رازگشایی از اسرار هارپ، بشقاب‌پرنده‌‌ها و  منطقه 51

هواپیمای جاسوسی، سازمانی اطلاعاتی و تئوری توطئه، همه آن چیزی است که افسانه آمریکایی منطقه 51 را شکل می‌دهد. بعد از دو سال، اطلاعات بیشتری از این منطقه منتشر شده است.

محمود حاج‌زمان: دو سال پیش و پس از 50 سال، اسرار منطقه 51 در نوادای آمریکا منتشر شدهفته گذشته، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سندی چهارصد صفحه‌ای را از حالت طبقه بندی شده خارج کرد که مربوط به مرموزترین نقطه در خاک آمریکا می‌شود: منطقه 51، تاسیساتی سری در صحرای نوادا که ده‌ها سال منبع جذب مورخان و باعث عذاب نظریه‌پردازان توطئه بود.

منطقه 51 که در شمال غربی لاس‌وگاس واقع شده، همیشه همراه با افسانه و شایعات بوده است: از هواپیماهای عجیب، سلاح‌های آزمایشی و کنترل آب‌وهوا (چیزی شبیه به شایعات پیرامون پروژه هارپ. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه هارپ، اینجا را کلیک کنید ) گرفته تا مشهورترین شایعات که مربوط به موجودات فضایی می‌شد.

منطقه 51

اما بر اساس مدرک تازه منتشر شده مشخص شده است که منطقه 51 صرفا سایتی آزمایشی برای هواپیماهای جاسوسی بوده و مهم‌ترین آنها نیز هواپیمای U-2 بود که در سال 1957 / 1336 ساخته شد. هواپیمای U-2 می‌توانست تا 21 هزار متر اوج بگیرد، تا 11 هزار کیلومتر مسافت را طی کند و 12 ساعت در آسمان باقی بماند. هواپیماهای جاسوسی U-2 هنوز هم در خدمت نیروی هوایی آمریکا هستند، و صرفا دوربین‌های قدیمی آنها با نسل جدید دوربین‌های دیجیتال جایگزین شده است. در حقیقت، برخی از الگوهای بارکد مانند عجیبی که ناگهان روی اراضی عمومی آمریکا ظاهر شده بودند، برای آزمایش U-2 به وجود آمده بودند.

اما چرا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی.آی.ای درگیر این قضیه بوده است؟ پیش از ساخت ماهواره‌های جاسوسی، برای جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی از پرواز هواپیماهای U-2 بر فراز شوروی استفاده می‌شد. این برنامه اطلاعاتی که توسط هواپیماها اجرا می‌شد، کاملا سری بود و البته عواقب مهمی در مقیاس بین‌المللی داشت. در سال 1960 / 1339، یکی از هواپیماهای جاسوسی U-2 توسط روسیه سرنگون شد که باعث لغو ملاقات‌های دیپلماتیک، و بالا گرفتن تنش‌های دوران جنگ سرد شد. دو سال بعد، یک هواپیمای U-2 عکس‌هایی گرفت که نشان از آماده‌سازی هسته‌ای در کوبا می‌داد، و جرقه بحران اتمی کوبا را زد.

امروزه این ماجراها داستان‌هایی کهنه هستند، اما زمانی‌که سازمان سیا برای نخستین بار برنامه U-2 را سری اعلام کرد و تصمیم گرفت تا منطقه 51 را به صورت یک راز نگاه دارد، فناوری این هواپیماها بسیار پیشرفته بود و منطقه 51 نیز محل مهمی برای جمع‌آوری اطلاعات سری بود.

منطقه 51

با تمام این اوصاف، خارج شدن مدارک مربوط به منطقه 51 از حالت طبقه بندی شده، باعث جا زدن نظریه‌پردازان تئوری توطئه نشده است: گروهی از افراد که گمان می‌کنند دولت آمریکا ماشین‌هایی ساخته است که ذهن افراد را کنترل می‌کنند. از نظر این افراد، تردیدی وجود ندارد که دولت آمریکا مدارک را جعل کرده است تا روی شواهد مربوطه نیز سرپوش بگذارد.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    دوستان دقت کردید امریکا سال 1336 شمسی یعنی 56 سال قبل u2 رو ساخته در حالی که مردم ما با قطر و الاغ جابه جا می شدند .
    • شهاب IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      308 6
      و تازه اون هواپيما نسبت به زمانش اونقدر پيشرفته بوده كه هنوز هم بعد از حدود 60 سال دارن ازش استفاده مي كنن !!
    • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      خب که چی؟ اگه میتونی الان یه قاطر بساز فک میکنی راحته
    • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      خوب قبول ما باید چکار کنیم
    • ممدعلی IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      238 6
      والا الان هم با این پراید و پژو فلواقع همچنان با "قاطر" و الاغ جا به جا میشیم خیلی فرقی نکرده. ( داداش سوار قطر به همین راحتی نمیشه شد که! نفت و گاز داره خداتا!: دی )
    • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      82 6
      مگه قاطرو ما ساختیم که میگی اگه میتونی بساز ، دقت فرمائید ما فقط راکب قاطر بودیم اما اونا ، هم سازنده هواپیما هستن و هم راکبش .
    • بی نام EU ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      136 4
      ما هنوز اینترنتمون 128 کیلو بایت هست .میخواهیم ابر قدرت هم بشویم
    • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      24 54
      خدا رحمت کنه روحانی هیئت ما مرحوم اعلایی اراکی در چهل و اندی سال پیش میگفت امریکا موشک میسازه شما هم برید موشک بسازید امریکا زیردریایی میسازه شما هم برید زیردریایی بسازید امریکا هواپیما میسازه شما هم برید هواپیما بسازید امریکا آپولو میسازه شما هم برید آپولو بسازید امریکا اتم میسازه شما هم برید اتم بسازید.......
    • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      30 6
      جناب بی نام مگه قاطر رو اونای که سوار میشدن ساختن؟؟
    • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      8 13
      به خاطر طرز فکر امثال من و شماست....
    • الو IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      عزیزم دز زمان پهلوی ما ذلیل بودیم. . . . ولی الان . . . " ششمین قدرت موشکی جهان " هستیم
    • محمد A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      89 6
      سلام جناب الو میشه بفرمایید با این استدلال کره شمالی جندمین قدرت موشکی وعلمی دنیاست؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    144 6
    متاسفانه علي رغم پيشرفت شفاف تكنولوژي هنوز ما اصرار داريم راه 100 سال گذشته را با كله شقي مرور كنيم غافل از اينكه نميدونيم تكنولوژي جايي استوپ نميشه تا ما بهش برسيم و اينكه بهيچ عنوان جهش 100 ساله نخواهيم داشت
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      12 14
      پس شما میفرمایید ما باید باید استوپ شیم؟
    • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      24 75
      دوستان امریکا قدرتمنده. ولی ازش دیگه افسانه نسازید. اگر اینطور بود که بعضیا فکر میکنند 8000 از سربازهاش در جنگ عراق و افغانستان کشته نمیشدند.
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      49 2
      نظر شما درسته اونها منتظر ما نمی مانند اما می شه با یه مدیریت خوب و تلاش و کوشش به انجا رسید.مثل برزیل مثل چین و یا هند اما اونها مدیریت خوبی دارند و فساد ندارند تو کشور ما فساد بسیار بالاست ما منابع رو در اختیار داریم جمعیت باهوشی داریم اما مدیریت بسیار ضعیف میشه حتی مثال ورزشی هم زد مثل والیبال که با یه مدیریت خوب به اینجا رسیده که هیچ کس فکرشو نمی کرد
  • بی نام GB ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    99 7
    خب ابرقدرت یعنی همین شاید مقاصد شرافتمندانه نباشه ولی از نظر علم و فن آوری کسی به پاشون نمیرسه برنامه درو کاران رو ببینید میفهمید چی میگم
  • مجتبی A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    27 78
    برام خیلی جالبه بدونم مردم ما 56 سال قبل چجوری با کشور قطر جابجا میشدند؟؟؟!!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      13 0
      داداش کشور قطر نه.قطر منظورش قاطره
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    84 12
    قاطر نه قطر
    • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      4 8
      شما هرچی دوست داری حساب کن
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      29 9
      فرقی نمی کنه قطر همون قاطره. :)
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    124 1
    پس رازگشاییتون از بشقاب پرنده ها و هارپ چی شد؟ خبر جان مثل اینکه یا تیترت رو اشتباه زدی یا مقاله ات نصفه نیمه است
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      24 0
      یا بد ترجمه کردین
  • 12 A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    97 5
    اونها ساختند و ما فقط حرف زدیم. ما یعنی کل ایران. اونها کار می کنند و ما نگاه این یعنی پیشرفت و خدا هم به کسانی کمک می کند که کار بکنند
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    نميدونم چرا خداوند به اينهاي كه كافر هستند و شيطان بزرگ و جاي همشون تو قعرجهنمه !!!!!!!!!! اين همه علم و دانش داده؟ ولي ما كه همگي مومن و خداجو هستيم و جاي هممون تو بهشته به قول علي در كامنت بالا در اون زمان با قاطر و الاغ جابه جا ميشديم! اين دانش رو نداده حتي الان كه سال 2013 هستيم نميتونيم هواپيماي برادران رايت رو هم حتي بسازيم ولي طوري نيست عوضش اونها شيطان بزرگ هستند و ما فرشتگان مقرب درگاه الهي
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      24 7
      برادر عزیز تو که مومنی نماز خوندن بلدی اون که مومن نیست نماز خوندن بلد....؟ تو که مومنی روزه گرفتن بلدی اون که مومن نیست روزه گرفتن بلد....؟ تو که مومنی بهشت میری اون که مومن نیست بهشت ....؟
    • جواد IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      48 2
      مطمئنی ما همگی مومن و خدا جو هستیم؟در ظاهر بله ولی در عمل هرگز.یه کم در مورد مومن بودن خودمون بیشتر تحقیق کن.اینهمه دزدی ،اختلاس ،بی عدالتی و فقر آیا نشانه مومن بودنه؟واقع بین باش .
    • reza EU ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      29 0
      دمت گرم
    • آرش IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      29 12
      بی نام جان چرا مسائل رو با هم قاطی می کنی؟ کجای قرآن یا سنت آمده که شما با مومن بودن می تونی هواپیما اختراع کنید؟ هر کاری باید از مجرای خودش انجام بشه. پیشرفت علوم در سایه فعالیت علمی محقق می شه و لاغیر. شما هم مثل اونهایی هستی که تا یک مطلب درباره فلان سیاره یا فلان دریا گفته می شه زود می گن وای این تو قرآن اومده. نمیدونم ما کی می خوایم از قاطی کردن این مسائل دست برداریم. نه مومن شدن با قاطر سواری نسبت داره و نه ابرقدرت بودن با بی دینی. دیندار ابرقدرت داریم (مثل ایران 5 قرن پیش) بی دین قاطر سوار هم داریم (مثل خیلی از کشورهای آفریقایی)
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      12 15
      چون همیشه یه عده بودن که مثل کامنتای بالا،همش موج منفی می دادنو می گفتن،ما نمی تونیم بهشون برسیم اونا صد سال از ما جلوترن،اگه مردم ما اصلاح نشن،باید صد سال دیگم ازشون عقب بمونیم
    • مهران IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      22 4
      خدا در قرآن میگه(( سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگه این که همه اعضای اون قوم خواستار تغییر باشند)).خداییش خودمونیم چقدر ما ایرانیا خواستیم که پیشرفت کنیم؟ همه ش بهانه آوردیم که آقا ما می خواستیم فلانی نذاشت.بله!.سخته.اما حاضر نیستیم این سختی رو بپذیریم.این که نمی تونیم مثلا f14 رو بسازیم یه سنت الهیه.اونا خواستند تونستند ولی ما نخواستیم و نتونستیم.به همین سادگی.اونا از کشورای دیگه متخصص جذب کردند ما نکردیم و خیلی چیزای دیگه که اگه الان بخواییم سرشون بحث کنیم 100 سال دیگه عقب میفتیم.دوستان.از همین امروز باید سختی ها رو تحمل کنیم.چینیا یه زمانی پلاستیک شون داشت تموم میشد.دولت گفت دمپایی پلاستیکی فعلا نپوشید.باورتون میشه چینیا حدود 15 سال دمپایی پلاستیکی نمی پوشیدند!!! حالا ببینید کجا هستند
    • مهرزاد IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      23 1
      روي اين كره خاكي براي براي مومن و كافر آب تو صد درجه بجوش مياد. ما موظفيم تلاش كنيم و توكل بر خدا.
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    ما هم کارهایی کرده ایم که 50 سال دیگه صداش در میاد ( منظور از ما همون احمدی نژاده خودمونه )
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    13 5
    هارپ هم مثل پاره شدن لایه اوزن میتونه خطرناک باشه فقط تصور کنید مثلا چند مگاوات انرژی با فرکاس زیر شنوایی با شبکه آنتنهای بسیار بلند در آلاسکا به طرف یونسفر بالای یک شهر مثل بم نشانه گرفته بشه اونوقت این نوسانات الکترومغناطیسی طبق قوانین ماکسول به انرژی مکانیکی نوسانی مادون صوت تبدیل شده و با سرعت صوت از طریق هوا بارامی به سمت زمین بیایند و با بسامد طبیعی منطقه که از قبل هم معلوم است ایجاد رزونانس کند و به لایه های زمین نفوظ کند چه میشود. با یک آزمایش ساده شما میتوانید با یک آمپلی فایر و بلند گوی هزار واتی سقف اتاق خواب خود را خراب کنید.
  • محمد IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    35 59
    ما حدود 34 ساله مستقل شدیم.قبل اون همین شیظان بزرگ ماهارو اداره میکرد و روح خودکفا بودن رو از ما گرفته بود و ملتی وابسته بودیم.باید ب خودمون افتخار کنیم.از طرفی هیچ نیرو و ابزار مادی جلوی ایمان و شهادت طللبی و غیرت ماهارو نمیگیره.به امید پیشرفت هر چه سریعتر
  • مرتضي A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14 27
    اين هواپيما ساخت المان هستش نه امريكا كه بعد از جنگ جهاني دوم بدست امريكا افتاد
  • بی نام EU ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14 1
    چند سال پیش یادم نیمره اگه اشتباح نکنم سال 85 86 بود یک خبری اخبار 20.30 نشون داده بود در مورد دیده شدن بشقاب پرنده در تهران که خبرنگار در بالای پوشته بومه خونه ای در تهران بود که داشت از یک ساختمان بلند فیلم میگرفت که بشقاب پرنده بالای اون ساختمان بود همین داشت گزازش تهیه میکرد این بشقاب پرنده با سرعت زیادی ناپیدید شد ....
    • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      5 8
      فکر کنم منظورت اشباح است
  • اهوازی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    22 3
    مشکل ما از اینجا شروع میشود که خودمون رو کوچک و بی دست پا باور داریم و نمیخواهیم قبول کنیم از تمام دنیا در آمریکا جمع شدند و با هم کار می کنند و این پیشرفت ها حاصل زحمت و تلاش تمام دانشمندان زبده کشورها است و ما هم میتوانیم به این پیشرفت افتخار کنیم زیرا پیشرفت بشر است تنها مزیت آمریکا این است که خود را محصور به مرزها نمی داند و هر کسی از هر جا باشد فقط دانش داشته باشد به او احترام می گذارد و امکانات پیشرفت را در اختیارش قرار می دهد در یک کلام مدیریت گروهی خوبی دارند
    • بی نام SE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      35 5
      من فکر نکنم مساله به این سادگیها هم باشه. آمریکاییها از نظر هوشی بطورمیانگین از ایرانیها قویتر هستند. البته ایرانیهای نخبه ای هم هستند که از خیلی از آمریکاییها باهوشتر باشند ولی بطور میانگین آنها باهوشتر هستند. همچنین فرهنگ پیشرفته ای دارند و دمکراسی جا افتاده و ساختار اجتماعی قوی و جامعه مدنی که پر از نهادهای مردم نهاد است. همچنین فرهنگ بازار آزاد و رقابت و بخش خصوصی قوی از مزیتهای دیگر آنهاست. همچنین اقتصاد آمریکا در مجموع خیلی سالمتر از اقتصاد ایران است و فرهنگ اقتصادی مردم آنها نیز زمینه ساز این مساله است. البته یکی از زمینه های دیگر این است که آنها مهاجر پذیر هستند و افراد نخبه جهان را هم جذب می کنند. بنابراین به این سادگی نیست که فکر کنیم ما راحت می تونیم به آمریکاییها برسیم.
  • علی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14 0
    ماچه کارکنیم .خیلی کارهابایدبکنیم چون اینجانمیشه همشونوشت من فقط یک موردکه درمورد خودم صدق میکنه راخواهم گفت من دارم روی یه پروژه ای که کشورراازواردات کربن فعال بی نیازمیکنه کارمیکنم والان تکمیلش هم کردم می خوام روی ابعاددیگران کارکنم (البته دانشجو هم هستم )محیط دانشگاه بدرداین کارنمی خوره استادا ما رومیفرستنددنبال نخودسیاه اینقدربرنامه های چرت وپرت برامون میزارن که فرصت کاردرازمایشگاه ازماسلب شده واگرهم پروژه ای انجام بدیم میان می قاپندوهم کلاسی هام هم ازاین مشکل بستوه امده انددوم تحقیقاتی که ارزش ندارندبلوکه شود 4-افزایش بودجه های پژوهشی5-اشخاص کارکشته تعیین شوندودرهردانشگاه براساس دستوران هاکارهاپیش رود5-رییس دانشگاه ازطریق ازمون ورای گیری دانشجویا تعیین شود و.............................
    • بی نام SE ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      20 1
      فکر کردین تو آمریکا، دولت به بیل گیتس دهها میلیارد دلار پول داده؟ یا به استیو جابز و صدها و هزاران نابغه دیگر؟ مساله اینه که اگر اقتصاد خصوصی و بازار رقابتی و سالم باشه، خودبخود سرمایه دارها روی پروژه های سودآور سرمایه گذاری می کنند و هم خودشون سود می کنند و هم افراد مخترع و کاشف و غیره. در کشور ما حتی افراد نوآور و به اصطلاح نخبه هم پایه های اقتصاد روز جهانی رو نمی دونن و همش منتظرن دولت بیاد از اختراعهاشون حمایت کنه. در اقتصاد آمریکا، این بازاره که تصمیم میگیره به چه اختراعی چقدر پول بده. بسیاری از اختراعها در آمریکا شکست می خورند و تنها اونهایی که مزیتهای واقعی دارند و کاربردی هستند در بازار رقابتی شدید آنها برنده می شوند و سودهای کلان می کنند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    19 15
    تازه دولت روحانی رو هم باید اضافه کنید ما با هیئت دولتی که ایشان معرفی کرد و رای آورد به 15سال گذشته رای مثبت دادیم. یعنی همیشه ما در حال عقبگرد هستیم و در عقبگرد از همه دنیا پیشرفته تررررررریم خیلی خوبه روحانی و همه از تون مچکریم
  • سعید IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    10 37
    این عقب موندگی برمیگرده به دوران قاجار که دنبال عیش خود بودن»کشورو با دختر عوض میکردن.به نظرم تو این چن سال پیرفت کردیم تو زمینه نظامی.پارسال جنگنده ساختیم.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      32 2
      همون که موتوره f4 سوارش بود ؟؟!!!
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      0 8
      آقا یا خانوم بی نام!شما مهندس مکانیک هوافضایی یا تو صنایع دفاع کار میکنی؟
    • رضا IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      9 1
      دقیقآ همون f4 که اسمش شده آذرخش به قول هواپیمایی ها اورهال ( تعمیر اساسی) شده بعد لورهای جهت دهنده ی دمش رو یکم تغییر دادن رنگش رو هم عوض کردن! البته از درجا زدن و مصرف کنندگی صرف خیلی از کشورهای منطقه بهتره! ولی با این هزینه های تحقیقاتی بالا خیلی کارهای بیشتری میشه کرد.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      12 1
      35 ساله انقلاب شده و 50 سال پهلوی بوده - به نظرت اول انقلاب دبی و کشورها ی حاشیه خلیج فارس در لیست کشورهای دنیا به حساب می امدند؟ کره جنوبی - ترکیه چه جوری بودند و الان به کجا رسیدند یا خود ژاپن - الان اقایون جدید اومدن و کل ریسو مدیر کلهای همه دستگاه ها داران عوض میشن - منم اگه ریس یه جا بودم و هر برنامه خوبی داشته باشم نمیتونم با ثمر برسونمش- اقا جان اگه دولت قبل خوب نبوده پس باید کل مدیریت ان کشور باید عوض بشه؟ دیگه کسی به کارش دل نمیبنده - عاشق میزش میشه
  • بی نام GB ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    25 10
    ولی امریکا و روسیه اگه تو قسمت هوا فضا علم زیادی دارن,همش رو از المانای بدبخت دزدین
    • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      1 2
      دقیقا.روح ورنر وون براون شاد!
  • ali A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    11 34
    دوستان عزیز بجای تحقیر کشور و مردمتان شما هم کاری یا تحقیقی برای کشورتان انجام دهید و نگویید که کشور برای شما چه کرده بگویید شما برای کشورتان چکار کار کرده اید من به عنوان یک هموطن همه شما را دوست دارم.
    • بی نام FR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      16 7
      دولت باید اجازه بده تا ما بتونیم کار کنیم!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    8 41
    اولا سفارش میکنم راجع به هارپ برید مطالعه کنید بعد نظر بدید ثانیا فراموش نکنید تعداد بسیار زیادی از هموطنان ما در ناسا و بزرگترین مراکز علمی جهان تاثیر گذار و بنام هستند اما یه چیزی فراموشتون نشه همون فضای قدیمی و صمیمی و با فرهنگ اصیل ایرانی میارزه به هزارهزار انواع پیشرفت تکنولوژی عزیزان من هیچوقت تاریخ و فرهنگ گذشته خودتون رو تحقیر نکنید و گول زرق و برق غربی هارو نخورید ما ایرونی ها از تمام مردم دنیا مهربونتر و سرتریم بافتخار ایران عزیز
  • میثم IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    14 2
    آها.. پس آزمایش فیلادلفیا و ... هم کشکه!!!
  • بی نام IN ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    5 0
    در عجبم همین...باقی بقای تان
  • مهدی IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    15 0
    بله... اون زمانم که رادرفورد ورقه نازک طلا با قطر چند اتم ساخت، بعد هم نظریه اتمی شو داد (خیلی قبل تر از اینا)، شاهای قاجار فکر اضافه کردن زن به حرمسراشون بودن نه فکر مردم و نخبگان!
  • علی مولایی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    5 15
    خواستن توانستن است پس ما میتوانیم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    5 10
    مشکلات ما ایرانی ها اینه خودمون رو باور نداریم اگه باور داشتیم وضعمون خیلی پیشرفته تر بود بایستی خود باوری داشته باشیم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    9 1
    سلام کهرچی هم که ما می سازیم کپی شده از روسیه و چین و.... است .خودمون هیچی نمی تونیم بسازیم .حتی یه ماشین هم نمی تونیم درست کنیم .میبینید که همش یا کپییه یا از هر ماشین یه تیکه میگیریمو به هم می چسبونیمشششششششششششششش
  • روزبه IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    1 0
    سلام بر تمامی دوستان قاطر سوار خودم.ببینید بچه ها قاطر کاه و جو میخواد نه نفت و بنزین.هم ایر بگ داره و هم ایر بک.تازه سرعتشم قابل ست و تنظیم هستش میمونه دو تا اینه و دو تا چراغ که اونا هم میشه با تولیدات داخلی خودمون جفت و جور کردومثلا فانوس
  • islam A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    6 0
    این وعده پروردگار هر کسی کار و تلاش کنه خداوند اجرش را ضایع نمی کند خواه کافر خواه مومن.
  • کارشناس IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 8
    سلام به همه دوستان گلم من همه نظراتتون خوندم اما هیشکی به تحریم ها اشاره نکرده مطمئن باشید هر کشوری حنی امریکا اگه تحت فشار این همه تحریم قرار میگرفت الان کشوری به اسم امریکا وجود نداشت پس به ایران اسلامی و ایرانی بودنتان افتخار کنین که با این همه تحریم بینی امریکا رو به خاک مالیده ومطمئن باشین پیروز این میدان همیشه ایرانه با پشتوانه ما جوانان غیور و همیشه پیروز به امید سر بلندی ایران در تمام عرصه ها
    • محمد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      1 2
      با مطالعه تاریخ 300ساله خائنین و دزدان موجبات عقب ماندگی ایران و ایرانی شدند که قبل از انقلاب هم بودند ولی نتوانستند جلوی انقلاب بایستند 8 سا دفاع داشتیم قطعاً بسیاری از جوانان عزیز آن دوران را بیاد دارند ایران در مقابل 40 کشور که همه نوع کمک به صدام می کردند نتیجه چی شد؟ خواستیم توانستیم. تا حالا هم خیلی کارها شده با توکل بخدا ، به خودمان اتکاء داشته باشیم هرچی در توان داریم بیاریم میدون آنوقت ببیند چی میشه. پس همت کنیم هرجا در هر شغلی و هر کاری خیانت میشه افشا کنیم تا تولیدات با کیفیت و نیاز کشور و بازارهای صادراتی را تهیه کنیم به این ترتیب خائنین و دزدان به حاشیه رفته و محو می شوندو ما افراد نخبه و تلاشگر در داخل و خارج کم نداریم.یاعلی مدد.
  • هه هه IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    15 4
    طرف در رابطه منطقه 51 پست داده اینا در رابطه با زمان شاه و دین و مذهب و این چیزا حرف میزنن. با این طرز فکر میخواین ایران هم آباد کنید
    • مهدی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
      1 3
      شما که میتونین چرا آباد نمکنین
  • امید A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    5 1
    این پروژه مربوط به جنگ جهانی دوم میشه که برای ردیابی ناوهای آلمانیها ساخته شد...برور زمان و خیلی اتفاقی دانشمندان متوجه شدند میشه معدنها وذخایر معدنی رو هم باهاش پیدا کرد...و بعدها هم با تغییرات هم تبدیل به یک جنگ افزار و برنامه ریز شد...نمیگم آمریکا بیشتر کشورهای دنیا دارای تکنولوژی های هستند که حدود نیم قرن یا تکذیب میشن یا مخفی استفاده میشن...اگر هم می بینید به جای حمله نمیکنه بخاطر اینه که هنوز چند گانگی تو دنیا وجود داره و امکان مقابل به مثل هست...ولی بصورت زمانبندی و دقیق در حال انجامه...
  • سیا A1 ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    3 12
    طبق اخرین تحقیقات به عمل امده امریکا واسراییل با در اختیارگرفتن جنهای کامل دارن به درجاتی از علم دست پیدا میکنن برای همین کشوراشون روی شیطان پرستی میچرخه اونها برای شیطان کار میکنند وجنها وشیاطین هم این اطلاعاتو دراختیارشون میذارن مثل زمان فرعون ونمرود که جادو گرها با دراختیار داشتن شیاطین وجنها ازشون کمک میگرفتن
  • امید A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    2 0
    اصلا تو بگو جناب بینام ما چیکار کنیم ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 2
    اصلا مرگ بر امریکا والا