دادگاه عالی ایتالیا در ظاهر محکومیت سیلویو برلوسکنی به چهار سال زندان را تایید کرد اما در عمل او قرار نیست به زندان برود و همه چیز براساس چندین تبصره ماست مالی شده است.

به گزارش خبرآنلاین در حالی که رسانه های ایتالیا و اروپا روز پنجشنه تیتر زدند برلوسکنی به چهار سال زندان محکوم شد اما در عمل قرار نیست نخست وزیر پیشین این کشور به زندان برود.

روز پنجشنبه دیوان عالی ایتالیا محکومیت برلوسکنی نخست وزیر پیشین این کشور را به چهار سال زندان تائید کرد. پیش از این دادگاههای بدوی و تجدید نظر ایتالیا برلوسکنی را به 4 سال زندان و 5 سال انفصال از مشاغل دولتی محکوم کرده بودند.

آنگونه که شبکه خبری یورو نیوز گزارش داد پنج قاضی دیوان عالی ایتالیا، روز پنجشنبه، حکم صادرۀ پیشینِ چهار سال زندان برای سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر اسبق این کشور را به اتهام فرار مالیاتی، تایید کردند.

با وجود این و بر اساس قانون عفوی که در سال ۲۰۰۶ میلادی تصویب شده است محکومیت چهار سال حبس نخست وزیر سابق ایتالیا بطور خودکار به یک سال زندان تقلیل می یابد.

 برلوسکونی ۷۶ ساله، این یک سال حبس را نیز نه در سلول زندان بلکه بخاطر سن بالایش در حبس خانگی خواهد گذراند و یا همین مدت را صرف خدمات اجتماعی یا عام المنفعه خواهد کرد.

عالی ترین محکمه ایتالیا همچنین دستور داد تا حکم پنج سال انفصال آقای برلوسکونی از مناصب دولتی، در دادگاه دیگری در میلان مجدداً بررسی شود.

کمیته سنای ایتالیا هم این قدرت قانونی را خواهد داشت تا چنین انفصالی را رد کند. بدین ترتیب، سیاستمداری که بیست سال بر حیات سیاسی ایتالیا سایه انداخته است اگرچه کناهکار شناخته می شود اما در حال حاضر نه به زندان می رود و نه از مناصب دولتی محروم می گردد.

تهدید دولت

نکته جالب در این میان تهدید برخی از اعضای دولت درخصوص سخت گیری به برلوسکنی در دادگاه بود. اعضای حزب خلق آزادی که از شرکای ائتلافی حزب دموکراتیک به رهبری انریکو لتا، نخست وزیر ایتالیا به شمار می رود تهدید کردند در صورتی که برلوسکنی از خدمت در امور دولتی منع و مجبور شود کرسی سنای مجلس را نیز از دست بدهد، از دولت کناره گیری خواهند کرد.
وکلای مدافع برلوسکنی نیز روز چهارشنبه در جلسه دادگاه برائت کامل برلوسکنی را خواستار شده بودند و اعلام کردند موکل آنها هیچ جرمی را مرتکب نشده است.
دادستانی ایتالیا روز سه شنبه از دادگاه عالی این کشور خواسته بود رای محکومیت برلوسکنی را تایید کند اما پیشنهاد داد حکم وی را در مورد پنج سال انفصال از خدمات دولتی به سه سال کاهش دهد.

واکنش شهروندان

برلوسکنی از آن دست سیاستمداران جنجالی در ایتالیا است که طرفداران و مخالفان دو آتشه دارد. عده ای او را ام الفساد می دانند و معتقدند اگر او محکوم شود، درس عبرتی برای همه سیاستمداران فاسد و هرزه ایتالیا خواهد شد ولی عده ای دیگر که از طرفداران او هستند معتقدند جامعه ایتالیا به افراد جسور، شجاع و اهل ریسکی مانند برلوسکنی نیاز دارد که برخی از چپ ها چشم دیدن موفقیت های او را ندارندو مدام برای او پاپوش درست می کنند.

آنگونه که واحد مرکزی خبر گزارش داده برخی از شهروندان رمی معتقدند اگر برلوسکنی محکوم شود تغییری اساسی در ایتالیا خواهد بود زیرا در این صورت بسیاری از سیاستمداران دیگر نیز باید محکوم شوند. این سیاستمداران ایتالیا را دچار بحران و فاجعه کرده اند. آنها کشور را به مرز نابودی سوق داده اند. من کار دارم و از این بابت مشکلی ندارم اما جوانان هیچ آینده ای ندارند و اگر آنها آینده ای می خواهند داشته باشند مجبورند به کشورهای دیگر بروند.
در عین حال عده ای دیگر فکر می کنند او تبرئه خواهد شد و این کار درست است. پرونده علیه برلوسکونی بیست سال است وجود دارد و این یک رسوایی است و باید به آن پایان داده شود.

ماست مالی

اما روز پنجشنبه با اقدام  پنج قاضی دیوان عالی ایتالیا که تایید حکم قبلی علیه او بود و با توجه به وجود تبصره ها و بندهایی که سبب میشود در عین محکومیت، هیچ صدمه و ملالی متوجه نخست وزیر پیشین ایتالیا نشود همه چیز به صورت ماست مالی کردن به پایان رسید.

بدین ترتیب هم برلوسکنی محکوم شده و هم جریمه و تبیهی متوجه او نخواهد شد. این اتفاق به زودی اعتراض آن دسته از ایتالیایی هایی را که به شدت مخالف فساد و هرزگی برلوسکنی در دودهه گذشته بوده اند را به همراه خواهد داشت.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =