۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳

این نوشته‌ای است از سر ارادت از سوی کسی که عمر کوتاهش را در کار ادبیات هدر داده است ، خطاب به مردی که قرار است سکان فرهنگ ، ادب و هنر را در‌این کشور به دست بگیرد.

آقای جنتی عزیز! اصلاح می‌کنم آقای علی جنتی عزیز! سلام و عمرتان دراز باد، عمر خودتان و صدارتتان. خدا را شکر که شما از پشت میزی به پشت میز دیگری در حال جابجایی بوده‌اید و با دستاوردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف فرهنگی ، سیاسی، اقتصادی و غیره امروز به سنگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌آمده‌اید ولی بگذارید به عنوان یک دوستدار دولت تدبیر و امید چند کلمه‌ای باشما حرف بزنم.

بگذارید فرض را بر‌این بگذاریم که شما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌شده‌اید ، از شما می‌خواهم به 4 نکته زیر توجه داشته باشید.‌این 4 نکته باعث می‌شود حتی اگر عمر وزارت شما به هر دلیل طولانی نبود، اهل هنر و فرهنگ تصویری روشن از شما در نظر داشته باشند.

1- فردای بعد از وزارت ، صفی طولانی از دوستداران و ارادتمندان پشت سرتان خواهید دید. آن‌ها آدم‌هایی معمولاً قدکوتاه با کت و شلوار سورمه‌ای و یقه‌های بریده اند که هرجا بروید دنباله کتشان را به دست می‌گیرند و دوان دوان پشت سرتان می‌آیند و شما را آقای دکتر یا حاج آقا صدا می‌کنند. از‌این گروه بترسید،‌این‌ها  وزیران بسیاری را از سرگذرانده اند و نانشان از همین دویدن‌ها و دست به سینه گذاشتن‌ها و مودبانه حرف زدن‌ها در می‌اید.

2- از یک واژه خیلی بترسید: جشنواره! جشنواره‌ها فقط باعث تلف شدن وقت و بودجه‌ی شما و‌ایجاد دشمنی‌ها و کدورت‌ها می‌شود. مدتی هیچ جشنواره و جایزه‌ای برگزار نکنید اما پولی را که قرار است به عنوان جایزه و تندیس و بولتن جشنواره خرج کنید ، به صورت بن و یارانه و کمک‌های دولتی در راه عمومی‌ کردن خرید آثار هنری و فرهنگی خرج کنید تا به ‌این وسیله چرخ‌های کند هنر در‌این کشور روغنی بخورد و حرکتی بکند.

3- برای چند سال فکر کنید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌هیچ پولی در چنته ندارد.‌این فکر باعث می‌شود به جای ‌اینکه دنبال پولدار کردن هنرمندان و فرهنگیان با وام دادن و سکه دادن و خرج کردن از کیسه مردم باشید، ساختارهای فرهنگی کشور را اصلاح کنید . باور کنید بزرگترین مشکلات فرهنگی و هنری در کشور ما ریشه‌ی اقتصادی دارند و تا زمانی که فضا برای کسب و کار هنری در‌این مملکت‌ایجاد نشود، اوضاع همین است که می‌بینید.

4- لطفاً یادتان باشد شما یک مدیر اجرایی محترم کشور خواهید بود، همین و بس! وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌نه‌ ایدئولوگ است ، نه دانشمند، نه نثر مسجع نویس و نه هیچ چیز دیگر. شما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌هستید.‌این عنوان و مسوولیت کمی‌نیست و به اندازه‌ی کافی دغدغه و گرفتاری برای شما‌ایجاد خواهد کرد که نخواهید به فکر کارها و دغدغه‌های بیشتر باشید. سعی کنید وزیر خوبی باشید، ما شاعر و نثرنویس و نظریه پرداز به اندازه‌ی کافی - حتی بیشتر از کافی- داریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    3 0
    یعنی اثار خوانندگان و هنرمندان بزرگ ایران بغیر از تهران در جای دیگه ای بجز تهران میتواند بصورت اورجینال در مکان فروش محصولات فرهنگی پیدا شود.(چون من هرچی دنبال اورجینال اثار هنرمندان بزرگ کشورم در شهر خودم گشتم(گرگان) یکدانه کلوب فرهنگی و هنری نتونستم پیدا کنم اخرش از اینترنت دانلود کردم.
  • منافی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    4 0
    مورد 1 را ای کاش همه وزرا گوش می کردند....
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    2 0
    عااالی مثل همیشه، ممنون همکلاسی خوب ما
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    جناب اقای علی جنتی وزیر محترم فرهنگ:شما همچنان به مسیر خود که همان مسیر درهای باز فرهنگی است ادامه دهید ودر ضمن توصیه های صادقانه همکارمان هم در نظر بگیرید .خداوند یاور وطن پرستان باد