۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷

شهرام شکیبا نویسنده‌ی طنازی‌ست و چون صفت طنازی کاربردهای دیگری هم دارد اغلب سبیل می‌گذارد که در رفع سوء تفاهم خیلی مؤثر است. رضا رفیع هم نویسنده‌ی طناز‌ی‌ست اما برای رفع سوء تفاهم سبیل نمی‌گذارد کلاً خانوادگی سبیل توی خون‌شان است یعنی سبیل ِ مستتر دارد.قدما می‌گفتند سبیل خفی در مقابل سبیل جلی!

حالا این دو نویسنده طناز در برنامه قندپهلو با هم به نقطه مشترک رسیده‌اند و حاصل‌اش هم شده یک پاتک آبرومند تلویزیون ایران مقابل ِ شبکه‌ی ...[اسمش را نیار!] که خُب به نوبه خودش یک پا آکادمی طنز است مقابل آکادمی موسیقی...[گفتم که مگو مگو مگو هیچ مگو!]

این یک موفقیت است در تلویزیونی که خلاقیت در آن به کمیابی موطلایی‌ها در ژاپن دوره سامورایی‌هاست.همین که به جای بدل‌های «بفرمایید شام» و برنامه‌های خبری طنز، دو نفر پیدا شده‌اند که با کمترین امکانات یک برنامه پرمخاطب را روی آنتن بفرستند جوری که مردم در آن ساعت، بی‌خیال ِ حریم و حرم سلطان و سالوادور و کره‌ای‌های بی‌حجاب و باحجاب عروس‌دار و مادرشوهردار بشوند والله که خیلی هنر است.درست است که وسعت نظر فکاهه‌های منظوم این برنامه در همان محدوده‌ی «آسته برو آسته بیا که گربه شاخت نزنه» است اما وقتی مردم به همین هم قانع‌اند یعنی خط قرمز قانع بودن در این روزها از خط فقر جامعه هم پایین‌تر است حالا چقدر، انشاءالله عقلا متر می‌آورند.

ما مردم اهل ظرافتی داریم و هر چقدر هم از لحاظ فرهنگ و سطح سواد بالاتر برویم این ظرافت بیشتر می‌شود حتی علما و طلاب این کشور هم اغلب اهل مطایبه‌اند کسانی که در ارائه مطالب جدی خیلی جدیت دارند اما در حاضرجوابی تا حالا حتی مقابل سرهنگ‌ها و سرتیپ‌ها و میرپنج‌ها هم کم نیاورده‌اند و نمی‌آورند. ایران کشوری‌ست که جدی‌ترین حرف‌ها هم با طنازی بیان می‌شوند و طنازی آن قدر محترم است که شاهد مثال فراوان داریم در تاریخ این کشور که جان محکومی را خریده‌اند و قاضی به لبخندی حکم را چرخانده است با این همه جای فکاهه اجتماعی و سیاسی در این سال‌ها خیلی خالی بوده و بیشتر در کوچه و خیابان و تاکسی و اتوبوس و محل کار به گوش رسیده نه از رسانه‌ها.قندپهلو هم در این میان مستثنی نیست و البته از خط شکن‌ها بیشتر از این هم نباید توقع داشت همچنان که مردانه بودن این برنامه هم حرف و سخن دارد.فکاهه خاص مردان نیست و قندپهلو هم استادیوم آزادی نیست. فکاهه سازان بسیار مسلطی در طبقه نسوان هستند که کارهاشان از بسیاری از فکاهه‌کاران مرد بهتر است و هم شهرام شکیبا آشنایی دارد با نام و قلم‌شان هم رضا رفیع.

داوری در این مسابقه نیاز به ارزیابی برنامه نود دارد و عادل فردوسی‌پور ؛که هم عادل است و هم به روایت اسم‌اش فامیل فردوسی. مشخص است که داوری چندان جدی نیست و شکیبا از این لحاظ در آکادمی‌اش در حد همتایش هم در آکادمی موسیقی سخت‌گیر نیست.البته باید قبول کرد که همیشه در ایران برنامه‌ی دور همی جواب داده. امیدوارم این برنامه ادامه پیدا کند به چند دلیل:

یک. این قدر که تلویزیون ایران را نگاه کردیم و گریه کردیم خسته شدیم.به خدا کمی خنده کسی را جهنم نمی‌برد.

دو. در این برنامه نه من بوده‌ام نه تو نه شما.اگر ادامه پیدا کند شاید_البته بعید است_ ما را هم راه دادند تا همان لطیفه‌ها و حاضرجوابی‌هایی را که توی خانه و محل کار و تاکسی داریم آنجا هم بگوییم و حال‌اش را ببریم.باور کنید همین لطیفه‌ها اگر پاشان به تلویزیون باز شود نقش‌شان در توسعه سیاسی اقتصادی کشور از میزگردهای بعد از خبر شبکه دو بیشتر است.

سه.دفاع دیگری ندارم و از پیشگاه دادگاه برای این دو مجرم طلب عفو و مرحمت دارم. این‌ها واقعاً قصد زدن آکادمی و دانشگاه غیرمجاز را نداشتند،پیش آمد. شما تخفیف بدهید شاید ما هم مشتری شدیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی ترک همدانی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    12 0
    آفرین. برنامه ایشان را دیدم و لذت برده ام. شما نیز خوب به واژه های فارسی روی آوردید به ویژه شماره گذاری که بجای اولا و ثانیا... نوشتید : یک دو سه...
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    9 1
    برنامه خیلی خوبیه من که اصلاً تلویزیون نمی بینم و اهل شعر و ادبیات هم نیستم ولی این برنامه رو می بینم ،چون به شعور مخاطب توهین نمی شه برخلاف سایر برنامه ها و فیلم و سریالهای تلویزیون.......
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    4 5
    نميشد يخورده ساده تر مينوشتي ميفهميديم چي ميخاي بگي؟
  • reza A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    9 0
    برنامه خوبي است خدا توفيقشان بدهد.
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    5 2
    مگه شهرام برنامه ساخته؟ اسمش چسه؟ کدوم شبکه؟ کی؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    9 0
    قند پهلو رو خيلي دوس دارم. خيلي خيلي بهتر از اون سريالاي مزخرف خروس و خنده بازاره.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    2 15
    بیمزه بود. به نظرم دیگه بسسه اینقدر میگیم مردم ما به همینم قانع اند و بیان یه برنامه مختصر بسازن و مردم راضی ان. نه آقا! کسی راضی نیست از صدای و سیمای میلی. و تا اون موقع که مردم از حریم سلطان و برنامه های عالی منوتو و ... بزنن بیان کانال های ایران، خیلی خیلی فاصله داریم.
    • ali IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      11 2
      حریم سلطان و برنامه های عالی من و تو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • جوجوش IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    9 1
    آکادمی نه، عکدمی!