وقتی خبرنگار آمریکایی از خانه مرجع شیعیان جهان شگفت زده شد

روزهای پایانی عمر آیت الله بروجردی، مرجع بزرگ شیعیان جهان با بیماری همراه بود. به همین دلیل خبرنگاران و رسانه های مختلف با مراجعه به قم اخبار مربوط به ایشان را پیگیری می کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در ایام بیماری آیت الله العظمی بروجردی(قدس سره) رسانه های سراسر جهان پیگیر اخبار روزانه مربوط به این مرجع بزرگ شیعیان بودند. و برخی به طور حضوری و با رفتن به قم وضعیت ایشان را مخابره می کردند.

سید محمد حسین علوی در کتاب "خاطرات زندگانی آیت الله بروجردی" خاطره ای را از یک خبرنگار آمریکایی که در آخرین روزهای حیات این مرجع بزرگ شیعه برای تهیه گزارش به قم آمده بود، نقل می کند. ماجرای دیدار این خبرنگار به شرح زیر عنوان شده است:

«جوان متوسط القامه نسبتا خوش سیمایی از در وارد شد و خود را معرفی کرد و گفت مخبر یکی از روزنامه‌ های بزرگ و معروف آمریکا هستم و به من ماموریت داده شده است از بیروت به قم بیایم و اطلاعاتی درباره سلامت و زندگانی ایشان کسب کنم. نگارنده هم خود را معرفی کردم. مطالبی در پیرامون اسلام، آثار اسلام، و امور مذهبی سؤال کرده و بعدا هم درباره زندگی آیت الله فقید سؤالاتی کرد که به همه به تناسب جواب داده شد. آن گاه سؤالی کرد که بسیار جالب بود و این خاطره را هم به همین مناسبت نقل می‌کنم، گفت: آقا کجا هستند؟ جواب دادم: در اندرونی هستند. سئوال کرد: عمارت اندرونی هم به همین خرابی است!‌ جواب دادم: خیر و بلافاصله اضافه کردم بسیار از این عمارت خراب‌تر است. سؤال کرد: آیا می‌توانم عمارت اندرونی را ببینم. جواب دادم مانعی ندارد و او را از راه زیرزمینی فاصله بین اندرونی و بیرونی به داخل حیاط راهنمایی کردم .

این خانه کهنه و قدیمی، اتاق‌های شکسته و ترک خورده، درهای قدیمی و رنگ و رو رفته، آنچنان اثری در این مرد کرد که گویی به کلی از اطراف خود غافل شده است. سؤال کرد: آقا کجا هستند؟ جواب دادم: در آن اتاق خوابیده‌اند. پرسید: می‌توانم ایشان را ولو در خواب ببینم؟ آقای دکتر ایشان را راهنمایی کردند و از لای درب به درون اتاق که رختخواب آقا در وسط گسترده شده بود نگاه کردند.

سبحان الله، مردی که کسالتش در دنیا آنچنان مهم تلقی شده است که روزنامه های آمریکا به مخبر خود ماموریت پیگیری احوال او را داده اند، این چنین ساده و بی آلایش در این اطاق قدیمی با طاق شکسته و ترک خورده استراحت کرده می کرد. شاید این مطلب برای آن خبرنگار باور کردنی نبود ولی آقا را در میان همان اتاق ساده بدون تشریفات می‌دید که چشم به روی هم نهاده و لبخند همیشگی خود را به گوشه لب دارد و گویی به همه چیز و همه دنیاپرستان بی‌خبر و حریص می‌خندند.

در حالی که آثار تعجب و حیرت عمیق در قیافه‌ این خبرنگار دیده می‌شد و گویی دیدن این صحنه‌ بی‌اندازه ساده و بی‌آلایش به کلی مسیر افکارش را عوض کرده است به نگارنده و دکتر اظهار کرد: خیلی عجیب است، بسیار شگفت‌آور است که این مرد با این عظمت در این چنین خانه و مکان و با این سادگی و بی‌آلایشی زندگی می‌کند .

آن وقت از نگارنده سوال کرد: شما به واتیکان مسافرت کرده‌اید؟ جواب منفی دادم.‌ گفت: اگر رفته بودید می‌دیدید که کاخ اختصاصی پاپ و رئیس مذهبی کاتولیک دارای چه تزئینات عجیبی است و دارای چه تشریفاتی است. بعد دست به ستون گچی کنار عمارت زده و گفت: آقا، شیعه احتیاج به تبلیغ و مبلغ ندارد، فقط شما از همین زندگی ساده این مرد فیلم برداری کنید و به دنیا نشان دهید که مردی که کسالتش دنیا را به خود متوجه کرده است با این سادگی و در این خانه کهنه و قدیمی با چنین وضعی زندگی می‌کند در حالی که هر ماه میلیون‌ها تومان پول مستقیم و غیر مستقیم به او می‌رسد و او هم به دیگران می‌رساند.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    26 1
    به آقایانی بگویید که درس اخلاقشان گوش فلک را کر کرده ولی عالم بی عمل هستند
  • کرمانشاهی US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    روحش شاد با فوت ایشون خیلی چیزهای دیگه هم مرد,از جمله ساده زیستی کسانی که داعیه اش را دارند.
    • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      حیا کن ساده زیستی هنوز هم زنده است
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      همه علما در اوج سادگی زندگی میکنند. ولی متاسفانه مردم بدون تحقیق و با تماشای شبکه های ماهواره ای دروغگو فکر میکنند در کاخ هستند
    • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      25 4
      آقا دیگه بعد از دولت مهر ورزی نمیخوام یاده ساده زیستی بیافتم
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      17 1
      خدا ایشان و همه علمای واقعی را که به اندازه ثانیه ای از دین به سود منافع شخصی سو استفاده نکردن رحمت کند
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم بله ما شیعیان به وجود چنین بزرگوارانی (که کم هم نیستند)افتخار می کنیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    82 9
    خداوند رحمتش کند ،خبرآنلاین ای کاش از ساده زیستی علماء کنونی هم منتشر کنید
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    92 12
    بعد ایشون دیگر مرجعی در حد او ظاهر نشد
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    68 53
    با کمال احترام به تمام ادیان...ولی از خدا خیلی ممنونم که شیعه مرتضی علی هستم و در مسلک ما عالمان بی مانندی مثل میرزاآقا جواد ملکی تبریزی ؛آیت اله بروجردی ؛سید علی قاضی؛علامه حلی؛علامه امینی؛ احمد کافی؛آیت اله بهجت فومنی و.....خیل عظیم عالمان دینی که به حق وارث منبر رسول الله (ص) بودند و هستند. خدایا دعای همه خوبان رو در حق همه بنده های خودت مستجاب کن...آمین.{اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم وسهل مخرجهم}
    • چرا منفی! IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      23 2
      من واقعا نمیدونم این بنده خدا چی گفته که بعضی ها منفی میدن؟ جز اینه که یک دعا در حق همه خوبان کرده باشه؟ حتی فکر میکنم اهل سنت و مسیحی و یهودی ها هم میتونن به این نظر رای مثبت بدن. لا اکراه فی الدین..! اما دوستان اگر دین ندارید آزاده باشید.
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    65 5
    روحش شاد
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    46 7
    از خداوند منان طلب امرزش وی و طلب علو درجات را برای ایشان مسئلت داریم
  • رضا A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    3 0
    متأسفانه اونایی که باید درس بگیرن دنبال دنیا و ریا کارین. ما هم که با توجه به مدیریت همون آقایون بالاجبار ساده زیستی رو داریم تجربه میکنیم!
  • محمد A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    48 16
    سادگی در اسلام است اما سقف شکسته و دیوار ترک خورده در اسلام نیست
    • حمید A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      45 13
      اگر بیشتر درباره روش زندگی افرادی مثل این عالم بخونید و بدونید می فهمید که اونها به دلیل اینکه تمام وجوهات و حتی هدایا و دسترنج خودشون رو برای فقرا و مردم نیازمند صرف می کردند، به فکر ترمیم دیوار ترک خورده و تعویض وسایل کهنه خودشون نبودن. اونها بیشتر از اونچه ما بفمیم از دنیا بریده بودند.
    • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      5 1
      بله سقف شکسته و دیوار ترک خورده در اسلام نیست اما برای امثال این بزرگواران هم سقف شکسته و دیوار ترک خورده خونشون مساله نیست. آدرس رو اینجور داستان های ساده زیستی علما اشتباه میده. سر و ته آدرس میده
  • lمظفر IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    26 17
    دیگر جهان چنین مردانی را به خود نخواهد دید. روحش شاد
  • کنجکاو A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    12 1
    صرفا واسه کنجکاوی می‌پرسم، قصد توهین به اون بزرگوار رو ندارم، الانم آدمای ظاهرا ساده زیست کم نیستن ولی خوب ماشالا آقازاده هاشون روی قارون رو هم کم کردن و خودشون هم چنان شیفته قدرتند که معاش مردم رو به هیچ می‌دونند. آیا آقای بروجردی هم آقازاده داشتند؟
    • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      1 0
      جهت اطلاع ؛فرزندشان عالم وارسته ونورانی است که در تهران درحوالی میدان قزوین سالها امام آن مسجداست وبنحوی ممنوع المنبر نیز هستند بیت ایشان هم سالهاقبل مرمت شده ونوادگانشان در قم آن را اداره میکنند وخاندان متوسط به پاییینی هستند
  • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    3 2
    نسبتا خوش سیما؟!
  • بی نام DE ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    7 1
    روحش شاد. کارهای بزرگی برای وحدت شیعه و سنی انجام داد.
  • بی نام ES ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    6 2
    ساده زیستی‌ با بیرونی خراب و اندرونی خراب تر فرق میکنه، در داخل یک خانه، شخص تنها زندگی‌ نمیکنه ، یک همسر و چند فرزند هم هستند که باید سرپناهی محکم و ایمن داشته باشند نه در و دیوار خراب و بی‌ رنگ و رو. کاش می‌دونستیم ساده زیستی‌ دوری از تجملات و اسراف نکردن است نه در فقر زندگی‌ کردن. از آنجائی که خبر آنلاین همیشه انتقاد پذیر بوده خوشحال میشم این رو به عنوان یک انتقاد چاپ کنید
  • بی نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    4 0
    الان خیلی ها مثل ایشان نیستند و مال دنیا و قدرت را به آخرتشان ترجیح داده اند
  • كلام حق A1 ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    4 1
    آنكس كه دنبال معرفت و ديانت ميره هيچوقت در پي پول و شهرت و جاه و مقام نيست . البته اين عده بسيار كم هستند . بسيار كم .....
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    5 1
    العلما باقون مابقي الدهر خدا بايد بنده اش راتائيدكند شما مهم نيستيد امثال ايشان تاييد شده خدا هستند
  • علیرضا IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    4 0
    سلام خدا بر فرزند خلف علی (ع)
  • مجید A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    از قدیم گفتن دنیا بخاطر خوبان میچرخد.پس بیائید خوب باشیم تا دنیا خوب باشد .