شاخصها ازعملکرد اقتصادی احمدی نژاد می گویند/آیا دستاوردهای دولت احمدی نژاد متناسب با امکانات اش بود؟

تازه ترین گزارش اقتصادی محمود احمدی نژاد از 8 سال دوران ریاست جمهوری اش از زاویه شاخص های کلان قابل بررسی است.

علی پاکزاد: مقایسه عملکرد دولت ها براساس میزان منابع، امکانات و اختیارات آنها ممکن است. محمود احمدی نژاد در تازه ترین گزارش عملکرد خود از وضعیت اقتصادی دوره 8 ساله ریاست جمهوری خود با انتقاد از سیاه نمایی های صورت گرفته به شاخص های اقتصادی که توسط نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی منتشر شده استناد کرده است.

این گزارش عملکرد که در قالب پاسخ به 20 پرسش اساسی در رسانه ها منتشر شده در واقع دفاعیه ای است از آنچه دولت در سالهای 84 تا 91 به انجام رسانده است.

امید به زندگی و درآمد سرانه

در بخشی از این گزارش محمود احمدی نژاد می گوید: افزایش امید به زندگی از 70.2 سال در سال 84 به 73.2 سال در سال 91 و افزایش درآمد سرانه ایران از 9144 دلار در سال 84 به 12623 دلار در سال 91، از دیگر آمارهایی بود که رئیس جمهور در این بخش به آنها اشاره کرد.

این ارقام غلط نیست اما همانطور که اشاره شده باید عملکرد دولت ها با در نظر گرفتن منابع، امکانات و اختیاراتشان مورد بررسی قرار گیرد. در دوره محمود احمدی نژاد شاهد بهبود شاخص توسعه انسانی هستیم و البته شاخص امید به زندگی مورد اشاره بهبود پیدا کرده است ولی در شرایطی که دولت  منابع بی مانند نفتی در اختیار داشته است توانسته شاخص امید به زندگی را معادل 2.6 درصد بهبود بدهد. لازم به ذکر است در دولت اصلاحات بدون داشتن امکانات  در اختیار دولت محمود احمدی نژاد شاخص امید به زندگی بالغ بر 3.1 درصد بهبود پیدا کرده است.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

امید به زندگی

در مورد شاخص درآمد سرانه نیز که بر مبنای تقسیم تولید ناخالص ملی به جمعیت کشور حاصل می شود براساس گزارش بانک جهانی درآمد سرانه در ایران از حدود 9869 دلار طی سال 84 به 13127 دلار در سال 91 افزایش پیدا کرده است که گویای رشد 33 درصدی این شاخص است. اما در سالهای 76 تا 84 یعنی سال های فعالیت دولت های هفتم و هشتم رشد درآمد سرانه از 6224 به 9043 دلار گویای رشد 45 درصدی درآمد سرانه است.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

درامد سرانه

رشد اقتصادی

رشد اقتصادی به عنوان شاخصی که مبنای ارزیابی سرعت ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشورهای مختلف تلقی می شود بر مبنای گزارش صندوق بین المللی پول بعد از اصلاحات صورت گرفته مطابق نظر کارشناسان بانک مرکزی ایران، نرخ رشد اقتصادی در سالهای 84 تا 91 به طور متوسط 3.89 درصد بوده است.اما در سالهای 76 تا 83 متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور به رقمی معادل 4.89 درصد رسیده است. این در حالی است که درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام در دولت اصلاحات معادل 206 میلیارد دلار و در دولت محمود احمدی نژاد معادل 560 میلیارد دلار بوده است یعنی با منابعی که در اختیار  دولتهای هفتم و هشتم بوده، تحرک بیشتری در اقتصاد کشور ایجاد شده است.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

رشد اقتصادی

 

سهم ایران در اقتصاد جهانی

زمانی که بحث سند چشم انداز ایران 1404 مطرح می شود و هدف ارتقاء ایران به جایگاه نخست اقتصادی منطقه خاورمیانه مطرح می شود به طور حتم افزایش سهم ایران در تولید ناخالص جهانی نیز باید مدنظر قرار گیرد. شاخص سهم ایران در اقتصاد جهان که توسط صندوق بین المللی پول رصد می شود نشان می دهد در سالهای 76تا84 سهم ایران در تولید ناخالص جهان از 1.04 درصد به حدود 1.2 درصد افزایش پیدا کرد یعنی رشدی معادل 8.5 درصد در این شاخص اتفاق افتاده است، روند این شاخص در سالهای فعالیت دولتهای هفتم و هشتم سیر صعودی داشته است.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

سهم ایران در اقتصاد جهانی

اما در سالهای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شاخص فراز و فرودهای بسیاری داشته و در نهایت در سال 1391 به 1.2 درصدی رسیده که در آغاز بوده است. متوسط این شاخص طی سالهای 84 تا 91 در مقایسه با سهم ایران در اقتصاد جهانی نشان از کاهش 2 درصدی سهم ایران در اقتصاد جهان دارد، آنهم در دوران فعالیت دولتی که به مدیریتی در سطوح جهانی معتقد بوده است.

پنج شاخص کلان اقتصادی

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    این مقایسه غلط است . شرایطی که دولت آقای احمدی نژاد در اختیار داشت بسیار مطلوب تر از شرایط دولت های قبل از ایشان بوده است . باید نتایج مطلوبتری هم از دولت ایشان توقع داشت !
  • سورنا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    امید به زندگی 72 سال؟؟؟؟؟؟فکر نکنم ...من که تو خودم نمیبینم؟؟؟!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    106 5
    پس همه چی ارومه.....
  • میکائیل IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    244 6
    پراید 17 میلیونی مسکن متری 5 میلیونی آذوقه 5 برابری دارو 10 برابری چقدر شاخصهای امیدوار کننده ای !
  • نوید IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    12 80
    یعنی بقیه امکانات نداشتند ؟
  • امیرحسین A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    118 2
    اگه هر دلار رو 3.000 تومان فرض کنیم ، 12.623 دلار می شه ماهانه 3.150.000 تومان ، یعنی واقعاً درآمد تو کشور ماهانه اینه ؟ خیلی باشه ماهانه 1.200.000 تومان درآمد داریم که سرانه درآمد سالانه می شه 4.800 دلار بنابراین 4.800 درسته نه 12.623 دلار ، یعنی نصف دوره آقای خاتمی ، تازه من خیلی خوب حساب کردم ، تورم دلار رو به قول آقای احمدی نژاد حساب نکردم
    • حمید IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      20 0
      تحلیل خوبی بود ولی درامد سرانه در واقع تمامی سهم هر فرد از درآمد های کشور طی هر دوره هست/ حالا مثلا شما تفاضل 3.150.000 و 1.200.000 رو حساب کن که دولت داره به عنوان بودجه خرج کشور میکنه/ که البته اگر توجه کنید میبینید که هیچه قدر این تفاوت بیشتر بشه میزان درآمد دولت زیاد تره/ به عنوان یه مقایسه جالب میشه دو نمودار درامد سرانه و میزان حقوق ها رو با هم مقایسه کرد/
    • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      20 1
      یه چیزی به اسم ضریب جینی هم وجود داره ها!!! یکم مطالعه اقتصادی خوبه
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    انصافا با اين كه تحت شديدترين تحريمها بوديم آمارهاي جهاني حكايت از پيشرفت ايران داره.
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      88 3
      تحریمها کاغذ پاره نیست؟
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      83 3
      من به آمار جهانی کاری ندارم، مثل شما که خیلی وقتا به آمار جهانی کاری نداری.من شرایط رو با گوشت و پوست و روحم حس میکنم نه با آمار.
  • آرمان IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    به نظر من مقايسه بين دو دولت صحيح نيست چون كه در دولت احمدي نژاد ما تحت فشار تحريم كشورهاي غربي بوديم ولي در دولتهاي قبل به اين صورت نبوده. با اين حال آمارها نشان از وضعيت بسيار خوب دولت بوده.
    • رضا EU ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      128 3
      و البته نفت 120 دلاری و 9 دلاری
    • نگار IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      69 2
      اولا اگر تحت فشار تحریم بودیم به خاطر سیاست های غلط این دولت بوده... دوما اگر دولت وضعیتش بسیار خوب بوده چرا وضعیت مردم بسیار بد است!!! شما آقای آرمان انگار خیلی بهت خوش گذشته!
    • حالت خوبه ؟؟!! IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      3 0
      فکر کنم تب کردی برادر نسبتا محترم داری هزیون میگی یا داری خواب میبینی خوابتو تعریف میکنی؟! اگه ما تحریم هم نبودیم یه چیز دیگرو بهانه میکردین خجالت میدونی چیه شرم و حیا کن دروغ نگو
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    7 96
    کدوم امکانات بیشتر وقتی ارزش دلار یک سوم شده (با احتساب یک کالای ثابت مثل طلا که سه برابر شده) دیگه بشکه نفتی 100 دلاری اسمش امکانات بیشتر نیست
    • حسن A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      41 0
      افزایش سه برابری قیمت طلا به خاطر سقوط ارزش ریال است. اگر میخوای ارزش دلار رو مقایسه کنی باید میانگین تورم آمریکا رو در این هشت سال محاسبه کنی که برای 8 سال اخیر یه چیزی در حدود 20% هست. یعنی 100 دلار سال 2005 با 120 دلار سال 2013 برابری میکنه. بهترین فروش نفت زمان خاتمی یعنی 32 دلار مساوی 38 دلار الانه.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      18 1
      يعني دلار انقدر ارز ضعيفيه كه يك سوم شده؟ واقعا كه!!!! تورم در آمريكا كمتر از 2 درصد هست كه در كل هشت سال حدود 20 درصد ارزش دلار كاسته شده!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    83 3
    این امارها مردمو پولدار نمیکنه
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    58 1
    عجیبه! واقعاً این دوستان این ادعاهارو از کجا در میارن؟! بد نیست به پارامترهای انسانی، نزول شدید اخلاق، بالا رفتن فساد و حجم بیکاری و سطح امید به زندگی پایین بین جوانان اشاره کنید! البته اگر انصافی هست
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    29 1
    نمیدونم دوستان چرا نگرفتن آمار رو آمار نشون میده که عملکرد احمدی نژاد کاملا اشتباه بوده به عبارتی درصد رشد هر پارامتر مثبتی تو دولتش از دولت اصلاحات کمتره کاهش رشد اقتصادی یعنی اینکه قبلیها هم که سر کار رفتن بیکار کردن در ضمن مثلا در مورد درامد سرانه اگه تورم دلار رو طی این مدت حساب بکنید که بر اساس نرخ طلا شاید حدود 1/3.5 میشه میشه گفت درامد سرانه زمان احمدی نژاد 1000 دلار اومده پایین حالا من به این کار ندارم که حتی همین رقم 8500 هم مال فروش نفت زیاد بوده.
  • هادی EU ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    9 0
    با کمال پرروگری به چشمای مردم نیگاه میکنن و دروغ تحویل میدن
  • فرهاد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    5 0
    دولت اصلاحات با درآمد نفتی 206 میلیارد دلاری به ارقام رشد سالانه تا 8% هم رسید . با این حساب دولت مهر ورز با درآمد 560 میلیارد دلاری و یکدست بودن نیروهای نظام حداقل باید تا 23% رشد را هم تجربه میکرد . حال آنکه بیشترین ضریب رشد اقتصادی سالانه 6% است که در سالهای اول و از قبل بالا رفتن جهشی قیمت نفت جهانی ایجاد شد . نه تلاش و مدیریت هزاره سومی !!!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    30 1
    "متوسط این شاخص طی سالهای 84 تا 91 در مقایسه با سهم ایران در اقتصاد جهانی نشان از کاهش 2 درصدی سهم ایران در اقتصاد جهان دارد، آنهم در دوران فعالیت دولتی که به ««««مدیریتی در سطوح جهانی»»»»»»»» معتقد بوده است." همش یه ور این جمله آخر یه ور!!!!! خبرآنلاین مچکریم :)))))
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    10 0
    وقتی دروغ، قبح خودش رو از دست میده، همین میشه که رییس جمهور مملکت آمارسازی میکنه
  • نا امید از زندگی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    8 0
    میشه یکی بگه پس چرا جوونها سکته میکنند ؟؟!! یعنی از خوشحالی سکته میکنند ؟؟!! یا اینکه ناامیدند از این زندگی که دارند و امیدی به آیندشون ندارن؟ این همه جوان بیکار که چندین سال درس خونده چندین میلیون خرج کرده بعد چندین ساله بیکاره بعد تازه یه کار پیش پا افتاده گیرش بیاد که حقوق 500 هزار تومن بزارن کف دستش بعد این جوان چگونه میتواند ازدواج کند چگونه خانه میتواند بخرد که هیچ! اجاره کند ؟؟!! چگونه خرج خوراک و پوشاک خود و همسرش را تامین کند ؟ به قول قدیمیا که میگفتن قبلا از زیر صفر هم میشد زندگی رو شروع کرد ولی الان ....
  • من یعنی جیگرم؟؟؟!!!! IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    8 0
    من یعنی جیگرم ؟؟؟!!!!!! ما یعنی جیگریم ؟؟!!! کی جیگره پس ؟؟!!! این آمارو جلوی جیگر بذاری دیگه نمیگه من جیگرم میگه منو خر فرض کردی ؟؟!!!!
  • بی نام NO ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 16
    اغلب نظرات منفی در مورد احمدی نژاد و دوران ریاست جمهوری اش، احساسی هستند. اغلب به عمد چشم خود را به پیشرفت های خوبی که در این دوره شده می بندند. بهتر است فارغ از رخدادهای پس از انتخابات دوره دوم احمدی نژاد و با دیده انصاف به دوران 8 ساله ایشان نگریسته شود.
  • سطح امید به زندگی در این دنیا یا اون دنیا؟؟!! IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    8 0
    منظورتون سطح امید به زندگی در این دنیا یا اون دنیا بالا رفته؟!! حتما منظورشون این بوده که سطح امید به زندگی مردم ایران برای رفتن به آخرت بیشتر شده نه زندگی در این دنیایی که پر از دروغ و ریا و فریب و تورم و بدبختی و ناامیدی هست
  • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    13 1
    ما رو گذاشتن توی آمپاس از نظر مالی! بعدشم میگن وضع ما خوبه امیدوارم ...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    برادر محمود دوستت داريم
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اقتصاد ایران رو ایشون فلج کرد با بگم بگم کردناش.