میرمحمد صادقی: انتشار مذاکرات شورای نگهبان به اقناع نخبگان کمک می​کند/ رای ممتنع بی​فایده است

عضو هیات علمی دانشگاه حقوق شهید بهشتی معتقد است شفافیت در اطلاعات یکی از شاخص​های حکمرانی خوب است.

حسین میرمحمد صادقی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت​وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص علنی شدن مذاکرات نهادهای حاکمیتی گفت: نهادهای بین الملی میزان شفافیت را در کشورها مختلف تعیین می​کنند؛ بنابراین شفافیت در همه امور در کشور ضرورت دارد و در خیلی مواقع می تواند جلوی فساد را بگیرد.

محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان پیش از این در خصوص ایده علنی شدن مذاکرات نهادهای حاکمیتی که در جریان رای اعتماد مجلس به عضویت وی در شورای نگهبان مطرح کرده بود، گفت: البته این حرف نه تازگی داشت و نه اختصاصی به شورای نگهبان دارد. بیش از ده سال است که این ایده را در کلاس‌ها و مقاله‌ها و همایش‌ها مطرح کرده‌ام، و در حقیقت مصداقی است از همان حق دسترسی اطلاعات.

میر محمدصادقی هم با اشاره به یک نمونه از تاثیرات شفافیت در امور، گفت: چند سال قبل شهرداری سئول برای جلوگیری از افزایش رشوه خواری، اقدام به شفاف سازی در پرونده های مورد بررسی کرد و از آن پس، همه تصمیمات و موافقت نامه ها در این شهرداری بر روی اینترنت قابل دست یابی شد و نتیجه آن کاهش رشوه خواری شد.

وی که معتقد است در زمینه شفاف سازی وضعیت هیچ نهادی نباید مستثنی باشد، گفت: این امر خصوصا درباره نهادهایی مثل شورای نگهبان که تصمیماتش برای کشور موثر و تاثیر گذار است و حتی گاه بیش از مجلس دارای اهمیت است، ضروری است و دلیلی برای منتشر نشدن مذاکرات وجود ندارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اینکه برخی متخصصان معتقدند انتشار مشروح مذاکرات نهادهای تخصصی مثل شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام فایده چندانی برای مردم ندارد، اظهار داشت: مگر ما در جامعه متخصص نداریم؟ الان فضای نخبگان کشور از نحوه تصمیم گیری شورای نگهبان و اینکه این شورا چگونه مصوبه​ای را رد یا تائید می​کند، بی خبر است و نمی داند در شورای نگهبان چه می​گذرد.
وی در این زمینه افزود: حتی در خصوص صلاحیت افراد از آنجا که این گونه تصمیمات تنها به فرد محدود نمی شود و گسترده تر است، شفافیت در این زمینه مفید است؛ ضمن اینکه این گونه مسائل دیگر تخصصی هم نیست و همه مردم باید از دلایل آن آگاه شوند.
سخنگوی پیشین قوه قضائیه قانع شدن نخبگان نسبت به تصمیمات شورای نگهبان را دیگر فایده انتشار مشروح مذاکرات نهادی چون شورای نگهبان دانست و اظهار داشت: در مواردی که شورای نگهبان مصوبه ای را خلاف شرع می داند، بسیاری از فقها در بیرون از این شورا، این نگاه را قبول ندارند. بنابراین انتشار مشروح مذاکرات و استدلال​ها در این خصوص به صورت دقیق می تواند به اقناع جامعه نخبگان کمک کند.
میر محمد صادقی تاکید کرد: در مورد مجمع تشخیص مصلحت یا نهادهای دیگر هم معتقدم این شفافیت کمک می کند نظرات به صورت تخصصی مطرح شود چرا که وقتی نظارت بر تصمیمات نهادهای مختلف نباشد، شاید در برخی از اوقات اعضای این نهادها در نظر دادن دقت نکنند.
این استاد دانشگاه همچنین درباره برخی از اظهارنظرها در خصوص حذف رای ممتنع از رای گیری در مجلس یا نهادهای حاکمیتی دیگر، گفت: وجود رای ممتنع مهم نیست چون در مورد صلاحیت​ها این رای، در زمره رای مخالف قرار می گیرد و در رد صلاحیت در زمره آراء موافق. بنابراین رای ممتنع بی فایده است.
وی که معتقد است حذف رای ممتنع از جریان رای گیری در مجلس تفاوت زیادی ایجاد نمی​کند، گفت: دادن رای ممتنع به این معنی است که فرد در این زمینه دقت نکرده است و به نتیجه نرسیده است و این در شان کسی که نماینده مردم است، نیست.
میر محمد صادقی در این زمینه افزود: حتی گاه نمایندگان ایران در مجامع بین المللی رای ممتنع می دهند که این اقدام به معنی بی دقتی و به نظر نرسیدن است.

وی گفت: البته رای ممتنع معنا دارد ولی معتقدم نبودنش ضرری ایجاد نمی کند.

/29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    29 1
    دوکلمه حرف حساب !
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    3 0
    ایشون یک حقوقدان بسیار برجسته هستن. حیف که ازشون استفاده نمیشه
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 2
    در زمان خاتمی ایشان را برای مقابله با اصلاحات سخنگوی قوه قضاییه کرده بودند. ایشان حالا کمی تغییر رنگ داده اند.