پاسخ محمد جواد ظریف در 12 محور به مخالفانش در مجلس

وزیر پیشنهادی امورخارجه از تریبون صحن علنی مجلس نه تنها به مخالفنش در جلسه علنی، که به انتقاداتی که به او در کمیسیون های تخصصی شده بود نیز پاسخ گفت.

نسرین وزیری: محمدجواد ظریف که قریب به دو دهه مامور به خدمت در آمریکا بوده است، بیش از همه ناگزیر به پاسخگویی به سوالات نمایندگان در این باره بود. اینکه چرا آمریکایی​ها از وزیر شدن او استقبال کرده​اند؟ چرا در برنامه ارائه شده از سوی وی به موضوع مقابله با آمریکا اشاره نشده؟ و برای مقابله با تحریم​ها چه تدبیری دارد؟ البته در کمیسیون​های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز موضوع گرین کارت داشتن وی و سفرهای خارجی او نیز سوالاتی شده بود که ظریف به تمامی آنها در صحن علنی پاسخ داد.

او که به دلیل نطق​هایش در دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران از دوره دفاع مقدس گرفته تا مسائل هسته​ای مورد تشویق مقام معظم رهبری و حتی مورد تحسین مخالفان نظام ایران در آمریکا و انگلیس قرار گرفته برای دقایقی طولانی نمایندگان را برای شنیدن سخنانش بر صندلی​های خود ثابت نگاه داشت. این در حالی است که در اغلب اوقات در جلسات علنی روزهای گذشته مجلس، رفت و امد زیاد نمایندگان و جمع​های چند نفره آنها مورد تذکر هیات رئیسه و حتی رئیس مجلس قرار می​گرفت.

در جدول ذیل سوالات و ابهامات نمایندگان مخالف ظریف در جلسه روز سه شنبه 22 مردادماه و پاسخ​های وزیر پیشنهادی امورخارجه دولت حجت الاسلام حسن روحانی را مطالعه فرمایید:

 

سوالات و ابهامات نمایندگان

پاسخ​های وزیر

اسامی و حوزه انتخابیه نمایندگان

چکیده سخنان

تبعیت از رهبری در دیپلماسی: همواره در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی داشته‌ام قانون اساسی را نصب العین قرارداده‌ام. افتخار دارم که در اجرای تدابیر تاریخی و داهیانه مقام معظم رهبری در جنگ تحمیلی، بحران عراق و ‌افغانستان،‌ پرونده هسته‌ای و دیگر موضوعات مهم سیاست خارجی به لطف خدا کوتاهی نکرده‌ام و همواره مورد مرحمت بزگوارانه ایشان بوده‌ام. ‌در قلمرو تحلیل من خود و همکارانم را موظف می‌دانم همچون دیده‌بانی صادق زمینه‌های فرصت ساز یا تهدید آفرین و اوضاع عینی منطقه‌ای و جهانی را به طور شفاف و کامل به مسئولان و در رأس آنها مقام معظم رهبری منتقل کنم. دستگاه دیپلماسی خود را موظف به اجرای تصمیماتی می‌داند که پس از طی مراحل تصمیم سازی توسط مراجع عالیه نظام ابلاغ می‌شود و در این عرصه ما تمام توان کارشناسی خود را بسیج خواهیم کرد که این تصمیمات را چه موافق نظراتمان باشد و چه مخالف تحلیلمان باشد، به بهترین نحو و برای رسیدن به بهترین نتیجه دنبال کنیم.چرا که دولت باید فقط یک سیاست خارجی داشته باشد. هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کار خود را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد. برای همین است که قانون اساسی سیاست خارجی را حیطه و موضوع مقام رهبری قرار داده تا از دعواهای جناحی و درگیری‌های داخلی به دور باشد. اهداف کلان سیاست خارجی در قانون اساسی، رهنمودهای امام راحل که نصب العین همه ماست و مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی و به منظور پیشبرد آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب عظیم اسلامی مشخص شده‌اند. براساس این اهداف کلان باید به تبیین هوشمندانه اهداف عملیاتی سیاست خارجی، شناخت دقیق شرایط جهانی، ترسیم جایگاه ایران در شرایط متحول فعلی و شناسایی واقع بینانه فرصت‌ها و چالش‌ها پرداخت.

دفاع از مواضع هسته​ای کشور: نه تنها در زمینه هسته‌ای بلکه در تمامی امور را پیگیری خواهد کرد و ذره‌ای از این حقوق این ملت کوتاه نخواهد آمد و با ایجاد فرصت‌ها و کاهش تهدیدها دایره دوستی‌ها را در منطقه و جهان گسترش می‌دهد و باور به توان خود آماده است تا دیگر کنشگران صحنه جهانی را ناگزیر سازد که روابط و رفتار خصومت آمیز خود را به روابط عادلانه و مبتنی بر اعتماد و همکاری متقابل تبدیل کند.

رابطه با آمریکا: مذاکره و رقابت همراه با تدبیر و پیگیری مستمر برنامه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل از ابزار لازم این سیاست است. اعتماد دوسویه است. اعتماد نمی‌تواند یک سویه باشد. جهان باید اعتماد مردم بزرگ ما را کسب کند. هدف سیاست خارجی دفاع عزتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است با زبانی متقاعد کننده و با رفتاری متین و حکمت آمیز و تدبیر.

تفکر غربی: به زندگینامه من اگر مراجعه کنید.من فوق لیسانس را در دانشگاهی در غرب آمریکا و دکترا را در دانشگاهی در مرکز آمریکا گرفته‌ام. افتخار دارم که هر دو رساله را درباره مسائل مورد نیاز ایران نوشتم. اولین را در مورد تحریم‌های بین‌المللی و دومی را در مورد تجاوز و دفاع نوشتم.همان رساله‌ای که در مورد مسئولیت عراق در جنگ تحمیلی که از افتخارات بزرگ زندگی من است که توانسته‌ام با تلاش علمی، سیاسی و میدانی مسئولیت عراق در جنگ تحمیلی را از دبیرکل بگیرم. نمی‌دانم این نماینده محترم با من چند ثانیه حشر و نشر داشته و از کدام نوشته رفتار و یا سابقه سیاسی و اعتقادی یا خانوادگی بنده که نه 80 درصد نه 90 درصد و نه 100 درصد غربی فکر می‌کند؟

استقبال آمریکایی​ها از وزارت ظریف: شما را به خدا آیا بد است که یک سیاس کهنه کار 80 ساله به فرزند 40 ساله این انقلاب بگوید دشمن قابل احترام؟ چه می‌خواستید بگوید که شما را خوش بیاید؟ برخی مقامات آمریکایی یک روزی مخالفان دولت جنگ طلب بودند و من این کار را در حیطه وظایفم انجام می‌دادم. اگر توانسته‌ام در بین این جنگ طلبان اختلاف ایجاد کنم، افتخار بنده است. وظیفه‌ام را انجام داده‌ام؛ راحت تر بودم که عافیت طلبی می کردم و در خانه می‌نشستم و این کار را انجام نمی‌دادم ولی افتخار می‌کنم که براساس نظرات بزرگان نظام و با نظر و اجازه آنها این کار را انجام دادم. نفرمودند که چرا رسانه‌های صهیونیستی به من حمله می‌‌کنند. آیا اینکه دشمنان به توانمندی یک فرزند کوچک شما اذعان و اعتراف کنند، بد است؟ به دنبال تصویب اولین قطعنامه ظالمانه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران به لطف خدا و یاری امام زمان، سخنرانی مستدلی را در اثبات حقانیت ایران به شکلی در شورای امنیت ارائه دادم که سفیر انگلیس در جلسه فردای سفارتش به همکارانش گفت که ما باید این سخنرانی را در کلاس‌های دیپلماسی برای دیپلمات‌های انگلیسی تدریس کنیم تا بفهمند چطور باید از منافع ملی‌شان دفاع کنند. همان سخنرانی وقتی به استحضار رهبری رسید فرمودند «به وزارت خارجه بگویید که از طرف من به آقای ظریف گفته شود خسته نباشید، بسیار خوب و قوی تهیه کرده‌اید، متشکرم و انشاءالله موفق باشید». نمی‌دانم برخی دوستان چرا تلاش می‌کنند شرایط را وارونه جلوه دهند.

سفرهای خارجی پس از ماموریت: بنده گرین کارت ندارم. در سال 1392 بنده حتی یک لحظه از ایران خارج نشدم. نیمه اول نوروز را در تهران و شمال و نیمه دوم را در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به وظیفه پرافتخار رانندگی ویلچر مادر بزرگم مشغول بودم. در شش سال گذشته فقط در ایران مانده‌ام و یک لحظه فکر خروج از ایران را نداشته‌ام.

جایگاه ایران در منطقه و ارتباط با همسایگان: سیاست استقلال طلبانه و رویکرد عزتمدارانه ایران نقش بسیار برجسته‌ای در جهان به ایران داده است. برای ایفای چنین نقشی سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و براساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد. امکان ارتقای حضور و نفوذ ایران بسیار فراتر از یک قدرت میانی و منطقه‌ای را فراهم کرده است. ترکیب خودباوری و پیام جهانی و توانمندی فرهنگی به ایران توانمندی تاثیرگذاری بسیار فراتر از نقش یک قدرت میانی در صحنه جهانی داده است. نقش فزاینده اسلام در تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر واقعیتی آشکار و تردیدناپذیر است.

بیداری اسلامی و تحولات منطقه: دوران فعلی در روابط بین‌الملل دوران انتقالی و گذار است که از حساس‌ترین، مخاطره‌آمیزترین و سرنوشت سازترین مقاطع تاریخ نظام بین الملل به حساب می‌آید. دوران‌های گذار در گذشته غالبا با جنگ همراه بوده‌اند ولی دوران انتقالی کنونی علی‌رغم رقابت‌های سنگین و سهمناک بدون استفاده از اهرم نظامی رقابت‌ها شکل می‌گیرد. یکی از پیچیده‌ترین دلایل این تحول، تحول در مفهوم قدرت است. فضا برای کنشگرانی چون ایران به طرز بی سابقه‌ای باز شده است. بیداری اسلامی و تحول خواهی در کشورهای اسلامی اینک با چالش افراط و سکولاریسم مواجه شده است. تحجرگرایی و خشونت ورزی و ستیزهای فرقه‌ای از یک سو و مادی‌گری، دین ستیزی و خودباوری از سوی دیگر سبب شده تا شکاف‌های اجتماعی عمیق شود و فرآیندهای مدنی آسیب دیده و تهدید و بی ثباتی گسترش یابد. شرایط منطقه‌ای خطیر و لزوم مواجهه ملی و جدی با آن ایجاب می‌کند که فهم مشترکی از این وضعیت حساس داشته‌ باشیم. اینجانب برای تعامل مستمر با مجلس در صورتی که به من رای اعتماد بدهید و سایر دستگاه‌های ذیربط برای تولید این فهم مشترک آمادگی دارم و از ظرفیت مجلس در دیپلماسی هدفمند پارلمانی استفاده می‌کنم.

مقابله با اسلام هراسی و ایران ستیزی: این اقدامات نشانگر نگرانی از قدرت جمهوری اسلامی ایران است. ما باید اگر می‌خواهیم در حوزه‌هایی که رقبای ما از آن نگرانی دارند پیش برویم باید بر همین ابعاد قدرت ایران تأکید کنیم و دیپلماسی کشور را در خدمت آن قرار دهیم.

جایگاه ایران در جهان: باید با برنامه‌ریزی و هوشیاری از آنها عبور کنیم و نقش کشور را در نظام جهانی در دوره انتقالی تثبیت کنیم که این چالش‌ها را در برنامه‌ای که به شما ارائه کرده‌ام بیان کرده و فرصت‌ها را برشمرده‌ام.

باندگرایی: منافع و امنیت ملی کشور نباید دستخوش سلیقه‌های جناحی شود. سیاست خارجی امری تخصصی است. من باندگرا نیستم.

دفاع از همکاران: من دست هر کس که بتواند منافع ملی ایران را به پیش ببرد می‌بوسم و از او طلب همکاری می‌کنم و این کار را در 25 سال سابقه مدیریتی در وزارت خارجه انجام داده‌ام. من نه با اتوبوس که تاکنون بعد از 25 سال یک نفر را از اقوام، خویشان و دوستان وارد وزارت خارجه نکرده‌ام و با کارشناسان خدوم وزارت خارجه همواره کار کرده‌ام.

نادر قاضی پور/نماینده ارومیه

 

 

آقای ظریف که به عنوان گروه یا باند نیویورک مشهور هستید آیا به اصول قید شده در قانون اساسی اعتقاد دارید؟ اصلا شناختی نسبت به خاور میانه و کشورهای همسایه و شرق آسیا ندارید. آیا بیداری اسلامی را قبول دارید؟ آیا انرژی هسته‌ای را حق مسلم ما می‌دانید یا نه، آیا بر سر منافع ملی معامله خواهید کرد یا نه؟ آیا مانند گذشته تمام کارهای خود را با مقام معظم رهبری هماهنگ می‌کنیدی یا نه؟ آیا مانند مجلس ششمی‌ها به دنبال مشکل سازی برای نظام نیستید؟ یک شائبه‌ای وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حامل اسناد محرمانه را ندارید، کیف شما را دزدیده‌اند. آیا واقعا از کارمندان وزارتخارجه در خارج از کشور حمایت می‌کنید؟ برای حل بحران اقتصادی و تحریم‌ها دارید؟ نظر شما درباره حاکمیت ایران اسلامی در جزایر سه گانه چیست؟ چرا درباره فلسطین و غزه در برنامه​تان چیزی نیامده؟ غرامت ملت ایران از عراق درباره جنگ تحمیلی، چه می‌شود؟ محل خدمت و آموزش سربازی خود را بگویید تا مشخص شود که درکجا به خدمت سربازی رفته​اید؟{اینجا}

نصرالله پژمان‌فر /نماینده مشهد

برنامه ایشان برای مقابله با اسلام و ایران‌هراسی در منطقه و جهان چیست؟

مقابله با آمریکا، استکبارستیزی، مقاومت در مقابل دشمن و دفاع از اصول و حق مردم در برنامه​های وزیر نیست. هیچ فعالیتی برای دفاع از انقلاب اسلامی در برنامه‌های بین‌المللی دیده نمی‌شود. برنامه وزیر مخالف وصیت نامه امام است. چطور در ارتباط با ایشان سایت ها و دشمنان ما کف می زنند و شادی و سرور می کنند؟ چرا این خانم شیرین عبادی و امیرهوشنگ احمدی که دلال رابطه با آمریکا ست که ارتباط این ها را آقای ظریف برقرار کردند؟ وقتی آقای خاتمی به نیویورک می روند ارتباط با نهاد سوروس ایجاد می کنند. {اینجا}

 

 

/2729

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیارش PH ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    7 1
    دوست داریم اقای ظریف. فقط شروع کن. بسم الله