گروهی از جوانان تهرانی با همراهی موسسه شهرکتاب در روز دهم مرداد همزمان با ۲۳ ماه مبارک رمضان، اقدام به برپایی مراسم نذر کتاب کردند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن‌ها کتابهای اهدایی مردم را به کتابخانه‌های روستایی 6 استان کشور ارسال کردند.

پیشنهاد برگزاری نذر کتاب، به عنوان برنامه‌ای معنوی و دارای روح بخشندگی و کرامت، در نیمه‌های ماه رمضان از سوی گروهی از جوانان کتابدوست به موسسه شهرکتاب اعلام و مقرر شد که این برنامه در روز بیست و سوم رمضان در بوستان مجاور فروشگاه مرکزی شهرکتاب که پیش‌تر نیز میزبان برخی برنامه‌های فرهنگی بوده است، برگزار شود.

پیشنهاد نذر کتاب در ماه نزول قرآن کریم باعث شد تا علاقه‌مندانی که مایل به مشارکت در توسعه منابع کتابخانه‌ای مناطق محروم و رساندن رایگان کتاب به ساکنان روستا‌ها بودند، در اولین حرکت جمعی در این راستا اقدام به اهدای کتاب کنند.

این برنامه با حضور خودجوش گروهی از جوانان کتابدوست در بوستان برزگر - واقع در خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به خیابان معلم - در روز ۱۰ مرداد برگزار شد و علاقه‌مندان بسیاری در آن شرکت کردند.

نذر این روز با هدف اهدای کتاب به روستاهایی از استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، همدان و مازندران برپا شد و مسئولیت دریافت، آماده‌سازی و ارسال کتاب‌ها به مناطق موردنظر نیز برعهده جوانان مشارکت‌کننده در طرح بود.

این برنامه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در بوستان مجاور فروشگاه مرکزی شهرکتاب و با حضور مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهرکتاب برگزار شد. میزان استقبال از طرح نذر کتاب و همچنین حضور تعداد زیادی از جوانانی که خواهان برگزاری مکرر این دست مراسم بودند، احتمال برگزاری آن را طی مناسبت‌های آتی و در فضای بوستان برزگر قوت بخشید.

برگزارکنندگان در فراخوانی که برای این طرح منتشر کرده بودند، خواستار آن بودند تا کتابهایی غیرتخصصی و مطابق با ذائقه عموم بویژه مختص کودکان، نوجوانان و جوانان اهدا شود تا شوق مطالعه را نزد آن‌ها برانگیزد و تجربه‌ای شیرین برایشان برجا بگذارد.

در فهرستی که هنگام دریافت کتاب از سوی ستاد برگزاری مراسم تهیه می‌شد، تنوع موضوعی آثار اهدایی کاملا به چشم می‌خورد. اغلب کتاب‌ها در حوزه‌های داستان و رمان، تاریخی، علمی و آموزشی، شعر، هنر و کودک و نوجوان بودند. کتاب‌های مربوط به مدیریت خانواده و تربیت فرزند، کتاب‌های کمک درسی، آثار مربوط به کارآفرینی و کسب و کار ساده و خانگی، کتاب‌های مهارت‌آموزی، کتاب‌های بهداشت عمومی و اطلاعات درباره بیماری‌ها، تنظیم خانواده، بارداری و بچه داری، کتاب‌های مهارت‌های روانی (مدیریت اضطراب، افسردگی و ارتباطات)، کتاب‌های مرتبط با مسائل محیط زیست و مهارت‌های کشاورزی و نیز برخی نشریات ادبی و فرهنگی همچون مجله داستان همشهری، نیز از جمله منابعی بودند که در این روز جهت ارسال برای روستاهای شش استان اهدا شدند.

موسسه شهرکتاب پیش از این نیز برنامه‌هایی فرهنگی را با هدف عمومی‌سازی فرهنگ مطالعه و در دسترس گذاشتن کتاب برای عامه مردم، در فضای پیرامونی فروشگاه مرکزی شهرکتاب (بوستان برزگر) برگزار کرده بود. مراسم نذر کتاب دهم مرداد از جمله برنامه‌های مردم‌نهادی بود که با پیشنهاد و حضور علاقه‌مندان کتاب برگزار شد و مدیر موسسه شهرکتاب نیز آمادگی خود را برای تکرار این دست برنامه‌های معنوی و فرهنگی در بوستان برزگر که به طور مستقیم با اهالی محله در ارتباط است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فرهنگ کتابخوانی نزد شهروندان باشد، اعلام کرد.

در اولین نذر کتاب، حدود چهار هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف اهدا شد تا طی روزهای آتی به این روستا‌ها ارسال شود: درازکلا در مازندران، گل سفید و خیرآباد در چهارمحال و بختیاری، چاه رحیم سیستان و بلوچستان، محمودآباد تهران، داریان در استان کرمانشاه، تاج آباد در استان همدان. همچنین کتابهایی به مقصد طرح آموزشی و فرهنگی جهادی یکی از روستاهای ورزقان، خانه کودک بچه‌های افغان در کرج و طرح آموزشی و فرهنگی بچه‌های کولی در بابل ارسال خواهد شد.

عکس‌ها: روابط عمومی شهرکتاب

5757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهتاب A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    13 0
    خیلی ایده ی جالبی بود! منم حتما سال دیگه شرکت میکنم
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    آفرین عالی بود.خدا خیرتون بده.
  • الهام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    سال هاست به خودم میگم اگه روزی بخوام نذر کنم حتما نذر کتاب می کنم احسنت هموطن آگاه.دست مریزاد