رییس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور می گوید: کسی دنبال افزایش جمعیت نیست. ما می خواهیم تعدیل جمعیتی داشته باشیم. یعنی هرم سنی جمعیت را جوان نگه داریم.

امید کریمی، شیماسادات عطری: جمعیت ایران به سمت پیر شدن می رود. این وعده ای است که ظاهرا فراری از آن وجود ندارد. حکومت تلاش می کند این روند را کند و در مرحله بعد برعکس کند. یعنی دوباره جمعیت ایران جوان شود. درواقع تلاشی که از دو سال گذشته شروع شده و مقام معظم رهبری هم درباره آن تذکر داده اند، نه برای افزایش جمعیت که برای حفظ هرم سنی جمعیت ایران است. هرمی که فعلا جوانان، بیشترین اعضای آن هستند. 

اما تلاش ها برای تعدیل جمعیت به افزایش جمعیت تعبیر شده است. شاید ایراد از نوع بیان رییس جمهور سابق و بعد هم مسوولان رده پایین تر دیگر است. یکی از آنها حتی گفت هر خانواده باید ۵-۶ فرزند داشته باشد. مواضع اینچنینی و اصرار به تاثیر نداشتن مسایل اقتصادی در فرزندآوری و البته بررسی مشوق های ضعیف اقتصادی که حتی مقام معظم رهبری هم به کم تاثیر بودن آن اشاره کردند، از دیگر عواملی است که دافعه ای برای تشویق به فرزندآوری و زاد و ولد ایجاد کرده است. 

سال گذشته با دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه درباره لزوم افزایش جمعیت حرف زدیم .این مرکز با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ماه های پایانی دولت دهم ارتقا یافت به "موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور" بدل شد.

درباره دلایل وجود چنین موسسه‌‌ای در ایران با دکتر محمودی گفت و گو کردیم. البته مسیر گفت و گو به جایی رفت که احتمالا بحث های تازه ای را پیش می کشد. 

این نخستین گفت و گوی محمودی در جایگاه ریاست موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور است.


چرا در سیاست های جمعیتی یک تعدیل ساختاری باید انجام شود؟

در یک طبقه بندی کلی، در بحث سیاست های جمعیتی تعدیل ساختار سنی و جنسی از اهمیت خاصی برخوردار است. تعدیل ساختار سنی یعنی این که هرم سنی جمعیت متناسب باشد. ترکیب سنی نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان متناسب باشد. همین که الان می گوییم باید نرخ باروری را افزایش دهیم، داریم هرم سنی کشور را تعدیل می کنیم. نمی خواهیم زیاد پیر شود.

 

اگر به جای افزایش جمعیت بگوییم تعدیل جمعیت و یا تعدیل ساختار سنی بهتر نیست؟ شاید باید این واژه ها را تغییر دهیم.

چرا. من اصلا مخالف به کار بردن لفظ افزایش جمعیت هستم. به نظر من تعدیل ساختار سنی در اینجا یعنی افزایش میانگین تعداد فرزند. افزایش باروری؛ نه افزایش جمعیت. من در جلسه مرتبط با ستاد ملی زن و خانواده که با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور با موضوع بررسی دستور العمل برنامه ملی افزایش جمعیت تشکیل شده بود، با بکار بردن لفظ افزایش جمعیت مخالفت کردم. عرض کردم از کلمه افزایش جمعیت در حال حاضر نباید استفاده کنیم ، دلیل آن را جویا شدند. گفتم ما مشکل افزایش جمعیت نداریم. همین الان سالی حدود ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت ما اضافه می شود. نرخ رشد جمعیت ما هم اکنون ۱.۲۹ درصد است و اصلا مشکلی نیست. مشکل این است که چون نرخ باروری کل به زیر حد جانشینی آمده است و به حدود ۱.۷ فرزند به ازای هر زن رسیده ما در نسل آینده با مشکل عدم تعادل در ساختار سنی مواجه می شویم. در حدود سال های 1415 و 1420 اتفاقی که برای ما می افتد این است که نرخ رشد جمعیت به علت کاهش باروری که از سالهای قبل شروع شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد، صفر می شود. نرخ رشد جمعیت ما از ۱.۲۹ درصد به صفر درصد می رسد و ثابت می ماند و بعد هم چون باروری کل زیر حد جانشینی است ، نرخ رشد جمعیت منفی میشود و پس از آن قدر مطلق جمعیت نیز کاهش می یابد. در آن موقعیت شعار افزایش جمعیت میتواند شعار درستی باشد. حتی گفتند رای بگیریم که من گفتم آقای دکتر رای برای چی بگیریم. بحث علمی را که به رای نمی گذارند. من مخالف بکار بردن لفظ افزایش جمعیت هستم. تمام دستگاه های عضو ستاد ملی زن این را امضا کردند؛ به استثنای وزارت علوم. بنابراین ما با هم در موضوع تفاهم داریم که نباید دیگر این لفظ را بکار ببریم. لفظ تعدیل درست تر است؛ چرا که بعد می آییم و می گوئیم جمعیت مناسب یا جمعیت مطلوب. بلاخره الان می گوییم 75 میلیون نفر جمعیت برای ما کم است با توجه به منابعمان. ممکن است فردا جمعیت بشود 90 میلیون نفر و بررسی کردیم دیدیم که همین جمعیت برای ما کافی است و جمعیت نباید زیاد شود. بنابر این هدف اصلی سیاست جمعیتی ارتقای شرایط زیستی و کیفیت زندگی همة مردم کشور و آماده‌ ساختن آنان برای ایفای نقشی فعال و سازنده در فرایند توسعة اقتصادی و اجتماعی کشور است.
دریک طبقه بندی کلی، سیاست های جمعیتی دو دسته هستند:
الف- سیاست های تعدیل ساختاری یا متناسب سازی ساختار سنی و جنسی جمعیت در طول زمان که از سه طریق امکان پذیر است؛   
• افزایش باروری {در حال حاضر}
• مهاجرت
• افزایش امید زندگی { بهبود زیستی}
ب- سیاست های جامع جمعیتی. اتخاذ سیاست های جمعیتی لزوماً مترادف با تحدید یا افزایش موالید نیست، بلکه جنبه های دیگر جمعیت از جمله آموزش، اشتغال مولد ، مهاجرت، بهداشت، مسکن، محیط زیست و... هرکدام از اهمیت خاصی برخوردارند.

بنابراین مطابق تعریف سیاست جمعیتی سیاست های تعدیل ساختاری یا متناسب سازی ساختار سنی و جنسی جمعیت یکی از اهدف مهم است. تعدیل ساختار جنسی بسیار مهم است و مشکلات بسیار زیادی را در کشورهایی که کنترل شدید باروری داشته اند بوجود آورده است. از علل انتخاب جنس پسرمیتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• ترجیح جنسی پسر
• کاهش شدید باروری ، خانواده ها تمایل به داشتن پسر را در اندازه محدودتر خانواده اعمال می کنند.
• در دسترس بودن تکنولوژی های تشخیص جنسیت بخصوص از سال 1980 به بعد
بالاخره نسبت پسر به دختر هم باید متناسب باشد. الان به طور طبیعی به ازای هر 103 پسر، صد دختر به دنیا می آید. وقتی جامعه شما به سمت تک فرزندی می رود، همانطوری که طبق مطالعات قبلی گفتیم که در تهران خانوارها دارند به سمت تک فرزندی می روند؛ معمولا میل به داشتن پسر در آنها زیاد می شود. چون می خواهند تداوم نسلشان را حفظ کنند. اگر این روند در ایران پیش گرفته شود ما می شویم مثل چین که الان 120 پسر به ازای 100 دختر است و یا هندوستان که 110 پسر به ازای 100دختر است.

 

این فقط تولد است؛ اما امید به زندگی دختران از بدو تولد بیشتر است. یعنی در طول زمان امار فرق می کند و به سود دخترها می چرخد.

اگر در این حد 103 به 100 باشد بله. دخترها چون احتمال بقاشان بیشتر است و پسرها به خصوص در دوران طفولیت بیشتر فوت می کنند این آمار یکی می شود و در سن سالمندی زنان بیشتر از مردان می شوند. اما وقتی شد 120 دیگر این اتفاق نمی افتد. آنوقت ممکن است از این 120 نفر 5 تایش کم شود اما خالص و واقعی اش می شود 115 پسر به ازای 100دختر. پیش بینی سازمان ملل نشان می دهد تا سال 2030 میلادی در چین و هندوستان در زنان و مردان در معرض ازدواج نسبت پسرها 50 درصد بیشتر از دختران است. این گزارش رسمی سازمان ملل است.

 

تعدیل جنسی اصلا تا به حال مطرح نشده است.

بله. ما باید مواظبت بکنیم، حالا که خانواده ها به سمت تک فرزندی می روند باید تبلیغ بکنیم که مردم بیشتر نروند دنبال پسر. در چین و هندوستان الان به طور رسمی سونوگرافی را منع کرده اند برای این که مردم جنسیت را تشخیص ندهند و سریع بروند سقط کنند. خوشبختانه در ایران سقط جنین رسماً آزاد نیست. ولی غیر قانونی انجام می دهند. خوشبختانه در ایران هم برای دخترها اهمیت قائل هستند. به خصوص نسل جدید مثل نسل قدیم اینقدر به قول ما پسر پسر نمی کنند. یک مقدار این جای خوشبختی دارد. اما وقتی به هر حال به سمت تک فرزندی می رویم این غالب می شود و این خطری است برای آینده ما. به همین خاطر ما می گوییم باید جلوی عدم تعدیل ساختارجنسی را بگیریم.


انتخاب جنسیت و نسبت جنسی نامتعادل چه عواقبی دارد؟
عواقب انتخاب جنسی قبل از تولد هنوز در مراحل اولیه مستندسازی خود است اما الگوها بتدریج شفاف تر میشوند. عواقب دموگرافیک قابل پیش بینی هستند. عدم تعادل در تولد منجر به نسل هایی میشود با نسبت جنسی منحرف که اکنون به بلوغ و بزرگسالی میرسند. . حتی این امر ممکن است عواقب طولانی مدت اجتماعی نیز داشته باشد بخصوص در مشکل مضیغه ازدواج که منجر به افزایش مهاجرت ، قاچاق زنان و بچه دزدی و ازدواج اجباری می گردد. برخی از نظریه ها می گویند افزایش مردان منجر به افزایش نزاع های خشن می گردد البته این امر در حد نظریه است. تاثیر این امر ممکن است بیشتر بر افرادی باشد که از نظر اقتصادی و اجتماعی ضعیفتر هستند بطوریکه مردان فقیر کمتر ممکن است موفق به ازدواج کردند و وزنان فقیر با مردانی که از نظر جغرافیایی در منطقه ای دورتر زندگی میکنند ازدواج کنند.
هدف سیاست های جمعیتی یکی تعدیل ساختاری بود و یکی هم تدوین سیاست های جمعیتی. آن سندی که دفتر مقام معظم رهبری برای مجمع تشخیص فرستاده است که رویش کار کنند و به عنوان سیاست کلان نظام ارائه شود، اصل مطلبش افزایش کمی و کیفی جمعیت است. اول ما جمعیت می خواهیم و بعد باید برویم دنبال کیفیت آن. نه این که بعضی ها مطرح می کنند که اول کیفیت؛ یعنی اول مدرسه و شغلشان را درست کنید و بعد بروید سراغ بچه. ما می گوییم اول باید کمیتی وجود داشته باشد، بچه ای وجود داشته باشد که ما برویم به دنبال کیفیت آن. هرم سنی را مناسب می کنیم، نرخ باروری را حداقل به حد جانشینی می رسانیم و بعد می رویم سیاست های جامع جمعیتی برایش تدوین می کنیم.


سیاست های جمعیتی که اکنون در حال تدوین است، توسط چه مرکزی هدایت می شود؟ موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور برای همین تشکیل شده؟ اصلا هدف و وظایفش چیست؟

پیشنهاد اولیه ما به آقای رییس جمهور در 17/2/91 این بوده است که ستاد راهبری مدیریت جامع جمعیت کشور تشکیل شود و کمیته های مختلفی برای تدوین سیاستهای جامع جمعیتی در آن شکل بگیرد. هدف ما این است که در این موسسه به عنوان مثال کمیته بهداشت سلامت وجود داشته باشد. در اساسنامه هم این آمده است. یعنی یک فردی که به دنیا می آید باید از همین الان به فکر بهداشت، سلامت و تأمین آینده اش باشیم. مسوول این کمیته چه کسی باید باشد؟ وزارت بهداشت. منتها این کمیته اینجاست و ما تشکیلش می دهیم منتها با مسولیت وزارت بهداشت. یکی از اعضاء هیئت علمی ما هم عضو این کمیته است. این کمیته در نهایت سیاست های بهداشتی و سلامت را برای نسل فعلی و آینده تدوین می کند و در شورای عالی جمعیت که عالیترین مرجع تصمیم گیری برای موضوعات جمعیتی است، مطرح و تصمیم گیری خواهد شد. 


کمیته ها چگونه انتخاب می شوند؟  

هنوز تصمیم گیری نشده است. باید تشکیل شود و بعد برای ریاست آنها تصمیم گیری شود. یک کمیته دیگر کمیته اشتغال و بهره وری است، کمیته آمایش سرزمین و مهاجرت (که آمدیم در جلسه قبل بحث بازتوزیع را مطرح کردیم) جمعیت 75 میلیون درست است که برای ایران کم است اما این میزان جمعیتی که در تهران است برای تهران زیاد است. تهران گنجایش ندارد و باید جمعیتش کم شود. اما نه با سیاست های دستوری. کمیته محیط زیست؛ آیا این جمعیت فعلی، محیط زیست ما را تخریب نمی کند؟ برای این چه کار باید بکنیم. اصلاً ظرفیت جمعیت ایران چقدر است؟ کمیته مسکن، کمیته سیاست های آموزشی؛ آموزش و پرورش و آموزش عالی چه اتفاقی برایش می افتد اگر جمعیت ما رو به افزایش برود و یا الان که جمعیت ما رو به کاهش است چه اتفاقی برای آن می افتد. امسال 920 هزار نفر در کنکور شرکت کردند.


در دهه 70، یک میلیون و 600 هزار نفر شرکت کردند.
این مقدار کمتر هم می شود. یک کمیته دیگر، کمیته آمارهای حیاتیاست؛ باید آمارهای ما درست شود. شورای عالی آمار احیا گردد. باید آمارها درست ارائه شود تا بتوانیم بر مبنای آن درست تصمیم گیری کنیم.


تنها کمیته بهداشت و درمان تشکیل شده است؛ سایر کمیته ها هنوز تشکیل نشده اند؟ موسسه وظیفه ای که دارد که انجام دهد. وابسته به دولت است؟

موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور به دستور آقای رییس جمهور بر مبنای ماده 4 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در چارچوب تصویب نقشه مهندسی فرهنگی کشور پیرامون تحولات جمعیتی تشکیل شده است. آقای رییس جمهور با توجه به موضوع ماده 4 موافقت کردند که یک نظام مدیریت فرابخشی زیر نظر هئیت امنا به ریاست عالی رییس جمهور، جانشینی وزیر علوم و دبیری رییس موسسه مطالعات تشکیل شود. به جای ایجاد یک مرکز جدید؛ مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با ارتقاء سطح سازمانی عهده دار این مسئوولیت شد و اهداف و وظایف جدید به آن اضافه شد.
دوم اسفند ماه 1391 دستور آقای رییس جمهور ابلاغ شد. با توجه به بند 2 پیشنهاد معاون محترم رییس جمهور و دستور رییس جمهور محترم از طریق شورای گسترش آموزش عالی، مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه ارتقا و به موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور تبدیل شد. این موضوع یعنی تشکیل موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور از طریق ارتقاء سطح مرکز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بصورت هیات امنایی، رسما" از طریق وزیر محترم علوم، به آقای رییس جمهور در مرداد ماه 92 اعلام گردید. این موارد به جناب آقای لاریجانی هم اعلام شد و خواسته ما از ایشان این بود که کمیسیون های مربوطه در مجلس شورای اسلامی از ظرفیت های کارشناسی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تسریع در تصویب سیاست های جمعیتی که در حال حاضر در مجلس هست، استفاده بهینه ببرند. کار دیگه ای انجام دادیم این بود که در شورای گسترش و در کمیته تخصصی کلیات اساسنامه را ما به تصویب رساندیم. بحثی که الان داریم ترکیب هیئت امناست که وزیر محترم علوم به خاطر اینکه اعضای حقوقی هیئت امنا بالاتر از وزیر بوده اند و این در راستای اختیارات وزیر علوم نبوده است؛ هفته گذشته این را به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستادند که ترکیب هیئت امنا را بررسی، تصویب و ابلاغ کنند.


کمیته ها یعنی شکل گرفته است؟

نهاد شکل گرفته و باید به تدریج کمیته ها را هم شکل بدهیم.

 

الان اولویت موسسه چیست؟

اولویت اول ما این است که سیاست های تشویقی برای تعدیل ساختار سنی و تعدیل جنسی تصویب و به مرحله اجرا برسد.
برای تعدیل ساختاری ما بحث اشتغال و ازدواج را داریم. برای ازدواج و اشتغال باید چیکار کنیم. قبل از این که اعلام کنیم که ما به شما وام می دهیم که بروید و خانه بخرید؛ اول باید شغل به آنها بدهیم تا بتوانند ازدواج کنند و بعد خانه ای داشته باشند.
ما اگر خانواده را حمایت نکنیم موفق نمی شویم. نه تنها در سیاست های جمعیتی؛ بلکه در خیلی از جاهای دیگر هم ما موفق نمی شویم. هدف اولیه ما باید حمایت از خانواده باشد. بحث ما این است که اولا در سیاست هایی که در مجلس در جهت تشکیل خانواده پیش بینی شده است؛ و همچنین در سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که در دست تهیه است، حمایت از خانواده باید موضوع اصلی باشد.


اما مقام معظم رهبری گفتند که چیزهایی که من می دانم هیچ کدام کارساز نیستند و باید اقدام دیگری صورت گیرد.

انتقاد اصلی ایشان نسبت به کند بودن روند رسیدگی به موضوع سیاستهای جمعیتی جدید و همچنین دنبال نمودن سیاستهای تنظیم خانواده با رویکرد های سابق بوده است. در جهت تسریع در تدوین سیاست های جدید جمعیتی ما حاضر هستیم کمک کنیم.

 

نباید بازنگری شود و تغییر کند؟ نباید بحث اشتغال در این سیاست های جمعیتی دیده شود؟

سیاست های جامع جمعیتی در این زمینه باید تدوین شود. در این رابطه کمیته اشتغال و بهره وری باید فعال شود. در آنجا دیده شده است و تسهیلاتی را برای اشتغال دیده اند، اما به نظر من به علت اینکه سیاست جامع جمعیتی در زمینه اشتغال هنوز تدوین نشده است سیاست های پیشنهادی به طور طبیعی نمی تواند کامل و همه جانبه باشد. از وظایف اصلی دولت ها، نه در دولت فعلی، دولت قبلی هم وظیفه اش این بود؛ باید شغل ایجاد کنند. عرضم این است که اگر سیاست های جمعیتی ما تغییر نمی کرد؛ نباید می رفتیم سراغ ایجاد شغل؟ باید می رفتیم، این در هر صورت جزء وظایف ماست.


در مورد بیکاری فکر می کنید چقدر احتمال دارد که بتوانیم دفعتاً به جایی برسیم که بگوییم بیکاری نداریم؟ 

ما فرض می کنیم که اکنون نرخ بیکاری مان 15 درصد است. به زعم من کشورهای در حال توسعه نرخ بیکاری شان را وقتی رسماً 15 درصد اعلام می کنند؛ یعنی 30 درصد. چرا که کم کاری و بیکاری پنهان هم در آن داریم. پس 70 درصد جامعه ما شغل دارند. عرض من این است که بیکاری علت کاهش فرزند نیست در این کشور.

 

بیکاری عامل اصلی است؛ بیکاری باعث ازدواج نکردن می شود و تشکیل ندادن خانواده هم کاهش فرزند را در پی دارد. 

الان مگر نداریم خانواده های ثروتمند که شغل دارند و ثروت هم دارند. افراد متوسط و دانشگاهی داریم. معلم ها؛ اینها همه شغل دارند. چرا در بین آنها فرزند کم است؟ پس علت اصلی بیکاری نیست.


اما علت بسیار تاثیرگذاری است و تاثیرگذاری اش خیلی بالاست. 

بله. اما این وظیفه جمعیت شناس نیست که بگوید چون نرخ بیکاری الان 15 درصد است من دیگر دنبال افزایش فرزند نروم. وظیفه اصلی یک جمعیت شناس، اقتصاددان، تعدیل ساختاری هرم جمعیتی کشوراست. همچنین باید تعدیل ساختار جنسی را مد نظر داشته باشد.


ما به جای این که همه هم و غم خودمان را بگذاریم روی بچه دار شدن؛ بیاییم و توانمان را بگذاریم روی این که خانواده ای تشکیل شود.

شما اگر خانواده را حمایت کنید؛ که یک راهش را هم گفتم که ایجاد اشتغال است، یک راهش این است که اگر می توانید در جهت ازدواجش به او سوبسید بدهید. هر نوع کمکی در آنجا مجاز است. هر کمکی که به خانواده بکنید؛ مجاز شناخته می شود. این طور نیست که مسخره بکنید اگر حتی یک سکه به یک خانواده داده می شود. این خودش یک نوع کمک است. اگر از لحاظ فرهنگی مراسم ازدواج را تسهیل کنید هم خودش نوعی کمک است. به هر اندازه ای که شما به خانواده و تشکیل آن کمک کنید، به همان میزان تاثیر گذار است بر افزایش فرزند. پاشنه آشیل ما خانواده است و برای حمایت کردن از خانواده چه باید کرد؟ به قول شما باید رفت دنبال بیکاری اش. اشتغال برایش ایجاد کرد؛ مسکن ایجاد کرد و به دنبال ازدواجش بود؛ اینها برای مراحل بعد است. اگر من بگویم که ما دیگر در مورد سیاست افزایش باروری شعار نمی دهیم و باز هم برویم به دنبال کنترل موالید؛ آیا دیگر نباید به دنبال مسکن اش بروید؟ نباید به دنبال شغلش بروید؟ باید بروید فقط یک مقدار کار سخت تر می شود.

 

حرفی که مردم می زنند و در نظرات مخاطبان ما هم بسیار دیده می شود این است که شما برای جمعیتی که الان هست کار، غذا و آب فراهم کنید؛ باقی اش خودش پیش می آید.

من می گویم پیش نمی آید. ما برای 80 درصد جامعه مان کار، غذا و آب فراهم کرده ایم اما این پیش نیامده است.


به گفته شما این تعداد انبوه بیکاری که الان داریم در جایگاهی هستند بین 25 تا 35 سال سن شان است و در اوج زمانی هستند که می توانند خانواده تشکیل بدهند و بچه دار شوند. آدم هایی نیستند که از بین بروند. اگر برای اینها اشتغال ایجاد کنید اینها به سر و سامان برسند، بچه دار می شوند. عمده بیکاری ما در قشری است که به خانواده علاقه دارد. نه در قشر پولداری که به خانواده علاقه ندارد.

تشکیل خانواده داده است یا نه؟ من می گویم این تنها علتش نیست. داشته ایم در این کامنت ها که می گویند شما برای ما شغل فراهم کنید، من 4 بچه می آورم. من می گویم اینطوری نیست، از نظر علمی وقتی من برای شما و خانم شما هم شغل فراهم کنم؛ اتفاقاً بچه تان کمتر می شود. چون هر دوی شما مجبور هستید بروید کار کنید و وقت کمتری برای فرزندآوری دارید. عرض من این است که تنها علت آن نیست. باید حداقل های لازم برای خانواده فراهم شود. شغل، مسکن و .. فراهم شود.


من حرف شما را می پذیرم؛ اما می گویم عمده مشکل ما سر جمعیت و رسیدن ما به نرخ جایگزینی این است که ما بیکاری زیاد داریم. خودم را مثال می زنم، در شرایط الان هیچ وقت من بچه دار نمی شوم، سراغ بچه دوم و سوم نمی روم. ثبات شغلی خیلی به این مسئله لطمه می زند.

حتی اگر ثبات شغلی پیش بیاید؛ خواهید دید که شما هم به سراغ فرزند بیشتر نخواهید رفت. ثبات شغلی و وضعیت بهتر برای شما در چه صورتی اتفاق می افتد؟ در صورتی اتفاق می افتد که هم خودتان بیشتر کار کنید و هم خانم شما. درآن زمان دیگر اصلا فرصت بچه داری ندارید. اینگلهارت می گوید:
" انتظار می رود در فرایند توسعه، شیوع و همگانی شدن ارزش های ابراز وجود که ناشی از خیزش ارزش های فرامادی است به افزایش استقلال طلبی زنان و مشارکت بیشتر آنها در فعالیتهای اقتصادی- اجتماعی دامنه بزند و در نتیجه تمایل به داشتن فرزند به عنوان عامل محدود کننده استقلال زن و همچنین سایر تغییرات فرهنگی در جهت کاهش رشد جمعیت عمل کنند".
بنابراین آن زمان دیگر بچه مزاحم است. بچه مزاحم ابراز وجود زن و مرد است. شما مشکل بیکاری را مطرح کردید و من حرفم این است که کجای دنیا بیکاری نیست؟ برعکس آن هم هست. چرا در چین نرخ بیکاری 4 درصد است؟ مگر جمعیت آنجا زیاد نشده است. مگر الان دو تا از اقتصادهای بزرگ دنیا که جمعیت بالای یک میلیارد نفر هم دارند، چین و هند نیستند. در زمان رکود اقتصادی دنیا این دو کشور هنوز نرخ رشد اقتصادی بالای 7 درصد دارند. رشد اقتصادی که از هوا نمی آید. مردم آنجا نفت ندارند؛ فقط از طریق کار کردن رشد اقتصادی پیدا می کنند. همه حرف من این است که این مدیریت جامع و مبتنی بر ترتیبات نهادی و نگرش های چند وجهی است که باعث می شود ما بتوانیم عوامل تولید را به خوبی با هم ترکیب و نظارت کنیم و اگر بتوانیم خوب عوامل تولید را ترکیب کنیم، هر جمعیتی داشته باشیم می توانیم پاسخگوی آن باشیم. اگر نتوانیم عوامل تولید را خوب ترکیب کنیم، پاسخگویش نیستیم. فرض کنید جمعیت شما 50 میلیون نفر بود، باز هم همین مشکلات وجود داشت. مگر نبود آن زمان که ما 6 میلیون بشکه نفت صادر می کردیم جمعیتمان هم 35 میلیون نفر بود، چرا باز هم مشکل داشتیم. آیا آسیب های اجتماعی، اقتصادی و فاصله طبقاتی نداشتیم؟ بالاترین ضریب جینی ثبت شده در تاریخ معاصر ایران با 51 صدم مربوط به سال 1353 بوده است. اگر خارج از واقعیت فکر کنیم که همه مشکلات از جمله بیکاری را می توانیم و باید دفعتا حل کنیم، این اتفاق بدون تغییرات بنیادی در ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میسر نمی شود.

 

یعنی شما معتقدید اولویت رفع بیکاری نیست؟

اگر اولویت را فقط بر رفع بیکاری بگذاریم ممکن است بتوانیم تعداد بیکاران را کاهش دهیم. اما شما ببینید رابطه بین بیکاری و تورم در کوتاه مدت چیست؟ به همان نسبت که بیکاری را کاهش دهید به همان نسبت به تورم افزوده می شود. این یک اصل اقتصادی است و منحنی فیلیپس این رابطه به خوبی توضیح میدهد. هر چه تورم پایین می آید، بیکاری زیاد می شود. برای ایجاد شغل باید سرمایه گذاری کرد و این تورم را بالا می برد. به همین راحتی نمی توان این مشکل را حل کرد. بیکاری زمانی حل می شود که بگویید اولویت بیکاری است و تورم هم اگر ایجاد شد اشکالی ندارد. آن وقت میتوانیم بگوئیم تورم برنامه ریزی شده است، یعنی ما می دانیم که داریم چیکار می کنیم. زمانی که برای شما شغل ایجاد می شود به همان نسبت تقاضای شما بالا می رود و چون به اندازه تقاضای شما کالا در بازار نیست، این تورم ایجاد می کند. در زمانی که کار های زیربنایی انجام می شود، بطور مثال وقتی یک سد می سازید، حدود 7 سال فقط پول به جامعه تزریق می کنید، به عبارت دیگر فقط تقاضا ایجاد می شود ، بدون آنکه در مقابل آن به علت دیر بازده بودن پروژه عرضه کالا اتفاق بیافتاد. یکی از علت هایی که در زمان دولت جناب آقای هاشمی تورم زیاد بود به این علت بود که کارهای زیربنایی زیادی صورت می گرفت. متاسفانه آن موقع نتوانستند موضوع را خوب برای مردم توضیح دهند. اما یکی از علتهای اصلیش کارهای زیربنایی بود که نتیجه اش را در سال های بعد دیدیم. درآن زمان ما 3 تا 4 ساعت قطع برق داشتیم. بنابر این مشکل بیکاری یا ایجاد شغل مولد چیزی نیست که شما بتوانید به راحتی آن را حل کنید. هیچ دولتی نمی تواند بگوید که من بیکاری و تورم را همزمان در کوتاه مدت پایین می آورم. اگر اولویت شما پایین آوردن تورم باشد؛ بیکاری زیاد می شود. در عالم واقعیت شما نمی توانید این دو مولفه را زیاد دستکاری کنید. نه تنها اینجا، در تمام دنیا اینطور است. حتی در امریکا و هم در همه اروپا همه در خیابان ها هستند برای همین بیکاری هایشان. یک بحث جهانی است و باید با تعقل و تدبیر با این موضوع برخورد کرد. هنر این است که من باید چکار کنم که آقای امید کریمی بتواند کار بیشتر انجام دهد وآن حداقل هایی که ما می گوییم دو فرزند است داشته باشد و برای فرزندهایش حداقل های لازم برای یک زندگی سالم و سازنده را فراهم کند، که این کار راحتی نیست.


در نظرات مخالف مخاطبان و بعد هم دز بطن جامعه می بینیم که مردم می گویند یکی از مشکلات موجود در سر راه اشتغال، ازدواج و در نهایت بچه دار شدن، سربازی است. توجیه شان هم به نظر من درست است. وقتی ما به جایی رسیده ایم که به همسن گزینی مجبور شده ایم و خانم دکتر کاظمی پور خیلی روی آن کار کرده اند؛ پسرها می روند سربازی و دو سال از اشتغال عقب می افتد. از هم کلاسی دخترش در دانشگاه عقب می افتد. تا بجنبد دخترها هم کار پیدا کرده اند و هم تجربه کاری. فکری برای این دوران نشده است؟ برای این که کسی که می رود سربازی حداقل دو سال از زندگی عقب نیفتد؟

این حرف درستی است. اما بحثی جداگانه را می طلبد. وضعیت طوری است که ما در آینده دو راهکار بیشتر نداریم برای کم شدن تعداد تولدهایمان. ما در سال های آتی با این تعداد تولدهایی که داریم نمی توانیم این ارتش و نیروی نظامی را داشته باشیم. تعداد تولدها در حال حاضر حدود 1400000 کودک است. اگر با همین روند کاهشی باروری مواجه باشیم تعداد تولد ها در سال 1420 به 770000 نفر کاهش خواهد یافت. یک راهکار این است که ارتش باید حرفه ای شود و یا اگر نخواهیم آن را حرفه ای کنیم یک راهکارش این است که خانم ها هم در سال های آینده به سربازی بروند. حرفه ای شدن سربازی چیزی بود که جناب آقای رضایی هم در تبلیغات انتخاباتی اش مطرح کرد. اگر نخواهید بپذیرید که خانم ها هم به سربازی بروند، حرفه ای شدن سربازی ممکن است دیگر یک انتخاب نباشد. تعداد تولد ها کم می شود و این اجازه نمی دهد که مدت زمان سربازی هم کم شود؛ ما کمبود سرباز خواهیم داشت. ساختار جمعیتی ما که تغییر می یابد به ناچار باید ساختار نظامی ما هم تغییر کند. ارتش حرفه ای و تغییر این ساختار هم هزینه بالایی دارد.

 

اما ارتش حرفه ای موجب اشتغال زایی می شود. نیروهای نظامی هم مجبور می شوند یک میلیون و 200 هزار اشتغال داشته باشند. این مقدار بخش زیادی از بیکاران ما را سرکار می برد. 

مگر از منابع ملی نباید هزینه آن را بدهند؟ همین نفت است دیگر. می توانستیم به جای آن جایی زیرساخت درست کنیم تا مردم بروند و تولید کنند. به جای این که فقط بشود سرباز. حداقل این است که اینها هر کدام برای مملکت دو سال به سربازی می روند. برای خودشان ممکن است چیزی نداشته باشد ولی برای کشور خدمت است. 

 

با این حساب دولت بخشی از هزینه هایش را از جیب مردم جبران می کند. درحالی که اصلش این است که جوانی دوسال ماهی 50- 60 تومان حقوق می گیرد و بعد هم چیزی ندارد. 

خب اگر سربازی حرفه ای شود،‌ باید از مالیات هایی که می گیرند حقوق آنها را بدهد. 


اینطوری برای مردم قابل درک تر است.

برای مردم قابل درک است. برای دولت چی؟ همین الان هم می توانیم بگوییم که دولت این سه میلیون نفر را به کار بگیرد. باید از مردم مالیات بگیرد و پول نفت را بدهد. این ساختار درست نیست. من و شما که می دانیم همین الان هم تعداد کارمندان ما بیش از حد نیازمان است، طبق برنامه های توسعه باید هر سال 5 درصد از تعداد کارمندان دولت کم شود. این کار کار درستی نیست. 

 

ارتش که جز کارمند دولت حساب نمی شود.

عائله دولت که هست دیگر. از مالیات ها باید پرداخت شود. همانطور که عرض کردم، با همین روند اگر پیش برویم در آینده نه چندان دور مجبور خواهیم شد که ارتش حرفه ای داشته باشیم و یا از خانم ها برای سربازی استفاده کنیم.


برای این که از بخشی از سربازی طور دیگری استفاده کنیم، اصلا فکری نشده است؟

برای تشکیل خانواده پیشنهاد شد. که برای این که جوان ها زود ازدواج کنند، تخفیف بدهید در مدت سربازیشان. فرضاً به ازای هر فرزند سه ماه و یا 6 ماه و یا کسی که ازدواج کرده است و 4 تا بچه دارد، معاف شود. خوردیم به مشکل کمبود نیروی انسانی. دیگر نمی شد بیشتر از این تخفیفات را اعمال کرد. حتی پیشنهاد شد بعضی از این تخفیف ها را هم بردارند. آن هایی که تک فرزند هستند معافیت می گیرند از سربازی. طرف تک فرزند است و پدرش در مرز 60 سالگی است و تنها یک فرزند هم دارد. پدر تشویق می شود در صورت داشتن شرایط لازم، دیگر به فکر فرزند بیشتر نباشد. برای آنکه فرزندش به سربازی نرود با این که امکاناتش را هم دارد. قانون آنهایی که از معافیت سه برادری استفاده میکردند، حذف شد و قانون تک فرزندی ها دارد حذف می شود. این ها دیگر انتخاب نیست، می شود اجبار.

 

اگر همین معافیت را بدهیم می دانید چقدر از این متاهل ها، سرباز فراری ها، می روند به سربازی؟

دیدید که دادند؛ چند روز پیش هم اعلام کردند که آنهایی که خارج از کشور هستند می توانند بیایند ایران، ایران را ببیند و شاید خواست بیاید اینجا زندگی کند. نه این که به بهانه سربازی برود و دیگر پیدایش نشود. شاید آمد اینجا و سربازی اش را هم رفت. باید این را همه جانبه ببینیم . این که بخواهیم فقط مردم فرزندآوری داشته باشند و باقی مسائل را نبینیم، باز هم راهکار دارد؛ اجبار. همه را مجبور کنیم که فرزند بیاورند. منتها کسی به این راهکارها اعتقاد ندارد. باید راهکاری باشد که مردم استقبال کنند و استمرار داشته باشد. از این راهکارها داده اند، راهکار داده شد که بیش از یک فرزند نداشته باشید. این کاری بود که در چین کردند و دیدید و الان هم آمده اند آن را دو فرزند کرده اند و پذیرفتند. بعضی از جاها تعداد بالای فرزند را اجبار کرده اند. اما به محض این که این فشار برداشته می شود به صورت عکس خودش عمل می کند. فرزند می آورند و می برند می فروشند، به او نمی رسند. از جای دیگری ضربه می خوریم و کیفیت جمعیت اینقدر بد می شود که مجبور می شوید تغییر دهید.
بحث من این است که سوال هایی که مردم دارند را همین موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در تهیه و تدوین سیاست های جامع جمعیتی باید بررسی و برای آنها پاسخ تهیه کند، اگر برای اینها پاسخ داشتیم می بریم مجلس، تصویب و اجرا میکنیم. اما چرا خیلی از قوانینی که در مجلس تصویب می شود، اجرا نمی شود. حضرت آقا به خوبی این موضوع را تببین کردند. فرمودند چیزی را تصویب نکنید که غیر قابل اجرا باشد. مثالی که همیشه می زنم که این خیابان یک طرفه است و خانه من هم در انتهای خیابان است. هیچ راه دسترسی هم ندارم. راهنمایی و رانندگی خیابان را می کند یک طرفه؛ من باید چه کار کنم؟ نهایتش این است که اگر بخواهم بهش احترام بگذارم، دنده عقب می روم. و گرنه کاملا خلاف می روم. قانون باید طوری تنظیم شود که قابل اجرا باشد. این سیاست های جمعیتی هم باید طوری تنظیم شود که قابل اجرا باشد. به آقای رییس جمهور هم نامه نوشتم، پیشنهاد دادم که دو سال است راجع به سیاست های جدید جمعیتی داریم صحبت می کنیم، در صورت امکان سیاستهای مصوب شورای عالی انقلاب را ابلاغ کنید، تا اجرایی شود و مردم متوجه بشوند یک چیزی هست. هنوز هم که هنوز است من رویم نمی شود بگویم که موسسه مطالعات هست و ما داریم کار می کنیم. کار خوبی که کرده اند امسال بابت سیاست های جدید جمعیتی تا جایی که اطلاع دارم 1500 میلیارد تومان کنار گذاشته اند که این سیاست ها که تصویب شد حداقل چیزی برای اجرا شدنش باشد. نه این که بگویند امسال تصویب شد و بودجه اش می ماند برای سال دیگر.

 

مرخصی ها را هم از همین بودجه می خواهند تامین کنند؟ 

همه را قرار است از همین بودجه تامین کنند. باید تامین اعتبار شود. شورای نگهبان جلویش را گرفت برای این که تامین اعتبار شود. شما باری را گذاشتید روی دوش دولت که تامین اعتبار نشده بود. 

یک بحثی هم راجع به ازدواج بگویم. یک سری آمار بصورت غیر رسمی از طرف سازمان ثبت احوال در اختیار گرفته ام؛ اینها نرخ های ازدواج است. نرخ ازدواج در کشورهای دیگر. در ایران در سال 1391 حدود 840 هزار ازدواج ثبت شده است برای سال 1390 نرخ خام ازدواج ۱۲.۲ در هزار است. ما در ایران مشکل ازدواج نداریم.

 

خب جمعیت جوانمان نسبت به بقیه کشورها بالاست.

ترکیه ساختار سنی اش شبیه به ماست. سوریه و فلسطین هم همینطور. فلسطین یکی از بالاترین نرخ های باروری را دارد. مصر تقریبا ساختار جمعیتی اش با ما یکی است. ما یک تاخیر در ازدواج داشته ایم و 6 میلیون نفر الان پشت خط ازدواج هستند. نرخ خام ازدواج در ایران را که نگاه کنید می بینید که کاهش پیدا نکرده بلکه ثابت مانده است. این جدول نرخ ازدواج در ۱۰ سال گذشته است؛

سال  

نرخ ازدواج  

80

10.1

81

10.1

82

10.4

83

10.8

84

11.6

85

11.3

86

12

87

12.2

88

12.2

89

11.9

90

11.6

91

10.9

نتیجه می گیریم ازدواج در ایران کم نشده است؛ آنچه برای ما دارد اتفاق می افتد طلاق است و آسیب است. یک زمانی طلاق 13 به یک بود و به ما انتقاد می کردند که اینها محرمانه است و نباید بگویی؛ الان شده است 7 به 1 و در تهران شده است 3 به 1. بنابراین پیشنهاد من به مجلس محترم و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همین بود که اولویت اول ما به علت محدودیت منابع نباید بر روی افزایش تعداد ازدواج ها به هر قیمتی باشد ؛ سرمایه محدودمان را نباید خرج ازدواج کنیم. الان پیشنهاد شده است که برای هر ازدواج دو سکه بدهیم. یکی به زن و یکی به مرد. در سال 1391 830 هزار ازدواج داریم. نهایت آن که نرخ خام ازدواج ما نسبت به خیلی از کشورهای همسایه و منطقه کم نیست؛ اگر ما تشویق هم بکنیم، تعداد ازدواج ها را نهایت به 900 هزارازدواج برسانیم. یعنی برای 70 هزار ازدواج بیشتر باید به 900 هزار نفر یک میلیون و 800 هزار عدد سکه بدهیم. من می گویم که این پول را باید به فرزندآوری بدهید. هر کدام از اینها که فرزند آوردند یک سکه و یا دو سکه به او بدهید که کمک بیمارستانش، پوشکش، تغذیه اش شود. وقتی این حرف را زدیم می گفتند که خانواده ها می گیرند و مردهایشان معتاد هستند و می برند می فروشند و خرج اعتیادشان می کنند. از این یک میلیون و 400 هزار تولدی که اتفاق می افتد چند نفر پدر و مادرشان معتاد است که بخواهند سکه ها را بفروشند. حداقل آن سکه را می فروشد و نمی آید فشار بیاورد و فرش زیر پای بچه را بفروشد. 

 

اما مسیر از ازدواج می گذرد،‌ این که بدیهی است.

عرض من این است که ما در ایران نه این که مشکل ازدواج نداشته باشیم، هر چه بیشتر بتوانیم فواید ازدواج را تبلیغ کنیم بهتر است ولی چون با کمبود منابع مواجه هستیم اولویت را اول باید به فرزندآوری بدهیم بعد به ازدواج. می گویند شما این کار را انجام دهید خود به خود بچه می آید، من می گویم نه؛ در حال حاضر سالی حدود 850 هزار ازدواج انجام می شود و خیلی از این ازدواج ها از هر 7 تایش یکی اش می شود، طلاق و آنهایی هم که می مانند اینقدر از نظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشکل دارند، خواهان فرزند زیاد نیستند. نیت باروری در تهران شده است دو تا، یعنی خانواده های تهرانی مایلند که فقط دو فرزند داشته باشند، ولی در عمل فقط به طور متوسط یک فرزند دارند و یک فرزند یعنی تله باروری. یا به عبارت دیگر تهدید انقراض نسلی بسیار زیاد میشود. بنابراین اولین هدف ما تعدیل ساختار سنی و جنسی است. ساختار سنی نباید رو به سالمندی برود تا آن پنجره جمعیتی زود بسته نشود. اما الان فقط دنبال ازدواج هستیم. کاری کنیم که اینها ازدواج کنند و بروند ماه عسل و هیچی به هیچی. آن هدف اصلی که مناسب سازی هرم سنی جمعیت کشور است، به این صورت مرتفع نمی شود. بله اگر شما محدودیت اعتباری ندارید و 5 یا 6 هزار میلیارد تومان دارید، کمک کنید. به افزایش ازدواج هم کمک کنید. به هر زوج هم یک سکه بدهید؛ هیچ اشکالی ندارد. الان مگر نیست؛ دارند به هر نفری 45 هزار تومان می دهند. خوب بدهند. البته از نظر من در توزیع یارانه ها میتوانستند بهتر عمل کنند. نهایت باید به سه دهک پایین یارانه بدهند آن هم به صورت غیر نقدی. باقی اش باید بیاید در زیر ساخت ها سرمایه گذاری شود. بطور مثال برای ازدواج جوانان زیر ساخت شغل و مسکن ایجاد کنند. مردم خودشان می روند دنبال شغل و اگر زیرساختش مهیا باشد از زیر زمین هم پول در می آورند.

 

موضوع دیگر ظرفیت های زیست محیطی و آبی ایران است. جواب این را بدهید یکی از بزرگترین انتقادات به شما برطرف می شود. این که شما بگویید ظرفیت اکولوژیکی ایران چقدر است.

من قول می دهم که راجع به این موضوع در اولین فرصت ممکن نتیجه مطالعه ای که در این موسسه انجام شده است اطلاع رسانی کنم. اگر صورت جلسه سال گذشته شورای پژوهشی موسسه را ببینید مشاهده خواهید کرد که این تحقیق در آن شورا مطرح و قرار شده است تا پس از رفع ایرادات دوباره برای طرح در اولین جلسه شورا ارائه گردد. مجری این تحقیق جناب آقای دکتر صالحی که تحصیل کرده انگلستان است به اتفاق همکارانشان در دانشگاه مازندران بوده، که کتابی هم در مورد محیط زیست و توسعه پایدار در انگلستان تالیف نموده اند.

 

یعنی شما فکر می کنید تخمین آقای دکتر صالحی بیشتر از 96 یا 100 میلیون نفر جمعیت برای ایران است؟

مطالعات موسسه ما بزودی پاسخ  این مسئله را می دهد .

 

چیزی که دکتر صالحی تخمین زده اند چیزی حدود 96 تا 104 میلیون نفر بود تا جایی که یادم است. شما فکر می کنید ظرفیت اکولوژیک ما بیشتر از این است؟
مگر ما نمی گوییم الان کمبود آب داریم. ما در یکی از مناطقی هستیم که کم ترین بارندگی در دنیا را دارد. به طور متوسط میانگین 250 میلی متر بارندگی دارد، که الان گزارش داده اند، شده است 220 میلی متر؛ بالاخره می گوییم میانگین سال های گذشته 250 میلی متر. بزرگترین خشکسالی در هند در 1980 میلادی بود و من آنجا بودم. در سالی که بزرگترین خشکسالی هند بود، آمدند و در هر محله چاه زدند و با تانکر آب می آوردند و در خانه ها آب می دادند؛ فکر می کنید بارندگی شان چقدر بود؟ بارندگی 800 میلی متر بود؛ یعنی بیشتر از سه برابر اینجا. در هندوستان به طور متوسط یک متر و 20 سانتی متر بارندگی می شود. آن سال 400 میلی متر کمتر بارندگی شد. که چقدر فیل ها و حیوانات در جنگل ها از بین رفتند و مردم با چه وضعیتی آب مصرف می کردند. آب خوردن مطابق الگوی مصرف ما الان هم در آنجا معنی دار نیست. بیشتر از آبهای سطحی استفاده می کنند. حالا ما که در این کشور هستیم و 250 میلی متر بارندگی داریم، چرا باید 68 درصد آب کشاورزی مان هدر برود. چرا باید 30 درصد آب شرب تهران در لوله ها و شبکه آبرسانی هدر رود. این است که می گویم برمی گردد به مدیریت مصرف. ما همین الان که 250 میلی متر بارندگی داریم هیچ جایی در دنیا آب شربش مثل تهران نیست. در اروپا، افریقا، چین، هندوستان و .. اصلا چنین چیزی نیست که شما 24 ساعته آب شرب، آب خوردنی داشته باشید. با آب شرب ماشین بشویید. اصلا چنین چیزی نیست. در اروپا هم باید آب بخرید. برای استحمام از آب آشامیدنی استفاده نمی کنند. آب و هوای مدیترانه ای دارند. در انگلستان آرزوی آفتاب دارند و آلمان بسیار بسیار بارندگی دارد. آنجا هم آب شرب را اینطور مصرف نمی کنند. شاید آبی که داریم کافی نباشد، اما عرضم این است که همین آب اگر مصرفش مدیریت داشته باشد حالا حالا ها جا داریم. بحث این است که تغییرات تکنولوژیکی را که در آینده کسی پیش بینی نکرده است. ما داریم برای آینده جمعیت صحبت می کنیم.
یک زمانی انتخاب بود ولی در آینده برای شما می شود اجبار و ضرورت. همانطور که برای ما ضرورت ایجاب کرد که شبکه توزیع بنزین را درکشور ایجاد کردیم، برای این که مجبور شدیم هدفمند کردن یارانه را اجرا کنیم. هیچ کشوری در دنیا این شبکه توزیع بنزین را که شما می روید بنزین سهمیه ای می زنید و آنلاین وصل است ندارند. کار بزرگی است. مجبور شدیم این کار را بکنیم. چرا دولت های قبل نتوانستند این کار را بکنند؟ برای این که زیر ساختش را نداشتند. زیرساختش را بالاخره ایجاد کردیم، چون مجبور بودیم. اگر نمی توانستیم این کار را بکنیم یکی از پاشنه آشیل های ما برای تحریم همین بنزین بود. علی رغم این تحریم ما کمبود بنزین نداریم. به هر طریقی مجبور شدیم تولید فراورده های دیگر را بگذاریم کنار، اما بنزین را تولید کردیم. یک روزی در این کشور مجبور می شوید که مدیریت خوبی داشته باشید. دیگه نمی توانید مثل گذشته عمل کنید. بخش خصوصی آزمون و خطا ندارد. مدیریتش را دست هر کسی نمی دهد. می دهد دست اهلش. اما در بخش دولتی یک کارخانه سرحال را واگذار می کنیم و می خورد زمین. چون دست اهلش نداده ایم و به شیوه آزمون و خطا می خواهیم مدیریت کنیم. یک زمانی ما دیگر مجبور می شویم هزینه فایده بکنیم برای کارهایمان. حتی برای کوچکترین کارهایی که می خواهیم انجام دهیم. یه روزی مجبور می شویم در این مملکت با صراحت دیگه فرودگاه درست نکنیم. چون از این 53 فرودگاهی که در مملکت داریم، سه تاش فقط توجیه اقتصادی دارد. آن موقع دیگر فرودگاهی ایجاد می کنیم که بازدهی داشته باشد. نداشت درست نمی کنیم. چون دیگر نفت را نداریم. الان نفت داریم، منابع داریم و می گوییم تنها توجیه اقتصادی مهم نیست و توجیه امنیتی و سیاسی هم هست. اما وقتی خواستید از منابعتان بهینه استفاده کنید، که می گوییم بهینه گی محدود شده که در این صورت اول باید توجیه اقتصادی داشته باشد و بعد توجیه سیاسی و امنیتی. خیلی از بیمارستان هایی که ما ایجاد کردیم در شهرستان ها تخت هایش خالی است، چون توجیه اقتصادی ندارد. در صورتی که در تهران طرف باید 6 ماه در نوبت بخوابد. طرف آپاندیس دارد باید 6 ماه در نوبت بماند. توزیع بهینه نبوده است و با فشار نماینده مجلس رفته ایم در یک شهر 100 هزار نفری که همه می دانیم که چقدر جمعیت دارد؛ نرخ مرگ و میر و بیماری اش مشخص است، نرخ مرگ و میرش 6 در هزار است؛ یعنی 600 تا از هر 100 هزار نفر. می توانید پیش بینی کنید که این بیمارستان چند نفر بیمار در روز خواهد داشت. چرا این کار را کردید بیمارستان مثل هتل می ماند و بایددرصد اشغال تختش بالای 60 درصد باشد تا وابسته نباشد. تخت بیمارستان به این گرانی درست کرده ایم، خالی است و هزینه های جاری خودش را هم نمی تواند تامین کند. در عوض در تهران مردم به علت توزیع بد جمعیت با این مشکلات مواجه هستند.

 

آقای دکتر بعضی از افراد نسبت به استفاده از پیش بینی های دراز مدت سازمان ملل در مورد تحولات جمعیتی انتقاد دارند نظر رسمی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در این خصوص به عنوان بحث پایانی چیست؟

ما معتقدیم که پیش بینی های دراز مدت به شرط تحقق شرایط زیر می توانند معتبر باشند که البته این شرایط در کشور ما تا حدودی تحقق یافته است:
الف) مماس شدن شاخص های جمعیتی بر محور زمان :
• در شرایطی که یک جمعیت مراحل اول تا سوم گذار جمعیتی را تجربه می کند ، سطوح و روندهای باروری، مرگ و میر در شرایط بی ثباتی قرار دارند. این دو مولفه حیاتی که مهمترین پارامترهای پیش بینی جمعیت هم محسوب می شوند، تغییرات بالایی را تجربه می کنند. در این شرایط پیش بینی های جمعیتی بسیار مشکل و ممکن است نتایج کاملاً نامعتبری را به دست دهند.
• اما همین که به مراحل نهایی گذار جمعیتی نزدیک تر می شویم و آهنگ تغییرات شاخص های باروری و مرگ و میر ملایم می شود، پیش بینی های جمعیتی از صحت بیشتر برخوردار می شوند. در این حالت جمعیت شناسان از مماس شدن شا خص های جمعیتی بر محور زمان یاد می کنند. مماس شدن شاخص ها بدین معنا است در مراحل نهایی گذار جمعیتی یعنی زمانی که باروری به سطح جانشنی نزدیک می شود و امید زندگی نزدیک به 75 سال می شود، تغییرات آنها بر محور زمان با ثبات و بسیار کند و تدریجی می شود. در چنین شرایطی تدوین سناریوها و مفروضات باروری و مرگ و میر راحتتر است و پیش بینی های جمعیتی حتی در دوره های زمانی بلندمدت تر نتایج بهتری را بدست می دهند.
ب) الگوشناسی روندهای جمعیتی کشور در مقیاس زمانی کلان نزولی منظم است.
• بطور کلی در تحلیل های سری های زمانی چهار الگوی تغییرات را می توانیم در نظر بگیریم:
الف) تغییرات نامنظم
ب) تغییرات فصلی
ج) تغییرات دوره ای
د) تغییرات صعودی - نزولی منظم.
اگر به شاخص های جمعیتی از جمله باروری و مرگ و میر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که تغییرات این گونه شاخص ها از نوع تغییرات صعودی- نزولی منظم است.
مثلاً اگر برخی از نوسانات موقتی باروری و مرگ و میر در برخی از شرایط زمانی خاص جوامع را کنار بگذاریم روند تغییرات باروری و مرگ و میر در مسیر گذار جمعیتی نزولی بوده است، تجربه تحولات جمعیتی جوامع شاید به ندرت جامعه ای را نشان دهد که بعد ازکاهش بلند مدت باروری، افزایش های باروری قابل توجهی را تجربه کرده باشد. در مورد مرگ و میر این الگو با کمی تفاوت وجود دارد. تا زمانی که جمعیت ها در مسیر گذار جمعیتی اول هستند مرگ و میر از یک الگوی باثبات کاهنده پیروی می کند و همین که یک جمعیت وارد گذار جمعیتی دوم می شود الگوی نزولی مرگ و میر تبدیل به الگوی صعودی با دوام و تدریجی و آرام می شود. این تغییر روند مرگ و میر، اساساً بعلت سالخوردگی جمعیت و انباشتگی مرگ در سنین بالای 65 سال است. لذا در این شرایط میتوان گفت در شرایط طبیعی پیش بینی های جمعیت بلندمدت هم بیشتر قرین به صحت خواهند بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 168
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    با توجه به کمبود ظرفیت منابع طبیعی، کمبود آب و ... بهینه جمعیت ایران 35 میلیون باید باشد منتهی با ترکیب جمعیتی درست و هرم جمعیتی مناسب
    • صدای جوانان IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      300 7
      من كه حال نداشتم اين همه رو بخونم / يكي خلاصه كنه / فقط ميتونم بگم خدواند آخر و عاقبت ما جوانان را ختم بخير كند
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      من فکر نمیکنم بحث نظام وظیفه و خدمت سربازی در حوزه تخصصها و مسئولیتهای این مدیر محترم باشد، ایشان نهایتا میتواند یکی از خطرات کاهش جمعیت را کاهش سرباز عنوان نماید
    • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      189 3
      آقایان ، کارشناسان ، لطفاً به انتخاب مردم احترام بگذارید ، وقتی یک پدر نمی تواند از پس مخارج و سیر کردن بچه بر بیاید و در مقابل درخواستهای به حق فرزندش شرمنده می شود و در این شرایط که هیچ کس در حل مشکلات او را ، یاری نمی کند و فقط هر سال و هر ماه هزینه ها بالا می رود مالیات اضافه می شود و . . . آیا او می تواند به فکر مشکل کمبود سرباز باشد؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      60 2
      مهم استاندارد زندگی مردم است نه بالا بودن جمعیت.هندوستان را ببینید با چه وضعیتی زندگی می کنند
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      48 18
      تو رو خدا متولدین 55 تا 65 رو معاف کنید. حسرت رفتن خونه ی خدا به دلم مونده نمی تونم پاسپورت بگیرم.
    • بابک IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      28 4
      درود بر تو ناصر. درباره ی ظرفیتهای اکولوژیکی محدود کشور ایشان فرموده اند تحقیق می شود و نتایجش اعلام می شود. این دیگه تحقیق می خواد؟ همینجوریش هم کشور به سرعت رو به بیابانی شدن داره میره. سطح آب در سفره های زیر زمینی از 30 متر به 300 متر افت کرده! راندمان کشاورزی هم که منفیه. شوری خاک بیداد می کنه. چجوری؟ یعنی چجوری فکر می کنید می تونید جمعیت بیثشتر رو سازماندهی کنید؟!! در ضمن اگه هرم جمعیتی بخواد همیشه جوان بمونه، یعنی کشور همیشه باید رشد جمعیتی داشته باشه و اینم درست نیست. با توجه به جنگی که داشتیم و زاد و ولد زیاد شد، طبیعیه بالاخره هرم جمعیتیمون رو به جوانی رفت و رو به پیری هم باید میرفت یه روزی. چرا شوکه شدین شماها؟!! تو هرم جمعیتیمون دست نکنین دیگه تو رو خدا!
    • بی نام DE ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      51 16
      اگه ما پسرها مجبوریم بریم سربازی خانوم ها هم باید برن 2 سال خدمت کنن تو ادارات مگه برابری زن و مرد نمیخوان؟
    • بی نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      17 2
      منظورشان کدام "رشد فعلی" هست؟ یعنی به نظرشان سالی 1 میلیون و 300 هزار تایی که به دنیا میان کم هست؟ اصلا من نمیدانم چه کسی شایعه کرده جمعیت داره کم میشه. جمعیت هر سال داره 1 میلیون زیاد میشه و تا 90 میلیون و 100 میلیون زیاد خواهد شد. باید البته جلوی این را گرفت. چون همین فعلی ها هم کار و زندگی ندارن.
    • امیر A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      0 8
      سلام دوستان عزیز لطفا بدون مطالعه و تحقیق اظهار نظر نکنید.چون بازخورد نظر شما برای خیل مراجعین به مطلب فوق یک رفرنس تازه میشود. در این خصوص جنابعالی و دوستان دیگر را راهنمایی می نمایم تا یافتهه های علمی و تحقیقاتی جناب آقای دکتر صادق صالحی دکترای جامعه شناسی محیط زیست و مجری طرح «توان اکولوژی ایران» را مطالعه نمایید
  • پویا A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    342 7
    برادر عزیز با این مشکلات اقتصادی کسی ازدواج نمی کنه اگر هم ازدواج کنه سعی می کنه بچه دار نشه و اگر بچه هم خواست نهایتا یک فرزند . بعد اگر رفاه مردم بالا بره باز هم بچه زیاد نخواهند داشت فقط مساله سیر کردن شکم بچه نیست بچه نیاز به تربیت داره و خیلی موارد دیگر حالا شما از صبح تا شب بگو آی مردم بچه دار بشید ، ازدواج کنید مردم دیگه گول این حرف ها رو نمی خورند فرزند کمتر زندگی بهتر
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      40 2
      آقایون فکر میکنن فقط همین چند ساله اوله که ازدواج کنن و بچه دار بشن! به آینده ی اون بچه فکر کردین؟! که اون بچه هم مثه ماها که الان بعد از 4-5 سال که دانشگاه رو تموم کردیم بیکار و سرگردون این شرکت و اون اداره و کارخونه واسه کار هستیم نشه؟! این که بچه ی من از بیمه و مزایایی که حقشه برخوردار میشه؟! این که تو یه جامعه ی سالم باآرامش بزرگ بشه نه مثه ما دهه ی 60 ی ها استرس نداشته باشه پس فردا که بمیره قبر هم براش نیست! همسن و سالهای من مثه شماها فکر نمیکنن جناب! همه ی ما دلمون میخاد کار داشته باشیم ازدواج کنیم خونواده داشته باشیم از دیدن بچه هامون لذت ببریم! والا ما حسرت به دلیم! ولی نمیشه تو این اوضاع و احوال هیچ عقل سلیمی اجازه ی این کار رو نمیده که یه بچه ی بیگناه رو به دنیا بیاریم و بدبخت کنیم
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      32 1
      متاسفانه اکثر طرح های تشویقی ، بخشنامه ها و نظرات غیر کارشناسی و غیر تخصصی که تاکنون مطرح شده است ، تنها باعث افزایش جمعیت خانواده هایی است که کمترین امکانات لازم را برای پرورش و آموزش کودکان خود دارند و این کودکان معصوم با حداقل رفاه اجتماعی پا به این دنیا خواهند گذاشت.قطعا خانواده هایی که به امر پرورش ، آموزش و سلامتی فرزندان خود اهمیت می دهند به ندرت ممکن است با این نوع سیاست ها و برنامه ها به افزایش جمعیت خانواده خود فکر کنند. کاش کمی هم در طراحی سیاستهای جمعیتی از نظرات اساتید و کارشناسان خبره در زمینه های مرتبط با مسائل زیستی ، روانی و اجتماعی نیز بهره می بردیم .
  • میلاد A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    برابری جنسیتی یعنی زنان هم مثل مزدان به سربازی بروند. یعنی نفقه و خرج زندگی بدهند(قانونی نه صدقه ای) یعنی مهریه حذف شود و خیلی چیزهای دیگر
    • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      یعنی زنان هم حق طلاق داشته یاشند مثل مردان، زنان هم بتوانند 4 همسر دائم و الی ماشاالله همسر موقت (همزمان) داشته باشند؟ آیا در برابری جنسیتی شما این موارد هم لحاظ میشود؟!
    • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      یعنی زن هم حق طلاق داشته باشد. یعنی بعد طلاق بچه مال مادر باشد
    • میلاد حمیدی A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      بر اساس آمار 90 درصد طلاقها با محوریت زنان انجام می شود. با داشتن مهریه های بالا عملا مردها می سوزند و می سازند و این یک دروغ است که حق طلاق با مردان است. این فقط اسمش است. شما شمار زندانیان مهریه را ببینید متوجه می شوید از کل مردان دو زنه در کشور هم بیشتر است تا چه رسد به 3 زنه و چهار زنه! تازه حق ازدواج مجدد مرد هم در سند ازدواج و هم در قانون مدنی شبه جرم شده است. اولا اجازه قانونی زن اول را می خواهد در ثانی حق طلاق زن را آزد می کند. زنان در 12 شرط حق طلاق دارند ولی مردان در هیچ کدام از آن 12 شرط عقدنامه به شکل متقابل حق طلاق ندارند. زیرا در هر صورت باید مهریه کلان زن را بپردازند! و واقعا قباحت دارد که یک زن بگوید در پی حق چند همسریست! در جامعه ای که این حق شرعی حتی برای مردان هم زشت شده !
    • علیرضا IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      فکر کنم شما هوس کردین هی زن بگیری و هی طلاق بدی ... خلاصه مجردی در عین متاهل بودن ... آره ؟ اگه قراره همه چیز برابر باشه حق طلاق خانم ها مهمترین عامل در این برابری هستش
    • میلاد حمیدی A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      ضمنا همسر موقت هم دیگه ثبتی شده و به این راحتی ها نیست. زن میتونه با همون مهریه دمار از روزگار مرد دربیاره! دیگه توی این دوره زمانه با این بدبختی 8 تا 12 ساعت کار در روز و مشکلات مالی همون یک زن هم نمیشه اداره کرد. نه نا واسه آدم میمونه نه پول! چند همسری در قدیم هم زیاد شایع نبوده تا چه رسد به الان!
    • فرخ IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      خانم بی نام!!! کدام مرد 4 تا زن دارد الان تو فامیل شما؟ میشه بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      تند نرو آقا میلاد. چند در صد زنان مهریه شان را به اجرا می گذارند و چرا؟ اگر به زنان حقوق مساوی داده شود مردان هم لازم نیست زیر بار مهریه بالا بروند. مهریه بالا برای امنیت زن در مقابل قانون نابرابر است. مهریه بالا در شان یک انسان کامل نیست و اتفاقا چون قانون زن را کامل نمی داند ولی زنان امروز بر عکس مادران و مادر بزرگانشان خود را کامل می دانند مهریه را بالا می برند که در برابر خشونت و زورگویی مردان امنیت داشته باشند.
    • میلاد حمیدی A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      حالا می شود بگوید سلاح مردان در مقابل خشونت،خیانت و یا زورگویی زنان چیست؟ وقتی نه می توانند طلاق دهند و نه فرار کنند؟ و حتی از ازدواج مجدد هم منع می شوند؟
    • نیما A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      خوب خانم بی نام اولا شمار زندانیان مهریه خیلی بالارفت. و در اکثر طلاقهایی که زنان می گیرند که 90 درصدش هم زیر سر خودشان است مهریه هم می گیرند. شما می توانید بفهمید در اکثر طلاقها مهریه گرفته می شود. این را به شمار زندانیان مهریه و نفقه اضافه کنید. شما بگویید چند درصد مردها ازدواج مجدد می کنند؟ مخصوصا امروزی هاش! قبول کنید اگر زنها مورد تبعیض بودند مال قبل بوده! الان مردها هستند که مورد ظلم و تبعیض زنها قرار دارند و حقوقشان همه نمایشی شده و واقعی نیست! خودتان هم می دانید که دروغ می گویید و احساسات زنانه شما را از عدالت دور میکند و مدام حرف ماهواره ها را تقلید می کنید که از اوضاع کشور خبر ندارند و یک مشت دروغ تخویل می دهند شعار زده شدید...
    • بی نام EU ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      ایکاش اقایون هم می تونستن بچه دار بشن تا اینقد ناشکری برای رفتن به سربازی نمی کردن
    • رسول A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      35 26
      این خانم ها بیش از 65 درصد دانشگاه را گرفتند. کلی موقعیت های شغلی مردان را اشغال کردند در هیچ کدام حرفی از زایمان نبود! پلیس شدند و حتی در معدن کار کردند باز هم حرفی نبود. حالا گفتند برید سربازی و خدمت کنید چون دیدند منفعتی توش براشون نیست یاد جنسیت و بچه دار شدنشون افتادند! ای امان از دست این خانم ها! آخه چرا اینقدر بی انصاف هستند بعضی هاشون
    • مریم A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      19 13
      برابری جنسیتی یعنی آقایان حمل بتوانند وضع حمل کنند!!! چه حرفیه آخه .در حال حاضر قریب به 80درصد خانم ها در کمک حال معیشت خانواده هستند. ولی یه چیزایی واقعا منطقی نیس چه برای زن چه برای مرد .همانطور که وضع حمل برای آقایان عملی نیست!
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      30 2
      عادلانه ترينش اينه كه مهريه و نفقه از نظر قانوني وجود نداشته باشه در عوض حق ِ طلاق، حضانت، اشتغال خروج از كشور... و وظيفه ي تامين مالي زندگي براي هردوطرف باشه(و اصلا چرا نميگذارند دوطرف خودشون درباره ي اين مسائل تصميم بگيرند؟)
    • در جواب خانوم بینام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      9 5
      برابری یعنی کار وتحصیل به شرط خدمت برای زنو مرد حق طلاق در مقابل حق طلاق خرجی زندگی دوطرفه حلقه در مقابل حلقه نه اینکه هردو حلقه رو مرد بگیره حذف مهریه و نفقه تقسیم اموال با توجه به خرج های که دو طرف کردن وضعیت بچه ها با توجه به صلاحیت اخلاقی و مالی یکی از دوطرف که دادگاه تعیین میکنه (وضعیت ازدواج مجدد که در شرایط فعلی دادگاه تعیین میکنه وهرکسی نمیتونه زن دومی بگیره درمورد ازدواج موقتم هم که ثبتی شده ) وقتی هم که زن حق طلاق داشته باشه میتونه خودش بخواد که با شوهرش که میخواد زن دومی بگیره بمونه یا جدا بشه وبرعکسش هم که اگه زن مردی رو پیدا کرد (اگه پیدا کرد)باز حق طلاق داره میتونه جداشه بره با کس دیگه ازدواج کنه اگه این شرایط در جامعه حاکم بود همین فردا زن میگرفتم اما باشرایط فعلی عمراا
    • همینجوری A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      8 11
      خانوم بی نام همچین میگین چندین همسر ازدواج موقتی همزمان که انگار ادم فکر میکنه چقدر دختر بیرون ریخته برای ازدواج موقت بعدشم اگه باشه هم ادم فضایی که نیستن یا دختر خارجی نیستن که همین دخترای توی جامعن درضمن شما هم میتونید ازدواج نکنید وازدواج موقت بکنید از نظر قانونی که منعی نداره در جواب خانوم بی نام دیگه برای سفر خارجی هم که پسرا باید خدمت رفته باشن شما هم باید اجازه پدرتونو داشته باشید کسای هم که زادواج کرده باشن (چه پسر وچه دختر) از نظر اخلاقی با هم توافق میکنن که برن هردو برن یا هیچکدوم مگر اینکه اجازه سفر خارجی رو به شرط خدمت خانوما بزارن که خیلی عالی میشه :-) اون موقع به جای اینکه پسرا 2 سال برن خدمت یک سال میرن چون سال دیگرو خانوما تقبل میکنن :-) چه عالی
    • فروغ وکیل در جواب به بینام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      8 6
      بی نام گرامی شما گفتید چرا نمیذارن خودشان تصمیم بگیرند. پاسخ شما این است که قانون دست افراد را در ازدواج باز گذاشته است. مثلا خانم می تواند مهریه ناچیز بگیرد. مثلا یک ربع سکه ناقابل که شرایط شرعی اش رعایت شود. در سال 85 قوه قضائیه 5 شرط خروج از کشور و حق طلاق و اشتغال و حضانت و این حرفها رو مجاز کرده و متن هاش هم آماده است. در عقدنامه میشود در قسمت شروط اضافی اون پنج شرط را بخواهید محضر دارها خودشان بلدند متن مورد نظر را اضافه کنند. اینها که می گویند قانون نقص دارد بهانه جویی است. اینکه مردان نمی خواهند بپذیرند چون اطمینان ندارند و زنان هم نمی خواهند بپذیرند چون می ترسند ربطی به قانون ندارد. حقی هم از کسی ضایع نیست. در جاهای دیگر دنیا قانون اجباری است اینجا دست همه باز است که تاچه بخواهند...
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      15 17
      آقای فرخ من میشناسم که چهار تا زن دائم گرفته
    • به بینام اول IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      6 3
      بله..طلاقم داده میشه!
    • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      16 17
      اصلاح قانون ارث را هم اضافه کنید. حق دخترها در ارث پدر باید با پسرها برابر باشه. زن همونجوری از مال همسرش ارث ببره که مرد از زنش ارث میبره. دیه زن و مرد هم یکسان باشه.
    • در پاسخ به بی نام دوشنبه 28 مرداد 1392 - 22:12:45 A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      11 6
      "حق دخترها در ارث پدر باید با پسرها برابر باشه." حق ارث زن مال خودش است، ولی حق ارث مرد برای تامین زندگی خودش و خانمش اش است. یک خانم را در نظر بگیرید: شوهر این خانم دوبرابر خواهر شوهر این خانم ارث میگیرد، چون شوهر این خانم باید خرج این خانم را بدهد، در ضمن خود این خانم از پدرش ارث می برد. پس هر خانواده سه سهم می برد و این عین عدالت است. "زن همونجوری از مال همسرش ارث ببره که مرد از زنش ارث میبره" اگر زن هم مهریه بگیرد، هم ارث برابر، هیچ خرجی هم که بر او واجب نیست، اکثرا (توجه کنید اکثرا) این پول خرج می شود و درآمدزایی ندارد. ولی یک مرد، هم باید مهریه بپردازد، هم زن را تامین مالی کند، هم خرج فرزندان به عهده اوست. "دیه زن و مرد هم یکسان باشه" دیه یک مرد را به زنش می دهند، نه به خودش! نشر دهید
    • پاسخ به حمیدی A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      3 11
      احتمال میدم شما ساکن ایرانی پس از قوانین ایران برات میگم طبق ق مدنی حق طلاق با مرده که پس از انجام پروسه ی قانونی میتونه زنش رو طلاق بده صد البته باید دلیل منطقی داشته باشه اون شروطی هم که در مورد حق طلاق خانوما گفتی همش مربوط به عسر و حرجه یعنی شرایطی که ادامه ی زندگیو برای خانوم سخت و طاقت فرسا می کنه مثل اعتیاد شوهر و... همین طور اقایون هم در چنین مواردی میتونه از حق طلاقش استفاده کنه در مورد مهریه باید بدونی اکثر طلاقای ایرانی از نوع خلع ومباراته که خانوم در قبال پول به اقا طلاق میگیره که در ایران خانوما مهریشونو به اقا در قبال طلاق می بخشن و اونوقت خانومی که در زندگیش نتونسته سر کار بره و پول نداره و مهریه هم نداره اواره میشه ...
    • میلاد حمیدی A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      5 1
      در تمام مواردی که گفتید مهریه به زن تعلق می گیرد. حتی با وجود سوء معاشرت زن، فساد و اعتیاد زن. پس زن می تواند با فشار اهرم مهریه از طلاق دادن مرد جلوگیری کند و این یعنی جلوی حق طلاق مرد گرفته شده است. وجود انواع دیگر طلاقی هم که ذکر کردید و خودتان جواب خودتان را دادید در واقع این دروغ را که زن حق طلاق ندارد بیشتر آشکار می کند. اون زنی هم که هم بیکار باشد و هم همه اون بلاهای آسمانی که گفتید سرش نازل شود امروزه ندرتا وجود دارد.زنان امروزی اتفاقا بیش از اندازه توانمند شده اند. دست از سیاهنمایی بردارید. اینها دیگر نخ نما شده و همه دیگر فهمیده اند. دیگر اینها و این جو سازی ها کهنه شده است و کارایی ندارد
  • چاه عربی A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    242 1
    فقط بلد هستید حرف بزنید -2هفته است دنبال شیرخشک میگردم . بچه از گشنگی زار میزنه . اینجوری بچه بزرگ کنیم؟ با کدوم امکانات و مساعدت دولت مردان مردم پر جمعیت بشن. نکنه انتظار دارین مثل آفریقا فقط بچه تولید کنیم
    • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      7 117
      شما حق بچه رو نخور و بده خود بچه بخوره .
    • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      22 0
      حق بچه منظورتون همون 45 هزار تومنه؟!!با 45 هزار تومن شیرخشک بخره یا پوشک؟پول اب و برقی که بچه باعث بالارفتنش شده رو بده یا نسخه و دکتر ویزیت که ناچارا بچه کوچیک لازم داره هر چند وقت یکبار؟!لباس بخره یا اسباب بازی؟!!وسایل مورد نیاز بچه چطور؟! تازه الان کوچیکه.چار سال دیگه کلاس و اموزش و خرجهای دیگه.
    • دیبا IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      26 0
      متاسفم. یه هموطن داره از یه مشکل خیلی جدی صحبت میکنه بعد یه خوش مزه میاد کامنت میذاره که مثلا نمک بریزه. فرهنگ و اخلاق؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    189 2
    یک مشکل را در ایران نادیده می گیرید. ایران تبدبل به کشوری مهاجر فرست شده است متاسفاته مهاحرت فرست از نوع نخبه و کار آمد. جوانانی که باید زیرساخت های توسعه پایدار را در این کشور بر پاکنند ، بهشت رویاهای خود را در سرزمین آبهای سرد اقیانوس های دور می جویند .درایران میل به ازدواج ندارند و داشتن فرزندی که به سرنوشت خودش دچار شود. اپیدمی تجرد را همین نخبگان بعنوان الگو در جامعه نهادینه کردند . راه گریزی نیست . ایران در گذار بین سنت و مدرنیته جوانان را نادیده گرفته و با زور و بخشنامه های دستوری نمی توان انها را مجبور به تولید مثل کرد.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      67 2
      احسنت ب شما
  • سرباز صادق IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    88 70
    عالي ميشه واقعا چرا خانم ها نبايد بروند سربازي-
    • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      88 9
      بله. اگر همه ی حقوق برابر باشه باید همه ی وظایف هم برابر بشه. سوال مهم اینجاست که آیا مردان ایرانی به راحتی می پذیرند که حقوق و شان انسانی برابری با زنان دارند؟
    • بی نام US ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      6 0
      اگه خانم ها برن سربازی باید اول امنیتشون تامین شه
  • مجرد A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    والا این دخترهای که من میبینم، اگه برن سربازی، وقتی بر میگردن مهریه رو زودتر میذارن اجرا !!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    75 0
    کسی هم به فکر شما نیست. فکر معیشت خودش و زنشه تا شکم مردم سیر نباشه بچه ای در کار نخواهد بود. تازه برین خدا رو شکر کنین مردم بچه نمی خوان با این انواع آلودگی هایی که تو تهران هست معلوم نیست نسل بعدی با چه مشکلات مادر زادی باید دست و پنجه نرم کنند
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    146 4
    ما جونهاي دهه 60اينقدر خومون در مضيقه و بدبختي بوديم كه امكان نداره بخواهيم خانواده 6-5 نفري بچه گي مون رو يه بار ديگه براي بچه هامون ايجاد كنيم. من 6 ساله ازدواج كردم . تصميم به بچه دار شدن هم دارم اما الان 3 ساله هر بار مي خوام از آپارتمان 1 خوابه اي كه توش هستم برم خونه يكم بزرگتر اجاره خونه ها اينقدر زيار ميشه كه كلا بي خيال ميشم. قرار نيست بچه من هم رختخواب بندازه وسط هال بخوابه.. دلم مي خواد بچه ام حداقل يه اتاق 4 متري براي خودش داشته باشه.. اين آقايوني كه اين حرفها رو مي زنن گير اين مسائل نيستن.. حتي كسايي كه توي شهرستان ها و روستا ها زندگي مي كنن هم خيلي حرف من رو نمي فهمن چون هم هزينه هاشون كمتره هم بعضي ها شون زياد براشون مهم نيست كه بچه چه مدرسه اي بره اتاق داشته باشه يا نه..
    • دهه شصتی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      12 0
      آقا یه گزینه طلا گرفتن رو بغل مثبت ها بگذارید. آفرین...
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    135 0
    بيشترين ميزان جميعت در دهه 60 اتفاق افتاد ما جوانان اين دهه بيشترين لطمه را خورديم از جهت امكان تحصيلات عاليت ، نبودشغل ، ازدواج ، مسكن و .... حالا من نميدونم مسئولين ما چطور حرف از تعديل جمعيت مي زنند.
    • بی نام EU ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      12 0
      واقعا که همینطوره
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    129 4
    اين آقايوني كه اين حرفها رو مي زنن نمي خوان باور كنن استاندارد زندگي مردم عوض شده. مادر من كه 18 سالگي بعد دبيرستان ازدواج كرده و توي يه شهرستان كوچيك بزرگ شده خيلي استانداردي كه براي زندگيش داشته با من كه 27 سالگي و با فوق ليسانس و كار مناسب ازدواج كردم فرق مي كنه. مسلماً خيلي از خانمها بري موقعيت اجتماعيشون زحمت كشيدن. سالها از همه حقوق اجتماعي محروم بودن خيلي از دخترهاي دهه 50 و 60 تنها راهي كه مي تونستن از خونه بيرون بيان و بيان توي اجتماع درس خوندن بوده براشون. حالا شما از كسي كه سالها از تمام تفريحات چشم پوشي كرده تا درس بخونه و بتونه كار پيدا كنه و مستقل باشه توقع داريد همه اينها رو بذاره كنار بياد بشينه 5 تا بچه بياره.. نميشه...
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    112 0
    یک چیزی رو باید قبول کنیم. اونم اینه که مردم ما در همه امور حسابگر شدن و معنی دو دوتا چهارتا رو فهمیدن. این روند هم داره به شدت گسترش پیدا میکنه. دیگه به حرف کسی گوش نمیدن. خودشون تصمیم میگیرن. و این خیلی مهمه. حداقل کمک یکنه نسلهای آینده به بدبختی موج جمعیتی دهه شصتی ها دچار نشن و امکانات بهتری داشته باشن.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    75 7
    میلاد آقا. برایری جنسیتی یعنی قانونی بودن حق مسکن ، کار و سفر و خروج از کشور و شرایط مساوی قانونی برای طلاق و حضانت برای زنان. یعنی زن را یک انسان کامل بدانند نه صعیر و نادان و مهجور . زنان را به چشم یک انسان ببیند . در برابر این حقوق زنان نه مهریه می خواهند نه نفقه نه خرجی. خودشان می توانند در امد داشته باشند، می توانند برای زندگی خانواده همپای همسرشان بهتر تلاش کنند.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      50 36
      برابری جنسیتی یعنی از 18 وزیر آقای روحانی 18 نفر مرد نباشند. چطور زنان در تحصیلات شایسته هسنتد و ازمردان جلو می زنند ولی در اشتغال ، کسب در آمد و استقلال زمین گیر و ناتوان و ناشایسته!
    • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      20 2
      اینا رو دارین به کی میگین؟!این اقا کلا یه کلمه بلده اونم فمینیسمه. تنها چیزی که باعث خوشحالیشم میشه اینه که فردا که رفت تو خیابون هیچ زنی نبینه!! یکی نیست بگه اقا هیچ زنی کار نکنه و بیرون نره و درس نخونه.زن شما بیمار شد میبریش دکتر زنان و زایمان مرد؟!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      12 3
      جالبه که نظرهاش در عرض چند دقیقه کلی مثبت می گیرند در حالیکه بقیه ی نظرات زن ستیز و مردسالار به اون اندازه مثبت نمی گیرند!!! خبرآنلاین جریان چیه؟ کاربران زن ستیز خبرآنلاین فقط مرید "میلاد حمیدی"!!! هستن و به بقیه ی کامنت های زن ستیز توجه ندارن؟
  • محسن IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    119 2
    به چه امیدی ازدواج کنیم و به چه امیدی بچه دار بشیم وقتی امید به زندگی در ایران هر روز در حال کم شدن است!!1
    • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      71 0
      حرف دل منو زدی:((((((
  • علی A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    38 7
    مگه همین آقای امید کریمی سربازی رفته که تو دل دخترای مردم رو خالی می کنه؟ اگه مثل ما این امیدخان تو دوره جنگ خدمت می کرد از این نسخه ها واسه دخترای ایرانی نمی نوشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    53 0
    آخه كارشناس عزيز شما از اين سربازائي كه دارين استفاده بهينه مي كنيد كه بيشتر مي خواهيد
  • حقوقدان A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    37 32
    زنان به عنوان عامل کلیدی باروری و تربیت فرزند، به دنبال جقوق از دست رفته خود مثل کار و استقلال، به تحصیل و کسب مدرک می پردازند، سن ازدواج را به تعویق می اندازند وزمان بچه دار شده را به دقیقه 90 قابل قبول باروری.اگر به زنان حقوق مساوی با مردان ندهند اوضاع از این هم بدتر می شود. پیشگیری بهتر از درمان است.
    • میلاد حمیدی A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      35 33
      شما چه حقوقدان بی عدالتی هستید که به حقوق برابر اشاره می کنید اما خواهان وظایف قانونی برابر برای زنان نیستید! لطفا اگر حقوق برابر می خواهید وظایف یکسان و برابر را هم بخواهید! چرا به حقوقی که زنان دارند ومردان ندارند اشاره نمی کنید؟!!!
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      25 9
      شما اصلا در بطن جامعه نیستی و فقط دایره محدود اطرافت رو می بینی در جایی که من زندگی می کنم یکی از مشکلات مهم مجرد ماندن دهه 60 دختران ، مشکل سربازی و بیکاری مردان هست پسر دهه 60 بعد سربازی تمایلش به دختران دهه 70 بیشتره اگر بتونه ازدواج کنه و این باعث میشه فساد اخلاقی به خاطر خیل عظیم مجردان افزایش پیدا کنه
    • sepide IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      30 4
      آقا حمیدی کلا مرغ شما یه پا داره! میشه بگین دقیقا چه حقوقی خانوم ها دارن که شما ندارین؟زود جبهه نگیرین ! یه خانوم برا بچه دار شدن از همون دوران نوجوانی خیلی از شرایط سخت فیزیکی رو تحمل میکنه آیا کسی به این تا به امروز در کل دنیا بهایی داده؟ دقت کنید موضوع بحث چیزه دیگه ایه نه حقوق از دست رفته شما
    • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      17 5
      باز یه بحث تو خبر آنلاین مطرح شد که توش یه اسمی هم از زنها اومده.سریع و بدون فوت وقت آقای حمیدی پیداشون شد و دوباره ما رو با نظرات گهربارشون مستفیض کردن!! میلاد خان شما که کلی از زندگی مادر و همسر وفادارتون تعریف کردین.دیگه چرا انقدر نگرانین؟ بذارین باقی زنهای جامعه که مادر و همسر شما نیستن به حقوقشون برسن.شما هم به مادر و همسرتون افتخار کنین!! عجب گیری کردیم از دست این آقا!
  • احسان A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    21 5
    اصل حرفها درست بود...ولی در تحلیلها و راهکارها مغلطه موج می زد...
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    39 35
    اون کسی که نظر داده زنان هم بتوانند 4 همسر دائم داشته باشند و... واقعا جای خجالت داره و نشانه یه چیزهای دیگس ، مرد و زن باید به هم وفادار باشند مشکل اصلی ما جوانها در ازدواج فقط بیکاریه و کمبود درآمده
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      43 18
      اینکه الان مردایی با 4 همسر وجود دارن توی این مملکت، شما رو خجالت زده نمی کنه؟ نشون دهنده ی چیز خاصی نیست؟ فقط برعکسش خیلی بد و مایه ی شرم ساریه؟
    • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      22 8
      این خجالت فقط برای خانمها باید باشه و انوقت برای آقایون خجالت نداره نه؟! خودت میفهمی چی داری میگی؟! هرچی که به نفع شما مردا باشه خوبه ولی در مورد زنان غلط و قبیح. چطور این حرف به میان میاد دیگه باید بین مرد و زن وفا باشه ولی اگه مرد بره هر غلطی بکنه در کمال پررویی حتما کمبودی داشته نتونسته خودشو کنترل کنه بازم دراین صورت مقصر زنه!!!!! چه مخلوقات اعجوبه ای هستین شماها فقط خدا میدونه...
    • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      15 6
      من اون نظر رو نذاشتم.ولی مطمئنا ازش دفاع میکنم. نشون دهنده چیه؟!!بوالهوسی؟؟تنوع طلبی؟بی وفایی؟!! در مورد اقایون نشانه اینها نیست؟!!نشانه ذات مقدس مرده؟!!نشانه قدرت مرده؟!! چیزی که من رو خجالت زده میکنه قطعا وجود مردانی مثل شماست در جامعه...نه تنها خجالت زده ام میکنه.از زندگی به عنوان یه زن تو این جامعه متنفرم میکنه. یه نگاه به امار خیانت و ...بنداز.مطمئنا تعداد مردهایی که اشکارا و پنهان خیانت میکنن به خاطر همین تفکر غلط و زشت شما چند برابر زنهاست. خیانت خیانته.مرد و زنم نداره..بفهمین اینو.
    • منصور صادقی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      8 3
      آدم این کامنت های مرد ستیزانه بی عفت را در خبرآنلاین میخونه تعجب می کنه. انگار نه انگار که برخی خواننده ها بی دینی و بی اخلاقی خودشون رو به اسم عدالت و برابری می ذارن. داشتن اخلاق هم خوب چیزیه. بهتره نظرات مون در چارچوب نگرش انسانی و علمی باشه. نه خودخواهی.
  • احسان A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    70 0
    حدود سال های 70-62 تولدهای زیاد نتیجش فشار اقتصادی روی جوونای حالاس از نیمکت سه نفره مدرسه تا اعصاب خوردی کنکور و نبود کار وشغل و کاهش رفاه اجتماعی مشکل اون وقت بوده که رشد جمعیت زیاد بوده نه این که الان کم باشه الان نرماله مثه همه دنیا
    • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      37 1
      بله دقیقا درست می فرمایید. حرف حساب می زنی. بنا براین الان از لحاظ نرخ رشد جمعیتی مشکلی نداریم. مشکل اون سونامی جمعیتی است که از اوایل دهه شصت راه افتاده و الان هم رسیده به سن ازدواج و تشکیل خانواده و بازار کار رو به هم ریخته.
    • سايه IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      11 0
      تازه شرايط جنگ وتاثيرخسارتهاى ناشى ازجنگ كه هنوز توى زندگى هممون نمود داره من هنوز هم صدام رو لعنت مىكنم كه بچگيمونو ازمون گرفت همش منتظراعلام خطربوديم يااينكه بچه ى كى ،كجاشهيدشده خدا ازش نگذره
  • فرزاد IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    49 0
    وقتی این همه مشکلات هست کی میتونه ازدواج کنه تازه بعدش با این همه پارازیت غذاهای ناسالم استرس مشکلات مالی روحی چطوری میخواهید بچه دار بشن اونم پسر که واسه شما بره سربازی فکر این چیزا رو قبل از این کارا باید میکردید
  • pariou A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    64 0
    من خودم دو فرزند دارم و آن هم به دلیل اینکه مادرم در بزرگ کردن فرزند به من کمک کرد ، وضع مالی خودم و شوهرم خوب بود اجاره نشین نبودیم بچه هایم آلرزی نداشتند که در بدر دنبال شیر خشک برایشان بگردیم..... آن موقع هم نصف حقوقم را نباید می دادم پوشک بخرم ولی وافعا شما نگاه کنید من در بهترین حالت بچه ام را تربیت می کنم که به خارج از کشور برود یعنی ما بیشترین علت کاهش جمعیتمان همین مهاجرتهاست اگر جلوی آن را با دادن آزادیهای فرهنگی اقتصادی و سیاسی بگیرید جمعیت هم خودبخود زیاد می شود
    • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      38 1
      دقیقا ، افزایش یا کاهش جمعیت یک مسئله حکم دولتی نیست ! بله بستگی مستقیم دارد به شرایط زندگی و فرهنگی و اجتماعی و کار و سربازی و مسکن و....
  • لادن IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    50 3
    زن و مرد باید یکسان بار زندگی را به دوش بکشند ؛ خرج زندگی را هردو بدهند و مرد مجبور نباشد که زیر بار نفقه کمر خم کند و چماق بی منطق مهریه حذف شود ، از طرفی زن هم مثل مرد حق طلاق و اختیار داشته باشد ، هم به عدالت و انسانیت نزدیکتر است و هم بدین ترتیب بسیاری از معضلات کنونی حل می شوند.
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    13 40
    جمعیت در حال پیر شدن است. سرعت سالخورده شدن بالاست. به عینه قابل مشاهده است. خیلی زود همه از کار میافتند. سالخوردگان از جوانها بیشتر میشوند. وظبفه جوان ها سنگین میشود. آیا بچه ها مسئولیت پذیر هستند؟ شاید به جمعیت زمان شاه برگردیم اما اینبار هشتاد درصد پیر هستند و بیست درصد نیروی فعال و مولد. در فازهای بعد وضع بدتر میشود. جمعیت زیر ده ملیون میرسد. قبرستان های وسیع قابل تصور است. خانه های سالمندان رونق میگیرد و در نهایت اقتصاد نابود میشود.
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      55 0
      با این همه جوان نیرومند، وضع اقتصادی مون اینه. اقتصاد الان هم نابوده.
    • حامی A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      44 1
      جمعیت مولد کجا بود؟! تاهمین الانم نفت خرج ما رو داده، پس بیخود با این بهونه ها برای افزایش جمعیت توو این اوضاع دلیل نتراش.
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      4 15
      سال 57 جمعیت 35 ملیون / 75 جمعیت 70 ملیون / الان 75 ملیون / ترکیب جمعیت به سمت کهنسالی به هم خورده. یعنی 5 ملیون زیر هفده سال و 35 ملیون بالای 35 سال / یعنی میانسال به بالا 7 برابر نوجوان و کودکان/ یک بار فوق العاده سنگین بر دوش جامعه ناتوان/ همه در سراشیبی قرار دارند و امید بهبودی نیست.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      9 1
      این فیلمهای آخرالزمانی آمریکایی رو زیاد دیدید فکر کنم
  • ابراهیم A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    43 1
    در خصوص سربازی، آنچه که مسلم است در شرایط فعلی کارآمدی یک سرباز حرفه ای بیشتر از 10 سرباز غیر حرفه ای می باشد لذا تغییر سیستم سربازگیری اجباری به حرفه ای که خود باعث اشتغال قابل توجهی خواهد شد به مفهوم افزایش هزینه ای دولت نخواهد بود چرا که هم اکنون نیز دولت این هزینه ها را حتی بیشتر از حالت سربازی حرفه ای و برای تعداد کثیری از سربازان اجباری پرداخت می نماید. به عبارت دیگر دولت می تواند هزینه مورد نیاز مثلا برای یک میلیون نفر را فقط برای یکصد هزار نفر تخصیص دهد در نتیجه نیروهای کارآمدتری خواهد داشت. در خصوص افزایش زاد و ولد نیز تجربه کشورهای پیش رفته می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مثلا در برخی کشورها نظیر انگلستان از بدو تولد فرزند تا سن 16 سالگی هر ماه مبلغی به حساب مادر واریز می شود.
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    50 3
    سربازی باید حرفه ای بشود در اینصورت مردان بلافاصله وارد بازار کار می شوند و به خاطر انگیزه بالایی که معمولا بعد دانشگاه وجود دارد می توانند از حداقل امکانات به بهترین شکل استفاده کنند و چرخ تولید رو به حرکت بیندازند چون زودتر وارد بازار کار شده اند می توانند زودتر ازدواج کنند و این یعنی کاهش فساد در جامعه مشکل بزرگی کشور رو تهدید می کنه و ان هم مجرد ماندن دختران دهه 60 است و تمایل پسران دهه 60 به دختران دهه 70 به خاطر طولانی شدن مراحل سربازی و تحصیلات تکمیلی( اغلب بخاطر فرار از سربازی) و کار . این 10 میلیون دختر مجرد دهه 60 هم می تونند یک فرصت برای پیشرفت باشند یا یک تهدید برای فروپاشی اجتماعی
    • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      1 7
      خیلی جالبه بدونم این اطلاعاتو از کجات در آوردی؟ تا اونجایی که آمار جدید اعلام شده داره تمایل پسرها با دختران همسن و بزرگتر مرتبا افزایش پیدا می کنه. تعداد جوانان پسر هم محض اطلاع شما بیشتر و یا مساوی دخترهاست و در میانسالی جمعیت زنان نسبت به مردان افزایش می یابد.
  • احمد A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    8 5
    به نظر می رسد ایشان خیلی خوب وضعیت را درک کرده اند. اما شرایط مناسب را باید دستگاه های اجرایی فراهم کنند
  • جوال دوز A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14 1
    آقای دکتر عزیز در ساختار جمعیت بلا شک سربازی یک نقطه محوری هست. مثال میزنم آقایون نظامی ۱۰۰ درصد در جریان روند رشد و کاهش جمعیت حداقل در بررسی ورودی سرباز خود هستند. همین ۳ سال پیش اومدن اعمال معافیت ۳ برادری کردن با اینکه خودشون می دونستند که کمبود سرباز دارن. به قول آمار خودشون ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از این معافیت استفاده کردن. همین تعداد خودش سرباز ۲ سال آقایون بود. اما بلافاصله اومدن گفتن نرخ رشد جمعیت پسر ها کم شده پس تعطیل. مگر انسان می تونه باور کنه این نرخ در عرض ۲ سال به صورت ناگهانی کاهش پیدا کرده ؟ مطمئنا خیر. اما به خاطر ملاحظاتی من در آوردی میان اعمال معافیت بی جهت می کنن. بعد از تعطیلی اون معافیت و مواجهه با معضل خود ساخته میان مدت سربازی رو از ۱۸ به ۲۱ ماه افزایش میدن. ..
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    18 1
    یعنی چی؟!آخرش ما نفهمیدیم جمعیت ایران رو به کاهشه یا افزایش؟!همیشه برای تشویق بیشتر بچه آوردن که میگین جمعیت داره خیلی کم میشه!ولی برای سرباز بیشتر بردن میگین جمعیت رو به افزایشه!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    55 3
    در بیش از 120 کشور جهان ارتش حرفه ای ایجاد شده است چرا ما به این سمت حرکت نکنیم؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      22 1
      احسنت.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      1 26
      حرکت می کنیم به شرطی که خودت بیای به عنوان سرباز حرفه ای سالها در خدمت مراکز نظامی باشی حاضری؟به اون اندازه ادم نداریم که تمایل داشته باشند سرباز حرفه ای شوند ضمنا برای رفع نگرنی شما و سایر دوستان که استرس سربازی دارند بعد از سینه خیز رفتن اول در پادگان همه چیز حل میشه و استرستون میریزه اصلا نگران نباشید منتظر دیدار شما در پادگان هستیم
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      3 5
      به قول شاعر: ادب از که آموختی؟ از بی ادبان خب اگه ما هم به اون سمت حرکت کنیم اونا از که یاد بگیرن؟
  • ترنج IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    32 4
    شما بحثی راجع به تعادل منابع زیست محیطی و جمعیت. نکرده اید. چقدر منابع تو کشور وجود داره و ظرفیت چقدر جمعیت تحمل میکنه. صرف اینکه جمعیت افزایش پیدا کنه حتی با برنامه ریزی شده.ولی توجهی به ظرفیتهای محیط و تعادل اکولوژیکی نشود به نظر من منجر به شکست. باید به سمت توسعه پایدار حرکت کرد. همین الان خیلی از شهرها و روستاهای ما به علت افزایش جمعیت دچار کمبود زمین و آب اشامیدنی شده اند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    13 1
    ادامه: یک جوان وقتی خودش رو آماده رفتن به سربازی می بینه با این شوک روبرو میشه که بیخود و بی جهت ۳ ماه اضافه خدمت خورد و در مواردی که معافیت ها محدود میشه میبینه مثلا رفته درس خونده برای چندین هدف از جمله کسر خدمت یا حتی معافیت باز به در بسه می خوره. میاد حساب ۲ ۲ تا ۴ تا میکنه میگه فعلا نمیرم سربازی. همین عوامل باعث کمبود سرباز میشه. الان شما میگید به علت کاهش جمعیت سرباز کم شده اما من میگم به خاطر سیاست های غلط ستاد کل این اتفاق افتاده. به علت بخشنامه های هر روزه و تغییرات ماهانه یا حتی روزانه. امروز میگن هر کی ۳ تا برادر داشت از سربازی معافه فردا میگن هرکی ۳ تا خواهر داشت و .....
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    20 7
    یکی پیدا بشه حق ما رو بگیره چرا متولدین 55 تا 65 رو عفو نمی کنند؟ یارو 35 ساله حاضره بمیره ولی سربازی نیاد هزارتا مشکل داره خانواده تشکیل داده کار داره قسط داره چرا کسی از مسولین وضعیت غایبین سن بالا رو درک نمی کنه. انصافتون کجا رفته به خدا این انصاف نیست ظلم است باید جواب پس بدید.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    8 11
    سلام من فکر می کنم اگه دولت تدبیر و امید بتواند با همکاری موسسه مطالعات و مدیریت جمعیتی کشور دراین زمینه همکاری نزدیکی داشته باشند به نفع کشور خواهد بود چراکه مباحث جمعیتی مباحث کلان کشور بوده و نیازمند برنامه ریزی فراجناحی می طلبد. با سپاس فراوان
  • جوال دوز A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    9 2
    ادامه.. در مورد رابطه سربازی و ازدواج و فرزند آوری باید گفت دقیقا رابطه مستقیم هست. به بیراهه رفتن و فرافکنی هم چیزی رو درست نمی کنه فقط با فرافکنی یک التیمام خود ساخته برای سر پوش گذاشتن بر روی تصمیمات غلط درست کردیم. تا وقتی جوان سربازی نرفته باشه خیال ازدواج و زیر یک سقف رفتن رو به کلش خطور نمیده و حتی خانواده ها هم همچین کاری رو با دخترشون نمی کنن. میگن اول سربازی و کارت رو درست کن بعد دختر ببر. حالا میام سر خط طرف باید ۲ سال بره سربازی. گیرم که رفت حالا باید شغل داشته باشه. درس که درست حسابی نخونده اگر تازه بگیم با لیسانس رفته سربازی و نگیم با دیپلم. باید حداقل یک سال بگرده تا شغلی که درآمدش خوب باشه پیدا کنه.
  • علیرضا IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    10 0
    مشکلات 1-2 تا نیست بیشماره. بزرگترینش که از دست ما هم خارج هست، اقتصاد.
  • جوال دوز A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    8 1
    ادامه.. حالا بعد از ۳ سال در خوشبینانه ترین حالت رسیده به سر خط زندگی. خوب شما به من بگید با این همه هزینه و در دسر گیرم که ازدواج کرد نمیگه فعلا بذار مانند دو تا قمری از زندگیمون یک چند سالی چیزی بفهمیم ؟ بعدش هم که تا به خودش میاد ۵ ۶ سال میگذره. میرسه به سن ۲۹ تا ۳۰ حالا تازه بچه دار میشه در سن ۳۱ سالگی. تا بچه از آب و گل در بیاد میشه ۳۵ سالگی حالا طرف در سن ۳۵ سالگی مگه می تونه بیاد بچه ۲ و ۳ و ۴ که مد نظر شما هستش رو بیاره. حالا همین محاسبات رو با حذف سربازی و سربازی حرفه ای انجام بدید تمام مراحل به میزان زیادی تسریع میشه. چون همین جوون از اول میدونه باید چه کار کنه در کنار درس کار میکنه با این اطمینان که کارش رو از دست نخواهد داد و الی آخر.
  • مجید A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    13 2
    اینکه دخترا برن خدمت باعث میشه نسبت 60 درصدی حضور دخترا در کنکور کمتر بشه . 5-6 فرزند زمانی محقق میشه که دولت از فرزند سوم و چهارم و پنجم و بیشتر حمایت قاطع و مطلق داشته باشه نه اینکه ضمنی بیان بشه و در مجلس هم دو تا امضا گرفته بشه و تصویب بشه الان من که ماهی 600 تومن ماهیانه حقوقم هست زنم نمی تونم نگه دارم چه برسه به یه فرزند کرایه خونه و پول آب و برق و گاز و تلفن و ... برای خورد و خوراک موندیم من و زنم دیگه روم نمیشه برم از بابام پول بگیرم حالا دنبال 5-6 بچه باشم !!!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    17 13
    من خودم با ۳۱ سال سن و ۲ فرزند هنوز سربازی نرفتم. اما اگر میرفتم چه بسا الان همین ۲ تا بچه رو هم نداشتم. به عنوان یک شخص که سربازی نرفتن برام راه گشا بوده میگم ۱۰۰ درصد سربازی مؤثر در آینده جوان هست. البته این جمله باعث نشه فکر کنید رفتنش تأثیر مثبت داره بلکه نرفتنش تأثیر مؤثری در زندگی داره. نکته دیگر در مورد خدمت اگر بنا بر خدمت به کشور هست بنده با آوردن ۲ فرزند و ان شا الله در سال های آتی فرزندی دیگر به سهم خودم به کشورم در راستای عدم پیری جمعیت خدمت کردم. حالا دیگه سربازی رفتن برای من خدمت به کشور نیست بلکه خیانت به کشور هست چون این دو فرزند نیاز به حضور من برای تأمین معاش دارند و با عدم حضور من مخارج تأمین نمی شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3 8
    به نظرم ایشان دیدگاه های بسیار خوبی را مطرح کرده اند ، منتها باید با حمایت دولت این بحث ها اتفاق بیفتد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    8 17
    تک فرزندی مسئله اجتماعی است که آسیبهای زیادی به همراه خواهد داشت. مثلا مشکلات اجتماعی که در روابط اجتماعی تک فرزندان پیش خواهد آمد. مثلا مشکلات روانی ناشی از یکی یه دونه بودن و ... علاوه بر این تک فرزندان در آینده صاحب فرزندانی خواهند شد که عمه، دایی، عمو و خاله نخواهند داشت. چطور می توان چنین دنیایی را تصور کرد.
    • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      9 6
      دوستان چرا به این نظر منفی دادین؟! این دوست عزیز اومدن مشکلات تک فرزندی رو بیان کردن.نمیشه از این مشکلات چشم پوشی کرد.قطعا تک فرزندان مشکلاتشون نسبت به اونایی که خواهر و برادر دارن خیلی بیشتر هست.ولی این دلیل واقعا نمیتونه حتی خود بنده رو که به این مشکلات واقفم راضی کنه که دو تا و سه تا بچه داشته باشم.هر چند که هنوز یکیشم ندارم.از بس مشکلات زیادن.منم مجبور خواهم بود اگر راضی به بچه دار شدن شدم.نهایتا یه دونه بیارم.ولی این باعث نمیشه مشکلات رو نادیده بگیرم.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    20 1
    با اینکه در این بخش دائما مردم امده اند و مخالفت خود را با افزایش جمعیت یا تعدیل جمعیت و یا طرح های مشابه ابراز کرده اند اما دوستان باز به دنبال افزایش جمعیت هستند چند سوال دارم 1-چرا در دهه 60 بدون برنامه ریزی سیاستهای افزایش جمعیت در پیش گرفته شده که اکنون به این وضع برسیم؟برنامه چه بوده به چه دلیل افزایش جمعیت داده شده؟ 2-اب و غذا و...این جمعیتی که میخواهید ایجاد کنید را از کجا می خواهید تامین نمایید؟ 3-فرضا تا 120 میلیون افزایش جمعیت دادیم خب این 50 میلیونی که اضافه می کنیم هم باز با هم به سن پیری می رسند و این باز تهدید بزرگتری محسوب میشود چه راهکاری دارید؟ هم اکنون اب در شرایط جیره بندی قرار دارد با وجود خشکسالی هی پیش رو و خالی شدن اب سدها این 120 میلیون را چگونه می خواهید اداره کنید
    • مازیار A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      16 1
      جالبه که مسئولین اعتراف کرده اند که سیاست کاهش جمعیت در دهه 70 و 80 اشتباه بوده چون هرم جمعیت به سمت پیر شدن میره ولی حاضر نیستند بگویند اشتباه اول این بوده که سیاست افزایش جمعیت در دهه اشتباه 60 بوده!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2 7
    خیلی خوب است
  • علی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    9 2
    با سلام،دوستان تمام صحبت ها را کردند و اکثرا هم درست بود ولی فکر کنم چیزی که کم گفته شد حرفهای آقای دکتر بود هر وقت مصلحت بود ایشان جامعه شناس و جمعیت شناس می شد و هرگاه که مصلحتی دیگر اقتصاددادن و زمانی دیگر تخصصی دیگر و مصلحتی دیگر. در یک کلام تشکیل خانواده و فرزند آوری یک بسته کامل است که با پول دادن و سکه دادن و خانه دادن و حتی شغل دادن حل نمیشود. هر زوج باید از لحاظ روحی و روانی ، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی به این نتیجه برسند که فرزنددار شدنشان با توجه به آیتمهای مذکور چقدر می تواند زندگی حال و آینده خودشان را تحت تاثیر مثبت و منفی قرار دهد و البته همین فکر را برای آینده فرزندانشان نیز بیشتر دارند.من نفهمیدم مردم چرا اول باید بچه بیاورند تا دولت بعدا زیر ساختها و امکانات را
  • سلام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14 0
    آقا یه سوال .. با این مشکلاتی که این ملت دارند . والا اگه همه رو جوون کنیم باز زودی پیر میشن . و الا ما پیر نداریم . وقتی امرار معاش روزانه کمر آدم رو بشکنه .، جوون ؟ ... نه فک نکنم پیدا بشه
  • محمد A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2 6
    اگرچه نگاه با رويكرد علمي در اين صحبتها ديده ميشه منتها نياز به حمايت و برنامه ريزي دست اندر كاران داره
  • صادق A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 8
    رويكرد علمي است وقابل قبول منتها سياست جامع جمعيتي بايد پشتش باشه
  • صدرا A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 6
    مطالب علمي وصحيح و قابل دفاع است با شعار نمي شه به اون دست يافت برنامه ريزي همه جانبه ميخواد بخصوص تصويب قانون
  • حسین A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 12
    به نظر من حرف های آقای دکتر علمی است وباید به ان توسط سیاستگذاران توجه شودکه از جمعیت متعادل برخوردار شویم وجمعیت دچار افراط و تفریط نگردد.
  • جواد A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    1 5
    وجود یک چنین موسسه ای ضروری است. چون پیر شدن جمعیت پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال نیروی کار جوان کم خواهد شد و این امر مهاجرت اتباع بیگانه را به همراه خواهد داشت که مسائل فرهنگی در اینصورت تشدید می شود.
  • مهدی A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    10 1
    انقدر تو زندگی خصوصی مردم دخالت نکنین..شما وضع معیشتی مردم رو درست کنین,یک رفاه نسبی به وجود بیارین اونوقت مردم خودشون میدونن چند تا بچه بیارن..نه با این وضع که مردم حاضر نیستن ازدواج کنن چه برسه به بچه!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    12 28
    بنده متاهل هستم و دو فرزند دارم. همسرم خانه دار است. اگر در اختیارم بود از استخدام خانم ها جلوگیری می کردم. از این طریق هم فرصت زیادی برای اشتغال مردان و ازدواج وجود داشت و هم زنان خانه دار می توانستند به فرزند آوری بپردازند. ضمنا باید توجه داشت که زنان شاغل با مردان بیکار ازدواج نمی کنند.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      19 5
      دا رو شکر در اختیارتون نیست! به فرزند آوری بپردازند؟!!!دستگاه جوجه کشی هستن مگه؟!!مردهای با عرضه کار پیدا کردن و زنم گرفتن.شما نگران خودت باش.
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      17 2
      خب خدا رو شکر شما در این مملکت کاره ای نیستید. همه ی ایرانی ها بدون توجه به جنسیت و قوم و نژاد و زبان برابرند. از همه نظر. همه حق دارند به قدر شایستگی شون از فرصت ها استفاده کنند. اینهایی که نوشتم خیلی ساده و پیش پا افتاده هستن اما متاسفانه بعضی از ما روی همین موارد ساده و ابتدایی هم مشکل داریم.
  • حق شناس A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3 5
    تاسیس این موسسه رو به به فال نیک گرفته و به نظر من برای مواجهه با چالش جمعیتی نیاز به بازسازی و نوسازی سیاست های جمعیتی در حوزه های اقتصادی اشتغال و مسکن واجتماعی آموزشی به منظور توانایی پاسخگویی به تقاضای اجتماعی و فرهنگی جامعه درکشور است. آنچه که حال حاضر در کشور مهم و دغدغه صاحبنظران جمعیتی کشور است، مدیریت جمعیت در تمامی ابعاد مسئله است. به عنوان نمونه، استفاده بهینه از منابع زیست محیطی و رابطه آن با جمعیت کشور بایستی مد نظر قرار بگیرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    13 0
    اگر اینقدر که به فکر افزایش جمعیت با تبلیغ هستید به فکر اقتصاد کشور و معیشت مردم بودید هیچ وقت این مشکلات پیش نمیومد. من خودم و همسرم هستیم تو مشکلات اقتصادی موندیم حالا توقع دارن 4 تا بچه هم داشته باشیم. البته بچه لذت زندگیه ولی افسوس که همین هم با این وضع کشور مردم باید از خودشون دریغ کنن
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    9 16
    بنده به شخصه معتقدم جامعه باید مرد سالار باشه!!! اصلا حقوق برابر چه معنی میده؟ تنها وظیفه ی خطیر ظرف شستن وکار منزل وبچه داری به خانمهای محترم محول بشه...تکبیر
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    18 0
    من اگه ميلياردر هم باشم، بيشتر از دوسه تابچه رو نميتونم تحمل كنم(اگه قرار باشه يه مادر ِ خوب براشون باشم) بالاخره اعصاب ِ آدم تا يه حدي جواب ميده
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      16 1
      من حوصله ی خودم رو هم ندارم.
  • احمد A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2 8
    من از شما نظریه پردازان که نسبت به مسایل علوم انسانی و سر نوشت کشور احساس مسئولیت می نمایید تشکرمیکنم و خسته نباشید می گویم
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    17 1
    فرزند کمتر زندگی بهتر
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    18 0
    مگه نمیگید ساختار جمعیتی ما باترکیه یکیه؟خوب در ترکیه لیسانس ها 6ماه سربازی باحقوق ماهی 2000لیردارن. ایران لیسانس ها21ماه سربازی باماهی 50000تومان .اگه روزی6تا نون بخوریم 22500بقیشم باید بدیم کرایه تاکسی.
  • نیما CH ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    11 7
    برای ازدواج باید اول از همه برای مردان شغل با امنیت شغلی ایجاد شود و حداقل میزان حقوق هم 3 برابر حال حاضر شود.قوانین مسخره و مضحکی مانند مهریه و نفقه حذف شود
    • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      5 2
      میخواین خانوم خرجتونو بده یکی هم بادتون بزنه فرش قرمز میخواین وقتی تو این جا دیدی چند تا بزرگتر گفتن حذف مهریه و نفقه تو زمانیکه برابری مطلق داشته باشیم واسه این نبود که شما شرط ازدواجتو!!!!!!!!!!!!!!ندادن نفقه به زنت در شرایط فعلی بزاری رو روبرم
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    7 1
    ارتش حرفه ای و سربازی خانم ها پیشکش، دکتر جون کسری خدمت تحصیل کرده ها و کاهش مدت زمان سربازی رو به این دوستان جا بندازین خیلی کار کردین
  • وحید A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    1 18
    تو رو خدا طرح های کارشناسی نشده ندید... یعنی چی که دخترا برن سربازی!!! آیا در نیروی های مسلح فرماندهان زن پیدا میشه!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    8 10
    با افزایش جمعیت به شرط آنکه مشکلات اقتصادی وجود نداشته باشد موافقم
  • پسر A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    18 2
    ابتدا به این اظهار نظر رئیس موسسه مدیریت جامع جمعیت خندیدم(دخترا باید برن سربازی)... ولی بعد گریه ام گرفت... یعنی چون سن ازدواج به خاطر سربازی پسرا بالا رفته، باید دخترها هم برن سربازی!!! تا متعادل بشه!!! یعنی یک مشکل تبدیل بشه به دوتا مشکل!!! اگر پسری قصد ازدواج داشت باید صبر کنه تا کسی رو که دوست داره از خدمت برگرده!!! واقعا مسخره است!!! چرا میخواهید لغمه رو دور سر خودتون بپیچونید!!! خدمت سربازی رو یا حرفه ای کنید یا مدتش رو از 21 ماه بکنید 12 ماه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    17 0
    چقدر خنده دار است که واسه تعادل جمعیت میخواهید دخترها رو به سربازی بفرستید!!! یعنی مشکل ازدواج جوانان رو از یک مشکل(خدمت پسرها) به دو مشکل افزایش دهید(خدمت دختر و پسر)!!! این طرح فقط شکست ، هزینه را به دنبال داره و ناکارشناسانه است... یا خدمت رو حرفه ای بکنید یا مدتش رو به 10 ماه کاهش بدهید و یا افزایش چشمگیر حقوق رو در نظر بگیرید
  • فرزاد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    15 0
    یک سرباز حرفه ای که تخصص داشته باشه(در صورتی که تامین باشه) با خلاقیت و استفاده از تکنولوژی های امروزی(تجهیزات امنیتی) میتونه بهره وری 20 یا بیشتر از سریاز غیر حرفه ای داشته باشه-در عوض از بین اون 20 جوون اگه حتی یکیشون خلاق باشه میتونه برای اون 19 نفر شغل ایجاد کنه و این میشه ی جامعه پویا و رو به جلو.البته این اتفاق تو سالای آینده میفته ولی چرا ما همش از بقیه کشورها باید عقب باشیم؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    24 7
    زنها هم سربازي دارن، همون 9 ماه.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    22 0
    البته برای مشکل کم شدن سرباز راه حل سومی هم هست، سربازی رو بکنید 3 سال، 4 سال، 5 سال و ... کی به کیه!؟
  • مم IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    12 2
    خیلی جالبه حالا قکر کردین کار واستون ریخته که وقتتون تلف میشه حالا 2 سالم اینجوری بگدرونین دیگه تموم میشه
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    22 2
    مثلا اگه هرم سنی جمعیت به هم بخوره و پیر بشه چی می شه؟! الان که هر چی پیر و پاتاله سر کاره و داره اقتصاد و تولید رو نابود می کنه! جایی واسه جوونا هست مگه! که بخواهیم بگیم زیاد بشن
  • کیوان IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    25 0
    آقا من خودم 45 سال دارم و 2 سال خدمت سربازی انجام دادم پس نگران خدمت رفتن نیستم ولی واقعیت اینه که تجربه ارتش حرفه ای در تمام کشورهای مدرن آزمایش شده و جواب داده، پس چرا از سر یکدندگی و لجبازی با این طرح مخالفت میشه؟! این طرح نه تنها بار مالی برای دولت نداره بلکه باعث رشد اقتصادی میشه.
  • امیر A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    23 2
    همین الانشم میزان زاد و ولد تو ایران خیلی زیاده دیگه چرا میخوان زیادترش کنن؟باور کنین میانگین سن ازدواج تو خانوما در ایران 18 است
  • رضا IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    15 0
    به نظرمن سربازیو حرفه ای کنند هم بیکاری کم میشه و دیگر جوان مجبور نمی شود اجباری خدمت برود
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    15 1
    دیگه ان زمونه که ادما با شمشیر می جنگیدن گذشته برادر من دیگه جمعیت زیاد تعیین کننده نیست.
  • بیطرف A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    4 30
    کی غیرتش قبول میکنه دختر یا زن بره سربازی کدومیک از شماها راضیه خواهر یا دخترش بره سربازی؟ حاشا به غیرت شما...
    • آسايش A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      8 0
      اگر مشگلات اقتصادي جامعه برطرف شود. قشر متوسط جامعه توانايي لازمه براي تامين معاش و همچنين وسايل مورد نياز فرزندآوري(بهداشتي و آموزشي) را داشته باشد شاهد اينگونه بحرانها نخواهيم بود. سطح رفاه مردم ايران پايين تر از ديگر جوامع رو به پيشرفت است بايد اين فاصله طبقاتي كمتر شود . مردم ما خودشان بهتر از هر كسي ديگر ميتوانند مديريت خانوده و فرزندآوري را بدست بگيرند. خودم بدليل مشكلات مالي نتوانستم تعداد دلخواه فرزند را داشته باشم و الان شرمنده خانواده در هر روز و شب هستم . با اينكه هر دو نفرمان شاغل هستيم ولي در اين چهار سال گذشته با فشار شديد تومي ، اجاره مسكن و ... در كنار كاهش حقوق و حذف رفاهيات پرداختي به كاركنان قردادي دولت در تنگناي شديد قرار گرفتيم.
    • امير A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      5 6
      جوزده نشويد. اينها گزارشات علمي است و البته آمار هم اين را ميگويند:موليد در كشور ما در حال حاضر حدود 1.3 مييون در سال هست يعني حدود 650 هزار پسر (نصف جمعيت) كه اين تعدادمواليد، در سال 1415 به 780 هزار نفر كاهش مييابد يعني جمعيت پسر ما در آن سال حدود 390 هزار نفرخواهد بود . با آمار فوق زنگ خطر در همه موارد به صدا در خواهد آمد،براي اين روند اگر فكري نشود چه بخواهيم يا نه براي سربازي و سالمندي و ... اينگونه خواهد شد.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      9 1
      مگه میخوان تو سربازی خلاف شرع کنن چه ایرادی داره؟
  • amin A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    8 2
    برادر من وقتی نرخ رشد حمعیت بیاد پایین جمعیت هم رو به پیری میره دیگه نمیشه که جمعیت رو جوون نگه داریم رشد جمعیت هم پایین باشه!! حالا اگه جلوگیری کنیم بلاخره یه روزی ما باید این رشد جمعیتو صفر کنیم اگه الان باشه ما مثلا 10 میلیون سالمند داریم ولی اگه جمعیتمون دوبرابر باشه اون موقع 20 میلیون سالمند داریم! پس بهتره حالا رشد جمعیت رو تا زیر نیم درصد پایین بیاریم
  • یسنا A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    5 29
    به به سربازی دختران؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا زشته من به عنوان یه دختر قبول ندارم عمرا هم برم! سربازی واسه مرداست که مرد بشن نه واسه ما خانوما ، دیگه نشنوم!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      29 2
      با اینکه با ذات سربازی مخالفم و معتقدم باید اختیاری شه، ولی برای تو واجبه که سرباز شی
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    3 6
    بنده بعنوان پژوهشگر مسائل جمعیتی و در تائید آقای دکتر محمودی که بسیاری از تغییرات ارزشی در بین جوانان و زوج ها ، مسئول کاهش تمایل به باروری است باید عرض کنم که اینکه افراد نظرات شخصی خود را بیان میکنند خیلی خوب است ولی به یاد داشته باشیم که پژوهش کاربردی کارش اینست که در یک جمعیت مشابه با جمعیت جامعه واقعی این فرضیات را تست کند و آن را قبول یا رد کند. مطالعات اخیر ما نشان میدهد که اگرچه هنوز افراد در شهرهای توسعه بافته مثل تهران دو فرزند را بیشتر ترجیح می دهند(حدود 50%) ولی درصد زیادی(حدود 40%-30%) از زوج های جوان یک فرزند را ترجیح می دهند(یعنی اگر همه شرایط را داشتند یک فرزند میداشتند) ولی نه اقتصاد ، بلکه فردگرایی، آرمانگرایی ، باورهای جنسیتی مساواط طلبانه بیشترمسئول قصد تک فرزندی بود.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      5 3
      در كل ايران اين گروهي كه مي‌گويد در ناز و نعمت هستند ، فردگرا،آرمان‌گرا و... هستند، چند درصد هستند. مطالعات شما تهران را نشان ميدهد، نه همه ايران را.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    6 0
    ما نباید غافل از تغییرات نگرشی که در هر دو جنس بخصوص زنان رخ داده است باشیم اقتصاد بهانه خیلی خوب برای توجیه همه چیز است ولی کمی واقع نگر باشیم و آنچه از دریچه نگاه خودمان می بینیم به همگان تعمیم ندهیم. بسیاری از افراد متمول و یا افرادی که از نظر مالی از سیطح بسیار خوبی برخوردار هستند تعداد فرزند بسیار کمی دارند بعلت مباحثی چون هنجارهای کم فزرندی ، فردگرایی و توجه به ابراز وجود خود ، چه در زن و چه در مرد، ادامه تحصیلات و سفر، ماجراجویی و غیره. لذا من اعتقاد دارم در خصوص اینکه چه چیز مسئول این است که افراد تمایل کمتری به باروری دارند باید تفحص و تحقیق جامع صورت گیرد چون افراد مختلف هستند و عقاید و انگیزه های متفاوت دارند و نمی شود عقاید یک گروه خاص را به دیگران تعمیم داد.
  • سپند A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    13 1
    يه چيزي كه بايد بهش توجه بشه اينه كه جوونهاي امروز همون بچه هاي زمان جنگ هستن كه كودكيشون تلخ و آزاردهنده است و يا دوران بارداري مادرهاشون فشارهاي بينهايتي بهشون وارد شده و الان نه تنها آمادگي مادر و پدر شدن ندارن نسبت به اين تجربه و مسئوليت كاملا نظر مخالف دارن... اين عزيزان بايد قبلا فكر اين وضعيت رو مي كردن ...
  • هومن IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    22 7
    دخترا خودتونو آماده کنید واسه خدمت آی دلم خنک شــــــــــه زندگی دخترا شده بخور بخواب بگرد آخر به یه دردی تو مملکت باید بخورن دیگه
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    5 3
    در خصوص رسالت این مرکز ینده معتقدم این مرکز بهتر است کار مطالعاتی و تحصصی خود را به نحو احسن انجام دهد و با اینکار خدمت خود را به مدیران بکند و مدیریت جمعیت کشور و سیاست های جمعیتی را به دست سازمانی که کار مدیریتی میکند مثل سازمان مدیریت و برنامه ریزی که قراراست احیا شود بدهد.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    9 1
    به نظرم اگه همهانطور که در نیروی انتظامی فرمانده های زن داریم میشه از افراد مشابه در پادگانها استفاده کرد و همچنین میتوان از زنان برای کار های پشتیبانی ونگهداری در خدمت استفاده کرد ویا در ارگانهای دولتی و اموزش هایی نظیر اموزش هایی که در هلال احمر میدهند به انها داد اموزشهایی که بدرد اینده کشور وزندگی خودشان باشد بهنظرم زنان چیزی کم ندارن ودر پادگان میتونن بعضی وظایفی رو که مردان انجام میدادن رو انجام بدن البته پادگان مخصوص زنان در کل بعداز خدمت تبدیل به یه زن کامل وسختی کشیده ای که فردا روز حال شوهرشو میفهمه ودرک میکنه . یه شیر زن زنیه که در شرایط خاص و دشوار بتونه از خانوادش وخودش حمایت کنه مثل یه تک تیر انداز که از دوستاش وهم رزماش حمایت میکنه
  • انصافی A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    2 5
    برخورد عوامانه با موضوعات علمی و پژوهشی نتیجه اش میشود همان خروجی عملکردهای دولتهای نهم و دهم لذا مراقب باشیم حب و بغض های باندی ملاک ارزیابی فعالیتهای علمی نشود. اگر مثلا"پزشک متخصص به بیماری گفت چنانچه عمل نشوید مرگ حتمی است باید به او بگوید نان ندارم بخورم تومیگی عمل کن ؟!! مگر متخصص تشخیص مرض مسئول تامین نان جامعه است.!! خدا خودش پژوهشهای علمی را از عوام زدگی نجات بدهد.آمین.
    • شمس A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      2 0
      به نظر آدمی کاملا بی انصاف و بی منطق هستید. شما در دفاع از یک طرح علمی آن را تا سطح لمپنی تقلیل دادید.همانند شما در دولت قبلی باعث سطحی نگری در عرصه جامعه شدند.دفاع بد و غیر علمی نتیجه عکس دارد. مسله جمعیت امری فراموش شده بود. رصد جمعیتی انجام نشد و به نظر متخصصین توجه نشد .در دولت قبل هم بجای اظهار نظر کارشناسان به ناگاه ریس دولت اظهار نظر نمودند هرچند که درست بود ولی چون کارشناسانه نبود و بعد از آن به دنبال دلیل و توجیه رفتند باعث واکنش منفی در جامعه شد. درخصوص نظرتون در موردپزشک؛ پزشک اگر به سوگند خود وفادار باشد بیمار دغدغه عمل را نخواهد داشت. درضمن کمی مطالعه علمی و نه عوامانه برای شما ضروریست.خدا به همه ما سعه صدر بدهد تا تحمل نظرات مخالف را داشته باشیم.آمین.
  • فرزند دوست A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    8 0
    علت کم شدن جمعیت بلایی است که اموزش وپرورش سر مردم اورده است - شهریه های بالا -هر روز جلسه واموزش خانوادهها -ایجاد حساسیت کاذب در بین خانواده ها که مردم راضی شوند وشهریه های بالا را به امید واهی پرداخت کنند-نبود شغل وکار و مبهم بودن اینده فرزندان باعث بی علاقه گی به بچه دار شدن شده است
  • منصور صادقی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    10 4
    چند تا حرف ایشان جالب بود: 1. نرخ بیکاری در کشور ما مثل کشورهای اروپایی است!! 2. ما مشکل اشتغال نداریم و این مسئله برای ما حل شده ولی کماکان این مشکل وجود دارد / در مصاحبه هیچ اشاره ای به کم درآمدی شاغلین و بیکاری مضاعف پسران نسبت به دختران نشده بود / در مصاحبه هیچ اشاره ای به تبعات رویکردهای فمینیستی در حوزه زنان، بر تاثیر آن روی نهاد خانواده نکرده بودید. گویا فراموش کردید که حل مشکل زنان در گروی حل مسائل مردان و حفظ بنیان خانواده نیازمند توجه به هر دو جنس است. اما در کشور ما همه رسانه ها و مسئولان و قوانین ، به نفع زنان است و مردان روز بروز به حاشیه می روند. علت عمده طلاق ها و زندگی مجردی و سبک زندگی مدرن نیز در تغییر نقش مرد و زن در جامعه است که متاسفانه هیچ اشاره ای در گفتگو به آن نشده.
  • 60 IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    6 0
    خدمت سربازی حتی اگه در بهترین شرایط ممکن خدمت کنی نتیجه ای جز هدر رفتن 2سال از بهترین سال های عمر یک پسر رو نداره ... و بدتر از این خیلی عذاب آوره وقتی می بینی تو قانون خدمت همه حقوق مساوی ندارن، یه عده معاف میشن، کسر میگیرن، در حالیکه با همه باید یکسان رفتار بشه، چرا که معافیت از خدمت یا چند ماه کسری برای یک فرد مساوی است با یک عمر پیشی گرفتن از کسی که مجبوره خدمت کنه در حالیکه ممکنه تا قبل خدمت خیلی موفق تر بوده باشه. البته قبول دارم که بعضی ها باید به خاطر مشکلات جسمانی باید معاف بشن. و این مشکلات برای یه فارغ التحصیل مقطع ارشد و دکتری دو چندان میشه، کسایی که 26-30 سال سن دارن ... دیگه این افراد بعد خدمت مگه میتونن زندگی کنن!! تو سن 28-32 سالگی تنها چیزی که دارن یه مدرک دانشگاهی هستش ک
    • 60 IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      8 0
      خدمت سربازی حتی اگه در بهترین شرایط ممکن خدمت کنی نتیجه ای جز هدر رفتن 2سال از بهترین سال های عمر یک پسر رو نداره ... و بدتر از این خیلی عذاب آوره وقتی می بینی تو قانون خدمت همه حقوق مساوی ندارن، یه عده معاف میشن، کسر میگیرن، در حالیکه با همه باید یکسان رفتار بشه، چرا که معافیت از خدمت یا چند ماه کسری برای یک فرد مساوی است با یک عمر پیشی گرفتن از کسی که مجبوره خدمت کنه در حالیکه ممکنه تا قبل خدمت خیلی موفق تر بوده باشه. البته قبول دارم که بعضی ها باید به خاطر مشکلات جسمانی باید معاف بشن. و این مشکلات برای یه فارغ التحصیل مقطع ارشد و دکتری دو چندان میشه، کسایی که 26-30 سال سن دارن ... دیگه این افراد بعد خدمت مگه میتونن زندگی کنن!! تو سن 28-32 سالگی تنها چیزی که دارن یه مدرک دانشگاهی هستش ک
    • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      7 1
      یه مدرک دانشگاهی هستش که به مدد دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی واقعا تبدیل به کاغذ پاره شده.. و همه اندوخته های علمی و حتی کارشون رو هم از دست دادن ... پس تو این سن باید دنبال کار باشن و متاسفانه با بالا رفتن مدرک یافتن شغل مناسب خیلی سخت تر میشه! پس یعنی زمانی که میشد خیلی چیزا رو داشت، فقط اونها رو میشه خواست و این میشه شروع دوباره از صفر ولی خیلی دیر... و مشکلات خیلی زیاده که مجال گفتن نیست ... ای کاش واقعیت ها رو مسئولین قبول کنند و خدمت حذف شه ... میشه که خدمت رو حرفه ای کرد و به کسایی که داوطلبانه به خدمت میرن حقوق مکفی داد و در عوض خدمت رو به کسانی که میخان خدمت نکنند فروخت ...
  • محمد A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    8 0
    سلام، بنده حدود 30 سالمه، داشتم ازدواج می کردم ولی به مشکلاتی از جمله سربازی، همه چیز به هم خورد، الان یه ساله که سربازم، و یه سال دیگه هم باید سرباز باشم. جالبه که دوستانم که درس نخوندن 17 تا 18 ماه خدمت کردن و بنده به جرم اینکه درس خوندم باید 21 ماه خدمت کنم! در واقع دولت ما هیچ وقت خدمات عمومی مثل آموزش، درمان، بازنشستگی یا مانند این ها رو بهبود نداده بلکه تو دهه ههای اخیر هر روز مشکلات مردم رو بیشتر کرده و همین مهمترین عامل کاهش نرخ ازدواج و باروری در کشوره. سرباز هم یه نیروی کار مجانی برای دولته و قطعاً به هیچ قیمتی (حتی خراب کردن آینده خیلی از جوون ها) حاضر نیست از دستش بده، بلکه هر روز بیشترش می کنه. سلامت باشید.
  • سارا IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    2 0
    به نظرم بهترین راهکار اینه که هیچکدوم بچه دار نشیم و بزاریم این نسل از بین بره.و آدمهای دیگه با ساختار سالم و درست بجای ما بشینند.پس لطفا خودتونو خسته نکنید دوستان
  • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    140 سال بعد جمعیت کاهش می یابد