"ائتلاف اسلامی زنان" طی انتشار نامه ای اعتراض خود را نسبت به عدم معرفی زنان به عنوان وزیر اعلان داشته ولی در عین حال خواهان رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دولت یازدهم شده است.

"به دولت رای اعتماد داده شود تا فرصت یابد که وعده ها، راهبردها و برنامه هایش را عملیاتی کند." این خواسته ائتلاف اسلامی زنان" است از مجلس شورای اسلامی که طی نامه ای آن را بیان کرده. این ائتلاف در عین حال اعتراض خود را مطرح کرده که چرا زنان به عنوان وزیر به کابینه راه نیافته اند.

در این نامه آمده است: "حضور زنان در پست هایی که مقدرات نظام را تعیین می کند حق همه ملت است که زنان را هم شامل می شود. محروم کردن و محروم ماندن زنان از این پست ها که در همه سال های گذشته انجام شده و هنوز هم ادامه دارد از مصادیق بارز ظلم و تبعیض نسبت به زنان است که نه پذیرفتنی است و نه در شان نظام جمهوری."

در پایان نامه اشاره شده است که دکتر حسن روحانی با انتصاب زنان در پست های معاونت ریاست جمهور، معاونت وزرا و معاونین، استانداران و معاونت برای آنان، ریاست دانشگاه ها و سفارت خانه ها و سازمان های تحت پوشش ریاست جمهوری فرصت جبرانی برای ریاست جمهور است تا تبعیض های سیاسی زنان را رفع کند.

متن کامل نامه "ائتلاف اسلامی زنان" به قرار زیر است:

به نام خدا

با سلام به مجلس خدمتگزار و با درود به دولت امید

و با احترام

زنان منادیان صلحند و خواستگاران آرامش که این نعمت آیتی است برخاسته از هویت زنانه. جمهوری اسلامی ایران در سال هایی که پشت سرگذاشته وادی های مختلف را درنوردیده تا که امروز در فصلی نو، دریای بی کران رحمت حق فرازی نو را به این ملت هدیه کرده است. در این برهه از تاریخ جمهوری اسلامی ایران و در این شرایط خاص داخلی و منطقه ای و بین المللی سخت نیازمند پر کردن شکاف ها و یکپارچگی هستیم، از این رو نیازمند همراهی مجلسیان با دولت. این پیام مردم در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ بوده است.

"ائتلاف اسلامی زنان" اگر چه به عدم راهیابی زنان به جایگاه وزارت معترض است، ولی این اعتراض او را از همدلی و همراهی و "اعتماد" به دولت بازنمی دارد. بر این باوریم که باید به انتخاب های دولت "اعتماد" کرد تا این فرصت را بیابد که "وعده" ها، "راهبردها" و "برنامه ها"ی خود را جامه عمل بپوشاند، از این رو لازم است از تندروی ها و تنش ها پیشگیری شود.

اگر بنا بر پافشاری بر حفظ مطالباتی خاص باشد، زنان به دلیل داشتن جایگاه خاص در نگرش اسلامی و هم چنین به دلیل حساسیت در نقش های چندگانه از همه بر این حق سزاوارترند. حفظ کرامت انسانی، رفع ظلم و تبعیض و عمل بر اساس اخلاق و ارزش های اسلامی تعیین می کند که چه کسی خدمت می کند و چه کسی در مسیر خلاف است. جمهوری اسلامی راهی ندارد جز این که طعم شیرین عدالت را در صحنه زندگی و در عمل به مردمان بچشاند تا بتواند چهره درخشان آن را که برگرفته از معرفت خداوندگار یگانه است، بنمایاند.

"ائتلاف اسلامی زنان" متشکل از زنان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل که خود را با هدف پی گیری مطالبات زنان مبتنی بر اسلام و رفع مشکلات و تبعیض ها از زنان تعریف و فعال کرده است، در زمان انتخابات دولت در کنار سایر مطالباتی که مطرح کرد، خواهان جایگرفتن زنان در مقام وزارت و سایر پست های ارشد نظام شد. برداشته شدن این قدم بلند در دولت دهم اجازه برگشت به عقب را نمی دهد. بدیهی است که وزیر شدن یک زن، نه همه سهم و همه حقوق زنان است و نه همه مشکلات زنان را رفع می کند، ولی به عنوان یک شرط لازم و نه کافی خود نماد و نمودی است از جدیت در تقابل با تبعیض در حق زنان. این عمل که اقدامی است در رفع تبعیض سیاسی از زنان، خود فعالیتی فرهنگی اجتماعی است و ارائه الگو به جامعه اسلامی و بین الملل از نگرش اسلام و عملکرد نظام اسلامی در ارتباط با زن. ظلم و تبعیض در هیچ شکلی در جمهوری اسلامی که هویتش با "عدالت" تعریف می شود، جایی ندارد بنابراین رفع مشکلات و تبعیض هایی که زنان به دلیل زن بودن با آن ها روبرو بوده و هستند از اولویت های نظام اسلامی است.

"ائتلاف اسلامی زنان" ارتقاء جایگاه زنان را که بر اساس اصلاح نگرش نسبت به توانمندی زنان و ایجاد فرصت ها و رفع ظلم و تبعیض از زنان حاصل می شود پی می گیرد. حفظ کرامت و تثبیت هویت انسانی برابر زنان با مردان سنگ بنای آرامش، امنیت و سلامت زنان و خانواده ها است که حاصل آن اعتلای هویت فردی و سلامت و آرامش جامعه است. این ائتلاف امید دارد که دولت تدبیر و امید بتواند با هماهنگی با مجلس خدمتگزار راه را برای حضور زنان شایسته توانمند و کارآمد در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر، به دو منظور پی گیری مطالبات و رفع مشکلات زنان و هم چنین ارائه راه حل ها برای مسائل کشور از نگرش زنانه، باز و هموار کند.

حضور زنان در پست هایی که مقدرات نظام را تعیین می کند حق همه ملت است که زنان را هم شامل می شود. محروم کردن و محروم ماندن زنان از این پست ها که در همه سال های گذشته انجام شده و هنوز هم ادامه دارد از مصادیق بارز ظلم و تبعیض نسبت به زنان است که نه پذیرفتنی است و نه در شان نظام جمهوری. "ائتلاف اسلامی زنان" می خواهد تا با "رای اعتماد" مجلس به دولت فرصت عملیاتی شدن وعده های انتخاباتی به دکتر حسن روحانی داده شود، و این همراهی فرصتی برای جبران عدم حضور زنان در مقام وزارت نیز می باشد. این ائتلاف نمایندگان زن مجلس را نیز به همراهی و مشارکت فعال در تحقق این امر دعوت می کند.

مقام های معاونت برای ریاست جمهوری، معاونت وزرا، معاونت معاونین رئیس جمهوری و وزرا، مدیرکل، ریاست سفارت خانه ها در مقام سفیر، رایزن فرهنگی، استانداری و فرمانداری و بخشداری و معاونت برای این مقام ها، ریاست دانشگاه ها، ریاست نهادها و سازمان هایی که تحت امر ریاست جمهوری هستند و مهمتر از همه حضور زنان در کلیه شوراهای سیاستگزاری، برنامه ریزی، نظارت و اجرایی، مراکزی هستند که به دولت فرصت رفع تبعیض های حقوق سیاسی زنان را می دهند. حضور زنان در این مراکز فرصت هایی هستند در جهت محقق کردن وعده هایی که زنان را با دولت یازدهم همراه کرده است.

توران ولی مراد

دبیر ائتلاف اسلامی زنان

۲۳ مرداد ۱۳۹۲

مطالب بیشتر در این ارتباط را در "شبکه ایران زنان" بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    11 2
    چرا خانوم ها... فقط تماشاگر هستن؟!!! اونا مگه نمیتونن به عنوان موافق یا مخالف بیان حرف بزنن؟!! اگه میشه چرا فقط تو این چند روز مردا اومدن حرف زدن؟!!! خانوم ها فقط واسه بخش رای گیزی هستن؟!!!
  • عطا IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    1 30
    زنان ترا خدا کار بیرون از خانه را بگذارید برای مردان و خودتان در خانه استراحت و کیف و تربیت فرزند را بکنید بگذارید جوانهای بیکار بروند سر کار تا بتوانند با دختران خانه مونده اذدواج کنند و اختلاف دریافتی خانوارها هم کمتر شود ترا خدا البته شغل آموزگاری و پرستاری و پزشگی برای خانمها مناسب است
    • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      56 0
      طوری حرف می زنید که اصلا اشکال اصلی را فراموش کرده اید. چرا کار باید محدود باشد که اگر زنان کار کنند دیگر کاری برای مردان نیست؟ اشکال این جاست. اصلا کسی نباید بی کار باشد. در بیکاری فساد است و افسردگی. همه باید کار کنند. از طرف دیگر مگر یک خانم قرار است چند تا بچه بیاورد؟ چرا خیال می کنید یک زن باید مجبور باشد به این که ده بچه به دنیا بیاورد. اجازه بدهید شرایط برای همه فراهم باشد و هر کس انتخاب کند که چه کار کند و چه کار نکند.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      13 1
      دختران خانه مانده ؟؟؟؟ چرا به خودتان اجازه ی تحقیر زنان را فقط به صرف ازدواج نکردن آنها می دهید ؟ زن ستیزی تا کجا ؟ الان قرن 21 هست . زنان هم حقوق انسانی مانند مردان دارند . هیچ زنی وظیفه ندارد که خانه نشین باشد و فقط بچه به دنیا بیاورد . چرا اجازه نمی دهید هر کس ، اعم از زن و مرد ، شیوه ی زندگی خودش را آزادنه انتخاب کند؟
  • بانوی ایرانی... IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    62 0
    محرم گفتی و کردی کبابم... معرفی زنان برای پستهایی مثل وزارت آموزش و پرورش,علوم,بهداشت و...میتونست نوید بخش حضور فعال اونها در کابینه باشه و امید دوباره برای نشون دادن توانایی ها و پیشبرد حقوق انسانی این قشر...اما... ما همچنان امید داریم که در سطح کلان مدیریتی از زنان شایسته استفاده بشه...