آیت الله جوادی آملی در نوشتاری جایگاه و ارزش حجاب زن و لزوم توجه بانوان به آن را تحت عنوان به پرسشی پاسخ داد.

*سوال :چرا اسلام بانوان را ملزم به رعایت حجاب کرده است و آیا این الزام براى زن محدودیتى دارد؟‎

‎راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها ‏مربوط به خود او یا مرد سرپرست او و یا حتی خانواده وی نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‏نظر کردم، مرد بگوید ‏من راضیم و یا اعضاى خانواده رضایت دهند، بلکه حجاب زن، حقى الهى است، ‏لذا مى‏ بینید در جهان غرب و کشورهایى که به قانون غربى مبتلا هستند، اگر زن همسردارى آلوده شد و ‏شوهرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام مى‏کنند، اما در اسلام این‌گونه نیست، یعنی حرمت زن،‏ اختصاص به خود زن شوهر و برادر و فرزندانش ندارد به عبارتی اگر همه رضایت دهند، قرآن ‏راضى نخواهد بود، چون حرمت و حیثیت زن بعنوان حق ‏اللَّه مطرح است، خداى سبحان زن را با سرمایه ‏عاطفه آفریده است تا معلّم رقّت بوده و پیام عاطفه بیاورد، حال اگر جامعه‏ اى این درس رقّت و عاطفه را ترک نموده و به ‏دنبال غریزه و شهوت رفتند، به همان فسادى مبتلا مى‏ شوند که در غرب ظهور کرده است. بنابراین کسى نمی‌تواند نسبت به نداشتن حجاب رضایت داشته باشد.

از این جهت است که قرآن کریم مى‏گوید، هر گروهى، اگر راضى هم ‏باشند، شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا کنید، معلوم مى‏شود عصمت زن، حق ‏اللَّه است و به هیچ ‏کسى ارتباط ندارد. قهراً همه اعضاى خانواده، اعضاى جامعه و حتی خود زن، امین امانت الهى هستند. زن ‏به عنوان امین حق ‏اللَّه از نظر قرآن مطرح است، یعنى این مقام، حرمت و حیثیت را خداى سبحان (که ‏حق خود اوست)، به زن داده و فرموده است: این حق مرا به عنوان امانت حفظ کند، آن‌گاه جامعه به صورتى ‏درمى‏آید که شما در ایران مى‏بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین ‏لحظه، صبر نمود و کارى که برخلاف عاطفه، رقت، رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از ‏آغاز، حمله به مناطق مسکونى، کشتار بى‏رحمانه بى‏ گناهان و غیر نظامى‏ ها را مشروع نمودند.‏‎ ‎

جامعه ‏اى که قرآن در آن حاکم باشد، جامعه عاطفه است، راز این امر نیز در این است که نیمى از جامعه را ‏معلمان عاطفه که همان مادران می‌باشند، به عهده دارند چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول ‏خانواده درس رأفت و رقّت مى ‏دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است‎.

/6262.‎

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    88 53
    در غرب به قول شما اگر همسری آلوده شد با رضایت شوهر پرونده مختومه میشود چنین نیست زیرا که اصلا به شوهر مربوط هم نیست. تنها تصمیم گیرنده خود زن است و صاخب بدن خود. برده داری جنسی مدتهاست در آنجا امر مذمومی است.
    • بی نام EU ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      یعنی در جامعه اسلامی حجاب آزاد باشه ؟ نظرتان دررابطه بامشروب فروشی چیه ؟ راستی نمی خواهید چیزهای دیگری آزادبشه اول بهترهاز خواهر وزنودخترخودتان شروع کنید بعد برای نوامیس مردم تصمیم بگیرید؟ ای کاش میخواستید که ازدین آزادشوید این محترمانه تر بود
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      77 25
      ﺁﻗﺎﯼ ﺑﯽ ﻧﺎﻡ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮ و ﺩﺧﺘﺮ ﺧﻮﺩﻡ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﮑﻨﻢ و ﺑﻬﺸﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺭﻭ ﻣﻴﺪﻡ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺟﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻓﻘﻂ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻡ ﺗﻮ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺕ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯽ و ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺎﺕ ﻳﺎﺩ ﺑﺪﯼ ﮐﻪ ﭼﻴﻮ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻨﺪ و ﭼﻴﻮ ﻧﮕﺎﻩ ﻧﮑﻨﻨﺪ.
    • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      8 18
      در غرب شاید خیلی چیزا حل شدس؛خیلی چیزا بحث کردنش معنایی در اونجا نداره؛ مثلا میگم خیلی از زنان مسلمانی که میخواهند حجابشونو رعایت کنن نمیتونن چون جو جامعه اونا نمی پذیره؛ بستگی به فرهنگ داره؛مثلا در کشوری مثل مصر که 85 درصد زنانش بهشون تجاوز می شه یا حداقل تماسی که باعث ازار اونا بشه اتفاق می افته نشون میده یه کشور چقد میتونه تبدیل به کپسول شهوت بشه یا یه کشور چقد راحت این مسائل حل بشه توش
    • علی A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      6 11
      همینه دیگه.میگی اصلا به شوهر مربوط نیست!!پس زندگی مشترک فقط برای تامین هزینه زندگی میشه اونوقت آره؟؟یکم غیرت و حیا چی؟
    • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      14 2
      أقاي بي نام سوم ... این 85 درصدی که فرمودید منبعش کجاست؟؟؟ در دین اجباری نیست و خداوند می فرماید ( لا اکراه فی الدین) خداوند این قدرت را به ما داده که دین اسلام با عقل و شعور انتخاب کنیم .. و هر کس اسلام را انتخاب کرد ملزم به رعایت است. در دوران پیامبر هم باز غیر مسلمان هم بودند. حجاب مسئله ای پیش و پا افتاده است که هرکس اختیار خود را دارد. که محجب باشد یا غیر محجب.
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    17 2
    ok
  • بی نام ES ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    48 7
    در غرب اصلا نیازی به رضایت شوهر هم نیست. فقط اگر وضع اونقدر خراب بشه که زنه به عنوان بدکاره معروف بشه مرد در درخواست طلاق یک کمی شانس بهتری داره. البته این مسئله در جهت عکس هم صادقه.
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    52 3
    آقای جوادی بفرمایند حد بیحجابی یا بدحجابی چیست و سند ان را هم بفرمایند.
    • بی نام EU ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      17 31
      سوره نور رابخوانید
    • میثم IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      19 10
      حد و سند حدود حجاب در آیات سوره نور مکتوب است. بروید مطالعه بفرمائید...
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    24 53
    سلام به گمان اینجانب هم حق الله است،هم حق الناس.حتی مردمی که با این ناهنجاری برخورد دارند نیز حق دارند که در جامعه سالم زندگی کنند و کسی محیط زندگی ایشان را به هوی و هوس آلوده نسازد.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    56 3
    حجاب فقط برای زنان نیست این حق الله را مردان هم باید رعایت کنند
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    19 29
    عنوان پرسش غلط است. منظور حضرت ایت ا... که حجاب حق الله است بدین مفهوم نیست پس مردم حق ندارند آنرا در اجتماع مطالبه کنند. بلکه بدان معنا بوده که یک خانواده حق ندارند بگویند ما راضی هستیم که مثلا دخترمان و یا همسرم بی حجاب باشد و تیتر این موضوع بطور ناشیانه ای مغلطه بزرگی را مرتکب شده که سریعا باید نویسنده با مراجعه به خود حضرت آیت ا... و یا دفتر ایشان آنرا تصحیح نماید.
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    54 4
    "معلوم مى‏شود عصمت زن، حق ‏اللَّه است و به هیچ ‏کسى ارتباط ندارد" احسنت
    • بی نام A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      10 6
      شما جمله رو ناقص خوندی، جمله کامل متن اینه: «از این جهت است که قرآن کریم مى‏گوید، هر گروهى، اگر راضى هم ‏باشند، شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا کنید، معلوم مى‏شود عصمت زن، حق ‏اللَّه است و به هیچ ‏کسى ارتباط ندارد.»
    • بچه تهرون A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      8 3
      اشتباهی مثبت دادم... چون تیتر خبر بصورت ناشیانه یا خیلی حرفه ای طوری تنظیم شده که اگر حجاب را حق الله بیان کنند پس مثل ترک نماز ترک حجاب هم به کسی ارتباطی پیدا نخواهد کرد در حالیکه این یک مساله اجتماعی است نه فردی و نمیتوان با ترک نماز و روزه مقایسه کرد.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    34 6
    اگر حق الهی است چرا قانون برای آن وضع شده است؟ حق الهی را چه کسی صلاحیت دارد بزند؟
    • علی2 IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      11 7
      حجاب هم حق الله است وهم حق الناس است به این دلیل فرضا موقعی که انسان دیدش به یک زن لخت می افتد به طور غریضی اولین عکس العملی که انسان از خود نشان می دهد روی خود از آن بر می گرداند وشرمش می آید که به آن نگاه کند پس این عکس العمل غریزه ای است که خداوند در انسان ایجاد نموده ولی اگر دوباره به آن زن لخت نگاه کردیم وازش خوشمان آمد بدانید که حتما الهامات شیطانی است که ما را وسوسه می کند پس بنابراین حجاب هم حق الله است وهم حق الناس.
    • مازیار A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      26 1
      نماز و روزه هم حق الله است در نتیجه بغیر از خدا کسی حق مواخذه ندارد.
  • بی نام GB ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    81 15
    به نظر من پوشش به خود فرد ربط داره
    • بی نام A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      14 21
      حتی در امریکا هم اگر شما لباس های خیلی ناجور و زننده بپوشی پلیس بهت تذکر میده. گذارش های زیادی تو اینترنت هست در این مورد برو بخون. نه به جامعه ربط داره.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      7 1
      دقیقا حجاب هر کسی به خودش مربوطه کسی که دوست نداره چشاشو ببنده
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    80 20
    حجاب باید کاملا اختیاری باشد.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      58 9
      ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﯼ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺴﻠﻤﻮﻥ و ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﻮﻥ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﻩ.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    من یک سوال دارم ؟ چرا مردهای غربی با اینکه زنها حجاب ندارند نه چشم چرانی می کنند نه متلک می گویند. ولی مردهای ایرانی به زنها اعم از باحجاب و بد حجاب هم چشم چرانی می کنند هم متلک می گویند.
    • علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      35 9
      به علت حجاب اجباری !!!!!!
    • بی نام EU ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      18 4
      مگر نمی بیند درکشورهای غربی ما اصلا آما تجاوز به بچه ها وبارداری دختران دبستانی سقط جنینهای بی شمار و... هزاران آمار ریز ودرشت نداریم ! اینها همه دروغهای متعصبیئ وتندروهای جامعه است
    • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      12 45
      در عوضش طبق آمار رسمی حدود یک سوم نوزادان متولد شده (در آمریکا و انگلیس) حرامزاده هستند. شهوت و چشم چرانیشان اینطوری حل می شه!
    • سهیل A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      23 1
      یه حاج آقایی در تلویزیون صحبت می کرد و می گفت حجاب مردان رو نسبت به زنان حریص می کنه و اینجوریه که مرد بسوی ازدواج می ره و پس از ازدواج به پای همسرش می مونه. البته ایشون خیلی ساده گفت مرد بسوی ازدواج میره و ازدواج می کنه، گویا ازدواج امری بسیار ساده ـ و البته بسیار راحت ـ هست و تنها برای ارضای جسمانی صورت میگیره.
    • بی نام A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      18 0
      چون که بساط همه چیز فراهمه. مثل بعضیا در اثر نبود امکانات ازدواج از یک سو و نبود بساط شهوترانی از سوی دیگر عقده ای نشده اند. خواهشا خبر این رو منتشر کن دوستمون دلیلشو بدونه.
    • بی نام A1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      13 5
      حالا ببینید اگه تو ایران حجاب نباشه چه اتفاقی میافته!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      6 18
      تجاوز و طلاق و سقط جنین نداریم تو غرب.یکم آمار هایی که خودشون میدن رو مطالعه کن خواهشن.در حال حاضر بالا 70 % نوزادانی که در امریکا بدنیا میان فرزند نامشروع هستند و 60% مادران این فرزندان نامشروع ویا ناخواسته دبیرستانی هستند .از سال 1900 تا 2010 هم بیش از 50 میلیون مورد سقط جنین در آمریکا تخمین زده میشه!دیگه بقیه امار هارو نمیگم برو خودت در بیار!!!
  • علی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    31 8
    با سلام یه سوالی داشتم از آیت الله: آیا زنانی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند آفریده یک خدا هستند یا چند خدا؟ و اگر می توانید یک کشور را نام ببرید که حجاب در آن اجباری است حتی در عربستان نیز در برخی از شهرهای آن آزاد است. و در آخر چه کسی گفته است کسی حجاب ندارند پس فاحشه یا خیانتکار به شوهرش هست؟ کاش به جای اینها چشمان مردانمان حجاب داشت همانند آنکه قبلا بود.
  • بی نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    6 16
    واقعا جای تاسف داره که جوانها به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوان نمیتونن ازدواج کنن تا امروز اینطور هوادار رواج بی حجابی در یک جامعه ایرانی باشند که زنانش طی هزاران سال ارج و قرب داشتند و با پوشش مناسب در اماکن عمومی ظاهر میشدند و ابزار کامرانی مردان حساب نمیشدند. امروز از یک فرهنگ غربی از طریق بعضی رسانه ها فرهنگ ایرانی رو به شدت مورد تاخت و تاز قرار داده و از طرف دیگه مشکلات داخلی پیش امده ناشی از ندانم کاری ها ملت رو در برابر این تاخت و تازها به شدت اسیب پذیر کرده.
  • هخا A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    11 13
    به نظر من آیت‌الله‌ جوادی‌آملی درست می گوید چون قرآن اشاره مستقیمی در این باره دارد ولی قرآن حجاب را برای زن مسلمان واجب میداند نه برای زن غیر مسلمان و جامعه ای که به ظاهر مسلمان هستند البته در ادیان دیگر مثل یهودیت و مسیحیت نیز اشاره به حجاب شده , در مورد (حد ) بی حجابی نیز اشاره نشده است ولی بهتر است رعایت شود تا بنیان های خانواده بیش از این متزلزل نشوند. شعارهای فمینستی ندهید
  • بی نام A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    24 5
    ماهم یه 500 600 سال دیگه میرسیم به جایی که غربیها 200 300 سال پیش رسیدن. کم کم این مسائل مثل خیلی چیزای دیگه خودش حل میشه انشا ا....
  • رضوان A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    8 18
    من که مدتهاست در این ممالک زندگی میکننم میگویم زیزا این امر لااقل در پوست ظاهری زندگی بسیار عادی شده است ،از نظر ظاهری خوب است ولی این امر اشتیاق آنها را به خصوص آقایان را به ازدواج کاهش داده ولی بی بند وباری را افزایش داده است واین موضوع یکی ازدلایل ححاب را معلوم میکند
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      20 7
      من که فکر نمیکنم تو تا حالا پات اونور آب رسیده باشه، پس بی خودی خالی نبند.
  • بی نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    20 9
    برای اینکه بشر رو از هر چیزی که منع کنی بیشتر به سوی اون میل پیدا میکنه اگر تو جامعه ما هم حجاب اختیاری بود ، دیگه به همه چپ چپ نگاه نمیشد
  • لیلی IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    15 32
    من بهت جواب می دم چون حد ارضای اینها دیگه اون قدر زیاد شده که دیگه براشون عادی شده ! این سوال واضحیه افسار گسیختگی اونا و دیدن زنان برهنه در یشبکه ها و فیلم ها و اماکن عمومیشون اون قدر زیاد شده که دیگه خیلی فرقی واشون نمی کنه ! کما اینکه اگه افراط و تفریط هلی اول انقلاب نبود و اگر در دوره اقای خاتمی جو خیلی هارو نمی گرفت الن جامعه ما این طوری نبود من خودم مهندسم فعالیت های متنوعی هم در اجتماع دارم حجاب کامل هم دارم خیلی ارامش دارم نگاه احترام امیز دیگران ،نه متلکی ! دیگه ادم حس دم دست بودن، در معرض بودن نداره !اینایی که میگن حجاب اختیاری، اهمیت حجاب رو درک نکردن!من با ادم هایی که حجاب رو قبول ندارن کار کردم !به مرور نگاهشون تغییر کرده ! چون در فطرت پاک انسانه !
    • علی US ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      9 7
      حجاب وقتی ثمر میده که زن بدونه و ایمان داشته باشه که چرا حجاب رو رعایت میکنه... جامعه ای که مشغول باشه و به سمت هدف بزرگی حرکت میکنه نه مردش چشم چرونی میکنه و نه زنش به دنبال نشون دادن زیباییهای خودشه ... وقت خالی که زیاد بشه و قدرت تحلیل کم ، فکر آدم رها میشه و کار به صحنه های زشتی میکشه. به این حقیقت که هر روز از عمرمون میگذره به مرگمون نزدیک میشیم فکر میکنم به خودم میگم که چقدر میتونیم کارای خوب و مفید انجام بدیم اما حیف.... اللهم اهدنا الی صراطک المستقیم
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      16 1
      شما باید به همه دنیا سفر کنید تا به مرور نگاه همه جهانیان به حجاب تغییر کند!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      6 2
      جامعه ای که در اون از یک طرف به دلیل مسائل مذهبی و فرهنگی روابط خارج از چهارچوب ناممکن، و از طرف دیگه به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ازدواج سخت، و در نتیجه از لحاض غرایز جنسی ارضاء نیست چشم چرانی هم وجود خواهد داشت. و بی حجابی این مشکل رو عمیقتر و گسترده تر میکنه. راه نجات ما جایگزینی فرهنگ غربی نیست. بلکه تسهیل و کم هزینه شدن هر چه بیشتر ازدواج ها و همینطور طلاق ها. ترس از ازدواج به دلیل مشکلات مختلف با از بین بردن این مشکلات مرتفع خواهد شد. و جامعه از این مشکل نجات پیدا خواهد کرد.
    • علی US ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      15 2
      میخوای بگی مهندسی؟
  • سحر IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    23 5
    من حجاب اجباری رو قبول ندارم و اونو مایه حریص تر شدن بیشتر مردها و عدم امنیت برای زنها می دونم که در کشور های اسلامی بسیار شایعه و زنها حتی با داشتن حجاب از متلک و آزارهای جنسی در امان نیستن. کشورهای غیر مسلمان رو شنیدم بهتره و مردهاشون سالم تر و با ظرفیت تراند، اما باید خودم ببینم و بعد تصمیم می گیرم که بچه هایم را کجا و با چه فرهنگی بزرگ کنم
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      5 4
      جامعه ای که در اون از یک طرف به دلیل مسائل مذهبی و فرهنگی روابط خارج از چهارچوب ناممکن، و از طرف دیگه به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ازدواج سخت، و در نتیجه از لحاظ غرایز جنسی ارضاء نیست چشم چرانی و مزاحمت هم وجود خواهد داشت. و بی حجابی این مشکل رو عمیقتر و گسترده تر میکنه. راه نجات ما جایگزینی فرهنگ غربی نیست. بلکه تسهیل و کم هزینه شدن هر چه بیشتر ازدواج ها و همینطور طلاق ها. ترس از ازدواج به دلیل مشکلات مختلف با از بین بردن این مشکلات مرتفع خواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    8 1
    این کاملا منطقی که یه زن با توجه به احکام اسلامی حجاب در زندگی وی وجود داشته باشه اما نه به صورت حجاب افراطی که نوعی بر چسب حماقت بر خود و نادیده گرفتن هشدارهای قران درباره ی تعقل در ایات قران
  • یک ایرانی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 10
    ول کنید توروخدا کسی ک خدا رو بشناسد خودش حجابش را رعایت میکند
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    13 0
    در سوره نور اسمی از روسری و چادر ندیدم هیچ کدام از واژ ها ی عربی سوره معنی روسری یا چادر نمیدهند
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    10 0
    خدا به انسان حق انتخاب داده در هر مسئله اي حتي دين تا جائيكه انتخاب يك انسان به ديگري آسيب نزند كسي حق ندارد نظر خود را به تحميل كند. حجاب در حد عرف آن مانند تمام كشورهاي دنيا از غرب تا شرق و حتي اسلامي مثل تركيه و مالزي و.. امري كاملا"‌شخصي هست و نبايد با قانون و حكم حكومتي با آن برخورد كرد. افراد مريض حال را بايد اصلاح كرد.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      5 0
      یک میلیون لایک...
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    14 0
    اگه حجاب حق اله است وبه کسی ربط ندارد پس خدا خودش جواب میده دیگه لازم نیست سردار احمدی مقدم به حجاب گیر بده ونیروهاش دختران مردم را ببرند وهتک حرمت کنند اگر به حجاب گیر ندید خود مردم رعایت میکنند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    15 0
    من معتقدم که حجاب اجباری خیلی به فرهنگ زندگی اجتماعی مردم بخصوص زنان ضربه زده..میدونم که نشون داده نمیشه
  • ناشناس IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    12 1
    چطور میشه که در کشورهای عربی مثل عراق و عربستان و سوریه مسئله ی حجاب حل شده ؟ بنظر میرسه یه جای کار میلنگه ...
  • مجید از مراغه IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    7 0
    حق الله یا حق الناس هیچ فرقی ندارد تا زمانیکه زور و اجبار است . مسئولان و نیروی انتظامی باید بدانند حجاب اجباری موفق نخواهد شد محال است محال
  • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    5 0
    اگر حق الله است خود خداوند اگر صلاح بداند در روز جزا بنده اش را تنبیه می کند
  • عاطفه IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 7
    بارعایت نکردن حجاب حق زندگی دریک جامعه سالم رو ازبقیه سلب خواهیم کرد پس حق الناس هم میشه
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 4
    منظورم به کسانی است که با تمام غرور وگردن کلفتی دم از بی حجابی میزنند! اولا سوره نور رابخوانيد. ثانیا درآیات متعددی زن را به داشتن حجاب حتی زمانی که درپيشگاه خداوندمتعال به نمازایستاده سفارش نموده است،درآیات متعددی نیز مردان رابه حفظ ناموس سفارش نموده است. سؤال اصلی این است : آیا درآن دنیا که دادگاه عدل الهی شروع میشود بازهم شهامت گفتن اینکه زنهاومردهاباید بی حجاب باشندو....را دارند؟؟؟!!!
  • یک ایرانی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 3
    من فقط در این ماندم که چرا برخیا خیلی اصرار دارند به بی حجابی زنان آخه اگه تو سود نمی بری چرا اینقدر اسرار به بی حجابی می کنی و ... پلیس امنیت به ان دسته از بی حجابهایی گیر می دهد که خیلی بی حجابن و آرایش زننده و جلوه عجق و جق درس کردن و این کار برای امنیت روانی مرد و زن ان جامعه لازم است . غرب در این جور کارهای خود به منجلاب رسیده است بعد ما بیاییم از آنها الگو بگیریم که هر کاری کردن ما هم طبق آنها عمل کنیم آنها بیایند طبق ما عمل کنند که با دستورات آسمانی است