وزیر پیشنهادی کار:همه حق تشکل دارند/برای رفع مشکل برخی صنایع، برنامه 100 روزه دارم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی در ایران وضع مناسبی ندارد، گفت:افزایش سرمایه اجتماعی توسط دولت از طریق توسعه و همکاری با تشکل های مردم نهاد ممکن است.

علی ربیعی امروز با حضور در نشست خبری در محل خبرگزاری تسنیم در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص آینده تشکل های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم اظهار داشت:به این جمله متعهد هستم که همه حق تشکل دارند  ولی متاسفانه گاهی تشکل های صنفی به دلیل ظرفیت های جامعه سیاست زده به سمت کنش سیاسی کشانده می شوند اما توسعه تشکل ها در چارچوب قانون و مسایل صنفی جزء برنامه های بنده است.

وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی  ادامه داد:  من از دولت رجایی به حوزه وزارت کار آشنایی کامل دارم. این حوزه سه بخش اقتصادی، رفاهی و اجتماعی و تعاون دارد که به آنها آشنایی دارم. این وزارتخانه، نه یک وزیر اقتصادی و نه بهداشتی و درمانی و نه یک وزیر اجتماعی و نه یک وزیر کاری، بلکه وزیر استراتژیک می خواهد که همه اینها را بتواند در کنار هم طوری قرار دهد که سینرژی و  هم‌افزایی ایجاد کند.

ربیعی در پاسخ به اینکه برای حفظ صندوق‌های محلی تامین اجتماعی چه برنامه‌هایی دارند اظهار داشت: در حال حاضر صندوق ها وضعیت خوبی ندارند.  الان یک صندوق وضعش خوب بوده که آنهم به زیر افتاده و بقیه صندوق ها ورشکسته شده اند. صندوق فولاد چند ماهی است قادر به پرداخت حقوق کارمندان نبوده است. در صندوق ها مشکل اصلی ساختار منابع آنهاست. الان از نظر شاخص های بین المللی در مرز خطر هستیم.

وزیر پیشنهادی تعاون, کار ورفاه اجتماعی ادامه داد:باید نسبت صندوق ها با دولت را مشخص کنیم. طی 8 سال اخیر صنایعی را به صندوق ها واگذار کرده اند که کاملاً زیانده بوده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه مفصلی برای شستا دارم بیان کرد: از صنایع زیانده باید بیرون آمد و به سمت صنایع سودده پیش رفت. باید طبق تکلیف به سمت بورس برویم تا به رونق بورس هم کمک کنیم.

ربیعی تاکید کرد: البته مشکلی در قانون هست که اگر به سمت پس انداز برویم با توجه به نرخ تورم، به کارگران ضرر زده می شود. بنابراین ناگزیریم به سمت صنایع و شرکت های سودآور برویم. سودی بالای 25 درصد باید کسب کنیم که حداقل بتوانیم مسائل امروز را پاسخ دهیم.

وی در پاسخ به این سوالی درباره آینده پرداخت یارانه ها گفت: فاز بعدی هدفمندی باید 4 ماه پیش انجام می شد ولی به خاطر تحمیل نشدن گرانی، تصمیم گرفتند اجرا نشود و به گردن دولت جدید بیفتد. دکتر روحانی بحثی دارند که باید یارانه ها را به سمت کالا ببریم. متاسفانه به ایشان انگ کوپنی زدند ولی اینگونه نیست. یکی از دلایل این ایده برای مهار تورم است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: به صورت همزمان باید نظام جامع تامین اجتماعی و بیمه های چند لایه فراگیر به مرحله اجرا درآید چون قرار نیست در دولت یازدهم زیر تابلو رشد وتسعه عده ای فقیر و بی بضاعت باقی بمانند.

وی با اشاره به رویکرد خود در بحث اصلاح قانون کار بیان کرد: قانون کار بسیار پیچیده است. اصلاح آن هم باید بر پایه نتایج برررسی های کارشناسی و علمی صورت گیرد. چون تمام مباحثی که تاکنون در مورد مانع بودن قانون کار در مسیر توسعه کسب و کارها مطرح شده مبتنی بر مطالعات جدی نبوده است.

ربیعی افزود: من به کارآفرینی اعتقاد دارم و معتقدم مشکل اصلی امروز ماست. کارآفرینی هم زیرساخت امنیتی و حقوقی و سیاسی و مالی میخواهد که باید برایش فراهم شود.

ربیعی بیان کرد: به عنوان نامزد این پست، مطالعات زیادی راجع به کارآفرینی انجام دادم و معتقدم هر کسی آجر روی آجر می گذارد باید محترم داشته شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از دغدغه های امروز کشور بیکاری و اشتغال است.راهکارهای اجرایی شما در این بخش چیست؟ آیا از شیوه های کنونی که جواب هم نداده استفاده خواهید کرد؟ پاسخ داد:  میدانم که بنگاه ها در حال تعطیل شدن هستند. اولین کارمان باید حفظ سطح اشتغال موجود باشد. جزو برنامه های صد روزه خودم حل مشکلات برخی صنایع برای حفظ سطح اشتغال موجود است.

وی افزود: اشتغال وظیفه کل دولت است. همیشه وزیر این وزارتخانه نزاعش این بوده که من مسئول ایجاد شغل نیستم. من نمیخواهم بگویم مسئول نیستم. هرچند به طور مستقیم مسئول نیست اما من برنامه ای دارم که با همه دستگاه ها به صورت تک تک به گفتگو بنشینم.هر دستگاه باید ظرفیت های ایجاد شغلش را مشخص و منابعش را مشخص کند. این کار را ما در دولت خواهیم کرد و وزارت تعاون مسئول این پیگیری خواهد بود.

ربیعی بیان کرد: در حال حاضر دقیق آمار ندارم که ایجاد یک شغل چقدر هزینه دارد ولی من فکر میکنم با همین شرایط تحریم و همین شدتی که تحریم جلو می آید، بخشی از مشکلات ما به خاطر عدم تدبیر و مدیریت بوده است. من نمیگویم تحریم تاثیر نداشته اما در این شرایط هم میشود ایجاد شغل کرد. هرچند بودجه وضعیت مناسبی ندارد و بدهی ها افزایش یافته است. ولی ما همه تلاشمان را خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مشاغل خانگی حتما جزو کارهای خوب است. صنایع کوچک و متوسط هم در دنیا جواب داده است. بنگاه های زودبازده هم قرار بوده به همین سمت برود. خوشه های صنعتی هم دردنیا جواب داده. من نفی انگارانه به این کارهای دولت سابق نگاه نمیکنم به خاطر اینکه ضعف اصلی در این زمینه در اجرا بوده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه مدون شما برای تغییر در نظام بیمه ای کشور چیست؟ پاسخ داد:  میخواهیم دفترچه بیمه را دارای هویت و اعتبار کنیم. کارت بیمه و دفترچه باید دارای ارزش باشد. حتما ما در نظام بیمه ای با هماهنگی وزارت بهداشت باید شرایطی فراهم کنیم که افراد بتوانند به وضعیت مناسبی درمانشان را طی کنند. یکی از بحث های مقام معظم رهبری این بود که بیمار به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری داشته باشد.

ربیعی در پاسخ به اینکه سوال که برنامه‌ای  پس از ادغام تکالیف وزارتخانه ادغام کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشخص نشده است. برنامه شما در این زمینه چیست؟ بیان کرد: این وزارتخانه بیشتر به صورت فیزیکی کنار هم قرار گرفته و به هیچ عنوان سینرژی ندارد. این سه وزارتخانه باید هم افزایی داشته باشند. و در دل وزارت کار هم ادغام شده‌اند و به نوعی کنار هم چیده شده اند. یکی از برنامه های اصلی من افزایش هم‌افزایی بین این سه دستگاه است. باید لایحه ای را به مجلس بدهیم برای ساختار.

وی در پاسخ به اینکه آیا آمار دقیق بیکاری را بیان می‌‌کنید یا خیر افزود: درباره آمار بیکاری هم باید بگویم که به قول ما ایرانی ها نباید کسی که از اسب افتاده را به او بتازیم. آماری که قبلا هم داده اند غلط نیست اما یک مثلی داریم که میگوید آمار دروغ بزرگ است. مثلا یک پایه ای برایش ILO گذاشته که هر کس یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می شود. این پایه اشتباه است. اما ما باید نقطه آغاز حرکتمان را در قالب شاخص ها اعلام کنیم.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    3 0
    با سلام: آقای دکتر ربیعی از بین تسهیلات پرداخت شده سال 91 در استان بوشهر به تعداد انگشتان دست افراد در حال فعالیت می باشند.تسهیلات قرض الحسنه به خیلی از افراد پرداخت شده ولی کسی توقع ایجاد شغل از این موارد ندارد.بیشتر تسهیلاتی که پرداخت شده صرف خرید اقلام دیگر به جز فعالیت در زمینه مشاغل خانگی شده. به نظر من طرح ها متناسب با اوضاع و شرایط استانها باید مد نظر قرار گیرد. تجویز یک سری از موارد و اینگونه از طرح ها به صورت یکسان و برای کل کشور نمی تواند کارساز باشد. خواهشا سرمایه بیت المال را هدر ندهید. شما بعد از روی کار آمدن آمار فعالیت بنگاههای اقتصادی و زودبازده و مشاغل خانگی را بررسی نمائئد نزدیک به بیش از پنجاه درصد اینگونه طرح ها انحراف داشته است. خواهشا اشتباهات گذشتگان را شما تکرار نک
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 0
    انشاالله با اومدن دکتر ربیعی خیلی از مشکلات حل خواهد شد