علیرضا کمرئی

سرانجام تلاطم روزهای گذشته آموزش وپرورش ،که در جریان رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی شدت گرفته بود، به آرامشی نسبی مبدل گردید. معرفی علی اصغر فانی به سمت سرپرست وزارت آموزش وپرورش این باور را تقویت می کند که رئیس دولت قصد ندارد سکان کشتی تعلیم وتربیت را به دست عناصر نا آشنا و ناکارآمد با مدیریت تعلیم وتربیت بسپارد.

دکترعلی اصغر فانی دکترای« مدیریت دولتی » و دارای سوابق ارزشمند در سطوح مختلف مدیریتی است . او پیش از این مدرس دانشگاه تربیت مدرس بوده است.شناخت عمیق او از مباحث تعلیم وتربیت ، و تسلط وی به مدیریت منابع انسانی اکنون فضای جدیدی را پیش روی آموزش وپرورش گشوده است.
نخستین اظهار نظر های دکتر فانی در جلسه معارفه، نشان از پختگی اظهارات ، و باورمندی جدی وی به ارزش وکرامت نیروی انسانی دارد. او نه تنها جایگاه آموزش وپرورش را در کشور مهم تلقی می کند، بلکه معتقد است :« این وزارتخانه به عنوان نهادی که سرمایه انسانی را در هر جامعه ای تامین می کند، شناخته می شود، بنابراین نقش آن فراتر از یک وزارتخانه است. »
این نوع نگاه حاکی از آن است که رویکرد ابزاری به این نهاد که در بعضی مقاطع در جامعه قوت داشته است،در ذهن وی جایی ندارد . از همین روی معتقد است:« وزارت آموزش و پرورش نهادی است که بر تمام جامعه سایه می اندازد ،و تا وقتی که به عنوان یک وزارتخانه در کنار وزارتخانه های دیگر ، قرار می گیرد ، هیچ تحولی در آن اتفاق نخواهد افتاد. »
غالب نبودن این نوع نگاه در جامعه تا کنون سبب گردیده تا به غلط ، آموزش وپرورش یک نهاد عریض وطویل مصرفی تلقی شود ،که توجه به آن ،سبب بازماندن نظام اجتماعی از حوزه های دیگر می شود.
البته همچنان درک صحیح از نقش وزارت آموزش وپرورش در توسعه کشور ،بدلیل طولانی بودن زمان بازدهی ،فقط برای دوراندیشان عاقبت نگر ،قابل درک می باشد.
قطعا تغییر نگاه جامعه به نقش آموزش وپرورش ،با برجسته نمودن جایگاه این نقش اجتماعی در تحولات کشور،امکان پذیر است. به همین دلیل وی عنوان می دارد،« راه توسعه کشور از طریق ارتقای سطح کرامت و مهارت حرفه ای و افزایش انگیزه معلمان،امکان پذیر است. »
پر واضح است از این نگاه، اهمیت وضرورت بهبود وضعیت مادی آموزش وپرورش و وضع معیشتی معلمانواوج نشینی آنها،ابتدا قائم به خروج این نهاد از انزوای اجتماعی وقرار گرفتن در کانون تحولات و توجهات جامعه وکشور در عمل است ،و منزلت یابی نیروی انسانی شاغل در آن نیز در سایه توجه متوازن به منزلت مادی وارزش ذاتی این نهاد اجتماعی امکان پذیر است.به تعبیر دیگر نخست باید«منزلت نقش ونهاد» در جامعه بهبود یابد سپس ابعاد مادی آن تقویت گردد. بدیهی است «تقدم ارزش نهادی ونقش »یک تقدم ذاتی است نه تقدم زمانی.
شاخصه عمده دیگر ی که شناخت عمیق فانی از آموزش وپرورش را نمایان می سازد ،وبنظر می رسد محور عمده جهت گیری های او را در آینده شکل دهد ،مفهوم مشارکت است .او به درستی، ضرورت توسعه مشارکت و بهسازی نظام آموزش و پرورش را ، از سیاست ها و برنامه هایش قلمداد می کند ،و ابعاداین توسعه مشارکت را ،مردم، دانش آموزان ، و نهادهای غیردولتی و معلمان می داند. واقیعیت آن است که سیاست های نهاد تعلیم وتربیت و وزارت آموزش وپرورش را نمی توان به شیوه دستوری در حوزه ستادی پیگیری نمود و خواهان عملیاتی شدن آن در مدرسه شد.
محور دیگری که علامتی از تغییر نگاه در این سیستم تلقی می شود ،قائل شدن به ضرورت تفکر راهبردی و آینده نگری در آموزش و پرورش است .این اصل نیز در ملازمت با نقش آموزش وپرورش در تحولات عمیق فکری و توسعه ای جامعه است. برنامه های آموزش وپرورش ، پروژه هایی منقطع از هم نیستند تا در بازه زمانی معینی شروع ،و بی ارتباط با دیگر برنامه ها خاتمه یابند .به همین دلیل داشتن تفکر راهبردی وبرنامه ریزی استراتژیک از ضرورتهای بنیادی آن محسوب می شوند.
عامل دیگری که در دیدگاههای فانی نمودی برجسته یافته است ،تاکیدی است که او بر بهبود منابع انسانی دارد . او بهبود منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش را به عنوان یکی از محور های تحول در نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و معتقد است :این وزارتخانه به تنهایی دو سوم کارکنان دولت را تشکیل می دهد از این رو با توجه به دارا بودن میانگین سواد بالای آن ، مدیریت منابع انسانی به عنوان یک اصل به شمار می رود.
اکنون امید می رود بازگشت دکتر فانی به عرصه مدیریت کلان آموزش وپرورش ،سبب شکل گیری و تقویت رویکرد های نوین در آموزش وپرورش کشور شود. فانی به دلیل آشنایی کامل به مبانی نظری تعلیم وتربیت اسلامی وتعلیم وتربیت جهانی بخوبی قادر است، فرایندهای اجرایی سند تحول بنیادین را نیز مدیریت کند، وبه پراکندگی ها وآشفتگی ها در این مقوله پایان دهد.
این رویکرد در انتصاب مدیریت کلان دستگاه تعلیم وتربیت نشان می دهد، دولت اعتدال نسبت به حاکمیت عقلانیت وتدبیر در آموزش وپرورش کشور، مصمم است.

کارشناس مسائل آموزش وپرورش و تحلیل گر مسائل اجتماعی

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    27 0
    این آرامش اگه آرای ممتنع حذف بشه و دکتر نجفی وزیر خیلی بیشتر میشه و 4 سال باقی میمونه
  • بی نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    1 39
    فقط حاجی بابایی بهترین است. فکر کنم اقای فانی هم سیاسی تند نباشه و برای اموزش خوب باشند
    • فرهنگی EU ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      6 5
      فکر کنم شما یکی از انواع معاونین دفتر نشین هستی
  • بی نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    26 0
    درمورد هیچ موردی فرهنگیان گله نداشتند اما از اونای که با عث عدم اعتماد امید فرهنگیان شد ،خدا نگذره (از ته دل از خدا خواستیم)
  • پیراسته فر IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    8 0
    این آرامش را کامل کنید وآن اینکه "مطالبات ماراهرچه زودتربدهید. آقای حاجب بابایی درسال90رسماًاعلام کرد:ازسال91هرفرهنگی بازنشسته شود"پاداش پایان خدمت"خودرا درهمان هفته اول بطور"یکجا"دریافت میکنند ولی متأسفانه بعداز6ماه اولین قسمت "70درصد"رادادند وحالا که ازآن"یکهفته"11ماه گذاشته هنوز15درصد ازآن "پاداش پایان خدمت"پرداخت نشده! لذا ازدولت روحانی "آقای فانی"درخواست میکنیم که جبران مافات نمایید وبیش ازاین فرهنگیان را چشم انتظارنگذارید.
  • رند تبریزی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    10 0
    تاثیر نهاد سیاست بر اموزش و پرورش قابل کتمان نیست لذا به نظر می رسد با توجه به این امر مدیر کارامد و البته سیاسی به این وزارتخانه انتخاب شود و صد البته در حد و طراز شخضیتی چون جناب نجفی که هم اشنا به حوزه اموزش و پرورش است هم شخضیتی سیاسی که صد حیف که رای عدم اعتماد مجلسیان این حوزه را از حضور چنین مدیری محروم کرد اما جناب فانی بدلیل عدم برخورداری از این دو ویژگی توامان برای مدیریت این وزارتخانه گزینه مناسبی نیست
  • محمد A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    16 1
    ممكن هست به ظاهر آرامش نسبي در آموزش و پرورش حكم فرما شده باشه. ولي ضربه اي كه از عدم راي اعتماد مجلس به آقاي نجفي بر پيكر نحيف آموزش و پرورش وارد شد با گذشت زمان خودش رو نشون ميده.در ضمن تفاوت توانمنديهاي آقاي فاني با آقاي نجفي زمين تا آسمان هست. از نگارنده اين موضوع هم خواهش ميكنم ابتدا بررسي هاي دقيقتري انجام بده بعدا اظهار نظري داده بشه تا اينقدر ناپخته صحبتي صورت نگيره.
  • مهربان توسی A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    19 0
    البته اما کاش نمایندگان محترم به دکتر نجفی که سابقه وتجربه طولانی وزارت داشت رای اعتماد می دادند
  • شهروند EU ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    18 0
    کلا باسر کار آمدن دولت یازدهم آرامش به کشور برگشت مردم اعصابشون آرام شده و امیدوارم این آرامش روز به روز بیشتر بشه
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    13 3
    اگر ادعای نویسنده مطلب در مورد آقای فانی صحیح است چرا ایشان در دوره معاونت دراین وزارتخانه ،از آموزش و پرورش به آموزش عالی خود را منتقل کرد ه و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس شد. می توانست بواسطه عشقی که به تعلیم و تربیت دارد عضو هیات علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت شود ظاهرا ایشان به مقام عالی وزارت آموزش و پرورش عشق دارند تا خود آموزش و پرورش . سرپرستی ایشان با حکم احمدی نژاد نیز محل تامل است.روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    14 1
    آقای فانی گزینه مناسبی برای این مهم نیست ، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش ناشی از سه دوره مدیریت محافظه کارانه ایشان بر این وزارتخانه در سمت معاونت سه وزیر از طیف های سیاسی مختلف است روحانی حق معلمان رابا معرفی ایشان ضایع کرد است
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    9 0
    آقای فانی در کمیته بررسی و معرفی وزیر آموزش و پرورش هیچ رایی نداشته است . اوا چرا معرفی شد خدا عالم است و آقا مظفر و آقای حداد عادل !!!!!!!!!!
  • ایرانی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    11 1
    فقط نجفی می توانست. برای نجفی خوب شد ولی برای آموزش و پرورش و قشر فرهنگی مصیبت.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 2
    چه خوب بود آقای روحانی برای آموزش و پرورش کسی را انتخاب می کرد که حداقل، هم سطح دیگر وزیرانش می بود مثلا آقای فانی میخواهد با زنگنه و نعمت زاده و نجفی و ظریف و ... در دولت بطور تیمی برای کشور هم فکری نماید ؟؟؟!!!سابقه ایشان در دولت فقط یک دوره 75 روزه سرپرستی آن هم به پیشنهاد احمدی نژاد است .
  • معلم دلسوخته A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    1 0
    عزیزان مسوول برای وزارتخانه ای با این همه نیرو وزیر توانمندی را پیدا نمایید .اگه به اینده این کشور و علم و تولید علاقمندید کاری کنید که همه وزیران دلسوز این وزارتخانه باشند تا حق و حقوق کارمندان و منزلت اجتماعی انان حداقل مثل کارمندهای جزیی بانک و شبکه بهداشت وو ....باشد .معلمی که برای امرار معاش رانندگی کنه و از بد روزگار به دانش اموزش مسافرش بشه و دانش اموز بگوید دربست فلانجاچقدر؟ ما را دریابید