بهار نوشت:

سرپرست وزارت علوم درباره زمان بازگشایی دانشگاه، تکلیف ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، حدود اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها، وضعیت اعتباری دانشگاه‌ها و جایگاه فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه توضیح داد.
جعفر توفیقی، با اعلام این‌که سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور طبق اعلام قبلی از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود، گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها یک واقعه بسیار مهمی در کشور است. بنابراین تلاش همه ما در وزارت علوم و دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها سال تحصیلی جدید را بسیار خوب و با آرامش آغاز کنند و تنها دغدغه آن‌ها، توسعه علمی کشور، ایجاد فضای پرنشاط برای دانشجویان برای درس خواندن و فعالیت کردن باشد.
سرپرست وزارت علوم ادامه داد: برنامه‌ریزی برای بازگشایی دانشگاه‌ها و استقبال از دانشجویان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم در این روزها خواهد بود. بنابراین از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم درنهایت دقت به نحوی برنامه‌ریزی کنند که سال تحصیلی جدید را به خوبی آغاز کنند و استقبال خوبی از دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان جدید، به عمل آید.
وی با تاکید بر لزوم پویایی و پرنشاط‌ بودن فضای دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید درعین‌حال تاکید کرد: نباید تصور کنیم آنجا که صحبت از نشاط دانشجویی می‌شود، منظور هرج‌ومرج و بی‌انضباطی است. قوانین و مقررات موجود در حوزه تشکل‌های دانشجویی به اندازه کافی قدرت نظر دارند که اجازه دهد دانشجویان در این چارچوب فعالیت کنند.
به گفته او رابطه مستقیمی میان نشاط، تلاش و امید به آینده با فعالیت‌ دانشجویان وجود دارد. هر چقدر بتوانیم زمینه حضور دانشجویان را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی فراهم کنیم، قطعا این نشاط بیشتر خواهد بود. سرپرست وزارت علوم همچنین ادامه داد: خوشبختانه دانشجویان ما از آگاهی و شعور سیاسی بسیار بالایی برخوردارند. مطمئنم اگر همه ما در چارچوب قوانین و مقررات برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی حرکت کنیم، هم دستاوردهای علمی ما حفظ و تقویت می‌شود و هم آن نشاط و جنب‌وجوشی که همزاد دانشجو و اقتضای سن آن‌هاست. وی دانشگاه‌ها را کانون تولید علم، دانش و فرهنگ خواند و گفت: فعالیت‌های سیاسی نباید به ماموریت اصلی دانشگاه‌ها که همان تلاش برای توسعه علمی است، لطمه بزند.
سرپرست وزارت علوم با تاکید بر لزوم پرهیز از مدیریت سیاسی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: دانشگاه جای سیاسی‌‌کاری و رفتارها و کارهای سیاسی و افراطی نیست. وی بر رونق گرفتن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی، کانون‌ها و انجمن‌های علمی و فرهنگی در دانشگاه تاکید کرد.
توفیقی با اشاره به بعضی چالش‌های آموزش عالی و همچنین انتقادات نسبت به بعضی مصوبات و سیاست‌های وزارت علوم در دولت گذشته، ضمن تاکید بر جو و مشارکت دانشگاهیان در امور آموزش عالی در رفع و بررسی این چالش‌ها بر همکاری و تبادل نظر با جامعه دانشگاهیان اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان تاکید کرد. تصمیمات و سیاست‌های مورد اختلاف نظر از جمله پذیرش جنسیتی، آزمون دکترا و... را باید از طریق مشورت و تبادل نظر با دانشجویان بررسی و در صورت نیاز، اصلاح و تجدیدنظر کرد. به گفته توفیقی بهترین شیوه در حل چالش‌های آموزش عالی، ایجاد فضای مشورتی و بحث و تبادل‌‌نظر با جامعه دانشگاهی و علمی کشور است. توفیقی در این بخش از گفت‌وگوی خود با انتشار ای‌میل و سایت شخصی خود به نشانی info@drtofighi.ir و
www.drtofighi.ir برای دریافت نظرات و پیشنهادها و انتقادات جامعه دانشگاهی، آمادگی خود را برای بهره‌مندی و استفاده از این نظرات اعلام کرد. وی همچنین گفت: هر دانشجو و هیات علمی اگر فکر می‌کند در یک زمینه‌ای نسبت به وی اجحاف شده و حق وی تضییع شده است، توصیه می‌کنم که حتما به وزارت علوم مراجعه و درخواست خود را ارائه کند و وزارت علوم نیز وظیفه دارد این موارد را بررسی و به هر شکایت رسیدگی کند. سرپرست وزارت علوم ادامه داد: برای مثال درباره موضوع بازنشستگی استادان که موکدا مورد سوال قرار می‌گیرد، باید عنوان کنم اگر هر یک از استادان فکر می‌کنند مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
سرپرست وزارت علوم بر لزوم افزایش اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها و تقویت هیات امنای دانشگاه به عنوان یک برنامه تاکید کرد و گفت: استقلال دانشگاه‌ها یک قانون است. ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 20 قانون برنامه پنجم بر این موضوع تاکید دارد. بنده همان‌طور که پیش از این اعلام کرده‌ام، محور برنامه‌هایم در وزارت علوم، اجرای قانون پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تلاش برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام است که استقلال دانشگاه‌ها هم یکی از این قوانین است.
توفیقی تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات درباره استقلال دانشگاه‌ها این تصور می‌شود که دانشگاه‌ها خود محور بوده و دیگر الزامی بر تبعیت از سیاست‌های نظام به وزارت علوم نیست، در حالی که این تصور اشتباه است. به گفته وی، منظور از استقلال دانشگاه‌ها براساس آنچه در قانون آمده، افزایش اختیار در زمینه امور مالی، اداری، تشکیلاتی، استخدامی و برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها براساس مصوبات هیات امناست؛ به عبارت دیگر هر آنچه به اداره خود دانشگاه برمی‌گردد، طبیعی است دانشگاه‌ها هر اختیاری که داشته باشند، باید در چارچوب سیاست‌های نظام، قانون اساسی، قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی حرکت کنند.
به گفته توفیقی، بیش از نیمی از دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند و این دانشگاه اعضای هیات علمی بسیار باارزشی دارد. بنابراین تاکید می‌کنم، ضمن حمایت و همکاری لازم، این تعامل را با دانشگاه آزاد خواهیم داشت تا ان‌شاءالله دانشگاه آزاد هم به یک دانشگاه تراز اول در کشور و سطح بین‌الملل تبدیل شود.
سرپرست وزارت علوم درباره بعضی مباحث مبنی بر احتمال تغییر رییس دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای اساسنامه است و قطعا هرگونه تغییر و تصمیم‌گیری درباره این دانشگاه براساس اساسنامه آن صورت خواهد گرفت. وی با رد بعضی اخبار مبنی بر برکناری بعضی معاونان وزارتخانه در این‌باره گفت: تغییر مدیران با هر تغییر و تحول مدیریتی در سازمان‌ها امری طبیعی است و در همه سازمان‌ها صورت می‌گیرد. در وزارت علوم نیز بعضی از این عزیزان پیش از این افتخار داده‌اند و اطلاع دارم که این عزیزان سال‌های زیادی است که زحمت می‌کشند. ضمن آن‌که این مسئولیت‌ها نیز خیلی سنگین است. اما به جرات می‌توانم بگویم به جز این موارد، روش من، تغییر در حد ضرورت و نیاز است و جزو آن دسته از مدیران نیستم که طرفدار تغییرات گسترده باشم. به عبارت دیگر هنوز هیچ تصمیم دیگری درباره تغییر مدیران نگرفته‌ام، ضمن آن‌که در هر صورت رایزنی و مشورت‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    219 3
    اینه میگن وزیر، خدا پدرت بیامرزه دکتر روحانی مچکرییییییم
  • استاد دانشگاه IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    108 0
    دکتر جان فقط میخوایم روسای امنیتی دانشگاهها عوض بشن.. اساتیدمون برگردند.. اساتید و دانشجویان دکتری که بدون ضابطه جذب شده اند این سالها از نظر علمی پالایش بشوند و تحصیل در دوره دکتری را به ارزش و جایگاه قبلی اش بر گردونید و دانشگاههایی که صلاحیت داشتن دانشجوی دکتری نداشتن و یک شبه بهشون این مجوزها داده شده بردارید... ظرفیت کارشناسی ارشد را عقلانی کنید و کارخونه مدرک سازی به نام پیام نور و دانشگاه آزاد را از تولید انبوه مدرک بازدارید ... بخدا ارزش علم و دانش و دانش آموختگی این قدر پایین اومده که باید گریست.. نخبه گزینی با ایجاد فرصت برابر و انتخاب بر اساس دانش و پژوهش و تلاش و استعداد و سخت کوشی و بستن راههای تقلب و برداشتن سهمیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تنها راه حل نجات دانشگاهها هست
    • مهدی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      17 0
      هزار تا لایک
  • هاتف A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    88 0
    آقای توفیقی لطفا بمون... تنهات نمیذاریم...
  • مهدی IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    78 3
    بنظر میرسه شایسته نباشه که یک استاد برای بازگشت خودش درخواست بده، بلکه زیباتر اینه که وزارت علوم بره دنبال اساتیدی که به ناحق بازنشسته شده اند و با احترام برگردونشون!
  • ali A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    46 1
    احسنت دكتر توفيقي
  • استاد دانشگاه پیام نور IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    52 2
    آقای دکتر توفیقی محترم لطفا رئیس دانشگاه پیام نور را سریعتر تغییر بده که حقیقتا در این مدت ضربات جبران ناپذیری به دانشگاه زده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    8 6
    چرا با اينكه خيلي از اساتيد دانشگاه آزاد واقعا از نظر علمي عالي هستند ، اما دانشگاههاي دولتي دانشجويان دكتري اين اساتيد را از روند جذب هيئت علمي حذف مي كنند؟؟؟
  • اشکان IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    13 0
    آقای دکتر توفیقی عزیز رئیس دانشگاه پیام نور فرد جوان کم سابقه ای را تنها به دلیل اینکه از طیف احمدی نژاد بود را معاون اداری مالی خود گذارده که که دانشگاه را به وضعیت بسیار بغرنجی با تصمیمات خلق الساعه و سیاسی خودش در آورده لطفا به داد دانشگاه پیام نور برسید
  • بی نام GB ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    11 0
    اقا ترو به خدا اونایی بی ضابطه و با پارتی جذب هیئت علمی شدند لغو کنید همین بشه جامعه علمی شکور خراب کردند خوب ها به دلالی نامعلوم رد و بیسواد و با پارتی با مدارک بی ارزش جذب کردند
  • بی نام EU ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    13 0
    دکتر جان تا هستی بیا رؤسای دانشگاه های اصلی کشور که تماما از نیروهای امنیتی و بیگانه با محیط علمی هستند رو عوض کن. علامه و علم و صنعت رو دریاب. اوضاع خرابه
  • مزتضی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    13 0
    در مورد رئیس دانشگاه گیلان تحقیقی انجام بدید که چطور یک شبه استاد تمام شدند و چطور فقط ایشان در گروه مربوطه اجازه داشتن دانشجوی دکتری دارند و چطور هر کس هم عقیده ایشان نباشد یا بازنشسته می شود یا اخراج و...
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    12 0
    در استان کوچکی مثل بوشهر دانشگاه پیام نور در هر 45 کیلومتری یه دانشگاه زده با کارمند و دفتر و دستک و استاد حق التدریس بی شمار... رشته های فنی بدون استاد و کارگاه و بی حساب و کتاب که تو دانشگاههای درجه یک با کلی تلاش می شد مردک گرفت مثل هوا - فضا، مخابرات، برق، مکانیک و. آلان واقعا این دانشگاه به مدارک اون دانشگاهها هم لطمه زده. یک پالایش و آمایش کلی لازم هست . اساسنامه دانشگاه پیام نور چیز دیگه اس هست و همه این سالها بر خلاف اساسنامه رفتار شده. دکتر ظهور دانشگاه را با اجرای کامل اساسانامه تحویل داد اما از زمان دکتر علی احمدی محرف شد و آلان شده فقط کارخونه چاپ مدرک. خود دانشجوهاش هم تحت فشار زیادی هستند برای خواندن این رشته ها که به استاد و ابزار و کلاس نیاز داره.
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    15 0
    جلو گند زدن به دکتری توسط دانشگاه آزاد و دانشگاههای بدون استاد و پیام نوررررررررررررررررررررررررررررررررر بگیرید لطفا افزایش ظرفیت در دوره دکتری مورد بازبینی قرار دهید.. کارشناسی ارشد که بی ارزش د و تمام شد حالا نوبت دکتری هست که برادران به راحتی بیان و با سهیمه و شرکت در اجتماعات خودجوش مدرک بیگرند بجای تحقیق و پژوهش؟؟ لطفا جذب اساتید و دانشجویان دکتری ت.و این چند سال مورد بازبینی و آمایش قرار دهید. خیلیا الکی و با رانت اومدن که حتی یه مقاله آبکی هم ندارن چه برسه درست و حسابی
  • saeed A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    8 0
    خبر آنلاین ! خواهشا یه گزارش هم از تلاش برای یازگرداندن ظرفیت یه رشته های مدیریت و اقتصاد شریف ارایه کنین تا به گوش آقای توفیقی برسه که ما امسال چقدر اعتراض کردیم اما آخرش از 75 تا ظرفیت مدیریت درخواستی دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف فقط 33 تا بهش دادن و به اقتصاد هم فقط 7 نفر!! خواهشا تا نتایج ارشد نیومده یه کاری بکن!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    14 0
    جناب دكتر توفيقي- با تشكر از صحبت هاي معقول شما- خواهشمند است هر چه سريعتر نسبت به تغيير هيات ريسه دانشگاه تهران كه در سالهاي اخير نماد آموزش عالي كشور را دچار خمودگي و ياس كرده اند را تغيير دهيد. تا اين دانشگاه به جايگاه والاي خود برگردد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    7 0
    به وزير بهداشت هم بگيد يه اعلان عمومي بده. بنده دانشجوي فوق تخصص ميشناسم كه به خاطر يك عكس در فيس بوك حراست هر روز براش نامه ميزنه!! كلان يه مدتيه هركي از قيافه يكي خوشش نياد تو دانشگاه يه پاپوشي ميسازه حالا بقول معروف آي بدو تا ثابت كن( آي بدو گفتم ياد شيث افتادم اين بنده خدا رو هم نابود كردن رفت)
  • م عبدالهي IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    9 0
    با درود خدمت دكتر توفيقي بزرگوار : خواستم عرض كنم كه يكي از اساتيد دانشمند گروه باستان شناسي دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تهران به دليل نامشخصي بعد از چند صباحي كه تازه به استخدام درآمده بود به يك باره با حكم اخراج و فسخ قرارداد مواجه گرديد. اين در حالي است كه ايشان تنها عضو رسمي هيات علمي بودند كه در آن گروه به كار مشغول بودند.لازم است بدانيد گروه باستان شناسي علوم تحقيقات فقط دانشجوي دكتري پذيرش داشته حال آنكه هيچ هيات علمي رسمي ندارد. لطفا موضوع عدم استخدام دكتر كاميار عبدي كه قرار داد ايشان فسخ گرديد پي گيري شود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    13 0
    عملکرد کمیته جذب پیام نور بررسی کنید خیلی چیزا دستگیرتون میشه. دانشگاه پیام نور واقعا افتضاح هست با مسئولین مغرورش. باید از بیخ و بن زیر و رو بشه. با ایحاد مراکز استانی نورچشمی های مورد نظرشون. و فامیلشان جمع کردن د هم. پیام نور که سالهای قبل در هرگز مشکلات مالی نداشت با تدبیر این آقایان و درآمد های زیادش هشتش گرو نه هست. ور
  • م فاطمی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 1
    آقای وزیر لطفاً به اوضاع دانشجویان دکترای شبانه که با رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور دکترا مجبور به پرداخت ترمی 7 یا 8 میلیون!!! در این شرایط اقتصادی سخت می باشند رسیدگی کنید. این دانشجوهای ممتاز اگر به خارج از کشور رفته بودند حالا همین مقدار بورسیه تحصیلی دریافت می کردند. لطفاً فکر نکنید همه این دانشجویان جزو قشر مرفه جامعه هستند.
  • فلکزده IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    2 0
    آقای دکتر توفیقی عزیز شما را به خدا هر چه سریعتر هیات اجرایی جذب را منحل کنید که ریشه تمام اساتید و نخبگان را قطع کرد. در دانشگاه شیراز هیات جذب بیشتر هیات دفع بود. اساتیدی که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی جذب شده بودند را تحت فشار قرار داد و اخراج کرد. همه اساتید اخراجی به سرعت در دانشگاه های استرالیا و آمریکا و سوئد و ... جذب شدند. هیات جذب خیلی به دانشگاهها و مملکت خدمت کرد!!! البته به دانشگاههای آمریکا و انگلیس و ...
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    دوستان خبر آنلاین صبح به خیر! 32 دقیقه است که وارد روز سه شنبه شده ایم ولی ساعت سایت سنجش روز دوشنبه را نشان می دهد و نتایج آزمون دکتری را که قرار بود سه شنبه اعلام کنند هنوز اعلام نکرده اند. جان به لب شدیم از اضطراب!!! خدایا به فریاد برس!
  • ابراهیم IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    0 0
    با سلام و تشکر از دکتر توفیقی عزیز خواهشمندم برای کارمندان دانشگاه ها که بعضا کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بالایی دارند هم فرصت تحصیل در مقطع دکترا را قرار دهید.خدا را شاهد می گیرم که هر سال کلی از درامد ناچیزم صرف کارهای پژوهشی می شود. باز هم از شما ممنونم
  • بهار IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    سلام اقای دکتر توفیقی چند ساله استاد حق التدریس دانشگاه ملایرم و با کلی مقاله استخدام نشدم و برای کارمندی هم درخواست دادم و موافقت نشد در صورتی که خیلی ها با مدرک پایینتر استخدام شدن از همون ترم اول استخدام شدن شدن بدون هیچ سابقه ای و بدون هیچ کار پژوهشی. تو رو خدا حالا که بومی گزینی شده پس این همه غیر بومی تو دانشگاه ملایر چکار می کنه؟ ما بومی ها شهر دیگه استخداممون نمی کنن می گن غیر بومی هستین شهر خودمونم پر شده از غیر بومی تو رو خدا تو دانشگاه عمرمون رفت با حق التدریسی و با کار پژوهشی ولی به هیچ جا نرسیدیم از روی پدر و مادرم دیگه خجالت می کشم اونا هم همش شرمنده ی ما شدن
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    دکتر دانشگاه پیام نور پول حق التدریس رو کم میکنه میگه بودجه نیست مگه دانشجو پولشو به حساب نریخته .بعدش هرچی کارمند ادارات دیگه هستن بعدظهرها میان دانشگاه درس میدن .تمام کارمندای پیام نور دارن مدرک میگیرن همه هم میخوا هیات علمی بشن کسی نیست بگه پس چرا اومدید سر کار جای یکی رو گرفتید