همکاری صدا و سیما با شبکه "من و تو" در ساخت مستند رضاشاه

پخش مستند "رضاشاه" از شبکه "من و تو" حسابی خبر ساز شده. قابل پیش بینی هم بود. به هرحال طبیعی است که روایت زندگی خاندان پهلوی برای خیلی ها جذاب باشد، به ویژه برای نسلی که می خواهند بدانند چرا پدران آن ها کمر به نابودی حکومت پهلوی بستند.حقیقتش را بخواهید آن ها پاسخ این پرسش را نمی توانند از شبکه های رسانه ملی دریافت کنند.

پخش مستند "رضاشاه" از شبکه "من و تو" حسابی خبر ساز شده. قابل پیش بینی هم بود. به هرحال طبیعی است که روایت زندگی خاندان پهلوی برای خیلی ها جذاب باشد، به ویژه برای نسلی که می خواهند بدانند چرا پدران آن ها کمر به نابودی حکومت پهلوی بستند.حقیقتش را بخواهید آن ها پاسخ این پرسش را نمی توانند از شبکه های رسانه ملی دریافت کنند. یعنی خیلی به روایت های رسمی باور ندارند. کلماتی مثل: "خیانت" و"وابستگی" و"غارت بیت المال" آن قدر به راحتی به این و آن عطا شده که دیگر کارآیی خود را از دست داده.علاوه بر این نمی توان یکسره همه چیز را منکرشد. مردم راه آهن و دانشگاه و استادیوم ورزشی را به چشم می بینند،هرچه قدر هم من وشما بگوییم این بناها با انگیزه های سیاسی ساخته شده اند فایده ای ندارد. انگیزه ها درطول تاریخ از یاد می روند آنچه برجای می ماند خود اثر است و نه چیز دیگر.البته این حرف ها به معنای تایید مستند رضاشاه نیست. این مستند بیش از آن که یک مستند تاریخی و یا گزارشی باشد ستایش اغراق آمیزی بود که گاه از شدت افراط و اغراق، مضحک جلوه می کرد. این که فی المثل بگوییم رضا شاه به عقاید دینی مردم به شدت احترام می گذاشت تا آن جا که به آن ها اجازه می داد به زیارت حرم امام رضا(ع) بروند و مانع آن ها نمی شد یعنی یا خودمان خیلی هالو تشریف داریم یا مخاطب را همانند خودمان تصور کرده ایم. یا این که بگوییم رضا شاه برای پایان بخشیدن به شایعات زمین خواری اش همه زمین هایش را به نام فرزندش ثبت کرد یعنی این که کلا چیزی به نام فهم وشعور را به رسمیت نمی شناسیم. با این همه اگر چنین مستندی با اقبال عده ای روبرو شود نباید تعجب کرد. این اقبال- ولواقبالی بی رمق و اندک- واکنشی است به آنچه ما تحویل مخاطب داده ایم. وقتی ما رضا شاه را فردی نشان می دهیم که فقط به عیش و نوش می پردازد و در حال قلع و قمع مخالفان است و هنری جز بله قربان گویی به اربابان خارجی ندارد طبیعی است که مخاطب جوان و پرسشگر- شما بگویید مخاطبانی بسیار محدود- روایت "من وتو" را بیشتر بپسندد. یکی از معدود کارهای خوب تلوزیون مناظره ای بود که تلوزیون بین آقای زیبا کلام وسلیمی نمین درباره رضا خان برگزار کرد. اگرچه آن مناظره نیز متاثراز فضای احساسی و هیجانی جامعه ما دوقطبی بود. یعنی یکی رضا شاه را قهرمانی تمام عیار معرفی کرد و دیگری اورا خائنی بالفطره اما آن مناظره اگر ادامه پیدا می کرد و پای افراد دیگری به آن برنامه وا می شد شاید به نتایج بهتری دست می یافتیم. متاسفانه آن برنامه مثل همه برنامه های خوبی از این دست به زمره برنامه های استثنایی تلوزیون پیوست. نتیجه منطقی آن هم شد مستند "رضا شاه" پخش شده از شبکه "من و تو". مستندی که در باور پذیری آن صدا و سیمای جمهوری اسلامی نقشی مهم و اساسی ای دارد.    

کد مطلب 305770

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 195
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سينا A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    افرين مقاله خوبي بود
    • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      من خودم وقتی که مستند از تهران تا قاهــــــــره رو دیدم به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم، میخوام بگم که به خوبی نبض مخاطب رو دستش گرفته بود اما این مستند رضا شاه خیلی آبکی بود تمام مدت من داشتم به اطلاعات ناقص و سرهم بندی شده ای که به خورد مخاطب میدادند میخندیدم. دست آقای معتضد رو از پشت بسته بودن!!
    • منصور A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      به فیس بوک صفحه ژانر مراجعه کنید تا ببینید کسی به چرندیات این مستند توجهی نمی کنه
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      بخشی از کارهای رضاخان: دانشگاه تهران بیمه ایران تغییر تقویم قمری به خورشیدی اتصال شهرهای ایران با پل و جاده های آسفالت دادگستری (محکمه و دادگاه حرفه ای) ثبت اسناد ثبت احوال و شناسنامه لغو کاپیتولاسیون براندازی خانسالاری و مافیای ایران - چیزی که هنوز در ایتالیا ریشه کن نشده تشکیل ارتش ایران بانک سپه (نخستین بانک ایران) بانک ملی ایران بیمه ایران ساخت راه‌آهن سراسری ایران (از خلیج فارس تا دریای کاسپین)
    • پاشا A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      مگر همین الان حجاب اجباری به معنی چادری شدن همه مردم هست؟ خیر، نیست. پس آن موقع هم کشف حجاب به معنی درآوردن حجاب تمام زنان نبوده. مثل الان که در ادارات دولتی و حکومتی شدت حجاب بیشتر است، آن موقع هم در ادارت دولتی درآوردن حجاب شدت بیشتری داشته.
    • پاشا A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      403 8
      از دوستان میخواهم انقدر با کلمات بازی نکنند و از طرفی توجه کنند که کارهای عمرانی انجام شده بی سابقه بوده در آن سال ها. پس چرا الان با این همه جمعیت فعال و بودجه نجومی نفت نمیتوانند یک دانشگاه مثل دانشگاه تهران افتتاح کنند یا مثلا 15 سال نمتوانند آزادراهی که قرار بود 30 سال پیش ساخته شود را تکمیل کنند.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      صفحه ژانر که بوسیله یه مشت ادم الاف و بد دهن و بی وطن اداره میشه، اونکه وضعش معلومه
    • بی نام EU ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      231 6
      بعضی ها میخوان بگن هر چی قبل از ما بوده بد هست و دیکتاتوری بوده و فلان فلان ... فقط ما خوبیم
    • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      طرفدارای رضا شاه انشاله با خودش محشور بشن که بفهمن خوب بوده یا بد.
  • فرهاد A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    انصاف چیزی است که ما آن را خیلی وقت است که فراموش کرده ایم. همان طور که آقای موسوی گفته اند اگر ما خودمان منصفانه در باره رضا شاه سخن می گفتیم دیگر کسی به مستند ضعیف و یک جانبه "من وتو" اعتنایی نمی کرد.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      شما هم اگر منصف بودی نمی گفتی مستند ضعیف و یکجانبه!!!! ایراد داشت قبول ولی کلی هم انتقاد به انگلیس و بی بی سی کرد که از یه شبکه ی انگلیسی بی سابقه بوده
    • mohsen IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      790 9
      اگه الانم صدا و سیما از رضا شاه تعریف کنه کسی بابر نخواهد کرد چون صدا و سیما ار کسی بی خودی تعریف نمی کنه
    • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      314 6
      در کمتر از 15 سال برای کشور چه خدماتی که انجام نداد بظاهر این دیکتاتور و خود نیز برای حفظ کشورش رفت آخرین این مستند و تخریب یک آرامگاه گواه خیلی از مسائل بود.... راستی آون شخص که سخنرانی می کرد در هنگام تخریب آن آرامگاه نامش چیست و خدماتش چه بود؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      301 7
      کسانی نامش را دیکتاتور نهادند که با پیشرفت،ترقی،مدرنیته و امکانات روز جهان در آن زمان مخالف بودند و در مقابلش مقاومت می کردند دقیقاً همانند طالبان افغانستان که سواد،آزادی زنان،تلویزیون ورسانه و تمام تکنولوژی مخالف و گناه می دانند
  • مسیح علوی A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    زنده باد. بهتر از این نمی شد نقد منصفانه و بدون فحاشی نوشت.درود بر شما.
  • امینه A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    به قول شاعر :نرود میخ آهنین در سنگ غم مخور
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    288 6
    بايد منتظر مستند هاي بعدي هم بود...
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      چندتاشو از دست دادی برادر (;
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    278 8
    مشکل اینجاست در اینجا هر کس هر چیز را آن طور که به نفعش است یا دوست دارد می بیند , حقیقت مهم نیست
  • بابک IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    خوبه این برنامه رو پخش کردن..همین طوری دارین مطلب مینویسیناااا...........
  • لطيفي IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    454 5
    هيچ انساني به معني مطلق خوب يا بد نيست.در مورد رجال سياسي كه سكاندار امور اجرا نيزبوده اند بديهي است عملكرد به جاي مانده گوياي واقعيات است.در بزرگي كار انجام شده در مدت 20 سال در آن زمان كافي است دقت كنيد در حال حاضر فقط اتوبان تهران-شمال با ابزار آلات كنوني در همين مدت زمان هنوز نا تمام است.اين مقايسه نه در راستا تخريب و كوچك شمردن حال بلكه نشاندهنده سختي و بزرگي اقدامات آن زمان ميباشد.راهي كه بعد از سرخوردگي ملت ايران از قاجار تا كنون در يك مسير توسط افراد با سلايق مختلف ادامه و هدف آن توسعه ايران است را شخص رضا پهلوي با تمامي ايرادانت آغاز نمودبا نبود اين مردان اجرايي در 100 سال اخير قطعا حال و روز ايران بهتر از ساير همسايگان نبود .
  • پوریا A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    با اینکه دستت بسته بودو باید 4 تا ایراد الکیم بگیری بد نبود
  • معصومه A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    اگه جنگ جهاني نميشد اون وقت ميديد كه ايران چه كشوري ميشد. افسوس كه رضاخان در بد شرايطي به قدرت رسيد و زود رفت. شايد بدترين نقطه تاريك در زندگيش كشف حجاب باشه.
    • بی نام GB ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      126 8
      یه جوری بنویس که تکلیف ما روشن یاشه مثبت بدیم یا منفی؟
    • حقیقت گو IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      اگر زود نمی رفت؟!!! خوب بهتره بگید که کی کنارش زد و جاش نشست؟!!!! بالاخره تکلیف ما رو روشن کنید رضا خوب بود یا محمد رضا؟!!!! اگه این طور که شما از رضاشاه تعریف کردید و عملکردش رو به نامساعد بودن اوضاع جوی اون زمان ربط دادید صحت هم داشته باشه، باید محمد رضاشون رو خائن به مملکت دونست که ایران رو از وجود این مرد نازنین زود محروم کرد!!!!! شرط می بندم اینجاش رو نخونده بودید!!!!
    • فخرالدین A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      در مورد کشف حجاب من فکر می کنم خیلی ها بیشتر از رضاشاه مقصر هستند.
    • باربارا IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      86 10
      آقای حقیقت گو، یکبار نوشته و کامنت خودت رو بخون؟ "باید محمد رضاشون رو خائن به مملکت دونست که ایران رو از وجود این مرد نازنین زود محروم کرد!!!!! شرط می بندم اینجاش رو نخونده بودید!!!!" شما ظاهرن خودت رو خیلی فرد با مطالعه و دارای دانش و اطلاعات می دونی که اینجوری صحبت میکنی! اکثر کامنهات رو می خونم و قبول دارم ولی این یکی خیلی مغرضانه و از روی نفرته!
    • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      2 24
      عزيز م مثبت بده!
  • مشهدی A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    190 3
    کاملا درسته اگر صدا وسیما وکلا رسانه های مکتوب و غیر مکتوب اشتباهات این ادم رو در کنار خدماتش اعلام می کردن این همه حساسیت برای یک برنامه تلویزیونی اون هم نه از شبکه داخلی برانگیخته نمی شد.
  • م-ع IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    مقايسه كنيد امكانات الان ايران رو با سالهاي حكومت اون شخص.خيليها كارايي ميكنند كه نبايد منكرش باشيم.ولو اينكه باهاش به شدت مخالف باشيم.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    عملکرد رضا خان را باید در زمانه خودش در حال و هوای روزگار خودش نقد کنیم.ببینیم در چه زمانی و در چه شرایطی بر قدرت آمد . او هم مثل تمام انسانها خوبی ها و بدی ها داشته . جالب است هر کاری که کرده فقط و فقط انگیزه سیاسی برایش می آورند.تاریخ بخوبی قضاوت خواهد کرد
  • داری IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    234 2
    فقط کافی است بذون تعصب مقایسه کنیم ! با کمی عقلانیت نیازی به پیروی از تفکرات منفعت طلبانه نیست !
  • بی نام EU ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    217 9
    مخاطب صدا و سیما خودمان فقط و فقط ضرغامی هست بسیار مستند خوبی بود اگر همین کارو صداو سیما انجام می داد البته بودن سانسور همیشه باید واقع بین باشیم واقعیت در کنار اعتراض چه اشکالی دارد
  • محسن A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    احساساتی نشویم و از یاد نبریم خفقان سیاسی ای را که رضا خان به ویژه در سال های آخر قدرتش به وجود آورد. چه انسان های بزرگ وشریفی که به دستور او به قتل رسیدند. سرزمین ما نیاز به توسعه همه جانبه دارد یعنی کسانی که در کنا رخدمات رفاهی آزادی را نیز ارج نهند.
    • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      203 8
      آخیش عزیزم ... پس تا می توانی الان از هوای زیبای آزادی تنفس کن....
    • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      136 4
      محسن جان دلبندم فیلترنت نوش جونت ! لذت ببر از آزادیش. بقیه آزادی ها هم همچنین... برو سیب زمینی بکار کیه جلوتو بگیره. این آیا آزادی نیست؟
    • بی نام GB ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      111 3
      در دوران رضاشاه كبير در اروپا هم خفقان بود , دمكراسي مثل الان نهادينه نشده بود , با يه آدم دست نشانده انگليس مثل شيخ خزعل در خوزستان كه ميخواست خوزستان رو جدا كنه يا بلشويكهاي درنده خو و متجاوز و آدم كش در گيلان و آذربايجان بجز روش رضاشاه به چه روش ديگه اي ميشد عمل كرد ؟ يادتون رفته اول انقلاب غائله كردستان يا خلق عرب در خوزستان و يا تركمنستان چجوري حل شد ؟ نكنه فكر ميكنيد با رفراندوم و نظرسنجي بود ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    348 3
    خیلی از تندرویهای بلافاصله پس از انقلاب بخصوص از جانب افرادی چون خلخالی مثه همون تخریب مقبره و ازین قبیل باعث بی اعتمادی نسبت به بازگویی تاریخ (چه از طریق کتاب و نوشته و یا فیلم) از سوی رسانه های داخلی شده
    • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      89 2
      تندروی های این شخص فقط همین بود؟؟؟ تاریخ خود گواهی خواهد داد
    • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      186 1
      آقای خلخالی در اوائل انقلاب میخواست تخت جمشید را به خاطر نماد شاهنشاهی با بولدوزر تخریب کند که مردم شریف مرودشت با دراز کشیدن در جلوی بولدوزر ها مانع این عمل شدند.
    • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      80 1
      دشمن دانا بلندت میکند بر زمینت میزند نادان دوست
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    251 9
    ﺗﺎ ﺣﺎﻼ ﮐﻪ ﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻧﺒﺪﺍﺭﺍﻧﻪ ﻳﮏ ﻃﺮﻓﻪ و ﻏﻴﺮﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺻﺪﺍ و ﺳﻴﻤﺎ نﺷﻮﻥ ﻣﻴﺪﺍﺩ، ﭼﺮﺍ ﻗﻠﻢ ﻓﺮﺳﺎﻳﯽ ﻧﻤﻴﮑﺮﺩﻳﺪ؟!
  • احسان IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    436 7
    واقعا دوست داشتم بدونم اگر رضا شاه به قدرت نمی رسید و حکومت قاجار ادامه پیدا میکرد ما الان در چه حال و روزی بودیم.اصلا با کارنامه ی درخشان اون خاندان, نقشه ی ایران همینی که الان هست می بود یا نه؟
    • علی A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      احسان خان رضا شاه باعث شد که شمال ایران ( منظور از آذربایجان تا خراسان) به اشغال روسها در آید و اگر تهدید امریکا و انگلیس نبود روسها قصد خارج شدن از ایران را نداشتند.
    • مسعود A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      161 8
      علي آقا تهديد انگليس كدومه اگه درايت قوام السلطنه نبود الان آذربايجان مال ما نبود
    • بی نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      41 2
      احسان جان اگه رضاشاه نبود ایران دست کمی از افغانستان نداشت
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    194 2
    چرا کسانیکه از واقعیت ها تاریخی هراس دارند سئوالی است که مردم دارند ازکسانیکه دوست ندارند واقعیت های تاریخی پخش شود ومیخواهند تاریخ را با سلیقه خود کانالیزه کنند
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    بدبختی ونابودی همیشه مولد استبداد بوده هست حالا اگه به اجبار مملکت دسته گل می کرد
    • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      91 3
      ﻫﺎ!!!!! ﺍﯼ ﮐﻪ ﻧﻮﺷﺘﯽ ﻳﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟؟!!
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    اين كه رضاشاه ديكتاتور بود و ظلم مي كرد كسي منكرش نيست اما همين ادم با هر نيتي كه بود كارهايي هم كرد كه هنوز هم كه هنوزه مردم از ان بهره مي برند و ايران از هم پاشيده را يكپارچه نمود منكر اين كارهايش كه ديگر نمي توان شد
    • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      208 6
      ﺷﺎﻳﺪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﻣﺼﻤﻢ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺷﻤﺎ ﺩﻳﮑﺘﺎﺗﻮﺭ ﻧﺒﻮﺩ، ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﺴﺖ ﺍﻳﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻩ.
    • باب اتش IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      ایران فقط با دیکتاتوری اداره میتونه بشه فقط یکی مثل رضا خان میخوایم که به زور چماق کارهارو پیش ببره ولاغیر
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      به نظر من در 90 سال پیش، دمکراسی کامل برای ایران زود بود و باعث هرج و مرج میشد و باید روند دمکراسی به تدریج پیش می رفت. شما چطور می خواستید با اون فرهنگ سنتی و اینکه بسیاری از مردم بیسواد بودند دمکراسی مدرن برقرار کنید؟ البته در همان زمان هم بوجود آمدن قانون و مجلس ونظام اداری یک نوع پیشرفت بود. ولی الان مردم به سطحی از پیشرفت فرهنگی و اجتماعی رسیده اند که یک دمکراسی 60-70 درصدی داشته باشند.
    • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      99 2
      شایدعلت دیکتاتوری رضا شاه را بتوان در تنها بودن در اهداف ملی و همچنین عجله ایشان در این راه با پشتوانه ضعیف مالی دونست
    • مریم IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      50 2
      دوست عزیز ،طبق اسناد تاریخی در روم باستان هم در شرایط بحرانی اداره ی امور رو به دست یک دیکتاتور میدادن(حتی در دوران جمهوری روم).تا شرایط رو به کنترل کنه و یه جورایی مملکت رو از وضعیت قرمز بیرون ببره(اگر منبع میخواید هم میتونم بهتون بگم)پس معنای کلمه ی دیکتاتور در باطن انقدرا هم بد نیست.به نظر من شرایط اون موقع ایران هم وضعیت قرمز بود و حضور یک دیکتاتور رو میطلبید.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      53 1
      هر چیزی رو باید در زمان و شرایط خودش سنجید. ما الان نباید با معیارهای امروزی درباره نزدیک 100سال پیش داوری کنیم. انقلاب کبیر فرانسه حدود 200 سال پیش رخ داد و تازه پس از مدتی دوباره به دیکتاتوری ناپلئون روی آورد. همین 30 سال پیش خیلی از کشورها مثل شوروی یک حکومت دیکتاتوری تک حزبی داشتند یا چین هنوز هم یک حکومت کمونیستی داره. کشورهای منطقه هم که خیلیشون پادشاهی اند. دیکتاتوری در زمان رضاشاه در منطقه و حتی خیلی جاهای جهان و حتی برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا وجود داشت. نظامهای دمکراتیک کمتر از 20 سال است که با فروپاشی کمونیسم تقریبا در همه جای جهان توسط مردم بعنوان بهترین روش شناخته شده می شوند. بنابراین دیکتاتور بودن رضاشاه در آن زمان عیب بزرگی نبود
  • داریوش A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    140 4
    دوستان تاریخ نویس بیایید فارغ از حب و بغض سیاسی تاریخ را همانطور که اتفاق افتاده روایت کنید و نه آنگونه که دوست دارید. تاریخ را بازگو کنید نه اینکه تاریخ را بنویسید آنوقت دیگر این بحث ها هم تمام می شود.البته تاریخ نویس هم باید مستقل باشد آنوقت است که حرفهایش از نظرعموم معتبر می نماید وگرنه اشخاصی مانند معتضد و دیگران هر چه قدر هم راست بگویند مردم به حرف آنها توجهی نخواهند کرد همانگونه که الان هم نمیکنند.
    • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      108 2
      افرين. هركس كه صداوسيما به او اجازه صحبت كردن و ورق زدن تاريخ بدهد قطع به يقين جهت دار حرف ميزند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    407 5
    فقط و فقط یک سفر خارجی آنهم به ترکیه!!! قابل توجه مسئولین کنونی!!!
    • بینام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      236 3
      در کار مملکت مشغول بود دنبال امار عجیب و غریب هم نبود که بیت المال بی صاحب را خرج سفر خانوادگی به نیویورک ومسکو وونزویلا کنه
    • رضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      9 206
      نقطه سر خط.آیا مسولین مااصلا توجه ای به رهنمودها ی رهبری وبفکراینجوراز مسائل هستند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    63 2
    عجب موی قشنگی داری....
  • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    136 2
    صداوسيما خيلي تاثير مهمي در بيدار شدن مردم داره البته از اون جهت! يعني اونقدر كليشه اي رفتار ميكنه كه مردم مجبور ميشن به كنكاش و تحقيق از ماهواره و اينترنت ببردازن!
  • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    در اینکه رضا شاه در آن شرایط نا بسامان در مساله ساخت و ساز و آبادانی موفق بود شکی نیست ولی مردم ما نسبت به گذشتگانشون حساس شده اند چون خدماتشون نادیده گرفته شده من نه طرفدار راستم و نه چپ ولی دوستان در همین دوره آقای قالیباف شهردار تهران کارهایی رو کرد که حتی غربی ها هم اونا رو تحسین کردند از جمله ساخت بزرگراه طبقاتی و تونل های شهری آیا تهرانی ها در آینده نسبت به خدمات ساخت و ساز شهردارشون همچون رضاشاه حساس خواهند بود؟!!
    • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      4 29
      عزیز من ساخت پل و پارک و دریاچه و...واسه شهردار کلانشهری مثل تهران اصلاً افتخار نیست بلکه یه کلانشهر ترافیک و آلودگیش کنترل بشه که قالیباف اصلاً نتونست کنترلش کنه. احمدی نژاد از قالیباف خیلی خیلی موفق تر بوده با یه طرح ساده مثل زوج و فرد
  • مهدی120 GB ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    253 4
    رضاخان هرکه بودیک ایرانی بود
    • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      1 65
      منظورت چی بود
  • دوست داشتني IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 161
    زنده باد بهار. زنده باد بهار... و باز هم زنده باد بهار. : دي
  • حقیقت گو IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    6 134
    الان یعنی شبکه ی من و تو مستقله؟!!!!!!
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    140 1
    تاریخ ماندنی است و کسی نمی تواند آنرا تماما"تحریف کرده یا تغییر دهد، مردم خود قضاوت می کنند که چه اتفاقاتی رخ داده است، هنر ما در حال حاضر چیست؟چه اتفاتی افتاده است؟ اتوبان تهران شمال چند سال دیگر به پایان می رسد؟ و هزاران وعده و وعید دیگر،انچه اجرایی شده است قابل باور و تایید است.
  • رضا A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    186 2
    مقاله خوبیه اما ای کاش همان طور که شایعه زمین خواری رضا شاه رو راحت میگیم، شایعه زمین خواری برخی مسئولین فعلی را نیز مطرح میکردیم. گفتن نکات منفی یک فرد و چشم پوشی از کارهای مشابه فرد مقابل با او مثل اینه که توی یه دعوا یکی رو بگیریم و دیگری رو آزاد بذاریم بعد هم بگیم در حد توان جلوی دعوا را گرفتم.
  • کوروش A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    234 3
    لیست خدماتی که به کشورش کرد رو یبار نگاه کنیم. ان هم تو 15 سال. کمتر ادمی پیدا میشه که بخاطر حفظ کشورش هم استعفا بده هم وطنش رو بخاطر اینده کشورش داوطلبانه ترک کنه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    106 1
    تاریخ به خوبی در مورد هر کسی قضاوت می‌کند. پس بگونه‌ای عمل کنیم که از ما هم نامی نیک باقی بماند. قضاوت را به تاریخ بسپاریم.
  • باربارا IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    183 2
    مردم خود بهترین قاضی اند احتیاج به وکیل وصی ندارند. بذارین بعضی ها تا می تونن توهین کنن. صحنه آخر فیلم که تخریب یک مقبره بود خود گویای همه چیز بود.
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    167 3
    جناب اقاى موسوى ، قلم و نگراش شما شيرينه، ولى باور ندارى كه رضا شاه به اعتقادات مذهبى احترام ميگذاشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما ميدونى كه در مناطقى از چين روزه گرفتن ممنوعه؟(خبر انلاين)، شما ميدونى كه مفاتيح در عربستان ممنوعه؟ شما ميدونى كه .......بهتره ديگه نگم.فقط لطفاً بدون و بگو
  • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    191 2
    ازبین بردن مقبره یکی از پادشاهان ایران و عدم توجه ومرمت برج آزادی وسایر بناها که می تواند به عنوان بخشی از تاریخ معاصر ایران مطرح باشد ویک منبع درآمد توریستی نا تمام ,ناشی از کج سلیقی مسئولین می باشد.
    • شهروند ایرانی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      24 1
      فقط کج سلیقگی؟!!!!!!!!!!!
  • بی نام GB ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    190 7
    درود بر تمام ايرانيان راستين
    • حمزه NO ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      91 5
      یعنی من میخوام فقط بدونم اون بیوطنی که به این کامنت منفی میده دیگه چجور چیزیه؟ یعنی درود بر ایرانی کجاش بده؟؟؟ شما با واژه ایرانی هم مشکل دارید؟؟؟؟ بابا شما دیگه از کجا اومدین؟
  • ahmad IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    214 4
    خوشم میاد همه ماهواره دارن و مستند رو دیدنا! :)
    • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      85 4
      ما نداریم ولی دیدم.
    • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      80 2
      منم خونه همسايه ديدم!!
    • شهروند A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      19 1
      من خونه باجناقم دیدم ... خوب چی کار کنم؟! نمی تونم نذارم بچه ام بره خونه خاله ش که!؟ رفتم بیارمش دیدم داره رضا شاه رو نشون میده منم نگا کردم تا آخر ... باجناغم که فامیل نمیشه!
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    165 6
    مستند جذاب و بدون تحریفی بود
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    136 5
    بعضیا دیکتاتورن ولی میسازن و آباد میکنن(در کنار ظلمی که دارن )
  • اميد NO ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    64 4
    من با نويسنده ي اين مقاله موافقم. بايد فضا به نحوي باشد كه خوب و بد را بتوان در كنار هم ديد. رضا خان هم يك رهبر سياسي بود، با اشتباهات و كارهاي مثبت خود. اين كه واقعا كدام بخش غالب بوده نيازمند واكاوي بدون تعصب تاريخ را دارد.
  • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    64 3
    اي خدا اي احد الناس اي مردم أينا مارو چي فرض كردن هالو يا يه موجودي مثل خودشون اين تاريخي كه هـمه ديدن شنييدن عين خيار شور خالي ميبندن وأي به حال ١٠٠٠سال پيش كه مردم نه ديدن نه شنيدن اي اقايي كه مسخره ميكني قبلش يكم مطالعه كن
  • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    217 4
    دکتر حسابی در خاطراتش در مورد تاسیس دانشگاه تهران با صراحت اعلام میکند که رضا خان شبانه هزینه اولیه را برای دکتر حسابی فرستاد، و اعلام میدارد که رضا خان علاقه وافری به تحصیل ایرانیان در داخل کشور داشت
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    206 4
    این همه رای مثبت نسبت به مستند رضا شاه نشانه چیه واقعا ...
    • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      88 2
      واقعا
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    94 25
    رضا شاه دیکتاتور بود ولی خب در راه آبادانی ایران هم گام برداشت
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    158 2
    اره همه خدماتش جنبه سیاسی داره لطفا شما هم از جنبه سیاسی راه اهن تبریز به تهران رو دو طرفش کنید اونم با این امکانات نه تو 15 سال یه قرن فرصت دارید
    • بی نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      146 5
      یک جاده تهران -شمال با امکانات الان هنوز ساخته نشده اما راه اهن تهران -شمال و جاده های هراز -فیروزکوه و چالوس رو با اون امکانات ساختن واقعا سخته.
    • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      76 2
      اره تورو خدا اونم نه با بول مالیات قند و شکر با بول نفت و گاز و عوارض گمرکی و مالیات و...
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    38 3
    سلام خبرآنلاین ببخشید اینجا مطرح میکنم اما جای دیگه ای ندیدم که بنویسم لطفا راجع به نحوه پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد یک گزارش بنویسید که بقیه مثل من اول کارت اعتباری رو نخرند اون هم با قیمت 15 هزار تومان و بعد ببینید رشته ای که میخوان نیست توی لیست ! یعنی اول باید 15 هزار تومان بدی تا بعدش امکان دیدن لیست رشته ها برات وجود داشته باشه . آیا این درسته ؟
    • نكته سنج IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      26 2
      نه باور كن درست نيست!!
  • حمید IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    104 1
    خیلی ها مثل من به تاریخ علاقه دارند ولی خوراک تاریخی جالبی بهشون داده نمیشه..تنها برنامه در مورد تاریخ افتاده دست اقای معتضد که هم تحریف شدست هم نظرات شخصی خودش رو به عنوان اتفاقات تاریخی به خورد مخاطب میده.
  • بی نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    43 8
    این تنها مقاله‌ی انتقادی بود که عصبیم نکرد. ممنون
  • دانیال IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    36 2
    هی وایِ من!!
  • اقا A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    117 4
    اقا یه مستند بود مردم هم دیدن خودشون هم تصمیم میگیرن که چقدر راست بود چقدر دروغ کاری نداره شما هم یه مستند برای خودت بساز بزار مردم ببینن چرا هی داد و بیداد راه میندازین که وای این مستند ابکی بود دروغ بود شما راستشو بساز به قول خودتون مردم شعور دارن بزارید مردم خودشون تصمیم بگیرن بسه دیگه خط دادن به مردم به خدا این خط دادن ها بی اثره
  • علی A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    6 177
    مسلما رضاشاه هم خوبی هایی داشته ولی بعضی اشتباهات اونقدر بزرگ هستند که تمام خوبی ها را پاک میکنن.مثل خیانت ها و بدی های زیادی که این فرد کرده که دیگه جای هیچ تعریف کردنی از او نمیگذارد و باوجود خدماتی هم که داشته بازهم مردم ایران ازاو به بدی یاد میکنند اگر صداسیما رو هم بگذاریم کنار بزرگترها یادشون نمیره رضا شاه چه جنایاتی انجام داده...
    • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      97 3
      علی جان شما خودت رو جای کل مردم ایران نذار
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    172 2
    خیلی دوست داشتم زیرساخت های اینترنت ایران رو دست رضاخان میدادن اما حیف که زود به دنیا اومد بخدا الان اینترنت 80 گیگ گوگل باید لنگ مینداخت جلومون
  • الناز IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    38 38
    واقعا مطلب ضعیفی بود
    • نوشین IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      31 22
      گل گفتی
  • فرزاد A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    168 2
    والا من فقط میدونم 15 ساله که متروی اصفهان رو زمینه ولی رضا شاه تو این مدت راه اهن سراسری رو افتتاح کرد!!
    • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      93 1
      رو زمین نیست برادر. رو هواست!
  • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 181
    خبرآنلاین مثل اینکه تو توسط بهائیتاداره می شی . اعتمادم از شما سلب شد.
    • بی نام GB ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      115 1
      حاجی خسته نشدی اینقدر برچسب بهائیت به این و اون زدی؟
  • ایرانی A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    138 4
    درود خوبه شما هم ماهواره می بینید و نرفتید گیرنده دیجیتال بگیرید!!!! این موضوع واسم روشنه که اگه دوره پهلوی نبود چیزی میشدیم بدتر از دوران طالبان در افغانستان !
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    به هر حال بد بودن از دو رو بودن بهتره . رضا خان هر چه قدر هم بد بود ولی دو رو نبود و اهل منم منم و بگم بگم هم نبود .!!!!
  • محمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    27 76
    به شخصه اعتقاد دارم تنها اشتباه رضا شاه كشف حجاب بود،همين و بس...
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    62 1
    مطلب بی فایده ما نفهمیدیم شما کار های رضا شاه را خادم می دانید یا خاین.. دوم اینکه هر کسی کارنامهای دارد .و هر کشوری تاریخی تاریخ ایران را هالیود 300 می سازه شما هم که مارمولک و جدایی نادر از سیمین می سازید هنر مندانتون هم خارج دارن راحت زندگی میکنند با کشاندن فقر و بدبختی ما مردم پول می سازند حالا کدام درسته .درست یا نادرست ما مردم تمام کارهایی که اطرافمان انجام می شود می بینیم حالا دزدی رضاشاه مهم تر یا 3 هزار میلیاردو بسته شدن تمام کارخانه های ما
  • فرزاد A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 37
    مقاله خوب؛ ولی چه ربطی به عنوان مطلب داشت؟ همکاری صداوسیما با شبکه «من و تو»؟
    • مهسا A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      37 4
      چرا ربط نداشت؟ داره میگه اگه ضعف صدا و سیما نبود کسی به هم چین مستندی اعتنا نمی کرد. منظور نویسنده کاملا واضحه، تیتر هم کاملا مربوطه.
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    101 1
    آقا مستندش خوب بود و خیلی از واقعیت های تاریخی رو بازگو کرد. حالا چرا سعی دارید با ماله کشی و افکار دایی جان ناپلئونی عصبانیت خودتونو نشون بدید؟ واقعیت اینه که رضاخان پرچمدار مدرنیته ایران هست و تا به امروز هیچ کسی به اندازه ایشون نتونسته در این مدت کوتاه ، به این اندازه پیشرفت برای کشور به ارمغان بیاره!
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    4 135
    رضا شاه برای حفظ زبان فارسی با کودکان آذربایجان بدرفتاری و جنایاتی انجام داد که مردم آذربایجان هیچ وقت آنهارا فراموش نخواهند کرد رضا شاه برای یکپارچه کردن کشور دست به توهین وتحقیر ودور کردن آنها از هویت خویش کرد که خود باعث نفرت اقوام بودالان هم در قرن 21 بعضیا میخوان راه ایشون رو دنبال کنم
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      90 4
      متاسفانه ما هنوز تو فکر قبیله و این چیزاییم. پس شما انتظار راشتی زبان روسی رو حفظ کنه یا هندی رو؟
    • بی نام GB ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      90 2
      زبان فارسی ، زبان اول این مرز و بوم هست. در کنار زبان فارسی اقوام مختلف می تونند زبان محلی خودشون رو در مدارس آموزش بدند ولی این بدین معنا نیست که با این عمل زبان فارسی رو به حاشیه برونن. اگر برخوردی صورت گرفته بخاطر این بوده که برخی اقوام به طمع جدایی طلبی و قدرت میخواستن بر ضد حکومت مرکزی به پا خیزند. اتفاقا اگر همین برخوردها و یکپارچه کردن صورت نمی گرفت الان ایران به ویرانه ای تبدیل شده بود!
    • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      88 4
      شما خواهش میکنم .از اب گل الود ماهی نگیر .ترک و کرد و بلوچ و فارس نداریم همه ایران رضا شاه با اتا ترک ترکی حرف میزد بی خود تاریخ را تحریف نکن هم میهن
  • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    72 2
    جناب موسوی می دونم دستت بستست و نمی تونی درباره زمین خواریهای این روزها هم بنویسی پس در هر صورت دمت گرم که همین مقدار رو هم گفتی
  • شاپرک A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    3 81
    پیشنهاد می کنم کتاب «شاه بی شین» رو بخونید تا شخصیت پدر و پسر رو بهتر بشناسید، عجیبه که این کتاب چاپ انتشارات سوره ی مهره!
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    78 2
    آیا تمام عملکرد ما بعد از انقلاب بی نقص بوده!؟ آیندگان قضاوت خواهند کرد. همونجور که ما داریم الان قضاوت می کنیم.
    • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      49 1
      تاريخ رو فاتحان مي نويسند
    • بی نام EU ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      4 44
      کدام آیندگان قضاوت خواهند کرد؟مگه قراره این حکومت عوض بشه؟ما دهان آیندگان رو سرویس خواهیم کرد تا قضاوت الکی نکنند
  • علی A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    54 7
    بنده خودم یک تهیه کننده تلویزیون هستم.من نمی دانم چرا دوستان متوجه نیستند که صدا وسیما با توجه به اینکه یک رسانه ملی محسوب می شود،اما متاسفانه به هزار و یک دلیل باید واسه کوچکترین مسئله ای به هزار و یک نفر پاسخ بدهد و اگر آنها توجیه نشوند،یک شبه دودمان تمام مدیران را به باد می دهند.(مثال کوچک:پخش مسابقه والیبال تیم ملی در ایتالیا و کوبا).حال کدام مدیر در این سازمان عریض و طویل می تواند به خود جرات بدهد و بر خلاف شعار رسمی بخواهد تصویری متفاوت از اشخاص یا حوادث ارائه کند؟کمی نیز به این صدا وسیمایی ها رحم کنید!
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      75 4
      درشو ببندید و بدید بخش خصوصی
  • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    126 2
    رضا شاه شاه بود و زمین خواری میکرد. تازه زمین که از مملکت فرار نمیکرد. الان هر ننه قمری 3 هزار میلیارد از پول مملکتو بر میداره می ره کانادا !
    • مصطفی A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      1 23
      سه هزار میلیاردو چی جوری برده کانادا چک رمزدار گرفته یا ساتنا زده یه حرف میزنی دیگه با دروغ خرابش نکن
  • مجيد IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    90 1
    خداوندخادمين واقعي به اين سرزمين رااگرزنده اندطول عمر واگررفته اند غرق رحمتشان فرمايد
  • مرتضی A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    87 2
    تخریب قبرش زیاده روی بود
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    46 1
    میبینم که خبر آنلاین دل بزرگ شده و کامنتی که پیج فیسبوک مستهجن و موهن "ژانر" رو تبلیغ میکنه رو تایید میکنه! روحانی مچکریم.
  • ساره IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    15 67
    به نظرم این مستند کاملا یکجانبه و فقط در تعریف و تمجید رضاشاه بود و نگاه نقادانه ای به اوضاع آن زمان نداشت.درواقع ایراد اساسی رسانه ملی ما و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به ویژه من و تو این است که رسانه ملی در این سال ها فقط و فقط به تخریب خاندان پهلوی پرداخته است و هیچگونه نکته مثبتی را در رابطه با وضعیت آن زمان ایران مطرح نمی کند و در مقابل رسانه های فارسی زبان و به خصوص شبکه من وتو تنها به تعریف و تمجید و تملق گویی خاندان پهلوی و ساختن مستندهایی مثل از تهران تا قاهره و همین مستند رضاشاه و از همه مهمتر تخریب نظام جمهوری اسلامی و تمسخر افراد آن در برنامه شبکه نیم می پردازد.هیچ نگاه منصفانه ای وجود ندارد.کسی نیست که تحلیل درستی از وضعیت ایران در زمان پهلوی و بعد از پیروزی انقلاب ارائه کند.
    • رضا A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      9 41
      یکی از منصفانه ترین کامنت هایی که خواندم همین بود. نه به رضاشاه بد و بیراه گفته و نه ستایش بیخود کرده. امیدوارم بقیه دوستان هم از این نگاه منصفانه درس بگیرند.
  • یه ایرانی A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    111 5
    لطفا همه بخونید: در زمان خاندان پهلوی یه تیم جامعه شناسی از دانشگاه هاروارد به ایران دعوت شد و از اونها خواستند وضعیت مردم ایران اون روز رو بررسی کنند و نسخه ای متناسب برای اون تهیه کنند که نتیجه بررسی این بود: دیکتاتوری خیرخواهانه! به بیان ساده یعنی اینکه چیزی که به نفع این ملت هست باید به زور اجرا بشه. به بیان ساده تر مردمی که به شدت مقابله می کردند با تحصیبل دختران، واکسن و درمان، آب لوله کشی و ... آیا راهی جز این بود؟ مثل کودکی که قادر به تشخیص جنبه های درمانی واکسن نیست و فقط دردش را می بیند. پس باید به زور واکنس را زد تا از مرگ او جلوگیری کرد. این هم نوعی محبت است برای ملتی که هنوز به اون سطح از خرد نرسیده بود که تحلیل کند.
    • یک ایرانی حقیقی A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      22 72
      یک ایرانی هیچ وقت به تاریخ و فرهنگش توهین نمی کند. ایرانیان اگر خردمند نبودند انقلاب مشروطه را راه نمی انداختند. خدا لعنت کند انگلیس ها را که مارا از مشروطه به استبداد رساندند.
  • شادی IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    من بعضی وقت ها دلم واسه امام خمینی و تمامی مبارزان و شهدای انقلاب می سوزه.به خاطر اینکه هیچکس نگاه و درک درستی از این شخصیت ها نداره.تا حالا مستند واقعی و بدون اغراق و در شان این عزیزان ساخته نشده.با یک مستند ساده شبکه من وتو درباره رضاشاه همه شیفته این شخصیت شدن.چرا چنین مستندی و حتی قوی تر از آن و البته تاثیرگذار و به دور از هرگونه چابلوسی درباره شخصیت های بزرگ و البته سالم انقلاب اسلامی به ویژه امام خمینی ساخته نمی شود؟
    • پرند A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      10 67
      مرسي از اينكه وسط اين بلبشو يادي از امام كردي!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      23 5
      مگه کار مثبی انجام داده
  • حسین A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    26 2
    ما ایرانی ها اصلا عادت ندارین به تاریخ احترام بذاریم و کامل بگیم مستند یعنی گفتن تمام حقایق بدون تفسیر همونطور که رسانه ی محترم ملی خبر ها رو به تفسیر خودش اعلام میکنه اونا هم همین کارو میکنن منتها عقایدشون فرق میکنه در هر صورت اگه می خواین به بحث کاملی برسید باید هر دو رو نگاه کنید کنار هم بذارید
  • بی نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    79 4
    رضا شاه نام ایران را بدنیا شناساند تا قبل ازاو کشور پارس میشناختن وملوک وطوایفی وایلی وخانخانی ونا امن بوده و یک پارچکی کشور مدیون از کارهای خوب ایشان میباشد تاریخ همیشه قضاوت خواهد کرد راجع مردان این سرزمین که خدمت کرده اند
  • بی نام AE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 26
    دلتان را خوش كردين بياييد در صف سربازان كوروش ازتهرانيها كذشت كنيد بيائذ بلوجستان
  • محمد IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    4 79
    دوستان فقط میگم کتابای تاریخی بخونین به قاجار و پهلوی که رسیدین فاتحه بخونین واسه ایران...بدترین دوران ما این دو دوره بود یعنی نوکر کامل انگلیس و درگیر با روسها حتی در ساخت ساز راه آهن و سد و پالایشگاه...
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      63 3
      این جمله "یکم کتاب بخونید" هم دیگه مغلطه ای واسه خودش شده. مگه همش به کتاب خوندنه؟ خود مستند میتونه اطلاعات تاریخی بده. بعدشم شما از کدوم کتابا حرف میزنید؟ کتابایی که از هزار تا فیلتر میگذرن تا وارد بازار بشن؟
  • شهرام A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    38 3
    رضا شاه رو باید تو جایه خودش ابتدا تعریف کرد و بعد در موردش قضاوت کرد؛رضا خان پادشاه بود که به شکل ماهوی همراه پادشاه دیکتاتوری هم هست تا اندازه ای و نمیشه انتظار اینو داشت که مثه رییس جمهور یه کشور دموکرات عمل کنه و انتظاری که الان از دموکراسی داریم طبیعتن از رضاشاه نمیتونستیم داشته باشیم.رضاشاه به قول خود شما هم اقدامات مثبت داشت که نمیشه نادیده گرفت هم اقدامات منفی که نمیشه چشم پوشی کرد؛همه ادما همینطورن حتی مصدق که فرد بزرگ منشی بود؛ولی همه اشخاص یه برآیند دارند و از نظر من برآیند شخصی بنام رضاشاه مثبت بود و خدمات ارزنده ای داشت.
  • رها A1 ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    84 2
    چيزي كه بدترين است اين است كه ديكتاتور باشي، كاري هم براي مملكت نكني.
  • فرهاد IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    49 1
    به نظر من بايد رضا شاه رو در دو بعد نگاه كرد در بعد عقيدتي فردي بود كه معتقد بود حتما بايد كشور واحد باشد پيشرفته باشد قوي باشد و.. لذا براي تحقيق به اين هدف از بعد ديگر يعني استبداد كمك ميگرفت مانند استبدادي كه خيلي از پدران ما شايد الانم داشته باشند مانند اينكه جلوي بزرگتر پاي خود را دراز نميكنند ويا تنبيه را عامل اصلي پيشرفت فرزندان خود ميدانند به نظر من اگر ايرادي هست بايد به نحوه اجرا عمل رضاشاه گرفت نه به اهداف او كه واقعا اهداف مقدسي بودند
  • حسين A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    68 2
    ما همه پس از ديدن مستند با قوه درك و عقل خود به قضيه نگاه مي كنيم. قبول داريم كه اين مستند حاوي همه واقعيات نبود اما در عين حال دارای واقعياتي بود كه سالهاست سانسور مي گردد.
  • محمد IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    11 7
    یعنی الان صدا و سیما با شبکه من و تو همکاری کرده ؟؟؟ تیتر خبر وسوسه بر انگیز ولی متن خبر چیز دیگه ای است که تیتر اصلا توش نیست .
  • ali IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    31 2
    به هر حال رضا شاه هم خوبی و بدی زیادی داشته که نمیشه انکارش کرد.در اصل و در مقابل انکار همه به یک چیز که چه تلخ یا شیرین باشد باید اعتراف کرد و آن این است که اکثر زیر ساخت های کنونی کشور توسط ایشون ساخته شده.اما با همه این تفاسیر چند سوال هنوز ذهن من را به خود مشغول کرده. یک اینکه این شخص چگونه به این سرعت در آن زمان راه سازی می کرد در حالی که ما آسفالت کردن سرکوچه خودمان توسط شهرداری 9 ماه است به طول انجامیده؟ دوم اینکه چرا ارتش با قدرتی که انصافاً بوده کشور رو 48 ساعته تقدیم روس و انگلیس کرده؟ سوم آیا آقای خلخالی مخترع تروریست تکفیری بوده که اینطور به جان قبر کسی می افتند؟ در صورت کسب اطلاع پاسخ دهید خوشحال می شوم انتشار داده شود
    • بی نام DE ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      53 1
      ارتش ایران باعث یکپارچگی و امنیت ایران شده بود و مانع تجاوز کشورهای همسایه ولی در مقابل قدرتهای آن زمان خیلی ضعیفتر بود. نکته مهمتر اینه که ارتش اصلا نخواست مقاومت کنه و اگر مقاومت می کرد جز خونریزی و کشت و کشتار و نابودی ایران چیزی به ارمغان نداشت. انگلیس و روسیه و کشورهای متحدشان آلمان پیشرفته را به شدت تخریب کردند و شکست دادند ایران که در مقابل آنها قدرتی نداشت.
    • باربارا FR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      40 1
      به یکی از این سئوال شما در سریال "در چشم باد" مسعود جعفری جوزانی که از شبکه اول پخش شد، پاسخ داده شده. و اون هم صحنه ای هست که رضا شاه -با بازی سعید راد- فردای حمله متفقین و ورود قوای روس و انگلیس به ایران سران ارتش رو با عصبانیت فرا می خونه. در این صحنه فرماندهان ارتش جلوی پله های ورودی کاخ گلستان به صف ایستاده اند تا رضا شاه از کاخ بیرون می آید. رضاشاه همه اونها به باد ناسزا میگیره که این چه ارتشیه که نتونست حتی یک روز هم دوام بیاره؟ و اینکه شماها همتون بی لیاقت و وطن فروشین. بعدش شمشیرش رو بیرون میاره و به شکل تحقیرآمیزی درجه های تیمسار نخجوان رو میکنه و سرش فریاد می زنه که مردک به چه حقی دستور تخلیه سربازخانه ها رو دادی؟ به چه حقی کل سربازها و افسرها رو به مرخصی فرستادی؟ خائن و...
    • عباس A1 ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      1 6
      علی آقاسلام متاسفانه باید در شرایط آن روز ایران قرار گرفت تا بتوان تجربه کرد نیاز نیست راه دوری برویم فکر می کنید بچه های خرمشهر چطور با دست خالی مقاومت میکردند و یا چطور ماشین عظیم جنگی صدام چند روز بیشتر مقابل آمریکا دوام نیاورد! و یا اینکه بنظر شما امریکا واقعا جرات دارد امروزه مستقیم وارد جنگ با ایران شود ؟ بجرات آن ها از همین امروز ایرانی ها حساب می برند . شرایط ارتش آن روز رضا شاه هم که به خاطر خیانت های بزرگ نزدیکان آن موقع مثل لو رفتن مبادله اسناد کشور توسط تیمورتاش در فرودگاه مسکو کمر شاه را خم کرد ارتش و اطرافیان حتی خود ولیعهد هم اواخر راضی به ادامه حکومت رضا شاه نبودند . در همین هشت سال گذشته شما ببینید چه بر سر اشتیاق مردم مقابل آقای احمدی نژاد آمد روزی که میلیون ها طرفدار داشت.
    • محمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      3 0
      ارتش ایران در مقابل ارتشهای قدرتمند جهان کاری نمیتونست بکنه.چون به هر حال هر چقدر هم ارتش قدرتمندی میداشتیم نمیتونستیم در مقابل چند کشور متحد ایستادگی کنیم.نمونش آلمان که با اون همه قدرت سر تعظیم فرود آورد.رضا شاه وارد جنگ نشد چون سرنوشت آلمان رو دید ونمیخواست سازندگیهایی که با زحمات زیاد در کشور انجام شده بود رویک شبه نابود بشه وکلی جوونهای مملکت کشته بشن.
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    18 3
    کلی خوب بود
  • محمد 2 IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    55 5
    به نظر من مردم ايران خوب و بد رو خيلي جاها تشخيص ندادن و يك ديكتاتور مثل رضا شاه بايد پيشرفت رو بهشون ديكته كنه
  • تازه مسلمان IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    42 1
    شما از کجا واز چه کسی شنیدید که رضاشاه نسبت به دین وائین خود ومردم متظاهر بوده؟ برعکس رضاشاه اگر به خیلی پرنسیب ها بی تفاوت بوده حداقل به دین وائین خود باور داشته حالا اگر قمه زنی را منع کرده ویا مسئله کشف حجاب را پیش کشیده شده ادم لامذهب. به تاریخ رجوع کنید اولین روزی که زن ودخترش را به یک مراسم رسمی بدون حجاب میبرد خودش از فرط خجالت در ماشین دیگری نشست وخانواده خودرا در ماشین دیگری سوار کرد. ضمنا بخوانید روزی که شیخ فضل الله نوری را اعدام میکردند در پادگان باغشاه مکالمه ای که بین او ویک صاحب منصب ارتش روی داد چه بود.(نقل قول از ایرج افشار) اوباچشمی گریان با خود عهد کرده بود که قاتلین شیخ را به سزای اعمالشان برساند . ایا به نظر شما یک همچنین ادمی بی مذهب ولاقید است.
  • آرش سام DE ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    55 11
    مطلب کاملا نشان میدهد نویسنده قصد دارد با گفتن یم سری اراجیف کانال من وتو را در راستای جام جم قرار دهد و خاندان پهلوی را محکوم کند خوب پس باید فهمید کینه شتری این فرد را که ایرانی ویران بدست رضا شاه اباد شدو کارهای او را با نام مردم از او گرفت یکی نیست به این ادم بفهماند احمد شاه قبل از او تمامی خزانه دولتی را خرج عیاشی کرد حتی قرض هم گرفت ایا رضا شاه هم میتوانست همچون او باشد ؟؟؟؟نمیتوانست بجای ابا دانی در فکر ثروت انوختن باشد ؟؟؟؟؟بسه تا کی میخواهید نشان دهید از واقغیت ها فراری هستید
  • کسرا IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    17 4
    کمی به فکر زنده ها باشیم بهتر است..................................
  • نرگس A1 ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    53 2
    فعلا که این مستند بدجور سرو صدا راه انداخته! با این همه بگیر و ببند ماهواره. کدوم یک از برنامه های صدا و سیما تا این اندازه مورد توجه قرار می گیره؟!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    3 55
    ما ماهواره نداريم ميشينيم آي فيلم شبکه مستند ميبينيم به ريش شما ميخنديم :)))
  • رضا A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    21 1
    تاریخ واژه ای است که هیچ کس نمیتونه اونو تغیییر بده و تفسیر به رای کنه همه ما تو کتابای تاریخی که توی دوره دانش آموزی و دانشگاهی خوندیم ملاک قضاوت حکومت از اون دوران هست، اما باید به تاریخ احترام گذاشت و بدونیم سالیان بعد حکومت ما هم جز تاریخ میره
  • مهرداد بابكان A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    68 3
    فقط يك كلام از ميشل فوكو دانشگاه سوربون فرانسه بخش مطالعات و تحقيقات اجتماعي ايران وايراني مديون چكمه هاي رضاخان است
  • شعله A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    85 1
    يكي از خدمات ارزنده دوران پهلوي كه هيچ كدوم از پروژه هاي دوران بعد از انقلاب به پاي اون نميرسه " پروژه كانال كشي آب كل دشت گيلان " هستش كه هنوز هم كشاورزان از آب اين كانالها براي كارهاي كشاورزي استفاده ميكنن و من و شما از برنج حاصل از اين تفكر با بضاعت علمي آن دوران مصرف مي كنيم . واقعا اين پروژه كشاورزي كه تا نسلها باقيست تعريف داره يا درست كردن كارت سوخت!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مهران A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    75 3
    اگه رضا شاه نبود،ما االان از افغانستان بدتر بودیم
  • نادر A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    42 2
    رضاشاه زمانی ایران را اداره می کرد که درامد نفتی نداشتیم...این همه معادن نداشتیم... راستی با چه پول و بودجه ای این همه کار کرد؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    23 1
    یک لحظه یاد استادیوم نقش جهان افتادم
  • بی نام A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    42 3
    همه میدونن قبل از رضا شاه همه ایران دهات بود و اصلا شهری وجود نداشت به معنی مدرن ...
  • oktay A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    10 1
    کلن تو این خراب شده همه چیز یا سیاهه یا سفید
  • علی US ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    21 3
    در ۸۰ ساله پیش رضا شاه حجاب رو در ادارات دولتی ممنوع کرد.در زمانی‌ که هیتلر و موسیلینی و استالین حکومت میکردن و زمانی‌ که آتاتورک همهٔ روحا نیون کشورش رو کشت. در همچون ظرف زمانی‌ ما بهش میگیم دیکتاتور اما به فرانسه که در قرن ۲۱ حجاب رو تو کشورش ممنوع می‌کنه میگیم مهد آزادی
  • علی US ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    16 2
    در ۹۰ سال پیش رضا شاه حجاب رو در ادارات دولتی ممنوع کرد.در زمانی‌ که هیتلر و موسیلینی و استالین حکومت میکردن و زمانی‌ که آتاتورک همهٔ روحا نیون کشورش رو کشت. در همچون ظرف زمانی‌ ما بهش میگیم دیکتاتور اما به فرانسه که در قرن ۲۱ حجاب رو تو کشورش ممنوع می‌کنه میگیم مهد آزادی.
  • ساسان GB ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    39 4
    ژست روشنفکری نویسنده در عکس منو کشته، بزرگترین و کثیف ترین دروغ‌در مورد رضا شاه این بوده که ۳۴ ساله میگفتن نوکر انگلیس ها بود واین مستند به وضوح‌ثابت کرد اتفاقا رضا شاه تا چه اندازه دست انگلیس ها رو از ایران کوتاه کرده بود
    • سید A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      4 40
      اگر رضا شاه دست انگلیس رو کوتاه کرده پس چرا با اون قرارداد ننگین 1314 همه سرمایه کشور رو به انگلیس داد و مردم رو به سمت ملی شدن صنعت نفت پیش برد
  • ابوالفضل A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    2 6
    عالی بود دستدون درد نکنه
  • آریا A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    19 3
    بی انصافی هست کسی که این همه برای میهنش زحمت کشیده اینطوری زیر سئوال ببرید جناب ادمین ... رضا شاه هرچی که بود قلبش واسه وطنش میتپید اما ماها چی...
  • حبیب الله خان IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 7
    خرداد1302 مناسب است برای اطلاع جوانها از وضع اداره مملکت ٰهرجومرج و بی انظباتی قبل از کودتاٰ؛ مطلبی بخاطر دارم همین جا بگویم. آنزمان حکوت قلهک با سفارت انگلیس و حکومت زرگنده با سفارت روس بود و مامورین دولت در این مناطق حق مداخله نداشتند به این معنی که یکی از مستخدمین سفارت انگلیس در قلهک در داخل سفارت دفتر داشت. هر کس از اهالی قلهک گرفتاری داشت یا هرگاه بین دو نفر نزاع در می گرفت ٰ باید بروند سفارت انگلیس نزد آن مستخدم عرض حال خود را بدهند و اورسیدگی کندهمین طور در زرگنده و مامورین دولتی حق مداخله نداشتند
  • امیرحسین A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 26
    ویژگی های حکومت رضاشاه: وابستگی به انگلیس خود کامگی و حکومت فردی دیکتاتوری و نظامی گری تضعیف و تخریب ارزشهای دینی مثل:کشف حجاب-ممنوع کردن برگزاری مراسم عزاداری امام حسین-جایگزین کردن قانون های غربی به جای قوانین مذهبی بخشیدن ارتفاعات کوه آرارات به ترکیه به رسمیت شناختن جزیره ی بحرین که از نظر قدمت تاریخی جزء سرزمین ایران بود
  • ح ف ک IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    0 13
    یادمان باشه زمان هیتلر خیلی جهان بیشرف ماشین وسلا ح کرد اما بنجاه ملیون تلفات داشت
  • مجتبی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 9
    ازاین مقاله بایدتشکرکنیم چون باعث شده جوانهای ما بخودشون برگردند ودر آینه تاریخ واقعی ایران که الان خیلی ساده تر با مطالعه تاریخ غیرسیاسی که راههای بی هزینه ای هم داره رجوع کنند ودست از تنبلی ونشستن پای وعظ اکثر کسانیکه تاریخ رونرخ روزیشون کردندبردارند .
  • ناشناس IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    3 14
    با تشکر فراوان از پاشا وفرهاد عزیز و همه عزیزانی که واقعیتها رو یدونن یا بهتره بگم واقعیتها رومیدونن و بیان میکنن . میخوام یک سری چیزا رو به اون عزیزانی که واقعیتها رو میدونن ولی بخاطر تعصباتشون که خودشون بهش میگن عقیده ,اون واقعیتها رو بیان نمیکنن بگم.دوستان عزیز :این طور که من متوجه شدم همه شما اون مستند رو دیدید.حالا وجدانا بیاین تعصبات یا ب قول شما عقایدمون رو بزاریم کنارو منصفانه برخورد کنیم اینفرد در سمت شاه یک کشور در مدت ۱۵ سال کارهایی رو انجام داد که اگر الان بخوایم اونها رو با همین روالی کهخ کشور داره پیش میره انجام بدیم ,حد اقل ۲۰سال طول میکشه .بعد اون۷۰ سال پیش که امکانات وتکنولوژی الان هم نبودهبا اون سرعت بسیار بالا این کارا رو انجام داده و کشور رو از شرایط کمبودهای فرهنگی از
  • س.م IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    14 3
    عالی بود این مستند.چرا ما چشامونو روی حقیقتا بستیم؟؟
  • jan IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    16 3
    باعرض سلام خدمت همه هموطنان عزیزم متاسفانه ما بسیار بی انصاف هستیم وحتی دشمنی هم بلد نیستیم و بیگانه پرست و مرده پرستیم مرحوم رضاه شاه که معصوم نبوده ومثل خیلی از دولتمردان وشایدکمتر خطا داشته ولی کارهای مهمی در 15سال حکومت کرده که هیچ دولتی قادر به انجام ان نیست انصاف را رعایت کنید به خدامن سلطنت طلب نیستم ودر سیستم حکومتی حالا هم پستی ندارم ولی با وجدان بیدار مسائل را تا بتوانم قضاوت میکنم. پایدارباد ایران و ایرانی..
  • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    13 1
    خدماتی انجام شده که بی نظیر بوده سندش را داریم مشاهده می کنیم آنچه که حاضر است و ما می بینیم بعضی ها دارند انکار می کنند هر حکومتی اشتباهاتی دارد رضا شاه هم مستثنی نبود
  • نازنیین A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    9 2
    من خیلی خوشم اومد واقعا عالی بود .
  • ... A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    13 0
    در اینکه "من و تو" جانبدارانه پیش رفت شکی نیست تقریبا مستندی بود یکجانبه با به تصویر کشیدن کارهای مثبت، اما با کمی تامل و مقایسه نسبت به زمان ورود رضا شاه به سیاست و زمان خروجش میتوان پیشرفت کشور رو سنجید در آن زمان کارهای بزرگی انجام شد و در زمان حال هم کارهای بزرگی انجام شده نمونه بارزش که تمام ما از اون فیض میبریم گازرسانی به اکثر نقاط کشور رضا شاه رو میشه شروع کننده حرکت عظیم پیشرفت دونست که البته در برخی مسائل زیاده روی داشت مثل کشف حجاب فقط یک خوب مطلق وجود داره که ذات خداست و حتی شیطان هم بد مطلق نیست پس منصف باشیم و بیخودی به خاطر تعصبات به یکدیگر بی احترامی نکنیم
  • پرگل IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    7 12
    رضا شاه هم دروغ بود هم قشنگ
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    7 0
    خوب
  • سارا IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    10 2
    مطلب خوبی بود امیدوارم صداوسیما یه کم اگه خواست بیدار شه و بفهمه.
  • چهارلنگ A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    13 0
    سلام/کافیه فقط یبار با قطار از اهواز تا تهران اونم ی طوری حرکت کنید که هوا روشن باشه وبتونید تونلها روبشمرید اونوقت میفهمید رضاخان چه خدمتی به ایران کرده که راه اهن یکی از خدماتشه/ساختن پل قطار روی رودخونه کارون که به پل سیاه مشهوره اونم در طول یک سال فقط وبا امکانت اونوقت واقعا قابل اغماض نیست/مرد بزرگی بود//کاش مسیولین نظام ی سرسوزن اونو الگوی خودشون قراربدن/حسابشو بکنین اگه رضاشاه نبود ما الان مثل افغانستان بودیم شایدم عقب افتاده تر/
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 6
    وتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
  • غلام عمه A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    10 2
    صبربسيارببايدپدرپيرفلك را تادگرمادرگيتي چوتوفرزندبزايد
  • میراث داران کورش A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    18 1
    به نظر من باید خودمونو بزاریم به جای رضا شاه و ببینیم اگه یه مملکتی با شرایط اون موقع ایران که هیچی نداشته و هر یه قسمتیش هم بدست یکی بوده رو دست میگرفتیم چه کار باید می کردیم . من خیلی فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که اگر منم بودم شاید همین راهو میرفتم شایدم اصلا به ذهنم نمیرسید چکار کنم . واقعا شما هم یه کم فکر کنید ببینید چه کار می کردید......!!!!؟
  • شهاب A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    4 15
    راه آهن و دانشگاه و استادیوم ورزشی با انگیزه های سیاسی ساخته شده اند
  • محمد A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    12 3
    فقط مقایسه کنید ساخت جاده زیبای چالوس در 80 سال پیش اون هم با امکانات بدوی اون دوره در چند سال.ساخت راه آهن شمال جنوب با مالیاتی که از قندوچای وتنباکو گرفته شد ظرف چند سال اون هم با امکانات بدوی اون دوران,.و.و.و.ووو........... با الان که بعد از بیست سال یه آزاد راه نمیتونن بسازن.
  • فرهان A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    2 1
    طبق خاطرات رضا: در هتله استانبول قدم میزد و میگفت عجب عجب و به مشاورش گفت یعنی میشه تویه ایران همه زنهارو مثل ترکیه شیک پوش کرد و مدرن کرد تا از ترکیه برگشت شروع به اصلاحاته فرهنگی به قوله خودش کرد‌ . رضا از وقتی از ترکیه برگشت ، به شدت تغییر کرد. یه دهاتی مثله همه ایرانی هایه اون زمان بود . دنیا ندیده بود بیچاره. والا. اونم یه ایرانی بود مثله ما.

آخرین اخبار