برای نام‌گذاری این ماهی فقط چند ساعت فرصت دارید

نشنال‌جئوگرافیک رقابتی را برای مخاطبان اینترنتی خود به راه انداخته است: برای این ماهی عجیب نامی مناسب پیدا کنید تا برنده یک سفر ده روزه به جزایر گالاپاگوس شوید.

مجید جویا: اسم چه چیزی در خود دارد؟ چه شما عاشقی دلسوخته یکی از نمایشنامه‌های شکسپیر باشید و چه پژوهشگری که در دورافتاده‌ترین نقاط زمین به کاوش مشغول است، اسم می‌تواند همه چیز باشد. یک اسم مناسب می‌تواند از زبان‌ها و فرهنگ‌ها فراتر رود و بگذارد که هر کسی در هر نقطه زمین بداند راجع به چه کس یا چیزی صحبت می‌کنید.

حالا شما هم مثل دیگر مردم زمین این شانس را دارید تا کمک کنید این ماهی اسرار آمیز هویتی تازه پیدا کند؛ و برای یک برنده خوش شانس مسابقه‌ای که نشنال جئوگرافیک برای نام گذاری این ماهی راه انداخته، فرصتی برای سفری ده روزه به جزایر گالاپاگوس وجود خواهد داشت.

در ماه فوریه/بهمن گذشته در دریای اطراف جزایر دسونتوراداس (که به زبان اسپانیایی یعنی جزایر «بدبختی») در کنار سواحل شیلی، ماهی جدیدی کشف شد که به گفته متخصصان، می‌تواند یک گونه جدید جانوری باشد.

برای شرکت در مسابقه نشنال جئوگرافیک، کافی است که تا ساعت 23:59 روز 26 آگوست به وقت جهانی (ساعت 4:29 بامداد پنجم شهریور به وقت تابستانی ایران) به سایت مسابقه رفته و یک نام مناسب برای این ماهی اسرار آمیز پیشنهاد کنید. نام پیشنهادی خود را می‌توانید در قسمت نظرات زیر سایت بنویسید.

یک کشف اتفاقی
انریک سالا سرپرست این پژوهش، این مخلوق 4 اینچی(ده سانتی متری) را در حالی که مشغول کاوش یک کوه دریایی نزدیک جزیره سن فلیکس در شرق اقیانوس آرام بود، کشف کرد. او و همکارانش در حالی که در عمق 133 متری یک دیوار آتشفشانی در حال حرکت بودند، چندین نقطه رنگی شناور را نزدیک صخره شناسایی کردند. سالا می‌گوید: «ما نزدیک‌تر رفتیم و سعی کردیم تا دوربین خود را بیشتر متمرکز کنیم تا از نزدیک آنها را ببینیم، اما این نقطه‌ها به سرعت به داخل یک حفره حرکت کردند و به محض اینکه نور چراغ‌های زیر دریایی ما به روی آنها می‌تابید پراکنده می شدند».

هرچه عمق آب بیشتر می‌شد، آنها نقطه‌های زرد و نارنجی بیشتری می‌دیدند و می‌توانستند به خوبی این جانداران را ببینند. مشخص شد که این جانداران ماهی‌هایی بودند که سالا هرگز تا قبل از آن آنها را ندیده بود.

منبع جمعیت
سالا در مصاحبه‌ای گفته است: «ما با متخصصان و هر کسی که فکر می‌کرد این یک گونه جدید است، مشورت کردیم».

اثبات این که این ماهی متعلق به یک گونه جدید است، نیازمند مطالعات نمونه‌های فیزیکی است (متخصصان آزمایش‌های اولیه را بر اساس فیلم برداری و عکاسی انجام دادند) و یک توصیف رسمی در یک مجله علمی نیز ارائه شود.

لویس روچا، پژوهشگر ماهیان در آکادمی علوم کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو  که در این سفر نیز حضور داشته، می‌گوید: «نامگذاری علمی فرایند بسیار دشواری است».

به گفته وی، زمانی که برای نامگذاری رسمی گونه‌ها لازم است، ثابت نیست، اما می‌تواند بین 6 ماه تا یک سال باشد.
روچا توضیح می‌دهد که در مورد گونه‌های بالقوه جدید ماهیان، متخصصان ویژگی‌های جسمی را اندازه گیری می‌کنند که شامل طول، عرض بدن، تعداد مقیاس‌ها در خط عرضی و تعداد مهره‌های پشت قابل انعطاف در باله‌ها که پرتوهای باله نامیده می‌شوند، می‌شوند.

اما تا زمانی که محققان بتوانند به طور کامل این ماهی اسرار آمیز را آزمایش کنند، سالا امیدوار است که بتواند این یافته‌اش را برای عموم به اشتراک بگذارد. او می گوید: «بخش‌هایی از علم و اکتشاف وجود دارند که باید توسط شهروندان معمولی اداره شود. اگر افراد بتوانند سیاره‌ها را نامگذاری کنند، آنها باید بتوانند بر روی حیوانات هم اسم بگذارند.

هویت‌های دوگانه
اغلب جانداران بر روی زمین دو اسم دارند. همه گونه‌هایی که به طور رسمی توسط محققان تایید شدند، نام‌های علمی دارند: یک نام لاتین دو بخشی که شامل معرفی یک دسته و گونه می‌شود که هر متخصصی از این قانون تبعیت می‌کند.

اما همچنین بسیاری از مخلوقات توسط نام‌های متعارف شناخته می‌شوند (همانند کوسه سفید بزرگ، گرگ خاکستری و درخت چوب سرخ). و این نام‌ها می‌توانند بسته به ناحیه‌ای که شما در آن با چه زبانی صحبت می‌کنید، متفاوت باشند.

روچا بیشتر کارش را در برزیل انجام می‌دهد و می‌گوید که نام‌های معمول ماهی‌ها می‌توانند بسته به جامعه‌ای که او در آن است متفاوت باشد. گاهی این جوامع تنها چند صد کیلومتر از هم فاصله دارند.

اسم‌های علمی با موقعیت جغرافیایی و زبانی تغییر نمی‌کنند، هرچند برای کارشناسان زیاد اتفاق می‌افتد که گونه‌ها را با توجه به اطلاعات بیشتری که از ژنتیک یا ارتباط آنها با گونه‌ای دیگر پیدا می‌کنند، دوباره نامگذاری کنند.

روچا ادامه می‌دهد: «این امر در متون علمی نسبتا زیاد اتفاق می‌افتد. خیلی وقت‌ها درمی‌یابیم گونه‌ای که پراکندگی خیلی زیادی دارد، در واقع دو یا سه و یا تعداد بیشتری گونه است که در آن صورت،  نام علمی اصلی متعلق به گونه‌ای که نمونه اصلی را نتیجه می‌دهد، باقی می‌ماند و گونه‌هایی که به تازگی کشف شده‌اند، نام‌های علمی خودشان را می‌گیرند.»

اسم بازی
به گفته کارول بالدوین که متصدی انواع و اقسام ماهی در موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان است،به رغم اهمیت نام‌گذاری و توصیف گونه (که به عنوان تاکسونومی یا طبقه بندی شناخته می‌شود)، وقتی بحث توزیع بودجه‌های پژوهشی به میان می‌آید، همه آن را از یاد می‌برند. از همین رو، خیلی از تاکسونومیست‌ها، وقت خود را به پژوهش روی حوزه‌هایی که شانس بیشتری برای دریافت کمک مالی و بودجه دارند اختصاص می‌دهند و نام گذاری را به کناری می‌نهند.

اما به گفته بالدوین، شناختن آن چیزی که نام گذاری می‌شود و اینکه چطور با خویشاوندانش نسبت داده می شود، نقطه شروعی برای هر مطالعه علمی دیگر است. او همچنین افزود: «این پایه و اساس کاری است که ما در زیست شناسی انجام می‌دهیم».

وی افزود که تلاش‌هایی همانند دایره المعارف حیات، که دیتابیسی با اطلاعات و تصاویری درباره همه گونه‌های شناخته شده طبیعت است، به طور کامل توسط تاکسونومی (علم رده بندی حیوانات) تصدیق شده‌اند.

روچا هم با این نظر موافق است، و می‌افزاید که به رغم این که خیلی از مردم فکر می‌کنند همه چیزهای طبیعت تا کنون توصیف شده‌اند، واقعیت این گونه نیست.

هنگامی که گروه تصمیم به رفتن به جزایر بدبختی گرفت، سالا تقریبا مطمئن بود که آنها می‌توانند گونه‌های جدیدی کشف کنند. «کار ما اولین اکتشاف عمیق زیر آبی با یک زیردریایی در زیست‌گاه‌های اعماق دریا در جزایر دسونتوراداس بود. البته ما نمی‌دانستیم که چه چیزهایی در انتظارمان خواهند بود. این جادوی اکتشاف است».

توجه: اگر شما هم می‌خواهید وارد این مسابقه شوید، ابتدا باید با قوانین شرکت در این رقابت آشنا شوید و سپس به صفحه مورد نظر در سایت نشنال جئوگرافیک بروید و اسم پیشنهادی خود را در بخش نظرات در انتهای همان صفحه وارد کنید. فقط باید عجله کنید چون زمان رقابت در ساعت 4:29 بامداد پنجم شهریور به پایان می‎رسد.
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    30 3
    طالبی بهش میاد
    • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      4 4
      اینقراض
    • بی نام!!! A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      11 5
      نشنال جِیوگرافی هراسمی بزاره ما صداش میکنیم ماهی العربی به تلافی اسمی که روی خلیج تا ابدفارس گذاشتن
  • ش A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    60 2
    ساکنین ایران نمی توانند شرکت کنند
    • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      22 8
      مثل خیلی از خبرهای دیگر خبرآنلاین، این خبر هم برای ایرانی ها نیست
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    94 3
    پیش شرطش اینه که در زمان مسابقه ساکن ایران و کوبا سوریه و کره و شمالی و .... نباشی!
    • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      66 3
      تبریک به دیپلماسی خارجی!! چشم ما روشن!!
    • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      31 1
      جدي ميگي؟!!!!!!!!!!!!!!
    • مجيد IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      59 0
      ما فرض ميكنيم كه خبر آنلاين برامون مسابقه گذاشته و جايزه ش سفر 10 روزه به جزيره كيش هست.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      53 2
      چقدر ما آدمای خوبی توی دنیا بنظر میایم. مرسی خبرآنلاین برای گوشزد مجدد
    • پرسه A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      25 10
      بدی از خودشونه....
    • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      32 15
      چقدر بیشعورن مسولین این نشنال جئوگرافیک. یعنی چی؟ با اون شرایطش . چهار تا وکیل پیدا شن از اینا شکایت کنن تو مجامع بین المللی از طرف مردمان این کشورها. دیگه از چشمم افتادن.
    • بی نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      19 1
      آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه!!!!! ولی من میخندم! خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است، کارم از گریه گذشتست به آن میخندم!
    • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      14 3
      بیشعورو خوب اومدی بی نام جووون
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      10 11
      دوست عزیزی که گفتی شکایت کنیم بهتره این کار رو نکنیم چون محکوم صد در صدیم اگر نه به خاطر مسایل سیاسی که فقط به خاطر عدم رعایت حق کپی رایت خیلی هم بایست خسارت بدیم پس بشینم سر جای مون و صدامون در نیاد بهتره
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 2
      نكته جالبش اينكه از ايالت كبك كانادا هم كسي نمي تونه شركت كنه.
  • بی نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    17 4
    غورباقه!
  • بهاره IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 2
    گل ماهی
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    46 1
    ماهي تابه! خخخخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 1
    ماهي بالدار
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    5 2
    ﻗﻮﺭﺑﺎﻏﻪ
  • آرش A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    63 4
    تو شرایطش زده که شرکت کننده نمیتونه از ایران باشه و قبول نیس. چقدر حس تحقیر به آدم دست میده. غرور ملی ما چه آسون از دست رفت
    • پرسه A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      19 51
      واااااااای ایرانی ها رو از چه فرصت طلایی ای محروم کرده!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      12 45
      اولا تحقیر نشو!! بعدشم این مردم ما که خودشونو میکشن واسه ماهواره همین ادما برنامه ها و مزخرفات همین ادما پس بچشن نوش جوووووونشون!!!
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    2 11
    من که البته ایرانیم؛ولی خب اردک ماهی مناسب به نظر میرسه
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    13 11
    خبر انلاین چرا این خبر رو گذاشتی؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    21 4
    هرچیزی سبزش قشنگه.
  • leila A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    19 1
    کوچولوی نارنجی خجالتی! یا مثلا خجالتی نارنجی کوچولو که ابتدای حرفاشون رو بهم بچسبونی می شه خنک!! بلیطم رو َآماده کنید.
  • کیناز IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    51 6
    این عمل نشنال جئوگرافیک یک تبعیض و نوعی نژاد پرستی است که مردم برخی کشور ها را از این مسابقه کنار گذاشته است، من به ایرانی بودن خود می بالم و این نشنال جئوگرافیک است که باید شرمنده باشد. خوب است که اسم این ماهی را «ماهی تبعیض» بگذارند. این ها ادعا می کنند که مثلا با مردم ایران مشکلی ندارند و مشکلشان با حکومت ایران است، پس این بازی ها چیست که در می آورند! این مسابقه چه ربطی به حاکمیت دارد؟ این مدل اعمال غربی ها نشان می دهد که آن ها هستند که سیاست را با همه چیز می آمیزند
    • بی نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      41 6
      کاملا حق با شماست چون ما در جهانی نژاد پرست زندگی میکنیم و اگر دقیق بنگرید خود ما ایرانی ها هم تفکرات عجیبی داریم!!!! اکثر مردم دنیا به کشوری که در ان زندگی میکنند میبالند برخلاف تصور ما این منحصر به ایرانی ها نیست! ولی فقط بالیدن به کشور کافی نیست! فکر کنم باید بجای این همه خود بزرگ بینی کمی هم واقع بین باشیم، آیا امروز کسی جرات نوشتن نام چین را در این لیست دارد؟ تا بیست سال پیش در رستورانهای امریکایی مینوشتند ورود سگ و چینی ممنوع! آیا امروز هم شهامت چنین کاری را دارند؟ آیا آمریکایی ها میتوانند ژاپنی ها یا آلمانی ها را تحقیر کنند؟؟؟؟ برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی، که در نظام طبیعت ضعیف پامال است!
    • بی نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      4 7
      من 20 سال پیش اونجا بودم.اما چطور یادم نمیاد این جمله رو؟!!!کدوم رستوران دقیقا؟
  • ماهی IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    15 10
    ماهی بیشرف
  • مهدی A1 ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    1 3
    شیپور ماهی
  • فرهاددددددددددد IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 3
    اين شعر بي نام و ببينين لپ مطلب و گفته برو قوي شو اگر راحت جهان طلبي ، نه اينكه چراغهاي 206 اس دي رو عوض كنيم و بگيم خودروي ملي!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 5
    ما جوانان ایرانی باید به این عمل اعتراض کنیم و آبروی نشنال جئوگرافیگ رو ببریم. ....آبروی خودش رو برد
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    16 2
    مـــــــــــــــاهی تبعیض
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    6 0
    اسفناچی همان spinacci
  • محدجواد IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 6
    راه سبز
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 2
    برای اسم این ماهی بز بز قندی هم بد نیستا
  • بی نام IN ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 2
    الدنگ ماهی:)))
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 1
    قوزفیش
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 1
    طاووس ماهی
  • lpln IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 1
    صدف ماهی
  • حمید IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    9 4
    ... اصابم خورد شد که به این راحتی به ما توهین میشه:(((
  • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 1
    شرمنده ماهی
  • kite A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 1
    این ماهی خیلی شبیه کایت هستش.
  • کوسه ماهی از خاندان جیگر IN ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 2
    غذا ماهی....غذا ماهی.....غذا ماهی!!!!
  • بی نام EU ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 1
    خیره ماهی!
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    7 0
    خوشكل باباش
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    3 0
    خسته ماهی.از چشاش معلومه
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    3 0
    بوق ماهی
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    3 0
    زرتاق
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    1 0
    هويج ماهى... بليطمو كى ميفرستين؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    1 0
    ماهی میوه ای
  • ت.م A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    ملوّن
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    0 0
    جلبک ماهی
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    چشم بلبلی خخخخخخخخخخ