"با باسکول میدان تره‌بار وزنه را می‌کشیدم و به حدی افسرده شده بودم که حتی فکر خودکشی هم به سرم زد" این جملات شرح وضعیت جوان 24 ساله سنندجی از زمانی است که وزنی قریب به 200 کیلوگرم داشت و امروز پس از کم‌کردن 117 کیلوگرم از وزن خود می‌خواهد رکوردش را در ایران و جهان ثبت کند.


مهرزاد فتحی جوان 24 ساله‌ای است که از دوم مهرماه پارسال در حالی که باسکول میدان تره‌بار عدد 196 را برای وزنش ثبت کرده بود، تصمیم به کاهش وزن یا به عبارتی لاغرشدن گرفت.
مهرزاد در شرح وضعیت جسمی و روحی خود در آن زمان می‌گوید: زمانی که متولد شدم حدود شش کیلوگرم وزن داشتم و پس از آن تا زمانی که تصمیم به لاغرشدن گرفتم همواره اضافه وزن داشتم تا اینکه این اواخر ترازو نیز وزنم را نمی‌کشید و برای اطلاع از وزنم به میدان میوه و تره‌بار سنندج می‌رفتم و آخرین باری که خودم را وزن کردم، 196 کیلوگرم بود.
این جوان سنندجی درباره مشکلات و فشارهای ناشی از وزن زیادش نیز می‌گوید: وضع روحی خوبی نداشتم و کاملا منزوی شده بودم، به طوری که حتی چند بار هم فکر خودکشی به سرم زد، چرا که به دلیل اضافه وزن زیاد، بازخوردهای خوبی از جامعه دریافت نمی‌کردم و علاوه بر این که همواره مورد تمسخر برخی در اماکن عمومی قرار می‌گرفتم، حتی برای تاکسی سوارشدن، خرید لباس و انجام کارهای روزمره هم مشکل داشتم تاجایی‌که علی‌رغم علاقه‌ زیادی که به درس خواندن داشتم، انگیزه حضورم در دانشگاه را هم از دست داده بودم. 
مشکلات روانی و منزوی‌شدن،‌ تنها مشکل مهرزاد نبود و وی علاوه بر آن دچار مشکلات جسمی و پزشکی نیز شده بود تا جایی که به خاطر فشارخون بالا که خودش عدد آن را 20 اعلام می‌کند از سربازی معاف شده و چند روزی را هم در بیمارستان سپری کرد
کبد چرب گرید2 ، هم بیماری دیگریست که مهرزاد در ایام چاقی که خود آن را سرطان می‌نامد به آن مبتلا بوده و درباره آن می‌گوید: به تشخیص پزشک متوجه شدم که به بیماری کبدچرب هم مبتلا شده‌ام و واقعیت آن‌ است که چون احساس می‌کردم ممکن است به بیماری‌های دیگری نیز به علت چاقی مبتلا شده باشم، از انجام چکاب و مراجعه به پزشک واهمه داشتم.
وی که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در رشته مهندسی مکانیک سیالات فارغ‌التحصیل شده، درباره تصمیمی که برای کاهش وزنش گرفته، توضیح می‌دهد: دوم مهرماه سال 91، به کارشناس تغذیه مراجعه کرده و مشکلم را با او در میان گذاشتم و پس از آن بود که برنامه‌های من برای لاغرشدن آغاز شد.
مهرزاد ادامه داد: پس از آن گرچه امید چندانی به کاهش وزن نداشتم اما رژیم غذایی‌ام را در کنار پیاده‌روی ادامه دادم تا این که پس از 2.5 ماه حدود 30 کیلوگرم وزن کم کردم اما همچنان با ترازوی معمولی نمی‌توانستم وزنم را بکشم و پس از آن بود که تمرینات ورزشی‌ام را با تردمیل در سه نوبت روزانه ادامه دادم و هر چهل روز هم برنامه‌ام را تغییر می‌دادم. 
این جوان سنندجی با بیان اینکه رژیم‌غذایی و ورزشی با تردمیل را تا وزن 140 کیلوگرم ادامه داده و پس از آن کوهنوردی را نیز به برنامه‌اش اضافه کرده است، می‌افزاید: کوهنوردی را از کوه‌های «آبیدر» و هفته‌ای دو بار آغاز کردم و از فروردین‌ماه که وزنم به 130 رسید، هر روز به کوهنوردی می‌رفتم و ارتفاع 2300 متری قله آبیدر را می‌پیمودم و همزمان با آن نیز روزانه 14 کیلومتر تردمیل می‌رفتم و هر شب هم پیاده‌روی می‌کردم.
مهرزاد با بیان اینکه سرانجام پس از هشت ماه و 20 روز به وزن 81 کیلوگرم رسیدم می‌گوید: در حال حاضر نیز با گذشت حدود 10 ماه از آغاز رژیم غذایی و تمرینات ورزشی با 187 سانتی‌متر قد، به وزن 78 کیلوگرم رسیدم و تحت نظر کارشناس تغذیه و برنامه‌های ورزشی که از یکی از اقوام می‌گیرم، فعالیتم را ادامه می‌دهم.
وی، چاقی را نوعی سرطان می‌داند و معتقد است که پس از کاهش وزنش، علاوه بر رفع مشکلات روحی، بیماری‌ فشار خون و کبد چربش هم بهبود پیدا کرد.
مهرزاد خطاب به افرادی ناراضی از اضافه وزن که برای رفع آن به روش‌های عجیب دست می‌زنند نیز می‌گوید: از هیچ دارویی جز مواردی که کارشناس تغذیه تجویز می‌کند، نباید استفاده کرد، همان‌طور که من هم تنها رژیم‌غذایی‌ام را رعایت و ویتامین‌های مختلف را با نظر کارشناس تغذیه‌ام مصرف کردم.
وی ادامه داد: عده‌ای هم ممکن است گمان کنند با نخوردن غذا می‌توانند لاغر شوند، اما آنان باید توجه کنند که در این صورت تنها آب بدنشان را از دست داده‌اند و لاغری بدون ورزش و تحرک فایده‌ای هم برایشان نخواهد داشت.

رکورد دنیا را جابه‌جا کردم، اما مسئولان کمک نکردند

مهرزاد همچنین معتقد است: رکورد دنیا را از نظر کاهش وزن در طول مدت معین جابجا کرده و با گله از مسئولانی که در این زمینه کمکی به وی نکرده‌اند، می‌گوید: برابر اطلاعاتی که من دارم، یک جوان آمریکایی 111 کیلوگرم را در طول یکسال و یک جوان ایرانی نیز 120 کیلوگرم را در طول یک سال و دو ماه کم کرده و این در حالی است که رکورد کاهش وزن من 117 کیلوگرم در طول هشت ماه و 20 روز بود.
به گفته وی، در حال حاضر به دنبال کمک مسئولان و پیداکردن راهی است تا بتواند رکوردش را در کشور و جهان به ثبت برساند.
وی که این روزها به دنبال شغلی مناسب نیز هست، درباره عوارضی که پس از کاهش وزن دچار آن شده نیز می‌گوید: تنها مشکلی که دارم،‌ مشکل پوست بدنم است که با توجه به لاغر شدنم، کمی آویزان شده و برای رفع آن باید جراحی پلاستیک انجام دهم.
مهرزاد فتحی 24 ساله را شاید بتوان الگوی خوبی برای آن دسته از افراد دانست که قصد دارند یک شبه با صرف هزینه‌های گزاف تناسب اندام پیدا کنند و در آخر هم چیزی نصیبشان نمی‌شود.
حال باید دید آیا مسئولان در وزارت ورزش و جوانان اقدامی برای ثبت رکورد این جوان سنندجی در کتاب گینس و ... خواهند کرد یا خیر؟ 

عکسها: ایسنا

47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    433 4
    آفرین بر این اراده
    • حميد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      34 7
      بازم همين كردا...
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    239 2
    چی بوده چی شده! واقعا همه عکسها مال یه نفره؟؟؟؟
  • علیرضا EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    به نظرم قبلأ خوش تیپ تر بوده تا الأن که لاغر کرده خودشو !!!
    • سهیل IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      168 2
      مهم سلامتیه , امیدوارم که همیشه تنش سلامت باشه
    • علیرضا EU ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      41 8
      دوستان شوخی کردم ، خیلی جدی نگیرید هاااااااااا
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    192 1
    ماشااالله! موفق باشی جوان بااراده
  • arman A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    136 6
    وای!!!!!!!!!!! مگه میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خیلی خیلی باورش سخته!
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    127 2
    آفرین به این اراده
  • عنصر المعالی A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    179 1
    ولی سعی کن دیگه بیشتر از این لاغر نشی و همین وزن رو حفظ کنی چون یک بیماری که شبیه وسواس هست گریبان گیر افراد میشه که همیشه خودشون رو چاق فرض میکنن و سعی میکنن که لاغر بشن... درود به پشتکار و همت تو...
  • کاظم IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    134 3
    من روزه میگیرم ساعت 5 که میشه بیهوشم تا افطار این بنده خدا چه زجری کشیده
  • حیدر A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    134 1
    دمش گـــــــــــــــرم.
  • وحید موعود A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    71 1
    ماشاله به همت و غیرتت هموطن ..... اضافه وزن واقعا بد دردیه ... خود من از وزن 102 ظرف 3 ماه به 77 رسیدم و الان واقعا احساسا خوبی دارم .... یه آزمایش خون ساده منو وادار کرد که وزنمو بیارم پایین .... به امید روزی که کسی بخاطر چاقی مریض نشه .
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    82 3
    وضعیت عکس گذاشتنتون افتضاخه واقعا نمیتونید این مشکل و حل کنید؟
  • رعنا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    45 1
    باريكلاااااااا.
  • شراره IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    41 1
    پسر ماشالله آفرین به ارادت خدا پشت و پناهت رفیق
  • سعید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    46 1
    منم یه دوره کاهش وزن رو گذروندم....100 بودم اومدم تا 75 ...واقعا کار سختی رو انجام داده ای دوست ما.......مهرزاد جون.اشتباه منو تکرار نکن..مواطب باش بعد مدتی برنگردی به حالت قبلت....ورزش رو فراموش نکن.....
  • مجید A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    30 1
    من هم چاق نبودم ولی اضافه وزن داشتم 98کیلو . اما یه روز تصمیم گرفتم صبحها برم ورزش از خوردن فست فوتها هم پرهیز کردم پیتزا و ساندویچ دشمن شماره یک سلامتی انسانه . الان هم وزنم 87کیلو شده البته دو کیلو اضافه وزن دارم که اونم خیلی مشکل نیست .
    • بی نام A1 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      4 1
      فست فود مجید جان
  • ازاده A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    42 2
    ماشاالله واقعا اراده میخاد
  • روحی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    13 2
    تبریک میگم به این اراده ایرانی.فقط مواظب باش و هر از چند گاهی چکاب کن.چون این اندازه وزن توی این مدت کمی نگران کننده هست.انشااله که موفق باشی
  • روحی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    23 3
    تبریک میگم به این اراده ایرانی.فقط مواظب باش و هر از چند گاهی چکاب کن.چون این اندازه وزن توی این مدت کمی نگران کننده هست.انشااله که موفق باشی
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    28 1
    واي خوش به حالت واقعا كاش من جاي تو بودم چقدر با اراده اي من 10 كيلوشم نمي تونم كم كنم.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    17 0
    ای ول بهت تبریک میگم!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    14 0
    درود
  • مهراد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    19 4
    با 187 سانتی‌متر قد 78 کیلو وزن کمی هستش ‍‍! اما برای ایتژن دوستمون خوبه چون کامل چربیهای غیر ضروری رو از دست داده و البته عضله هم طبیعتا" از دست داده ، الان بعلت اینکه چربی بدنش خیلی کم هست تمرین با وزنه رو شروع کنه و خودشو بهمون 85 - 90 عضلانی برسونه فکر کنم عالی بشه ... 1 مربی فیتنس
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    22 2
    زنده باد پهلوان. شما به من هم انرژی میدی که این چند کیلو اضافه وزن خودمو هر چه سریع تر کم کنم.
  • فربد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    22 38
    امریکا از این اراده ها میترسه که حمله نمیکنه دیگه !!!! دمت گرم همشهری
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      35 4
      جان؟
    • محمد A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      19 5
      آمريكا از جوگير شدن ايراني ها دو چندان ميترسه . هم از اين جوون . هم از شما . هم از نصف ملت ديگه هم از من كه با سرعت بنز پريدم تو خبر و دارم نظر ميدم.
  • سینا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 0
    درود بهت واقعا اراده به خرج دادی من هم تو خدمت سربازی آباده شیراز سال 89 توی 60 روز 14 کیلو کم کردم که موفقیت بزرگی بود برام ! 88 کیلو بودم شدم 74 و الان که 2 سال هم میگذره همون 74 75 هستم ببینید تو 2 ماه با ما چه کردن که 14 کیلو کم کردم !
  • مری A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 23
    بعید میدونم بدون قرص و دارو بشه تو همچین زمان کمی اینقدر وزن کم کرد. من خودم از قرصای کاهش اشتها استفاده کردم و تو دو ما 8 کیلو لاغر شدم
    • سینا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      16 2
      شما باید ببینی فعالیتت چقدر بوده تنها با قرص خوردن هیچکس لاغر نشده لاغر هم بشید دوباره برمیگرده شما متن رو کامل خوندید ؟ هر روز به کوهنوردی می‌رفتم و ارتفاع 2300 متری قله آبیدر را می‌پیمودم و همزمان با آن نیز روزانه 14 کیلومتر تردمیل می‌رفتم و هر شب هم پیاده‌روی می‌کردم.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    17 6
    یه کرد واقعی.. زنده بادکردها
  • آرش A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    19 3
    احسنت......یه ذره این خانوما یاد بگیرن......هی کیلو کیلو قرص و چسب لاغری میخرن!!!!!!
  • سینا IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    18 0
    هرجای دنیا بود ازش تقدیر میشد...ولی اینجا... باز باید خسته نباشید گفت به خبرانلاین برای پوشش خبری
    • حسن A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      4 1
      واقعا همينطور . حيف بايد قدر يه همچين اراده هايي رو دونست.
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 5
    دیگه خیلی لاغر شده
  • بی نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 2
    اگر بگم من هم وزنشم کسی باور میکنه .200 کیلو چه جوری میشه پیداش کرد؟؟
  • سادات A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    4 0
    خیلی خیلی کارت سخت و طاقت فرساست.ماشاله به پشت کارت. کاش مسئولین بیشتر کمک کنند.
  • نريمان IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    3 0
    آفرين، به خودم مي بالم براي داشتن يه همچنين هموطن با غيرت و با اراده و با تعصبي افتخار مي كنم،مسئولين قدر همچين اراده هاي پولادين رو بدونيد تا چشم بدخواهاي ايران بيشتر كور بشه.
  • سارو A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    2 0
    من 87 کیلو وزن داشتم الان 67 کبلو هستم میخواهم اون 7کیلو رو کم کنم/اما همیشه استرس دارم چاقی دوباره سراغم نیاد/درضمن بهت افتخار میکنم داداش مهرزاد.
  • صبا IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    4 0
    اگر این اراده شو تو چیزای دیگه هم به کار بگیره فکرشو بکن چی میشه.آفرین خداقوت برادر کرد
  • رها A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    4 2
    دمت گرم خدا قوتت بده واسه منم دعاکن من 95وزن دارم اصلا امید ندارم لاغرشم
  • فاطمه A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 6
    سلام مري جان ميشه اسم اون قرصاي كاهش اشتهاتو نام ببري. بعيد ميدونم هر ماه 4 كيلو كم كنه. اگه كم كنه همراه با رژيم عاليه...
  • مریم A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 0
    تبریک میگم امیدوارم همینطور بمونی خیلی هم خوش تیپ شدی شبیه یکی از بازیگرهای خیلی خوشتیپ
  • مینا A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    ای ول/بهم انگیزه دادی
  • ابوالفضل A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    3 0
    عالي به اميد برنگشتن وزن
  • ملینا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 1
    ماشاله ماشاله به این اراده آفرین امیدوارم همه چاق ها اراده ی تورو داشته باشن و لاغر شن
  • اندام ساز دات کام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    0 0
    برای کاهش وزن نیازی به برنامه منظم غذایی نیست بهترین حالت اصلاح آداب غذایی و کمی هم ورزش ساده است ، با این روش هرگز اضافه وزن نخواهید داشت و در ضمن نیازی به هزینه اضافه هم ندارید