نگاهی به تاریخچه افتخارات استقلال در لیگ قهرمانان آسیا/ سومین ستاره انتظار آبی‌پوشان را می‌کشد؟

آبی‌پوشان پایتخت تاکنون افتخارات زیادی در جام‌های باشگاهی آسیا کسب کرده‌اند. قهرمانی، نایب قهرمانی و کسب رتبه‌ سومی در کلکسیون افتخارات باشگاه استقلال می‌درخشد.

سروش امینی توماجی: تیم فوتبال استقلال تاکنون سیزده بار در رقابت‌های جام‌ باشگاهی آسیا شرکت کرده است که حاصل آن دو قهرمانی در اولین و سومین حضور، دو نایب قهرمانی و دو مقام سومی آسیا بوده است. رقابت هایی که پس از بیست و یکمین دوره‌اش در سال 2002 میلادی با رقابت‌های جام در جام باشگاه‌های آسیا ادغام شد و لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را تشکیل داد.

اولین قهرمانی استقلال در جام باشگاه‌های آسیا به اولین حضور این تیم در سال 1349 بازمی‌گردد، سالی که در آن سومین دوره جام باشگاه‌های آسیا در تهران برگزار می‌شد و استقلال هنوز با نام تاج در میادین حاضر می‌شد. استقلال تهران در آن دوره با تیم‌های «هومنت من» لبنان و «سلانگور» مالزی هم‌گروه بود. در فروردین سال 1349 و در ورزشگاه لبریز از تماشاگر امجدیه (شهید شیرودی)، تیم‌های تاج از ایران و هاپوئل اسرائیل مسابقهٔ فینال جام باشگاهای آسیا را برگزار کردند. در این دیدار تیم تاج تا دقیقه 83 یک بر صفر عقب بود که در این دقیقه غلام وفاخواه که به مرد جام‌ها معروف بود، گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد و کار به وقت اضافه کشیدکه تیم تاج با گل مسعود معینی مدافع پیش تاخته خود در وقت اضافه قهرمان آسیا شد. این تیم در آن سال ترکیبی بود از بهترین‌های فوتبال ایران. نام‌هایی همچون: ناصر حجازی، علی جباری، مهدی لواسانی، جواد الله وردی، کاروحق وردیان، مسعود معینی، غلامحسین مظلومی، عزت جانملکی، جواد قراب، اکبر کارگرجم، علیرضا حاج قاسم، نصر الله عبداللهی، مهدی حاج محمد، عباس مژدهی، منصور پورحیدری و مسعود مژدهی. یاران کمکی این تیم هم غلام وفاخواه از عقاب و محمود خوردبین از پرسپولیس بودند. هدایت آبی پوشان هم بر عهده زدراکو رایکوف از یوگسلاوی بود.

استقلال در سال 1370 برای دومین بار موفق شد جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا را به ایران بیاورد. استقلال در آن بازی‌ها ابتدا در دو دیدار رفت و برگشت بر نماینده قطر پیروز شد و سپس در کشور بنگلادش با سه تیم «25 آوریل» کره شمالی، «بانکوک بانک» تایلند و «محمدان» بنگلادش هم‌گروه شد. استقلال پس از کسب مقام نخست گروه خود با تیم دوم گروه اول بازی کرد و به فینال رسید. این تیم در بازی پایانی موفق شد با نتیجه 2 بر 1 از سد لیائولینگ چین بگذرد و قهرمانی را به خود اختصاص دهد. در آن بازی‌ها، احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان این تیم بود و حمید بابازاده، فرشاد فلاحت‌زاده، رضا حسن‌زاده، شاهرخ و شاهین بیانی، صادق ورمزیار، مهدی فنونی‌زاده، امیر قلعه‌نویی، عبدالعلی چنگیز، عباس سرخاب، عبدالصمد مرفاوی و سید مهدی ابطحی نیز سایر بازیکنان این تیم را تشکیل می‌دادند. در نهایت، پس از قهرمانی استقلال با هدایت منصور پورحیدری، مرفاوی با شش گل زده، آقای گل مسابقه‌ها شد، نامجو مطلق تکنیکی‌ترین بازیکن جام لقب گرفت، عباس سرخاب به عنوان مرد سال آسیا شناخته شد و عابدزاده جایزه بهترین دروازه‌بان جام را کسب کرد.

آبی‌پوشان تهرانی تجربه سه حضور در رقابت‌های جام در جام باشگاه‌های آسیا را نیز دارند. این رقابت‌ها با حضور قهرمانان جام‌های حذفی کشورها برگزار می‌شد. بهترین نتیجه استقلال در این بازی‌ها کسب مقام چهارمی آسیا در سال‌های 1376 و 1380 است. تیم فوتبال استقلال تهران، در اولین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که از ادغام در جام باشگاه‌های آسیا و جام در جام باشگاه‌های آسیا، شکل گرفته بود، حاضر بود. این تیم در آن سال با قهرمانی در جام حذفی کشور پا به آن رقابت‌ها گذاشته بود و در اولین گام، در دو بازی رفت و برگشت، «الفیصلی» لبنان و سپس «نفتچی» ازبکستان را از پیش رو برداشت و در مرحله گروهی با تیم‌های «السد» قطر، «العین» امارات و «الهلال» عربستان،‌ هم‌گروه شد. از هر گروه یک تیم به نیمه نهایی راه می‌یافت و در نهایت، استقلال تهران با دو شکست و یک پیروزی از ادامه رقابت‌ها باز ماند. هادی طباطبایی،‌ جواد زرینچه، پیروز قربانی، مهدی هاشمی نسب، علیرضا منصوریان، ستار همدانی، یدالله اکبری، محمد نوازی، فراز فاطمی، علی سامره، محمود فکری و علیرضا اکبرپور بازیکنان استقلال در آن سال بودند.

یکی از تلخ ترین خاطرات استقلال در لیگ قهرمانان آسیا به سال 1385 بازمی‌گردد، زمانی که آبی‌پوشان پایتخت با قهرمانی در لیگ برتر ایران به فکر کسب جام قهرمانی آسیا بودند اما به دلیل ارسال نکردن به موقع مدارک باشگاه به کنفدراسیون فوتبال آسیا، از شرکت در این مسابقه‌ها باز ماندند. استقلال بدون انجام حتی یک بازی، حذف شده زودهنگام بازی‌ها لقب گرفت.

استقلال در سیزدهمین حضور خود در فصل جاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در گروه D مرحله مقدماتی که گروه مرگ لقب گرفته بود، به مصاف تیم‌های مطرح الهلال عربستان، العین امارات و الریان قطر رفت. شاگردان قلعه‌نویی مرحله گروهی را با تساوی 3 بر 3 در زمین الریان قطر آغاز کردند، مسابقه‌ای که تا دقیقه 86 از میزبان پیش بودند. در بازی دوم العین امارات را با نتیجه 2 بر صفر در ورزشگاه آزادی شکست دادند و در مسابقه سوم با پیروزی 2 بر یک در عربستان برابر الهلال که نتیجه‌ای بسیار ارزشمند برای آبی‌پوشان تهرانی بود به عنوان یکی از مدعیان این گروه خود را مطرح کردند. شکست یک بر صفر خانگی برابر الهلال عربستان شروعی تلخ برای شاگردان قلعه‌نویی بود اما دو پیروزی 3 بر صفر برابر الریان قطر و یک بر صفر برابر الریان در امارات باعث شد استقلال با 13 امتیاز و به عنوان تیم نخست گروه راهی مرحله حذفی شود. استقلال که تنها نماینده ایران در این مرحله از مسابقات بود، بر اساس تغییر قوانین در مرحله یک‌هشتم نهایی باید در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف الشباب امارات می‌رفت، مسابقه‌ای که طبق همین قوانین جدید در بازی برگشت میزبان آن بود. بازی رفت با نتیجه 4 بر 2 به سود آبی‌پوشان تهرانی به پایان رسید و بازی برگشت هم با تساوی بدون گل همراه شد تا استقلال به عنوان سومین تیم ایرانی، به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند.

در حال حاضر استقلال با غلبه بر بوریرام تایلند در دیدار رفت در آستانه حضور در جمع چهار تیم برتر قاره کهن قرار دارد. تیمی که با هدایت امیر قلعه نویی و حضور بازیکنانی چون فرهاد مجیدی، جواد نکونام، مهدی رحمتی و... امید بسیاری را در دل هواداران برای ایستادن بر قله فوتبال آسیا ایجاد کرده. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا آبی پوشان پایتخت سومین ستاره را بر سینه خود حک می کنند و یا ناکامی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا ادامه دار خواهد بود.

252 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =