راه حل امام موسی صدر برای دست دادن با خانم ها / پاسخ به زنی که گفت می خواهید نجس نشوید؟

خاطره ای از راه حل امام موسی صدر، متفکر و عالم بزرگ ربوده شده شیعه برای دست دادن با خانم ها

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کتاب «قدم کلیک هایتان بر چشم» نوشته محمدرضا زائری، دو خاطره مربوط به رفتارهای امام موسی صدر را می خوانید.

 

هنوز دستم روی سینه مانده است !

1*دکتر حسین کنعان در کتابش به نام "الامام موسی الصدر، قدر و دور" می گوید، امام موسی صدر برایم تعریف کرد که: «وقتی من حدودا نوزده سال داشتم، پدرم (آیت الله صدر مرجع بزرگ تقلید) نامه ایی برای نخست وزیر وقت نوشتند وقرار شد من نامه را ببرم و تحویل بدهم. لذا صبح زود از قم راه افتادم و به تهران آمدم. به محل زندگی او که منزلی باشکوه بود، مراجعه کردم. مرا به سالن طبقه اول راهنمایی کردند، نشستم و به تماشای در و دیوار مشغول شدم. آن فضا و محیط متفاوت و شیک و باشکوه با تابلوهای نقاشی و وسایل تزئینی و پرده های زربفت و... برای من که از یک خانه ساده طلبگی آمده بودم، خیلی تازگی داشت و غرق در تفکر در این فاصله فرهنگی و اجتماعی بودم.

در همین حال متوجه دختری جوان شدم که در انتهای سالن مشغول نواختن پیانو بود و من تا آن هنگام صدای این دستگاه را نشنیده بودم، نشسته بودم و با تعجب به آن گوش می کردم که آن دختر متوجه حضور من شد و برخاست و به طرف من آمد و دستش را به طرفم دراز کرد! من دستم را روی سینه ام گذاشتم و سلام او را پاسخ دادم.» دکتر کنعان می گوید در اینجا، امام موسی صدر خندید و به مزاح گفت: «و هنوز دستم روی سینه ام مانده است».

جالب این جاست که این فرهنگ زیبا و راه حل ستودنی، که شاید منشا آن هم ایشان باشند الان در لبنان و بسیاری از جوامع، کاملا رواج یافته است.

 

می خواهید نجس نشوید؟

2*دانشمند فاضل و نویسنده اندیشمند، استاد سید عباس نورالدین نقل می کرد: « روزی امام موسی صدر در یک کلیسا (یا دانشگاه) سخنرانی بسیار موثر و جذایی ایراد کرد و همه را مجذوب کرد. اواخر سخنرانی، خانمی جوان و زیبا که از توفیق عالِمی مسلمان بسیار دلخور بود، به دوستانش گفت «من می دانم چطور حالش را بگیرم و ضایعش کنم» و بلا فاصله پس از پایان سخنرانی، در حالی که همه را متوجه خود کرده بود، جلو رفت و دستش را به طرف ایشان دراز کرد.

ایشان دستش را طبق عادت روی سینه گذاشتند، او هم که منتظر همین بود پرسید: «می خواهید نجس نشوید؟» (او به همان موضوعی اشاره کرد که مشکل سوء تفاهم خانم هاست و شبهه دون پایه بودن زنان در دیدگاه اسلام و نجس بودن غیر مسلمانان و...) ایشان با زیرکی بلافاصله پاسخ دادند: «بل لا حافظ علی طهارتک» که بلکه بر عکس، تو آن قدر با ارزش و پاک هستی که چنین تماس هایی حریم قدسی و زنانه تو را می آلاید.

این جواب حکیمانه و عارفانه و عمیق و هوشمندانه، نه فقط توطئه او را خنثی کرد، بلکه کار بر عکس شد و جمعیت مسیحی حاضر بیشتر به وجد آمدند و به ایشان ارادت بیشتری پیدا کردند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 110
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    ای امام موسی صدر کجائی ...
    • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      من متاسفم واسه دوستانی که به زنده بودن امام موسی صدر رای منفی دادن! ازشون خواهش میکنم یکم درمورد شخصیت و منش ایشون تحقیق کنن بعد منفی بدن. اون عزیزانی هم که موضوع رو به تمسخر گرفتن، منطق و درک خودشون رو نشون دادن. اللهم فک کل اسیر...
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      40 13
      یه سوال..؟ورزشکارامون که توی المپیک مدال گرفتن و با خانومایی که بهشون مدال دادن و باهاشون دست دادن کار بدی کردن؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      77 41
      محمد جان شما هم به جای اسطوره سازی تحقیق کن.
    • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      79 24
      با برگشتن امام موسي صدر خيلي ها خيلي چيزها رو از دست خواهند داد
    • بهزاد IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      69 39
      حتمن در انتها باید با یه جمله ی عربی تموم کنی؟؟؟!!!
    • امین IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      38 14
      بهزاد عزیز این جمله عربی دعاست. ما در قنوت نمازها هم همین دعا رو بعضی وقت ها می گیم یعنی اینقدر به عربی حساسیت دارید که دعاهای قنوت رو فارسی می گید؟البته ایراد شرعی نداره ولی نفرت بی جا هم به کینه منجر میشه و شاید هم به نژاد پرستی و خدای ناکرده شاید به روگردانی از دین در هیچ زمینه ای افراط خوب نیست
    • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 19
      من اینجام تو کجایی؟!
    • خطاب به امین و بهزاد A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      21 10
      امین جان گمون کنم بهزاد اگه نماز میخونه فارسی میخونه الان روشنفکرا میان منفی میدن!!!!! طبق آیه ی قرآن اکثرهم لا یعقلون...!!!!!
  • يکتاپرست A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    "بلکه کار بر عکس شد و جمعیت مسیحی حاضر بیشتر به وجد آمدند و به ایشان ارادت بیشتری پیدا کردند." استاد سید عباس نورالدین چگونه متوجه شده که مسيحيان به وجد آمدند و ارادت پيدا کردن.
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      حالا شما تو این متن با این همه نکته چه ایرادی گرفتی ها! اصل مطلب بیان قشنگ ایشان است که دست ندادن به زن ها را نه به تحریک شدن یا نجس شدن که بین عوام خیلی رائج است بلکه به احترام و والائی شخصیت زن نسبت می دهند که یک مرد نمی تواند به او دست بزند مگر محرم او باشد. اصل استدلال خیلی قشنگه هر چند که ممکنه من هم باهاش مخالف باشم.
    • هدی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      دوست عزیز اگر به خاطراتی که از امام موسی صدر نقل شده و به دوره زندگی ایشان در لبنان مراجعه کنید می بینید که با رفتارهای مختلفی که داشته چطور بین مسیحیان محبوبیت پیدا کرده و باعث وحدت مسلمان ها و مسیحی های لبنان شده و حتی به جای مسجد بیشتر وقت ها در کلیسا سخنرانی می کرده، پس اگه برید بخونید براتون تعجب آور نیست! اگر هم یه سفر تونستید برید لبنان، می بینید که وقتی اسم امام صدر رو می برید چطور از شیعه و سنی و مسیحی از دوست داشتنش می گن و در غم ربوده شدن و نبودن او در جامعه امروز هستند
    • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      سخته برای شما متوجه به وجد اومدن یه جمع بشین؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      42 3
      حالا یه جوری متوجه شدن دیگه. زیاد گیر نده
    • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      11 25
      به بی نام اولی که اینو گفته: بلکه به احترام و والائی شخصیت زن نسبت می دهند که یک مرد نمی تواند به او دست بزند مگر محرم او باشد. یعنی اگه اون زن محرم باشه، مرد باید اون کرامت و پاکی زن رو از بین ببره؟! یعنی اگه زن محرم باشه باید احترام و شخصیت والای اون زنو شکست؟؟!!! از اون توجیهات مسخره ای بود که امروزه خیلی شاهدش هستیم توی اینجور مسائل!!
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    اين دست دادن هم عجب معضلي شده ها !!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      معضلی نیست.ما هر که دستش را دراز کند در حد ضرورت دستش را می گیریم !
    • بی نام DE ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      46 9
      واقعا مسخره بازی شده آدم نمیدونه چی کار کنه مردا میفهمن من چی میگم
    • علی A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      2 6
      البته میگن شهید مطهری دست دادن به زن رو اگه برای یک مسئله کاری باشه جایز دونستند. کسی در این مورد شنیده ؟ اگر قطعا میدونید جواب بدید.
  • علی A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    خدا ایشان را به جامعه ایران بازگرداند
    • حقیقت گو US ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      10 20
      آقا محمد رضا!!! حالا خانم شما خیلی با حیا تشریف دارند و فقط می خوان فقط بدون حجاب اسلامی مرسوم بیان بیرون!!! اگه یکی دیگه بر اساس "حقوق بشر و آزادی" بخواد از این حد هم فراتر بره و لخت بیاد بیرون چی؟!!! اگه معیار "آزادی غربی" باشه که از نظر شما هست، لابد اون هم مجازه!!! بالاخره معیار اگه آزادی باشه و قرار باشه کسانی که در مکان های عمومی ظاهر می شوند هر جور دوست داشته باشند ظاهر بشوند، دیگه هیچ حد و مرزی نمیشه متصور بود. اگه شما حد و مرزی می شناسی که "آزادی" رو هم خدشه دار نمی کنه بگو ما هم بدونیم!!!
  • فریاد IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    تو رو خدا ببین مشکلات ما مسلمون ها چی هست!! دست دادن با زنها ! برای این موضوع باید راه حل ابداع کنیم ! حالا مثلا اگه دست بدن چی میشه؟؟؟ تحریک میشن ؟؟؟ واقعا که خیلی بدبختیم
    • mesut IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      سلام . موضوع تحریک شدن نیست بلکه بندگی خداست . خدا در قرآن میفرماید : جن و انسان را خلق نکردم جز برای بندگی کردن . ما باید هرچی خدا گفت بی چون و چرا قبول کنیم و انجام بدیم وگرنه ما با شیطان که در مقابل حرف خدا ایستاد و سجده نکرد چه فرقی داریم . اتفاقا اون هم گفت هنوز انقد بدبخت نشدم که مقابل انسان سجده کنم ...
    • فرید IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      برادر عزیز اینکه دست دادن با زن ها مشکلی را حل کند یا نه بحثی جدا دارد اما اینکه چون دست نمیدهند ما بدبختیم جای خیلی حرف دارد..اولا یکی از اصول اولیه حقوق بشر آزادی اندیشه ،تفکر ،عقاید و البته مذهب است و باید توجه شود که ایشان بنا بر عقایدشان که البته بر همه واجب است که احترام عقاید طرف مقابل را نگاه داریم با خانم های نامحرم دست ندهند و البته دلیل خاص خودشان را دارند که بازهم باید احترام گذاشته شود...پس اگر به حقوق انسانی افراد باید احترام گذاشته شود باید تمام و کمال و برای همه باشد و دوما احتمال دارد من و یا هر مسلمان دیگری با یک خانم نامحرم دست هم بدهیم راست و غلطش با خودمان. پس باید کاری کنیم که همه دنیا به عقایدمان احترام بگذارند و ماهم ایضا همینگونه باشیم نه ما بدبخت میشویم نه آنها..
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      مساله اینه ک حکم خداست. من نمیدونم چرا بعضیا هروقت درباره یکی از احکام اسلام مخصوصا تو زمینه روابط محرم و نا محرم حرف زده میشه این بحثو مطرح می کنن ک حالا همه مشکلات مسلمونا اینه و از این جور حرفا.... نه خیر همه مشکلات این نیست ولی اینم یکی از احکام خداست ک باید اجرا بشه! من می خوام از شمایی ک اینطوری حرف می زنید بپرسم شما برای حل مشکلات کشورتون یا هم کیشانتون چی کار کردید؟ امام موسی صدر با گذشتن از آسایش و راحتی و حتی زندگی خودش تلاشش رو برای هدفش ک پیروزی مسلمونا و مقابله با دشمنشون یعنی اسراییل بوده انجام داده... شما چی کار کردید؟
    • آرش IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      فریاد جان مشکل فرهنگی من و شما در همین نکته است که به عقاید هم احترام نمی گذاریم. شما مجاز هستی که با هر خانم یا آقایی دست بدهی و اتفاقا در این رابطه من هم مثل شما فکر می کنم و این هیچ ایرادی ندارد اما حق نداری عقیده یک عده را تمسخر کنی و بگویی بدبخت هستیم. یک عده ای از مردم کشور ما عقاید شرعی و مناسک مذهبی را کاملاً رعایت می کنند همانطور که مثلاً شما عقاید سنتی خانواده تان را محترم می شماری. بنابراین همانطور که حتماً خوشت نمی آید که کسی عقاید فرهنگی خانواده شما را بدبختی و عقب ماندگی بداند شما هم لطف کن توهین نکن.
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      اگه واقعا قبول داری مسلمونی که باید از احکام اسلامی متابعت داشته باشی
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      مشکلی نیست.ما برای دست دادن پیشقدم نمیشویم اما اگر کسی دستش را دراز کرد با او دست می دهیم. به همین سادگی!
    • محمدرضا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      28 6
      داداش من اگه قضیه حقوق بشر و احترام به حق افراد هست خوب شمام احترام بزارید. نمیخواید با نامحرم دست بدید کاملا به خودتون ربط داره و قابل احترامه. اما اگه همسر من نخواد حجاب داشته باشه به همه عالم و ادم ربط پیدا میکنه و همه هم برای خودشون حقی قائل هستن....اینکه نشد حقوق بشر جان من چاپش کن.
    • فرید IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      13 22
      برادر عزیزم؛ محمدرضا جان؛ اینکه همسر محترمتون نخواد حجاب داشته باشه واقعا هم به هیچ کس ارتباطی نداره و بدون خواهشا که این بحث حجاب اجباری به این شکلی که تو مملکت ما وجود دارد در اسلام و البته در تشیع نیست. اصلا خود حضرتعالی هم نمیتونید همسرتون رو به حجاب وادار کنید می تونید توصیه کنید و یا حتی خواهش کنید اما حد حجاب تا مقداری که به مرز هتک حرمت جامعه نرسه در اختیار خود خانم هستش و هیچ احد الناسی حق اقدام تنبیهی و اجبار در مسایل شرعی خصوصی را نداره.. مثلا اگر خانمی تصمیم بگیره با پوششی بیرون بیاد که آنقدر عریان باشه که باعث معذب شدن افراد مذهبی بشه قبول کن داره آزادی اون فرد رو سلب میکنه اماتاحد روسری زدن یا نزدن بدون شک اجباری نیست چون خودمرد مومن باید تا حدی توانایی کنترل خود را داشته باشه
    • مریم A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      5 12
      اره بدبختیم کاملا پیداست! تو دینت چیه؟ اسلام؟ حالا واقعا مسلمونی؟ اگه نیستی بگو نه اگه هستی بازم بگو نه!!!!
    • یسنا A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 6
      اره فریاد جان بدبختیم میدونی چرا؟ چون نمیدونی احکام یعنی چی!! البته ببخشید من دین و مذهب تو رو نمیدونم
    • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      11 1
      خوب دروغ نگفتن هم از احکام خداست چیزی که مسئولین رده بالای ما راه به راه میگن !حق الناس هم از احکام خداست کسانی که باعث کاهش ارزش پول ملی شدن و قدرت خرید رو کاهش دادن حق الناس به گردن دارن چرا اینارو روش حساس نیستیم و به سادگی ازش رد میشیم اما یه دست دادن رو گنده میکنیم! لطفا سخنانی از امام موسی صدر درباره ی دروغ گفتن و حق الناس هم چاپ بفرمایید!
    • رضا A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      2 17
      در جواب mesut که اعتقاد به تعطیلی فکر دارن باید بگم انسان خلق شد تا یه تفاوتی با فرشته هایی که بی چون و چرا عبادت میکردند داشته باشه. البته حرف من نیستا!
  • سعیدیان A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    این مرد مغز متفکر جهان تشیع بوده است. خدا ایشان را به ما برگرداند
  • سپیده A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    72 57
    موضوع بسیار عالی ای بود. آفرین به خبرآنلاین. ممنون. جالب
  • مهدی مطهرنیا A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    33 77
    هرگاه عکس های این مرد بزرگ را می بینم، اشک بر گوشه ی چشمم مهمان می شود . رفتارش آن را به گونه سرازیر می سازد. و یاد بزرگمردی دیگر را در ذهنم می آورد که بسیار شبیه اوست. نمی دانم چرا او من را به یاد ماندلای عزیز و بزرگوار هم می اندازد. هر سه شان را دوست دارم.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      2 7
      این که شد دونفر!!!در ضمن از کسی بت نساز ...
    • razi IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      10 5
      منظورت از بزرگمرد محمد خاتمیه؟چرا نگفتی تو متن؟اگه منظورت سید محمد خاتمی بود میگفتی تا مثبت بارون کنیم کامنت رو
    • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      20 12
      آخی نازی!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    همه در پی اکتشاف و اختراعن. اینا هم در پی اکتشاف راه حل چه چیزایی هستن. بدبختی که شاخ و دم نداره
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      50 66
      یعنی حال می کنم با کامنت بعضی ها! شما دوست عزیز منتظری یک عالم مذهبی بره اختراع و اکتشاف کنه؟! شما خودت تشریف ببر دانشگاه درس بخون و مکتشف و مخترع بشو! کلاً ما ملتی هستیم که همش منتظریم. منتظر یکی که بیاد جامعه رو درست کنه بعد انتخابات رو تحریم میکنیم. منتظریم یه نفر بیاد ساختار فرهنگی جامعه ما رو اصلاح کنه بعد خودمون همه عقاید رو مسخره می کنیم. این دوستمون هم منتظره یکی بیاد براش اختراع کنه. چرا از خودت و خودمون شروع نکنیم؟ چرا شما به خودت ایراد نمی گیری که بجای اختراع و اکتشاف اومدی اخباری در ارتباط با امام موسی صدر می خوانی؟!
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      41 35
      لطفاً به بخش علم و فناوری خبر آنلاین مراجعه کنید. (کلاً مسائل رو با هم قاطی کردی و فکر کنم تو بخش فناوری هم بری کامنت می ذاری که چرا دانشمندا بحثی از حلال و حرام پدیده های فیزیکی نمی کنن؟!)
  • یغما A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    و آن جمعیت به وجد آمدن آن دختر خجالت کشید حتی یکی از دوستان او نزدیک بود مسلمان شود. و یکی گریه افتاد خلاصه نبودید ببینید.
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 7
      آقا خوب بود :-)))
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    99 14
    بدبختی ما زمانی شروع شد که عده ای به اسم مذهب و عده ای دیگر به اسم روشنفکری گروه مقابل را مسخره کردند. دوست عزیز عقاید مذهبی هر گروهی محترم است چه مسیحی چه مسلمان و چه زرتشتی.
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      97 20
      درد آنجاست که عده ای گفتند که بزرو هم که شده باید از عقاید ما تبعیت کنید....
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    خدا رحمتشون کنه!!!!!!11 ایشون با این کار کل مشکلات بشریت رو حل کردن. دیگه حجت بر ما تموم شد.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      7 6
      شما بهترین کامنت را دادید!
  • بی نام GB ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    ما در مملکتی زندگی می کنیم که هنوز به این دست مسایل شخصی انسان ها شکل اجتماعی و فرهنگی میدهند،در صورتی که تماس با انسان ها در صورت اراده هر دو طرف به عهده خود ان ها است و لاغیر...در کشورهای غربی سیاست مداران ما می روند دست نمیدهند و حجاب هم میگیرند و آنها به ما احترام می گذارند...آیا ما به خانم کاترین اشتون اجازه میدهیم با عقیده خودش و بدون پوشش اسلامی به ایران بیاید؟ما همیشه خودمان را به حق میدانیم
    • قندنمک A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      27 3
      خوب معلومه که نه چون ما عالم دهریم!! و بقیه یا نمی فهمند یا کلا کافرند!
    • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      18 2
      آفرین
    • محمد RU ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      4 1
      لایک!!!!
    • یسنا A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      7 15
      اقای محترم هیچم شخصی نیست!! بعدشم اینجا کشور اسلامیه میفهمید اس لا می!!! روزی هزار بار تکرار کن بلکه متوجه شی!!!
    • محمد IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      2 0
      چون در کشورهای غربی داشتن یا نداشتن حجاب در قانون ذکر نشده و با رفتار ما قانون آنها نقض نمی شود.اما عکس این قضیه نقض قانون است.یعنی بی حجاب بودن یک فرد خارجی در کشوری که حجاب در آن یک اصل قانونی است.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    1 0
    یه سوال؟ همانطور که میگن موهای بلند یه دختر ممکن موجب به وجد اومدن یه مرد بشه پس باید پوشانده بشه که جلوی تحریک رو بگیره خوب ممکنه برعکس این مسئله هم صادق بشه!چه بسا برخی از پسر ها موهای بلند و به مراتب زیباتری دارن که ممکنه دختر ها با دیدنشون به وجد بیان که دیدیم حتی دختر ها از این مدل موها استقبال کردن و پسرانه کوتاه میکنن!آنها هم باید موهای خود را بپوشانن که موجب تحریک دخترها نشود؟؟؟ خواهشا چاپ کنین با جواب!
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    99 22
    عجب راه حلي واقعا خيلي عالي بود ما مونده بوديم چه كار كنيم
  • یک جوان A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    من که بعنوان یک زن خیلی هم خوشحالم که مجبور نیستم با خیلیها دست بدهم خصوصا در جلسات و غیره، با هر کسی هم که دوستش داشته باشم دست میدهم.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      11 7
      برو بابا
    • على IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      13 7
      دقيقا روش درست را از يك خانم بايد شنيد ... يعنى يك آقاى با شخصيت نبايد براى دست دادن با يك خانم پيش دستى كند ولى اگر خانم خود تشخيص دهد و دستش را بطرف شما دراز كند ميتوانيد با احترام با ايشان دست دهيد ... در جوامع غربى حتى براى روبوسى از همين روش استفاده ميشود ... ولى نظر و اعتقاد هر كس بايد محترم شمرده شود
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 1
      دقیقا منهم همین حس را دارم. دست دادن با اقایان غریبه در جلسات کاری اصلا خوشایند نیست.
    • نیما DE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      4 1
      ما هم همینو میگیم دیگه !
    • امیر A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      2 3
      واقفا برو بابا! بدبختی شاخ و دم نداره راست گفتید.
    • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      2 0
      اوووووووووووورین
  • سعید IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    4 18
    اولا حکم خدا نیست ثانیا اگر مفسده ای نداشته باشد دست دادن جایز و گاهی لازم است. فقه تنگ نظرانه را کنار بگذارید تا زندگیهایتان شیرین شود.
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 3
      بابا فقه پویا!!!!!! خب نمیخوای رعایت کنی چرا اصلشو منکر میشی؟ بگو من نمیخوام این حکمو اجرا کنم!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    26 7
    خیلی خوشحالم از اینکه بزرگترین مشکل بشریت (دست دادن با زن) حل شد.
  • مهرانتبریزلی A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    4 1
    این دلایل شرع و اسلام برای کسانی هست که دین رو قبول دارن و ایمان دارند- برای کسانیکه که اعتقادشون به این چیزا نیست اینها غیرقابل قبول و مساله ای برای تاختن به دین هستش-پس بهتره اونایی که قبول دارند و یا ندارند دین را به سخره نگیرند .
  • علی.ب A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    10 4
    تو فرهنگ غربی هم زن اگه دستشو جلو آورد دست می دند در غیر این صورت بی احترامی حساب میشه! ولی خوب وقتی طرف اومد دستشو اورد جلو دست ندی داری به طرف توهین میکنی حالا هر جور میخواید برداشت کنید! توجیه کنید و ... وقتی از روی هوس نیست و جز احوال پرسی و احترام متقابل هست به نظرم این جور حرکت ها جز توهین معنی دیگه ای نداره! وقتی هم توهین حساب بشه دیگه آزادی بیان و مذهب و ... نیست!
  • شیعه A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 0
    آرش جان توی توی لیست نظرات تو میدرخشی
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 0
    اما موسي صدر ممنونم ازت رفيق! شما كه اينننننن همه توانايي داري واسه حل مشكلات، بيا و موضوع هسته اي ما رو هم حل كن بگين امين!!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 3
    دست دادن یک رفتار انسانی و این افراط فعلا فقط در ایران و جماعت حزب الله لبنان است. حتی اخوانی ها و حماسی ها هم با خانم ها دست می دهند. آخه کسی نیست بگه کف دست انگیزش جنسی داره که به خانم ها بی حرمتی بشه؟!!!
  • بی نام AU ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    10 3
    چه مشکل بزرگی رو حل کردن !! حالا بریم سراغ مشکلات بعدی.
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    7 1
    من نمي فهمم چرا ما كه همگي مسلمان هستيم ياد نمي گيريم به دينمان و عقايد يكديگر احترام بگذاريم؟ همه مي دانيم كه دين اسلام حد و حدودي را قائل شده اگه من رعايت نمي كنم دليلي نداره كه ديگران را به سخره بگيرم. پس چطور مي خواهيم با ديگر اديان مصالحه داشته باشيم؟ در ضمن از صميم قلب اميدوارم خدا ايشان راالساعه به جامعه ما بازگرداند
  • رضا GB ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    14 4
    حالا واقعن دست دادن با خانم ها حریم قدسی و زنانشون رو از بین می بره ؟
  • رضا A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    19 7
    خب خدا را شکر که این تنها مشکلمون هم حل شد.
    • یسنا A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 13
      شماها کلا مشکل دارین باب هر موضوعی صحبت میشه میگید خوبه مشکلمون فقط همینه!! شما بفرما میخوای به کدوم مشکلت برسی؟ شکمت پر باشه کافیه؟ جیبت پر باشه کافیه؟
    • رضا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      12 3
      در جواب یسنا. مشکل خالی بودن جیب و شکم نیست. درد گرسنگی و فقر رو میشه تحمل کرد ولی دیدن مردمی که تفکر رو کنار گذاشتن غیر قابل تحمله. حداقل برای من که اینجوریه!
    • یسنا A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      3 9
      اقا رضا من قصدتوهین ندارم اخه اره که اینم یه مشکله ، بالاخره اینجا یه کشور اسلامیه میتونیم دین و مذهب و پیامبرمون رو منکر بشیم و بیخیال؟ اگه بشه وای بر ما
    • رضا A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      8 2
      سوال من از یسنا خانم اینه. به نظر شما مهمترین حکم اسلام دست دادن یا ندادن زن و مرده؟ یعنی همه احکام دیگه اسلام الان تمام و کمال اجرا میشه و اگه این یکی اجراء نشه وای بر ما میشه؟ شما که مشخصه خیلی به مذهب علاقه دارید لطفاً جواب بدید آیا حضرت علی (ع) شبها به خاطر دست دادن زن و مردها گریه میکردند یا حق ضایع شده مردم؟ البته من شخصاً معتقدم ادم اگه لایق سجده فرشته ها شد به خاطر عقلشه و روزی که اون رو کنار بگذاره باید بحال خودش گریه کنه و فریاد و مصیبتا سر بده.
    • یسنا A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      1 4
      اقا رضا این دست دادن مهمترینش نیست اما از احکام خداست!! مگه استغفار حکم دست ندادن از خدای دیگر و ضایع نکردن حق ادما از خدای دیگه ست؟ اگه دین و امام علی و مذهبو قبول داری همه شو نه گلچین کردنشو!!! من حرف شما رو قبول دارم که عقل و بصیرت مهمه اما نمیشه تفکیک کرد احکام خدا رو برادر من. من به مذهب و دینم علاقه دارم زیاد اما تعصب بیجا و کورکورانه ندارم و واس خودم و از دید حکم نمیدم
    • رضا IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      3 2
      در جواب یسنا. پس حتماً از نظر شما هر دین رو یه خدا فرستاده که توی یه دین میشه دست داد و توی یه دین نمیشه؟! شما هم که لابد دین رو گلچین نمیکنید دیگه؟!!! ;-)
    • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      0 7
      خیلی بانمکی اقارضا هه هه هه!! اونکه تفکیک میکنه شمایی که میگی دست دادن طوری نی اما ضایع کردن حق ایراد داره نه من که میگم دوتاش ایراد داره حالا تو برو تا میتونی دست بده نمکدون
    • رضا A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      6 0
      من انتظار داشتم که جواب سوال من رو با منطق بدین. ولی طبق معمول وقتی جوابی ندارین یا طرفتون نمیفهمه، یا کافره یا به قول شما نمکدون! و شروع به مسخره بازی میکنید. متأسفانه بیشتر کسایی که خودشون رو مثلاً مسلمون میدونن حتی از دفاع از ساده ترین اصول دینشون هم عاجز و ناتوان هستند.
    • یک دوست IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      1 0
      اقا رضا همه ی دین ها دراصول مشترک هستند. مثلا در قران ایه 47 ال عمران حضرت مریم می گوید...لم یمسسنی بشر... یعنی لمس نکرده من را هیچ بشری که منظور عدم تماس بدنی با نا محرم است.حضرت مریم که مادر حضرت عیسی است از این اصول طبعیت می کرده حال اگر بعضی از پیروان رعایت نمی کنند مشکل حقیقت دینشان نیست بلکه ابتدا خودشان هستند به دلیل عدم تحقیق و 2-بعضی از بزرگانشان به دلیل تحریف و...
  • حسن عبدالله IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    11 4
    دست دادن مشکلی نیست وصمیمیت را بیشترمی کنددلهای متظاهرین خراب است
  • زن روشنفکر A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    35 17
    من موندم این مردای مسلمون چرا اینقدر بی ارادن نه میتونن موی زن ببینن نه دست بدن نه نگاه کنن همه جوره به گناه می افتن حالا خوبه سالی 30 روز هم تمرین خویشتن داری میکنن تو ماه رمضون
  • محمدرضا IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    20 1
    ما که مثل مرد با خانم های محترم دست میدیم برای امام موسی صدر هم احترام بسیار بالایی قائلیم هر چند که بجز عکس و چند تا کتاب چیزه دیگه ای در موردشون نمیدونیم.
  • *** IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    7 1
    بزن دست قشنگرو واسه یک جوان
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    22 11
    ما توی فکر چی هستیمودنیا تو فکر چی فرق جهان سوم همینه توی دس دادن یا ندادن موندیم
  • احمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    17 5
    هر چند معتقدم ایشون دارای فضائل زیادی بودند. اما خاطره ای که در رابطه با دست دادن با خانم ها بیان شده، صرفا حاظر جوابی ایشون رو میرسونه و نه عقیده شون رو
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    11 9
    آره فقط با این حرفها می توانید یک جنس را برده و بنده جنس دیگر نگه دارید!
  • هیوا A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    5 4
    خیلی جالب بود ممنون از شما خبرآنلاین برای این مطالب خوبی که منتشر می کنید
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    10 1
    عجب کاری کردند احسنت واقعا چقدر متفکرانه و عالمانه عمل کردند احسنت احسنت . خدا پدرتو بیامورزه 4 تا مطلب در مورد رفع موضوع بیکاری و مسکن ومعیشت مردم بنویسید و برای استحکام خانواده ها مطالب فرهنگی چاپ کنید . ممنون خبرآنلاین
  • neda IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 9
    واقعا که اگر این مشکل بزرگ جامعمون حل بشه دیگه همه از لحاظ فرهنگی صد پله صعود خواهیم کرد! .آقا شما برو با هر زنی توی خیابون هست دست بده ببینیم کجای دین و خدا و فرهنگ این مملکت می ره زیر سوال.واقعا باعث تاسفه که هنوز همچین بحثهایی جزو مباحثات مهم یک ملت و مملکتی باشه .....بسیار باعث تاسف خورد
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    14 3
    دختر به دوستانش گفت «من می دانم چطور حالش را بگیرم و ضایعش کنم» سید عباس نورالدین هم جزء دوستان دختر خانم بودند كه از اين موضوع با خبر شدن ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    11 6
    ملت رفتم روي كره ماه دارن سبزي مي كارن ما داريم دس دس ميكنيم...
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    7 0
    راه حل امام موسی برای دست "ندادن". این تیتر درسته
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    10 12
    چقد نامسلمون!!! نه ببخشید میشه هرکی دقیق دین و مذهبش رو هم اعلام کنه؟ اخه موندم مسلمونن و اینجور میگن و یا واقعا تو مذهبشون محرم نامحرمی نیست!!!
  • رضا IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    13 2
    چقدر توی این مملکت نا مسلمون داشتیم
    • بی نام A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      6 0
      ای قربون کلامت رضا جان خوب اومدی
  • بی نام EU ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    15 2
    بنظرم امام موسی صدر با تحجر و اسلام خشک و خشن مخالف بودند
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 3
    در ايران. اصلاح طلبان خيلي امام موسي صدر رو قبول دارند.
  • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 2
    باید حقوق زن و طرز رفتار کردن باهاش دقیقا مثله غربی ها باشه (آقا نظرمه چی کارم دارید - طرز فکرم اینه)
  • سید مهدی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 4
    میگم که خبر آنلاین یه گزینه تعبیه کن که دین رو مشخص کنه حداقل توی خبرهای اینجوریت بدونیم نظر مسلمونای واقعی چیه :) آخه میدونی بعضیا مسلمونن ولی خودشونم عالم میدونن؛ یعنی نظر هیچ فقیهی رو قبول ندارن؛ یعنی میگن: «به نظر من»؛ نمیگن از نظر فقه اسلامی؛ از نظر کسی که کارش تحقیق در اسلامه؛ تفحص در اسلامه:) بذار حداقل با آرامش نظرات رو بخونیم :)
  • محمد A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    4 0
    وقتی کشورهای استعمارگر می خواهند سرزمینی را غارت کنند از نقطه ضعف آنها وارد می شوند بطور مثال در هند مردم را به انواع خرافه ها مانند احترام به گاو ودر پاکستان رویارویی شیعه وسنی ودر ایران به حجاب ویا مثلا دست دادن زن و مرد مشعول می کنند.چرا هیچ وقت در این کشورها بحثی از فساد اقتصادی و قراردادهای ننگین حکومتی نیست.
  • معصومه IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    2 0
    ما هنوز بعنوان یه عده انسان مدعی روشنفکری بلد نیستیم با هم تعامل داشته باشیم و و علیرغم تفاوت عقاید بهم احترام بگذاریم! ما رو چه به امام موسی صدر!! همینکه به اسم اسلام یا مدرنیته تو سر هم بزنیم وبهم توهین کنیم برامون کافیه! ما حدود سیصد سال با تمدن فاصله داریم...
  • علی A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    یا خدا به احترام وجود باعث ایجاد عالم حضرت زهرا گناهانم را ندید بگیر و زندگی ام را نجات بده درگیر آزمایش سختی شده ام دعایم کنید مادر ..............
  • پیمان A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    بعضی ها واقعا مریضن.... بعضی ها میدونی مصداق چی هستند...؟آیه قرآن که میگه ای پیامبر تو هر کاری کنی و هر معجزه ای بیاوری می گویند تو ساحری ، بی شک آنها ایمان نخواهند آورد حالا دقیق آیش یادم نیست. وقتی ما داریم دینمون رو واسه دنیامون و لذتمون کج میکنیم اونم اسلام که واقعا کامله در عین حال روشنفکران اروپایی دارن به حقایق اسلام و حجاب و ... پی می برن.... اونوقت بعضی ها میان اینجا درباره دست دادن با خانوم اظهار نظر می کنن.....
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    واقعا بعضی از کامنتها رو که می خونم انگشت به دهان میشم از طرز فکر بعضیا . خدایی اصلا موقع نوشتن کامنت به اون چیزی که خوندین و اون چیزی که قراره بنویسید فکر می کنید ؟ اصلا فهمیدید منظور امام موسی از اون جواب چی بوده که دم از مخالفت میزنید و ادای روشنفکری در میارید ؟