نماینده مجلس:آموزش و پرورش آماده حذف کنکور نیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را به تصویب رساندند .

. در صورت تصویب نهایی آن، کنکور ظرف 5 سال حذف شده و سابقه تحصیلی مبنای گزینش دانشجویان در دانشگاهها قرار گیرد.اما این طرح مخالفانی هم داشت.علیرضا خسروی نماینده سمنان از مخالفان این طرح بود.درباره علتهای مخالفتش گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:


چرا شما مخالف حذف کنکور تا 5 سال آینده هستید؟
من حدود 14 بند را برای مخالفتم اعلام کردم.متاسفانه آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای حذف کنکور و تهیه سوابق کنکور را ندارد.همچنین ما قصد داریم که استرس کنکور را برداریم اما این شیوه استرس را به سه سال آخر دبیرستان منتقل می کند.الان حدود 400 میلیارد تومان رانت کلاسهای کنکور است که این در آموزش و پرورش سه برابر می شود چون سوالها استاندارد نیست.همچنین کسی که رشته ریاضی خوانده و قصد تغییر رشته برای کنکور را دارد با این شیوه امکان آن وجود ندارد. با اجرای این طرح چگونه می توان دیپلم های سال‌های گذشته را مورد سنجش قرار داد .


اما شیوه فعلی کنکور هم مشکلات فراوانی دارد و بسیاری از کارشناسان مخالف نحوه برگزاری آن هستند؟
در شیوه فعلی دانش آموزانی که پول داشتند از طریق امکانات خانواده کلاس کنکور می رفتند و می توانستند به دانشگاه راه یابند، اما برای دانش آموزان محروم این امکانات فراهم نبود. در شیوه فعلی نیز دانش آموزانی که پول دارند می توانند در مدارس خوب تحصیل کنند و نمره سنجش خود را بالا ببرند.بنابراین تفواتی از نظر محتوا ندارد.


شما اعلام می کنید که آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای تهیه سنوات را ندارد اما آموزش و پرورش بارها اعلام کرده که این شرایط را دارد اما سازمان سنجش کوتاهی می کند؟
موافقان طرح می گویند کسانیکه سوابق تحصیلی ندراند می توانند با سازوکار دیگری سوابق تحصیلی خود را جایگزین کنند، علاوه بر این برای پایش دقیق سوابق تحصیلی امتحانات به صورت نهایی و هماهنگ برگزار می شود.اما آموزش و پرورش ما توان امکان برگزاری آزمون استاندارد را ندارد و این مشکل ساز می شود.


راهکار شما برای حل مشکل کنکور چیست؟
الان تقاضا برای بسیاری از رشته ها و دانشگاهها بالاست و برای برخی هم متقاضی وجود ندارد پس بهتر است که برای این دانشگاه و رشته ها کنکور برگزار شود.ما باید مانند کشورهای دیگر ورودی به دانشگاه را راحت کنیم و برعکس خروجی مشکل باشد.الان متاسفانه در دانشگاهها آموزش عملی به فارغ التحصیلان داده نمی شود و آنها نمی توانند وارد بازار کار شوند.به نظر من باید این مشکلات را حل کنیم.الان رتبه دانشگاههای شریف و تهران به خاطر اعضای هیات علمی و مقاله ها بالاست اما به نظر من باید براساس جذب فارغ التحصیلان در بازار کار رتبه بندی کنیم.
23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    7 2
    ما بایست ورود به دانشگاه را آسان و از اونور خروج سخت کنیم !!!!!!!!!!! که چی!!!!!!!!! اینجا هر چقدر هم با سواد بیای بیرون کوچکترین ارزشی نداری. آقای عزیز چی رو با چی مقایسه می کنی؟؟؟؟؟؟ ما الان کجاییم . یه خودرو گران قیمت توی آمریکا 375000 دلار است اونا با هزار حرف میزنن توی ایران با میلیارد حرف می زنیم . این یعنی فوق العاده نخبه پرور بودیم!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    5 3
    من سال 82 کنکور دادم. داوطلب خوبی بودم. عمومی ها رو همه بالای 80 و اینا زدم. یکم سر جلسه دچار حرص شدم . چند تا سوال سخت ریاضی اولش گذاسته بودن من میخواستم جوابشون بدن . این شد که برای قیزیک و شیمی که خیلی آسون بود وقت خیلی خیلی کم آورد(خیلی از سوالاها ی آسون رو نزدم) و هر کدوم رو 56-57 زدم و ریاضی هم که بماند که قاطی کرده بودم همون 50 بلاخره مهندسی برق شهر خودم قبول شدم ولی همیشه و همیشه تا الانم هنوز فکرم درگیر شده چرا برای من همه چیز از بین رفت !!!!!!! هنوزم میگم کاش اول فیزیک و شیمی رو میزدم . الان 29 سالمه هنوز هم ذهنم درگیره . فکر کنید بعد از این سالها!!!!! راه حل حذف کنکور نیست . دانش آموزا بایست یاد بگیرن سوالای آسون رو اول بزنن و یه جوری مدیریت کنن که فردا مثل من پشیمون نشن.
  • خلیل IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    23 2
    به عنوان کسی که الان دانشجوی ارشد هستم و دو بار کنکور را پشت سر گذاشتم بگم که با وجود مشکلات زیاد کنکور هنوزبهترین راه همون کنکوره.یه سوال دارم.مسئولین امر چه جوری میخوان تضمین بدن که این سوابق در طول سه سال تحصیلی سالمه و عاری از تقلب.بالاخره آزمونا تو مدارس برگزار میشه و امکان خطا خیلی در مدارس زیاده.....
  • ترسا A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    8 0
    واي يعني من كه دو سال ديگه كنكور دارم بايد چيكار كنم!!
  • معلم IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    7 0
    به دلیل اینکه مدارس کل کشور سطح علمی یکسانی ندارد و آزمون ها در دبیرستان ها اصلا استاندارد برگزار نمی شود مثلا امتحان نهایی سوم دبیرستان در برخی مناطق در دبیرستان خودشان و با حضور معلمان خود شان در جلسه برگزار شده است بنابراین از این طریق دانشجو گرفتن و حذف کنکور عادلانه نیست
  • دبیر لیسانسه A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 5
    کنکور ارشد هم حذف بشه خوبه
  • afrouz A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    2 3
    سلام..........به نظرمن که سال دیگه کنکوردارم یعنی سال93بایدکنکوربرداشته شود.........وتمام برحسب معدل باشد.معدل سه سال دبیرستان........من هرسه سال رادرمدرسه ی دولتی درس خواندم
    • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      2 0
      پس چرا از کنکور میترسی!!!!!!!!
  • nam IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    3 0
    کنکور بهترین راه سنجش داوطلبان است مثل این که یادمون رفته تو همین بانکها و ارگانهای دولتی مثل اب خوردن اختلاس میشه وای به حال اون روزی که بخوان کنکور رو بردارن و سوابق تحصیلی جایگزین بشه اون موقع همین مختلصین زحمت کش تو بازار نمره میفروشن در ضمن سوالت تشریحی سلیقه ای تصحیح میشه بگو خوب.
  • رويا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    بچه ها ترو خدا هر كي ميدونه كي كنكور برداشته ميشه به من بگه
    • بی نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      0 0
      ما خودمون هاج و واجيييم بابا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    ثریا - من دیپلم نظام قدیم هستم در زمان تحصیل دبیرستان بعلت مشکلات مالی و فرهنگی خوب درس نخواندم و معدل خوبی ندارم ولی حالا مخواهم کنکور بدهم ودروس دبیرستان را بخوبی خواندهام ایا انصاف است که با حذف کنکور قربانی معدل گذشته شوم/
  • ساحل IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    ای خدا هرچی به مارسید ته کشید تکلیف من بیچاره که دووسال دیگه کنکور داشتم چی میشه؟من سال دوممو بنا به یه سری دلایل گند زدم و معدلم خیلی پایین شد حالا بخاطر اون یه سال باید سماق بمکم؟این چه نوع عدالتیه؟
  • ننن IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    تکلیف ما که می خوایم تغییر رشته بدیم و 3 سال پیش دیپلم گرفتم چیی؟؟؟؟؟ترو خدا حذف نشه .........