمانت شک کن
    • ناشناس A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 1
      این حجیت؛ و استدلال شما بسیار جالب است. مثلا زمانی که پیامبر اعظم ص پیمان صلح حدیبیه را امضاء کردند؛ خدای ناخواسته ترسیدند. یا باید در ایمان ایشان استغفرالله شک کرد. این استدلالات را به جای دیگر ببرید.
  • ali A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 0
    من دانشجوی میکروبیولوژی آزاد قم هستم سر کلاس های سیاسی وی می رفتم . تو کلاس بی پرده تر حرف می زد.وبه همبن شکل که مینویسد میگفت. بعضی ها هم با او به دلایلی غیر منطقی بد بودند ولی اکثر دانشجویان دوسش داشتند دانشجویان زبان و حقوق هم می آمدند. حالا هم نوشته های دکتر مطهرنیا را دنبال می کنم. بسیاری از نگاه های او به مطالب تئوریک است. سخت هم هست ولی درست از آب در می آید.
  • مهدی مطهرنیا A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 0
    علی جان سپاس من را بپذیر . خدای روح دکتر ملک زاده استاد بزرگ میکرو بیولوژی را شاد و او را بیامرزد. شاد باشید. سلام دوستان مشترک را برسانید.
  • مانا A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 6
    متاسفم که نظر من رو جرات نکردید بزارید ..لازم بود بدانند خیلیها جنایات اسد چه بوده و منابع لازم برای دیدن ویدیوها رو هم داده بودم..خودسانسوری ننگیست بر ما
  • msx A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 1
    اکثر کابران خبرانلاین نمیدونن با خودشون چند چندن؟!
  • فارسی زبان IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 3
    برادر من چرا نوشتار شما مانند "میرزا مهدی خان منشی استرآبادی" بسیار سنگین، مصنوع، دشوار و در عین حال مختصر است! بهتر نیست روان نوشتن را از "سعدی عزیز" بیاموزیم؟
    • مطهرنیا A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      3 0
      بزرگوار بهتر از جان هر نگارنده ای سبکی و سیاقی دارد. در دوران پر آشوب پناه بردن به پناهگاه کلام امنیت آور است.از شما و همه ی دوستان منتقد عزیزم سپاس گذارم. اندیشه ورزیتان پایدار، پویا، و پربهره باشد.
  • علی A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 1
    ناتو: نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است http://www.asriran.com/fa/news/293111/
  • رامین A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 1
    دوستان عزیز هیچ نگران نباشید این روندی است که شروع شده و به یاری حق و مشارکت جامعه جهانی دیکتاتورها و سلب کنندگان آزادی ملت ها یکی پس از دیگری نابود خواهند شد و جای خودشون رو به سیستمهای دموکراتیک و مردمی خواهند داد،شما فکر می کنید این زندگی که ما الان در ایران داریم زندگی است؟؟به خدا قسم که این زندگی نیست،این یک مرگ تدریجی توام با خفت وخواری و زجر است،بعد از سوریه ایران از یوغ آزاد خواهد شد و انشااله یکی پس از دیگری همه ی مردم مظلوم خاورمیانه از یوغ دیکتاتورها آزاد خواهند شد انشااله،دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد،مطمئن باشید