افروغ معتقد است شورای نگهبان باید در مورد سازوکارهایش در رد یا تایید صلاحیت افراد شفاف تر عمل کرده و پاسخگو باشد.

عماد افروغ نماینده پیشین مجلس در گفت​وگو با خبرآنلاین درخصوص ضرورت علنی شدن مشروح مذاکرات دیگر نهادهای سیاسی چون شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و .. گفت: معتقدم به جز شورای عالی امنیت ملی که مباحث و مذاکرات آن بُعد امنیتی و محرمانه دارد و نباید به گوش بیگانگان برسد، دیگر نهادهای حاکمیتی و کانون‌های تعریف شده رسمی باید به سمت شفاف‌سازی مذاکرات و مباحث‌شان بروند.

وی تصریح کرد: قانون مصوبی هم در این ارتباط داریم که بر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکید دارد ولی نمی دانم سرنوشت آن به کجا رسیده است. این قانون تمام نهادهای تعریف شده در قانون مذکور را موظف کرده که اگر کسی اطلاعاتی را خواست در اختیارش قرار دهد مگر اینکه اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه باشد.

این چهره سیاسی اصولگرا با بیان اینکه باید واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کرد، افزود: هرچند معتقدم پخش علنی مشروح مذاکرات این نهادها منعی ندارد و مردم باید از این مباحث مطلع باشند اما باید نگاه واقع‌بینانه نیز داشت، اینکه آیا واقعا تلویزیون امکانات و زمان برای پخش مشروح مذاکرات همه این نهادها را دارد و آیا تقاضا برای دیدن این مذاکرات از سوی مردم هم وجود دارد؟

افروغ هرچند معتقد است آگاهی بخشی به مردم از رسالت‌های اصلی جمهوری اسلامی است اما تاکید دارد: رای اعتماد به وزرای دولت یک مساله خاص در یک مقطع تعریف شده است و جایگاه بخصوصی برای همه مردم دارد. اما اینکه مثلا پخش زنده مشروح مذاکرات جلسات هفتگی مجمع تشخیص مصلحت یا شورای نگهبان متقاضی داشته باشد یا نه در این مورد تردید وجود دارد و معتقدم باید نظرسنجی شود. البته رادیو می تواند این​کار را انجام دهد مانند آنچه درخصوص مذاکرات هفتگی مجلس از سوی رادیو فرهنگ صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان باید شفاف​تر با مردم برخورد کند، گفت: مذاکرات شورای نگهبان آنجا که به مباحث مفهومی و جریانی می پردازد می تواند علنی باشد، اما آنجا که به مباحث شخصی، آبرو و حریم خصوصی افراد ورود پیدا می کند پخش این مذاکرات مجاز نیست. اما در همین موارد هم حداقل آن است که شورای نگهبان وقتی کسی را رد صلاحیت می کند شفاف رد صلاحیت کند. اگر فرد علت رد صلاحیتش را خواست به صورت تفصیلی در اختیارش قرار دهند. از سازوکارهای نظارتی اش برای مردم بگوید تا مردم بدانند وقتی کسی صلاحیتش از طریق این شورا احراز نمی شود براساس چه سازوکاری بوده است، برچه اساسی فردی صالح است و دیگری صالح نیست، حداقل به فرد مورد نظر پاسخگو باشد.

افروغ تصریح کرد: من حتی معتقدم مذاکرات مجلس خبرگان نیز باید علنی شود، یعنی ضمن اینکه موافق هستم که باید به سمت شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی بیشتر برویم اما این شفافیت و آگاهی بخشی بیشتر مفهومی، جریانی و کلان باشد نه مباحث مربوط به حریم شخصی افراد.

این نماینده پیشین مجلس درخصوص بازخورد منفی برخی رفتار نمایندگان در جریان بررسی صلاحیت وزرا، اظهار کرد: داوری مردم از این اتفاق چه بود؟ داوری مردم از این هتاکی‌ها داوری خوبی نبود و از ورود به حریم شخصی افراد قضاوت خوبی نداشتند و اتفاقا نتیجه عکس هم داد.

افروغ با اشاره به اینکه این اتفاقات قد و قواره یک نماینده را نزد مردم عیان و آشکار می کند، افزود: مردم خودشان به داوری می نشینند، آنها توقع دارند زمانی که صلاحیت وزرا مورد بحث است، برنامه یک وزیر یا رییس دولت به نقد کشیده شود نه اینکه وارد مسائلی شوند که هیچ سند محکمه پسندی وجود ندارد. در مواردی هم شاهد بودیم که مسائل به هتک حرمت از افراد و شخصیت ها هم کشیده می شد. در مقابل گاهی هم شاهد تعریف و تمجیدهای متناسب با دربار سلاطین هم بودیم، نماینده‌ای شعر می خواند و کافی بود که آقای روحانی یک کیسه زر هم به او بدهد! قطعا هر دوی این رویه ها برای مردم مشمئز کننده است.

این چهره سیاسی اصولگرا همچنین درخصوص برخی مباحث مطرح شده پیرامون حذف رای ممتنع از رای گیری‌ها،گفت: نمی‌دانم فضای مجلس به چه شکلی است، وقتی می گوییم رای ممتنع حذف شود، بسته به موضوعش دارد، اینکه نسبت به رای اعتماد باشد، مذاکرات عادی مجلس باشد یا ...نمی توان کلی و بدون کار کارشناسی در این خصوص اظهارنظر کرد.

وی تاکید کرد: رای ممتنع بسته به موضوع بعد منفی یا مثبت پیدا می‌کند، گاهی رای ممتنع مثبت و گاهی منفی تلقی می‌شود. به هرحال این نظر افراد است، همین به نظر نرسیدن هم خود نوعی نظر است که در قالب رای ممتنع خود را نشان می دهد.

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    3 9
    آقای افروغ، فارغ از درستی یا نادرستی نظر شما باید بگویم مگر شما حقوقدان هستید که درباره ی چنین امر مهمی حکم صادر می کنید؟ این تخصص گرایی است؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    10 0
    ما که نگفتیم از تلویزیون پخش بشه!!! خبرنگاران باید حضور داشته باشند.
  • بی نام EU ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    5 1
    در ارتباط با اظهار نظر اول یکی از خوانندگان، هرچه دقت کردم دیدم آقای افروغ حکمی صادر نکرده، تنها به ابعاد اجتماعی و ضرورت آگاهی بخشی پرداخته و آن را هم به نظر کارشناسی واگذار کرده است. این چه ربطی به حقوق دان بودن دارد؟