هشدار برای چاقی سالهاست به صدا در آمده،‌ اما گویا این هشدارها نتیجه نداشت که رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید ۶۰ درصد از مرگ و میرها در ایران به دلیل چاقی و عوارض آن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امروز سمینار ‌"سمینار چاقی، عوارض و درمان‌های آن" برگزار شد.

در این سمینار،‌ دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از روند رو به رشد شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ایران رتبه 66 دنیا را در زمینه چاقی بزرگسالان دارد. 

به گفته او احتمال بروز چاقی در کودکان دارای والدین چاق و افراد دارای دوست چاق، بیشتر است: در حال حاضر، درمان‌های مختلف از جمله رژیم درمانی، دارو درمانی و درمان‌های جراحی برای چاقی وجود دارد که در این بین جراحی و لیپوساکشن درمان قطعی نبوده و هیچ یک از داروهای چاقی را نیز نمی‌توان به صورت دائمی و طولانی مدت مصرف کرد.

لاریجانی چاق‌ترین کشورهای جهان را سه کشور حاشیه خلیج فارس نامید: درصد چاقی و اضافه وزن زنان کویت 48 و 36 درصد برای آقایان، در قطر نیز 45 درصد زنان و 35 درصد آقایان و در عربستان 25 درصد مردان از چاقی رنج می برند که به دنبال آن 20 درصد دیابت در کشورها وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران همچنین در حاشیه این سمینار در جمع خبرنگاران گفت: 60 درصد از مرگ و میر کشور مربوط به چاقی و عوارض ناشی از آن است که با از بین بردن زمینه‌های آن می‌توان این درصد را کاهش داد.

لاریجانی گفت: چاقی مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند و با بیماری‌های زیادی در ارتباط است. کسانی که دچار چاقی جدی می‌شوند از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا استرس و انوع سرطان‌ها بیشتر از دیگران رنج می‌برند.

به عقیده رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران توجه به مساله چاقی را ضروری‌تر از بیماری‌های واگیردار است.

او همچنین گفت: هزینه بهداشتی در کسانی که بیماری چاقی دارند افزایش پیدا می‌کند و طبق آمار رسمی هفت درصد از هزینه بهداشت و درمان دنیا صرف بیماری‌های چاقی و عوارض آن می‌شود. در بروز چاقی عوامل خانوادگی و ژنتیک می‌توانند نقش داشته باشند اما تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی سهم عمده‌تری در تبدیل شدن چاقی به یک بیماری دارد.

لاریجانی گفت: با وجود زندگی ماشینی در تهران وشهرهای بزرگ 60 درصد افراد فعالیت فیزیکی ندارند و این خود منجر به افزایش چاقی می‌شود.

او درباره تفاوت‌های جنسیتی در چاقی گفت: پدیده چاقی و اضافه وزن در زنان شایعتر از مردان است، با وجودی که در سال‌های گذشته آگاهی عمومی نسبت به چاقی و عوارض آن به مردم ارائه شده است باز هم شاهد افزایش سالانه آن هستیم.

لاریجانی درباره پراکندگی چاقی در استا‌ن‌های ایران گفت: بیشتر استان‌ها درگیر مساله چاقی هستند برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان کمتر و استان‌های تهران و مرکزی به صورت جدی با این مشکل روبررو هستند. این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که علی رغم برنامه کشوری باید متناسب با شرایط استانی برنامه‌های خاصی برای مبارزه با چاقی ارائه شود.

 

چاقی دومین علت مرگ قابل پیشگیری در ایران
یکی از سخنرانان در سمینار چاقی، عوارض و درمان‌های آن، دکتر احمدرضا سروش رییس بیمارستان شریعتی بود. او گفت: چاقی پس از مصرف دخانیات دومین علت مرگ ایرانیان است که قابلیت پیشگیری دارد و با توجه به هزینه‌های بالایی که برای درمان بیماری‌های ناشی از آن مصرف می‌شود مستلزم مبارزه با این عارضه است.

سروش گفت: عوامل متعددی در بروز چاقی در جامعه تاثیر دارد و عوارض ناشی از این بیماری فشار زیادی به هزینه‌های بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند و این امر خود به عنوان زنگ هشدار برای مسوولان و سیاست‌گذاران است. در همه جای دنیا مسئله مبارزه با چاقی وجود دارد و هیچ روشی اعم از روش دارویی، فیزیکی و جراحی صد درصد موفق شناسایی نشده است.

او گفت:‌ موضوع هشداردهنده چاقی در کودکان است که دارای 7.6 درصد به طور متوسط در جهان است. افزایش تک‌فرزندی و اشتغال والدین، در بروز این معضل تأثیر دارد. هم‌اکنون 7 درصد کودکان ما چاق هستند و تا 2015 نیز به 16 درصد افزایش می‌یابند. بنابراین باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی چاقی را کاهش و به سلامت جامعه کمک کرد.

رییس بیمارستان شریعتی گفت: در حال حاضر، چاقی و اضافه وزن در بین مردان ایرانی 42.8 درصد و در بین زنان 57 درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2015 در مردان به 54 و در زنان به 74 درصد افزایش یابد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جنوبی A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    18 13
    زندگی در تهران: رفاه (برای اکثریت مردم) زندگی در بیشتر استان ها از جمله سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان، لرستان و ... : فقر و بدبختی (برای اکثریت مردم)
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    22 10
    تهرانی ها مرفه ترین مردم ایران!